کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 22 , از مجموع 22
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض آثار سوء گناهان

    السلام علي من اتبع الهدي
    بر اساس آيات قرآن مجيد و معارف اهل بيت ، براى گناهان در دنيا و آخرت آثار سويى است كه اگر گنهكار از گناهانش توبه نكند ، بدون ترديد گرفتار آن آثار سوء خواهد شد .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  2. 2 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  3. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    حضرت سجاد (عليه السلام) در روايتى مفصل به آثار سوء گناهان به اين صورت اشاره مى فرمايند :
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  4. 2 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه نعمت ها را تغيير مى دهند : تجاوز به حقوق مردم ، كناره گرفتن از عادت خير ، از بين رفتن نيكى به مردم ، كفران نعمت ، ترك شكر .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  6. 3 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  7. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه موجب ندامت و حسرت است : قتل نفس ، ترك صله ى رحم ، واگذاشتن نماز تا از دست رفتن وقت ، ترك وصيت ، باز نگرداندن حقوق مالى مردم ، منع زكات تا رسيدن مرگ و لال شدن زبان .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  8. 3 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  9. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه باعث زوال نعمت است : عصيان عارف به ستم ، تعدى به مردم ، استهزاء افراد ، خوار نمودن انسانها .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  10. 3 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  11. #6
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه نعمت ها را دفع مى كند و نمى گذارد به انسان برسد : اظهار احتياج ، خواب ثلث اول شب تا از دست رفتن نماز ، خواب صبح تا ضايع شدن نماز ، كوچك شمردن نعمت ، شكايت از حضرت حق .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  12. 3 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  13. #7
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه باعث پرده درى است : شرابخوارى ، قمار بازى ، دلقك بازى ، كار لغو ، شوخى ، گفتن عيوب مردم ، همنشينى با مى خواران .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  14. 2 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  15. #8
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه سبب نزول بلا و حادثه است : نرسيدن به داد اندوهگين ، ترك يارى ستمديده ، ضايع كردن امر به معروف و نهى از منكر .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  16. 2 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  17. #9
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه موجب پيروزى دشمنان است : ظلم آشكار ، اظهار معاصى ، مباح شمردن حرام ، سرپيچى از خوبان ، اطاعت از بدكاران .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  18. 2 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  19. #10
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه باعث مرگ زودرس است : قطع رحم ، سوگند دروغ ، گفتار كذب ، زنا ، بستن راه مسلمين ، ادعاى امامت به ناحق .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  20. 2 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  21. #11
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه سبب قطع اميد است : يأس از رحمت ، نااميدى شديد از لطف خدا ، تكيه بر غير حق ، تكذيب وعده ى پروردگار .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  22. 2 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  23. #12
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه موجب تاريكى هواست : سحر و كهانت ، ايمان به تأثير ستارگان ، تكذيب قدر ، عقوق والدين .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  24. 2 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  25. #13
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه علت برداشته شدن پرده ى حرمت است : وام گرفتن به نيت پس ندادن ، اسراف در خرج ، بخل بر زن و فرزند و ارحام ، بداخلاقى ، كم صبرى ، به كار گرفتن بى حوصلگى ، خود را به تنبلى زدن ، سبك شمردن اهل دين .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  26. کاربر روبرو از پست مفید amirreza تشکر کرده است .


  27. #14
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه مورث رد شدن دعاست : نيت بد ، زشتى باطن ، دورويى با برادران دينى ، باور نداشتن به اجابت دعا ، به تأخير انداختن نماز تا از بين رفتن وقت ،ترك تقرب به حق با روى گرداندن از كار خير و صدقه ، ناسزا گفتن و فحش در كلام .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  28. کاربر روبرو از پست مفید amirreza تشکر کرده است .


  29. #15
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    گناهانى كه سبب حبس باران مى شود : ستم قاضيان در احكام ، شهادت ناحق ، كتمان شهادت ، منع زكات و قرض ، سنگدلى نسبت به نيازمندان و تهيدستان ، ستم بر يتيم و نيازمند ، راندن سائل ، و رد كردن تهيدست در شب تار .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  30. کاربر روبرو از پست مفید amirreza تشکر کرده است .


  31. #16
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    اميرالمؤمنين (عليه السلام) در رابطه با گناهان مى فرمايند :


    لَو لَمْ يَتَوَعَّدِ اللهُ عَلى مَعْصِيَتِهِ لَكَانَ يَجِبُ اَنْ لاَ يُعْصى شُكْراً لِنِعَمِهِ .


    اگر خداوند بر عصيان بندگانش نسبت به خود وعده ى عذاب نداده بود ، هر آينه واجب بود به خاطر شكر نعمتهايش معصيت نشود !
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  32. کاربر روبرو از پست مفید amirreza تشکر کرده است .


  33. #17
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    بَلَى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره ( 2 ) : 81) .


    آرى ، آنان كه به تحصيل گناه برخاستند و گناه سراسر وجودشان را پوشاند ، اصحاب آتشند ، و در آن هميشگى و جاودانه خواهند بود .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  34. کاربر روبرو از پست مفید amirreza تشکر کرده است .


  35. #18
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالاَْخْسَرِينَ أَعْمَالاً * الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً * أُولئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بَآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلاَ نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْناً (كهف ( 18 ) : 103 ـ 105) .


    به مردم بگو : شما را خبر دهم كه زيانكارترين مردم چه كسانى هستند ، آنان كه تمام كوشش و تلاششان در زندگى دنيا نابود شده ، ولى خيال مى كنند عمل نيك انجام مى دهند .
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  36. 2 کاربر از پست مفید amirreza تشکر کرده اند .


  37. #19
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    کسی که نمی‏تواند ترک گناه کند چه کند؟

    شخصی خدمت امام حسین علیه السلام رسید و گفت: من مرد گناهکاری هستم که صبر از گناه ندارم، مرا موعظه کن.

    حضرت فرمود: با پنج‏شرط هرچه می‏خواهی گناه بکن:

    1 - روزی خدا را نخور، هر چه می‏خواهی گناه کن.

    2 - جایی پیدا کن که خدا تو را نبیند و هر چه می‏خواهی گناه کن.

    3 - از ولایت‏خدا خارج شو و هر چه می‏خواهی گناه کن.

    4 - جان به عزرائیل نده و هر چه خواهی گناه کن.

    5 - به جهنم نرو و هر چه می‏خواهی گناه کن.
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  38. کاربر روبرو از پست مفید amirreza تشکر کرده است .


  39. #20
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-اردیبهشت-۰۵
    محل سکونت
    بهشت اعلی
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    401
    امتیاز : 7,882
    سطح : 59
    Points: 7,882, Level: 59
    Level completed: 66%, Points required for next Level: 68
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialTagger Second Class1 year registered5000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,834
    تشکر شده 1,141 در 330 پست
    حالت من : Sepasgozar
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 5 در 5 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط amirreza نمایش پست اصلی
    گناهانى كه علت برداشته شدن پرده ى حرمت است : وام گرفتن به نيت پس ندادن ، اسراف در خرج ، بخل بر زن و فرزند و ارحام ، بداخلاقى ، كم صبرى ، به كار گرفتن بى حوصلگى ، خود را به تنبلى زدن ، سبك شمردن اهل دين .
    سلام.منبع این جمله رو میشه بفرمایید؟


    خدایا

    عشقی به من بده که مرا بسازد همچون فرشتگان بهشت تو

    یاری به من بده که در او ببینم یک گوشه از صفای سرشت تو

    در لایتناهی حیات، آنجا که ساکنم؛ همه چیز عالی و کامل و تمام عیار است.


  40. کاربر روبرو از پست مفید برگــــ طوبی تشکر کرده است .


  41. #21
    عضو جامعه مدال ها:
    Arm of Law

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۰۴
    محل سکونت
    جها ن اسلام
    جنسيت
    برادر
    سن
    -1985
    نوشته ها
    313
    امتیاز : 8,577
    سطح : 62
    Points: 8,577, Level: 62
    Level completed: 43%, Points required for next Level: 173
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialCreated Blog entryCreated Album picturesVeteran5000 Experience Points
    تشکر کردن : 626
    تشکر شده 653 در 215 پست
    حالت من : Khonsard
    نوشته های وبلاگ
    4
    مخالفت
    43
    مخالفت شده 9 در 8 پست

    پیش فرض

    آثار سوء گناه و معصیت در قرآن و روایات




    گناه يعنى سرپيچى از فرمان خدا. فرمانهاى خداوند گاهى فرمانِ انجام فعلى هستند و گاهى فرمانِ ترك يك فعل. گناهكار كسى است كه از اين دستورات سرپيچى كند؛ يعنى افعالى را كه به آنها امر شده است ترك كند و افعالى را كه از آنها نهى شده است انجام دهد. خداوند به مصالح و مفاسد اعمال آگاه است و مى داند كدام فعل انسان را به هدف غايى خويش مى رساند و كدام عمل او را از رسيدن به هدف خلقت باز مى دارد. بنابراين همه اوامر الهى به اعمالى تعلق دارد كه از نظر اخلاقى داراى ارزش مثبت هستند و نهى خداوند هميشه از عملى است كه انسان را از هدف غايى دور مى كند. گناه، عصيان و مفاهيمى مانند آنها، هميشه به افعالى كه از نظر اخلاقى ارزش منفى دارند اشاره مى كنند. كسى كه مى خواهد در مسير كمال باشد و زندگى اخلاقى و سعادت بخشى داشته باشد، با اطمينان به علم و خيرخواهى خداوند، بايد فرمانهاى او را راهنماى خويش قرار دهد و مطابق دستورات الهى عمل نمايد.

    در كتاب و سنت، اعمال بسيارى با عنوان گناه نام برده شده اند. هرگناه در هر عرصه از عرصه هاى زندگى كه باشد به رابطه انسان با خدا آسيب مى رساند. برخى از گناهان علاوه بر رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود يا ديگران را نيز آسيب مى رسانند. مثلاً ظلم به ديگران، دزدى، غيبت و... هم رابطه انسان با خدا را ضعيف مى كنند و هم به رابطه انسان با ديگران و اجتماع آسيب مى رسانند.


    آثار گناه


    1ـ كيفر الهى

    فرمانهاى خداوند محدوده هاى مجاز را از قلمروهاى ممنوع جدا مى كنند و راه رسيدن به كمال واقعى را نشان مى دهند. كسى كه در قلمروهاى ممنوع گام مى گذارد، گناهكار است و مهمترين نتيجه اى كه از كار خود مى گيرد، محروميت از كمال انسانى و قرب الهى است. در كتاب و سنت سخنان بسيارى درباره آثار سوء گناهان آمده است. براى بسيارى از گناهان، نتايج سوء و عذابهاى اخروى ذكر شده است، ولى عبارات فراوانى نيز وجود دارد كه از گناه به طور كلى سخن گفته اند و آثار گناه را معرفى كرده اند. در قرآن كريم اطاعت و عصيان در برابر هم قرار دارند و آثار كاملاً متفاوت آنها بيان شده است. خداوند در سوره نساء پس از بيان احكام ارث، از قوانين آن به عنوان حدود الهى ياد مى كند و آثار اطاعت و عصيان را اينگونه مى فرمايد:

    تلك حدود اللّه ومن يطع اللّه ورسوله يدخله جنّاتٍ تجرى من تحتها الانهر خلدين فيها و ذلك الفوز العظيم * ومن يعص اللّه ورسوله ويتعد حدوده يدخله نارا خلدا فيها وله عذاب مهين؛ 1

    اينها مرزهاى الهى است و هركس از خدا و پيامبر او اطاعت كند، خداوند وى را به باغهايى درآورد كه همواره آب از زير درختانش روان است، جاودانه در آن مى مانند و اين پيروزى بزرگى است * و هركس نافرمانى خدا و پيامبر او را كند و از مرزهاى او تجاوز كند وى را در آتشى درآورد كه جاودانه در آن خواهد بود و براى او عذابى خواركننده است.

    اميرالمؤمنين عليه السلام نيز به تقابل اطاعت و عصيان و آثار متفاوت آنها اينگونه اشاره كرده اند:

    ان اللّه سبحانه وضع الثواب على طاعته والعقاب على معصيته؛ 2

    خداى سبحان پاداش را در طاعت نهاده است و كيفر را برابر معصيت.

    پاداش و كيفر اثر كلى اطاعت و عصيان است؛ ولى چرا خداوند به اطاعت پاداش مى دهد و به عصيان كيفر؛ مگر خداوند از عصيان بندگان زيان مى بيند و يا از اطاعت آنان سودى مى برد؟ پاسخ براى كسى كه خدا و اوصاف او را بشناسد و بر مطلق بودن كمال او آگاه باشد روشن است. با وجود اين در قرآن و روايات معصومين عليهم السلام پاسخ اين پرسش داده شده است.

    ان احسنتم احسنتم لانفسكم وان أسأتم فلها؛ 3

    اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده ايد و اگر بدى كنيد، به خود [بد نموده ايد].

    امام على عليه السلام نيز فرمود:

    فانّ اللّه سبحانه وتعالى خلق الخلق حين خلقهم غنيا من طاعتهم، آمنا من معصيتهم لانه لاتضره معصية من عصاه ولاتنفعه طاعة من اطاعه؛ 4

    خداى سبحان و متعال آفريدگان را آفريد در حالى كه از طاعتشان بى نياز بود و از نافرمانى شان در امان، زيرا از نافرمانى گناهكار به او زيانى نمى رسد و از فرمانبردارى آن كه فرمانش مى برد سودى نمى برد.

    با اختصاص پاداش به اعمال نيك و كيفر به اعمال بد، امكان حركت بندگان به سوى كمال و پرهيز از گناه بيشتر خواهد بود و اشتياق به عمل صالح افزون خواهد شد. امام على عليه السلام فرق گذاردن ميان نيكوكاران و گناهكاران را چنان مهم مى دانند كه سياست حكومت اسلامى را بر همين اساس ترسيم مى كنند و خطاب به مالك اشتر مى فرمايند:ولايكوننّ المحسن والمسى ء عندك بمنزلة سواء، فانّ فى ذلك تزهيدا لاهل الاحسان فى الاحسان وتدريبا لاهل الاساءة على الاساءة؛ 5

    مبادا نيكوكار و بدكردار در نظرت برابر باشند، زيرا موجب كم شدن رغبت نيكوكار به نيكى است و بدكردار را به بدى وادار مى كند.

    سود پاداش و كيفر خداوند نيز به بندگان مى رسد، در صورتى كه وعده پاداش و عذاب را باور كنند و از بيم كيفر ترك گناه كنند و به اميد پاداش، طاعت پيشه كنند. امام زين العابدين عليه السلام خطاب به خداوند اينگونه مناجات مى كند:اللهم ارزقنا خوف عقاب الوعيد وشوق ثواب الموعود حتى نجد لذة ما ندعوك به و كابة ما نستجيرك منه؛ 6

    خداوندا! ما را هراسِ كيفرى كه از آن بيم داده اى و اشتياق پاداشى كه به آن وعده داده اى روزى كن تا لذت آنچه را از تو خواهانيم دريابيم و اندوه آنچه از آن به تو پناه مى بريم بيابيم.

    امام على عليه السلام مى فرمايند:

    خداوند پاداش را در طاعت و كيفر را بر معصيت قرار داد تا بندگانِ خود را از عذابش برهاند و آنان را به بهشت درآورد.7

    اگر كسى وعده پاداش و كيفر را باور نكند، جز زيان چيزى نصيب او نخواهد شد؛ زيرا كفر او به عصيان مى انجامد و روزى خواهد رسيد كه پشيمان خواهد بود:

    يَومئِذ يودّ الذين كفروا وعصوا الرسول لو تسّوى بهم الارض؛ 8

    آن روز (قيامت)، كسانى كه كفر ورزيده اند، و از پيامبر نافرمانى كرده اند، آرزو مى كنند كه اى كاش با خاك يكسان مى شدند.

    گناه موجب استحقاق كيفر الهى است. وعده هاى عذاب و كيفر گناهكاران در قرآن و احاديث بسيار است و در آينده به ذكر آنها خواهيم پرداخت. اكنون آثار ديگر گناه را ياد مى كنيم كه نشان مى دهد چگونه است كه گناهكار در آخرت سپرى در برابر عذاب خدا ندارد.


    2ـ نابودى اعمال

    از امام صادق عليه السلام روايت شده است:

    جدوا واجتهدوا وان لم تعملوا فلاتعصوا فان من يبنى ولايهدم يرتفع بنائه وان كان يسيرا ومن بنى ويهدم يوشك ان لايرتفع بنائه؛ 9

    تلاش و كوشش كنيد [در عمل صالح] و اگر عمل [صالح [نمى كنيد گناه نكنيد، زيرا كسى كه بنا را مى سازد و خرابش نمى كند ساختمان او هرچند اندك بالا مى رود و كسى كه بنا را مى سازد و خراب مى كند بنايى ندارد.

    كسى كه گناه مى كند ساخته خود را تخريب مى كند و كشته خود را مى سوزاند. دست او از همه چيز خالى است و سپرى ندارد كه او را از عذاب نگاه دارد. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «كسى كه "سبحان اللّه" بگويد خداوند در بهشت درختى براى او مى كارد». مردى برخاست و عرض كرد: «پس ما درختان زيادى در بهشت داريم». پيامبر فرمودند: «آرى ولى مبادا كه آتشى به سوى آنها روانه كنيد وهمه را بسوزانيد».


    3ـ عدم قبولى اعمال

    گناه اعمال صالح گذشته را نابود مى كند، يعنى آثار اعمالى را كه مورد قبول خداوند بوده اند از بين مى برد. برخى از گناهان، علاوه بر اين اثرِ سوء، مانع قبولى اعمالِ ديگر مى شوند. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:

    ان للّه ملكا ينادى على بيت المقدس كل ليلة: من اكل حراما لم يقبل اللّه منه صرفا ولاعدلاً؛ 10

    خداوند فرشته اى دارد كه هر شب بر فراز بيت المقدس ندا مى دهد: كسى كه حرامى بخورد خداوند هيچ عمل واجب يا مستحبى را از او نمى پذيرد.

    پذيرفته نشدن اعمال از آن روست كه انسان گناهكار تا زمانى كه بر گناه خود اصرار مى كند و يا به فكر جبران خطاى خود برنيامده است، از دايره تقوا بيرون است. خداوند در قرآن كريم فرموده است:

    انما يتقبل اللّه من المتقين؛ 11

    خدا فقط از تقوا پيشگان مى پذيرد.

    در روايات نيز بر اهميت ورع و تقوى در قبولى اعمال تأكيد شده است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند:

    ولو صليتم حتى تكونوا كالاوتاد، وصمتم حتى تكونوا كالحنايا لم يقبل اللّه منكم الاّ بورع حاجز؛ 12

    اگر آنقدر نماز گزاريد كه چون ميخهاى كوبيده بر زمين شويد و آنقدر روزه بگيريد كه چون چوبهاى تراشيده ضعيف گرديد، خدا از شما نمى پذيرد مگر با ورعِ بازدارنده از گناه.


    4ـ محروميت از عمل صالح

    هر عمل صالح كه در نزد خداوند پذيرفته شود و عاملى همچون گناه آن را نسوزاند، انسان را رشد مى دهد و به كمال نزديك مى كند. توفيق انجام اعمال صالح و حفاظت آنها، براى هر كسى پديد نمى آيد. لطف خداوند در دادن توفيق عمل صالح، شامل كسانى است كه از گناه پرهيز مى كنند. امام صادق عليه السلام فرموده اند:

    ان الرجل يذنب فيحرم صلوة الليل وانّ عمل السّيى ء اسرع فى صاحبه من السكين فى للحم؛ 13

    همانا شخص گناهى مى كند و در اثر آن از نماز شب محروم مى شود و تأثير كار بد در عامل آن از تأثير كارد در گوشت سريعتر است.


    5ـ عدم استجابت دعا

    يكى از آثار گناه، عدم استجابت دعاست. انسان گناهكار خدا را نافرمانى كرده است و دعوت پروردگار به صلاح و نيكى را نپذيرفته است؛ پس چگونه انتظار دارد كه خدا دعاى او را مستجاب نمايد؟ در روايت آمده است: روزى گذار حضرت موسى عليه السلام به يكى از اصحابش افتاد كه در حال سجده بود. هنگامى كه بازگشت باز همان شخص را در سجده ديد. فرمود: اگر حاجت تو به دست من بود آن را برآورده مى كردم. خداوند به موسى عليه السلام وحى كرد كه: اى موسى اگر آنقدر سجده كند كه گردن او بشكند، باز هم از او نمى پذيرم تا از آنچه مرا ناخوشايند است رو گرداند و به آنچه دوست دارم رو آورد14.

    در روايات، گناهان خاصى معرفى شده اند كه مانع برآورده شدن دعا هستند. تعدى به حقوق ديگران، گناهى است كه از استجابت دعا جلوگيرى مى كند. اميرالمؤمنين عليه السلام فرموده اند كه خداوند به حضرت عيسى عليه السلام فرمود:انى لااستجيب لاحدٍ منهم (بنى اسرائيل) ولاحد من خلقى لديهم مظلمة؛ 15دعاى هيچيك از بنى اسرائيل و هيچيك از آفريدگانم را كه حقى از ديگران برگردن دارد، برآورده نمى كنم.

    امام صادق عليه السلام نيز فرموده اند:

    من سرّه ان يستجاب دعاؤه فليطب مطعمه وكسبه؛ 16

    كسى كه چون دعايش برآورده شود شادمان مى شود بايد [اگر اين شادمانى را طالب است] خوراك و درآمدش را پاكيزه از حرام سازد.


    6ـ محروميت از روزى و نعمت

    يكى از آثار گناه كه در زندگى دنيوى آشكارا ديده مى شود، محروميت از نعمتها و تنگى روزى است. امام صادق عليه السلام مى فرمايند:

    ان الذنب يحرم العبد الرزق؛ 17

    گناه بنده را از روزى محروم مى سازد.

    در روايت ديگرى از امام باقر عليه السلام نقل شده است:

    ان اللّه قضى قضاه حتما لاينعم على العبد بنعمة فيسلبها اياه حتى يحدث العبد ذنبا يستحق بذلك النقمه؛ 18

    خداوند حكم قطعى و حتمى فرموده كه نعمتى را كه به بنده اى مرحمت فرموده از او باز نگيرد، مگر زمانى كه گناهى كند كه مستحق كيفر گردد.

    اميرالمؤمنين عليه السلام نيز فرموده اند:

    وايم اللّه ما كان قوم قطّ فى غض نعمة من عيش فزال عنهم الاّ بذنوب اجنرحُوها، لان اللّه ليس بظلام للعبيد؛ 19

    به خدا سوگند هرگز مردمى زندگانى خرم و نعمت فراهم را از كف ندادند مگر به كيفر گناهى كه انجام دادند، زيرا خدا بر بندگان ستمكار نيست.


    7ـ نزول بل

    گناه موجب نزول بلا و نكبت بر فرد و اجتماع گناهكار است. امام باقر عليه السلامفرمودند:

    ما من نكبة تصيب العبد الا بذنب وما يعفوا اللّه عنه اكثر؛ 20

    هيچ رنج و مصيبتى به بنده نمى رسد مگر به سبب گناهى. و [تازه [آنچه را خدا مى بخشايد بيشتر است.

    مقصود از اين عبارت، اين است كه هر گناهى مى تواند موجب رنج و مصيبت براى گناهكار باشد ولى خداوند به رحمت خود، بسيارى از گناهان را مى بخشايد و در اثر آنها مصيبتى نازل نمى فرمايد. امام موسى كاظم عليه السلام مى فرمايند:

    حق على اللّه ان لايعصى فى دار الا اضحاها للشمس حتى تطهرها؛ 21

    بر خدا سزاوار است كه هر خانه اى را كه در آن نافرمانىِ خدا مى شود خراب كند تا خورشيد بر آن بتابد و پاكش كند.

    قرآن كريم نيز از امتهايى ياد مى كند كه از نعمت خداوند برخوردار بودند و در اثر گناه، آن نعمتها از آنان گرفته شد و هلاك شدند.

    ألم يروا كم اهلكنا من قبلهم من قرن مكّنّهم فى الارض مالم نمكن لكم وارسلنا السَّماء عليهم مدرارا وجعلنا الانهر تجرى من تحتهم فاهلكنهم بذنوبهم وأنشأنا من بعدهم قرنا ءاخرين؛ 22

    آيا نديده اند كه پيش از آنان چه بسيار امتها را هلاك كرديم؟ [امتهايى كه[ در زمين به آنان امكاناتى داريم كه براى شما آن امكانات را فراهم نكرده ايم، و [بارانهاى [آسمان را پى در پى بر آنان فرو فرستاديم، و رودها را از زير [شهرهاى [آنان روان ساختيم. پس ايشان را به [سزاى[ گناهانشان هلاك كرديم، و پس از آنان نسلهاى ديگرى پديد آورديم.امام على عليه السلام نيز فرموده اند:

    واحذروا ما نزل بالامم قبلكم من المثلات بسوء الافعال وذميم الاحوال؛ 23

    از كيفرهايى كه بر سر امتهاى پيشين به سبب اعمال ناشايست و كارهاى نكوهيده آمد بپرهيزيد. در اين عبارت نيز بيان شده است كه چگونه زشتكارى و گناه موجب كيفر ديدن امتها مى شود.


    8ـ بيمارى دل و انكار حقايق

    يكى از آثار گناه تيرگى دل است. اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

    لا وجع اوجع للقلوب من الذنوب؛ 24

    دردى دردناكتر از گناه براى دل نيست.

    امام باقر عليه السلام نيز فرموده اند:

    ما من عبد الا وفى قلبه نكتة بيضاء فاذا اذنب ذنبا خرج من النكتة نكتة سوداء فان تاب ذهب ذلك السواد وان تمادى فى الذنوب زاد ذلك السواد حتى يغطى البياض فاذا غطى البياض لم يرجع صاحبه الى الخير ابدا وهو قوله تعالى: «كلا بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون»؛ 25

    در قلب هر بنده اى نقطه سفيدى وجود دارد. چون گناهى كند نقطه سياهى از آن سفيدى خارج مى شود. اگر توبه كند آن سياهى برطرف مى شود و اگر در گناه فرو رود و ادامه دهد سياهى قلب زياد مى شود تا اينكه تمام سفيدىِ قلب را مى پوشاند. هرگاه سفيدى پوشيده گردد چنين قلبى هيچگاه به خير باز نخواهد گشت. اين معناى فرموده خداوندست كه «نه چنين است بلكه آنچه مرتكب مى شدند، زنگار بر دلهايشان بسته است».

    در اين آيات از كسانى سخن رفته است كه آيات خداوند و روز جزا را انكار مى كنند. ريشه اين انكار نيز تجاوز از حدود الهى و گناه معرفى شده است.


    9ـ محروميت از آمرزش

    خداوند بخشاينده گناهان است. همه بندگان جز معصومين عليهم السلام كم يا زياد دچار خطا و گناه مى شوند. بنده اى كه پس از گناه استغفار كند آمرزيده مى شود، ولى آنكه بر گناه خود اصرار مى كند خود را از آمرزش الهى محروم مى سازد. او نمى انديشد كه خداوند به او مهلت داده تا مگر توبه كند. گمان مى كند گناه او ضررى به او نمى رساند و به گناه ادامه مى دهد و به دعوت خداوند كه او را مى خواند تا بيامرزد بى اعتنايى مى كند.

    يدعوكم ليغفرلكم من ذنوبكم ويؤخّركم الى اجل مسمى؛ 26

    [خداوند [شما را مى خواند تا پاره اى از گناهانتان را ببخشايد و تا زمان معينى شما را مهلت دهد.

    نتيجه اين بى اعتنايى، محروم شدن از بخشايش پروردگار است. امام صادق عليه السلام فرمودند:

    من هم بسيّئة فلايعملها، فانه ربما عمل العبد السيئة فيراه الرب فيقول و"عزّتى وجلالى لااغفرلك بعد ذلك ابدا"؛ 27

    كسى كه آهنگ گناهى كرد بايد از آن خوددارى كند، زيرا بسا كه بنده گناهى كند و پروردگار او را ببيند و بگويد: "قسم به شكوه و جلالم كه پس از اين ديگر تو را نيامرزم".


    10ـ ترس از مرگ

    كسى كه به عاقبت گناه انديشه كند و بداند كيفر دردناكى در انتظار گناهكاران است، طبيعى است كه از گناه بپرهيزد؛ ولى اگر عليرغم آگاهى از آخرت دردناك گناهكار، باز هم گناه نمايد بى شك از مرگ خويش هراسناك خواهد بود و ترجيح مى دهد كه به مرگ نيانديشد. زيرا زندگى پس از مرگ را براى خود زندگى اى دهشتناك خواهد ديد. هراس از مرگ براى كسى كه به عمل صالح روى مى آورد مبارك است و براى كسى كه بر خطا و گناه خويش باقى مى ماند رنج آور و مايه تلخى زندگى است. اميرالمؤمنين عليه السلام در مواعظ خويش فرموده اند:

    لاتكن من... يكره الموت لكثرة ذنوبه ويقيم على ما يكره الموت من اجله؛ 28از آنان مباش... كه مرگ را خوش نمى دارند چون گناهشان بسيار است و به چيزى كه به سبب آن مرگ را خوش نمى دارند [يعنى به گناه [ادامه مى دهند.


    علت گناه

    منشأ گناه را مى توان جهل، غفلت و شهوت معرفى كرد. كسى كه به خدا و فرامين او آگاه نيست يا از روز جزا و كيفر گناه بى خبر است، گناه مى كند. همينطور كسى كه به اين امور آگاه است، ولى دچار غفلت مى شود. انسان جاهل و غافل، عوامل بازدارنده از گناه را از دست مى دهد و مرتكب گناه مى شود. شهوت عاملى است كه گناه را در دل و ذهن انسان زينت مى دهد و موجب فراموشى و غفلت مى گردد. كسى كه در اثر شهوت، انگيزه اى قوى براى ارتكاب گناه يافته باشد، معرفت خود به خدا و قيامت و احكام الهى را مزاحم اطفاء شهوت خويش مى يابد و به طور ناخودآگاه آن معرفت را از ذهن خويش دور مى كند و ترجيح مى دهد به آن انديشه نكند. رفته رفته حالت غفلت بر او عارض مى شود و به كمك توجيهات شيطانى، گناه بودن معاصى را انكار يا فراموش مى كند و رو به گناه مى آورد. امام على عليه السلام فرمودند:

    لاتكن ممّن... إن عرضت له شهوةٌ اسلف المعصيه وسوّف التوبه، ان عرَقه محنة انفرج عن شرايط الملّة؛ 29

    از آنان مباش... كه چون شهوتى پيش آيد گناه را مقدم مى دارد و توبه را به آينده وامى گذارد، و چون رنجى بدو رسد از راه شرع بيرون مى شود.

    اين سخن امام على عليه السلام نشان مى دهد كه حداقل برخى از گناهكاران به سبب ناشكيبايى در برابر خواسته هاى نفسانى به گناه مبتلا مى شوند و كسى كه تاب مقاومت در برابر شهوات را ندارد، تاب رنجهاى ديندارى و تبعيت از شرع را نيز ندارد.رذايل اخلاقى هريك منشأ گناه يا گناهانى هستند. امام اميرالمؤمنين عليه السلام فرموده اند:

    الحرص والكبر والحسد دواعٍ الى التقحم فى الذنوب؛ 30

    حرص و خودبينى و حسد، انگيزه هايى براى در افتادن به گناهان است.

    رذائلى از اين دست خود ريشه در دنياپرستى و سوءظن به خدا دارند. كسى كه مى خواهد به گناه مبتلا نشود بايد با ريشه هاى آن مبارزه كند، يعنى ملكات ناپسند را از نفس خود بزدايد، و مبارزه با ملكات نفسانى در سايه عقايد صحيح و ايمان حقيقى به خداوند و صفات نيكوى او امكانپذير است. از سويى نادرستى رابطه معرفتى انسان با خدا منشأ رذايل مى شود و از سوى ديگر رذايل نفسانى موجب گناه مى شود و به رابطه انسان و خدا آسيب مى رساند. اين رذايل بزرگترين اثر سوء را بر رابطه انسان با خدا مى گذارند. اين تأثير سوء ناشى از همين رابطه دو سويه است. رذايل نفسانى روابط ديگر انسان را نيز تضعيف مى كنند كه درباره آنها سخن خواهيم گفت.

    يكى از عوامل بسيار مهم روى آوردن به گناه، كوچك شمردن آن است. كسى كه گناهى را كوچك مى شمارد بر انجام آن گناه جرأت مى يابد و به هنگام ارتكاب آن گناه دچار احساس گناه نمى شود. درنتيجه به انجام آن گناه عادت مى كند و هربار كه آن را مرتكب شود، آخرت خويش را تباه تر مى سازد. از اين روست كه سخت ترين گناه آن است كه گناهكار آن را كوچك شمارد: «اشدُّ الذنوب ما استهان به صاحبه»31.

    اميرالمؤمنين عليه السلام به جنبه ديگرى از خطر كوچك شمردن گناه اشاره كرده اند و فرموده اند:

    ولا تأمن على نفسك صغير معصية فلعلّك معذّب عليه؛ 32

    و بر گناه خرد خود ايمن مباش شايد كه تو را بر آن عذاب كنند.

    كسى كه گناهى را كوچك مى شمارد علاوه بر آنكه احتمال تكرار آن را افزايش مى دهد، بى دليل خود را از كيفر آن گناه در امان دانسته است و اين با خوف مثبت و سازنده در تنافى است.


    گناه صغير و كبير

    در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه: «اگر كوچك شمردن گناه، عملى نادرست است و گناهى كه كوچك شمرده شود خود بزرگترين گناه است، چگونه است كه گناه را به صغيره و كبيره تقسيم نموده اند؟ و آيا اين تقسيم مورد تأييد قرآن و روايات هست؟»قرآن درباره گناهان بزرگ اينگونه مى گويد:

    إن تجتنبُوا كبائر ما تنهون عنه نكفّر عنكم سَيّئاتكم وندخلكم مدخلاً كريما؛ 33

    اگر از گناهان بزرگى كه از آن[ها [نهى شده ايد دورى گزينيد، بديهاى شما را از شما مى زداييم، و شما را در جايگاهى ارجمند درمى آوريم.

    چنانكه از اين آيه پيداست، قرآن گناهان را به كبيره و غيركبيره تقسيم مى كند و تفاوت آنها را در چگونگى بخشوده شدن و زدوده شدن آنها معرفى مى نمايد. امام صادق عليه السلام نيز همين وجه تمايز را بيان فرموده اند:

    الكبائر التى اوجب اللّه عليها النار؛ 34

    گناهان كبيره آنهاست كه خدا دوزخ را براى آنها واجب ساخته است.

    از اين روايت پيداست كه بر گناه صغير وعده دوزخ داده نشده است. ولى آيا گناهى كه بر آن وعده دوزخ داده نشده باشد كوچك است؟ آيا سرپيچى از فرمان خداوند را مى توان كوچك انگاشت. به نظر مى رسد صغيره بودن گناه در مقايسه با گناهان كبيره است. يعنى گناهانى را به سبب شدت تأثير تكوينى و قهرى آنها در شقاوت انسان و دورى از خدا "كبيره" ناميده اند و برخى ديگر از گناهان را كه تأثيرشان در بعد از خداوند به اين اندازه نيست، "صغيره" قلمداد نموده اند. اين عنوان يعنى «صغيره بودن نسبى»، منافاتى با بزرگى مطلق گناه ندارد. بنابراين هيچ گناهى كوچك نيست. جمع ميان بزرگى مطلق گناهان و صغيره و كبيره بودن نسبى آنها در روايت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ديده مى شود:

    لاتحقرن ذنبا ولاتصغرنه واجتنب الكبائر فان العبد اذا نظر الى ذنوبه دمعت عيناه دما وقيحا يقول اللّه تعالى «يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا وما عملت من سوء تود لو ان بينها وبينه امدا بعيدا»؛ 35 هيچ گناهى را خوار و كوچك مشمار و از گناهان كبيره بپرهيز، چون در روز قيامت بنده به گناهان خود مى نگرد، از دو چشمش خون و چرك مى ريزد، خداى متعال مى فرمايد: «روزى كه هركس كارهاى نيك و بد خويش را حاضر شده مى يابد و آرزو مى كند كاش ميان او و آن [كارهاى بد[ فاصله اى دور بود».

    منبع: آموزه های بنیادین علم اخلاق؛ محمد فتحعلی خانی؛ مركز جهانی علوم اسلامی؛ ج1



    --------------------------------------------------------------------------------


    1 . نساء/ ١٤ و ١٣.

    2 . نهج البلاغه، كلمات قصار، ٣٦٨.

    3 . اسراء/ ٧.

    4 . نهج البلاغه، خطبه ١٩٣.

    5 . نهج البلاغه، نامه ٥٣،

    6 . الحياة، ج ١، ص ٤٢٢ به نقل از صحيفه سجاديه دعاى چهل و پنجم.

    7 . نهج البلاغه، كلمات قصار، ٣٦٨.

    8 . نساء/ ٤٢.

    9 . گناهان كبيره، ج ١، ص ٧، به نقل از عدة الداعى، ص ٢٣٥.

    10 . همان، ص ٨.

    11 . مائده/ ٢٧.

    12 . محجة البيضاء، ج ٢، ص ٣٠١.

    13 . اصول كافى، ج ٢، باب الذنوب.

    14 . گناهان كبيره، ص ٩.

    15 . محجة البيضاء، ج ٢، ص ٣٠١.

    16 . همان.

    17 . اصول كافى، ج ٢، باب الذنوب.

    18 . همان.

    19 . نهج البلاغه، خطبه ١٧٨.

    20 . اصول كافى، ج ٢، باب الذنوب.

    21 . اصول كافى، ج ٢، باب الذنوب.

    22 . انعام/ ٦.

    23 . نهج البلاغه، خطبه ١٩٢.

    24 . اصول كافى، ج ٢، باب الذنوب.

    25 . اصول كافى، ج ٢، كتاب الايمان والكفر، باب الذنوب، حديث ٢٠.

    26 . مطففين/ ١٣١٠.

    27 . ابراهيم/ ١٠.

    28 . اصول كافى، ج ٢، باب الذنوب.

    29 . نهج البلاغه، كلمات قصار، ١٥٠.

    30 . نهج البلاغه، كلمات قصار، ١٥٠.

    31 . نهج البلاغه، كلمات قصار، ٣٧١.

    32 . همان، كلمات قصار، ٣٤٨.

    33 . همان، خطبه ١٤٠.

    34 . نساء/ ٣١.

    35 . اصول كافى، ج ٢، باب الكبيره.
    یاران شتاب کنید ،
    گویند قافله ای درراه است .میگویند که گناه کاران رانمی پذیرند ؟
    آری گناه کاران را دراین قافله راهی نیست ..
    اما پشیمانان را می پذیرند

  42. 3 کاربر از پست مفید شهداي اروند تشکر کرده اند .


  43. #22
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۵
    محل سکونت
    سومين حرم اهل بيت عليهم السلام
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    3,875
    امتیاز : 29,370
    سطح : 99
    Points: 29,370, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 630
    Overall activity: 99.4%
    افتخارات:
    SocialYour first GroupCreated Album picturesVeteranTagger First Class
    تشکر کردن : 8,731
    تشکر شده 8,182 در 2,842 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 8 در 6 پست

    پیش فرض

    بسم الله الرحمن الرحيم
    إن تَجتَنِبوُا کَبَآئِرَ مَا تُنهَونَ عَنهُ نُکَفِّر عَنکُم سَیئَاتِکُم



    وَ نُدخِلکُم مُّد خَلاً کَریمًا



    ( ای اهل ایمان ) چنانچه از گناهان بزرگی ( گناهان کبیره ) که شما را از آن نهی

    کرده اند دوری گزیرنید ما از گناهان دیگر شما در گذریم و شما

    را در دو عالم به مقامی نیکو و رتبه بلند برسانیم.

    ( سورة النساء 31 )



    1_ شرک 21_ کم فروشی

    2_ یأس از رحمت خدا 22_ ربا خواری

    3_ ریا 23_ خوردن مال یتیم

    4_ قتل نفس 24_ خیانت به امانت

    5_ کبر و غرور 25_ اسراف

    6_ غضب 26_ کفران نعمت

    7_ حسد 27_هوای نفس

    8_ تهمت 28_شراب خواری

    9_غیبت 29_قمار بازی

    10_ فحش و دشنام 30_ سحر و جادو

    11_ دروغ 31_ عاق والدین

    12_ کتمان حق 32_ قطح رَحِم

    13_ نمیمه (سخن چینی) 33_ ترک نماز

    14_ سو ء ظن 34_ ترک زکات

    15_ عهد و پیمان شکنی 35_ فرار از جهاد

    16_ ظلم و ستم 36_ استخفاف حج

    17_ حرام خواری 37_ زنا

    18_ خوردن خون 38_لواط

    19_ خوردن میته 39_ مساحقه

    20_خوردن گوشت خوک 40_ استمناء
    قل انما اعظكم بواحده ان تقومو لله
    والعاقبه للمتقين گمنام اشنااميررضا

  44. کاربر روبرو از پست مفید amirreza تشکر کرده است .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1