کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
صفحه 4 از 4 نخستنخست ... 234
نمایش نتایج: از شماره 91 تا 98 , از مجموع 98
  1. #91
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-دی-۰۳
    محل سکونت
    esfahan
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    528
    امتیاز : 4,812
    سطح : 44
    Points: 4,812, Level: 44
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 138
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 204
    تشکر شده 481 در 223 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 2 در 2 پست

    پیش فرض

    شهود قلبی همان الهام است منتها این هم برای خودش مراتب دارد یعنی خطوراتی که به قلب ما وارد می شود و ما را متوجه امری می کند در واقع مراتب ایمان است که ما را به عالمی متصل می کند.

    مثلا کسی که توکل دارد این فکر حتما قلبش در این مرتبه قرار گرفته که چیزی را بالای اراده خدا نمی تواند تصور کند و با قلب به این یقین رسیده که خداوند حکیم مطلق است پس هر کاری می کند بهترین کار است.

    اینها همان مراتب ایمان است و ایمان وقتی قلبی می شود تازه ایمان است و الا عقلی که ما همه می دانیم توکل داشتن و یقین و رضایت به رضای حق داشتن چیزهای خوبی است وقتی قلبی شد تازه می شود ایمان.

    مثلا یک حدیث داریم از حضرت علی که می فرمایند وضو نور است و وضو روی وضو، نور روی نور است. حالا از منظر عقلی یک وقت می خواهیم بحث کنیم که چرا این طور است این هم خوب است ولی کافی نیست یک وقت از منظر قلبی و با علم حضوری این نور را می یابیم و درک می کنیم این ایمان ما را افزایش می دهد و عمل ما را خالصانه می کند. ما این طوری به حقیقت وضو که نور است پی می بریم و این کار هم فردی است یعنی با درس و علم حصولی پیدا نمی شود این همان علم عشق است که در دفتر نباشد یعنی هر کس باید خودش تلاش کند.

    نماز ما را به حضور و عالم قلب می برد اگر آن را نگه داریم و حفظ کنیم. یعنی سعی کنیم نمازمان واقعی باشد که اسمش همان حضور قلب است. حدیث داریم عبادت بدون حضور قلب پذیرفته نیست چون حقیقت عبادت با حضور قلب کشف می شود و یک سالک مدام هم با هر عبادت مطلب دیگری برایش روشن می شود این طور نیست که نماز یک حقیقت دارد و من در اولین تلاشم برای حضور قلب به آن برسم، در همین حدیث شرح داده شد که حقیقت عبادت و عبادت واقعی در واقع نزد معصوم است ما هر چه تلاش کنیم خودمان را به امام نزدیک تر کنیم بیشتر از حقیقت نماز و روزه و غیره بهره می بریم.

  2. #92
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-دی-۰۳
    محل سکونت
    esfahan
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    528
    امتیاز : 4,812
    سطح : 44
    Points: 4,812, Level: 44
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 138
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 204
    تشکر شده 481 در 223 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 2 در 2 پست

    پیش فرض

    حالا با همین قلب باید خودمان را مخاطب امام قرار دهیم تا حقیقت امام برای ما کشف شود. نویسنده در این مورد هیچ ادعایی ندارد که بخواهد مطرح کند فقط می خواهد راهی که باید همه مان طی کنیم را گوشزد بکند.

    یعنی مسیر همین است هم سخت است چون نیاز است قلب را از توهمات و تخیلات و نگاه مادی نجات داد هم آسان است چون همین که خودمان را پاک کردیم یک چیزی نصیبمان می شود همان راه را باید ادامه بدیم و برویم یعنی راه تا آخر همین تزکیه است که ذکر شد.

    نهایت قلب کجاست؟ حدیث داریم قلب المومن عرش الرحمان. یعنی قلب مومن تا عرش حضرت رب می تواند صعود کند. حالا چون حقیقت ایمان و مومن حقیقی امام معصوم است پس قلب امام همان عرش رب است.

    خیلی احادیث داریم که به این نکته تذکر می دهند که قلب امام عرش پرودگار است و یا قلب امام همان قرآن است و غیره.

    حالا عرش در واقع چیست نیاز به مطالعه قرآن و حدیث دارد ولی چیزی که این کمترین می داند این است که باطن کعبه، بیت المعمور است و باطن بیت المعمور هم عرش است. یعنی خانه کعبه که محل رجوع به خدا در زمین است و نظر خدا به آن است، در بین المعمور محل نظر عالم غیب در آن مرتبه، به خداست و عرش بالاترین جایگاه نظر به حق است. توضیح بیشتر این مطلب نیاز به علم زیادی دارد که متاسفانه در بنده موجود نیست.

    قلب امام محل رجوع به حق در بالاترین منظر و بالاترین حد است بدن امام هم محل رجوع به حق است مثل کعبه. همان طور که ما در کنار کعبه به یاد حق می افتیم در کنار مزار شریف ائمه هم که جسم آنها را در برگرفته به یاد حق می افتیم.

  3. #93
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-دی-۰۳
    محل سکونت
    esfahan
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    528
    امتیاز : 4,812
    سطح : 44
    Points: 4,812, Level: 44
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 138
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 204
    تشکر شده 481 در 223 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 2 در 2 پست

    پیش فرض

    همه ما وقتی با یک حادثه خیلی تلخ یا خیلی شیرین مواجه می شویم به اندازه یی که قلبمان متصل به حضرت حق باشد و در عالم قلب وارد شده باشیم با آن حادثه مواجه می شویم. مثلا اگر کسی در عالم خیال متوقف شده باشد با قبولی در کنکور اینقدر خوشحال می شود که ممکن است سکته کند یا با مرگ یکی از نزدیکان اصلا آنچنان وضع روحی ش خراب شود که نتواند دیگر زندگی کند.

    یعنی میزان تاثیر پذیری ما از حوادث عالم ماده بر اساس این است که در عالم قلب قرار گرفته ییم یا نه. یا اگر دچار کبر و غرور یا کینه باشیم که اصلا قلبی نداریم و قلبمان از دست رفته است و تا اینها را اصلاح نکنیم قلب بر نمی گردد.

    انسانی که در عالم قلب قرار گرفته یعنی خدا را به صورت حضوری می یابد این قلب به راحتی با حادثه ها دگرگون نمی شود. شما امام خمینی را نگاه کنید. ایشان وقتی در هواپیما هستند می خواهند بعد از مدتها تبعید به کشور بازگردند باید خیلی خوشحال باشند چون نتیجه مجاهدتهای خودشان و دیگران دارد به ثمر هم می رد، از طرفی باید خیلی نگران هم باشند چون ممکن است بقیای رژیم ایشان را بکشند و نهضت نیمه کاره بماند یعنی اصلا نتیجه معلوم نیست و در یک حالت شعف بسیار یا ترس و اندوه بسیار باید باشند ولی وقتی از ایشان می پرسند که شما چه حسی دارید می فرمایند هیچی.

    این نشان می دهد ایشان در مراتب بالایی از عالم قلب هستند که چنین حادثه های سنگینی هم ایشان را دگرگون نکرده.

    حالا قلب امام معصوم که در بالاترین مرتبه از قلب یعنی عرش پروردگار است حتما به این راحتی ها به لرزه نمی افتد اما در کربلا آن قدر مصیبت سنگین شد که قلب امام به لرزه افتاد و دل آل الله به اضطراب افتاد.

    اینکه می فرمایند در کشته شدن امام حسین حرارتی است که در دل های مومنان خاموش نمی شود چون قلب واقعی یعنی امام معصوم چنان به تپش افتادند که تا عالم باقی است این یاد می ماند حتی در عالم خلق همه اولیای الهی و همه انبیاء گذشته که گذرشان به کربلا افتاده آنجا گریستند یا بدنشان جراحت برداشته و خونشان در ان سرزمین جاری شده.

    این جا جایگاهی هست که سفینة النجاة به لرزه افتاده حالا چه باطن و حقیقتی دارد معلوم نیست و واقعا بدون قلب، درک حقیقت آن برای ما میسر نیست.



  4. #94
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-دی-۰۳
    محل سکونت
    esfahan
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    528
    امتیاز : 4,812
    سطح : 44
    Points: 4,812, Level: 44
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 138
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 204
    تشکر شده 481 در 223 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 2 در 2 پست

    پیش فرض

    به نام خدا

    مطالبی که تا اینجا عرض شد برای این بود که متوجه باشیم امام یک انسان برتر نیستند بلکه امام برتر از انسان هستند یعنی چیزی فوق انسان های عادی یا انسانهای خوب هستند و الا این وظیفه سنگین را نمی توانستند انجام دهند. امام به عنوان اولین جلوه از حضرت پروردگار باید هم یک برتر از انسان باشد چون او بالاترین و کاملترین جلوه حضرت حق است و عظمت او ما را به عظمت پروردگار منتقل می کند.

    امام در واقع شناخت خداوند به تفصیل است یعنی چیزی که ما در ذهنمان داریم و خدایی که می شناسیم در ابتدا اجمالی است با نور امام و با دیدن امام می توانیم خدا را به تفصیل بشناسیم. برای همین پیامبر فرمودند : من رأنی فقد رأء الحق ، هر کس مرا ببیند خدا را دیده. یعنی اگر می خواهید خداوند را به حقیقت بشناسید بیایید من را ببینید

    در اوایل این حدیث حضرت علی می فرمایند : فمن اقام ولایتی فقد اقام الصلوة ، در این قسمت می خواهیم در این موضوع بیشتر دقت کنیم که منظور حضرت چه بوده.

  5. #95
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-دی-۰۳
    محل سکونت
    esfahan
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    528
    امتیاز : 4,812
    سطح : 44
    Points: 4,812, Level: 44
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 138
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 204
    تشکر شده 481 در 223 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 2 در 2 پست

    پیش فرض

    اقامه نماز با نماز خواندن فرق دارد ما همه نماز می خوانیم اما معلوم نیست که تا چه حد نماز را اقامه کرده باشیم.

    اقامه کردن یعنی در تمام شئون، حق نماز را ادا کردن. خوب نماز بدون خشیت و خضوع نماز واقعی نیست. بدون احساس بندگی محض، نماز واقعی نیست. اینها حقوق نماز است که باید رعایت شود تا نماز اقامه شود.

    اگر ما واقعا خواسته باشیم حقوق نماز را ادا کنیم و اقامه نماز کنیم مساوی با این است که بخواهیم اقامه ولایت الهی کنیم چون همان طور که نماز به ما عبودیت می دهد اقامه ولایت هم ما را به مقام بندگی خودمان می رساند و در بندگی ثبات پیدا می کنیم

    پس اگر می خواهیم نماز واقعی داشته باشیم باید ولایت را در خودمان مستقر کنیم و تحت ولایت امام در بیاییم بدون آن ممکن نیست.

    حالا فرض کنیم طلب یک جامعه اقامه نماز باشد، یعنی همه افراد جامعه بخواهند نماز واقعی داشته باشند در این صورت ولایت برای آن جامعه یک نعمت بزرگ محسوب می شود نه یک بار سنگین.

    در زیارات ائمه داریم که : أشهد انک قد اقمت الصلاة ، یعنی ای امام شما کسی هستید که نماز را به پا میدارید. اصلا این کار از دست ما بر نمی آید که نماز را خودمان برای خودمان برپا داریم نیاز به نور امام داریم که به این مقام برسیم. از آن طرف هر قدر به مقام نمازگزار واقعی رسیده باشیم پذیرش ولایت امام هم برای ما ساده تر است.

  6. #96
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-دی-۰۳
    محل سکونت
    esfahan
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    528
    امتیاز : 4,812
    سطح : 44
    Points: 4,812, Level: 44
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 138
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 204
    تشکر شده 481 در 223 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 2 در 2 پست

    پیش فرض

    به نام خدا

    در این حدیث، حضرت علی می فرمایند معرفت من به نورانیت، معرفت خداست و معرفت خدا هم معرفت به من است. یعنی شناخت من منجر به شناخت خدا می شود و برعکش.

    از منظر فلسفی بحث کردیم که امام اولین جلوه حق است ولی اگر از نظر فردی بخواهیم نگاه کنیم که هر یک از ما چه شناختی از حق داریم؟ هر کدام از ما بسته به رتبه وجودی که داریم و اینکه چقدر از حجابها آزاد شده ایم یک شناختی از خدا داریم.

    حجابهای ظلمانی که غلیظ تر است و بسیار زیاد هم هست را در قسمتهای قبلی نام بردیم که علاوه بر صفات رذیله می شود شامل توهمات و خیالات گوناگون هم هست و ما تا وقتی از این حجابها خارج نشویم راهمان به شناخت نوری انسان کامل و حضرت حق بسته است یعنی آنچه را که خدا می دانیم در واقع خدا نیست.

    مثلا یک نفر که در خوف وهمی گرفتار شده بود می گفت خدا از نظر من یک موجود وحشتناک است که از شکنجه دادن مخلوقات لذت می برد و احساس قلدری نسبت به مخلوقاتش دارد. خوب این بیچاره در حال خوف و حزن شدید و و همی قرار گرفته این طور تصورات غلطی دارد خدا که این نیست ولی حجابهای غلیظ مانع شده خدا را ببیند.

    یک نفر هم در یک حال محبت شدید و باز هم وهمی قرار می گیرد و خدا را یک موجود کوچولو مچولو تصور می کند که در جیب جا می شود و همه جا با ما هست. کتابهای ترجمه شده از این دست در بازار یک مدتی خیلی زیاد شده بود که تصاویر قشنگ هم پس زمینه آنها بود و می خواست به خواننده القا کند خدا موجود مهربانی است.

    خوب پس هر کس با توجه به رتبه درونی خود یک خدا را می شناسد حالا وقتی ما از حجاب ظلمانی خارج شدیم تازه حجابهای نورانی مقابل ماست. حجاب نورانی در واقع همان وجودی است که داریم و خدا را از دریچه وجود خودمان می شناسیم. یعنی خدا از دریچه تجلیاتش خود را به ما نشان می دهد این هم باز حجاب است اما حجاب رقیق تری هست و خیلی ها را هم همین جا زمین گیر کرده یعنی مثلا بعضی ها مرتبه عالی از نفس خود را می بینند خیال می کنند با امام معصوم رو به رو هستند.

    اگر قرار باشد خدا را به بهترین شکلی که تجلی کرده بشناسیم باید به اولین مخلوق او که کاملترین مخلوق است نگاه کنیم این راه عاقلانه ترین راه نیست؟

    برای همین امام می فرمایند اگر می خواهی خدا را بشناسی ببین من چطور خدا را توصیف می کنم و ببین من چطور هستم.

    خداوند در قرآن خودش را این طور معرفی کرده: نبأ عبادی أنی أنا الغفور الرحیم. و أن عذابی هو العذاب الالیم. سوره حجر. گستره وسیع بین رحمت و غضب الهی را ما چطور می توانیم بدون امام بشناسیم که خود دارای این وسعت است و رحمت وسیعی دارد و منشأ غضب او هم رحمت اوست.

  7. #97
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-دی-۰۳
    محل سکونت
    esfahan
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    528
    امتیاز : 4,812
    سطح : 44
    Points: 4,812, Level: 44
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 138
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 204
    تشکر شده 481 در 223 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 2 در 2 پست

    پیش فرض

    در قرآن خداوند به همه بندگان دستور می دهد که : ان الله و ملائکة یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلو علیه و سلموا تسلیما. همان طور که دستور به اقامه نماز و پرداخت زکات و روزه داده شده دستور به صلوات فرستادن بر پیامبر هم شده است این می رساند که همان طور که عبادات دیگر موجب قرب می شود و شناخت را بالا می برد صلوات بر پیامبر و خانواده اش و آنها را همیشه مد نظر داشتن و مقابل خود قرار دادن هم به ما کمک می کند به بهترین شکل به خدا معرفت داشته باشیم.

    اینکه حدیث داریم از امام رضا که می فرمایند صلوات بر پیامبر و آل او همان تسبیح و تهلیل و تکبیر حق است به خاطر اینکه اگر ایشان مد نظر ما نباشند ما در مورد شناخت خدا اشتباهات گمراه کننده یی انجام می دهیم و در ضلالت قرار می گیریم حتی اگر طبق عادت، نماز خوان هم باشیم. چون شناخت امام موجب می شود ما خدا را از اندیشه و توهم و حجابهایی که در شناخت خدا داریم منزه بدانیم و تسبیح کنیم و از شرک در توحید مبرا شویم و تهلیل کنیم و از اینکه حضرت حق را توصیف کنیم و توهم خود را دخیل کنیم مبرا بدانیم.

    یا حدیث داریم از امام رضا که می فرمایند صلوات بر پیامبر و آل او موجب هدم گناهان است و آن ها را به کلی نابود می کند چون وقتی نسبت به خدا به حق،معرفت پیدا کردیم به این راحتی ها حاضر نیستیم قرب حق را با گناه از دست بدهیم.

    در قرآن وقتی دستور داده شده که: قل لاأسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی. یعنی این احساس محبت به اهل بیت و انسان کامل در فطرت شما هست که به آن دستور می دهیم.

    ممکن نیست یک نفر را همین طوری با دستور و تکلیف دوست داشت مگر اینکه علاقه مندی فطری و باطنی در ما وجود داشته باشد که در تشریع هم حکم شده ایشان را دوست بدارید و بعد هم فرموده :قل ما سئلتکم من اجرٍ فهو لکم. هر چیزی را به عنوان مزد رسالت از شما می خواهم برای شماست.

    فطرت ما حب اهل بیت را دارید چون فطرت ما به دنبال خیر است و هر خیری را می طلبد.

  8. کاربر روبرو از پست مفید salam تشکر کرده است .


  9. #98
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-اردیبهشت-۱۸
    محل سکونت
    تهران - ري
    جنسيت
    برادر
    سن
    -1986
    نوشته ها
    175
    امتیاز : 10,032
    سطح : 66
    Points: 10,032, Level: 66
    Level completed: 96%, Points required for next Level: 18
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 102
    تشکر شده 554 در 146 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 3 در 3 پست

    پیش فرض

    سلام
    مطالبتون بسیار عالی بود
    ارجاع میدم حضرت عالی رو به کتاب مشارق انوار الیقین فی حقائق اسرار امیرالمومنین (ع)
    و سخنرانی های آیت الله سید احمد نجفی
    انشاالله موید و موفق باشید
    استفاده کردم
    یا علی
    گرفته دامن وصلش بدست دل گفتم
    مرا به هيچ خريدي به هيچ هم مفروش
    www.HoseinieH.com

صفحه 4 از 4 نخستنخست ... 234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1