کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 30 , از مجموع 37

موضوع: فطرت حسینی

  1. #1
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض فطرت حسینی

    بحث محرم امسال حاج اقا پناهیان ، دانشگاه امام صادق علیه السلام

  2. 2 کاربر از پست مفید قنبر تشکر کرده اند .


  3. #2
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    بسم الله الرحمن الرحیم
    جلسه اول :
    · مقدمه ی اول: مجلس ذکر و مهمترین کارکرد آن:
    o چنین مجالسی توسط اولیای خدا مجالس ذکر نامیده شده
    i. نباید ذکر را با ورد اشتباه بگیریم، گرچه اوراد از جایگاه ارزشمندی برخوردارند
    ii. وقتی کسی به چیزی می اندیشد در واقع به یاد آن مطلب است
    § پس مجلس ذکر مجلس اندیشیدن هم هست
    ii. حتی مجلس ذکر مجلس آموختن هم هست:
    · وقتی مأموریت پیامبر ص را منحصر به ذکر می*فرماید: انما انت مذکر
    · در جای دیگری هم در رسالت پیامبر ص می*فرماید: یعلمهم الکتاب و الحکمه
    § معلوم می شود تعلیم کتاب و حکمت هم مصداق ذکر است.
    o از طرفی مجلس ذکر فقط ذکر خداوند متعال نیست بلکه ذکر اولیای خدا نیز هست
    · برای اقامه ی حق نیز هست
    · برای آماده سازی مردم برای یاری رساندن به اولیای خدا نیز هست
    o لذا مجلس ذکر را مجلس احیای امر خدا و ائمۀ هدا نیز نامیده اند
    ویرایش توسط قنبر : پنجشنبه ۱۶ آذر ۹۱ در ساعت ۰۷:۵۸

  4. #3
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نکته بعدی اینکه مجلس ذکر خودش یک فعلیتی دارد برای حرکت جامعه
    · مقدمه کارهای خوب نیست
    · صرفا جلسه آموزشی و مقدماتی نیست که بعدا برویم پیگیری و اجرا کنیم
    · بلکه خودش هم یک هدف ارزشمند است و فعل مهم است.
    · به تعبیر نبی مکرم اسلام ص چنین مجالسی باغ های بهشت هستند،
    § فرمودند : ارتعوا فی ریاض الجنه
    § سوال شد: ریاض الجنه چیست؟
    § فرمودند: مجالس ذکر
    o با آنکه ارزش چنین مجالسی آنهمه بالاست و انسان معمولا توفیق کارهای بسیار ارزشمند را به سختی پیدا می*کند، ولی به لطف ابا عبدالله ع توفیق شرکت در مجالس ذکر برای ما ساده شده، این ساده شدن نباید ارزش چنین مجالسی را برای ما کم بکند
    ویرایش توسط قنبر : سه شنبه ۱۴ آذر ۹۱ در ساعت ۱۵:۳۴

  5. #4
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    کارکردهای چنین مجالسی:
    · نه تنها خوبی ها را برای خودمان یادآوری کنیم؛
    · نه تنها گفتگوی علمی داشته باشیم؛
    · نه تنها یکیدیگر را به تفکر وادار کنیم؛
    · نه تنها از یکدیگر کسب نور کنیم و از نورانیت نیت های یکدیگر استفاده کنیم؛
    · نه تنها به دنبال ایجاد حرکت عظیم اجتماعی؛
    · نه تنها به دنبال عبادت فردی باشیم؛
    o بلکه از همه ی اینها بالا تر یک کارکرد ممتاز وجود دارد که نباید غافل بشویم:
    · « باید با هم فکر کنیم ببینیم در بین همه ی مفاهیم خوب کدام مفهوم داراری اولیت برای جان ما و جامعۀ ما و جهان ما ماست»
    § نه تنها مفهومی که فی نفسه برتری دارد بلکه تناسب آن با روزگار ما که باید روز و شب خود را بیشتر با آن سپری کنیم
    o این مجالس مجالس ذکر، و تبلیغ و ترویج و علم و … هستند؛ ولی از همه مهم تر مجلس اولویت گذاری است
    · اینقدر اهمیت دارد که : « گاهی آموزش و آگاهی یافتن فرعِ اولویت گذاری می*شود »

  6. #5
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اما باید توجه کنیم به اینکه نوبت چیست؟
    « امروز کدام مفهوم نقش راهبردی برای نجات جان ما و جهان ما و جامعه ما دارد؟ برای رسیدن به اهدافی که به نظر ما مهم ترین است »
    o ما نیامدیم صرفا با هم تاریخ مرور کنیم و سلسله ای از مفاهیم را یادآوری کنیم می خواهیم ببینیم نیاز زمانۀ ما به کدام یک از مفاهیم بیشتر است
    · مقدمه ی دوم: ذکر نمونه هایی از مهم ترین موضوعات در دوره های مختلف:
    ۱٫ در دوران اول انقلاب باید به ایمان، ارزش آن و جایگاه آن توجه می کردیم:
    · شاید شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه امتیاز برجسته اش این بودکه در دوران انقلاب به خوبی توجه ما را به ایمان و ارزش آن در کنار علم در آن جامعه ای که ایمان را خرافه می پنداشتند جلب کردند
    ۲٫ در دوران دفاع مقدس باید به جهاد و شهادت توجه می کردیم
    · در آن دوره نیاز حیاتی جامعه دینی با این مفهوم برجسته برآورده می شد
    ۳٫ بعد از دوران دفاع مقدس (شاید حدود ۱۷-۱۸ سال پیش) توجه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف معطوف شد
    · دعای ندبه ها رونق گرفت و بحث از جامعه مهدوی شروع شد در حالی که کسانی می خواستند توجه*ها را به جامعه مدنی جلب کنند.
    · توجه به جامعه ی مهدوی جامعه ی ما را از سقوط کردن در یک مرحله نجات داد مردم یک آینده ای پیش روی خودشان دیدند:
    § این آینده هم الگوی مردم شد و آگاهی داد
    § و هم امید داد و مشکلات را قابل تحمل تر کرد

  7. #6
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    توجه کنید:
    · مردم همیشه امام زمان و داشتند؛ همیشه احادیث جهاد و شهادت داشتند؛ همیشه ایمان مسئله آنان بوده است
    · اما برخی از مقاطع وقتی با اولویت به این مفاهیم توجه شد ثمرات خود را نشان داد.
    o انسان*ها برای خودسازی هم نیاز به اولویت بندی در برنامه*های معنوی دارند.
    o هیچکس اولویت های فردی اش جدای از اولویت های اجتماعی نیست
    o تشخیص اولویت ها رمز بسیار مهمی برای حرکت صحیح انسان است
    · بحث اصلی: « اولویت زمان ما: بازگشت دوباره به حضرت اباعبدالله علیه السلام و توجه بیشتر به جایگاه امام حسین ع در نظام هستی و درک دقیق*تر رازهای عاشورا است.»
    o طرح اولیه بحث:
    · امروز مهم ترین اولویتی که برای جهان بشریت، جهان اسلام و حتی جامعۀ خودمان داریم چه موضوعی است:
    § با موضوع عاشورا کربلا و ابا عبد الله علیه السلام همیشه انس داشته*ایم و آشنا بوده*ایم
    § ولی بنده تصور می کنم که امروزه دوباره باید برگردیم به اباعبدالله الحسین علیه السلام
    · و موضوع عاشورا را برای خودمان یک موضوع استراتژیک و راهبردی برای گذر از بحران های جهانی و منطقه*ای مشکلات جامعۀ خودمان و حتی عبور از بحران های جان و روح خودمان بدانیم
    · اینکه چرا این موضوع راهبردیست موضوع قابل تاملی است:

  8. #7
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    دلایل اهمیت بحث:
    ابتداءً توجه کنید به یک نکته و آن اینکه:
    برخی از اوقات به خاطر هجمه های دشمنان نسبت به یک مفهوم؛ و اینکه ما باید از آن مفهوم دفاع کنیم، آن مفهوم اولیت پیدا می کند.
    به خاطر اینکه تحت تاثیر این هجمه ها ضربه ای به این مفهوم رخ ندهد.
    اگرچه در مورد عاشورا ما دشمنی*های بی*سابقه*ای در فضای بین الملل شاهد هستیم، ولی صرف توجه به این دشمنی*ها دلیل بر استراتژیک بودن نمی شود.
    ۱٫ چرا در تاریخ انبیاء تماما توجه ویژه به اباعبدالله الحسین ع وجود داشته است؟
    ۱٫ حضرت آدم (ع) :
    · فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه
    · خب روایت ما در تفسیر است که آن کلما ت پنج تن هستن
    · حضرت آدم وقتی نام حضرت ابا عبد الله را شنید قلبش می*شکند و سوال میکند چرا قلبم شکست؟
    · حضرت جبرییل امین روضه اباعبد الله الحسین ع می خوانند
    · حضرت آدم مثل مادر فرزند از دست داده ضجه می زنند
    ۲٫ برای حضرت نوح در کشتی وقتی به منطقه کربلا می رسد دچار تلاطم می*شود برای ایشان واقعۀ کربلا بیان می شود
    ۳٫ حضرت ابراهیم ع در ماجرای ذبح روضۀ اباعبدالله برایشان بیان می*شود
    ۴٫ حضرت موسی صدمه می خورند خون از پا جاری می شود و به ایشان هم گفته می شود که اینجا کربلاست
    ۵٫ برای حضرت عیسی بن مریم هم روضه حضرت را می خوانند و ایشان گریه می کنند
    ۶٫ حضرت سلیمان هم وقتی از این منطقه عبور می کردند متوقف می شوند و با حضرت آشنا می شوند
    ۷٫ و همین طور حضرت زکریا
    · رواة اهل سنت نقل می کنند که هیچ پیامبری نبوده مگر اینکه از کربلا عبور کرده و گریه کرده
    ۲٫ چرا اساسا در احادیث به صورت ویژه ای برای کربلا و عزاداری اباعبدالله الحسین ع ارزش گذاری فوق العاده شده است؟
    ۳٫ چرا در هنگام ظهور بحث انتقام از اباعبدالله الحسین علیه السلام محور است؟
    § چرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خود را به امام حسین علیه السلام معرفی می کنند؟
    § چرا باید پرچم های قیام پرچم*های سیاه که ظاهرا همین پرچم*های عزاداریست باشد؟
    § چرا باید شعار یاران حضرت، یا لثارات الحسین باشد؟

  9. #8
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    به چه دلیلی حضرت خود را با امام حسین علیه السلام برای جهانیان معرفی می فرمایند؟
    ۴٫ جهان مسیحیت که بعد از مومنان مخلص سریع ترین و بیشترین کسانی هستند که به حضرت خواهند پیوست چرا برخی از آموزه های مسیحی اینقدر قرابت دارند با مظلومیت حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام؟
    ۵٫ چرا سخنان برخی عرفای بزرگ دربارۀ اباعبدالله الحسین ع تا این حد عمیق و پر رمز و راز است:
    مرحوم قاضی رضوان الله تعالی علیه: (کوه عرفان به تعبیر حضرت امام)
    · من در عالم مکاشفه دیدم رحمت الله الواسعه حسین است
    آیا موضوع اباعبدالله الحسین برای همین چند فایده*ای که برای ما مشهور است از قبیل ظلم ستیزی و جهاد و شهادت اینقدر اهمیت یافته است؟ چه کسی می*تواند قبول کند؟
    ما نباید ادعا کنیم که حضرت را می شناسیم و از آن حضرت بهرۀ کافی برده*ایم.
    ثقل اکبر و اصغر که همیشه با هم اند شباهت*هایی هم باهم دارند
    § قرآن ۷۰ بطن دارد هر بطن ۷۰ بطن دارد و هر بطن … تا ۷۰ بار
    § آن وقت به اهل بیت که برسیم فقط همین ظاهر است و آن را هم که فهمیدیم و تمام شد !!!
    § ضمن اینکه بنده اصلا اعتقاد ندارم که بنده به قدر کافی به امام حسین ع می پردازیم،
    · ما نه تنها به قدر کافی نمی شناسیم؛ و به قدر کافی بهره نبرده ایم بلکه بقدر کافی به ابا عبدالله الحسین ع نپرداخته*ایم.
    § نوبت بازگشت به ابا عبد الله ع است حتی برای ماهایی که ادعا می کنیم با امام حسین ع آشنا هستیم
    · اگر برگردیم به نیاز معنوی خودمان
    · درست است که جامعۀ ما رشد معنوی داشته است:
    · ولی اگر ابا عبد الله الحسین ع خیلی پیامشان عمیق تر از این حرف ها ست
    · قاعده رشد معنوی این است که در مسیر بطور مداوم خود را به پیام*های عمیق*تر ایشان برسانیم
    o بیان اهمیت اباعبدالله الحسین ع:
    § یکی از پاسخ*ها به دلائل اهمیت ذکر اباعبدالله الحسین ع سخن پیامبر گرامی اسلام در این باره است:
    § اولا باید بدانیم مهم ترین پایگاه دین ما فطرت است،
    · فطرت الله التی فطر الناس علیها
    § در مورد آیت الله شاه آبادی: استاد گرامی حضرت امام آقای شاه آبادی است و …
    · وقتی نگاه می کنید به نگاه عرفانی آقای شاه آبادی می بینید موضوع محوری مورد بحث ایشان فطرت است
    · اصلا امام با تکیه به فطرت مردم قیام کرد.

  10. #9
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    آن فطرت است که …
    · وقتی کسی مرتد شد تحت شرایطی باید اعدام شود
    · با تکیه به فطرت است که ایمان انقدر ارزش پیدا می کند و کفر اینقدر پلید خواهد بود
    · فطرت عامل اصلی پذیرش دعوت پیامبران است
    · و تربیت چیزی جز شکوفایی فطرت نیست
    § یکی از مشکلات مهم علوم انسانی در دانشگاه*های ما دوری از مفهوم فطرت است:
    · علوم انسانی (غربی) با ظاهر انسان ها سر و کار دارند
    § حضرت رسول (ص) می فرمایند:
    § ان لقتل الحسبن حراره فی قلوب المومنین لا تبرد ابدا…..
    برای قتل حسین حرارتی در قلب مومن هست که هیچگاه سرد نمی شود
    این یک بیان حکایت از فطری بودن محبت جانسوز حسین ع است؛
    شما کسب و اکتساب که نکرده*اید، برای ایشان اشک می ریزید.
    § امام صادق علیه السلام این کلام را توضیح می دهید و می فرمایند:
    · به فدای آن کسی که کشته ی اشک چشم است
    · پرسیدند قتیل کل عبره یعنی چی؟
    · فرمودند: لا یذکره مومن الا بکی :
    · حضرت آدم هنوز نمی شناسد میگوید چرا شنیدم دلم لرزید:
    § فعال ترین بخش فطرت حسین است و حسین معجزه فطرت است
    § ارزش فطرت و بخش های فعال فطری در چیست ؟
    § بسیار قابل تامل است.
    · بسیاری از نامسلمان ها در جهان؛ انسان های فطری هستند
    همه ناپاک نیستند حتی اگر مسلمان و شیعه نباشند
    · چرا امام زمان با حسین شروع می کند
    · حسین زبان گویای فطرت است.
    · ما با جهانیان حرفی جز حسین نداریم
    · الان که بن بست ها خود را نشان داده اند :
    ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه
    پس چرا نوبت حسین است؟ چون همه به بن سبت ها رسیده اند
    · امام زمان با زبان فطرت سخن می گویند
    · پیامبران با این زبان سخن می گفتند:
    · اول این زبان باید فعال شود
    · حتی زبان علم ( علم جدلی) معلوم است که فرع ماجراست
    · و الا زبان فطرت که باز شود عقلش خود بخود روشن می شود
    · هر کس حسین را دوست داشته باشد خدا به او حکمت می دهد
    · خودش تولید علم می کند
    · راه برقرار کردن ارتباط با عالم گزاره های علمی نیست
    · اول از همه فطرت است
    · همان کاری که آن ها با ما انجام داده اند؛
    · حرف نوی همه ی پیامبران با فطرت آغاز شده
    · بعدا به استدلال برای کوبیدن خصم پرداخته اند
    مگر مسلمانان صدر اسلام چند نفر با زبان استدلال مسلمان شدند؟
    · زبان فطرت زبانی است که ابتدا باید با آن سخن گفت
    معلوم است که شکوفا ترین بخش فطرت حسین است
    · نوبت این است که اسلام جهان گیر شود

  11. #10
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    پس با حسین باید آغاز کرد
    · چرا حسین علیه السلام در حساس ترین مکان فطری در قلب انسان جا دارد ؟
    · و چقدر جایگاه او عمیق است در رشد انسان و جامعه اسلامی؟
    شما فکر کنید علت اشکی که می ریزید برای امام حسین ع چیست:
    چون امام حسین ع مصیبت دیده، شما ایشان را دوست دارید؟
    یا چون او را دوست دارید اگر مصائبشان را بشنوید بی*طاقت می*شوید و اشکتان جاری می شود؟
    صلی الله علیک یا ابا عبد الله علیه السلام

  12. #11
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    (بسم الله الرحمن الرحیم)
    حجت الاسلام علیرضا پناهیان پنجمین شب محرم، در جمع پرجمعیت*ترین هیئت دانشجویی کشوری، با بیان اینکه ما در مقام مدیریت کلان عالم می*خواهیم ببینیم که امروز با نام و یاد و احساسات و عواطف حسینی چه تحولی را در عالم می*توانیم رقم بزنیم؟!، گفت: چرا شما مؤمنین نباید در مورد مدیریت کلان عالم نظر بدهید و بعد فردی مانند خانم رایس، به عنوان وزیر خارجۀ آمریکا بیاید کلان*نگری کند و در مورد مفهوم شهادت و اباعبدالله(ع) تحلیل ارائه دهد و بگوید «تا وقتی اینها حرف از شهادت می*زنند همه*شان تروریست هستند»!

  13. #12
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    چرا او رابطۀ بین «سخن گفتن از شهادت» و «ناامنیِ دیکتاتوریِ امپریالیست» را می*فهمد، ولی شما که سینه*زن سیدالشهداء هستید نباید به این مسألۀ مهم توجه داشته باشید و نباید به این نیت سینه بزنید که با این سینه زدنِ خود پایه*های آخرین استکبار و طاغوت عالم را به لرزه در می*آورید؟! چرا ما باید اجازه دهیم یک عده صهیونیست خونخوار برای مدیریت کلان عالم تصمیم بگیرند؟»
    پناهیان همچنین با بیان اینکه تماشاکردنِ لحظۀ شکفته شدنِ فطرت انسان*ها در شور و حالِ زیبای دسته*های عزا، موجب شکوفای فطرتِ انسان تماشاگر می*شود و قفل دلش را باز می*کند، گفت: «در دسته*های عزاداری، «احساسات حسینی» که از فطرت نشأت گرفته است را می*توان به خوبی مشاهده کرد. وقتی عده*ای آدم*های علم*زده و قسی*القلب به جان فرهنگ جامعه بیافتند، چیزی که در جامعه بی*ارزش می*شود دسته*های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است. اما وقتی عده*ای انسان*های روشن*ضمیر و دیندار که معرفتشان از شعور فطری نشأت گرفته است در مدیریت فرهنگی جامعه در ابعاد مختلف قرار بگیرند، زیباترین صحنه*های رونق*یافته در جامعه، دسته*های عزاداری خواهد بود. اینها هستند که سخن حضرت امام(ره) را می*فهمند که فرمود: هر مکتبى هیاهو مى‏خواهد، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبى تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، تا پایش توى سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمى‏شود.»

  14. #13
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    در ادامه بخش*هایی از این سخنرانی مهم را می*خوانید:
    اگر کلان*نگری نداشته باشیم و فقط به جزئیات بپردازیم، «برده» خواهیم شد/ اگر مسائل کلان دینی را درک نکنیم بندۀ خدا نخواهیم شد
    • مدت*هاست فرهنگ جامعۀ بشری را به گونه*ای اداره می*کنند که مردم از مدیریت کلان عالم سر درنیاورند خیلی از مردم جهان هم عافیت*طلبانه و لذت*جویانه و به خاطر برخی کشش*های مادی به حداقل*ها قانع شده*اند و گویا بدشان هم نمی*آید که از این مسائل و موضوعات مربوط به مدیریت کلان عالم سر درنیاورند و فقط مشغول مسائل جزئی خود باشند.
    • انسان وقتی کلان*نگری نداشته باشد و فقط به جزئیات بپردازد، «برده» خواهد شد. حتی در دینداری هم اگر به جزئیات بپردازیم و مسائل کلان دینی را درک نکنیم بندۀ خدا نخواهیم شد، بلکه با همین دینداری بندۀ غیرخدا خواهیم شد. پس کلان*نگری در مورد دین هم لازم است. اگر کسی به جزئیات احکام و تک*تک مسائل دینی به صورت جزئی بپردازد ولی به مسائل کلان دین نگاه نکند، او دیندارِ خوبی نخواهد بود.

  15. #14
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    • هم بندگی و هم زندگیِ ما به داشتن نگاهی کلان که به مدیریت عالم مربوط است وابستگی تام و تمام دارد. اگر موضوع ولایت در دین این*قدر مهم است که نماز و سایر اعمال انسان بی*ولایت قبول نمی*شود (قَالَ الصَّادِقُ ع إِنَ‏ أَوَّلَ‏ مَا یُسْأَلُ‏ عَنْهُ‏ الْعَبْدُ إِذَا وَقَفَ‏ بَیْنَ‏ یَدَیِ‏ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ الصَّلَوَاتُ الْمَفْرُوضَاتِ وَ … وَ إِنْ لَمْ یُقِرَّ بِوَلَایَتِنَا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ شَیْئاً مِنْ أَعْمَالِهِ؛ امالی شیخ صدوق/۲۵۶) یکی از دلایلش این است که موضوع ولایت به مدیریت عالم مربوط است. یعنی یک موضوع کلان مدیریتی است. اگر کسی به این موضوع کلان و سرنوشت*ساز بی*توجه باشد، و بعد برود مدام به نماز و عبادات شخصیِ خود مشغول شود، چقدر ارزشی دارد؟
    • عقل خیلی مهم است. کسی به امام صادق(ص) عرض کرد: فلانی خیلی اهل عبادت و اخلاق و .. است. آقا فرمودند: «کَیفَ عَقلُه؟» عقلش چطور است؟ گفت: نمی*دانم. حضرت فرمودند: «ثواب به اندازۀ عقل است» بعد حضرت داستان عابدی از بنی اسرائیل را که در جزیرۀ سبزی زندگی می*کرد را تعریف کردند. فرمودند: یکی از ملائکه از این جزیره عبور کرد و شدت عبادت این عابد را دید و از خدا خواست که منزلت او را نشان دهد. وقتی خداوند به او نشان دهد، خیلی پایین به نظرش آمد. خداوند به آن ملک فرمود: نزد او برو و کمی با او همنشین شو تا بفهمی. تا اینکه عابد گفت: اینجا همه چیز خوب است، فقط یک عیبی دارد. کاش خداوند حیوانی داشت که این سبزی*ها را می*خورد و اینها ضایع نمی*شدند. خداوند به آن ملک وحی فرمود: «من به اندازۀ عقلش به او اجر دادم»(کافی/۱/۱۲) میزان عقل و کلان*نگری در ارزش عبادت اینقدر انسان تأثیر دارد. کسی که عقلش از درک مسئلۀ کلانی مثل ولایت عاجز است، نماز و عبادتش چقدر ارزش خواهد داشت.

  16. #15
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    • درک مسائل کلان مدیریتیِ عالم زیاد پیچیده نیست و تخصص*های فوق*العاده*ای لازم ندارد، اساساً مسائل کلان در عرصه*های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، زیاد خارج از فهم و تخصصی نیستند. موضوعات کلانی که در این عرصه*ها مورد مطالعه و مداقه قرار می*گیرد به عنوان واحدهای درسی عمومی باید برای عموم دانشگاهیان تدریس شده و گفتگو در این*باره باید تمرین شود.
    چرا باید اجازه دهیم یک عده صهیونیست خونخوار برای مدیریت کلان عالم تصمیم بگیرند؟
    • ما در مقام مدیریت کلان عالم می*خواهیم ببینیم که امروز با نام و یاد و احساسات و عواطف حسینی چه تحولی را در عالم می*توانیم رقم بزنیم؟!
    • چرا شما مؤمنین نباید در مورد مدیریت کلان عالم نظر بدهید و بعد فردی مانند خانم رایس، به عنوان وزیر خارجۀ آمریکا بیاید کلان*نگری کند و در مورد مفهوم شهادت و اباعبدالله(ع) تحلیل ارائه دهد و بگوید «تا وقتی اینها حرف از شهادت می*زنند همه*شان تروریست هستند»! چرا او رابطۀ بین «سخن گفتن از شهادت» و «ناامنیِ دیکتاتوریِ امپریالیست» را می*فهمد، ولی شما که سینه*زن سیدالشهداء هستید نباید به این مسألۀ مهم توجه داشته باشید و نباید به این نیت سینه بزنید که با این سینه زدنِ خود پایه*های آخرین استکبار و طاغوت عالم را به لرزه در می*آورید؟! چرا ما باید اجازه دهیم یک عده صهیونیست خونخوار برای مدیریت کلان عالم تصمیم بگیرند؟

  17. #16
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    چرا صهیونیست*ها باید برای مدیریت جهان برنامه بریزند و ما برای نجات جهان برنامه نداشته باشیم؟
    • بروید پروتوکل*های دانشوران صهیون را بخوانید که چگونه گروهی از یهودیان صد و شانزده سال پیش در جلسه*ای برای سلطه بر جهان یک چشم*انداز صدساله نوشتند. و بعد وضعیت عالم را در این صد سال اخیر ببینید که همۀ اهدافی که آنها در این سند نوشته*اند در عمل به آن رسیده*اند و در همۀ جهان محقق کرده*اند. چرا او باید برای مدیریت جهان در یک اندازۀ صدساله برنامه بریزد و ما برای نجات جهان هیچ برنامه*ای نریزیم؟
    • صهیونیست*ها با قدرت پول به این اهداف کثیف رسیده*اند ولی ما قدرت فطرت و حمایت قدرت الهی را در اختیار داریم. چرا ما که اندیشۀ بالنده*تری داریم نباید برای جهان تصمیم بگیریم؟ البته ما مثل آنها غارت*گر نیستیم، بلکه اگر تصمیمی برای عالم بگیریم، در این جهت خواهد بود که مردم عالم را به منافع خودشان برسانیم.
    اینکه در دانشگاه*های ما دموکراسی تقدیس می*شود، نتیجۀ بیماریِ «کلان*نگر نبودن» است
    • چرا ما نباید کلان نگر باشیم؟ واقعاً کلان*نگر نبودن یک بیماری است. نتیجۀ همین بیماری است که در دانشگاه*های ما دموکراسی تقدیس می*شود. چون نمی*آیند بگویند نتیجۀ صدسال تاریخ دموکراسی در جهان چه شده است؟ فقط غرق در جزئیات شده*اند.
    • پروتکل*های دانشوران صهیون می*گوید: «جهان را چگونه باید اداره کنیم تا زیر سلطۀ صهیونیست*ها درآید» و امروز پس از یک قرن نتیجۀ عملیِ آن را در قوانین حقوقی و اجتماعی و اقتصادی جوامع مختلف می*بینیم. بعضی*ها می*گویند این پروتکل*ها دروغ است. اگر دروغ باشد، کسی که ۱۰۸ سال پیش این را نوشته و به چاپ رسانده است واقعاً شخص فوق*العاده*ای بوده، چون صدسال است همۀ جهان طبق این سخنان دارد اداره می*شود! سرفصل*های درسی در دانشگاه*ها، قوانین، نظامات حقوقی و اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مختلف طبق این طراحی شده است. چطور ممکن است تقلبی باشد؟!

  18. #17
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اگر در موضوعات مربوط به مدیریت عالم، کلان*نگر نباشیم نزدیک است که ضدانقلاب بشویم/ اگر کلان*نگر نباشیم می*گوییم حکم سلمان رشدی به ما ضربه زد! / اگر کلان نگر نباشیم می*گوییم مذاکرۀ با آمریکا فرصت می*دهد تا نفسی تازه کنیم!
    • کلان*نگری یک مهارت است و این یک نوع زندگی و یک تصمیم است که باید روزی برای خودمان بگیریم و کلان*نگر شویم. اگر در موضوعات مربوط به مدیریت عالم، کلان*نگر نباشیم نزدیک است که ضدانقلاب بشویم. چون مسیر را درک نمی*کنیم و فقط جلوی پای خود را می*بینیم، لذا نمی*فهمیم چه خطراتی در مسیر وجود دارد و چگونه باید از آنها عبور کنیم.
    • اگر کلان نگر نباشیم، امام را درک نخواهیم کرد. اگر کلان*نگر نباشیم می*گوییم حکم سلمان رشدی به ما ضربه زد! اگر کلان نگر نباشیم می*گوییم مذاکرۀ با آمریکا فرصت می*دهد تا نفسی تازه کنیم! در صورتی که اگر بتوانیم کمی فراتر از آن را ببینیم، فجایعی که به دنبال آن خواهد آمد را درک می*کنیم. اگر کلان نگر نباشیم به درستی مسیر خودمان شک خواهیم کرد.
    باید نقشِ برجستۀ خودمان را در رابطه با ظهور پیدا کنیم
    • ما که برای ظهور لحظه*شماری می*کنیم، باید نقش خود را در ارتباط با امر فرج در عالم پیدا کنیم. در میان قواعد ظهور که برگرفته از سنن الهی حاکم بر حیات بشر هستند، یکی از قواعد «به وجود آمدن خلأ تئوریک در عالم در آستانۀ ظهور» است و ما امروز داریم علائمِ این خلأ تئوریک و بن*بست*های مردم غرب را می*بینیم. با یک نگاه کلان باید ببینیم نقشِ مهمی که می*توانیم در این شرایط داشته باشیم چیست؟
    • در این میان گروهی هستند که اساساً نزدیک بودن ظهور را انکار می*کنند و گروهی دیگر هم می*گویند به جای اینکه این*قدر به امام حسین(ع) بپردازیم که مربوط به گذشته است، دربارۀ آینده و امام زمان(ع) بیشتر سخن بگوییم و برای امام زمان(ع) کار کنیم! در حالی که شاید ندانند کسی که برای امام حسین(ع) کار نکند و مدعی بشود برای امام زمان(ع) می*خواهد کار کند، ادعایش بی*اساس است.

  19. #18
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    ما باید با امام حسین(ع) به امام زمان(ع) برسیم / غیر از اباعبدالله(ع) چه کسی در آماده*سازی ما برای ظهور می*تواند معلّم ما باشد؟/ رازهای عاشوراست که مراحل ظهور را برای ما روشن می*کند
    • البته در جای خود از امام زمان(ع) نیز سخن می*گوییم، ولی ما باید با امام حسین(ع) به امام زمان(ع) برسیم. امام حسین(ع) است که دست ما را می*گیرد و ما را به ساحل نجات ظهور می*رساند. غیر از اباعبدالله(ع) چه کسی در آماده*سازی ما برای ظهور می*تواند معلّم ما باشد؟ هیچ کس دیگری در عالم نمی*تواند مانند امام حسین(ع) برای ما در این راه معلمی کند.
    • باید پیام*ها و رازهای عاشورا را درک کنیم که فاش*ترین پیام*های پیامبر(ص) را در دل خود دارد. رازهای عاشوراست که مراحل ظهور را برای ما روشن می*کند. این مسأله نه تنها برای جامعه راهگشاست بلکه اگر خودمان هم خواستیم در این زمانه رشد معنوی و اخلاقی داشته باشیم، راهش امام حسین(ع) و درک رازها و پیام*های عاشوراست.
    اباعبدالله(ع) محور وحدت است و امروز دشمنان میلیارها دلار خرج می*کند تا ایشان را محور اختلاف قرار دهد/هر کسی نمی*تواند علی(ع) را دوست داشته باشد ولی همه می*توانند حسین(ع) را دوست داشته باشند
    • با توجه به وضعیت امروز عالم، جهان اسلام، جامعۀ خودمان و جان جوانان امروز به موضوع اباعبدالله(ع) بیش از هر موضوع دیگری نیاز داریم، و باید حماسۀ عاشورا را عمیقاً درک کرده و رازها و پیام*های آن را دریافت کنیم.
    • پیامبر گرامی اسلام(رص) فرموده*اند: «غیر از مؤمن کسى على را دوست ندارد و غیر از شخص منافق کسی بغض او را نخواهد داشت. ولى محبت حسنین در دل مؤمن و منافق و کافر جاى گرفته است. (إِنَّ حُبَّ عَلِیٍّ قُذِفَ‏ فِی‏ قُلُوبِ‏ الْمُؤْمِنِینَ فَلَا یُحِبُّهُ إِلَّا مُؤْمِنٌ وَ لَا یُبْغِضُهُ إِلَّا مُنَافِقٌ وَ إِنَّ حُبَّ الْحَسَنِ‏ وَ الْحُسَیْنِ‏ قُذِفَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُنَافِقِینَ وَ الْکَافِرِینَ فَلَا تَرَى لَهُمْ ذَامّا؛ مناقب آل ابیطالب/ج۳/ص۳۸۳) لذا هر کسی نمی*تواند علی(ع) را دوست داشته باشد ولی هر کسی می*تواند حسین(ع) را دوست داشته باشد، حتی کافر و منافق.

  20. #19
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    • اباعبدالله(ع) محور وحدت است و امروز دشمنان میلیارها دلار خرج می*کند تا ایشان را محور اختلاف قرار دهد و ما نباید اجازه دهیم. اباعبدالله(ع) چنین ظرفیتی برای جذب همگان دارد، و ما این فرصت*ها را داریم از دست می*دهیم. آن*وقت صهیونیست*ها تلاش می*کنند برخی از مسلمانان را به ضدیت با اباعبدالله(ع) وادار کنند، درحالی که مقاتلی که اهل سنت برای اباعبدالله(ع) نوشته*اند کمتر از مقاتل شیعه نیست.
    • سال*هایی بوده است که مذاهب مختلف، هر کدام می*خواستند آبرویی کسب کنند می*رفتند خود را به امام حسین(ع) می*چسباندند. حتی بعضی*ها که حدیث جعلی علیه پیامبر(ص) می*ساختند، برای کسب آبرو حدیث جعلی به نفع امام حسین(ع) می*ساختند تا خودشان را به امام حسین(ع) بچسبانند.

  21. #20
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    امام حسین(ع) جایگاهی در فطرت دارد که می*تواند موجب شکوفایی آن شود / تجربۀ شکفته شدن فطرت و حس کردن حرارتِ آتش فطرت، در خیمۀ اباعبدالله الحسین(ع) قابل حصول است
    • جوانان ما، جامعۀ ما، جهان اسلام و جهان بشریت امروز بیش از هر چیزی به اباعبدالله(ع) نیاز دارد. واسطۀ بین این چهار گروه با اباعبدالله(ع) فطرت است. چون امام حسین(ع) جایگاهی در فطرت دارد که می*تواند موجب شکوفایی آن شود.
    • فطرت یعنی یک عشق وافر، شور مطلق و محکم به «خدا، خوبی*ها و خوبان عالم». فطرت یعنی من در ذات خودم (که البته پنهان است) خدا و خوبان عالم و خوبی*ها را می*شناسم و به آنها شدیداً عشق می*ورزم. اگر پرده از روی فطرت ما کنار برود، خواهیم دید که به شدت عاشق خدا هستیم و غیر خدا چیزی نمی*خواهیم، حتی اگر روزی هزار بار تکه تکه شویم. خواهیم دید که به رسول *الله(ص) چه علاقۀ شدیدی داریم، بیشتر از علاقه*ای که کودک شیرخواری به مادرش دارد.
    • خداوند انسان را به صورت یک ظرفِ خالی، نیافریده است بلکه در باطن او زیبایی*های فراوانی قرار داده است که البته محجوب هستند و انسان باید در طول عمرش حجاب*ها را کنار بزند و فطرت خود را شکوفا کند.
    • اما فطرت چگونه شکوفا می*شود؟ واقعش این است که لذت شکوفا شدن فطرت قابل بیان نیست تا برای همه بگوییم و آنها اشتیاق پیدا کنند. برای درکِ آن باید انسان خودش این شکفته شدن را تجربه کند و شدت حرارت آتش فطرتِ خود را حس کند و این تجربه در خیمۀ اباعبدالله الحسین(ع) قابل حصول است. وقتی انسان به خیمۀ اباعبدالله(ع) وارد می*شود سوختن خود و سوختن دیگران را در ذکر حسین(ع) می*بیند و از خودش می*پرسد که این از کجا آمده است؟ بعد می*فهمد که این یک اتفاق فطری است و یک تجربۀ شکفتن فطرت در وجود انسان است.

  22. #21
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اینکه ما بدون تهذیب نفس می*توانیم این*قدر عاشقانه به سوی حسین(ع) برویم، معجزۀ فطرت است
    • اینکه ما بدون تهذیب نفس می*توانیم این*قدر عاشقانه به سوی حسین(ع) برویم، معجزۀ فطرت است که خداوند یک چشمه از آن را به مدد حسین(ع) به ما نشان داده است.
    • اگر می*گوییم امروز نوبت بازگشت به فطرت است و راهش حسین(ع) است، به این دلیل است که حسین(ع) شکفته*ترین بخش فطریِ ماست. و اگر کسی می*خواهد رشد کند، باید پای این شکوفه را آبیاری کند. علامۀ طباطبایی می*فرماید: «هیچ کس به هیچ مرحله*ای از معنویت نرسید مگر در حرم مطهر امام حسین(ع) و یا در توسل به آن حضرت»(سیل اشک/ص۵۰)
    • حسین(ع) فطرت ما را شکوفا می*کند. این اولین تجربۀ فطری ماست و ما این را تجربه کرده*ایم و در دیگران دیده*ایم، حتی در غیرمسلمانان.
    • در کتاب*های اصول عقاید راه*ها و مثال*هایی برای خداشناسیِ فطری وجود ذکر کرده*اند که انسان فطرت خودش را درک کند. اما شرایط بسیاری از اینها به سهولت فراهم نمی*شود. اما دسترسی به محبت اباعبدالله(ع) در فطرت خیلی آسان است. انسان خیلی راحت می*تواند به جلسۀ روضۀ اباعبدالله(ع) برود و کمی با حسین(ع) آشنا شود تا ببیند حسین(ع) چطور دلِ آدم را آتش می*زند، بعد فکر کند که اگر دستِ دلِ انسان به خدایِ حسین(ع) برسد، این محبت (حب الله) با دل انسان چه خواهد کرد…

  23. #22
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    عاشق*پیشگیِ جوانان و شوریدگیِ آنها جز با اباعبدالله الحسین(ع) پاسخ پیدا نمی*کند
    • عاشق*پیشگیِ جوانان و شوریدگیِ آنها جز با اباعبدالله الحسین(ع) پاسخ پیدا نمی*کند. هیچ پایکوبی و رقص و آوازی نمی*تواند هیجان جوان را پاسخ دهد، آن*طوری که حسین(ع) می*تواند. و البته شعور و عمق نهفته در هیجانی که حسین(ع) پاسخ می*دهد، کجا پستی هیجانات دیگر کجا. من از طرف هنرمندان مسلمان عذرخواهی می*کنم که این وجد و هیجان و شور حسینی (که در ذاتش یک شعور فطری نهفته است) را در عالم به نمایش در نیاورده*اند.
    • من از طرف همۀ هنرمندان خوب عذرخواهی می*کنم از اباعبدالله(ع) و از همۀ جوانان تشنۀ عالم که تشنۀ دیدن این وَجدِ حسینی بوده*اند تا دست از رقص و پیاکوبی خودشان بردارند و بگویند اگر این عاشقان و دلسوختگان حسین چنین می*سوزند و می*جهند و فریاد می*زنند و در هیجان هستند، پس ما مرده*ایم! و اگر عشق اینجاست ما برای چه کسی ترانۀ عاشقی می*خوانیم!
    وقتی آدم*های علم*زده و قسی*القلب به جان فرهنگ جامعه بیافتند، چیزی که در جامعه بی*ارزش می*شود دسته*های عزاداری حسین(ع) است/ زیباترین صحنه*های رونق*یافته در جامعه باید دسته*های عزاداری باشد

  24. #23
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    • در دسته*های عزاداری، «احساسات حسینی» که از فطرت نشأت گرفته است را می*توان به خوبی مشاهده کرد. وقتی عده*ای آدم*های علم*زده و قسی*القلب به جان فرهنگ جامعه بیافتند، چیزی که در جامعه بی*ارزش می*شود دسته*های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است. اما وقتی عده*ای انسان*های روشن*ضمیر و دیندار که معرفتشان از شعور فطری نشأت گرفته است در مدیریت فرهنگی جامعه در ابعاد مختلف قرار بگیرند، زیباترین صحنه*های رونق*یافته در جامعه، دسته*های عزاداری خواهد بود.
    • اینها هستند که سخن حضرت امام(ره) را می*فهمند که فرمود: «هر مکتبى هیاهو مى‏خواهد، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبى تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، تا پایش توى سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمى‏شود.»(صحیفه امام/۸/۵۲۶)

  25. #24
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    تماشا کردن برای شکوفایی فطرت یعنی دیدنِ خوبان عالم، خوبی*ها و آثار خدا
    • یک راه برای اینکه فطرت شکوفا شود این است که انسان به تماشا برود. تماشا کردن برای شکوفایی فطرت یعنی خوبی*ها را ببینیم، خوبان عالم را ببینم و آثار خدا را ببینیم. به خاطر اهمیت تماشا کردنِ خوبان بود که آقای بهجت(ره) می*فرمودند: برای خودسازی مهمتر از کلاس اخلاق، مطالعۀ زندگی خوبان است.
    • بعضی*ها سطح لایه*های حجابی که روی فطرتشان را گرفته نازک است، لذا وقتی خوبان را تماشا می*کند، می*گوید «من هم دلم می*خواهد»! به همین راحتی حجاب*های قلبشان کنار می*رود و فطرتشان شکوفا می*شود.
    • یکی از جاهایی که خداوند ما را به تماشا دعوت کرده است در این آیۀ شریفه است: « انْظُرُوا إِلى‏ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ یَنْعِهِ إِنَّ فی‏ ذلِکُمْ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ؛ شما در آن باغها هنگامى که میوه آن پدید آید و برسد بنگرید، که در آن آیات و نشانه‏هایى براى اهل ایمان هویداست؛ » (انعام/۹۹) در واقع خداوند می*گوید «نگاه کن شاید فطرتت بیدار شود».

  26. #25
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    راز تلاوت در چیست؟/ یک راه شکوفایی فطرت، تماشا کردن آیه*ها و نشانه*هاست و تلاوت قرآن خودش نوعی تماشا کردن است
    • رسالت انبیاء با چهار کلمه (یعنی تلاوت، تزکیه، تعلیمِ کتاب و حکمت) در قرآن توضیح داده شده است: «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»(آل*عمران/۱۶۴) این موضوع چندین مرتبه و به انحاء مختلف در قرآن تکرار شده است اما هر بار قبل از تعلیم و تزکیه «تلاوت» آمده است و در مواردی هم، تلاوت آمده و تزکیه و تعلیم نیامده است. این تلاوت یعنی چه و راز تلاوت در چیست؟
    • معنای لغوی تلاوت چیست؟ تلاوت یعنی ارائه دادن مرتب و به ترتیب مجموعه*ای از داده*ها. تلاوتِ آیات یعنی یک سری از آیات را جلوی چشم او بگذار تا ببیند. این به عبارتی یعنی تماشا کردن البته تماشای ذهنی.
    • یعنی قبل از اینکه پیامبر انسان را تزکیه کند، اول باید آیات را تلاوت کند شاید فطرتِ انسان آمادگی داشت و در همین مرحلۀ اول، موضوع را گرفت. یک راه شکوفایی فطرت تماشا کردن است، تماشای آیه*ها و نشانه*ها. و تلاوت، خودش نوعی تماشا کردن است. آیات آفاقی را که قرآن دعوت کرده است آنها را تماشاکنی، ببین شاید فطرتت شکوفا شد. شاید دلت خوبی*ها را خواست و طلب کرد.
    یک*بار در صفین قرآن را بر سرِ نیزه قرار دادند و یک*بار در کربلا /حسین(ع) زیباترین تلاوت قرآن ناطق است و ما را به تماشا دعوت کرده است/ تکرار روضه یعنی تلاوت و تماشای حسین(ع)
    • یک*بار در صفین قرآن را بر سرِ نیزه بردند و یک*بار در کربلا؛ اما این*بار نه «قرآن صامت» که «قرآنِ ناطق» را بر سرِ نیزه بلند کردند و حسین(ع) زیباترین تلاوت قرآن ناطق است و حسین(ع) ما را به تماشا دعوت کرده است.
    • کربلای اباعبدالله(ع) و مصائب حسین(ع) و مرور روضه*ها (حتی بدون بحث و گفتگو و بدون مطالعه)، تلاوت آیه*های شرحه شرحه شدۀ عترت برای قلب توست. تکرار روضه یعنی تلاوت و تماشای حسین(ع)
    • اگر می*گوییم بروید و این دسته*های عزای حسین(ع) را که پُرشور سینه می*زنند، تماشا کنید به خاطر تأثیر همین تماشا کردن بر فطرت است. تماشاکردنِ لحظۀ شکفته شدنِ فطرت انسان*ها در شور و حالِ زیبای دسته*های عزا، موجب شکوفای فطرتِ انسان تماشاگر می*شود و قفل دلش را باز می*کند.
    • وقتی سینه*زن حسین(ع) قفل دلت را باز می*کند خودِ حسین(ع) اگر به دلت جلوه کند با تو چه خواهد کرد؟!
    • یکی از دوستان امام صادق(ع) از بصره به مدینه آمد و حضرت از او پرسید که بصره به کربلا نزدیک است آیا برای زیارت جدم حسین(ع) به کربلا می*روی؟ او گفت: من در شهر بصره آدم مشهوری هستم و اگر اطرافیان و مریدان خلیفه ببینند که من به زیارت کربلا می*روم، مرا اذیت خواهند کرد (احساس امنیت نمی*کنم) …امام صادق(ع) فرمود: آیا مصیب*های امام حسین(ع) را برای خود یادآوری می*کنی؟ گفت بله. امام فرمود: آیا برای مصائب امام حسین(ع) گریه هم می*کنی؟ گفت بله، به خدا قسم. آن*قدر اشک می*ریزم که خانواده*ام اثرش را می*بینند و از غذا خوردن امتناع می*کنم… حضرت فرمود: خدا به اشک چشمت رحم کند. تو جزء کسانی هستی که اهل ناله برای ما هستند و کسانی که با خوشحالیِ ما خوشحال و با ناراحتیِ ما ناراحت می*شوند… حتما هنگام مرگ اجدادم را بالاى سرت خواهى دید که به ملک الموت سفارش تو را خواهند نمود و خواهى دید که ملک الموت از مادر مهربان به فرزندش به تو مهربان‏تر خواهد بود.» (قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا مِسْمَعُ أَنْتَ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ أَ مَا تَأْتِی قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع‏ قلتُ: لا، أنا رَجُلٌ مَشهورٌ عِندَ أهلِ البَصرَةِ، … وَلَمَلکُ المَوتِ أرقُّ عَلَیکَ وَأشَدُّ رَحمَةً لَکَ مِن الأُمِّ الشّفیقَةِ عَلى وَلَدِها ؛ کامل الزیارات/ص۱۰۱)

  27. #26
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    هر که در این بزم مقرب*تر است، جام بلا بیشترش می*دهند/ آخرین مصیبت*های حسین(ع) اعظم مصائب حسین(ع) بوده است
    •امان از بزرگ*ترین مصائب اباعبدالله(ع) که در لحظات آخر به ایشان رسید. اباعبدالله الحسین(ع) در ظهر عاشورا با دیدن مصائبی که یکی از دیگری شدیدتر بودند لحظه به لحظه به خداوند مقرب*تر می*شد، مگر نه اینکه «هر که در این بزم مقرب*تر است، جام بلا بیشترش می*دهند» پس آخرین مصیبت*های حسین(ع) اعظم مصائب حسین(ع) بوده است. آخرین مصیبت حسین(ع) چه بود؟ آخرین مصیبت اباعبدالله(ع) خداحافظی با اهل*بیتش نبود، شهادت علی اصغر نبود، شهادت اباالفضل نبود، (هر چند این مصائب بسیار بزرگ بودند) اما اعظم مصائب حسین(ع) این بود که در گودی قتلگاه چشمانش را باز کرد و دید یتیم برادرش(عبدالله بن حسن) روی سینه*اش افتاده است و عمو را صدا می*زند…

  28. #27
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    متن زیر خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «تقوا فراتر از اخلاق» می باشد که در شب دوم محرم ۱۳۹۰ در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

  29. #28
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نسبت ایمان و تقوا (مرور جلسه اول)
    بعد از شکل گرفتن جامعه ی ایمانی بی ایمانی کردن از رونق می افتد
    و ایمان هم چون یک امر به شدت فطری است به سهولت رواج پیدا می کند
    از این به بعد تازه مشکل آغاز می شود،
    تازه مفهومی به نام تقوا خود را نشان میدهد، و باید در جامعه ی ایمانی به تقوا توجه شود
    پس باید به تقوا پرداخته شود

  30. #29
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اهمیت تقوا
    در روایت هست که آخرین وصیت همه ی انبیا تقواست؛
    و در قرآن کریم هست که اولین توصیه همه ی انبیا تقواست.
    حساسیت تقوا به دو صورت قابل ملاحظه است
    جامعه ی ایمانی تشکیل دادیم
    الان دعوا سر میزان تقوا است؛ پس دیگر کسی به ایمانش نبالد،
    دشمنان آن ایمان ناب با رقبایی که رقیبان تقوا - به زعم آن ها- به حساب می آیند مانند اخلاق به جنگ می آیند و این جنگ الان شروع شده است:
    الان دیگر نمی شود از دور به اسلام ضربه زد، باید از نزدیک و از درون به آن ضربه زد.
    هر کسی یک پیام اخلاقی می دهد باید از خودش بپرسد که
    این پیام از سر تقوا بود یا از سر اخلاقی کی می تواند ضد اخلاق هم باشد

  31. #30
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    چرایی تقوا؟
    خب چرا خدا می خواهد ما را تربیت کند به کلمه ی تقوا تاکید می کند
    خداوند متعال توجه ما را به امور متشطط و پراکنده دعوت نکرده است یعنی :
    اول باید به تقوا برسیم
    واین نیست که بعدش هم به چیز دیگری، بلکه تا آخر هم باید به تقوا برسیم
    حالا این را بذار کنار پراکندگی اخلاق:
    بگو بیایید رویِ تک تک مسائل اخلاقی مثل: حسادت ، خساست ، حرص ، تکبر ، تنبلی و ... باید کار کنی
    نتیجه این می شود که روی هیچ کدام کار نمی کند
    پس اینکه فرموده "تقوا داشته باش"
    نمی خواسته به اجمال بیان کند (مثل گفتن خوب باش نیست )
    بلکه تقوا یک خوبی بسیار مشخص است که اگر رویش کارکنی روی همه ی بدی ها و خوبی های خودت کار کردی
    و اگر روی آن کار نکردی به موارد پراکنده می پردازی و نتیجه نمی گیری

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1