کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض استاد پناهیان و سبک زندگی

    سبک زندگی کجای دین ما است؟

  2. 2 کاربر از پست مفید قنبر تشکر کرده اند .


  3. #2
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اولین خطاب آیات قرآن به مۆمنان، مربوط به یک سبک رفتاری است نه یک اخلاق یا عقیده و خداوند علاوه بر نقد آن به عنوان یک «سبک» به زیبایی و عدم زیبایی آن نیز توجه دارد.

  4. 2 کاربر از پست مفید قنبر تشکر کرده اند .


  5. #3
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    در گذشته فقط انبیاء، اوصیا و اهالی دین به سبک زندگی اهمیت می*دادند

    «سبک زندگی» اصطلاحی است که سابقاً خیلی مورد توجه نبوده و چندی است که بخشی از اندیشمندان به این موضوع در زندگی انسان توجه کرده* و آن را تحت عنوان و اصطلاحی متمایز مورد مطالعه قرار داده*اند. البته نمی*شود گفت که ماهیتِ آن جدیداً پدید آمده است بلکه این اصطلاح و عبارتِ «سبک زندگی» است که به تازگی پدید آمده است و جدیداً به آن توجه شده است و به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته* است.

    این جای خوشبختی دارد که موضوع سبک زندگی مورد توجه قرار گرفته است و اندیشمندان به آن پرداخته*اند. چون قبل از این فقط انبیاء و اوصیاء بوده*اند و فقط دینِ الهی بوده است که به سبک زندگی خیلی اهمیت می*داده و جزئیاتی را در سبک زندگی و رفتارهای ظاهری پیروان خود مورد توجه قرار می*داده است.

    از جهان روشن*فکری غرب خیلی ممنون هستیم که این موضوعِ سبک زندگی را طرح کرده است! چون باعث می*شود احادیث و سخنان انبیاء و اولیاء بیشتر شنیده شود. نه اینکه چون غربی*ها این موضوع را مطرح کرده*اند ما به دنبال آنها بیافتیم، بلکه از این جهت که مردم دشمن چیزهایی هستند که نمی*فهمند «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» از این رو بسیاری از دشمنی*ها با معارف دینی (به خصوص وقتی به جزئیات رفتاریِ انسان*ها مربوط می*شود)، از سرِ جهل است و اگر این جهل برطرف شود بسیاری از این دشمنی*ها با دین از بین می*رود.

  6. کاربر روبرو از پست مفید قنبر تشکر کرده است .


  7. #4
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    منظور از «سبک زندگی» دقیقاً چیست؟

    منظور از «سبک زندگی» فرهنگ نیست، فرهنگ اموری را که اعمّ از سبک زندگی هستند (مانند عقاید و نگرش*ها) را نیز در برمی*گیرد. در واقع سبک زندگی فقط به بخشی از فرهنگ اطلاق می*شود، آن بخشی که به رفتار ظاهری انسان و به ظاهر انسان باز می*گردد.

    در واقع سبک زندگی به آن بخشی از ظاهر و رفتار ظاهری انسان بازمی*گردد که قابل مدیریت است و خصوصاً به زیبایی و خوشایندی نیز ربط پیدا می*کند.

    به عنوان مثال در سبک زندگی ما لباس ماه محرّم و لباس عزای ما مشکی رنگ است و ممکن است در منطقه دیگری برای عزاداری لباس دیگری مرسوم باشد.

    در سبک زندگی ما لباس ماه محرّم و لباس عزای ما مشکی رنگ است و ممکن است در منطقه دیگری برای عزاداری لباس دیگری مرسوم باش

  8. کاربر روبرو از پست مفید قنبر تشکر کرده است .


  9. #5
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    در «سبک زندگی» به ظاهر رفتار، فُرم*ها و قالب*های بروز احساسات کار دارند

    در بحث سبک زندگی به ظاهر رفتار و قالب*های بروز احساسات کار دارند و به فُرم*هایی که در این فُرم*ها معانیِ ذهنی و گرایش*های روحی تجلی پیدا می*کنند. در بحث سبک زندگی با «فُرم» و شکلِ ظاهری کار دارند.

    سبک زندگی، ظاهر زندگی را شامل می*شود و اعمّ است از زبان انسان، گفتار، پوشش و … شاید اولین چیزی که در سبک زندگی دیده می*شود نحوه پوشش انسان باشد و بعد نحوه چیدمان منزل و برنامه*های روزانه*ای که می*ریزیم و …

  10. کاربر روبرو از پست مفید قنبر تشکر کرده است .


  11. #6
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اسلام فقط با اخلاقِ ما کار ندارد بلکه با سبک زندگیِ ما نیز کار دارد

    حالا ببینیم که آیا سبک زندگی و این ظاهر و شکل و صورت رفتاری از نگاه دین اهمیت دارد یا نه؟

    در پاسخ، ضمن توجه به تفاوت سبک زندگی با اخلاق، باید بگوییم که اسلام فقط با اخلاقِ ما کار ندارد بلکه با سبک زندگیِ ما نیز کار دارد.

    عصبی*مزاج بودنِ ما، جزو سبک زندگیِ ما نیست، نحوه ابرازِ عصبانیت جزو سبک زندگی است.مثلاً اینکه ما عصبی*مزاج هستیم یا نه، جزو سبک زندگی نیست (بلکه به اخلاق مربوط می*شود)، اما اینکه چگونه عصبانیت خود را ابراز کنیم جزو سبک زندگی است، مثلاً اینکه با ناسزا گفتن، فریاد زدن، شکستن ظروف و … عصبانیت خود را بروز دهیم جزو سبک زندگی محسوب می*شود. اینکه ما آدمِ کریم و باسخاوتی هستیم ربطی به سبک زندگی ندارد ولی اینکه حاتم*بخشیِ خود را چگونه بروز می*دهیم به سبک زندگی مربوط می*شود.

  12. کاربر روبرو از پست مفید قنبر تشکر کرده است .


  13. #7
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    تعریف سبک زندگی: ظاهر رفتار+عادت+ جمعی بودن

    سبک زندگی فقط ظاهر رفتار را شامل نمی*شود که احیاناً زیبایی*هایی* نیز داشته باشد. بلکه این ظاهر رفتار وقتی دو ویژگی پیدا می*کند عنوان سبک زندگی بیشتر به آن انطباق پیدا می*کند:

    ۱- اینکه آن رفتار ظاهری عادت رفتاری شما بشود و تبدیل به یک رسم یا عادت فردی شود.

    ۲- جمعی از انسان*ها این ظاهر و روش را برای خودشان انتخاب کرده باشند.

  14. کاربر روبرو از پست مفید قنبر تشکر کرده است .


  15. #8
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اشاره قرآن به سبک زندگی

    در اینجا یک آمار قرآنی و یک نمونه از اشاره قرآن به سبک زندگی را بیان می*کنیم که نشان می*دهد سبک زندگی در دین چقدر اهمیت دارد.

    در قرآن حدود ۸۵ خطاب «یا ایها الذین آمنوا» وجود دارد که تماماً در مدینه نازل شده است. با اینکه در مکه نیز مۆمنین بوده*اند، ولی گویا خطابِ «یا ایها الذین آمنوا» به «جامعه» ایمانی است و گروه مۆمنین مظلوم تحت شکنجه مکه که «السابقون» هم بودند شایستگی خطاب قرار گرفتن با عنوان «یا ایها الذین آمنوا» را پیدا نمی*کنند.

    برخی علما می*گویند دلیلش این بود که حاکمیت دینی در مکه نبوده است. علامه طباطبایی می*فرمایند که معنای «یا ایها الذین آمنوا» با خطاب به «مۆمنون» یا «الذین یۆمنون» متفاوت است.

    «یا ایها الذین آمنوا» خطابی است که دلالت بر احترام فوق العاده به گروهی از مۆمنین دارد لذا این یک خطاب برجسته است و بار روانیِ مثبت ویژه*ای دارد و هر کسی که ایمان بیاورد را شامل نمی*شود.

    در اولین سوره مدنی قرآن یعنی سوره بقره می*بینیم که اولین خطابِ «یا ایها الذین آمنوا» مربوط به یک سبک رفتاری است نه یک اخلاق و عقیده یا علاقه، آن هم رفتاری که غیرعبادی و غیر حقوقی است و خداوند متعال اولاً آن را به عنوان یک «سبک» مورد نقد قرار می*دهد و ثانیاً به زیبایی و عدم زیباییِ آن توجه دارد. خداوند در این آیه می*فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکافِرینَ عَذابٌ أَلیمٌ»

    وقتی پیامبر(صلی الله علیه وآله) مطلبی را سریعاً بیان می*فرمودند و مردم متوجه نمی*شدند و می*خواستند به پیامبر(صلی الله علیه وآله) بگویند «صبر کنید، ما متوجه نشدیم» از این عبارت «راعنا» استفاده می*کردند و مقصودِ بدی نیز از این سخن نداشتند. اما وقتی یهودیان در برابر پیامبر(صلی الله علیه وآله) این کلمه را به کار می*بردند، بین خودشان (در دلشان) می*خندیدند چون از این کلمه معنای بدی برداشت می*کردند و به نوعی طعنه می*زدند

  16. کاربر روبرو از پست مفید قنبر تشکر کرده است .


  17. #9
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آذر-۱۱
    نوشته ها
    85
    امتیاز : 2,007
    سطح : 27
    Points: 2,007, Level: 27
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 143
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 86
    تشکر شده 128 در 50 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    چرا خداوند به مومنان دستور می*دهد با کلمه «راعنا» پیامبر را خطاب ندهند؟

    برای اینکه معلوم شود این آیه به سبک رفتار مربوط می*شود (که سبک گفتار نیز بخشی از سبک رفتار است) باید به تاریخ مراجعه کنیم تا ببینیم شأن نزول این آیه چه بوده است.

    در آن زمان یهودی*ها در بین خودشان اصطلاحی داشتند که در میان مردم مدینه رواج نداشته است و آن هم اینکه وقتی می*خواستند با طعنه و ناسزا به کسی بگویند «صبر کن» از عبارت «راعنا» استفاده می*کردند. (مثلاً تصور کنید باران آمده و در خیابان آب جمع شده است. اگر کسی با خودروی خود از کنار عابران پیاده به سرعت رد شود و آب به سمت عابرین بپاشد، ممکن است عابرین با حالت اعتراض*آمیز به او بگویند: «آدم!» با اینکه این لفظ بدی نیست ولی در اینجا معنای بدی دارد. (یعنی تو آدم نیستی- مگر نمی*بینی و …) آن یهودیان نیز وقتی می*گفتند «راعنا» چنین معنایی داشت. و مفسرین گفته*اند که ناسزا یا نفرین تلقی می*شد.

    البته این اصطلاح فقط در بین یهودیان رایج بود و نه در بین مردمِ مدینه. وقتی پیامبر(صلی الله علیه وآله) مطلبی را سریعاً بیان می*فرمودند و مردم متوجه نمی*شدند و می*خواستند به پیامبر(صلی الله علیه وآله) بگویند «صبر کنید، ما متوجه نشدیم» از این عبارت «راعنا» استفاده می*کردند و مقصودِ بدی نیز از این سخن نداشتند. اما وقتی یهودیان در برابر پیامبر(صلی الله علیه وآله) این کلمه را به کار می*بردند، بین خودشان (در دلشان) می*خندیدند چون از این کلمه معنای بدی برداشت می*کردند و به نوعی طعنه می*زدند.

    به همین خاطر آیه فوق نازل شد تا مردم مدینه و مسلمانان (با اینکه از به کار بردن این کلمه مقصود بدی نداشتند) از این کلمه استفاده نکنند. این آیه نشان می*دهد که خداوند به جزئیات رفتاری در مصداق گفتار ( که مصداقی برای سبک زندگی محسوب می*شود) چقدر اهمیت می*دهد.

  18. 2 کاربر از پست مفید قنبر تشکر کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1