بسم الله الرحمن الرحیماحتراما به استحضار بازدیدکنندگان گرامی می رساند با توجه به نزدیکی به ایام حساس انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، خواهشمند است پیش از درج مطالب سیاسی و یا تحلیلی خود پیرامون مباحث مرتبط نسبت به مطالعه مطالب زیر اقدام فرمایند.
توضیح اینکه این دو فهرست توسط مراجع ذیصلاح در اختیار سایت رهپویان قرار گرفته است و کاملا نافذ و قابل ارجاع می باشند. ضمنا طبق وظیفه ذاتی، مدیریت سایت در صورت دستور مراجع قضایی حق خود می داند با ایشان در جهت پیگیری مطالب مندرج توسط کاربرانی که به هر دلیل موارد ذیل را نقض نموده اند، نهایت همکاری را انجام دهد.
الف) فهرست مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات که جنبه عمومی دارد پالایش و مسدود سازی آن در صلاحیت کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مدعی العموم است:
۱- انتشار هرگونه محتوا با هدف ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات (بند ۳ و ۸ ماده ۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۶ آیین نامه اجرایی آن)
۲- انتشار هرگونه ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و یا دعوت به تجمع اعتراض آمیز ، اعتصاب ، تحصن و هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات گردد (بند ۸ ماده ۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)
۳- انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات گروه های ضد انقلاب و معاند (ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی)
۴- انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین آمیز در فضای مجازی علیه انتخابات (ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده ۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)
۵- انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف گروه های قانونی از انتخابات (ماده ۶۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)
۶- استفاده از سایت ها و وبلاگ های رسمی نهادها و دستگاه های دولتی جهت بهره برداری در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی.
شایان ذکر است تمامی شرکت ها ، موسسات ، شهرداری ها ، سازمان ها و نهادهایی که قسمتی از دارایی آنها جزء بودجه و اموال عمومی است مشمول این ماده می شوند. (ماده ۵۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)
۷- درج محتوای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی خارج از مدت زمان مقرر شده برای فعالیت انتخاباتی. (ماده ۵۶ قانون قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی آن)
۸- انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک ، ترغیب ، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء ، رای دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری ، جعل اوراق تعرفه ، رای دادن بیش از یک بار و سایر روش های تقلب در رای گیری و شمارش آراء. (ماده ۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامی)
۹- انتشار هرگونه محتوا جهت ایجاد رعب و وحشت برای رای دهندگان یا اعضاء شعب. (بند ۱۶ ماده ۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)
۱۰- استفاده ابزاری از تصاویر زنان برای تبلیغات انتخاباتی و یا عدم رعایت شئونات اسلامی در انتشار تصاویر مربوط به زنانی که نامزد انتخاباتی می باشند. (بند ۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات)
۱۱- انتشار هرگونه محتوا در جهت توهین ، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام ، قوای سه گانه ، سازمان های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات به منظور بهره برداری انتخاباتی. (مواد ۵۰۰ ، ۶۹۸ ، ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات و ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه ای)
۱۲- انتشار هرگونه محتوا و مکاتبات دارای طبقه بندی (محرمانه و سری) مرتبط با انتخابات .(ماده ۳ قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و ماده ۳ قانون جرایم رایانه ای و بند ۶ ماده ۶ قانون مطبوعات)
۱۳- انتشار اخبار کذب از نتایج بررسی صلاحیت ها ، شمارش آراء ، ادعاهای بی اساس پیرامون تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات بدون دلیل و مدرک. (مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده ۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)
ب) فهرست مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات که رسیدگی به آن نیازمند شکایت شاکی خصوصی و در صلاحیت مراجع قضایی است:
۱- انتشار ادعاهای کذب و غیرواقعی توسط نامزدها در خصوص دارا بودن سابقه مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی و مدرک تحصیلی. (ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی مصوب ۶/۱۲/۸۸)
۲- انتشار هرگونه محتوای تبلیغاتی علیه داوطلبان نمایندگی ، توسط دیگر داوطلبان نمایندگی و یا طرفداران آنان (مواد ۶۵ و ۸۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)
۳- انتشار هرگونه محتوا در جهت هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی و نشر اکاذیب و تبلیغ علیه آنها. (مواد ۶۴ و ۶۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۰ قانون مطبوعات)
۴- انتشار صوت ، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی و یا اسرار شخصی نامزدهای انتخاباتی بدون رضایت آنها به نحوی که موجب ضرر یا هتک حیثیت آنان گردد. (ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای)
۵- ایجاد هرگونه تغییر و یا تحریف فیلم ، صوت یا تصویر نامزدهای انتخاباتی به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود. (ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه ای)
۶- انتشار نظر شخصیت ها در تایید کاندیداها با ذکر عنوان و مسئولیت آنها. (تبصره ماده ۵۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۱ آیین نامه اجرایی آن)
۷- انتشار نظر شخصیت ها در تایید کاندیداها بدون مدرک کتبی امضا شده آنها. (تبصره ماده ۵۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۱ آیین نامه اجرایی آن)
۸- هرگونه دسترسی غیر مجاز ، شنود ، تخریب ، تغییر ، محو ، متوقف کردن و سرقت اطلاعات محتوای تارنماها و پست الکترونیکی نامزدهای انتخاباتی و سامانه های رایانه ای مرتبط با انتخابات. (بند ج ماده ۲۵ قانون جرایم رایانه ای)
۹- انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف هر یک از نامزدهای انتخاباتی. (ماده ۶۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)
۱۰- انتشار اسامی متهمان تخلفات انتخابات قبل از رسیدگی به اتهامات آنها درمراجع قضایی و قطعیت رای. (تبصره یک ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی)
۱۱- انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین آمیز در فضای مجازی علیه نامزدهای انتخاباتی. (ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده ۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)
۱۲- انتشار علت رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی بدون رضایت آنها در صورتیکه موجب افشای اسرار و یا هتک حیثیت آنها شود. (ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای ، ماده ۳۱ قانون مطبوعات و ماده واحده لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مصوبه ۲۲/۸/۱۳۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام ).»
درباره ما
جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.
ارسال پیام به مدیر سایتپیوند های مفید
شادی روح 14 شهید
کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات
علاقه مندی ها (Bookmarks)