کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    o-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,051
    امتیاز : 73,915
    سطح : 100
    Points: 73,915, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 5.0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,333
    تشکر شده 35,219 در 8,242 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    نقل قول شدن
    در 2 پست
    مخالفت
    77
    مخالفت شده 97 در 63 پست

    پیش فرض طراحی تجربه کاربری UX Design

    طراحی تجربه کاربری (UX Design) چیست ؟

    طراحی تجربه کاربری یعنی چی؟ چرا تجربه کاربر مهمه؟ طراحان تجربه کاربری چه کاری انجام و میدن و چطور این تجربه طراحی می شه؟

    منبع:
    http://webadvice.ir/article/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-ux-design-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F/



    برای شروع مقاله نسبتا کامل و خوب از سایت وب ادوایس می گذارم. بعد کم کم درباره مباحثش گفتگو می کنیم.

    البته ما یه جلسه هفتگی و جامعه باز برای این منظور در شیراز هم داریم. UXShiraz که بعد هم اون رو معرفی خواهم کرد.



    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    تجربه کاربری (UX) چیست؟

    بزارید اینجوری بگم! توی سرتاسر دنیا همه شرکت های بزرگ دارن محصولاتی رو طراحی می کنن که در نهایت به دست من و شما می رسه و ازشون استفاده می کنیم. وقتی برای اولین بار یه موبایل خریدید چه حسی داشتید؟ در مورد اینکه می تونستید گوشی تلفن تون رو توی جیب تون بزارید و هرجایی دور از خونه به تماس هاتون جواب بدید چه فکری می کردید؟ آیا داشتن یه گوشی تلفن با قابلیت حمل، باعث نمی شد در مقابل دوستان و نزدیکان تون یه حس خاص داشته باشید؟ شما یه حس برتری و قدرت در خودتون نمی دیدید؟
    بله میدونم که این حس به ۱۰−۱۲ سال پیش مربوط می شده و الان دیگه همه یه گوشی موبایل دارن و کسی به خاطر موبایلش احساس غرور نمی کنه. اما این موضوع رو همین الان هم می شه به شکل دیگه ایی دید. فکر می کنید حس داشتن یه iPhone 6+ برای کسی که یه گوشی کلاسیک Nokia 2200 داره چجوریه؟
    قبلا وقتی می خواستیم ایمیل مون رو چک کنیم، اگه خودمون یه کامپیوتر شخصی داشتیم، باید منتظر یه فرصتی می شدیم تا بریم پشت کامپیوتر و ایمیل رو باز کنیم. اگه کامپیوتر هم نداشتیم که دیگه وضع بدتر بود و باید دنبال یه زمان آزاد و یه کافی نت می گشتیم. اما حالا ما داریم با گوشی موبایل مون این رو تجربه می کنیم که خیلی راحت می تونیم هرجایی که هستیم گوشی رو از جیب مون دربیاریم و ایمیل ها رو چک کنیم. فرقی نمی کنه در حال راه رفتن توی خیابون، توی اتوبوس، در حال مسافرت، یا حتی روی تختمون دراز کشیده باشیم.
    یه وقت هم میشه که این تجربه ها بد باشن. مثلا این گوشی Xperia X10 mini من حافظه RAM خیلی پایینی داره. من هرموقع که می خوام با گوشیم به فیس بوک سربزنم، باید همه برنامه های جانبی رو ببندم تا گوشیم هنگ نکنه!


    تجربه های خوب و بدی که ما در استفاده از محصولات داریم باعث شدن که اونها رو بخریم یا نخریم.

    در یک جمله، تجربه هایی که ما در استفاده از محصولات مختلف داریم باعث شدن که اونها رو بخریم یا نخریم. طبیعتا وقتی این تجربه ها تا این حد مهم هستن که روی تصمیم گیری های ما تاثیر مستقیم دارن، یک صعنتی هم بوجود میاد که تمرکزش روی خلق تجربه های شیرین تر برای کاربران باشه. به این صنعت میگن صنعت تجربه کاربری.
    تجربه کاربری در ویکی پدیااینطور تعریف شده: «تجربه کاربری، خلق هر چیز معنا دار و به یاد ماندنی است که توسط یک سازمان برای مشتریان ایجاد می گردد.» آقای Jesse James Garrett هم در یکی از کتاب های خودش به نام « المنت های تجربه کاربری» میگه:

    تجربه کاربری یعنی نگاه به کاربرد محصول از بیرون. یعنی از همون سمتی که مردم به نحوه عملکردش نگاه می کنن.





    طراحی تجربه کاربری (UX Design) چیست؟


    کاربرا تجربه های متفاوتی در استفاده از یه محصول دارن. یعنی ممکنه تجربه من در استفاده از iPhone 6+ با تجربه شما متفاوت باشه. توی دنیای تجربه کاربری یکی از مهمترین موضوعاتی که همیشه باهاش در ارتباط هستیم اینه که بدونیم الان کاربران ما چه چیزی رو دارن تجربه میکنن. برای این کار لازمه که نیاز های کاربر رو شناسایی کرده باشیم و بدونیم که با چه مسائلی روبرو هستن. طراحی اینجا یعنی پیدا کردن راه حل برای این مسائل. بنابر این طراحی تجربه کاربری یعنی پیدا کردن راه حلی برای بهتر کردن تجربه های کاربران.
    مثلا یاهو و گوگل هر دو یه شرکت اینترنتی خیلی بزرگ هستن که سرویس های زیادی رو برای کاربراشون دارن. برای این دو شرکت یکی از مهمترین دغدغه ها اینه که همه سرویس هاشون در دسترس کاربر باشه. یاهو می خواد همه این سرویس ها رو توی صفحه اصلی داشته باشه، اما گوگل رویکرد متفاوتی داره. اینکه چطور همه سرویس ها در دسترس کاربر قرار بگیره بدون اینکه باعث سردرگمیش بشیم یه مسئله به حساب میاد.
    حالا یه طراح تجربه کاربری باید طرحی ارائه بده که این مشکل رو حل کنه. یعنی دو هدف رو دنبال کنه: اول اینکه کاربر بتونه به همه این سرویس ها دسترسی داشته باشه و دوم اینکه شرکت های یاهو و گوگل بتونن به اهداف تجاریشون برسن. می بینید که طراحان تجربه کاربری این دو شرکت بزرگ رویکرد های کاملا متفاوتی رو هم در پیش گرفتن.
    ویرایش توسط مستاجر خدا : چهارشنبه ۰۷ مرداد ۹۴ در ساعت ۱۴:۴۴

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  2. 3 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  3. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    o-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,051
    امتیاز : 73,915
    سطح : 100
    Points: 73,915, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 5.0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,333
    تشکر شده 35,219 در 8,242 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    نقل قول شدن
    در 2 پست
    مخالفت
    77
    مخالفت شده 97 در 63 پست

    پیش فرض

    طراحی تجربه کاربری چه حوزه هایی رو پوشش میده؟

    یکی از چیزهایی که توی طراحی تجربه کاربری کمی فریبنده است اینه که اغلب افرادی که تازه باهاش آشنا می شن فکر می کنن تجربه کاربری یه موضوع مستقله. اما در واقع اینطور نیست و تجربه کاربری از ترکیب و هماهنگی بین چند حوزه دیگه به وجود میاد. حالا من چند تا از مهمترین این حوزه ها رو بهتون معرفی می کنم.


    طراحی تعاملی (Interaction Design)

    طراحی تعاملی به عنوان یکی از المنت های اصلی طراحی تجربه کاربری شناخته می شه و مربوط می شه به روش تعامل وب سایت ها با انسان. چون وب سایت ها ابزار های تکنولوژیک خشنی هستند، ارتباط انسان با این ابزار ها کمی متفاوتر به نظر می رسه. معمولا کاربرای شما نمی تونن خیلی راحت به وب سایتتون اعتماد کنن. به همین دلیل ارتباط انسان با چنین ابزار هایی ( به عنوان یک موجود اجتماعی) نیاز به یه رویکرد تعاملی و دوطرفه داره. توضیحات کامل تر در مورد طراحی تعاملی رو می تونید اینجا ببینید.


    رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design)

    من نمی خوام مباحثی مثل روانشناسی گشتالت و یا ادراک دیداری رو بشکافم ولی به طور کلی طراحی دیداری (بهش طراحی گرافیکی هم می گن) یعنی روش استفاده از عناصر بصری مثل رنگ، تصاویر و سمبل ها، برای انتقال یه پیام به کاربر. غیر از این شامل روش استفاده کاربر از محصول هم می شه. موضوع رابط کاربری رو میتونید به طور کامل تری توی این مطلب دنبال کنید.


    کاربردپذیری (Usability)

    کاربردپذیری یعنی طرح این سوال که برای رسیدن به یه هدف مشخص، باید چه امکاناتی رو در اختیار کدوم دسته از کاربرا قرار بدیم که منجر به استفاده موثر، رضایت بخش و با بهره وری بالا بشه ؟ هرچند که کاربردپذیری خوب، برای خلق یه تجربه کاربری موثر ضروریه، اما به تنهایی هم تضمینش نمی کنه و باید به توانایی انسان در استفاده از وب سایت و یا یه نرم افزار خاص هم توجه داشته باشیم.



    قابلیت دسترسی (Accessibility)

    قابلیت دسترسی یعنی وجود سیستمی برای وصول، استفاده و درک آسون. وجود ابزار های پیمایشی مناسب (مثل منو ها) که باعث بشن کاربر خیلی آسون به قسمت های مختلف سایت دسترسی داشته باشه، همینطور بعد از دسترسی به هر قسمت برای استفاده از اون با پیچیدگی روبرو نشه و در نهایت اینکه بتونه در کمترین زمان به درک جامعی از وب سایت برسه، مجموعه مسائلی هستن که قابلیت دسترسی روی اونها تمرکز داره.


    تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)

    شاید بشه گفت تعامل انسان و کامپیوتر موضوع اصلی تجربه کاربریه. در واقع ما باید تجربه کاربر رو در طراحی ها دخالت بدیم. می تونیم این بخش رو به عنوان نتیجه گیری هم در نظر بگیریم و بگیم به طور کلی در طراحی تجربه کاربری، درک احساسات بازدید کننده های یه وب سایت، کلید اصلیه. اولین قدم در طراحی تجربه کاربری اینه که ببینیم چی می تونه باعث بشه کاربر مایل به بازدید از وب سایت ما بشه ؟


    معماری اطلاعات (Information Architecture)

    اگه بخوام تعریفی که انستیتو جهانی معماری اطلاعات ارائه می کنه رو ساده کنم، معماری اطلاعات علم و هنریه که کمک می کنه کاربران دسترسی بهتری به اطلاعات داشته باشن. به عبارتی معماری اطلاعات یعنی کمک به کاربر برای اینکه بتونه اطلاعات رو راحت تر پیدا کنه.

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  4. 3 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    o-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,051
    امتیاز : 73,915
    سطح : 100
    Points: 73,915, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 5.0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,333
    تشکر شده 35,219 در 8,242 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    نقل قول شدن
    در 2 پست
    مخالفت
    77
    مخالفت شده 97 در 63 پست

    پیش فرض

    طراح تجربه کاربری (UX Designer) کیست؟

    به هرکسی که داره توی یکی و یا همه حوزه های ذکر شده کار می کنه می تونیم بگیم متخصص و طراح تجربه کاربری. معمولا متخصصین تجربه کاربری دو دسته هستن. دسته اول اونهایی که به صورت عمومی تو همه و یا اکثر حوزه ها تخصص دارن و میشن طراحان همه فن حریف (Generalist). دسته دوم هم اونهایی هستن که توی یکی از این حوزه ها به صورت تخصصی وارد شدن و خودشون رو با همون عنوان معرفی می کنن. مثلا میگن طراح ربط کاربری، معمار اطلاعات و یا متخصص طراحی تعاملی (Specialist).

    طراح تجربه کاربری کسیه که حواسش به تجربه های خوب و بد کاربران محصول شماست.


    میبینید که گوگل و یاهو دارن تجربه های متفاوتی رو به کاربرانشون ارائه می کنن و این چیزیه که طراحان تجربه کاربری این شرکت ها طراحی کردن. طراح تجربه کاربری کسیه که حواسش به تجربه های خوب و بد کاربران محصول شما هست و تلاش می کنه اونها رو بهتر کنه.
    همین؟! فقط حواسش به تجربیات مشتریان هست؟ خب این رو که خودتون هم می تونید انجام بدید. پس دیگه چه نیازی هست که یه نفر دیگه این کارو انجام بده؟ پاسخ اینه که این موضوع ساده خیلی پیچیده تر از اونیه که به نظر می رسه.


    طراحی تجربه کاربری (UX Design) ساده اما پیچیده است

    تجربه کاربری یه چیزی به همین سادگیه که توضیح دادیم. یعنی فقط باید مواظب باشید که هیچ کدوم از تجربه های کاربر بدون اطلاع شما اتفاق نیفته. اما انجام همین کار ساده گاهی اونقدر پیچیده می شه که حتی حرفه ایی ترین طراحان هم توی انجامش به مشکل بر می خورن. این پیچیدگی دو دلیل عمده داره:


    • ما با رفتارهای پیچده انسانی سروکار داریمو این انسان ها خیلی پیچیده تر از اونی هستن که بشه در موردشون یه تصمیم قطعی و دفعی گرفت.
    • تجربه های کاربران مدام در حال تغییرهبنابراین هر روز با مسائل جدید برخورد می کنیم که نیاز به راه حل های جدیدی هم دارن.


    از خصوصیات طراحان تجربه کاربری اینه که اغلب (ذاتا) ذهن انتزاعی خوبی دارن.



    به نظر من تجربه کاربری بیشتر از اینکه یه روش باشه یه فرهنگه. یعنی باید توی سازمان شخصی باشه که خط فکریش مبتنی بر توجه به کاربر باشه. خب این بخشیش اکتسابی هست اما قسمت زیادیش هم ذاتیه. دقیقا مثل اینکه یه شخصی با قد ۲ متر و ۱۰ سانت (که قد بلندش ذاتیه) احتمالا اگه بسکتبالیست بشه بازدهی بیشتری داره تا کشتی گیر. از خصوصیات طراحان تجربه کاربری هم اینه که اغلب (ذاتا) ذهن انتزاعی خوبی دارن.



    از طراحی محصول تا طراحی تجربه کاربری


    در حالی که در طراحی محصول سازنده ها بیشتر به کارکرد درونی محصول توجه دارن، طراحی تجربه کاربری اغلب با طرح سؤالاتی از نحوه کارکرد بیرونی محصول همراهه.
    مثال از کتاب المنت های تجربه کاربری: بعد از چند دقیقه برگشتین و میبینید که قهوه هنوز آماده نشده و علتش هم اینه که شما دکمه روشن شدن قهوه ساز رو درست فشار ندادید. قهوه ساز هیچ نشونه ایی نداره که بفهمید روشن شده. نه چراغی، نه صدایی و نه حتی هیچ لرزشی که نشون بده شما دکمه رو واقعاً فشار دادید. شما فکر کردید روشن شده ولی اشتباه کردید. ممکنه می شده قهوه ساز رو طوری تنظیم کرد که خودش اول صبح روشن بشه، اما شما حتی اطلاع نداشتید که یه چنین امکاناتی داره.
    طراحی دیداری می خواد مطمئن بشه که دکمه قهوه ساز شکل، رنگ و ظاهر مناسبی داشته باشه. طراحی کاربردی می خواد مطمئن بشه که فشار دادن دکمه منجر به یه عمل مناسب می شه. اما طراحی تجربه کاربری می خواد ببینه که آیا طراحی دیداری و کاربردی دکمه، برای کل محصول مناسب هست یا نه. برای این کار ممکنه این سؤال رو مطرح کنه که «آیا دگمه برای انجام دادن یه همچین کارمهمی زیادی کوچک نیست ؟» طراحی تجربه کاربری سعی می کنه بفهمه آیا دکمه در کلیت محصول درست کار می کنه یا نه.برای این کار هم ممکنه این سؤال رو مطرح کنه که «آیا دگمه نسبت به سایر دکمه هایی که کاربر می خواد همزمان استفاده کنه در موقعیت مناسبی قرار گرفته ؟»


    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  6. 3 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  7. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    o-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,051
    امتیاز : 73,915
    سطح : 100
    Points: 73,915, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 5.0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,333
    تشکر شده 35,219 در 8,242 پست
    یاد شده
    در 0 پست
    نقل قول شدن
    در 2 پست
    مخالفت
    77
    مخالفت شده 97 در 63 پست

    پیش فرض

    طراحی تجربه کاربری و وب

    طراحی تجربه کاربری توی وب سایت ها اهمیت بیشتری پیدا می کنه. وقتی می گیم سایت یا وب سایت منظورمون هم سایت های محتوا گراست و هم وب اپلیکیشن های تعاملی.

    اگه قصد دارید کاربری رو از سایتتون فراری بدید، هیچ چیز ساده تر از این نیست که یه کاری کنید که بهش احساس حماقت دست بده.




    سایت یه ابزار تکونولوژیک پیچیده است و کاربرا وقتی از یه ابزار پیچیده استفاده می کنن کافیه یه چیزی درست کار نکنه، اونها فورا شروع می کنن به سرزنش کردن خودشون. فکر می کنن ممکنه یه جای کار اشتباهی انجام داده باشن یا اینکه نحوه کار کردن باهاش رو بلد نیستن. مقصر اونها نیستن که سایت درست کار نمی کنه. اما اونها در هر حالت احساس حماقت می کنن. فکر می کنم اگه قصد دارید کاربری رو از سایتتون فراری بدید، هیچ چیز ساده تر از این نیست که یه کاری کنید که بهش احساس حماقت دست بده.


    کاربرانتان رو در نظر داشته باشید

    متد ایجاد یک تجربه کاربری مؤثر رو «طراحی کاربر محور» می گن. مفهوم کلی طراحی کاربر محور بسیار ساده است : کاربر رو در هر مرحله از طراحی محصول معیار قرار بدید. با وجود این، همین مفهوم ساده داری معانی پیچیده است.

    بزرگترین دلیل که می گه طراحی تجربه کاربری باید برای شما مهم باشه اینه که برای کاربرای شما مهمه.



    اگه شما برای اونها یه تجربه مثبت فراهم نکنید، اونها از محصول شما استفاده نمی کنن. و بدون کاربر تنها چیزی که نصیب شما می شه یه سرور پر از گرد و خاک است، منتظر درخواستی که هیچ وقت نمیاد. امروز باید مطمئن باشید که همه چیز در جای خودش درست کار می کنه و با این رویکرد برای کاربراتون یه تجربه جذاب، قابل درک و خوشایند ایجاد کنید


    کیا باید از تجربه کاربری استفاده کنن؟

    در واقع همه! یا بهتره بگم هرکسی که داره یه محصول تولید می کنه. فرقی نمی کنه که یه کسب و کار خیلی کوچیک دارید یا خیلی بزرگ. باید در حد خودتون تلاش کنید که تجربه های خوشایندی رو برای کاربرانتون رقم بزنید.در حال تولید هر محصولی که باشید، کاربرای شما یک سری نیاز هایی دارن که باید بهشون پاسخ داده بشه. اگه یه طراح تجربه کاربری رو در کنار خودتون داشته باشید، بهترین پاسخ رو میدید. اگه نداشته باشید، احتمالا هزینه خیلی بیشتری رو باید انجام بدید تا خودتون با آزمون و خطا به این نتیجه برسید که چی درسته و چی غلط.

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  8. 4 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  9. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    o-دی-۱۱
    محل سکونت
    شیرازووو ، فلکه گازوو ، کوچه درازووو ، در بازووو
    جنسيت
    برادر
    سن
    -1993
    نوشته ها
    10,765
    امتیاز : 112,454
    سطح : 100
    Points: 112,454, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures
    تشکر کردن : 33,089
    تشکر شده 41,109 در 8,863 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    یاد شده
    در 2 پست
    نقل قول شدن
    در 36 پست
    مخالفت
    163
    مخالفت شده 115 در 92 پست

    پیش فرض

    احسنت

    ممنون از مطالب خوبت

    دوست دارم توفیق ازم صلب شه و دوباره جلساتتونو بیام
    مختار: خدایا بهشتت را نمیخواهم ، فقط آنقدر به من فرصت بده تا دستم دوباره به قبضه شمشیرم برسد ؛
    آنوقت اگر خواستی به دوزخم بفرستی ... بفرست .





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1