کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 23 , از مجموع 23
  1. #1
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    Post نخل برداری یزد

    بسم الله
    کلا مراسم عزاداری یزدی ها به نوعا با جاهای دیگه متفاوته و همین متفاوت بودن باعث می شه که روز تاسوعا و عاشورا از شهرهای دیگه مهمانان عزادار زیادی برای شرکت در عزاداری به یزد بیان.
    یکی از این مراسمات نخل برداری هست که قدمت و پیشینه بسیار زیادی داره.
    خیلی کوتاه در مورد نخل برداری بخوام بگم به نوعی نخل یه نمادیه از تابوت امام حسین ع
    این شکل خام و اولیه و بدون تزییناتشه:

  2. 5 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  3. #2
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    برای ظهر عاشورا نخل رو تزیینات خاص خودش می کنن.
    و روز عاشورا عده زیادی زیر این نخل می رن تا از روی زمین بلندش کنند و حالت دایره واری می چرن و نمادین تابوت امام حسین ع رو تشییع می کنن

  4. 3 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  5. #3
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    نخل برداری از ویژگی های منحصر به فرد مراسم محرم و عزاداری در یزد محسوب میگردد. و در اکثر نقاط استان یزد در روز دهم محرم بعداز بجا آوردن نماز ظهر عاشورا هیئت های مختلف به زیر نخل رفته و با صدای ياحسین ياحسین ، سه بار نخل را به دور کلک حسینیه می گردانند .

    چون بدن مطهر و مقدس سالار شهیدان کربلا ، حضرت امام حسین را بدون تشییع به خاک سپرده اند ، شیعیان همه ساله به جبران ، این رسم را تکرار می کنند . و حجیم بودن نخل بیانگر عظمت و بزرگواری آن حضرت می باشد .

    بطور کلی بزرگی و سنگینی این نخل ها گاهی چنان است که چند صدنفر مرد قوی باید تا آنرا از زمین بردارند و بردوش گیرند و حمل کنند.

    در روزهای قبل از عاشورا اعضای هیئت ها به تزئین نخل می پردازند ، بدین صورت که یک طرف از بدنه آنرا با آئینه هایی کوچک و بزرگ آذین می بندند که نمایانگر نور افشانی پیکر حضرت امام حسین (ع) در آن است. طرف دیگر نخل تماماً روکش پارچه سیاهی دارد که شمايلي از درخت سرو به رنگ سبز در وسط قسمت سیاه پوش نصب شده است .

    سرتاپای آن سر تیز دشنه ها یا شمشیر هایی در آن فرو رفته وآن هم نمودی است از تیرها و زخمهایی که بر پیکر سرو مانند حضرتش وارد گشته است .

    در دو طرف دیگر بصورت قرینه ، پرده سیاهی آویخته می شود که بر روی آن شکل شیر و بدن بی سرِ آغشته بخون نقاشی یا تکه دوزی شده است . درحالیکه شیر بادهان خود بر آن بدن بوسه می زند و یا باقیمانده ی نوک دشنه ها و نیزه ها را از بدن مطهر خارج می کند .


    درهنگام نخل گردانی یکی از سادات بر بلندای نخل قرار می گیرد و با صدای ضربات سنج و ياحسین نخل گردانان را هدایت می کند .

    گفتنی است در شهر یزد اکثر محلات ( شاه ابوالقاسم ، بعثت ، خیر آباد و.... ) نخل ها را آذین می بندند و در عصر عاشورا بعضی از آنان را طی مسافتی به حرکت در می آورند .



  6. 2 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  7. #4
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض


  8. 2 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  9. #5
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    اینم یه خلاصه تحقیقی در مورد نخل برداری:
    آداب و رسوم عزاداری محرم از جمله پدیده*های فرهنگی است که با حفظ عناصر اصلی، به زیور خلاقیت*های اجتماعی و فرهنگی و اقلیمی جوامع و مناطق مختلف آراسته شده و اگر چه دارای مضامین واحدی می باشد اما به تبع اختلافات اقلیمی و حوزه*های فرهنگی، با نمودهای مختلفی، پا به عرصه ظهور گذاشته و بر جذابیت هر چه بیشتر خود ، دامنه می زند.



    سیداحمد وكيليان به عنوان مردم شناس و پژوهشگر ادبيات شفاهى و فرهنگ عامه ، در کتاب "محرم و فرهنگ مردم" درباره تاثیرات شرایط اقلیمی ایران در مراسم و آداب و رسوم ایام محرم می نویسد:" مردم دارای آداب و سنت*های متفاوتی هستند و از سوی دیگر، اکولوژی و وضعیت آب و هوایی نیز در چگونگی اجرای این مراسم تاثیر می گذارد. همچنین تفاوت وضعیت اقلیمی در شمال، جنوب و قسمت*های مختلف کشور نیز به همین دلیل است. مثلا در مناطق مرکزی، کویری و حاشیه کویری عنصر نخل وجود دارد و یا در مناطق جنوبی "شیدانه" دیده می*شود که این تفاوتها نشان دهنده تاثیر فرهنگ و خرده*فرهنگها در مراسم عزاداری امام حسین (ع) است.

    از جمله مراسم عزاداری که با وسعت زیادی، در نقاط مختلف ایران و با تاثیر از شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص آن مناطق، به اجرا درمی*آید، مراسم "نخل*برداری" و یا "نخل گردانی" است، که با "مفهوم تشییع پیکر مقدس سید الشهدا (ع) در روز عاشورا برپا می*شود." و به گفته محمد ابوالفضلی که در خصوص این آئین مطالعاتی داشته*اند:" به نظر می*رشد عمومیت این مراسم و شهرت نخل در سرتاسر ایران از سایر رسوم و نشانه*ها، بیشتر است و با توجه به مشاهدات و مطالعات، در اغلب نقاط ایران می*توان گفت که مردم اغلب نقاط ایران یا نخل دارند و یا آن را می*شناسند"

    و حتی وسعت حضور و اجرای این آئین، مرزهای ایران را درنوردیده و به وسعت جهان و فرهنگ مسلمانان شیعه برگزار می گردد. به عنوان مثال "در کشورهایی همچون جزائر کارائیب و یا در هندوستان به شکل "تعزیره" نمود می یابد. این وسیله تا حدودی شبیه نخل کشور ماست که آن را به زیباترین شکل تزئین می کنند و در شهرها می گردانند و مرم به دنبال آن به عزاداری می پردازند و نهایتا، در ظهر عاشورا این "تعزیر"ها را به دریا و رودخانه می اندازند و اعتقاد دارند زمانی که آنها بر اثر برخورد با آب متلاشی می شوند، روح امام حسین (ع) به آسمان صعود می کند."

    ولی در کشور خودمان" اصلی ترین مراکز برگزاری این رسم باشکوه و پررمز و راز، عمدتا در شهرها و آبادیهای اطراف کویر مرکز ایران به چشم می خورد. یعنی از جنوب خراسان گرفته تا سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان، نائین و ...، و در بین این مناطق، بیشترین، گسترده*ترین و شاخص*ترین نخلها در استان یزد، متمرکز می باشد. به گونه*ای که می توان گفت، هیچ آبادی نیست که یک یا چند نخل امام حسین (ع) در آن یافت نشود. "

    مراسم نخل برداری از ویژگیهای منحصر به فرد مراسم محرم و عزاداری در یزد محسوب می شود که با همکاری و همیاری گوناگون اهالی در تمام مراحل مراسم، از کمک مالی و تهیه چوب و دیگر وسایل آن گرفته تا کمک در تزئین و عَلَم کردن آن و حمل آن در روز عاشورا و ... برگزار می گردد. و جالب اینکه دربرخی موارد، زرتشتیان یزد نیز در ساختن نخلها، همیاری و همکاری دارند. آنها حضرت سیدالشهدا (ع) را همسر شهربانوی ایرانی دانسته و نسبت به وی احترام و ارادت خاصی قائل می باشند.

    "در گذشته، مراسم اذین بندی و آماده کردن نخلها برای ایام عزاداری ماه محرم با یک فراخوان، بسیج همگانی اهل محل و یا آبادی صورت می گرفت. رسم سنتی بر این شکل بود که وقتی می خواستند نخلها را برای انجام مراسم محرم و عاشورای حسینی آماده کنند، چند روز پیش از فرارسیدن محرم، آئینهایی برای گردآوری کمکهای گوناگون از مردم انجام می*شد. و مردم نیز از یک تکه ریسمان گرفته تا پارچه*های الوان، چراغ*ها، آئینه*ها، خنجرها، دشنه*ها،پیاله زنگوله*ها، سپرها، و دیگر زیورآلات را برای آذین بندی هرچه باشکوه*تر نخل به میدانهای محل، تحویل می دادند."

    همچنین، در یزد و حوالی آن، رسم بر این بوده و است که درختانی را وقف می کنند تا در زمان کهنسالی آن، ساقه*هایش صرف مرمت نخل کنند.

    در خصوص ارائه تعریفی جامع و مانع از نخل[1]، باید گفت به دلیل تشابه نخل، حجله، چلچراغ عزا، محفّه[2] و تابوت محدوده معنایی نخل نامشخص می باشد ولی با این وجود، تعاریف مختلفی در معرفی نخل آمده است که در اینجا به برخی از آن اشاره می کنیم:

    مطمئنا، نخل ، در وهله نخست، برای هر شنونده ای یادآور و تداعی کننده درخت خرما می باشد. "شاید مهم*ترین رواج این نام و رسم، این باشد که در روایات و اعتقادات مردم، پیکر مقدس امام حسین (ع)، بر روی شاخه*های درخت خرما قرار گرفته و به محل دفن حمل شده است"

    هرچند صاحبنظران دیگری همچون دکتر اسلامی ندوشن نخل را بی شباهت به درخت نخل دانسته و بر این عقیده می باشد که :" با آنکه نخل شباهتی بر درخت نخل خرما ندارد، آن را به نام این درخت می*نامند. شاید به علت آنکه اصلش از جنوب غربی و بین*النهرین است. نخل شباهت بسیاری به درخت سرو دارد و سرو در فرهنگ عامه یعنی جاودانگی و رشادت و زندگی اخروی و آزادگی که یادآور روحیات و خصایص امام حسین (ع) است. همچنین این مراسم بازتابی است از "نقل" حکایت کربلا"

    از تعاریف دیگر اینکه:"نخل، تابوت و یا نخل ماتم آرایشی است که بر تابوت مردگان سازند و درخت خرما " و "نخل در واقع حجله مانندی است که از چوب می سازند و با انواع شالهای ابریشمی و رنگارنگ و پارچه*های قیمتی و آئینه و چراغ و گل و سبزه و .. می آرایند" و در فرهنگ نظام نخل را اینگونه معرفی می نماید:"نخل، تابوت بزرگ و بلندی است که بر آن خنجر و شمشیر و پارچه های قیمتی و چندین آئینه بسته شده و در روز عاشورا به عنوان تابوت امام حسین (ع) حرکت داده می شود و چون شبیه به درخت خرما ساخته می شود"

    در کتاب محرم ندوشن، نخل بستن در ندوشن یزد، اینگونه به تصویر کشیده شده که :"نخل، یک سازه چوبی است که قسمت جلو و عقب آن از قطعات کوچک چوب به شکل نخلی بزرگ و شبکه، شبکه ساخته شده و وسط آن با چوب اسکلت بندی شده است. برای پایه*های آن، چهار قطعه چوب به صورت عمودی در چهار طرف و برای بلند کردن آن چند قطعه چوب به صورت افقی تعبیه شده است. برای بستن آن، تعدادی از خدام حسینیه از صبح هشتم محرم دست به کار می شوند. آنها بر روی پارچه مشکی ودر جلو و عقب آن، خنجر، آیینه*های بزرگ و نیز یک سازه چوبی به شکل سرو در جلو و عقب نصب می کنند. که این کار تا ظهر روز نهم محرم (تاسوعا) ادامه می*یابد." و هر کدام از عناصر به کار برده شده در نخل را نمادی از یک حادثه و متعلق به شخص خاصی در حادثه کربلا دانسته و در توضیح آن می نویسد:

    1- چوب نخل به عنوان جنازه سید الشهدا (ع)

    2- سیاه پوش کردن، به عنوان پارچه سیاه روی جنازه

    3- شمشیر و نیزه*ها به علامت تیر و نیزه*های وارد شده بر بدن امام حسین (ع)

    4- سرو نخل، به عنوان قد و قامت علی اکبر (ع)

    5- آینه به عنوان نور وجود مبارک امام حسین (ع)

    6- علمهایی که بر نخل بسته می*شود به عنوان علمدار امام حسین (ع)

    7- پارچه*های زینتی که بر نخل می بندند به عنوان حجله حضرت قاسم (ع)

    8- زنگهایی که قدیم می بستند به عنوان زنگ کاروان امام حسین (ع)

    9- عزادارانی که نخل را برمی دارند به عنوان تشییع کنندگان

    10-سرطوق بالای نخل به عنوان کاکُل علی اکبر (ع)

    و اما "مراسم نخل بندی و نخل گردانی در یزد که در اصطلاح محلی بدان "نقل" نیز گفته می*شود، بدین صورت است که چند روز پیش از شروع ماه محرم، "باباهای" (خادمان) میدان، شروع به تزئین و آذین بستن نخل می کنند. آذین بندی نخل حداقل یک هفته به طول می انجامد. در طول این مدت، باباهای میدان، زیورآلات و وسایل مربوط به تزئین نخل را از انبار، بیرون آورده و تمام روز را با پاهای برهنه به این امر می پردازند.بستن نخل نیاز به مهارت و سلیقه خاص دارد و خادمان میدان، شیوه*های آن را از پدر و اجداد خود آموخته*اند."

    هرچند امروزه نخلهایی با این وسعت تزئین کمتر دیده می شود و فقط در حد سیاه پوش کردن و تزئینات ساده بسنده میشود. ولی باز، نخل بندی و نخل گردانی، آئینی با شکوه است که با عظمت خاصی در بین یزدیها برگزار می شود.

    "نخلهای بزرگ، پس از تزئین، به چندین تُن وزن می رسد و معمولا برای بلند کردن و حرکت آن نیروی بسیاری لازم است. مثلا نخلهای میدان امیر چخماق[3] (معروف ترین و شاخص*ترین نخل یزد)، میدان امام تفت، میدان مهریز، هر یک به ده*ها نفر نیروی زورمند نیاز دارد. "

    "در روز بلند کردن نخل، ده*ها تن از مردان محل، زیر پایه*های نخل رفته، و آن را با عظمت تمام به حرکت در می*اورند و چون جنازه*ای باشکوه، آن را از میان موج جمعیت عزاداران عبور می دهند. نخل گردانان معمولا با پاهای برهنه، نخل را تا مسیری حمل کرده و یا آن را چندبار دور حسینیه محل می چرخانند."

    در خصوص حمل و گردانیدن نخلها، یکپارچگی و اتحاد خاصی حاکم می باشد که هر بیننده*ای را متحیر و مجذوب می*نماید. و در آن نوعی تقسیم کار ، نظم و قانون وجود دارد که همه عزاداران تابع آن می باشند. در مقاله "جستاری درباره نخل و نخل برداری در یزد" در خصوص تقسیم کار و قوانین آن مطالب جالبی بدین قرار آمده که :"برای برداشتن نخل در آبادیهای مختلف، تقسیم کار جالبی وجود دارد که در برخی محلات این سنت هنوز به دقت انجام می شود. به گونه*ای که بلند کردن هر پایه نخل، مخصوص صنف، طایفه، یا اهل محل خاصی بوده و کسی حق سرپیچی از آن موازین را نداشته و معمولا این حق موروثی بوده است. مثلا در نصرآبادپیشکوه یزد، هنگام برداشتن نخل، هر پایه مخصوص صنف*های نجار، آهنگر، قصاب، دباغ، سرّاج، میرآب و کسان دیگر بوده" و امروزه نیز این رسم تاحدودی در این محله و همچنین میبد و تفت و برخی نقاط دیگر پابرجاست.



    منابع:

    1- پویا، سید عبدالعظیم: "جستاری درباره نخل و نخل*برداری در یزد"، مجموعه مقالات نخستین همایش محرم و فرهنگ مردم ایران" 1379

    2- ابوالفضلی، محمد: "نخل گردانی در قمصر کاشان"، مجموعه مقالات نخستین همایش محرم و فرهنگ مردم ایران" 1379

    3- حسینی، اکرم :"سیمای فرهنگی استان یزد"، با همکاری محمدرضا شجاع، اداره کل آمزش، انتشارات و تولیدات فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور: 1382

    4- قاسمی ندوشن، حمیدرضا (1380): " محرم ندوشن"، انتشارات مصباح

    5- درهزارتوىفرهنگ مردم (درباره سيداحمد وكيليان(: برگرفته از سایت http://www.iran-newspaper.com)

    6- نخل، برگرفته از سایت: «http://www.fa.wikipedia.org

    7- فرهنگ عاشورا ، برگرفته از سایتwww.hawzah.net





    --------------------------------------------------------------------------------

    [1] - از نامهای دیگر نخل، در مناطق مختلف، نخل محرم، نخل عزا، نخل تابوت، نخل ماتم و ... می باشد

    [2] -نشانه*ای است مانندنخل. اما با سقف مدور که هم اکنون نیز در عزاداری برخی نقاط ایران مانند کاشان و یزد مورد استفاده است.

    [3] - نخل تکیه امیرچقماق با ابعاد 8/5*8/5*8/5 متر، در ضلع شرقی میدان قرار دارد و یکی از بزرگترین نخلهای موجود در استان یزد است. این اثر، مجموعه مشبکی از چوبهای تراشیده شده با گره چینی ها و تیرهای بزرگ است که تقریبا به شکل درخت سرو (نماد آزادگی) ساخته شده است. این نخل از سال 1229 هـ. ق در میدان امیر چقماق قرار دارد. و از تاریخ دقیق ساخت آن اطلاعی در دست نیست.

  10. کاربر روبرو از پست مفید عطر نماز تشکر کرده است .


  11. #6
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    یکی از نکات جالب که برای خود من خیلی جذابه اینه که هیاتی که راه میفتن تا برن برای نخل برداری معمولا از یک محله دوری راه میفتن همراه با عزاداری و سینه زنی. در بین راه هیات محله های دیگه به استقبال این هیات می رن، جلو پاشون قربونی می کنن، پذیرایی شون می کنن و تشیع کنندگان تابوت نمادین رو کلی عزت و احترام می کنن.
    امسال یه حرکت جدیدی دیدم که هیات هر محل با عزاداری به استقبال هیات تشیع کننده می رن.

  12. کاربر روبرو از پست مفید عطر نماز تشکر کرده است .


  13. #7
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض



    عكسي قديمي و بسيار باارزش از مراسم نخل برداري عاشورا در ميدان امير چخماق يزد مربوط به سال هاي حدود 1280 ه.ش. برداشته شده توسط كشيشان مسيحي انگليسي در يزد؛ اين عكس از بالاي تكيه امير چخماق برداشته شده است؛ آن روز ها پيش از ساخت خيابان هاي شاه يا قيام امروزي و پهلوي يا امام خميني امروزي ميدان اينگونه بوده و سه طرف غرفه سازي بوده است؛ سردر مسجد امير چقماق در سمت چپ عكس گوياي اندازه و وضع ميدان هست.

  14. 2 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  15. #8
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-مرداد-۱۸
    محل سکونت
    یه پای دلم تو کربـلا ، یه پای دلم تو مشــهده ..
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,934
    امتیاز : 107,080
    سطح : 100
    Points: 107,080, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    تشکر کردن : 12,978
    تشکر شده 19,066 در 4,440 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    Cool

    خدا قوت یزد همه چیزش تک هست ! اهم اهم
    منتظر ادامش هستیم

  16. #9
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    هیاتی که در بالا گفتم راه میفتن تا برن برای نخل برداری یکی از نکاتی که داره اینه که سادات در جلوی هیات حرکت می کنن و که همگی با شال سبزی که انداختن مشخص می شن

  17. 4 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  18. #10
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    نخل برداری بدون استثنا در همه شهرستانها و روستاهای یزد انجام می شه و در خود استان یزد در چندین مکان انجام می شه که معروف ترینشون بعثت، حسینیه شاه ابوالقاسم و خلدبرین هست


    ویرایش توسط عطر نماز : شنبه ۲۷ آذر ۸۹ در ساعت ۱۸:۰۴

  19. 2 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  20. #11
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-مرداد-۱۸
    محل سکونت
    یه پای دلم تو کربـلا ، یه پای دلم تو مشــهده ..
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,934
    امتیاز : 107,080
    سطح : 100
    Points: 107,080, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    تشکر کردن : 12,978
    تشکر شده 19,066 در 4,440 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    ببخشید در مورد وزن این نخل ها هم گفتید ؟!

  21. #12
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    نخل از جنس چوب است و آن را به شکل برگ درخت و یا سرو می سازند. معمولاً وزن نخل زیاد است و جابه جا کردن آن نیاز به کمک ده ها نفر دارد.

    نخل را به عنوان نمادی از تابوت شهدای کربلا می شناسند و ریشه سنتی کهن دارد. مردم یزد در گویش محاوره ای به آن «نقل» می گویند و معتقدند که «نخل» یا «نقل» نشانی از قامت برافراشته شهداست.
    دکتر «اسلامی ندوشن» می گوید: با آن که نخل هیچ شباهتی به درخت خرما ندارد، آن را با نام این درخت می نامند. شاید به علت آن که اصلش از جنوب غربی و بین النهرین است. نخل شباهت بسیاری به درخت سرو دارد و سرو در فرهنگ عامه یعنی جاودانگی و رشادت و زندگی اخروی و آزادگی که یادآور روحیات و خصایل امام حسین (ع) است. همچنین این مراسم بازتابی است از «نقل» حکایت کربلا.

    معمولاً پايه نخل از تنه درخت گردو ساخته مي*شود كه تحمل بيشتري در برابر سرما و وزن و اسكلت دارد و ساختمان نخل معمولاً از چوب درخت سپيدار يا چنار تهيه مي*شود. براي اتصال قطعات مختلف به يكديگر از گل ميخ*هاي آهني نسبتاً درشت و محكم استفاده مي*شود.
    چوب به هم متصل، وزنی قریب پنج تن دارد. برای بلند کردن آن به افراد زیادی احتیاج است و این سوای افراد پیرامون آن می باشد.نخل بر دوش چهل مرد قرار می گیرد.
    وسايل تزئيني نخل يك سوم تا يك چهارم وزن نخل را كه بعضاً به حدود 5/5 تن مي*رسد، تشكيل مي*دهد.
    نخلها پس از آذیین بندی بسیار سنگین تر از آنچه هستند می شوند و وزن برخی نخلها نظیر نخل میدان امیرچخماق یزد که از جمله نخلهای بزرگ استان یزد به شمار می رود یا نخل تفت به چندین تن می رسد و برای نخل گردانی نیاز به حضور و همکاری شاید صد مرد قوی هیکل است.

  22. 2 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  23. #13
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    کارکردهاي فرهنگي و اجتماعي نخل و نخل*گرداني

    در چارچوب فرهنگ سنتي مردم يزد، نخل*هايي که متعلق به واحدهاي اجتماعي محلات و شهرها بوده*اند، علاوه بر جنبه*هاي قومي، مذهبي آن، مظهري از تشخص اجتماعي و وحدت آييني مردم يک شهر و جمعيت يک محله از شهر در دوره معيني از زندگي اجتماعي و فرهنگي به شمار مي*رفته است. هنوز هم اين ويژگي در جوامع مورد بحث کم و بيش وجود دارد.

    نخل هر شهر و يا محله نماد و نشانه يکپارچگي آن جامعه است و رسم نبوده است که در ميدان*هاي کوچک محل، نخل ديگري بسازند؛ مگر اينکه آن شهر يا محله براي خود هويت مستقلي کسب کرده باشد. نخل*هاي محلات و شهرها، معمولاً در عمومي*ترين مکان محله يعني ميدان*ها يا حسينيه*ها جاي دارند و همواره در معرض ديد و در ارتباط با آحاد مردم است.

    نخل*ها مخصوصاً در گذشته، در يک روند همياري*هاي گوناگون مردم آبادي ساخته و آماده مي*شد؛ کمک*هاي مالي از محل نذر و نيازهاي مردم فراهم مي*گرديد و چوب*هاي مورد نياز آن را با همکاري مردم از مبدا تا ميدان آبادي مي*آوردند.

    در منطقه يزد چون غالبا نخل*ها را در اندازه*اي بزرگ مي*سازند، گاهي براي ساختن يک نخل، بيش از پنجاه درخت لازم مي*آمد که فراهم کردن آن کار آساني نبود و معمولاً اين کار با هماهنگي و همياري مردم محل يا آبادي انجام مي*شد.

  24. #14
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    نخل*بندي يا نخل*آرايي

    نخل را در نخستين دهه محرم و بيشتر در دو سه روز پيش از تاسوعا مي*بندند. بستن و آرايش نخل يك تا چند روز طول مي*كشد. طول زمان نخل*آرايي بستگي به كوچك و بزرگ بودن نخل، مقدار اشياء و لوازم و زيورهاي تزييني و بالاخره نوع و شكل آذين*بندي دارد. نخل*هاي ساده و كوچك را يك روزه و نخل*هاي بزرگ و پر تزيين را چند روزه و معمولاً از پنجم تا نهم محرم، سياه*پوش و آذين*بندي مي*كنند.

    كسي كه نخل را مي*بندد و تزئين مي*كند از كار آزمودگي و مهارت بسيار فراواني برخوردار است، اين فرد را اصطلاحاً «نخل بند»*، «نخل پيوند»، «نخل آرا» و در بسياري از جاهاي ايران «بابا» يا «باباي نخل» يا «نخلي» مي*نامند.

    نخل*بند را در سياه*پوش كردن و آذين بستن نخل، چند تن كمك مي*كنند. نخل*بندان و نخل*آرايان و دستياران*شان نخل*هاي محلّه يا شهر خود را به قصد و نيت تبرك و تيمن مي*بندند و تزيين مي*كنند در برخي از نقاط ايران مانند ابيانه، كار نخل*آرايي و نگهداري اشياي تزييني نخل اختصاص به يك خانواده معين دارد و اين فيض مقدس، نسل اندر نسل از پدر به پسر رسيده*است. آينه و آذين*بندي كردن نخل از چند صد سال پيش در ايران معمول بوده است.

    براي بستن نخل، *نخست همه سطح آن را با پارچه*هاي سياه و سبز و طاق شال و ترمه مي*پوشانند روي پوشش نخل را، به خصوص پوشش دو جبهه پيش و پس آن را، با شاخه*هاي گل و شمشاد و آينه و زيورهاي گوناگون آذين*بندي مي*كنند. چند قبضه جنگ افزار سرد، *مانند شمشير، خنجر، دشنه، سپر و كلاهخود و چند فانوس، چراغ لاله يا شمع و چند بيرق كوچك و بزرگ نيز بر روي پوشش نخل نصب مي*كنند و به آن چند شمايل از ائمه مي*آويزند.

    گاهي روي نخل يك دستار سبز و شال كمر و ردايي به نشانه پوشاك امام مي*گذارند. براي دور كردن زخم چشم و چشم *بد از نخل بر آن «نظر قرباني » و «چهل* بسم*الله»* مي*آويزند. زنگي هم از سقف آن آويزان مي*كنند. به هنگام حمل نخل زنگ را به صدا در مي*آوردند تا نخل*كشان و افراد دسته با شنيدن صداي زنگ صلوات بفرستند.

  25. #15
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    بسم الله

    یه چیزی که در مورد عزاداری یزدی ها خیلی جالبه و تا حالا تو هیچ شهر دیگه ای ندیدم اینه که:
    هیئات عزاداری یزدی ها مثل شهر های دیگه توی خیابونا راه نمیفتند.
    تو هر محله و کوچه و برزنی مجالس عزاداری ای برپاست و طبق روال معمول سخنران دعوت می کنند. تو هر شب حد متوسط پنج تا سخنران هر کدوم نیم الی چهل و پنج دقیقه سخنرانی می کنند گاهی هم یه نوحه خوان هم دعوت می کنند.
    تا اینجا رو داشته باشین
    از طرفی
    هر محله برای خودش یه هیات داره. بعضی ها هیات سینه زنی هستند، بعضی ها هیات زنجیر زنی، بعضی هم که شبیه در میارن یا همون تعزیه خونی
    هر هیاتی ریتم خاص سینه زنی و زنجیر زنی داره و آهنگ مخصوص نوحه خوانی
    رینم سه ضرب سینه زنی که کلا مخصوص یزدی هاست که وقتی با آهنگ های مخصوص نوحه خوانی خودشون همراه می شه واقعا پرشور به نظر می رسه وجه اشتراک همه هیئاته و جالب اینه که فقط نوحه خوان خواننده نیست و مقداری از نوحه خوانی به صورت جمع خوانی هست.

    حالا در نظر بیارین مجلس عزاداری که الان برپاست و مردم نشستن و مخصوصا خانم ها معمولا طبقه دوم یا پشت بام یا به هر حال جایی هستند که محفوظ هستند و به راحتی در معرض دید نیستند اما راحت به سخنران و مجلس مشرف هستند و تو خیابون دنبال دست ها راه نیفتادند یه دفعه ای یکی از اون هیات هایی که توصیفش رو کردم میاد داخل سینه زنیش رو می کنه، عزاداریش رو می کند، زنجیرش رو می زنه، شبیهش رو در میاره و می ره مجلس بعدی.
    معمولا بین سه تا شش تا هیات تو هر مجلسی تو هر شب میاد و میره.

    به هر حال جدای از یزدی بودنم خیلی از این شیوه خوشم میاد که اولا مجلس سخنرانی برپاست و عزاداری صرفا به سینه زنی و زنجیر زنی ختم نمی شه. دوم اینکه زن ها و دخترها دنبال هیات ها تو خیابون راه نمی افتند.
    ویرایش توسط عطر نماز : جمعه ۱۱ آذر ۹۰ در ساعت ۱۲:۵۵
    احساس سوختن به تماشا نمی شود/الهی هیچ کس اتش نگیرد تا که نداند چه می کشم.


    عطر نماز

  26. 5 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  27. #16
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    یزدی ها یه آش گندم دارن که فوق العاده معرکه هست و مخصوص محرم و صفر می پزند و گاهی هم در مراسمات جشن یا عزاداری دیگه.

    غذایی که در این روز ها نظر میشه و بین مردم پخش میشه یکی آش گندمه یکی هم قیمه. به هیچ عنوان هم غذای دیگه ای غیر از این دو تا تو این روزها پخته نمیشه.

    جالبه بدونید به قدری نذورات در این روزها زیاده که معمولا تو کمتر خونه ای تو این ده روز تو یزد نهار یا شام پخته می شه
    احساس سوختن به تماشا نمی شود/الهی هیچ کس اتش نگیرد تا که نداند چه می کشم.


    عطر نماز

  28. 3 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  29. #17
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-اسفند-۲۶
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    165
    امتیاز : 3,875
    سطح : 39
    Points: 3,875, Level: 39
    Level completed: 50%, Points required for next Level: 75
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 152
    تشکر شده 675 در 150 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض تشکر

    جناب عطر نماز دستت درد نکنه تایپیکت خیلی زیبا و رسا بود . موفق و سلامت باشید

  30. 3 کاربر از پست مفید عمو تشکر کرده اند .


  31. #18
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط عمو نمایش پست اصلی
    جناب عطر نماز دستت درد نکنه تایپیکت خیلی زیبا و رسا بود . موفق و سلامت باشید
    بسم الله
    سلام
    فکر نمی کردم هنوزم تالار تشریف بیارین
    ارادت ما پا برجاست
    التماس دعا
    ویرایش توسط عطر نماز : جمعه ۱۱ آذر ۹۰ در ساعت ۱۲:۵۷
    احساس سوختن به تماشا نمی شود/الهی هیچ کس اتش نگیرد تا که نداند چه می کشم.


    عطر نماز

  32. #19
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۲۹
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    2,346
    امتیاز : 13,041
    سطح : 74
    Points: 13,041, Level: 74
    Level completed: 48%, Points required for next Level: 209
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album pictures25000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 7,729
    تشکر شده 11,802 در 2,180 پست
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    همهههه : این عِلِمِ کیست ز ِمین فِتاده عِلِمِ کُتل قِمر بِنی هاشمه


    این اتاقو که دیدم یادم به اون خاطره عزاداری یزدی ها اوفتادم /ببخشید دیگه

  33. کاربر روبرو از پست مفید تســـنیم تشکر کرده است .


  34. #20
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    بسم الله

    چقد دلم تنگ مراسمای یزده.

    چقد خوبه ایدی های دیگه که از شهرستان های دیگه هم کم ندارسم بیان و تو مبحث مجزایی مراسم های ماه محرم دیار خودشون رو بزنن.

    خیلی عالی می شه.
    احساس سوختن به تماشا نمی شود/الهی هیچ کس اتش نگیرد تا که نداند چه می کشم.


    عطر نماز

  35. #21
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,617
    امتیاز : 69,907
    سطح : 100
    Points: 69,907, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,216 در 4,040 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست
    احساس سوختن به تماشا نمی شود/الهی هیچ کس اتش نگیرد تا که نداند چه می کشم.


    عطر نماز

  36. 3 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  37. #22
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۸
    محل سکونت
    من در خانه مان زندگی می کنم
    نوشته ها
    843
    امتیاز : 9,069
    سطح : 64
    Points: 9,069, Level: 64
    Level completed: 7%, Points required for next Level: 281
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 431
    تشکر شده 2,810 در 775 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    کلا عزاداری مردم کویر فوق العاده زیباست ...... مخصوصا نخل

    کاش می شد این دهه می رفتم کویر
    پست ها به نشانه اعتراض به مدیریت تالار و عدم احترام به زمان و اعتقادات کاربر ان ، شخصا حذف گردید



    ]


    روباه گفت: نمی تونم بات بازی کنم چون هنوز اهلیم نکردن.
    شازده کوچولو گفت: اهلی کردن یعنی چی؟
    روباه گفت: یه چیزی که پاک فراموش شده. معنیش ایجاد علاقه کردنه.
    شازده کوچولو گفت: ایجاد علاقه کردن؟
    روباه گفت: خوب معلومه. تو الان واسه من یه پسر بچه هستی مثل صد هزار پسر بچه*ی دیگه. نه من هیچ احتیاجی به تو دارم و نه تو هیچ احتیاجی به من. من هم واسه تو یه روباهم مثل صد هزار روباه دیگه. اما اگه منو اهلی کردی هر دوی ما به هم احتیاج پیدا می کنیم. تو واسه من میون همه ی عالم، موجود یگانه ای میشی و من واسه تو.
    شازده کوچولو گفت: کم کم داره دستگیرم میشه. یه گلی هست که به گمونم منو اهلی کرده باشه.

  38. کاربر روبرو از پست مفید خورشید خانم تشکر کرده است .


  39. #23
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۸
    محل سکونت
    من در خانه مان زندگی می کنم
    نوشته ها
    843
    امتیاز : 9,069
    سطح : 64
    Points: 9,069, Level: 64
    Level completed: 7%, Points required for next Level: 281
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 431
    تشکر شده 2,810 در 775 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    عزاداری خانم های من شیراز ......برای خانم ها فقط اینه که بشینن توی یک مجلس که حالا لزوما خانه فردی خاص یا اماکن مذهبی بر گزار می شه و سخنرانی گوش کنن و گریه کنند و جیغ بکشن و البته در کانون دیده شده که غش هم بکنند

    کاش دوباره تعزیه بود.
    ویرایش توسط خورشید خانم : شنبه ۲۷ آبان ۹۱ در ساعت ۱۵:۰۴
    پست ها به نشانه اعتراض به مدیریت تالار و عدم احترام به زمان و اعتقادات کاربر ان ، شخصا حذف گردید



    ]


    روباه گفت: نمی تونم بات بازی کنم چون هنوز اهلیم نکردن.
    شازده کوچولو گفت: اهلی کردن یعنی چی؟
    روباه گفت: یه چیزی که پاک فراموش شده. معنیش ایجاد علاقه کردنه.
    شازده کوچولو گفت: ایجاد علاقه کردن؟
    روباه گفت: خوب معلومه. تو الان واسه من یه پسر بچه هستی مثل صد هزار پسر بچه*ی دیگه. نه من هیچ احتیاجی به تو دارم و نه تو هیچ احتیاجی به من. من هم واسه تو یه روباهم مثل صد هزار روباه دیگه. اما اگه منو اهلی کردی هر دوی ما به هم احتیاج پیدا می کنیم. تو واسه من میون همه ی عالم، موجود یگانه ای میشی و من واسه تو.
    شازده کوچولو گفت: کم کم داره دستگیرم میشه. یه گلی هست که به گمونم منو اهلی کرده باشه.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1