کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,110
    امتیاز : 77,881
    سطح : 100
    Points: 77,881, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.8%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,538
    تشکر شده 35,367 در 8,298 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض مودّت و رحمت

    بسم الله الرحمن الرحیم

    وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذالِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

    و از نشانه هاى او این که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان محبت و رحمت قرار داد; به یقین در این نشانه هایى است براى گروهى که تفکّر مى کنند.


    سوره روم - آیه 21

    تفکر ، تعقل ، تامل ، تدبر در آیات قرآن
    باعث پیشرفت و تکامل انسانی می شود.

    ان شا الله در این مبحث پیرامون این سوره از قرآن کریم که در مورد همسران و خانواده است مقداری تفکر ، تعقل ، تامل و تدبر داشته باشیم.
    البته بنده سعی می کنم از تفاسیر و احادیث مطالب را کپی بکنم برای رسیدن به درکی بهتر.

    و ان شا الله در ادامه به آیات دیگر همسران و خانواده و ازدواج می پردازیم.

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  2. 2 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  3. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,110
    امتیاز : 77,881
    سطح : 100
    Points: 77,881, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.8%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,538
    تشکر شده 35,367 در 8,298 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض تفسير نور

    تفسير نور، ج‏9، ص: 189
    نكته‏ ها:
    ياد خداوند مايه‏ى آرامش دل و روح است، «بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «1» و همسر مايه‏ى آرامش جسم و روان. «أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» «2»

    پيام‏ها:
    1 آفرينش، هدفدار است. «خَلَقَ لَكُمْ»
    2 زن و مرد از يك جنس هستند. (بر خلاف پاره‏اى عقايد خرافى و تحقيرآميز كه زن را موجودى پست‏تر يا از جنس ديگر مى‏پندارند.) «مِنْ أَنْفُسِكُمْ»
    3 همسر بايد عامل آرامش باشد نه مايه‏ى تشنّج و اضطراب. «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»
    4 هدف از ازدواج، تنها ارضاى غريزه‏ى جنسى نيست، بلكه رسيدن به يك آرامش جسمى و روانى است. «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»
    5 نقش همسر، آرام بخشى است. «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»
    6 محبّت، هديه‏اى الهى است كه با مال و مقام و زيبايى به دست نمى‏آيد.
    «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هديه‏ى خدا به عروس و داماد است.)
    7 هر كس با هر عملى كه آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشه‏دار كند، از مدار الهى خارج و در خطّ شيطان است. «جَعَلَ بَيْنَكُمْ» ...
    8 رابطه‏ى زن و مرد، بايد بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترك است.)
    9 مودّت و رحمت، هر دو با هم كارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردى كشيده مى‏شود و رحمت بدون مودّت نيز دوام ندارد.) «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» 10 تنها اهل فكر مى‏توانند به نقش سازنده‏ى ازدواج پى ببرند. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
    __________________________________________________
    (1). رعد، 28.
    (2). روم، 21.

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  4. 2 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,110
    امتیاز : 77,881
    سطح : 100
    Points: 77,881, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.8%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,538
    تشکر شده 35,367 در 8,298 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض تفسیر نمونه

    دومين آيه مورد بحث نيز بخش ديگرى از آيات انفسى را كه در مرحله بعد از آفرينش انسان قرار دارد مطرح كرده مى‏فرمايد:" ديگر از نشانه‏هاى خدا اين است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنها آرامش بيابيد" (وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها).

    و از آنجا كه ادامه اين پيوند در ميان همسران خصوصا، و در ميان همه انسانها عموما، نياز به يك جاذبه و كشش قلبى و روحانى دارد به دنبال آن اضافه مى‏كند:" و در ميان شما مودت و رحمت آفريد" (وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً).
    و در پايان آيه براى تاكيد بيشتر مى‏فرمايد:" در اين امور نشانه‏هايى است براى افرادى كه تفكر مى‏كنند" (إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ).

    جالب اينكه قرآن در اين آيه هدف ازدواج را سكونت و آرامش قرار داده است، و با تعبير پر معنى" لتسكنوا" مسائل بسيارى را بيان كرده و نظير اين تعبير در آيه 189 سوره اعراف نيز آمده است.

    به راستى وجود همسران با اين ويژگيها براى انسانها كه مايه آرامش زندگى آنها است يكى از مواهب بزرگ الهى محسوب مى‏شود.

    اين آرامش از اينجا ناشى مى‏شود كه اين دو جنس مكمل يكديگر و مايه شكوفايى و نشاط و پرورش يكديگر مى‏باشند بطورى كه هر يك بدون ديگرى ناقص است، و طبيعى است كه ميان يك موجود و مكمل وجود او چنين جاذبه نيرومندى وجود داشته باشد.

    و از اينجا مى‏توان نتيجه گرفت آنها كه پشت پا به اين سنت الهى مى‏زنند وجود ناقصى دارند، چرا كه يك مرحله تكاملى آنها متوقف شده (مگر آنكه

    تفسير نمونه، ج‏16، ص: 392

    به راستى شرائط خاص و ضرورتى ايجاب تجرد كند).

    به هر حال اين آرامش و سكونت هم از نظر جسمى است، و هم از نظر روحى هم از جنبه فردى و هم اجتماعى.
    بيماريهايى كه به خاطر ترك ازدواج براى جسم انسان پيش مى‏آيد قابل انكار نيست.
    همچنين عدم تعادل روحى و ناآراميهاى روانى كه افراد مجرد با آن دست به گريبانند كم و بيش بر همه روشن است.

    از نظر اجتماعى افراد مجرد كمتر احساس مسئوليت مى‏كنند و به همين جهت انتحار و خودكشى در ميان مجردان بيشتر ديده مى‏شود، و جنايات هولناك نيز از آنها بيشتر سرمى‏زند.

    هنگامى كه انسان از مرحله تجرد گام به مرحله زندگى خانوادگى مى‏گذارد شخصيت تازه‏اى در خود مى‏يابد، و احساس مسئوليت بيشترى مى‏كند و اين است معنى احساس آرامش در سايه ازدواج.

    و اما مساله" مودت" و" رحمت" در حقيقت" ملاط" و" چسب" مصالح ساختمانى جامعه انسانى است، چرا كه جامعه از فرد فرد انسانها تشكيل شده همچون ساختمان عظيم و پرشكوهى كه از آجرها و قطعات سنگها تشكيل مى‏گردد.

    اگر اين افراد پراكنده، و آن اجزاء مختلف، با هم ارتباط و پيوند پيدا نكنند" جامعه" يا" ساختمانى" به وجود نخواهد آمد.

    آن كس كه انسان را براى زندگى اجتماعى آفريده اين پيوند و ربط ضرورى را نيز در جان او ايجاد كرده است.

    فرق ميان" مودت" و" رحمت" ممكن است از جهات مختلفى باشد:

    1-" مودت" انگيزه ارتباط در آغاز كار است، اما در پايان كه يكى از دو همسر ممكن است ضعيف و ناتوان گردد و قادر بر خدمتى نباشد" رحمت" جاى

    تفسير نمونه، ج‏16، ص: 393

    آن را مى‏گيرد.

    2-" مودت" در مورد بزرگترها است كه مى‏توانند نسبت بهم خدمت كنند اما كودكان و فرزندان كوچك در سايه" رحمت" پرورش مى‏يابند.

    3-" مودت" غالبا جنبه متقابل دارد، اما رحمت يك جانبه و ايثارگرانه است، زيرا براى بقاء يك جامعه گاه خدمات متقابل لازم است كه جستجوشمه آن مودت است و گاه خدمات بلاعوض كه نياز به ايثار و" رحمت" دارد.

    البته آيه مودت و رحمت را ميان دو همسر بيان مى‏كند ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه تعبير" بينكم" اشاره به همه انسانها باشد، كه دو همسر يكى از مصاديق بارز آن محسوب مى‏شوند، زيرا نه تنها زندگى خانوادگى كه زندگى در كل جامعه انسانى بدون اين دو اصل يعنى" مودت" و" رحمت" امكان‏پذير نيست، و از ميان رفتن اين دو پيوند، و حتى ضعف و كمبود آن، مايه هزاران بدبختى و ناراحتى و اضطراب اجتماعى است.

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  6. 2 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  7. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,110
    امتیاز : 77,881
    سطح : 100
    Points: 77,881, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.8%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,538
    تشکر شده 35,367 در 8,298 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض تفسير أحسن الحديث

    21- وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ

    تفسير أحسن الحديث، ج‏8، ص: 191

    جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‏
    «1».

    در اين آيه دو مطلب مطرح است، اول مذكر و مؤنث بودن انسان كه يكى از اسرار عجيب خلقت است و اگر اين حقيقت وجود نداشت، نسل بشر در همان پيدايش اول از بين مى‏رفت، دقت در دستگاه تناسلى زن و مرد، تشكيلات پيچيده نطفه زن و مرد (اول- اسپرماتوزوئيد)، تركيب نطفه آن دو، تشكيل جنين و رشد آن، تقسيم شدن يك سلول به ميليونها و ميلياردها و تبديل آنها به اعضاء ظاهرى و باطنى بدن، راههاى بى شمارى است براى شناخت خدا و قدرت و علم و حكمت او، آرى: «الطرق الى اللَّه بعدد انفاس الخلائق».

    دوم- آفريده شدن مودت و رحمت در وجود انسان. طبرسى رحمه اللَّه از سدى نقل كرده: مودت به معنى دوست داشتن و رحمت به معنى مهربانى است به عبارت ديگر: مودت همان دوست داشتن است كه انسانها نسبت به يكديگر دارند ولى رحمت و مهربانى آن تأثر قلبى است كه از ديدن محروميت و نقص و گرفتارى طرف، در قلب احساس مى‏شود، على هذا رحمت ناشى از مودت است اگر در وجود انسان مودت وجود نداشت، رحمت پيدا نمى‏شد، همانطور كه در افتادن ديوار و شكستن درخت رحمت و مهربانى احساس نمى‏كنيم.

    در اينجا بايد ديد: مودت و رحمت چه حقيقتى است كه در وجود انسان پديد آمده، اگر در اعضاء مادى او است اين چگونه گوشت و مغزى است كه حامل محبت و مودت است و اگر از كارهاى روح (بطور حتم) است اين روح چگونه چيزى است كه چنين خاصيت دارد؟!.

    اگر اين مودت و رحمت در وجود انسان گذاشته نمى‏شد و انسان مانند چوب خشك بود، دنياى انسانيت در چه صورت بود؟! آيا كسى به كسى كمك
    __________________________________________________
    (1) اين آيه دليل وجود خدا و دليل حكمت و تدبير او است.


    تفسير أحسن الحديث، ج‏8، ص: 192

    مى‏كرد؟! و پدر يا مادر در تربيت طفل خود مى‏كوشيد؟! «
    سبحانك ما عرفناك حق معرفتك».

    اينك مى‏رسيم به مفردات آيه شريفه. مِنْ أَنْفُسِكُمْ: يعنى از جنس شما لِتَسْكُنُوا إِلَيْها حاكى است كه مرد به تنهايى ناقص است و با زن كه مكمل اوست يك واحد كامل مى‏شوند كه نسل به وجود آورند، پس مرد در صورتى احساس آرامش و سكون پيدا خواهد كرد كه زن در كنار او باشد، نظير اين است آيه هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْكُنَ إِلَيْها ...
    اعراف/ 189.

    جمله وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً مى‏شود راجع به رحمت و مودت بين زن و شوهر باشد ولى بهتر است آن را راجع به عموم بدانيم، اين واقعيت در حيوانات نيز وديعه گذاشته شده است، آنها نيز روى محبتى كه به بچه‏هاى خود دارند، در تربيت بچه‏هاى خود مى‏كوشند و از آنها دفاع مى‏كنند، آرى معجزه محبت است كه گربه بچه‏هاى خود را به دندان گرفته و به همه جا مى‏برد و اگر به جوجه‏هاى مرغ خانگى نزديك شوى بر تو حمله مى‏كند و هكذا ...

    نقل است: شيروانى ساختمانى آتش گرفت، كبوتران در آن لانه گذاشته و بچه آورده بودند، بچه‏ها قدرت پرواز و فرار نداشته، كبوتران روى بچه‏هاى خود خوابيدند و همه سوخته خاكستر شدند «سبحان اللَّه العظيم» از اين رحمت و عاطفه.

    آرى: إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ، براى اهل انديشه در اين گفته‏ها دلائل بسيارى است بر شناختن وجود، قدرت و تدبير خدايى.

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  8. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


  9. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,110
    امتیاز : 77,881
    سطح : 100
    Points: 77,881, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.8%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,538
    تشکر شده 35,367 در 8,298 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض ترجمه تفسیر الميزان

    [بيان اينكه خلقت ازواج و جعل مودت و مهربانى بين زن و مرد از آيات خدا است‏]

    " وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها ..."

    راغب گفته:" كلمه" زوج" به هر يك از نر و ماده حيوانات در صورتى كه جفت هم شده باشند اطلاق مى‏شود، هم چنان كه به هر يك از دو قرين چه حيوان و چه غير حيوان نيز زوج گفته مى‏شود، خداى تعالى فرموده:" فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى‏- خدا از آن دو زوج قرار داد، يكى نر و يكى ماده" و نيز فرمود: به آدم گفتيم كه تو و زوجت در بهشت منزل كنيد، و اگر به ماده از حيوانات و مخصوصا انسان زوجه مى‏گويند، لغت نازيبا و غير فصيح است، كه جمعش زوجات مى‏آيد،- تا آنجا كه گفته- و جمع زوج ازواج مى‏آيد" «2».

    پس اينكه فرمود:" أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها"، معنايش اين است كه براى شما و يا براى اينكه به شما نفع برساند از جنس خودتان زوج آفريد.

    آرى هر يك از مرد و زن دستگاه تناسلى دارند كه با دستگاه تناسلى ديگرى كامل مى‏گردد و از مجموع آن دو توالد و تناسل صورت مى‏گيرد، پس هر يك از آن دو فى نفسه ناقص، و محتاج به طرف ديگر است، و از مجموع آن دو، واحدى تام و تمام درست مى‏شود، و به خاطر همين نقص و احتياج است كه هر يك به سوى ديگرى حركت مى‏كند، و چون بدان رسيد آرام مى‏شود، چون هر ناقصى مشتاق به كمال است، و هر محتاجى مايل به زوال حاجت و فقر خويش است، و اين حالت همان شهوتى است كه در هر يك از اين دو طرف به وديعت نهاده شده.
    __________________________________________________
    (1) سپس او را موجودى ديگر آفريديم. سوره مؤمنون، آيه 14. [.....]
    (2) مفردات راغب، ماده" زوج".


    ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 250

    " وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً"- كلمه" مودت" تقريبا به معناى محبتى است كه اثرش در مقام عمل ظاهر باشد، در نتيجه نسبت مودت به محبت نسبت خضوع است به خشوع، چون خضوع آن خشوعى را گويند كه در مقام عمل اثرش هويدا شود، به خلاف خشوع كه به معناى نوعى تاثر نفسانى است، كه از مشاهده عظمت و كبريايى در دل پديد مى‏آيد.

    و" رحمت"، به معناى نوعى تاثير نفسانى است، كه از مشاهده محروميت محرومى كه كمالى را ندارد، و محتاج به رفع نقص است، در دل پديد مى‏آيد، و صاحبدل را وادار مى‏كند به اينكه در مقام برآيد و او را از محروميت نجات داده و نقصش را رفع كند.

    يكى از روشن‏ترين جلوه‏گاه‏ها و موارد خودنمايى مودت و رحمت، جامعه كوچك خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم يكديگرند، و اين دو با هم و مخصوصا زن، فرزندان كوچكتر را رحم مى‏كنند، چون در آنها ضعف و عجز مشاهده مى‏كنند، و مى‏بينند كه طفل صغيرشان نمى‏تواند حوائج ضرورى زندگى خود را تامين كند، لذا آن محبت و مودت وادارشان مى‏كند به اينكه در حفظ و حراست، و تغذيه، لباس، منزل، و تربيت او بكوشند، و اگر اين رحمت نبود، نسل به كلى منقطع مى‏شد، و هرگز نوع بشر دوام نمى‏يافت.

    نظير اين مورد مودت و رحمتى است كه در جامعه بزرگ شهرى، و در ميان افراد جامعه مشاهده مى‏شود، يكى از افراد وقتى هم شهرى خود را مى‏بيند، با او انس مى‏گيرد، و احساس محبت مى‏كند، و به مسكينان و ناتوانان اهل شهر خود كه نمى‏توانند به واجبات زندگى خود قيام كنند، ترحم مى‏نمايد.

    و به طورى كه از سياق برمى‏آيد مراد از" مودت و رحمت" در آيه همان مودت و رحمت خانوادگى است، هر چند كه اطلاق آيه شامل دومى نيز مى‏شود.

    " لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ"- چون وقتى قومى در باره اصول تكوينى خويش بينديشند كه آن اصول مرد و زن را وادار كرده به اينكه تشكيل جامعه خانوادگى دهند، و نيز آن دو را به مودت و رحمت واداشت، و آن مودت و رحمت نيز اجتماع مدنى و شهرى را پديد آورد، و چه آثارى بر اين اجتماع مترتب شد، نوع بشرى بقاء يافت، و زندگى دنيايى و آخرتى انسان به كمال رسيد، آن وقت متوجه مى‏شوند كه چه آيات عجيبى در آنها هست، و خداى تعالى چه تدابيرى در امر اين نوع از موجودات به كار برده، تدابيرى كه عقل را حيران و دهشت زده مى‏كند.

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  10. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1