کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,542
    تشکر شده 35,371 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض شهاب الدین سهروردی

    بسم الله الرحمن الرحیم



    به نقل از ویکی پدیا:


    شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب*الدین ، شیخ اشراق ، شیخ مقتول و شیخ شهید(۵۴۹ - ۵۸۷ ق / ۱۱۵۴ - ۱۱۹۱ م) فیلسوف نامدار ایرانی اهل قیدار از استان زنجان ایران است.


    زندگی

    قابل اعتمادترین منابع برای مطالعه زندگی*نامه سهروردی کتاب نزهه الارواح و روضه الافراح است که تاریخ فلسفه*ای است و به دستِ یکی از مهم*ترین شارحان آثار سهروردی، شمس*الدین شهروزی نوشته شده*است. اصل عربی این کتاب هنوز در ایران منتشر نشده است.
    شهاب*الدین سهروردی در سال ۵۴۹ هجری قمری/۱۱۵۵ میلادی در دهکده سهرورد از قیدار زنجان واقع در ایران زاده شد. وی تحصیلات مقدماتی را که شامل حکمت، منطق و اصول فقه بود در نزد مجدالدین جیلی استادِ فخر رازی در مراغه آموخت و در علوم حکمی و فلسفی سرآمد شد و بقوت ذکا، وحدت ذهن و نیک اندیشی بر بسیاری از علوم اطلاع یافت. سهروردی بعد از آن به اصفهان، که در آن زمان مهم*ترین مرکز علمی و فکری در سرتاسر ایران بود، رفت و تحصیلات صوری خود را در محضر ظهیرالدین قاری به نهایت رسانید. در گزارش*ها معروف است که یکی از هم*درسان وی، فخرالدین رازی، که از بزرگ*ترین مخالفان فلسفه بود، چون چندی بعد از آن زمان، و بعد از مرگ سهروردی، نسخه*ای از کتاب تلویحات وی را به او دادند آن را بوسید و به یادِ همدرس قدیمش در مراغه اشک ریخت.
    سهروردی پس از پایان تحصیلات رسمی، به سفر در داخل ایران پرداخت، و از بسیاری از مشایخ تصوف دیدن کرد.در واقع، در همین دوره بود که سهروردی شیفته راه تصوف گشت و دوره*های درازی را به اعتکاف و عبادت و تفکر گذراند. او همچنین سفرهایش را گسترش داد و به آناتولی و شامات رسید، و چنان*چه از گزارش*ها برمی*آید، مناظر شام در سوریه کنونی او را بسیار مجذوب خود نمود. در یکی از سفرها از دمشق به حلب رفت و در آنجا با ملک ظاهر پسر صلاح الدین ایوبی (سردار معروف مسلمانان در جنگ*های صلیبی ) دیدار کرد.ملک ظاهر که محبت شدیدی نسبت به صوفیان و دانشمندان داشت، مجذوب این حکیم جوان شد و از وی خواست که در دربار وی در حلب ماندگار شود. سهروردی نیز که عشق شدیدی نسبت به مناظر آن دیار داشت، شادمانه پیشنهاد ملک ظاهر را پذیرفت و در دربار او ماند.در همین شهر حلب بود که وی کار بزرگ خویش، یعنی، حکمةالاشراق را به پایان برد.
    اما سخن گفتن*های بی پرده و بی احتیاط بودن وی در بیان معتقدات باطنی در برابر همگان، و زیرکی و هوشمندی فراوان وی که سبب آن می*شد که با هر کس بحث کند، بر وی پیروز شود، و نیز استادی وی در فلسفه و تصوف، از عواملی بود که دشمنان فراوانی مخصوصا از میان علمای قشری برای سهروردی فراهم آورد.


    وفات

    سرانجام به دستاویز آن که وی سخنانی برخلاف اصول دین می*گوید، از ملک ظاهر خواستند که او را به قتل برساند، و چون وی از اجابت خواسته آن*ها خودداری کرد، به صلاح الدین ایوبی شکایت بردند. متعصبان او را به الحاد متهم کردند و علمای حلب خون او را مباح شمردند(اتهام او معاندت با شرایع آسمانی اعلام شد).
    صلاح*الدین که به تازگی سوریه را از دست صلیبیون بیرون آورده بود و برای حفظ اعتبار خود به تایید علمای دین احتیاج داشت، ناچار در برابر درخواست ایشان تسلیم شد.
    به همین دلیل، پسرش ملک ظاهر تحت فشار قرار گرفت و ناگزیر سهروردی را در سال ۵ رجب ۵۸۷ هجری قمری به زندان افکند و شیخ همان جا از دنیا رفت. وی در هنگام مرگ، ۳۸ سال داشت و مزار ایشان در مسجد امام سهرودی شهر حلب می باشد. علت مستقیم وفات وی معلوم نیست.(البته مشهور آن است که سهروردی به دلیل گرسنگی از دنیا رفت.)

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  2. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


  3. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,542
    تشکر شده 35,371 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض

    بزرگداشت


    روز بزرگداشت ایشان به تائید مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ، ۸ مرداد هرسال برابر با ۲۹ ژوئیه می باشد که در این روز همایش ها، بزرگداشتها و یادبودهایی برای ایشان برگزار می شود.

    خصوصیات اجتماعی


    رفتار سهروردی خالی از غرابت نبوده است چنانکه در عین کناره گیری از خلق و خلوت گزینی، اهل بحث و مناظره و جدل بوده است و شاید اگر این میل در او نبود ناگزیر از افشای سر ربوبیت نمی شد و تعصب قشریان را بر نمی انگیخت و جان خویش بر سر این کار نمی نهاد. 1 سدیدالدین (معروف به ابن رفیقه) نگاه مردمان آن زمان نسبت به سهروردی را به زیبایی نقل می کند: « روزی با شیخ شهاب*الدین در مسجد جامع میافارقین راه می*رفتیم، او جبه کوتاهِ آسمانی رنگی پوشیده بود و فوطه تابیده*ای را به سر بسته بود، یکی از دوستان مرا با او دید. مرا به کناری کشید و گفت: مگر کسی نبود با او راه بروی که با این خربنده حرکت میکنی! گفتم ساکت باش، مگر او را نمی*شناسی؟ گفت: نه او را نمی*شناسم. گفتم: این عالم وقت و حکیم عصر است، این جوان پریشان ظاهر شهاب*الدین سهروردی است. در موردش گویند که شیخ به مقامات عالیه و نهایت مکاشفه رسیده و صاحب کرامات و خوارق عادات گردیده است.» 2 با اندکی تحقیق در منابع تاریخی، می توان دریافت که شناخت مردمان آن دوره مشابه روایتی بود که نقل گردید. و سهرودی را به ژنده پوشی و حتی بعضی به دیوانگی می خواندند.

    فلسفه اشراق

    سهروردی کسی است که مکتب فلسفی اشراق را بوجود آورد که بعد از مرگش وسعت یافت. او نظریه خود را در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ارائه کرد. سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده*اند. او خود فلسفه*اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است و اقوام لاتین آن را aurora consurgens نام نهاده*اند. اما این تفکر فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان و زرتشت و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیان مسلمان در هم آمیخته است.

    مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی*داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می*شناسد. او به سختی بر ابن سینا می تازد و از کلیات و مثل افلاطون دفاع می*کند. بر وجودشناسی ابن سینا ایراد می*گیرد که چرا اظهار داشته که در هر شئ موجود، وجود امری حقیقی است و ماهیت امری اعتباری، و برای تحقق محتاج وجود است. در حالی که طبق حکمت اشراق، ماهیت امری حقیقی است و وجود امری اعتباری.

    امروزه غلامحسین ابراهیمی دینانی با پژوهش و معرفی بهتر سهروردی و حکمت اشراق با مجموعه ای از تالیفات در قالب کتاب و مقاله مانند «شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی» مروج اندیشه های اوست.
    کتاب حکمه الاشراق مهم ترین اثر فلسفی سهروردی در واقع به نظریه ی ابن سینا برای تاسیس حکمت مشرقی جامه ی عمل پوشاند


    نورالانوار

    سهروردی وجودشناسی خود را «نورالانوار» نام داده است. همان حقیقت الهی که درجه روشنی آن چشم را کور می*کند. نور را نمی*توان با کمک چیز دیگر و نسبت به آن تعریف کرد، زیرا تمام اشیا با نور آشکار می*شوند و طبعاً باید با نور تعریف شوند. «نورالانوار» یا «نور مطلق» همان وجود مطلق است و تمام موجودات، وجود خود را از این منبع کسب کرده*اند و جهان هستی چیزی جز مراتب و درجات گوناگون روشنایی و تاریکی نیست. به همین دلیل سلسله مراتب موجودات بستگی به درجه نزدیکی آن ها با «نورالانوار» دارد، یعنی به میزان درجه «اشراق» و نوری که از نورالانوار به آن ها می*رسد.

    ایشان شدت و ضعف موجودات را در شدت و ضعف نورانیت آنها میداند نور حقیقتی واحد است اما شدت و کاستی دارد و بر این تعبیر از خداوند به عنوان نورالانوار و جستجوشمه ی نورانیت سایر وجود ها تعبیر میکند.

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  4. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,542
    تشکر شده 35,371 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض

    آثار

    فهرست کامل آثار فارسی و عربی شهاب الدین یحیی سهروردی با استفاده از فهرست شهرزوری و مقایسه آن با فهرست (ریتر) در دائرةالمعارف اسلامیه بشرح زیر آمده*است:
    ۱- المشارع و المطارحات، در منطق، طبیعیات، الهیات.
    ۲- التلویحات.
    ۳- حکمةالاشراق، در دو بخش. بخش نخست، در سه مقاله در منطق، بخش دوم در الهیات در پنج مقاله. (این کتاب مهم*ترین تألیف سهروردی می*باشد و مذهب و مسلک فلسفی او را بخوبی روشن مینماید).
    ۴- اللمحات، کتاب مختصر و کوچکی در سه فن از حکمت، یعنی: طبیعیات، الهیات و منطق.
    ۵- الالواح المعادیه، در دانشهای حکمت و اصطلاحات فلسفه.
    ۶- الهیاکل النوریه، یا هیاکل النور. این کتاب مشتمل بر آراء و نظریه*های فلسفی می*باشد، بر مسلک و ذوق اشراقی. سهروردی نخست آن را به زبان عربی نگاشته و سپس خود آن را به پارسی ترجمه کرده*است.
    ۷- المقاومات، رساله مختصری است که سهروردی خود آن را به منزله ذیل یا ملحقات التلویحات قرار داده*است.
    ۸- الرمز المومی(رمز مومی) هیچیک از نویسندگانی که آثار و تألیف*های سهروردی را یاد کرده*اند، از این کتاب نامی نبرده*اند، جز شهروزی که آن را در فهرست سهروردی آورده*است.
    ۹- المبدء والمعاد. این کتاب به زبان پارسی است، و کسی جز شهرزوری از آن یاد نکرده*است.
    ۱۰- بستان القلوب، کتاب مختصری است در حکمت، سهروردی آن را برای گروهی از یاران و پیروان مکتب خود به زبان پارسی در اصفهان نگاشته*است.
    ۱۱- طوراق الانوار، این کتاب را شهرزوری یاد کرده، ولی ریتر از آن نام نبرده*است.
    ۱۲- التنقیحات فی الاصول، این کتاب در فهرست شهرزوری آمده ولی ریتر از قلم انداخته*است.
    ۱۳- کلمةالتصوف. شهرزوری این کتاب را با این نام در فهرست خود آورده، و ریتر آنرا بنام (مقامات الصوفیه) یاد کرده*است.
    ۱۴- البارقات الالهیة، شهرزوری این را در فهرست خود آورده و ریتر از آن نام نبرده*است.
    ۱۵- النفحات المساویة، شهرزوری در فهرست خود یاد کرده و ریتر نام آن را نیاورده.
    ۱۶- لوامع الانوار.
    ۱۷- الرقم القدسی.
    ۱۸- اعتقاد الحکما.
    ۱۹- کتاب الصبر. نام این چهار کتاب اخیر در فهرست شهرزوری آمده و در فهرست ریتر دیده نمی*شود.
    ۲۰- رسالة العشق، شهرزوری این کتاب را بدین نام آورده*است، ولی ریتر آنرا بنام «مونس العشاق» یاد کرده*است. این کتاب به زبان فارسی است.
    ۲۱- رساله در حالة طفولیت، این رساله به زبان فارسی است. شهرزوری آنرا یاد کرده و ریتر آنرا نیاورده*است.
    ۲۳- رساله روزی با جماعت صوفیان، این رساله نیز به زبان پارسی است. در فهرست شهرزوری آمده و از ریتر دیده نمی*شود.
    ۲۴- رساله عقل، این نیز به زبان پارسی است، در فهرست شهرروزی آمده، و در فهرست ریتر دیده نمی*شود.
    ۲۵- شرح رساله «آواز پر جبرئیل» این رساله هم به زبان پارسی است.
    ۲۶- رساله پرتو نامه، مختصری در حکمت به زبان پارسی است، سهروردی در آن به شرح بعضی اصطلاحات فلسفی پرداخته*است.
    ۲۷- رساله لغت موران، داستان*هائی است، رمزی که سهروردی آن را به زبان پارسی نگاشته*است.
    ۲۸- رساله غربةالغربیة، شهرزوری این را به همین نام یاد کرده*است، اما ریتر آنرا بنام (الغربةالغربیة) آورده*است. داستانی است که سهروردی آن را به رمز به عربی نگاشته و در نگارش آن از رساله (حی بن یقطان) این سینا مایه گرفته، و یا بر آن منوال نگاشته*است.
    ۲۹- رساله صفیر سیمرغ، که به پارسی است.
    ۳۰- رسالةالطیر، شهرزوری نام این رساله را چنین نگاشته، ولی ریتر نام آنرا (ترجمه رساله طیر) نوشته*است. این رساله ترجمه پارسی رسالةالطیر ابن سینا می*باشد که سهروردی خود نگاشته*است.
    ۳۱- رساله تفسیر آیات «من کتاب الله و خبر عن رسول الله». این رساله را شهرزوری یاد کرده و ریتر از آن نام نبرده*است.
    ۳۲- التسبیحات و دعوات الکواکب. شهرزوری این کتاب را بهمین نام در فهرست خود آورده، اما در فهرست ریتر کتابی بدین نام نیامده*است. ریتر مجموعه رساله*ها و نوشته*ها و نوشته*های سهروردی را که در این نوع بوده، یکجا تحت عنوان (الواردات و التقدیسات) در فهرست خود آورده*است و احتمال داده می*شود که کتاب التسبیحات.... نیز جزء مجموعه مزبور باشد.
    ۳۳- ادعیة متفرقه. در فهرست شهرزوری آمده*است.
    ۳۴- الدعوة الشمسیة. شهرزوری از این کتاب یاد کرده*است.
    ۳۵- السراج الوهاج. شهرزوری این کتاب را در فهرست خود آورده*است، اما خودش درباره صحت نسبت این کتاب به سهروردی تردید نموده*است، زیرا می*گوید: (والاظهر انه لیس له) درست تر آنست که این کتاب از او نباشد.
    ۳۶- الواردات الالهیة بتحیرات الکواکب و تسبیحاتها. این کتاب تنها در فهرست شهرزوری آمده*است.
    ۳۷- مکاتبات الی الملوک و المشایخ، این را نیز شهرزوری نام برده*است.
    ۳۸- کتاب فی السیمیاء. این کتابها را شهرزوری نام برده، اما نامهای ویژه آنها را تعیین نکرده و نوشته*است این کتابها به سهروردی منسوب می*باشد.
    ۳۹- الالواح، این کتاب را شهرزوری یک بار (شماره ۵) در فهرست خود یاد کرده که به زبان عربی است و اکنون بار دوم در اینجا آورده*است که به زبان پارسی است. (سهروردی خود این کتاب را به هر دو زبان نگاشته، یا به یک زبان نگاشته و سپس به زبان دیگر ترجمه کرده*است).
    ۴۰- تسبیحات العقول و النفوس والعناصر. تنها در فهرست شهرزوری آمده*است.
    ۴۱- الهیاکل. این کتاب را شهرزوری در فهرست خود یکبار بنام (هیاکل النور) یاد کرده و می*گوید به زبان عربی است و بار دیگر به عنوان الهیاکل آورده*است و می*گوید به زبان پارسی است. این را نیز سهروردی خود به هر دو زبان پارسی و عربی نگاشته*است.
    ۴۲- شرح الاشارات. پارسی است. تنها در فهرست شهرزوری آمده*است.
    ۴۳- کشف الغطاء لاخوان الصفا. این کتاب در فهرست ریتر آمده و در شهرزوری مذکور نمی*باشد.
    ۴۴- الکلمات الذوقیه و النکات الشوقیه، یا «رسالةالابراج» این کتاب نیز تنها در فهرست ریتر آمده*است.
    ۴۵- رساله (این رساله عنوان ندارد) تنها در فهرست ریتر آمده*است. ریتر نوشته*است: موضوعهائی که در این رساله از آنها بحث شده، عبارت است از جسم، حرکت، ربوبیة(الهی)معاد، وحی و الهام.
    ۴۶- مختصر کوچکی در حکمت: شهرزوری این را یاد نکرده، ولی در فهرست ریتر آمده*است، و می*گوید: سهروردی در این رساله از فنون سه گانه حکمت یعنی منطق، طبیعیات و الهیات بحث می*کند.
    ۴۷- شهرزوری و ریتر منظومه*های کوتاه و بلند عربی از سهروردی نقل کرده*اند که در موضوعهای فلسفی و اخلاقی یا عرفانی می*باشد، نظیر قصیده عربی مشهور ابن سینا: سقطت الیک من.... که مطلع یکی از آنها این بیت می*باشد.
    ابداً تحن الیکم الارواح - و وصالکم ریحانها والروح


    سروده*ها و کلمات قصار

    شهرزوری نوشته*است که شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی بر سبیل تفنن به فارسی نیز شعر می*گفته*است.اشعار نسبتاً زیادی از او به زبان عربی در دست است.اشعار فارسی او بیشتر قطعه و دوبیتی هستند که برخی از آنها در متن داستان های فلسفی کوتاه او آمده*اند. این رباعی در تذکره*ها از او مشهور است:

    هان تا سر رشته خرد گم نکنی
    خود را ز برای نیک و بد گم نکنی

    رهرو توئی و راه توئی منزل تو
    هشدار که راه خود به خود گم نکنی

    در وصیت نامه سهروردی به نقل از دینانی آمده است: «وقتی خواستی قرآن بخوانی، به گونه ای بخوان که تو گویی فقط برای تو نازل شده نه کس دیگری...».


    منبع:

    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%...B1%D8%AF%DB%8C

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  6. کاربر روبرو از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده است .


  7. #4
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-خرداد-۰۶
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,311
    امتیاز : 16,486
    سطح : 82
    Points: 16,486, Level: 82
    Level completed: 28%, Points required for next Level: 364
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 2,953
    تشکر شده 3,939 در 1,072 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نگاهی به زندگی و آثار شیخ شهاب الدین سهروردی

    هشتم مرداد در کشور ما روز سهروردی نام گرفته است. به همین مناسبت نگاهی کوتاه به زندگی و آراء فلسفی این حکیم ایرانی خواهیم داشت.
    شیخ شهاب الدین سهروردی چهره* برجسته ا*ی در حکمت ، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است. او در سال 549 هجری قمری در قریه* سهرورد زنجان دیده به جهان گشود. اولین آموخته های او در شهر مراغه نزد مجدالدین جیلی بود . سهروردی نزد جیلی ، فقیه مشهور آن زمان ، فقه را آموخت و در همانجا و نزد همین استاد با فخر رازی ، منتقد بزرگ فلسفه مشاء ، همدرس بود . با آنکه این دو از نظر علمی تفاوت های آشکاری با یکدیگر داشتند اما دوستی و قرابتی عجیبی میان این دو بر قرار بود.
    سهروردی پس از تکمیل تحصیلات به اصفهان رفت تا نزد ظهیرالدین فارسی، علم منطق را بیاموزد. او در همین شهر بود که برای نخستین بار با افکار ابن سینا روبرو شد و پس از مدتی تسلط خاصی بر آن پیدا کرد.
    سهروردی پس از اتمام تحصیلات رو به عرفان و سلوک معنوی آورد. شیخ در جریان سفرهایش مدتی با جماعت صوفیه هم کلام شد و به مجاهدت نفس و ریاضت مشغول شد .
    هنگامی که سفرهای سهروردی گسترده تر شده بود به آناتولی رسید و از آنجا به حلب سوریه رسید. در همان شهر با ملک ظاهر ، پسر صلاح الدین ایوبی ، دیداد کرد. ملک ظاهر شیفته شیخ شده و مقدمش را گرامی داشت و از او خواست که در آن جا بماند. سهروردی پذیرفت و درس و بحث خود را در مدرسه حلاویه آغاز کرد. در همین مدرسه بود که شاگرد و پیرو وفادارش شمس الدین شهروزی به او پیوست .
    به گزارش "مهر"، شیخ همیشه در بیان مسائل ، به خصوص احکام و مسائل مربوط به دین بی باک بود و همین صراحت بیان او بود که سرانجام فقهای قشری عامه علیه او شوریدند ، او را مرتد خوانده و سخنانش را خلاف اصول دین دانستند. این کینه و عناد تا جایی رسید که ملک ظاهر را تشویق به قتل او کردند. اما ملک ظاهر نمی پذیرفت و به خواست آنان توجهی نمی کرد. اما فقها با ارسال شکوائیه به صلاح الدین ایوبی او را مجاب کردند که فرمان قتل شیخ را صادر کند. سرانجام صلاح الدین ایوبی در نامه ای از پسرش خواست به دلیل برخی ملاحظات سیاسی شیخ را به قتل برساند .
    بدین ترتیب شیخ را زندانی کرده و در سن 36 یا 38 سالگی به قتل رسید. مشهور است که او را به دار آویختند یا خفه کردند. جنازه* شیخ را در روز جمعه آخر ذی الحجه سال 587 هـ.ق از زندان بیرون آوردند. جرم او معاندت با شرایع دینی بود. بدین ترتیب سهروردی نیز سرانجامی همچون سقراط یافت .
    به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر"، از سهروردی در طول عمر کوتاه خود حدود پنجاه کتاب و رساله به یادگار مانده است . آثار او نه تنها حاوی مهمترین آثار وی است بلکه به طرز شگفتی از نظر فصاحت و بلاغت تحسین شده و دارای نثری پخته و قوی است .
    آثار سهروردی را می توان به چهار بخش تقسیم کرد :
    1- کتاب های صرفا فلسفی وی که به زبان عربی است . تلویحات ، المقاومات و مطارحات و معروف ترین کتاب فلسفی وی ، حکمت الاشراق ، از این جمله اند .
    2- رساله های عرفانی وی که به زبان پارسی و برخی به عربی است. از این جمله عقل سرخ ، آواز پر جبرئیل ، صفیر سیمرغ و لغت موران به پارسی و هیاکل النور و کلمة التصوف به عربی است .
    3- ترجمه ها و شروحی که او بر کتب پیشینیان ، قرآن و احادیث نوشته است. مانند ترجمه* فارسی رسالة الطیر ابن سینا و شرحی بر اشارات و تنبیهات ابن سینا و تفاسیری بر چند سوره قرآن کریم .
    4- دعاها و مناجات نامه هایی که به زبان عربی است و آنها را الواردات و التقدیسات نامیده است . برخی بر این باورند که روش اشراقی را ابن سینا بنیان نهاده و معتقدند ابن سینا در کتاب منطق المشرقین و سه فصل آخر کتاب اشارات و تنبیهات به آن اشاره کرده است. اما با تمام این احوال همه دوستداران فلسفه معتقدند اگر ابن سینا بینانگذار فلسفه اشراق باشد یا نباشد ، این سهروردی است که حکمت اشراق را به حد اعلا و تکامل رسانده است. سهروردی در این کتاب به نوعی از بحث وجود رسیده که تنها به نیروی عقل و قیاس برهانی اکتفا نمی کند ، بلکه شیوه استدلالی محض را با سیر و سلوک قلبی همراه می سازد. سهروردی برای تدوین فلسفه خویش منابع متعددی داشت که با گردآوری آنها و تنظیم شگفت انگیز ایشان در کنار هم فلسفه ی نوین خود را پایه گذاری کرد. این منابع به سه دسته کل تقسیم شده اند :
    5. حکمت الهی یونان ، سهروردی بر خلاف فیلسوفان پیشین که تنها به ارسطو توجه ویژه ای داشتند شیفته فیثاغورث و امپدکلوس و به ویژه افلاطون بود ، تا حدی که افلاطون را پیشوای حکمای اشراق می داند.
    6. حکمت مشاء، بدون شک این حکمت مشائی بود که مقدمه*ی اشراق شده است. سهروردی با گردآوری آثار مشائین به خصوص ابن سینا توانست اینگونه از آرا مشاء را در حکمت اشراق استفاده کند.
    7. حکمت ایران باستان ، از نکات برجسته و جالب توجه سهروردی علاقه*ی خاص او به حکمت پارسی باستان است به خصوص شخص زردشت است. این توجه ویژه به حدی است که برخی اصطلاحات حکمت اشراق را از اوستا و منابع پهلوی گرفته است . او در کتاب حکمت الاشراق ، زردشت را حکیم فاضل نمیده و حتی خودش را زنده کننده حکمت ایران باستان دانسته است. جالب آنکه شیخ مانی و مزدک را مصلحین زردشتی گری نمی داند بلکه آن دو را نکوهش کرده و بدعت گذار نامیده است.
    به گزارش "مهر"، سهروردی حقیقت را امری واحد می دانست و آن را منسوب به خداوندی واحد دانسته و اصطلاح « الحق من ربک » را از قرآن وام گرفته است. سهروردی می گوید : « حقیقت ، خورشید واحدی است که به جهت کثرت مظاهرش تکثر نمی یابد. شهر واحدی است که باب های کثیری دارد و راههای فراوان به آن منتهی است ».
    سهروردی عقیده داشت در ایران باستان امتی می زیست که مردم را به حق رهبری می کرد و آنان را پرستنده حق واحد می دانست. سهروردی افراد این امت را پهلوانان و جوان مردانی یگانه پرست می دانست و ایشان را با این کلام معرفی می کند : « خداوند ولی کسانی است که ایمان آورند و ایشان را از ظلمت به سوی نور هدایت می کند » او حکمای ایرانیان باستان را کسانی می داند که با شیوه* اشراقی به مقام عرفانی والایی رسیده اند.
    سهروردی پهلوانان فرزانه *ای چون کیومرث و تهمورث و حکیمانی چون زردشت و جاماسپ را برای اولین بار در فلسفه معرفی می کند. وی واقعیت اشیاء را به نور تمثیل می کند و آنچه را که تفاوت میان آنهاست در شدت و ضعف نورانیت آنها می داند. او معتقد است که نوری واحد عامل آشکار شدن اشیاء است و هستی مطلق و نور محض را « نورالانوار » خداوند می داند .
    منبع : خبر گزاری مهر
    أليس الله بكاف عبده ويخوفونك بالذين من دونه!
    دوستت دارم بهترینم

  8. کاربر روبرو از پست مفید نسیم انقلاب تشکر کرده است .


  9. #5
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-خرداد-۰۶
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,311
    امتیاز : 16,486
    سطح : 82
    Points: 16,486, Level: 82
    Level completed: 28%, Points required for next Level: 364
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 2,953
    تشکر شده 3,939 در 1,072 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    http://cdn04.foxitsoftware.com/pub/f..._enu_Setup.exeدریافت کتاب عقل سرخ
    أليس الله بكاف عبده ويخوفونك بالذين من دونه!
    دوستت دارم بهترینم

  10. کاربر روبرو از پست مفید نسیم انقلاب تشکر کرده است .


  11. #6
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-خرداد-۰۶
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,311
    امتیاز : 16,486
    سطح : 82
    Points: 16,486, Level: 82
    Level completed: 28%, Points required for next Level: 364
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 2,953
    تشکر شده 3,939 در 1,072 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    وصیت

    اگر سیرِ به سوی حق در این زمان منقطع نشده بود،هرگز تا بدین پایه غمناک و متاسف نبودم...

    سنّ من،در این هنگام نزدیک به 30 سال است،و بیشتر ایام عمر خود را در سفرها گذرانده،و خبرگیری و جستجو کرده ام،
    تا مگر شریکِ مطلعی یافت شود،اما نیافته ام کسی را که خبری از علوم شریفه داشته و یا حتی ایمان بدین علوم داشته باشد.
    برادران من
    شما را وصیت میکنم
    به انقطاع به جانب پروردگار،و مداومت بر تجرید،
    و کلید آنرا در کتاب خود،موسوم به حکمت الاشراق به ودیعت نهاده ام،و در این کتاب در هیچ موضعی آن را آشکار نساخته ام.
    در حکمت الاشراق نیز زبان و بیان خاصّی را برگزیده ام تا توسط نا اهلان در همه جا پراکنده نشود.
    آخرین وصیت من اعتصام به حبل خدا و اشراق است...
    ای کسانی که انوار سبحات را از افق جلال دریافته،و بر مَرکب های شوق به سوی عالم عزّ و کمال رفته،و بر اسرار الهی مطلع شده اید.
    ای کسانی که به معارج قدسی صعود کرده اید،ای فضلای متأله و ای جویندگان مخلص که تابع راستین اهل فضیلت هستید!
    سلام و رحمت خداوند و برکات او بر شما باد.

    *ص 522، یاد آن یار سفر کرده بخیر و نامش جاویدان باد!
    أليس الله بكاف عبده ويخوفونك بالذين من دونه!
    دوستت دارم بهترینم

  12. کاربر روبرو از پست مفید نسیم انقلاب تشکر کرده است .


  13. #7
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-خرداد-۰۶
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,311
    امتیاز : 16,486
    سطح : 82
    Points: 16,486, Level: 82
    Level completed: 28%, Points required for next Level: 364
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 2,953
    تشکر شده 3,939 در 1,072 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    http://cdn04.foxitsoftware.com/pub/f..._enu_Setup.exe

    المشارع و المطارحات
    أليس الله بكاف عبده ويخوفونك بالذين من دونه!
    دوستت دارم بهترینم

  14. کاربر روبرو از پست مفید نسیم انقلاب تشکر کرده است .


  15. #8
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-خرداد-۰۶
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,311
    امتیاز : 16,486
    سطح : 82
    Points: 16,486, Level: 82
    Level completed: 28%, Points required for next Level: 364
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 2,953
    تشکر شده 3,939 در 1,072 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نویسنده: شیخ شهاب الدین سهروردی
    مترجم: سید جعفر سجادی
    کتاب حکمة الاشراق بزرگترین و کاملترین اثر شیخ شهاب الدین سهروردی،ملقب به شیخ اشراق و شیخ مقتول، فیلسوف و عارف شهیر ایرانی است.
    و با این کتاب بود که مکتبی در فلسفه به راه افتاد که برخلاف مکتب مشائی که با ارسطو پیوند داشت، خود را وامدار افلاطون می دانست،به نام مکتب اشراقی.
    توجه ویژه سهروردی به عناصر ایران باستان و وارد کردن آنها در فلسفه خویش از دیگر کارهای بحث برانگیز او بود. سهروردی «رندانه» هر حرف و سخنی را که حق می دانست وارده فلسفه ی خویش می ساخت.
    بنیان فلسفه شیخ اشراق بر «نور» استوار است،او نور را شیء حقیقی می داند و حق متعال را نور الانوار معرفی می کند که همه ی نور ها از او و جلوه و ظهور اوست.
    حکمت در نظر این فیلسوف عارف مسلک،بر دو قسم است: حکمت ذوقی و حکمت بحثی.
    و خود را از کسانی می دانست که این هر دو حکمت را در خود جمع کرده،و کاملان چنین افرادی هستند.
    او می گوید حکمت از چند طریقه به من رسیده است،و نام افرادی را می برد:
    مغان و حکمای ایران باستان-فیثاغورث-افلاطون-هرمس-ذوالنون مصری-سهل بن عبدالله تستری و ...
    در پایان کلامی از او را می آوریم:
    «و کمترین درجات و شرایط خواننده ی این کتاب اینست،که بارقه ی الهی بر دل او تابش کرده باشد،و ورود آن ملکه ی وی شده باشد،و آنان که از این بارقه های الهی بهره مند نشده باشند،از این کتاب سودی برنگیرند، پس هر آنکس که تنها جویای حکمت بحثی است،بر او باد به روش مشائیان رود،و ما را با چنین کس در باب حکمت و قواعد ذوقیِ اشراقی نیست.بلکه کار و روش اشراقیان انتظام نگیرد،مگر از طریق سوانح نوریه...»

    رساله ها و کتاب های سهروردی، بیانگر رموز و اسرار حکمت و عرفان است.
    آن ها در نهایت فصاحت و بلاغت آراسته به آیات قرآنی و سرشار از احادیثند. او درسه کتاب (تلویحات،مقاومات و مطارحات)فلسفه مشا را به طور کامل توضیح داد.
    وی در سال های آخرعمر، درمهم ترین اثر فلسفی اش کتاب (حکمه الاشراق)، به شرح و تبیین حکمت اشراق پر داخت. رساله های عرفانی او نامهای ویژه ای دارند،مانند: هیاکل النور، عقل سرخ، لغت موران، آواز پر جبرئیل و صفیر سیمرغ که شیخ اشراق درآن ها،مرحله های سیر و سلوک نفس راشرح داده است http://cdn04.foxitsoftware.com/pub/f..._enu_Setup.exe
    أليس الله بكاف عبده ويخوفونك بالذين من دونه!
    دوستت دارم بهترینم

  16. کاربر روبرو از پست مفید نسیم انقلاب تشکر کرده است .


  17. #9
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-شهریور-۱۷
    محل سکونت
    barefoot in paradise
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    9,111
    امتیاز : 78,558
    سطح : 100
    Points: 78,558, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupVeteranCreated Album picturesTagger First Class
    تشکر کردن : 22,542
    تشکر شده 35,371 در 8,299 پست
    مخالفت
    93
    مخالفت شده 99 در 65 پست

    پیش فرض

    بسیار اتفاقی به نظرم رسید که در سایت مقام معظم رهبری (khamenei.ir) جستجو بکنم ببینم ایشان درباره شیخ شهاب الدین سهرودی مطلبی فرموده اند یا خیر.

    در جستجو متوجه شدم که نامه حضرت امام خمینی به گورباچف ، حضرت امام از شیخ اشراق نیز ذکری داشته اند که در ذیل آن پاراگراف عرض خواهم کرد:

    اگر جناب عالی میل داشته باشید در این زمینه*ها تحقیق كنید، می*توانید دستور دهید كه صاحبان این*گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه*ی غرب، در این زمینه به نوشته*های فارابی و بوعلی سینا رحمة*الله علیهما در حكمت مشاء مراجعه كنند تا روشن شود كه قانون علیت و معلولیت كه هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراك معانی كلی و نیز قوانین كلی كه هرگونه استدلال بر آن تكیه دارد، معقول است نه محسوس؛ و نیز به كتاب*های سهروردی رحمةالله علیه در حكمت اشراق مراجعه نموده و برای جناب*عالی شرح كنند كه جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صرف كه منزه از حس می باشد، نیازمند است و ادراك شهودی ذات انسان از حقیقت خویش، مبرّا از پدیده حسی است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حكمت متعالیه صدرالمتألهین رضوان*الله تعالی علیه و حشره*الله مع النبیین و الصالحین مراجعه نمایند تا معلوم گردد كه حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد.

    متن کامل نامه را از پیوند ذیل می توانید مطالعه بفرمایید:
    http://farsi.khamenei.ir/imam-content?id=9448




    و البته در فرمایشات حضرت آقا نیز در دیدار با مردم زنجان داشته اند یک بار ذکر نام ایشان شده است:


    براى جوان زنجانى بسيار حائز اهميت است كه بداند شهر و منطقه او از دير باز منطقه*اى فرهنگى و داراى رشد علمى و اخلاقى بوده است. شما در تاريخ، برجستگان علمى و فرهنگى در فلسفه، فقه و رياضى داريد كه از اين سرزمين برخاسته*اند و يكى از معروفترين آنها «شيخ شهاب*الدين سهروردى» - شيخ اشراق - است كه به عنوان يك فيلسوف و متفكّر برجسته اسلامى، نام درخشانش در همه دايرةالمعارفهاى دنيا ثبت شده است.
    http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3198

    حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر




  18. 2 کاربر از پست مفید مستاجر خدا تشکر کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1