کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 30 , از مجموع 84

موضوع: نقد فیلم

  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض نقد فیلم

    بسم الله

    نقد فیلم



    در حال اکران ، شبکه خانگی ، تلویزیونی و ...

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  2. 2 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  3. #2
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-دی-۱۹
    محل سکونت
    شیـــــــــــــــــراز!
    نوشته ها
    1,135
    امتیاز : 21,496
    سطح : 92
    Points: 21,496, Level: 92
    Level completed: 15%, Points required for next Level: 854
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album pictures10000 Experience Points
    تشکر کردن : 970
    تشکر شده 4,136 در 933 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    Question

    سلام.
    ...کدوم یکی از فیلمای رو پرده رو دیدین؟
    نفوذی؟
    آدمکش؟
    ظهر روز دهم؟

  4. کاربر روبرو از پست مفید عروسك پارچه اي تشکر کرده است .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط عروسك پارچه اي نمایش پست اصلی
    سلام.
    ...کدوم یکی از فیلمای رو پرده رو دیدین؟
    نفوذی؟
    آدمکش؟
    ظهر روز دهم؟
    راستش هیچ کدوم!
    چون ایام امتحانات هست!
    بعدش بنده سینما کلا کم می رم!
    بیشتر شبکه خانگی
    البته سال تا سال جشنواره فجر هرچی فیلم خوب بیاد شیراز می رم و دیگه سینما شبه تعطیل!

    البته بعد از امتحانات احتمال زیاد ظهر روز دهم رو برم و شاید نفوذی

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  6. #4
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-دی-۱۹
    محل سکونت
    شیـــــــــــــــــراز!
    نوشته ها
    1,135
    امتیاز : 21,496
    سطح : 92
    Points: 21,496, Level: 92
    Level completed: 15%, Points required for next Level: 854
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album pictures10000 Experience Points
    تشکر کردن : 970
    تشکر شده 4,136 در 933 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    Exclamation

    ^
    شما برا تهیه ی بلیط سینما تو ایام جشنواره، مشکل ندارید؟
    راحت تهیه می کنید؟
    یا با شخصی، جایی، ارگانی هماهنگ هستین؟

  7. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط عروسك پارچه اي نمایش پست اصلی
    ^
    شما برا تهیه ی بلیط سینما تو ایام جشنواره، مشکل ندارید؟
    راحت تهیه می کنید؟
    یا با شخصی، جایی، ارگانی هماهنگ هستین؟
    پارسال که ماه بود اصلا بعضی فیلم ها سینما پر نمی شد

    هر از گاهی یه بیلیطکی بهم میرسه (سالی یکی دوتا) اونم معمولا فیلم های پوکیده!!!!!!!!!!!!

    معمولا شیراز راحت تر از تهرانه اما باز پارسال فقط خوب بود اونم چون مثلا تحریم شده بود اما بالاخره من نفهمیدم کی کیو تحریم کرده بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    بوده برای فیلمی (همیشه پای یک زن در میان است) 3 ساعت توی صف بودم اما بلیط آخرش هم گیرم نیومد و حتی بازار سیاه هم وجود نداشته بود(البته ساعت 8 فیلم شروع می شد که دیگه 8 و 5 دقیقه می خواستم بیام خونه از نیت پاکم!!!!!!!!! دو تا پیره زن بهم گفتن جوون بلیط نمی خوای؟ من و میگی تو دلم گفتم دیگه بازم بازار سیاه پیرزن ها!!!!!! بعد بهم گفتند که ما از ساعت 4 اومدیم توی صف حالا خسته شدیم می خوایم بریم خونه گفتم چند تقدیم کنم تفلکی ها همون هزارتومن بهم فروختند گفت چند تا می خوای بنده هم حواسم نبود دوتاش رو بخرم و اون یکی رو بفروشم 5 هزارتومن!!!!!!!!!)

    بله دردسر داره اما می ارزه

    فکر کنم امسال دیگه شیراز هم مثل تهران اینترنتی بشه؟؟؟؟؟!!!!!!!!! و گرنه باز

    اما می ارزه چون اصل فیلم اکران میشه(بعضی که البته اکثر فیلم ها به خاطر تایم زیادشون کوتاه میشن و بعضی تیغ تیز سانسور!)

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  8. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


  9. #6
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-دی-۱۹
    محل سکونت
    شیـــــــــــــــــراز!
    نوشته ها
    1,135
    امتیاز : 21,496
    سطح : 92
    Points: 21,496, Level: 92
    Level completed: 15%, Points required for next Level: 854
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album pictures10000 Experience Points
    تشکر کردن : 970
    تشکر شده 4,136 در 933 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    آره منم ساعتهای زیادی تو صف های بلیط جشنواره ها بودم.
    راستش پارسال اولین سالی بود که کلا بی خیالش شدم.
    منتها امسال ظاهرن همه ی کارگردانای خوب، با فیلماشون شرکت دارن تو جشنواره
    و برا منی که ابدا در طول سال نمی رسم برم ببینم فیلمارو، واقعا فرصت خوبیه.
    حالا اگه خبر تازه ای بود یا فروش اینترنتی شد، لطفا ما رو بی خبر نذارید.
    ممنون.

  10. #7
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-دی-۱۹
    محل سکونت
    شیـــــــــــــــــراز!
    نوشته ها
    1,135
    امتیاز : 21,496
    سطح : 92
    Points: 21,496, Level: 92
    Level completed: 15%, Points required for next Level: 854
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album pictures10000 Experience Points
    تشکر کردن : 970
    تشکر شده 4,136 در 933 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    Lightbulb

    تو یکی-دو روز اخیر، "آدمکش" رو دیدم!



    *حمید(حامد بهداد)، بعد سالها، بی خبر میاد سراغ رفیق قدیمیش:مازیار(بهرام رادان)؛ ظاهرن برا نامزدش:رویا(مهتاب کرامتی)، مشکلی پیش اومده که فقط بدست مازیار قابل حله و...
    (ادامه و جزییاتشو نمیگم شاید یکی خواست بره ببینه!)


    *نکته ی قابل توجه توی فیلم، همونطور که از فیلمای پرستاره برمیاد، بازی چشمگیر بعضی بازیگراس. و از نظر بنده: حامد بهداد. که فوق العاده ظاهر شده.

    *فیلمنامه یکم کشداره.
    بعضی عناصر فیلم واقعا غیر ضروری ان.
    منتها تقریبا تا آخر فیلم، اصل جریان رو نمیشه که این یه برگ برنده س.
    فقط هی در طول فیلم، با یکسری جزییات مثه تیک های بعضی بازیگرا، بهت "کُد" داده میشه.
    *گریم و طراحی لباس، جالبن.

    *بازیگر نچسب تر از مهتاب کرامتی وجود نداره!!!!!!!!!!

  11. کاربر روبرو از پست مفید عروسك پارچه اي تشکر کرده است .


  12. #8
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-دی-۱۹
    محل سکونت
    شیـــــــــــــــــراز!
    نوشته ها
    1,135
    امتیاز : 21,496
    سطح : 92
    Points: 21,496, Level: 92
    Level completed: 15%, Points required for next Level: 854
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album pictures10000 Experience Points
    تشکر کردن : 970
    تشکر شده 4,136 در 933 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    Lightbulb

    آدمکش:

    *فيلم يك درام روانشناسانه درباره مازيار مافي روانپزشك جواني است كه به همراه يك تيم تحقيقاتي بر روي روانشناسي جرم كار مي*كند. او براي كمك به يك دوست قديمي ناخواسته درگير يك پرونده پيچيده جنايي مي*شود.


    بهرام رادان درباره اين فيلم گفت: زمان فيلمبرداري "آدمكش" يكي از بهترين دوران*هاي اين يازده ساله را گذراندم و اميدوارم حاصل كار خوب باشد.

    حامد بهداد درباره آدمكش گفت: "آدمكش" فيلم متفاوتي است كه يك گروه حرفه*اي پشت آن هستند. فيلمي كه تماشاگر مي*تواند با آن ارتباط برقرار كند و تا آخرين دقيقه مخاطب را درگير كند.

    مهتاب كرامتي هم گفت: هنوز فيلم را نديده*ام، اما در كنار يك گروه حرفه*اي خيلي براي "آدمكش" زحمت كشيديم و اميدوارم مردم از تماشاي فيلم لذت ببرند.

  13. کاربر روبرو از پست مفید عروسك پارچه اي تشکر کرده است .


  14. #9
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض نقد دعوت

    بسم الله
    خیلی ممنون که طلسم رو شکونید
    می خوام درباره دعوت بنویسم(اسم مهتاب کرامتی که اومد یاد سکانس های حذف شده فیلم افتادم)

    همون طور که دوستان دیدند 5 تا اپیزود داشت(البته دوستان 5 تاشو دیدن بلکه 6 تا بود)

    که بعدا اپیزود ششم حدف شد(هرچند نزدیک یک سال بعد دی وی دی های قسمت های راش فیلم مجوز گرفت اومد توی رسانه خانگی)

    واقعا من نمی دونم روی میز تدوین چه اتفاقی افتاده که انقدر سکانس های خوب و حتی به نظر من بهترین اپیزودشون رو حاظر شدند حذف کنند
    بعید میدونم که به خاطر مجوز باشه چون بعدا همون اپیزود رو مجوز می دهند و تدوین نشده توی رسانه خانگی فروخته میشه.

    اپیزود ششم درباره دو دانشجو هست و اینکه این دو عقد موقت کردند
    پژمان بازغی و لیلا اوتادی ایفا نقش می کنند( به پوستر توجه کنید همون خانمی که صورتش محور شده لیلا اوتادی هست!)

    و بعد یکی از راش های بسیار زیبا که مربوط به خانم دکتر میشه اون سکانس هست که داره خانم دکتر تاب میخوره و برف میاد

    به این نتکه توجه کردید که تمام سکانس های بیرونی برف می اومد و داخلی گرم بود(حتی در استفاده از رنگ ها) همون طور که در گفت و گوی نقد فیلم ذکر کرده بودند این نشان دهند این بود که برای جنین داخل رحم گرمی داره و بیرون سرد و بی روحه

    و یه مشکلی که بنده دارم با این فیلم اینکه چرا اپیزود های جدا گانه گرفته شده؟
    بهتر نبود که یک فیلم با چند داستان مرتبط به هم در هم تنیده میشد؟ یا تنها یک داستان؟ نظر خودم درباره اپیزود حذف شده هست واقعا خوب بود

    و یه راش زیبای دیگه که از فیلم حذف شد تولد نوزادان بود که خانم مهتاب کرامتی با لباسی سفید(شاید تشبیه بشه کرد به فرشته) این نوزادان رو برای مادرانشون می آوردند (چقدر زیبا بود)

    بیشتر از نقد خواستم تشویق کنم که سکانس های حذف شده فیلم رو ببیند
    تصاویر پیوست شده

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  15. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


  16. #10
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۵-بهمن-۱۸
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,137
    امتیاز : 17,034
    سطح : 83
    Points: 17,034, Level: 83
    Level completed: 37%, Points required for next Level: 316
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesTagger Second Class10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,024
    تشکر شده 5,525 در 1,027 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    ^^^
    "دعوت" رو تو سینما دیدم با بر و بچ . فیلم خوبی بود ...
    Dvd ای که همراه با اپیزود حذف شده هست رو هم دارم اما هنوز وقت نکردم ببینمش .

  17. #11
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۵-بهمن-۱۸
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,137
    امتیاز : 17,034
    سطح : 83
    Points: 17,034, Level: 83
    Level completed: 37%, Points required for next Level: 316
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesTagger Second Class10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,024
    تشکر شده 5,525 در 1,027 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    ^^^
    خب به جاش چی برام از مشهد میاری ؟
    پیش خودت نگی این همه ش 2.000 تومن پولشه ها . من دارم یه محصول فرهنگی برات میارم ، رو فرهنگ نمیشه قیمت گذاشت .
    پس یه چیز خوب برام بیار که فرهنگی هم نباشه !

  18. #12
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۳-آبان-۰۸
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1989
    نوشته ها
    3,760
    امتیاز : 69,801
    سطح : 100
    Points: 69,801, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteranTagger Second Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 8,821
    تشکر شده 14,241 در 3,398 پست
    مخالفت
    16
    مخالفت شده 3 در 2 پست

    پیش فرض

    فیلم دعوت رو دیدم...واقعیت جامعه رو گفته بود!راستش من تا قبلش دیدم نسبت به سقط جنین خیلی عادی بود میگفتم خوب مگه چیه اما بعدش یه جورایی دیدم عوض شد

  19. #13
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-فروردین-۲۹
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    1,012
    امتیاز : 23,224
    سطح : 93
    Points: 23,224, Level: 93
    Level completed: 88%, Points required for next Level: 126
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album pictures10000 Experience Points
    تشکر کردن : 2,385
    تشکر شده 5,803 در 961 پست
    مخالفت
    4
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    من تو سینما دیدم. اما خیلی دلم می خواد یه بار دیگه ببینمش.

  20. #14
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۳-اردیبهشت-۱۵
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    1,014
    امتیاز : 26,578
    سطح : 97
    Points: 26,578, Level: 97
    Level completed: 23%, Points required for next Level: 772
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran25000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,300
    تشکر شده 3,608 در 908 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط مستاجر خدا نمایش پست اصلی
    راستش هیچ کدوم!
    چون ایام امتحانات هست!
    بعدش بنده سینما کلا کم می رم!
    بیشتر شبکه خانگی
    البته سال تا سال جشنواره فجر هرچی فیلم خوب بیاد شیراز می رم و دیگه سینما شبه تعطیل!

    البته بعد از امتحانات احتمال زیاد ظهر روز دهم رو برم و شاید نفوذی
    متا سفانه طبق گفته ی وزارت ارشاد، امسال فیلم فجر فقط در تهران اکران میشه.
    چند روز پیش که اخبار اینو گفت ناراحت شدم.

  21. #15
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط حاجي نمایش پست اصلی
    متا سفانه طبق گفته ی وزارت ارشاد، امسال فیلم فجر فقط در تهران اکران میشه.
    چند روز پیش که اخبار اینو گفت ناراحت شدم.


    بنده هم شنیدم اما تجربه نشون داده که شیراز احتمالش هست برگزار بشه

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  22. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


  23. #16
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-دی-۱۹
    محل سکونت
    شیـــــــــــــــــراز!
    نوشته ها
    1,135
    امتیاز : 21,496
    سطح : 92
    Points: 21,496, Level: 92
    Level completed: 15%, Points required for next Level: 854
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album pictures10000 Experience Points
    تشکر کردن : 970
    تشکر شده 4,136 در 933 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    Exclamation راجب فيلم "دعوت"

    ...فك ميكنم اولين بار بود؛
    اينكه زني خودش بخواد بچه شو از بين ببره. اونم بچه ي مشروع و قانونيش رو.
    سابقه نداره تو فيلماي ايروني؛ اينكه اسطوره ي مهر مادري بشكنه.
    اصل ماجرا، زنيه كه احساساتش از مردش كمتره.
    به آينده ي كاريش فك ميكنه. به آينده ي ماليش. به آبروش و آينده اي كه در انتظار بچشه. به عشقي كه ديگه تو زندگيش وجود نداره و شوهري كه براش ارزش قائل نيس...
    تنها مادر عاطفي قصه، بهاره.
    اونجا هم باز علاقه ي اسطوره ايِ مادر و فرزندي مطرح نيس؛ بيشتر انگار يه حس كمبوده. حرص و ولع راجب چيزي كه يه عمر ازش محروم بوده.
    انگار در فيلم دعوت، تصميم زن ها و مادرا عوض شده.
    تصميم گرفتن اول انسان باشن، بعد زن و بعد، مادر!

  24. کاربر روبرو از پست مفید عروسك پارچه اي تشکر کرده است .


  25. #17
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-دی-۱۹
    محل سکونت
    شیـــــــــــــــــراز!
    نوشته ها
    1,135
    امتیاز : 21,496
    سطح : 92
    Points: 21,496, Level: 92
    Level completed: 15%, Points required for next Level: 854
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album pictures10000 Experience Points
    تشکر کردن : 970
    تشکر شده 4,136 در 933 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    Unhappy

    نگاهی به "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی؛

    تصویری از آرزوها، حسرت*ها و رنج*های طبقه متوسط !



    http://www.cinemaema.com/module-page...-pid-4874.html

  26. 3 کاربر از پست مفید عروسك پارچه اي تشکر کرده اند .


  27. #18
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-دی-۱۹
    محل سکونت
    شیـــــــــــــــــراز!
    نوشته ها
    1,135
    امتیاز : 21,496
    سطح : 92
    Points: 21,496, Level: 92
    Level completed: 15%, Points required for next Level: 854
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album pictures10000 Experience Points
    تشکر کردن : 970
    تشکر شده 4,136 در 933 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    حرف های تازه دو بازیگر فیلم "جدایی نادر از سیمین" در حاشیه و متن فیلم اصغر فرهادی:

    ساره بیات: هنوز از خواب بیدار نشده*ام

    پیمان معادی: هيچ دلخوري**اي از جشنواره فيلم فجر ندارم




    http://www.cinemaema.com/module-page...-pid-4872.html

  28. 2 کاربر از پست مفید عروسك پارچه اي تشکر کرده اند .


  29. #19
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    Exclamation به بهانه اکران اخراجی ها 3

    چند روز پیش داشتم درباره نقد های مسعود فراستی (همین منتقد تند و تیز ! برنامه هفت ) می گشتم توی نت
    چند تا نقد ازشون دیدم
    این نقد اخراجی های 2 هست و برخلاف همیشه که از فیلم ها به شدت انتقاد میکنه این فیلم رو خوب ارزیابی کرده


    این هم متن نقدشون:

    منظر سوم؛ می*خنداند و در عین حال جدی است؛
    نظر منتقد درباره اخراجی*ها 2 - مثبت - مسعود فراستی

    سینمای ما - مسعود فراستی:

    1- می*شود در مواجهه با اخراجی*ها، خندید اما اخم کرد و وانمود کرد که نه، ما اصلاً نخندیدیم.

    می*شود پاروپا انداخت و با ژست روشنفکرانه به خندیدن و سرگرمی حمله کرد و به 3میلیون تماشاگر تهرانی و شهرستانی - که سخت خندیده*اند - توهین کرد و فرافکنانه گفت که: «سلیقه مخاطب عام تنزل کرده و ساده*پسند شده.» اکثر آنها - یا همه آنها- «لومپن»*اند و ما...

    می*شود با ژست دفاع از «اصول» و دفاع از هنر، سانسورچی شد و طرفدار خط قرمزها و گفت «وامصیبتا، اخراجی*ها، خط قرمزها را شکسته!»

    می*شود رانت*خوار بود اما رد گم کرد و گفت: اخراجی*ها، از رانت برخوردار بوده و...

    می*شود گفت در غیاب آثار «فاخر»(؟) و معناگرا و جشنواره*ای و... اخراجی*ها چنین می*تازد. صبر کنید فلان فیلم «متفکرانه» بیاید ببینید چه خواهد کرد!

    می*شود مدرن بود- یا پست مدرن- و اهل هنر و از بیان و زبان عامیانه فیلم ایراد گرفت و به فرهنگ عامه تاخت.

    می*شود ضعف*ها و کاستی*های املایی و انشایی فیلم را لیست کرد اما توضیح نداد چرا مخاطب ادامه می*دهد و از فیلم پرت نمی*شود.

    می*شود تقیه کرد- و لو نرفت- و هیچ* نگفت، اما...

    2- اخراجی*ها، فیلم کمدیِ سیاسیِ اجتماعی و جنگی است؛ که خوب می*فروشد و همه را می*خنداند: ترک و فارس، لر و گیلک و بلوچ و... جوان و نوجوان و میانسال و مسن؛ جوان رپ موتیغ*تیغی، چادری و مانتویی، جانباز و معلم و دانشجو، رفتگر و پزشک و کاسب و... فقیر و غنی از اسلامشهر تا تجریش و نیاوران و شهرک*غرب؛ و از مذهبی*ترین شهرها - قم و مشهد- تا اصفهان و شیراز و تبریز و بندرعباس و... با بلیت 1000 تومانی تا 3000 تومانی. بیش از 3میلیون نفر و 4میلیارد تومان فروش تا امروز.

    3- واقعیت این است که مردم- مخاطب عام- که تریبونی ندارند جز شرکت در مراسم راهپیمایی، شرکت در مسابقات فوتبال و سینما رفتن، می*خواهند «دیده» شوند. می*خواهند حرف بزنند. دسته*جمعی هم حرف بزنند. می*خواهند به ریاکاری، «نه» بلندی بگویند و در آخر در دفاع از آب و خاک و... سرود «ای*ایران» سربدهند.

    4- در زمانه*ای که هرکس در جدی گرفتن خود جدیت بسیار به خرج می*دهد؛ و در زمانه*ای که هرکس یا روشنفکر است، یا سیاست*باز، یا هر*دو؛ و در زمانه**ای که ریاکاری بیداد می*کند، اما به باور من آغازِ پایانش فرارسیده؛ طنز و شوخی چه غنیمتی است* و چه کارساز.

    5- خنداندن مردم، سخت*ترین کار است و نیک*ترین کار. برای جدی خنداندن آنها، باید از آنها بود، باید آنها - و مسائلشان- را شناخت و آنها را دوست داشت.

    اخراجی*ها، کمدی است و همه شوخی*هایش سمت و سوی سیاسی- اجتماعی دارد: 1- زدن و هجو دشمن. 2- هجو ریاکاری و برای وصل کردن- و وحدت- آمده، نه برای...

    هیچ*کدام از شوخی*های اخراجی*های 2، از این قاعده مستثنی نیست و کار بزرگ این است که لحظه*ای کمیک می*شود و ما را می*خنداند - چه علیه ریاکاری و چه حمله به دشمن- و لحظه*ای بعد جدی می*شود و تراژیک و این کار سخت - طنز جدی، جدی طنز- را تا به آخر به پیش می*برد.

    ده*دقیقه اول فیلم - سکانس قبل از عنوان*بندی- را در هیچ فیلم جنگی دیگر ندیده*ایم و تلخی و تندی*اش را نچشیده*ایم. این صحنه برخلاف «دوئل»، جنگ بی*هویتی را عرضه نمی*کند، جنگ ما را و مظلومیت ما را می*نمایاند. آن هم با استفاده از تروکاژهای کامپیوتری که 5 تانک را چند برابر کرده و حمله دشمن را سبعانه ساخته. رنگ صحنه، نیز آن را نوستالژیک می*کند.

    6- فیلم در جنگ، در اردوگاه و در هواپیما، مسیر و نگاهش را از دست نمی*دهد. حرف اصلی*اش- برای اولین*بار در سینمای ما- این* است که: اسارت سخت*تر از شهادت است* و این حرف را به راحتی به ما می*رساند. صحنه از بالا گرفته شده سرهای اسرا در خاک را به یاد بیاورید.

    حرف دیگرش که حرف سیاسی است و یکی از مهمترین اصول رفتاری جنگ دفاعی ما، آزاد کردن اسیر در مقابل قتل عام اسرای زخمی ما توسط دشمن.

    حرف دیگرش در اردوگاه، دست انداختن تقیه و ریاکاری است- با بازی خوب و تیپیک شریفی*نیا- و حرف آخر، وحدت همه اسرا در مقابل دشمن.

    هجو «روسری قرمز»*ها نیز، حمله به خائنان است* و مخاطب کف می*زند. در هواپیمای پرواز 598 نیز تمام شوخی*ها سیاسی است.

    7- اخراجی*ها، بیش از اینها فیلم جنگی است؛ فیلم دفاع مقدس است، اما نه دفاع مقدس سینمایی کلیشه شده ما.

    تفکر حاکم بر هر دو اخراجی*ها برخلاف دیگر فیلم*های جنگی ما- حتی فیلم*های خوبمان- بینشی دیگر است. در جنگ همه مقدس نبوده*اند و آسمانی. بسیاری آدم*های زمینی، با ضعف*ها، ترس*ها و حتی رذالت*هایی بوده*اند که در جبهه، تغییر کرده*اند. ناموس*پرستی، حداقل مرامشان بوده که به وطن*دوستی رسانده*شان و به سرود «ای*ایران.»

    8- با اخراجی*ها، هرچند با زبان طنز، می*شود به جنگ ما نزدیک شد؛ آن هم با یک نگاه ملی در گستره یک ملت.

    9- اخراجی*ها، ضدضدجنگ است و با یک شوخی کوتاه به سؤال «چرا جنگیدیم» پاسخ می*دهد: «اگر نمی*جنگیدیم، حالا باید به صدام می*گفتید آقا دایی.» همه حرف را می*زند.

    10- فیلم «مسأله*»دار است* و مخاطب نیز مسأله را می*فهمد - هرچند با ظاهری غیرجدی- چرا که مسأله، مسأله اوست: طرد و لعن ریاکاری و جانمازش آب کشیدن و دفاع از ناموس و شرف ملی در مقابل دشمنان خارجی.

    خوب این مسأله جدی ما تنها به این شکل و با تیپ*سازی و طنز قابل گفتن - و شنیدن- است و تحمل کردن.

    و مخاطب عام که توده بی*شکلی نیست، پس از سرگرم شدن و سرگرم شدن و خندیدن، به مسأله می*رسد و شعورش کار می*کند و «آغازِ پایان» را به جلو می*راند و وحدت ملی را.


    منبع:
    http://www.cinemaema.com/module-page...6-pid-606.html

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  30. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


  31. #20
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض نقد فیلم جدایی نادر از سیمین (از زبان مسعود فراستی)




    فایل صوتی نقد فیلم در برنامه 7 :
    http://mostajerkhoda.persiangig.com/...n.mp3/download
    تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg 8464.jpg (65.4 کیلو بایت, 75 نمایش)
    ویرایش توسط مستاجر خدا : سه شنبه ۱۷ خرداد ۹۰ در ساعت ۲۳:۳۴

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  32. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


  33. #21
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض نقد شهيدآويني بر عملكرد سينماگران/ 1-داريوش مهرجويي

    تريبون را نبايد فقط به خطيب معروفي داد كه ديگر حرفي براي زدن ندارد



    شهيد آويني در نقد فيلم «هامون» درباره داريوش مهرجويي مي*نويسد: تريبون را نبايد فقط به خطيب ماهر و معروفي داد كه ديگر حرفي براي زدن ندارد، بلكه بر عكس بايد به جوان*هايي هم كه حرف*هاي بسيار براي زدن دارند، اما هنوز به عنوان خطيب، نامي در نكرده*اند فرصت حرف زدن داد.


    راسخون: به بهانه نزديك شدن به سالروز شهادت «سيدمرتضي آويني»، تصميم گرفتيم برخي از گفته*هاي اين فيلمساز و منتقد سينما را درباره فيلم*ها و فيلمسازان آن دوره نقل كنيم.
    در اولين شماره، نظر شهيد آويني درباره داريوش مهرجويي و فيلمش «هامون» از نظرتان مي*گذرد:

    جريان روشنفكري در ايران يك شجره غرب*زده و غير مستقل است و تقليدي؛ آن هم تقليدي كاملا ناشيانه و بدون رجوع به ذات روشن*فكري و حقيقت آن كه در غرب پا گرفته است. اين جريان تقليدي روشن*فكري متعلق به قبل از انقلاب است و سينماي مربوط به آن هم، متعلق به قبل از انقلاب است و بنابراين، وزارت ارشاد نمي*تواند آن را به عنوان ارتقاي سينما، چيزي متعلق به خودش و فرهنگ اسلام بداند، حال آنكه ادعاها چيز ديگري است.

    درباره سينما مي*توان يك بار از لحاظ تكنيك و تجربه*هاي مربوط به بيان سينمايي بحث كرد و يك بار ديگر از لحاظ مضمون و موضوع. «هامون» يك فيلم پر مدعاست كه از لحاظ تكنيك بيان سينمايي هم تجربه جديدي نيست. يك سينماي كاملا شخصي است كه بدون اعتنا به تماشاگر سينما به حديث نفس مي*پردازد و البته بر سر اينكه يك حديث نفس صادقانه هست يا نه هم مي*توان بحث كرد.

    اين فيلم از لحاظ تكنيك و قالب، متكي بر سوبژكتيويته كارگردان فيلم است و به واقعيت نزديك نمي*شود. در يك سير شخصي در عوالم و اوهام دروني و فردي فيلمساز مي*ماند و از آن عبور نمي*كند.

    بيان سينمايي «هامون» هم بر همين اساس صورت پذيرفته است. اگر اين فيلم را ببرند و در يك سينه كلوب براي بيست نفر آدم ديگر مثل خود آقاي مهرجويي به نمايش بگذارند، اشكالي ندارد؛ اما مسئله بر سر اين است كه اين فيلم*ها بر گُرده سياست*هاي كلي سينمايي كشور سوار است.

    يادمان باشد كه سينما نقاشي نيست*؛ سينما هنر گراني است و فقط با يك قلم*مو و بوم، كار ختم نمي*شود. و بعد هم فيلم را وقتي در سينما، نهاد اجتماعي سينما، به نمايش مي*گذارند كه همه به آن راه دارند و براي تماشاي فيلم هم پول مي*دهند، فيلم يك موجوديت عام فرهنگي نيز پيدا مي*كند و آن*گاه نمي*توان اجازه داد كه كسي فقط از سينما اين استفاده را ببرد كه خودش را بيان كند و اين خود هم كه بيان مي*شود نسبتي با حقيقت نداشته باشد.
    من مخالفتي با او ندارم؛ با اين مخالفم كه حمايت از چنين سينمايي بر گرده سياست*هاي كلي سينمايي كشور سوار شود. در مرحله سوم هم مي*توان از مضمون فيلم «هامون» سخن گفت كه نگاهي بسيار كج و معوج به عرفان و تصوف و ايران و شرق و … و حتي ذن دارد.

    اين يك بحث ديگري است؛ وگرنه هر هنرمندي حق دارد كه هر چه مي*خواهد، بسازد. مهم اين نيست؛ مهم اين است كه شما بايد تجربه شخصي و خصوصي*تان را عام و قابل فهم و قابل قبول كنيد. همين … يعني يك تجربه …
    مساله ما اصلا بر سر آقاي مهرجويي نيست، مسئله سياست*گذاري*ها و برنامه*ريزي*هاست كه به فيلمي مثل «هامون» جايزه مي*دهند و بعد اين فيلم تأثير خودش را روي جريان سينماي كشور مي*گذارد. من با اين مخالفم. اين جلوي رشد جوان*ها را مي*گيرد. قصدم اين نيست كه فرد ديگري را در مقابل مهرجويي بگذارم*. اين نحو سياست*گذاري جلوي كار كارگردان «هور در آتش» را مي*گيرد … يا آقايان «ابراهيمي*فر»*ها بيايند و «نار و ني» بسازند كه چهار تا روشن*فكر را مورد خطاب قرار مي*دهد و اعتنايي هم به مردم ندارد. اين فيلم را مي*خرند كه اين آدم زمين نخورد و بعد آدمي مثل «حميد*نژاد» براي «هور در آتش» جايي در اين مملكت و سينما ندارد.

    وقتي شما «هامون» را آورديد و تعريف و تمجيد كرديد و همه چيز در اختيار سازندگان امثال اين فيلم گذاشتيد، جوان*هاي با استعدادي كه هستند و نهال*هايي كه هميشه زير سايه اين درخت*ها مانده*اند، زير دست و پا له مي*شوند. البته معتقدم كه به آقايان هم*فكر و شبيه آقاي مهرجويي بايد اجازه داد كه فيلم بسازند و اصلا نمي*گويم جلوي فيلمسازي كسي را بايد گرفت. به شدت به آزادي بيان معتقدم، اما بايد به ديگران هم اجازه كار و امكانات مساوي بدهيم. تريبون را نبايد فقط به خطيب ماهر و معروفي داد كه ديگر حرفي براي زدن ندارد، بلكه بر عكس بايد به جوان*هايي هم كه حرف*هاي بسيار براي زدن دارند، اما هنوز به عنوان خطيب، نامي در نكرده*اند فرصت حرف زدن داد.
    آويني در نقد «هامون» مي*نويسد:
    فيلم «هامون» مخاطبي در ميان مردم ندارد و جز در ميان افرادي كه هر يك به نوعي و تا حدي اين زبان تفهيم و تفاهم روشن*فكري را مي*فهمند، اعتلاي عرفان و حتي اداي عشق و ايمان. در وجود اين افراد فقط شهوت و حسد و كبر و نخوت و طاووس مسلكي، واقعي است و بقيه چيزها اداست و دل*شان هم به همين ادا و اطوار خوش است؛ درست مثل «حميد هامون» كه در اولين ملاقاتش با «مهشيد» در كتاب*سراي كذايي، هم «آسيا در برابر غرب» را به او مي*دهد و هم «ابراهيم در آتش» و چند كتاب ديگر از جمله كتاب «فراني و زويي» جي.*دي.*سالينجر را كه نماينده نسل جديد نويسنده*هاي آمريكاست... و اين كتاب ها هيچ ربطي به هم ندارند.

    اما اين فقط بيماري آقاي هامون نيست؛ آقاي مهرجويي هم به همين بيماري مبتلاست، آن روشنفكر وازده ديگر «علي عابديني» هم، كه از عرفان و درويش مسلكي آش شلغم شوربايي ساخته است كه در آن تار و و تنبور و لائوتسه و ذن و بودا و قرآن و يوگا و «حق حق و هوهو» و آرشيتكتور و كي يركگارد، در كمال صلح و سلم، كنار هم در پختن يك آش واحد شركت دارند. همه چيز وهمي است و در حد ادا و اطوار، و اگر آقاي مهرجويي كتاب خوب «آسيا در برابر غرب» را خوانده و فهميده بود، هرگز به اينجا نمي*رسيد كه بخواهد باطن*گرايي شرقي و تكنولوژي مدرن را با هم جمع كند و پيام را در كتاب «ذن و روش نگهداري موتور سيكلت» ـ كه علي جوني به هامون مي دهد ـ القا كند. اين تلقي از عرفان(!) براي روشنفكران ما بسيار آشنا و ملموس است و بگذاريد يك بار ديگر و در كمال صراحت عرض كنم كه «ادا»*ست و غير از ادا، هيچ.

    آقاي مهرجويي، به اين موضوع فكر نكرده كه شايد عرفان گل اركيده*اي نباشد كه هر هويدايي بتواند به سينه اش نصب كند! روشن*فكر جماعت آدم*هايي سطحي هستند و به جلد كتاب*ها و نام*شان بيش*تر از خود كتاب*ها اهميت مي*دهند. آنها معتاد به سطح هستند و هر چه سطحي است و با سطحي*نگري روشن*فكري مناسبت دارد، مثل ظاهر، ماده، رنگ، اسم، شهرت، قيافه، پز، مد ... «اسم» كتاب*ها را با يكديگر رد و بدل مي*كنند نه خود كتاب*ها را.

    منبع: سایت راسخون
    تصاویر پیوست شده
    ویرایش توسط مستاجر خدا : پنجشنبه ۲۵ فروردین ۹۰ در ساعت ۲۱:۱۱

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  34. 3 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  35. #22
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض نقد شهيدآويني بر عملكرد سينماگران/ 2- ابراهيم حاتمي*كيا

    «ابراهيم‏جان» جز درباره عشاق حق و بسيجي*ها فيلم مساز!




    سيد شهيدان اهل قلم ظهور «ابراهيم حاتمي*كيا» را در سينماي انقلاب واقعه*اي نظير انقلاب قلمداد مي*كند و مي*نويسد: «ابراهيم‏جان»، بسيجي و عاشق بمان و جز درباره عشاق حق و بسيجي*ها فيلم مساز!


    راسخون: «سيدمرتضي آويني» سيد شهيدان اهل قلم در بخشي از نقد فيلم «وصل نيكان» درباره «ابراهيم حاتمي*كيا» نوشته است:

    من هيچ‎كس ديگر را نمي*شناسم كه همچون حاتمي*كيا فيلم بسازد. نمي*دانم شايد ميان غربي*ها و در وسعت اين نود و چند سالي كه از عمر سينما مي*گذرد، فيلم‏ساز ديگري هم پيدا شود كه با همه وجود خود فيلم بسازد. اما ميان ايراني*ها . . . من كس ديگري را سراغ ندارم. حاتمي*كيا همه وجود خود را در فريم**ها مي*دمد و هربار خود را مي*سوزاند تا از شعله آن چراغي برافروزد و هربار ققنوس*وار از همان آتش، حيات دوباره مي*گيرد.

    من توانسته*ام كه «وصل نيكان» را مجرد از كارگردان آن ببينم و ديده*ام كه اين فيلم را نمي*توان در كنار «مهاجر» و «ديده*بان» گذاشت، اما سخن اين است كه مگر ما انتظار داشتيم كه حاتمي*كيا خود را در «وصل نيكان» تكرار كند كه اكنون بگوييم: نه، «مهاجر» چيز ديگري است؟ واقعيت اين است كه «وصل نيكان» را نيز حاتمي*كيا ساخته است و هم*چون ديگر موارد، اين فيلم هم عرصه حيات حاتمي*كياست. فيلم*هاي حاتمي*كيا ثمره زندگي او نيستند بلكه او در فيلم*هايش زندگي مي*كند و آهنگ تحول فيلم*ها، آهنگ تحول خود اوست.

    سينماي ايران اگرچه از لحاظ تكنيك رشد شگفت*آوري داشته، اما گرفتار «بحران هويت» است و حاتمي*كيا از تنها فيلم‏سازاني است كه منتزع از جامعه، زمان و هويت ملي خويش نيست. او از همان آغاز پا در عرصه*هايي نهاده است كه جز او كسي جرأت ورود در آن را ندارد: جهان نامكشوف و غيرنمايشي درون آدم*هاي درگير جنگ. در مقام بيان، هيچ موضوعي از اين دشوارتر وجود ندارد و صراحتاً بايد گفت كه در اين عرصه، به اعتبار فيلم*هاي «ديده*بان» و «مهاجر»، هيچ فيلم‏ساز موفقي جز حاتمي*كيا نداريم. اگرچه او هويت اصيل خود را در فيلم*هاي «ديده*بان» و «مهاجر» پيدا كرده است، اما نخستين فيلم بلند او «هويت» نيز از اين خصيصه خالي نيست. تحول دروني يك امر غيرنمايشي است و فيلم ناگزير است از آنكه به آثار مشهود و نمايان يك تحول دروني توجه كند. براي حاتمي*كيا وقايع بهانه وجود آدم*ها هستند و بنابراين در فيلم*هايش حتي اين آخري هيچ واقعه*اي اتفاق نمي*افتد مگر براي آنكه صفتي از صفات روحي آدم*ها معرفي شود.

    عالم شبه*روشنفكران عالمي انتزاعي است، چرا كه آنان خود را برتر از مردم مي*بينند و از همراهي كردن با آنان شرم دارند و سينماي ايران نيز به تبع همين خصوصيت است كه به دامي چنين، فرو افتاده است. در فضاي بي*هويت سينماي ايران مطمئناً هيچ فيلم‏سازي، جز حاتمي*كيا جرأت نمي*يافت كه پاي در چنين حريمي بگذارد كه هنرمندان را در جهتي خلاف آن مي*كشاند.
    او همچنين در نقد «از كرخه تا راين»* نوشته است:
    دو بار «از كرخه تا راين» را ديدم و هر دو بار از آغاز تا انجام گريستم. دلم مي*گريست، اما عقلم گواهي مي*داد كه تو بر دامنه آتش‏فشان منزل گرفته*اي. دلم مي*دانست كه تو بر حكم عشق گردن نهاده*اي و به همين علت، از عادات متعارف فاصله گرفته*اي. عقلم مي*پرسيد چگونه مي**توان در اين روزگار سر به حكم عشق سپرد؟
    «از كرخه تا راين» تلخ است؛ به تلخي بمب*هاي شيميايي، به تلخي از دست دادن فاو، به تلخي مظلوميت بسيجي. مي*خواهم بگويم كه تلخ است، اما ذليلانه نيست. اين تلخي هم*چون تلخي شهادت شيرين است.
    «شهيد آويني»* در نقد فيلم «مهاجر» ساخته حاتمي*كيا اين*چنين مي نويسد:
    مخاطب اين فيلم فلاسفه و روشن*فكرها نيستند، مردم هستند و اگر ما بخواهيم «سرزمين فلسفي» كنيم و مطلبي را با فشار فلسفه از درون فيلم بيرون بكشيم، به فيلم «مهاجر» ظلم كرده*ايم* ـ اگرچه قابليت را دارد و مثلاً درباره نگاه فلسفي حاتمي*كيا به «ابزار» و «تكنولوژي» مي**توان مقاله*ها نوشت، چرا كه او به پهباد مثل يك وسيله بي*جان نگاه نمي*كند؛ پهباد جان مي*گيرد، روح اسد و علي و اصغر و غفور در آن مي*دمد و اصلاً از همان آغاز كار زنده است. در تفكر حاتمي*كيا نه‏تنها انسان*ها مسيطر و ابزار تكنولوژي نيستند، بلكه «وسيله» جان دارد.

    *در فيلم*هاي حاتمي*كيا همه چيز زنده است. في*المثل ني محمود را به ياد بياورند كه زنده است. رابطه محمود با ني*اش، رابطه انسان با يك وسيله بي*جان نيست، رابطه غريب دورمانده*اي است كه با همدم خويش راز مي*گويد.
    حاتمي*كيا با روح اشيا سر و كار دارد نه با جسم آنها، و اين مستلزم نحوي «رازداني و رازداري» است كه اصلاً مردم اين روزگار سيطره‎تكنيك و سلطنت‎ابزار سال*هاست كه با آن غريبه*اند و بگذاريد راستش را بگويم: سينما نيز چه دشوار قالب معرفتي چنين عارفانه واقع مي*شود؛ اما شده است. حاتمي*كيا توانسته است كه بر تكنيك پيچيده سينما غلبه كند، حجاب*هاي تصنع و تكلف و صورت*گرايي و انتلكتوئليسم را بدرد، از سطح عبور كند و به عمق برسد و با سينما همان حرفي را بزند كه «حزب*الله» مي*گويد. رودربايستي را كنار گذاشته*ام؛ زدن اين حرف*ها شجاعتي مي خواهد كه با عقل و عقل‎انديشي و حتي ژورناليسم جور در*نمي*آيد، چرا كه حزب*الله حتي ميان دوستان خويش غريبند، چه برسد به دشمنان. اگرچه در عين گمنامي و مظلوميت، باز هم من به يقين رسيده*ام كه خداوند لوح و قلم تاريخ را بدينان سپرده است.

    آويني در ادامه مطلب درخصوص شخصيت ابراهيم حاتمي*كيا چنين مي*نويسد: شايد باشند فيلم‎سازاني كه مهارت تكنيكي*شان در سينما از حاتمي‏كيا بيش*تر باشد، اما هيچ‎كدام «بسيجي» نيستند . . . و من به بسيجيان اميد بسته*ام؛ نه من تنها، همه آنان كه تقدير تاريخي انسان فردا را دريافته*اند و مي*دانند كه ما از آغاز قرن پانزدهم هجري پاي در «عصر معنويت» نهاده*ايم.

    ظهور حاتمي*كيا در سينماي انقلاب واقعه*اي است نظير انقلاب. هركس سينما را بشناسد و آدم مغرضي هم نباشد، قدر حاتمي*كيا را به مثابه يك فيلم‎ساز در خواهد يافت. اما حاتمي*كيا فقط در اين حد توقف ندارد. او در عرصه سينما مظهر انسان*هايي است كه با انقلاب اسلامي ايران در تاريخ ظهور كرده*اند و آنان را بايد «طلايه‎داران عصر معنويت» خواند. او يك «بسيجي» است.

    در ميان كلمات، كلمه*اي بدين زيبايي بسيار كم است: «بسيجي». نه از آن لحاظ كه سخن از موسيقي الفاظ مي*رود و نه از لحاظ ايماژي كه در ذهن مي*سازد؛ نه، جاي اين حرفها اين*جا نيست. از آن روي كه اين كلمه بر مدلولي دلالت دارد كه تجسم كامل آن روحي است كه در «آوردگاه جهاد در راه خدا» تحقق يافته است. بگذار بگويند فلاني رمانتيك مي*نويسد، اما من اگر بخواهم در بند اين حرف*ها باشم، ديگر نمي*توانم عاشق بسيجي*ها بمانم. اما تو «ابراهيم‏جان»، بسيجي و عاشق بمان و جز درباره عشاق حق و بسيجي*ها فيلم مساز، و هرگاه خسته شدي، اين شعرگونه را كه يك جانباز برايت نوشته است، بخوان:

    اي بلبل عاشق، جز براي گلها مخوان!
    دست دعاي دل‎سوختگان
    آن‎همه بلند است
    كه تا آسمان هفتم مي‎رسد.
    من پاهايم را بخشيده*ام
    تا اين دل سوخته را
    به من بخشيده*اند.
    اما اگر پاهايم را باز پس دهند
    تا اين دل سوخته را بازستانند
    آنچه را كه بخشيده*ام
    باز پس نخواهم گرفت.
    دل من يك شقايق است، خونين و داغدار.
    اي بلبل عاشق،
    جز براي شقايق*ها مخوان!

    منبع: سایت راسخون
    تصاویر پیوست شده

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  36. 2 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


  37. #23
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۰۹
    نوشته ها
    37
    امتیاز : 4,672
    سطح : 43
    Points: 4,672, Level: 43
    Level completed: 61%, Points required for next Level: 78
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran1000 Experience Points
    تشکر کردن : 323
    تشکر شده 90 در 31 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    کسی صحبت های خانم تهمینه میلانی رو تو برنامه هفت شنید؟

  38. #24
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-تیر-۲۱
    محل سکونت
    خوزستان!
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    2,301
    امتیاز : 16,017
    سطح : 81
    Points: 16,017, Level: 81
    Level completed: 34%, Points required for next Level: 333
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran50000 Experience Points
    تشکر کردن : 12,213
    تشکر شده 9,642 در 2,086 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    بله ما دیدیم!
    ولی فیلمشو ندیدم! به نظرم حرفای فراستی منطقی تر اومد ولی هرچند با توهین گاهی حرفشو زد!

  39. 2 کاربر از پست مفید nahal تشکر کرده اند .


  40. #25
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۰۹
    نوشته ها
    37
    امتیاز : 4,672
    سطح : 43
    Points: 4,672, Level: 43
    Level completed: 61%, Points required for next Level: 78
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran1000 Experience Points
    تشکر کردن : 323
    تشکر شده 90 در 31 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    منظور من بیشتر حرف هایی بود که در مورد وضعیت جامعه و مقایسه اون با شخصیت های فیلمش زد.
    ویرایش توسط Salimi : شنبه ۲۷ فروردین ۹۰ در ساعت ۱۰:۴۲

  41. #26
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-شهریور-۲۹
    محل سکونت
    همسایه بی بی معصومه(س)
    نوشته ها
    3,837
    امتیاز : 61,722
    سطح : 100
    Points: 61,722, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 16.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 6,761
    تشکر شده 14,100 در 3,233 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    یا حاضر و یا ناظر

    من تا حالا تهمینه میلانی رو ندیده بودم ، اولین بار و متاسفانه به شدت از شخصیتش خوشم نیومد ...انگاری از همون اول گارد گرفته بود

    بعدم در میاد میگه همه کسایی که تو ایران بزرگ شدن عقده ایی هستن و این واقعیته ، یکی کمتر یکی بیشتر

    فیلم سوپراستارشو خیلی دوست دارم ، این فیلمش رو هم ندیدم ، اما از تفکراتش ، نوع برخودش و نوع دفاع کردنش و شخصیتش اصلا خوشم نیومد




    بگیر از من جهانم را ، ولی بانو حرم را نه...تمــام ِ جاده ها آری ، خیابان ِ اِرم را نه ...

    کریمه ! کلبه ی امید ِ من روشن به لطف ِ توست...بکش هر روشنایی را ولی لطف و کرم را نه
    ...


  42. کاربر روبرو از پست مفید ياس سپيد تشکر کرده است .


  43. #27
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-تیر-۲۱
    محل سکونت
    خوزستان!
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    2,301
    امتیاز : 16,017
    سطح : 81
    Points: 16,017, Level: 81
    Level completed: 34%, Points required for next Level: 333
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran50000 Experience Points
    تشکر کردن : 12,213
    تشکر شده 9,642 در 2,086 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    بله!
    این حرفش خیلی غیر منطقی بود که میگف همه ی ادما عقده ای هستن!
    کلا احساس کردم یه قشرو بیشتر نمیبینه!
    اونم قشریه که خودش داره توش زندگی میکنه.شاید دوروبر اون به اصطلاح خودش همه ادما عقده ای هسن نباید که اینجوری بگه!

  44. کاربر روبرو از پست مفید nahal تشکر کرده است .


  45. #28
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-تیر-۲۱
    محل سکونت
    خوزستان!
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    2,301
    امتیاز : 16,017
    سطح : 81
    Points: 16,017, Level: 81
    Level completed: 34%, Points required for next Level: 333
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran50000 Experience Points
    تشکر کردن : 12,213
    تشکر شده 9,642 در 2,086 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اینو ببینین!

    صدور فتوای خانم کارگردان برای رابطه دختر و پسر



    http://www.farhangnews.ir/site/Defau...4&NewsId=21959

  46. کاربر روبرو از پست مفید nahal تشکر کرده است .


  47. #29
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-شهریور-۲۹
    محل سکونت
    همسایه بی بی معصومه(س)
    نوشته ها
    3,837
    امتیاز : 61,722
    سطح : 100
    Points: 61,722, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 16.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 6,761
    تشکر شده 14,100 در 3,233 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    یا حاضر و یا ناظر

    احساسات شخصی یک کارگردان!




    بسم الله

    این خانم [تهمینه میلانی] گفتند كه من دنبال احساسات شخصى خودم هستم، خیلى خوب، عیب ندارد، تشخیص شخصى خودتان را بسازید؛ اما با همین كار، نیت خدایى بكنید. نیت كنید كه خدا را از خودتان راضى كنید و اجر ببرید. كار مهمى دارید انجام مى‏*دهید؛ چرا خودتان را از اجر محروم مى*‏كنید؟


    بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعى از كارگردانان سینما و تلویزیون‏؛ 23خرداد1385




    بگیر از من جهانم را ، ولی بانو حرم را نه...تمــام ِ جاده ها آری ، خیابان ِ اِرم را نه ...

    کریمه ! کلبه ی امید ِ من روشن به لطف ِ توست...بکش هر روشنایی را ولی لطف و کرم را نه
    ...


  48. 2 کاربر از پست مفید ياس سپيد تشکر کرده اند .


  49. #30
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,546
    تشکر شده 35,372 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض نقد شهيدآويني بر عملكرد سينماگران/ 3- محسن مخملباف

    آقاي مخملباف! شما هرگز روشنفكر نخواهيد شد

    شهيد آويني در نقد فيلم*هاي «نوبت عاشقي» و «شب*هاي زاينده*رود» با بيان اينكه با كمال تأسف از همان اول معلوم بود كه مخملباف از آن تب*هاي تند است كه زود سرد خواهد شد، مي*نويسد: آقاي مخملباف! شما هرگز روشنفكر نخواهيد شد.


    راسخون: «شهيد آويني» در نقد فيلم*هاي «نوبت عاشقي» و «شب*هاي زاينده*رود» به كارگرداني محسن مخملباف مي*نويسد:

    خوب، حالا با اطمينان مي*توان گفت كه دور مخملباف به پايان رسيده است. دو‎ْري كه به اعتقاد من هرگز آغاز نشد.
    فيلم «دستفروش» نشان مي*داد كه مخملباف اشتباه رفته است، اشتباهي بي*بازگشت، و ديگر فيلم‎ساز نخواهد شد؛ آن*چنان كه «باغ بلور» هم نشان داد كه مخملباف همان*طور كه فيلم مي*سازد، كتاب مي*نويسد و كتاب را هم همان*طور مي*نويسد كه فيلم مي*سازد. از همان اول با كمال تأسف معلوم بود كه مخملباف از آن تب*هاي تند است كه زود سرد خواهد شد، اما همان تندي و داغي مانع از آن بود كه اين برودت قريب الوقوع را باور كنند. اما امروز ديگر در وجود او، بايد «ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد».
    «نوبت عاشقي» و «شب*هاي زاينده*رود» از لحاظ ساختار سينمايي به اولين كارهاي دانشجويان بي*استعداد سينما شبيه هستند و بنابراين، اصلاً نبايد درباره آنها به عنوان فيلم سخن گفت. معلوم شد كه اين مخملباف نيست كه فيلم مي*سازد، بلكه اين فيلم است كه مخملباف را مي*سازد. او همواره درون خود را تصوير مي*كرده است و اگر اين چنين باشد، چگونه مي*توان آن سرماي جانگزا و يأس ريشه*دار را تحمل كرد؟
    درباره اين دو فيلم نبايد به عنوان فيلم سخن گفت؛ بايد درباره شعارهايي كه در اين دو فيلم مطرح شده است، بحث كرد، چرا كه مخملباف فقط شعار مي*دهد و از همان آغاز هم همين بوده است؛ و بودند كساني كه اين معنا را در نقدهاي خوب متذكر شدند، اما در آن زمان كه فتنه مخملباف گوش*ها و چشم*ها را پر كرده بود، اين حرف*ها به جايي نمي*رسيد. و شايد حالا هم به جايي نرسد، چرا كه هنوز انعكاس آن فتنه در شهر و ديار ما باقي است. وقتي بادكنك مي*تركد صداي آن تا مدت*ها در گوش زنگ مي*زند.
    مسئله مخملباف از «دستفروش» به بعد «عدالت» بوده است و آن‏هم نه آن‏كه فقط نظام اسلامي را از اجراي عدالت و استقرار آن عاجز بداند؛ اعتراض او متوجه دستگاه خلقت بود. به ياد بياوريد «دستفروش» را كه با همه ضعف*ها و سياهي*هايش هم*چنان بهترين كار مخملباف باقي ماند. دستفروش ميان خانواده*اي به دنيا آمد كه بچه*هايشان يا مي*مردند و يا عليل و وامانده* رها مي*شدند در دنيايي پر از گرگ. فقر و نقص عضو و جبر محيط و بي*رحمي و خشونت در فيلم «دستفروش» هم در هيئت معضلاتي فلسفي و لاينحل، بزرگ مي*شد به اندازه نظام هستي.
    كسي كه بر سر عدالت مشكل دارد، بايد بداند كه پاي عقل او در مسئله جبر و اختيار مي*لنگد؛ بگذريم از آنكه اصلاً جاي مباحثه و حل مسائل فلسفي در سينما نيست. كسي تا به قطعيت نرسيده است، نبايد فيلم بسازد و اگر هم فيلم مي*سازد تا طرح مسئله كند، بايد داستاني را طراحي كند كه در طول آن، در متن وقايع و ارتباط ميان افراد، اين مسئله وجود پيدا كند.
    وي در بخش ديگري از نقدش اين*چنين مي*نويسد:
    آقاي مخملباف! شما متعلق به قشري از جامعه ايران هستيد كه هرگز روشن*فكر نخواهيد شد. شما اگر بخواهيد اداي روشن*فكرها را در بياوريد فيلمي مثل «شب*هاي زاينده*رود» مي*سازيد كه يك فيلم‏فارسي است و هر پلان فيلم داد مي*زند كه سازنده فيلم از روشن*فكري و مراتب و لوازم آن بي*خبر است و فقط راه گم‏كرده*اي حيران است. فيلم روشن*فكري «پرده آخر» است با ساختي در كمال مهارت. فيلم روشن*فكري، فيلم «نقش عشق» است. فيلم روشن*فكري خودش داد مي*زند كه فيلم‏سازش متعلق به بورژوازي اشراف*منش علم*زده و غرب*زده ايراني است. شما فيلم*فارسي مي سازيد و از «دستفروش» به بعد، فقط شعار داده*ايد.
    آقاي مخملباف! شما حتي فلسفه را هم نخوانده*ايد و نمي*دانيد، هرچند خودتان را از آموختن مستغني بدانيد. استاد دانشگاه شما در فيلم «شب*هاي زاينده*رود» داد مي*زند: «من نوشابه مي*خورم، پس هستم!» . . . و اين نه‏تنها فلسفه باقي نيست، مضحكه است. منتها وقتي كه شما فيلم را در مقام مضحكه آن استاد دانشگاه نساخته*ايد و بالعكس او را تأييد فرموده*ايد، اين حرف آدم را به خنده مي*اندازد و نشان مي*دهد كه شما فلسفه نمي*دانيد.
    «دكارت» در همه چيز شك كرده بود و در جست*وجوي يك امر بديهي به «من فكر مي*كنم، پس هستم» رسيد، چرا كه اصلاً نمي*توانست به وجود عالم خارج هم*چون يك امر بديهي يقين داشته باشد و اگرنه، مثلاً مي*گفت: «من راه مي روم، پس هستم! من حرف مي*زنم، پس هستم! و . . .» اما گفت: «من فكر مي*كنم، پس هستم».
    آقاي مخملباف هنوز در مرحله «شك» است و خلاف آنچه وانمود مي*شود هيچ چيز براي گفتن ندارد. فيلم ساختن براي او نوعي اظهار وجود است و هيچ غايت ديگري را در نظر ندارد. خانه‎تكاني هم نكرده است و فقط در شك غايت عميق*تر و عميق*تر شده است، اما باز هم حاضر به اعتراف به اين حقيقت، لااقل نزد خويش نيست. او بايد روي به صداقت بياورد تا نجات يابد.

    منبع سایت راسخون
    تصاویر پیوست شده

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  50. 4 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1