کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-اسفند-۱۴
    محل سکونت
    خاک جنوب
    سن
    -1993
    نوشته ها
    171
    امتیاز : 5,288
    سطح : 46
    Points: 5,288, Level: 46
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 62
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registeredTagger Second Class5000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,147
    تشکر شده 676 در 153 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    Lightbulb آیت الله مهدی احدی

    سلام
    اینجا از آیت الله احدی که شبهای جمعه آخر هر ماه قمری تو حرم حضرت سیدعلاءدین حسین سخنرانی دارن مینویسیم
    یامهدی

    خرابتم ، آقا روح الله ...
    ------------
    علم ميگويد ماهي به خاطر دور شدن از آب به دلايل طبيعي ميميرد. اما هرکس يک بار بالا و پايين پريدن ماهي را ديده باشد تصديق ميکند که ماهي از بي آبي به دليل طبيعي نميميرد، ماهي به خاطر آب خودش را ميکشد.
    " خاک جنوب مثل دریاست آدم در آن حل میشود ... "

  2. #2
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-اسفند-۱۴
    محل سکونت
    خاک جنوب
    سن
    -1993
    نوشته ها
    171
    امتیاز : 5,288
    سطح : 46
    Points: 5,288, Level: 46
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 62
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registeredTagger Second Class5000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,147
    تشکر شده 676 در 153 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض



    زندگی نامه حضرت استاد (زید عزه)


    حضرت آیت الله مهدی احدی (زید عزه) در سال 1382 هجری قمری در قریه درزی کلای بابل چشم به جهان گشودند. ایشان نوه پسری حضرت شیخ محمود احدی نژاد عالم وقت مازندران می باشند. معظم له از کودکی سیر و سلوک خویش را آغاز می کنند، طوری که در کودکی از «بی حجابی موجود در مازندران گله مند شده» و بعد ها رهسپار دیار قم می شوند. روحانی شدن ایشان هم قضیه شنیدنی دارد، معظم له فرمودند:

    12 ساله که بودم، همراه با پدرم به مسجد جامع آمل پای منبر حضرت استاد علامه حسن زاده آملی رفتیم. در جایی از صحبت ایشان درباره مطلبی صحبت کردند که تن و بدن مرا لرزاند. ایشان درباره «سفر برزخی» سخن می گفتند. آن روز با اینکه متوجه نشدم سفر برزحی چیست، ولی شوق طلبه شدن و اشتیاق به سیر الهی را در بنده به وجود آورد.

    آری؛ این چنین است. نفسی که از کودکی سختی عبادت را بر خود چشانده، این چنین در 12 سالگی با کلمه «سفر برزخی» زندگی اش دگرگون می شود. معظم له یک سال بعد یعنی در سن 13 سالگی با مشقت فراوان به قم می آیند و در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل می شوند. در سال 1354 با عارف صمدانی، حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدس الله) آشنا می شوند و از انفاس قدسی ایشان بهره ها می گیرند.حضرت استاد از سال 1360 تحت تربیت سلوکی عارف کبیر حضرت آیت الله العظمی بهاءالدینی (قدس الله) قرار می گیرند. از دیگر اساتید معظم له در عرفان حضرت علامه حسن زاده آملی (مدظله العالی) (از سال 1363) و عارف الهی آقا فخر تهرانی (اعلی الله مقامه) می باشند، به طوری که ایشان به مدت 10 سال همدم و محرم سرّ حضرت استاد حاج آقا فخر تهرانی (اعلی الله مقامه) بوده اند. معظم له مدت ها هم از انفاس الهی جبل العرفان، حضرت شیخ جعفر آقا مجتهدی (قدس الله نفسه الزکیه) استفاده کرده اند. همچنین ایشان در سال 1367 با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) آشنا می شوند. علاقه حضرت علامه جوادی آملی (مدظله) به معظم له به حدی است که ایشان را علامه احدی خطاب کردند. عشق الهی که در سینه ی حضرت استاد (زید عزه) بوجود آمده بود ایشان را آواره کوی دوست نمود. از قم، محضر آیت الله العظمی بهجت، تهران محضر استاد دولابی تبریز محضر حضرت آیت الله العظمی میرزا علی اکبر مرندی اصفهان محضر آیت الله العظمی مظاهری تا ...

    ایشان جزء شاگردان خصوصی برخی از عرفا بوده اند، از جمله حضرات آیات: حسن زاده آملی، بهاءالدینی، بهجت و حضرت استاد آقا فخر تهرانی.

    برخی رفقای سلوکی معظم له عبارت اند از : عارف صمدانی مرحوم حضرت استاد لطیفی (ره)، آیت الله ناصری، و حضرت آیت الله سلامتی (ساکن ارومیه).

    حضرت آیت الله حاج شیخ مهدی احدی (زید عزه) در فقه نیز در زمره شاگردان درس خارج فقهای بزرگ معاصر حضرات آیات مرحومین سید محمد رضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، محمد تقی بهجت فومنی، و اساتید حیّ حضرات آیات وحید خراسانی و سید محمد شاهرودی بوده اند.

    معظم له در فلسفه نیز از شاگردان حضرات آیات مرحوم محمد تقی جعفری، حسن زاده آملی، انصاری شیرازی و جوادی آملی بوده اند.


    معظم له در حال حاضر در حوزه علمیه قم مشغول به تدریس خارج فقه و اصول می باشند که تقریرات خارج اصول معظم له به چاپ رسیده است. ایشان به دستور علامه جوادی آملی درس عرفانی در دفتر خویش شبهای 5 شنبه برگزار می نمایند که مورد توجه قشر زیادی از جوانان و طلاب است.

    از خداوند منان طول عمر با عزت این عالم اهل معنا را خواستاریم.

    خرابتم ، آقا روح الله ...
    ------------
    علم ميگويد ماهي به خاطر دور شدن از آب به دلايل طبيعي ميميرد. اما هرکس يک بار بالا و پايين پريدن ماهي را ديده باشد تصديق ميکند که ماهي از بي آبي به دليل طبيعي نميميرد، ماهي به خاطر آب خودش را ميکشد.
    " خاک جنوب مثل دریاست آدم در آن حل میشود ... "

  3. #3
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-اسفند-۱۴
    محل سکونت
    خاک جنوب
    سن
    -1993
    نوشته ها
    171
    امتیاز : 5,288
    سطح : 46
    Points: 5,288, Level: 46
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 62
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registeredTagger Second Class5000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,147
    تشکر شده 676 در 153 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    طریق سلوک ( راهنمای سیر و سلوک ) ـ آیت الله مهدی احدی
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    (1) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ صَيِّرْنَا إِلَى مَحْبُوبِكَ مِنَ التَّوْبَةِ، و أَزِلْنَا عَنْ مَكْرُوهِكَ مِنَ الْإِصْرَارِ

    بارالها بر محمد و آلش درود فرست و ما را به سر منزل توبه که محبوب توست برسان، و از پافشارى بر گناه كه نمى‏پسندى دور ساز.

    (2) اللَّهُمَّ وَ مَتَى وَقَفْنَا بَيْنَ نَقْصَيْنِ فِي دِينٍ أَوْ دُنْيَا، فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً، وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِي أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً

    بار خدايا، هنگامى كه در وضعى قرار مى‏گيريم كه به ناچار مستحق خسارت در دين يا ضرر در دنيا مى‏شويم، پس كاهش را بر دنياى ما كه زود فانى مى‏شود وارد ساز، و عفو و بخششت را در دينمان كه بادوام‏تر است قرار بده.

    (3) وَ إِذَا هَمَمْنَا بِهَمَّيْنِ يُرْضِيكَ أَحَدُهُمَا عَنَّا، وَ يُسْخِطُكَ الْآخَرُ عَلَيْنَا، فَمِلْ بِنَا إِلَى مَا يُرْضِيكَ عَنَّا، وَ أَوْهِنْ قُوَّتَنَا عَمَّا يُسْخِطُكَ عَلَيْنَا

    و چون قصد دو كار كنيم كه يكى از آنها تو را از ما خشنود مى‏كند و آن ديگرى تو را بر ما خشمگين مى‏سازد پس به آنچه در معرض رضاى توست ما را متمايل كن، و از قدرتمان بر امرى كه سبب خشم توست بكاه.

    (4) وَ لَا تُخَلِّ فِي ذَلِكَ بَيْنَ نُفُوسِنَا وَ اخْتِيَارِهَا، فَإِنَّهَا مُخْتَارَةٌ لِلْبَاطِلِ إِلَّا مَا وَفَّقْتَ، أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمْتَ

    و در اين امور ما را به خود و به اختيار خويش رها مساز، كه نفس، انتخاب كننده*ی باطل است مگر آن كه تواَش توفيق دهى، و پيوسته به بدى فرمان دهد مگر آن كه تواَش رحمت آورى.

    (5) اللَّهُمَّ وَ إِنَّكَ مِنَ الضُّعْفِ خَلَقْتَنَا، وَ عَلَى الْوَهْنِ بَنَيْتَنَا، وَ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ ابْتَدَأْتَنَا، فَلَا حَوْلَ لَنَا إِلَّا بِقُوَّتِكَ، وَ لَا قُوَّةَ لَنَا إِلَّا بِعَوْنِكَ

    الهی، ما را از مايه ضعف و ناتوانى به وجود آورده‏اى، و اساس آفرينش ما را بر سستى نهاده‏اى، وآغاز ما را از آبى ناچيز بنا گذاشته‏اى، پس ما را جز به نيروى تو حركتى و جز به يارى تو قوّتى نيست.

    (6) فَأَيِّدْنَا بِتَوْفِيقِكَ، وَ سَدِّدْنَا بِتَسْدِيدِكَ، وَ أَعْمِ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا عَمَّا خَالَفَ مَحَبَّتَكَ، وَ لَا تَجْعَلْ لِشَيْ‏ءٍ مِنْ جَوَارِحِنَا نُفُوذاً فِي مَعْصِيَتِكَ‏

    پس به توفيق خود نيرومان بخش، و با هدايتت به راه صواب استوارمان دار، و چشم دلمان را از آنچه در مسير غير عشق توست كور ساز، و هيچ كدام از اعضاى ما را در معصيت خود پيشرفت مده.

    (7) اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ هَمَسَاتِ قُلُوبِنَا، وَ حَرَكَاتِ أَعْضَائِنَا وَ لَمَحَاتِ أَعْيُنِنَا، وَ لَهَجَاتِ أَلْسِنَتِنَا فِي مُوجِبَاتِ ثَوَابِكَ حَتَّى لَا تَفُوتَنَا حَسَنَةٌ نَسْتَحِقُّ بِهَا جَزَاءَكَ، وَ لَا تَبْقَى لَنَا سَيِّئَةٌ نَسْتَوْجِبُ بِهَا عِقَابَكَ

    بارالها، پس بر محمد و آلش درود فرست، و رازهاى دلمان، و حركات اعضايمان، و نگاههاى چشممان، و سخنان زبانمان را در برنامه‏هايى قرار ده كه موجب ثواب تو باشد تا كار نيكى كه موجب ثواب توست از دست ما نرود، و كار بدى كه موجب عقاب توست براى ما نماند.



    - الصحيفةالسجادية (علیه*السلام)، ص(60-59).

    خرابتم ، آقا روح الله ...
    ------------
    علم ميگويد ماهي به خاطر دور شدن از آب به دلايل طبيعي ميميرد. اما هرکس يک بار بالا و پايين پريدن ماهي را ديده باشد تصديق ميکند که ماهي از بي آبي به دليل طبيعي نميميرد، ماهي به خاطر آب خودش را ميکشد.
    " خاک جنوب مثل دریاست آدم در آن حل میشود ... "

  4. #4
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-اسفند-۱۴
    محل سکونت
    خاک جنوب
    سن
    -1993
    نوشته ها
    171
    امتیاز : 5,288
    سطح : 46
    Points: 5,288, Level: 46
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 62
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registeredTagger Second Class5000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,147
    تشکر شده 676 در 153 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    قدم اول : «توبه» بنده،[1] نامِ نهمین دعای امام سجّاد (علیه*السلام) در صحیفه* ی سجّادیه را «شوق دیدار» گذاشته* ام. شوق دیدار یعنی اشتیاق به سوی طلب آمرزش از خداوند جلیل. زیرا عارف که همان واصلِ بالله است با این دعا می*خواهد صدای لبیک خدا را بشنود.

    این امام همام، در جملات آسمانی و بلند خویش، تعبیرهایی را به کار برده*اند که حکایت از سیر درونی و وجود باطنی عارفانه* و عاشقانه*ی سالک الی الله دارد. و در واقع، امام (علیه*السلام) با این بیان حکمت*آمیز خویش در صدد معرفی قدم*های سلوک است. یعنی اینکه یک سالک، از کجا شروع کند و به کجا برسد؟ آغاز برنامه*ی سلوکی*اش چه باشد و در نهایت به کجا ختم شود؟



    قدم اول : «توبه»
    امام سجّاد (علیه*السلام) به خداوند عرضه می*دارد:


    «صَيِّرْنَا إِلَى مَحْبُوبِكَ مِنَ التَّوْبَةِ»؛ (و ما را به سر منزل توبه که محبوب توست برسان).

    محبوب خداوند «توبه» است، از خداوند می*خواهیم که ما را به سوی محبوب خودت که همان توبه است، راهنماییمان کنی.

    عارف جلیل القدر مرحوم «بهاری همدانی» می*نویسد: اولین طریق سالکین الی الله، «توبه» است.

    توبه، سرمایه*ی رستگاران است، کلید استقامتِ مریدان و اهل نجات است، پس خداوند نیز آن را دوست می*دارد، همانجا که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابين‏»،[2] (همانا خداوند توبه*کنندگان را دوست می*دارد). و نیز پیامبر اکرم (صلی*الله*علیه*وآله) می*فرماید: «التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَه»‏[3] (آن کس که از گناه توبه کند مانند کسی است که گناهی ندارد).

    آنگاه آداب توبه را نوشت که برای آگاهی بیشتر کتاب ایشان مراجعه کنید.[4]



    [1]. مقصود، نگارنده*ی این سطور است.
    . بقره/ 222.[2]
    - المحجة البیضاء، ج7، ص9.[3]
    . تذکرة المتقین، ص41.[4]

    خرابتم ، آقا روح الله ...
    ------------
    علم ميگويد ماهي به خاطر دور شدن از آب به دلايل طبيعي ميميرد. اما هرکس يک بار بالا و پايين پريدن ماهي را ديده باشد تصديق ميکند که ماهي از بي آبي به دليل طبيعي نميميرد، ماهي به خاطر آب خودش را ميکشد.
    " خاک جنوب مثل دریاست آدم در آن حل میشود ... "

  5. #5
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-اسفند-۱۴
    محل سکونت
    خاک جنوب
    سن
    -1993
    نوشته ها
    171
    امتیاز : 5,288
    سطح : 46
    Points: 5,288, Level: 46
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 62
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registeredTagger Second Class5000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,147
    تشکر شده 676 در 153 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    قدم دوم : « بستن راه اصرار بر گناه »
    قدم دوّم : «بستن راه اصرار بر گناه»


    امام سجاد (علیه*السلام) در ادامه*ی بند اول این دعای شریف در قالب درخواست از خدای سبحان می* فرماید:

    «و أَزِلْنَا عَنْ مَكْرُوهِكَ مِنَ الْإِصْرَارِ»؛ (و از پافشارى بر گناه كه نمی پسندى دور ساز).

    واژه*ی «أزِل» یعنی در تنگنا قرار گرفتن، این واژه به معنای حبس و منع و بستن می*آید. کلمه*ی «مکروه» بر گناه اطلاق می*شود، چون آنچه خداوند از آن متنفر باشد، گناه به حساب می*آید. در این راستا؛ برخی از افراد توبه می*کنند، ولی توبه *ی خویش را می*شکنند، متاسفانه اینان انسان*هایی هستند که هرگز نمی*توانند توبه*اشان را نگه دارند. امام سجاد (علیه*السلام) به خداوند عرضه می* دارد: خدایا، ما را از اصرار بر گناه و بدی*ها در تنگنا قرار بده، به طوری که نتوانیم توبه*ی خود را بشکنیم. پس چنان کن که بتوانیم راه اصرار بر گناه را بر خود ببندیم.

    هواهای نفسانی دو قسم*اند:



    الف) حرام، که مورد مبغوض خداست.

    ب) مکروه، که مذموم خداست.

    اصرار بر مکروهات باعث می*شود که نتوانیم از حرام کناره بگیریم! چون مکروهات همانند محرّماتند به این معنا که از یک منشأ صادر می*شوند؛ منشأ همه*ی آنها شهوات و تمایلات نفسانیست. به همین خاطر در روایات به صورت مطلق آمده است: «انّ راکبَ الشهواتِ لَا تُستَقال عثراتُه»،[1] (آن که بر خواسته*های نفسانی سوار است از لغزش*ها در امان نیست)

    و در روایت دیگری آمده است: «لَا صَغِيرَةَ مَعَ الْإِصْرَارِ وَ لَا كَبِيرَةَ مَعَ الِاسْتِغْفَارِ»،[2] (با اصرار بر گناهان صغیره، آن گناه ، کبیره خواهد شد و با استغفار حتماً کبیره از بین می*رود).

    امام باقر (علیه*السلام) در تفسیر آیه*ی «وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى‏ ما فَعَلُوا»[3] می*فرماید: «ألْإِصْرَارُ هُوَ أَنْ يُذْنِبَ الذَّنْبَ فَلَا يَسْتَغْفِرَ اللَّهَ وَ لَا يُحَدِّثَ نَفْسَهُ بِتَوْبَةٍ فَذَلِكَ الْإِصْرَارُ»،[4] (اصرار این است که گناه می*کند، اما استغفار و توبه ندارد).


    . بحارالانوار، ج70، ص78.[1]
    . الکافی، ج2، ص288.[2]
    . آل عمران/135.[3]

    خرابتم ، آقا روح الله ...
    ------------
    علم ميگويد ماهي به خاطر دور شدن از آب به دلايل طبيعي ميميرد. اما هرکس يک بار بالا و پايين پريدن ماهي را ديده باشد تصديق ميکند که ماهي از بي آبي به دليل طبيعي نميميرد، ماهي به خاطر آب خودش را ميکشد.
    " خاک جنوب مثل دریاست آدم در آن حل میشود ... "

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1