کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 14 , از مجموع 14

موضوع: هوا فضا

  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض هوا فضا

    دانش هوا-فضا

    این مبحث هم برای مطالب جالب از دانش هوا-فضا.
    مقالات و تصاویر و فیلم ها و ....




  2. 10 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  3. #2
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    این دوتا فیلم رو ببینید تا بعد براتون توضیح بدم وقتی دیوار صوتی توسط یک هواپیما شکسته میشه چه اتفاقی میوفته!

    [EMBED]http://www.aparat.com/public/public/user_data/flv_video/27/b02a121ffd9ad5268a48cc9d28bfad4280759.flv[/EMBED]

    [EMBED]http://www.aparat.com/public/public/user_data/flv_video/25/b0ab7c161bf3a9e1bf42ae864329d56872347.flv[/EMBED]

  4. 5 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    در حالت عادی وقتی یک جسمی در محیط غیر خلا حرکت میکنه امواجی ایجاد میکنه که سرعت موج اندازه سرعت صوت هست و اگر سرعت جسم کمتر از سرعت صوت باشه اون موج از جسم جلو میزنه

    مثل وقتی که شما در حال فریاد زدن به سمت من بیاید اول صدای شما میرسه و بعد خودتون!

    حالا تصور کنید که شما با سرعت صوت بدوید و به سمت من بیاید. صدای شما و خود شما با هم به من میرسه.

    به عبارتی صدای شما نمیتونه از دست شما فرار کنه!!
    این امواج که در هر لحظه توسط شما تولید میشن مدام با حرکت میکنن و به تعدادشون اضافه و اضافه میشه و یک دیوار از موج صوتی جلوی شما میسازه که بهش میگن دیوار صوتی

    به این شکل نگاه کنید
    http://physics.info/shock/doppler-shock-3.html

    حتما یادتون هست که امواج صوت از ذرات ماده هست! یعنی ملکول های هوا! شما وقتی فریاد میزنید یه ملکول به حرکت در میاد به بعدی میخوره و همینطور تا به شنونده برسه. پس این امواج یا دیوار صوتی که ایجاد شده از تراکم همون ملکول های هوا ایجاد میشه.

    این لحظه همون زمانی هست که شما اون ابر سفید رو دور هواپیما می بینید:


    اما حرکت کردن در این شرایط برای هواپیما با اون سرعت بسیار خطرناک هست و هواپیما در شرایط شدیدا ناپایداری هست. سرعت بالا و یک دیوار از امواج در جلو!

    پس هواپیما مجبوره یا سرعت رو کم کنه و یا زیادتر کنه!

    وقتی زیاد تر میکنه لحظه ای که اون ابر ها از بین میره. زمانی هست که میگن دیوار صوتی رو شکونده!

    میشه اینجوری بهتون بگم که اون فنری که هواپیما با سرعت صوتی که داشت از ذرات هوا متراکم کرده بود با عبورش از سرعت صوت مثل فنر در میره و اون صدای بمب مانند ایجاد میشه

    اگر در فیلم ها دقت کنید بلافاصله بعد از محو شدن اون ابر سفید یه صدای مثل سوت میاد!

  6. 7 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  7. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,694
    امتیاز : 31,629
    سطح : 100
    Points: 31,629, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 19,571
    تشکر شده 15,751 در 3,912 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    1. خلبان از کجا می فهمه دیوار صوتی ایجاد شده؟ تو مانیتور چیزی می بینه؟
    2. این مسئله خیلی رایج هست؟ یعنی تو همه ی پروازها حتما اتفاق می افته؟

  8. 2 کاربر از پست مفید blueblooded تشکر کرده اند .


  9. #5
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط blueblooded نمایش پست اصلی
    1. خلبان از کجا می فهمه دیوار صوتی ایجاد شده؟ تو مانیتور چیزی می بینه؟
    2. این مسئله خیلی رایج هست؟ یعنی تو همه ی پروازها حتما اتفاق می افته؟
    دقیقا نمیدونم خلبان چی میشه!
    اما میدونم که خلبان در اون لحظه ناپایداری و سختی پرواز رو حس میکنه. حتی اولین بار اصلا همینجور شده و خلبان ها گمان کردن که این یه نیرویی هست که اجازه نمیده از سرعت صوت رد بشن که البته غلط بوده.

    البته چون ماشین من سرعت ماشین رو نشون میده پس احتمالا هواپیمای جنگنده هم نشون میده البته اگه این اپشن رو موقع خرید حذف نکرده باشن

    در مورد رایج بودن هم که خوب فقط یک هواپیمای مسافربری وجود داشت که همچین توانایی داشت که دیگه پرواز نمیکنه و از دور خارج شد برای همیشه.

    هواپیماهای جنگی این قابلیت رو دارن (احتمالا عموما)!! اما دیگه اینکه کی و در شرایطی استفاده میکنند نمیدوم

    اما اگه سنتون اجازه بده قدیما در زمان جنگ، هواپیماهای عراقی بعد از اینکه بمبارون میکردن موقع برگشت بالای شهر اینکار رو میکردن که باعث شکستن پنجره ها و ... میشد

  10. 5 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  11. #6
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,694
    امتیاز : 31,629
    سطح : 100
    Points: 31,629, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 19,571
    تشکر شده 15,751 در 3,912 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    خیلی ممنون
    به جهت این که اطلاعات عمومی ما هم بالا بره اگه اسم اون هواپیمای مسافربری هم می دونید ممنون میشم بهمون بگید.

  12. کاربر روبرو از پست مفید blueblooded تشکر کرده است .


  13. #7
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط blueblooded نمایش پست اصلی
    خیلی ممنون
    به جهت این که اطلاعات عمومی ما هم بالا بره اگه اسم اون هواپیمای مسافربری هم می دونید ممنون میشم بهمون بگید.
    ببخشید اسم از قلم افتاد! تو پست های من از قلم افتادگی زیاده! فقط تو ذهن تایپ میشن!

    هواپیمای فرانسوی کنکورد. البته مثل اینکه توپولف 144 هم همینجور بوده و میشه 2تا هواپیمای مسافربری مافوق صوت
    ویرایش توسط hands of god : سه شنبه ۲۲ فروردین ۹۱ در ساعت ۰۱:۵۱

  14. 5 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  15. #8
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,694
    امتیاز : 31,629
    سطح : 100
    Points: 31,629, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 19,571
    تشکر شده 15,751 در 3,912 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    باز هم ممنون
    حالا یه سوال دیگه ولی نخندینا
    اون هواپیماها که پشت سرشون یه جاده ی ابری درست می کنند جریانش چیه؟ هواپیماهای خاصی هستن؟ یا در شرایط جوی خاصی این اتفاق می افته؟
    ویرایش توسط blueblooded : سه شنبه ۲۲ فروردین ۹۱ در ساعت ۱۱:۵۰

  16. 4 کاربر از پست مفید blueblooded تشکر کرده اند .


  17. #9
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط blueblooded نمایش پست اصلی
    باز هم ممنون
    حالا یه سوال دیگه ولی نخندینا
    اون هواپیماها که پشت سرشون یه جاده ی ابری درست می کنند جریانش چیه؟ هواپیماهای خاصی هستن؟ یا در شرایط جوی خاصی این اتفاق می افته؟
    سلام
    من که نمیدونم! شاید یکی از دوستان نظری داشته باشه.

    باید سر فرصت بگردم دنبال جواب این سوال.

  18. 3 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  19. #10
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    مقاله جالب و کامل در خبرآنلاین در مورد ماهیت پدیده نورانی چندشب پیش بر فراز آسمان ایران و چند کشور همسایه:

    چرا می*گوییم پدیده نورانی اخیر مربوط به موشک بالستیک روسی بود؟



    این هم دو فیلم خوب در تائید نظریه بالا:

    [EMBED]http://khabaronline.ir/Images/News/AtachFile/19-3-1391/FILE634747180668520151.flv[/EMBED]

    [EMBED]http://khabaronline.ir/Images/News/AtachFile/22-3-1391/FILE634750083709313125.flv[/EMBED]

  20. 3 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  21. #11
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۳
    محل سکونت
    شیرازو - تهرانو
    نوشته ها
    3,738
    امتیاز : 94,025
    سطح : 100
    Points: 94,025, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    تشکر کردن : 13,141
    تشکر شده 13,870 در 3,320 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    ^
    سلام
    من دیدمش مثل عروس دریاییه نوره.
    اینگار تو شب از دریا فیلم گرفتن.
    یار من یوسف نیا اینجا کسی یعقوب نیست
    لحظه ای چشمانشان از دوریت مرطوب نیست
    ای گل زیبای من از غربتت اشکی نریز
    نازنین اینجا خدا هم پیششان محبوب نیست
    گرچه در هر جمعه ای زیبا دعایت می کنند
    بهترینم این دعا ها جنسشان مرغوب نیست





    وبلاگ هردمبیل، شخصی: http://prince-playful.blogfa.com/
    وبلاگ زخم دل، شخصی: http://prince-lonely.blogfa.com/
    وبلاگ خاطرات، شخصی: http://prince-rahpou.blogfa.com/

  22. 4 کاربر از پست مفید رهپوی وصال تشکر کرده اند .


  23. #12
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۰۶
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    850
    امتیاز : 19,239
    سطح : 87
    Points: 19,239, Level: 87
    Level completed: 78%, Points required for next Level: 111
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second Class1 year registered10000 Experience PointsCreated Album pictures
    تشکر کردن : 5,066
    تشکر شده 3,517 در 720 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 2 در 1 پست

    پیش فرض

    هواپیماربایی از راه دور با یک اپلیکیشن اندرویدی








    هوگو تسو، یک مشاور امنیتی که معمولا در کار آموزش و تعلیم خلبانان تجاری است، ادعا می کند با یک برنامه اندرویدی می تواند دست به سرقت هواپیما بزند. او می گوید یک اپلیکیشن اندرویدی نوشته است که می تواند با حمله و در اختیار گرفت سیستم مدیریت پرواز هواپیما، «آن را به هر سازی که می خواهد، برقصاند»

    وی این شیوه هک را در کنفرانس سالانه Hack In The Box آمستردام به نمایش گذارده است. در آنجا تسو نشان داد که اپلیکیشنش (با نام PlaneSploit) چگونه می تواند از روی زمین با نفوذ به تماس های رادیویی میان ایستگاه کنترل فرودگاه و هواپیماها، اهداف موردن نظر را دنبال کرده و سپس با استفاده از یک سیستم ارتباطی ثانویه, پیام های مخرب خود را ارسال کند. او با این پیام ها موفق به در اختیار گرفتن کنترل کامل هواپیما می شود و یا اینکه می تواند به صورت غیر مستقیم کارکرد خلبانان را تحت تاثیر قرار دهد.

    PlaneSploit در حال حاضر یک اپلیکیشن کاملا آزمایشی و طرح مفهومی است که برای کار در محیط های شبیه سازی شده فاصله نزدیک طراحی شده است. لذا خوشبختانه به این زودی آن را در گوگل پلی یا بلک مارکت های اندرویدی نخواهیم دید.

    ادامه مطلب
    زمانه عجیبی است!
    برخی مردمان امام گذشته را عاشقند،
    نه امام حاضر را.
    میدانی چرا؟
    امام گذشته را هرگونه بخواهند تفسیر میکنند،
    اما امام حاضر را باید فرمان برند!!!!
    «شهید آوینی»





  24. کاربر روبرو از پست مفید لهوف تشکر کرده است .

    I-M

  25. #13
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آبان-۳۰
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1979
    نوشته ها
    2,713
    امتیاز : 50,773
    سطح : 100
    Points: 50,773, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second Class50000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 11,231
    تشکر شده 11,269 در 2,054 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    پرتاب فضاپیمای جدید اروپا در سال 2013


    فضاپیمای جدید آژانس فضایی اروپا قرار است اولین پرواز خود را در سال 2013 از پایگاه "گویانا" در فرانسه انجام دهد.

    این فضاپیمای جدید که XIV )وسیله آزمایشی میانجی) نام دارد قرار است توسط شرکت Thales Alenia Space Italia و سایر شرکتهای اروپایی فعال در بخش هوافضا در شهر تورین ساخته شود.

    پس از دو سال طراحی و ساخت، این فضاپیمای اسا اولین پرتاب خود را در سال 2013 از پایگاه "گویانا" در فرانسه انجام خواهد داد.

    برپایه پیش بینی ها در این پرتاب که همراه با موشک جدید اروپایی "وگا" انجام خواهد شد، فضاپیما با سرعت 7.5 کیلومتر بر ساعت به ارتفاع 45 کیلومتری خواهد رسید و سپس همراه با چتر در اقیانوس آرام فرود خواهد آمد.

    براساس گزارش Avionews ، این فضاپیمای آزمایشی که دو تن وزن و 10 متر طول دارد می تواند اطلاعات مهمی را درباره فازهای مختلف پرواز و ورود به زمین جمع آوری کند. این خبر در نمایشگاه بین المللی هوا فضا که از 21 تا 26 ژوئن در پاریس برگزار می شود اعلام شد.

    IXV نمونه تکامل یافته فضاپیمای ARD (نشان دهنده ورود دوباره به اتمسفر) است که در سال 1998 تنها یک پرواز انجام داد.

    این فضاپیما عملکردهای مختلفی خواهد داشت که از جمله آنها می توان به حمل، اکتشافات فضایی و سرویسهای روباتیک اشاره کرد.

  26. #14
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    بلـــــندایـ آســــــمانـ آشــــیـانـ منـ استـ...
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    595
    امتیاز : 30,266
    سطح : 100
    Points: 30,266, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialTagger First ClassVeteran25000 Experience Points
    تشکر کردن : 2,520
    تشکر شده 1,302 در 443 پست
    حالت من : Ashegh
    مخالفت
    21
    مخالفت شده 21 در 15 پست

    Post فطرس؛ پهپادی با قابلیت ارتباط ماهواره ای و پرتاب ریز پهپاد در آسمان +عکس

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    فطرس؛ پهپادی با قابلیت ارتباط ماهواره ای و پرتاب ریز پهپاد در آسمان +عکس


    این پهپاد راهبردی با شعاع عملیاتی تا ۲۰۰۰ کیلومتر، سقف پرواز ۲۵۰۰۰پا (حدود ۷۶۲۰متر) و قابلیت ۱۶ تا ۳۰ ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه بر مأموریت‎های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‎های هوا به سطح و انواع راکت‎ها، مأموریت‎های رزمی را نیز انجام دهد.

    به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اواخر آبان ماه و در ادامه معرفی چندین پهپاد دارای قابلیت رزمی در سال جاری، «فطرس» که از آن با عنوان راهبردی‎ترین پهپاد جمهوری اسلامی ایران یاد می‎شود توسط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. در سال جاری پس از پهپاد سریر، حماسه و شاهد-۱۲۹، فطرس چهارمین پهپاد با قابلیت رزمی و دومین پهپاد ارتفاع پروازی متوسط و برد بلند (MALE) معرفی شده توسط کشور است.همانطور که از تصاویر پیداست، فطرس دارای تمام ویژگی‎های نوعی و ظاهری یک پهپاد مداومت پروازی بالا و سرعت متوسط (در مقیاس پهپادها) است که عمدتاً شامل دهانه بال زیاد (دستکم در حدود ۱۴ تا ۱۶ متر) با عرض (وتر) بال کم که تضمین کننده ضریب منظری بالا خواهد بود، کمترین میزان زاویه عقب‎برگشتگی بال، بال با نسبت ضخامت بالا که در کنار ابعاد قابل توجه آن، فضای کافی برای سوخت مورد نیاز را فراهم می‎کند و تعدد سطوح کنترلی برای افزایش قابلیت اطمینان است.
    شکل دماغه فطرس شباهت بالایی با بخش متناظر در پهپاد حماسه دارد و تنها همین دو پهپاد ایرانی از چنین ظاهری برخوردار هستند. همچنین از نظر پیچیدگی سطوح بدنه و بال، فطرس را می‎توان یکی از دو نمونه برتر کشور به شمار آورد در واقع سطوح منحنی جلوی بدنه و نواحی اتصال بال به بدنه – مثلاً در مقایسه با پهپاد شاهد۱۲۹ – گویای تلاش برای ورود به رده جدیدی از توانمندی‎های ساخت است.
    اخیرا و با گفتگوی مدیر پروژه پهپاد فطرس با یکی از نشریات تخصصی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مشخص شده که این پهپاد استراتژیک، جهشی مهم در عرصه طراحی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین در کشورمان محسوب می شود و باید نگاهی عمیق تر به این تولید جدید صنایع دفاعی کشورمان داشت.
    با توجه به اینکه این پهپاد به همراه شاهد۱۲۹ بزرگ‎ترین نمونه‎های ساخته شده توسط کشورمان محسوب می‎شوند برای رسیدن به کارایی پروازی بالا و عملکرد بهینه بال از سطوح متحرک متعدد (برآ افزا) در لبه فرار بال (لبه عقبی بال) استفاده شده که در شرایط مختلف پروازی با تغییر زاویه آنها عملکرد پهپاد در برخاستن، فرود و پرواز کروز بهبود می‎یابد. در حالی که از قراردادن سطوح متحرک افزاینده “برآ” در لبه حمله بال برای پرهیز هر چه بیشتر از افزایش وزن صرف نظر شده است.

    بالهای بلند فطرس کاملا مشخص است
    به گفته مدیر پروژه پهپاد فطرس، موتور این پهپاد ساخت داخل بوده و ملخ آن از نوع دارای گام متغیر و کامپوزیتی است. ساخت داخل بودن موتور این پهپاد به معنی رفع یکی از گلوگاه‎های مهم برای تولید و عملیاتی نگه‎داشتن این پهپاد به تعداد لازم است. به علاوه موتور مورد نیاز برای استفاده در یک پهپاد برد بلند و مداومت پروازی بالا که حامل حسگرهای ارزشمندی است باید ضمن کارایی مطلوب از نظر نسبت رانش تولیدی به وزن و مصرف ویژه سوخت از قابلیت اطمینان بالایی هم برخوردار باشد که به نظر می‎رسد در پهپاد فطرس این نیاز مهم حاصل شده است.به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اعتبارسنجی پهپاد فطرس در تخصصی‎ترین آزمایشگاه‎ها و مراکز آزمون در کشور با موفقیت صورت گرفته و آزمایش‎های زمینی استاندارد بین المللی در سرعت کم، متوسط و بالا و آزمایش پروازی با موفقیت و با نتایجی فراتر از اهداف طراحی حاصل شده است.
    دم دوگانه، موتور و سطوح متحرک بال فطرس در این تصویر دیده می‎شود
    برای هر پهپاد دوربرد و مداومت پروازی بالا رسیدن به میزان بسیار بالایی از قابلیت اطمینان لازم است خصوصاً اگر این پهپاد حامل حسگرهای ارزشمندی باشد و مأموریت‎های مهمی بر عهده داشته باشد بنا بر این اجرای آزمایش‎های کامل و سخت‎گیرانه بر روی فطرس نویدبخش رسیدن به این عامل مهم است.به گزارش مشرق، به نظر می‎رسد در فطرس نیز مانند شاهد۱۲۹ تمام محموله رزمی در دو جایگاه زیر بال‎ها حمل شود هر چند که افزایش تعداد آنها نیز دور از دسترس نیست. البته با توجه به ابعاد موشک مشاهده شده زیر بال فطرس امکان حمل تعداد بیشتری از آن در همین جایگاه حمل سلاح نیز وجود دارد.
    سلاح‎های دیگر مانند بمب‎های هدایت شونده، موشک‎های سبک ضد کشتی و راکت‎های هوا به سطح نیز از دیگر سلاح‎هایی است که حمل آنها توسط فطرس قابل تصور است. همچنین موشک‎های هوا به هوا دستکم در رده موشک‎های دوش‎پرتاب نیز در صورت افزوده شدن به تسلیحات فطرس آن را به عنوان یک ابزار مهم در کمک به پدافند هوایی کشور توانمند می‎سازد.

    عملگرهای متعدد برای سطوح متحرک بال فطرس
    دماغه برجسته پهپاد فطرس که پیشتر به آن اشاره کردیم در پهپادهای هم‎رده برای حمل یک سامانه خاص به کار می‎رود و همانطور که مدیر پروژه طراحی و ساخت پهپاد راهبردی فطرس در مصاحبه خود ابراز داشته “این پهپاد دارای آنتن ارتباط با ماهواره است” می‎توان اطمینان حاصل کرد در زیر برجستگی دماغه این پهپاد یک آنتن ارتباط ماهواره‎ای قرار گرفته است.
    آنتن ارتباط با ماهواره
    این نوع آنتن‎ها که نمای گرافیکی آن را در تصویر مشاهده می‎نمایید بر یک سکوی دو درجه آزادی مستقر شده‎اند که امکان چرخش آنتن را در صفحه افقی و عمودی ایجاد می‎نماید. این سکوها دارای پایدارساز نیز هستند تا ارتعاشات ناشی از پرواز و یا چرخش‎های خود پهپاد در جریان پرواز را خنثی نماید.با توجه به قابلیت مشابه در پهپادهای هم‎رده خارجی احتمالاً این پهپاد از باند Ku برای ارتباط با ماهواره استفاده می‎کند تا بتواند داده‎های با حجم بالای خود را از مسافت‎های دور ارسال نماید و ماهواره‎های بعدی کشور مانند ناهید که دارای گیرنده و فرستنده‎های همین باند است قاعدتاً توانایی برقراری ارتباط با فطرس را دارند.
    فضای به وجود آمده در اثر برآمدگی دماغه می‎تواند در صورت نیاز عملیاتی به داشتن یک سکوی هوایی هشدار راداری، محل قرارگیری رادار هوایی هم باشد. امروزه رادارهایی که در فضای دماغه فطرس قابل نصب باشند به بردهای بیش از ۱۰۰ کیلومتر نیز می‎رسند. همچنین رادارهای نظارت سطحی که نمونه‎ای از آن در پهپاد حماسه دیده شد و در چندین پهپاد خارجی نیز مشاهده شده است در فضای زیر بدنه فطرس نیز می‎تواند مورد استفاده قرار گیرد در صورتی که محل نصب آن اشکالی برای یکی از ورودی هوای موتور که در زیر بدنه است ایجاد نکند.

    حسگر الکترواپتیکی زیر دماغه پهپاد فطرس
    توانمندی‎هایی عملیاتیبه گفته این مقام مسئول، مأموریت‎های قابل اجرا توسط فطرس شامل موارد نظامی و غیرنظامی از جمله مراقبت از مرزهای دریایی و زمینی و کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، دیده‎بانی از خطوط لوله‎های نفتی، رله ارتباطی و مخابراتی، کنترل رفت و آمد جاده‎ها، مطالعات هواشناسی، دیده‎بانی مناطق حادثه دیده در زلزل و آتش‎سوزی و سیل، محیط‎بانی برای حفاظت از محیط زیست، عکسبرداری جهت تهیه نقشه‎های جغرافیایی، ارسال فیلم و عکس‎های دقیق از مواضع دشمن، هدف‎یابی و ارسال مختصات هدف، گردآوردی داده‎های سیگنالی و جنگ الکترونیک در مدت پروار بیش از یک روزه این پهپاد است.
    وی همچنین اضافه کرده است که این پهپاد راهبردی با شعاع عملیاتی تا ۲۰۰۰ کیلومتر، سقف پرواز ۲۵۰۰۰پا (حدود ۷۶۲۰متر) و قابلیت ۱۶ تا ۳۰ ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه بر مأموریت‎های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک‎های هوا به سطح و انواع راکت‎ها، مأموریت‎های رزمی را نیز انجام دهد.
    به گفته یکی از مسئولان دفاعی کشورمان، این پهپاد دارای هدایت خودکار و هدایت توسط خلبان زمینی بوده و سرعت آن ۱۴۰ تا ۲۵۰ کیلومتر است. بنا بر این، برد عبوری پهپاد فطرس را می‎توان بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر محاسبه کرد.
    حضور یکی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش (نهاجا) در مراسم رونمایی رسمی از فطرس دارای این پیام است که نهاجا از کاربران اصلی این پهپاد خواهد بود که در ادامه به برخی از کاربردهای فطرس برای این نیرو اشاره خواهیم کرد.

    موشک‎های هوا به سطح زیر بال فطرس
    از جمله مأموریت‎های قابل واگذاری به فطرس به عنوان یک پهپاد با مداومت پروازی بالا نظارت الکترونیکی و جاسوسی مخابراتی و سیگنالی است کاری که امروز نمونه‎ای از هواپیمای سی-۱۳۰هرکولس با نام خفاش و نمونه‎ای از بوئینگ-۷۰۷ با نام صدف برای نهاجا انجام می‎دهند و با توجه به تهدیدات پیرامونی نیاز به گسترش چنین ناوگانی کاملاً محسوس است. این هواپیماها با قابلیت‎های ویژه خود از دوران جنگ تحمیلی تا کنون خدمات کلیدی در اجرای موفق مهمترین عملیات‎های هوایی کشور داشته‎اند.همچنین در مأموریت‎های گشت دریایی با سامانه‎های الکترواپتیکی و حسگرهای دیگر خصوصاً حسگرهای غیرفعال مانند سامانه ردیابی تغییرات میدان الکترومغناطیسی زمین برای ردیابی زیردریایی‎ها این پهپاد بسیار مفید خواهد بود.
    در واقع فطرس می‎تواند بیش از یک روز در مسافت صدها کیلومتر دورتر از مرزهای آبی ایران برای زیرنظر داشتن تردد شناورهای سطحی و زیرسطحی (نقشی که امروز بر عهده تعداد اندکی هواپیمای P-3F اوریون و ایران-۱۴۰ دریایی است) و نیز ارسال هشدار زودهنگام نسبت به آرایش ناوگان دشمن ایفای نقش کرده و در صورت لزوم دستکم از نظر اطلاعاتی به کمک ناوگروه‎های نیروی دریایی ارتش در شرق و غرب اقیانوس هند بشتابد.
    به گزارش مشرق، مدیر پروژه مدرن ترین پهپاد کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود از ویژگی هایی سخن به میان آورده که با توجه به آنها، قاعدتا پهپاد فُطرس نیز توانایی فیلمبرداری و عکسبرداری هوایی و ارسال تصاویر به صورت زنده (بیدرنگ یا Real time) و امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی، توانایی برنامه‎ریزی رفت و برگشت، اجرای مأموریت به صورت رایانه‎ای با اتکا به خلبان خودکار و سامانه‎های ناوبری داخلی مانند GPS/INS و ارسال دائم اطلاعات پروازی را داراست.
    در واقع همانگونه که در معرفی پهپادهای گذشته عنوان کرده بودیم با توجه به برد پروازی این نوع هواپیماها که کاملاً از دید خارج می‎شوند امکان هدایت آنها به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه‎خودکار و یا تماماً خودکار وجود دارد. در حالت نیمه‎خودکار، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه کنترل زمینی نشان داده می‎شود هواپیما را متناسب با مأموریت، کنترل و هدایت می نماید.
    در حالت تمام خودکار، مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی هواپیما ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع‎سنج می‎تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را طی نماید. کاربر در حین پرواز می‎تواند در مسیر پرواز تصحیحات مورد نظر فرمانده عملیات را اعمال کند. به علاوه آماده شدن سامانه ملی موقعیت‎یابی زمین پایه و سامانه‎های کاهش خطا و تأخیر GPS در محدوده عملکرد خود به خوبی به کمک سامانه‎های ناوبری داخلی پهپاد خصوصاً برای کنترل خودکار و برنامه‎ریزی شده می‎آیند.
    این مقام مسئول در صنعت دفاعی کشورمان همچنین تاکید کرده است که با توجه به اینکه نیروهای مسلح ایران در سالهای گذشته، پهپاد مدرنی برای انجام ماموریتهای مورد نیاز در ارتفاع بالا نداشتند، مطالعات طراحی و ساخت فطرس از ۷ سال پیش آغاز شده بود.
    وی با تقدیر از تلاش ها و همکاری سردار دهقان و سردار وحیدی وزرای فعلی و گذشته دفاع، از نقش مهم شرکتهای دانش بنیان در طراحی و تولید این پهپاد سخن گفته و افزوده است: رقابت با آمریکا و صهیونیست ها، ما را بر آن داشت تا دست به تولید این هواپیمای بدون سرنشین مدرن در ایران بزنیم.
    یکی از موضوعاتی که در رسانه های داخلی و خارجی مطرح شده بود، مهندسی معکوس بودن این پهپاد جدید کشورمان است که مدیر پروژه طراحی و ساخت فطرس با بیان اینکه برنامه ریزی برای ساخت این هواگرد بر اساس شرایط اقلیمی ایران بوده است، تاکید کرده است که فطرس به هیچ وجه مهندسی معکوس نیست و بر اساس ماموریتهای نیروهای مسلح ایران و تکیه بر دانش بومی ساخته شده است.وی در عین حال خبری مهم از برنامه های آینده برای این پهپاد داده است و رسما اعلام کرده که فطرس به قابلیت پرتاب ریز پهپادها دست خواهد یافت.
    این موضوع که جهشی بزرگ در صنعت پهپادی کشورمان محسوب می شود، کمک خواهد کرد ساختار عملیاتهای نیروهای مسلح ایران با کمک پهپادها، چند لایه و با ماموریتهای متنوع باشد و در عین حال، هم افزایی خاصی را برای فرماندهان کشورمان ایجاد کند. از نظر قدرت صنعتی نیز کشورمان را در سطح یک یا دو کشور پیشرفته جهان در این عرصه قرار می دهد در حالی که بسیاری از کشورهای مشهور جهان در عرصه پهپاد و صنایع هوایی، در حسرت رسیدن به قابلیت های فنی و عملیاتی اجرای چنین طرحی هستند.
    نگاهی به فعالیت‎های کشورهای دیگر در زمینه توسعه پهپادهایی با مداومت پرواز بالا و ارتفاع پروازی متوسط و بالا که به تولید پهپادهایی مانند پریدیتور، ریپر، اونجر، گلوبال‎هاوک، وونگ لانگ، آنکا، هرون (و نمونه‎های مختلف و مشتق شده از آن) و پهپاد راستوم-اچ توسط کشورهای آمریکا، چین، ترکیه، هند، کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی منجر شده نشان می‎دهد این رده از پهپادها از جایگاه ممتازی در راهبردهای نظامی برخوردار هستند.
    با این اوصاف می‎توان اطمینان داشت برنامه‎ریزان دفاعی کشورمان بکارگیری توان بالای متخصصان ایرانی برای تکمیل ناوگان پهپادی کشور گام‎های بلندی برداشته‎اند، تلاش‎هایی که با تحریم همه جانبه صنعت دفاعی کشورمان دستاوردهایی با ارزش چند برابر محسوب می‎شود.

    منبع:www.zohor.in

    التماس دعای فرج

    When A Storm Is Coming , All Other Birds Seek Shelter

    The Eagle Alone , Avoids The Storm By Flying Above It

    So , In The Storms Of Life...May Your Heart Soar Like An Eagle



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1