کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 19 , از مجموع 19
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض شناخت فضائل و رذائل اخلاق

    اخلاق ، بنا به تعريف شايع آن ، مشتمل بر فضايل و رذايلي است که بُعد روحاني انسان را

    شکل مي دهد و منشأ بروز رفتارهاي متناسب با آن مي شود. بدين علت ، شناخت فضايل

    اخلاقي و عمل به آنها داراي اهميت و ضرورت غير قابل انکاري است ؛همچنين شناخت رذايل

    اخلاقي و اجتناب از آنها.

    با مراجعه به متون ديني به ضرورت شناخت اخلاق و آرايش به فضايل و پيرايش از رذايل بيشتر

    پي مي بريم. خداوند متعال پس از سوگندهاي فراوان ، پاکسازي درون را سبب رستگاري

    انسان ها بر مي شمارد:

    «... که هر کس نفس خود را پاک و تزکيه کرده ، رستگار

    شده ، و آن کس که نفس خويش را با معصيت و گناه

    آلوده ساخته ، نوميد و محروم گشته است.»

    شمس/1ـ10

    حضرت خاتم الانبياء ـ (صلي الله عليه و آله و سلم)ـ غايت بعثت نيزغايت ونتيجه ي دعوت

    خويش را اکمال مکارم اخلاق بيان نموده است :

    [بُعِثتُ لأتمِّمَ مَکارِمَ الأخلاقِ].
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  2. 4 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  3. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    كليات فضائل اخلاقي عبارتند از:

    1. اعتدال در شناخت و درك كه حكمت ناميده مي‏شود.

    2. اعتدال در شهوت و جذب كه عفت ناميده مي‏شود.

    3. اعتدال در غضب و دفع كه شجاعت است.

    4. مجموعه حكمت و عفت و شجاعت مساوي با عدالت است.

    كليات رذائل اخلاقي عبارتند از:

    1. افراط در شناخت كه وسوسه است.

    2. تفريط در شناخت كه حماقت است.

    3. افراط در شهوت كه شرور بودن است.

    4. تفريط در شهوت كه پخمه بودن است.

    5. افراط در غضب كه خشم است.

    6. تفريط در غضب كه ترس است.

    و هر كدام از اين ده صفت اخلاقي چندين صفت اخلاقي را به عنوان زير مجموعه خود دارند.

    منبع:الآداب الدينية للخزانة المعينية /شيخ طبرسي /ترجمه: احمد عابدي /‏ناشر: زائر /مكان چاپ: قم‏ /سال

    چاپ: 1380 /نوبت چاپ: اول ‏/ص 200.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  4. 3 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    خوش سخنى . خوش گفتارى . خوش زبانى . خوشگويى :

    متانت درسخن و ادب در گفتار و زيبايى در كلام ، خصلت پاكدلان بى كينه است و خلق و خوى اولياء دين .

    ارزش انسان و جوهره وجودى اش را زبان و بيان روشن مى سازد

    آيا با ديگران همان گونه صحبت مى كنيد كه دوست داريد ديگران با شما آنچنان حرف بزنند و خطاب كنند ؟

    امام على (ع) :

    كُنْ حَسَنُ الْمَقَالِ جَمِيلُ اْلاَفْعَالِ فَاِنَّ مَقَالَ الرَّجُلِ بُرْهَانُ فَضْلِهِ وَفِعَالُهُ عُنْوَانُ عَقْلِهِ

    خوش سخن و زيبا كردار باش زيرا گفتار شيرين انسان نمايانگر فضيلت و دانشمندى او است و رفتار زيبا و

    درست او دليل عقل و خرد مندى اوست . غرر الحكم جلد 2 صفحه 568

    ـ عَوِّدْ لِسانَكَ لِينَ الْكَلامِ وَبَذْلَ السِّلامِ يَكْثُرْ مُحِبُّوكَ وَيَقِلَّ مُبْغِضُوكَ

    زبانت را به نرمى كلام و سلام كردن عادت بده كه سبب كثرت دوستانت و كم

    شدن دشمنانت مى شود. غررالحكم ص 435

    أَجْمِلُوا فِي الْخِطابِ تَسْمَعُوا جَمِيلَ الْجَوابِ

    زيبا خطاب كنيد ، تا جواب زيبا بشنويد ! غررالحكم ص 436
    ویرایش توسط رضوان : سه شنبه ۰۲ اسفند ۹۰ در ساعت ۲۱:۱۲
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  6. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  7. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    گفتار زشت یا دشنام و بد زبانی

    فحش به معنای گفتار زشت یا دشنام و بد زبانی است . علمای اخلاق ، به کار بردن سخنان زشت برای

    اشخاص را فحش وناسزا گویند .

    فحش گاهی به قصد آزار رساندن است ، در این حالت ناسزا گفته می شود و حرمت ها از بین می رود.

    گاهی نیز از سر شوخی است و گاهی از روي عادت زشتي گفته میشود.

    پیامبراکرم (ص):

    الجنــه حرام علی کل فاحش ان یدخلها

    ورود به بهشت بر هر دشنام دهنده ای حرام است.

    كنز العمل (8085)
    امام باقر عليه السلام :

    فى قَولِهِ «قُولُوا لِلنّاسِ حُسنا» قال: قُولوا لِلنّاسِ أحسَنَ مَا تُحبّونَ أن يُقالَ لَكُم، فَاِنَّ اللّه عزَّوَجلَّ

    يُبغِضُ اللَّعّانَ السَّبّابَ الطَّعّانَ عَلىَ المُؤمِنين، اَلفاحِشَ المُتَفَّحِشَ السّائَلَ المُلحِفَ، وَ يُحِبُّ الحَيّى

    الحَليمَ اَ لعفيفَ المُتعَفِّـفَ؛

    درباره اين گفته خداوند كه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: بهترين سخنى كه دوست داريد

    مردم به شما بگويند، به آنها بگوييد، چرا كه خداوند، لعنت كننده، دشنام دهند، زخم زبان زن بر مؤمنان،

    زشت گفتار، بدزبان و گداى سمج را دشمن مى دارد و با حيا و بردبار و عفيفِ پارسا را دوست دارد.

    امالى صدوق، ص 326

    «وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسنا» بقره 83

    «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد»


    فى تفسير قوله تعالى «وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسنا» قالَ: قُولُوا لِلنّاسِ كُلِّهُم حُسنا مُؤمِنِهُم وَ


    مُخالِفِهُم، أمّا المؤمِنونَ فَيَبسُطُ لَهُم وَجهَهُ وَ أمّا المُخالِفونَ فَيُكَلِّمُهُم بِالمُداراةِ لاِجتِذابِهِم اِلىَ


    الايمانِ. فَاِنِ استَتَرَ مِن ذلِكَ بِكفِّ شُرورِهم عَن نَفسِهِ وَ عَن اِخوانِهِ المُؤمِنينَ؛

    امام حسن عسكرى عليه السلام در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد»

    فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف، به زبان خوش سخن بگوييد. مؤمن، به هم مذهبان، روى

    خوش نشان مى دهد و با مخالفان، با مدارا سخن مى گويد تا به ايمان، جذب شوند و حتّى اگر نشدند، با اين

    رفتار، از بدى هاى آنان در حقّ خود و برادران مؤمنش، پيشگيرى كرده است.(مستدرك الوسائل، ج 12، ص 261)
    ویرایش توسط رضوان : یکشنبه ۰۷ اسفند ۹۰ در ساعت ۱۱:۰۴
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  8. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  9. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    كويت
    نوشته ها
    4,591
    امتیاز : 84,316
    سطح : 100
    Points: 84,316, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 7.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    تشکر کردن : 19,400
    تشکر شده 14,896 در 3,947 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم اجمعین

    سلام

    جند دقيقه بيش شبكه آموزش برنامه كيميا

    مهمان برنامه حجة الاسلام بى آزار تهرانى
    در مورد حسادت حرف مى زد خيلى قشنك و جالب
    روح و دل و عقلمان شاد شد


    شرمنده آجى اين يه پيام بازرگانى بود
    اومدم تالار از اين تايبك خوشم اومد ديدم نامربوط به اين تايبك نمى شه
    با اجازه زدمش اينجا


    هر تپش قلبم میگه : کربلا ، کربلا ...

  10. کاربر روبرو از پست مفید meshkat128_kosar تشکر کرده است .


  11. #6
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    مسخره كردن و استهزاء ديگران

    یكى از محرّمات (كه از عوامل غیبت هم به شمار مى‏رود) مسخره كردن و استهزاء است و شك نیست كه

    سخریّه و استهزاء یكى از عواملی است كه بسیارى از اوقات انسان‏هاى ضعیف الایمان را وادار به غیبت

    مى‏كند. آرى، هستند كسانى كه به منظور بى اعتبار كردن دیگران از عامل تمسخر بهره مى‏گیرند و براى

    مجلس آرایى و خنداندن حاضران از آبرو و حیثیت دیگران مایه مى‏گذارند و با كارهایى از قبیل تقلید در راه

    رفتن، سخن گفتن، غذا خوردن و خلاصه به هر طریقى از اشاره و كنایه و... دیگران را به مسخره مى‏گیرند و

    از این راه حس خودپسندى و انتقامجویى خویش را اشباع مى‏كنند و حد اقلّ با خرج كردن آبروى دیگران

    مستمعان و دوستان خود را راضى مى‏سازند و بدین جهت است كه قرآن كریم از این عمل شدیدا نهى كرده

    و آن را به عنوان ظلم و ستم مورد توبیخ و تهدید قرار داده است و امر به توبه مى‏كند و مى‏فرماید:

    یا ایُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ انْ یَكُونُوا خَیْرا مِنْهُم وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ انْ

    یَكُنَّ خَیْرا مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا انْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ وَ مَنْ لَمْ

    یَتُبْ فَاولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ.

    اى كسانى كه ایمان آورده‏اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء كنند، شاید آنها

    كه مورد استهزاء واقع مى‏شوند بهتر از مسخره كنندگان باشند. و همچنین زنان یكدیگر را

    مسخره نكنند، زیرا ممكن است زنان مسخره شده از آنها كه مسخره مى‏كنند بهتر باشند. و مبادا

    از یكدیگر عیب جویى كنید و زنهار از اینكه یكدیگر را با القاب زشت و ناپسند یاد كنید كه پس از

    ایمان آوردن، نامى كه نشان از فسق و فجور دارد بسیار زشت است و هر كس كه از این رفتار

    توبه نكند ستمگر و ظالم است.

    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  12. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  13. #7
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    تعظیم و تكریم مؤمن

    همچنین در احادیث اسلامى آمده است كه احترام به مؤمن احترام به خدا است و اهانت و تحقیر مؤمن

    اهانت به ذات اقدس الهى و موجب خشم خداوند سبحان است و در حدیث قدسى آمده است:

    خداوند به كسانى كه مؤمنان را بیازارند اعلان جنگ مى‏دهد:

    عن أبی عبد اللّه ـ علیه السلام ـ قال: قال اللّه عزّ و جلّ: لِیَأذَنْ بِحَرْبٍ مِنّى، مَنْ اذَلَّ عَبْدِىَ الْمُؤمِنَ

    وَ لِیَأمَنْ مِنْ غَضَبى مَنْ اكْرَمَ عَبْدِىَ الْمُؤمِنَ.

    از امام صادق -علیه السلام- آمده است كه خداوند عزّ و جلّ فرمود: كسى كه بنده مؤمن مرا خوار شمارد


    باید بداند كه خداوند با او در جنگ است و كسى كه بنده مؤمن مرا تعظیم و تكریم كند بى شك از غضب من


    در امان است.

    رسولخدا -صلّى اللّه علیه و آله- فرمود:

    و من اذلّ مؤمنا اذلّه اللّه.... كسى كه مؤمنى را خوار شمارد خدا او را ذلیل خواهد كرد.
    ویرایش توسط رضوان : جمعه ۰۵ اسفند ۹۰ در ساعت ۱۷:۵۲
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  14. 3 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  15. #8
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    همه عیب خلق دیدن نه مروت است و مردی

    نگهی به خویشتن کن که همه گناه داری.

    جستجوی عیبها و لغزشهای مردم و آشکار کردن آنها بی شک ناشی از عداوت و حسد است،

    و گاه در قوه شهویه پستی و زبونیی پدید می آید که از آشکار شدن عیب بعضی از مسلمین

    شادی و انبساط دست می دهد، هر چند که از روی عداوت و کینه نباشد!

    تعريف عيبجوئي:

    جستجوي عيوب و لغزشها و زشتي هاي ديگران و اظهار و افشاي آنها

    اين يكي از رذائل اخلاقي است و در احاديث فراوان ، شديداَ از آن مذمت شده است .

    " عيب زدائي "

    يعني اگر در برادر ديني ات عيبي را ديدي براي اصلاح آن اقدام كني و آن عيب را به وي تذكر دهي تا اصلاح كند . اين

    يكي از صفات پسنديده است.

    " عيب پوشي"

    مراد از عيب پوشي اين است كه عيبهاي مردم را بپوشاني و اجازه فاش و آشكار شدن آن را ندهي اين هم يكي از

    صفات پسنديده انساني است.
    عيب جويي و سرزنش کردن مردم، امري است و راهنمايي آنان به کارهاي نيک و متوجه ساختن آنان به


    معايب کار خود، مطلبي ديگر. عيب جويي از رذايل اخلاقي است، در حالي که هدايت مردم و توجه دادن آنها


    به نقاط ضعف خويش، از طريق نصيحت و اندرز، از وظايف مذهبي و انساني به شمار مي رود و بر هر انسان


    آگاه و بيداري لازم است که همنوعان خود را از بدبختي و تيره روزي نجات بخشد. آگاهانيدن مردم به عيوب


    زندگي خودشان، به قدري مهم و با ارزش است که امام صادق (ع) آن را بزرگترين هديه انساني شمرده


    است که يک فرد مي تواند آن را به فرد ديگر تقديم نمايد و چنين مي فرمايد:


    “خداوند بيامرزد کسي را که عيوبم را به عنوان هديه به من تذکر دهد”(تحف العقول:366 )

    پس کسي که ادعاي دوستي مي کند ولي عيوب انسان را تذکر نمي دهد و هر گونه نقص و عيبي که مي


    بيند، بي تفاوت از آن مي گذرد، دوست واقعي نيست.


    پيامبر اکرم (ص) فرمودند:

    “مومن آئينه مومن است که خوبيها و بديهاي خود را در او مي بيند”(المجازات النبويه:66

    ویرایش توسط رضوان : یکشنبه ۰۷ اسفند ۹۰ در ساعت ۱۰:۵۱
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  16. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  17. #9
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    صفت عيب زدايي-عيب جويي

    از جمله ويژگي هاي انسان مومن و متخلق به اخلاق حسنه صفت عيب زدايي است. همه مي دانند که

    عيب جويي از صفات زشت و ناپسند به شمار مي رود ولي عيب زدايي از صفات پسنديده است. جستجوي

    عيب هاي ديگران از بيماري هاي اخلاقي است که از غرور و خودخواهي، حس جاه طلبي، و حسادت

    نشات مي گيرد. عيب جويان افرادي هستند که بر اثر ناآگاهي از اوصاف روحي خود و بي خبري از وضع و

    حال خويشتن، به دنبال لغزشهاي مردم رفته و پرده از معايب و لغزشهاي آنان برمي دارند. اينان مردمي

    هستند که از ذکر و بيان عيوب مردم لذت مي برند، زيرا در خود نوعي حقارت احساس مي کنند و با بيان

    نقاط ضعف مردم و آشکار ساختن عيوب آنان و کاستن از ارزش و موقعيت اجتماعي آنها، احساس حقارت

    خود را تسکين مي دهند. خداوند متعال در قرآن کريم مي فرمايد: “يا ايها الذين آمنوا لا يسخر قوم من قوم...

    و لا تلمزوا انفسکم؛ اي کساني که ايمان آورده ايد، نبايد گروهي از شما گروه ديگر را مسخره کند... و از

    يکديگر عيب جويي نکنيد”(حجرات11/).

    امام علی( علیه السلام ): « مَن أبصَرَ عَیبَ نَفسِهِ شُغِلَ عَن عَیبِ غَیرِهِ »

    هر كس عیب خود را ببیند از پرداختن به عیب دیگران باز ایستد

    خداي متعال در مذمت كساني كه عيوب مردم را شايع مي كنند مي فرمايد:


    «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ


    يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » "

    بدرستيكه كساني كه دوست دارند اعمال ناشايست مؤمنين ظاهر گردد از براي آنها

    عذاب درد ناكي آماده است. "سوره نور آيه 19

    خداي متعال نمي خواهد عيوب بندگانش ولو گنه كار باشد بر ديگران معلوم شود .

    امام باقر (ع) فرمود: « إِنَّ أَقْرَبَ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى الْكُفْرِ أَنْ يُوَاخِيَ الرَّجُلُ الرَّجُلَ


    عَلَى الدِّينِ فَيُحْصِيَ عَلَيْهِ عَثَرَاتِهِ وَ زَلَّاتِهِ لِيُعَنِّفَهُ بِهَا يَوْماً مَا »الكافي ج 2 ص 355

    " نزديكترين زمان بنده به كفر آن وقتي است كه مرد ديگري را دنبال كند و لغزشهاي آن را

    بشمارد تا روزي او را بوسيلة آن لغزشها ملامت كند ".

    از حضرت پيغمبر - صلى الله عليه و آله - مروى است كه فرمودند:

    «هر كه ظاهركند عمل ناشايست كسى را، مثل آن است كه خود به جاى آورده باشد.و هر كه

    سرزنش كندمؤمنى را به چيزى، نميرد تا خود به آن مبتلا گردد »كافى، ج 2، ص 356، ح 2


    امام صادق (ع) مي فرمايد:

    “هر کس از گناه يا کار زشتي که مومن انجام داده است، آگاهي يابد و آن را عليه او افشا کند و

    پوشيده ندارد و از خدا براي او طلب آمرزش نکند، نزد خدا مانند انجام دهنده همان عمل زشت

    است و (افزون بر آن)بار آن گناهي که عليه انجام دهنده افشا کرده نيز بر گردن او

    است”(بحارالانوار216 :72 ).
    ویرایش توسط رضوان : یکشنبه ۰۷ اسفند ۹۰ در ساعت ۱۱:۲۵
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  18. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  19. #10
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    صبر و حلم

    صبر و حلم از صفات فاضله نفسانى است و از نظر علم النفس معرف علو همت و بلندى نظر و غلبه بر اميال

    درونى است و تسكين دردها و آلام روحى بوسيله صبر و شكيبائى انجام ميگيرد .

    صبر،تحمل شدايد و نا ملايمات است و يا شكيبائى در انجام واجبات و يا تحمل بر خوردارى از ارتكاب معاصى

    و محرمات است و در هر حال اين صفت زينت آدمى است و هر كسى بايد خود را بزيور صبر آراسته نمايد.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  20. #11
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    تفاوت صبر و حلم

    صبر عبارتست از خود داری در وقت تنگنایی یا حبس کردن نفس در آن چیزی که عقل و شرع اقتضا می کند و در

    حالات مختلف ممکن است برای انسان پیش آید ولی در تعریف حلم در کتاب مفردات راغب چنین آمده است: حلم

    أی «ضبط النفس» یا «انضباط النفس»؛ یعنی در جایی که غضب به وجود می آید؛ نفس ضبط شده و توسط

    انسان نگه داری می شود که اگر در این حالت انسان خود را حفظ کند، به صفت حلم متصف می گردد. پس معلوم

    شد که صفت حلم در جایی مطرح می گردد که غضب وجود داشته باشد اما صفت صبر بنا بر حالات مختلف بر

    انسان بار می شود و فقط منحصر در موارد غضب نیست.
    ویرایش توسط رضوان : چهارشنبه ۱۰ اسفند ۹۰ در ساعت ۰۰:۴۳
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  21. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  22. #12
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    اگر شخصي به ما بي ادبي كرد و يا حق ما را خورد و

    يا به ما فحش داد، واكنش ما بايد چگونه باشد ؟

    پاسخ:

    1. انسان وقتی با دشنام گویی یا بی ادبی فردی بی ادب و فحاش و ظلم ظالمی روبرو می شود، به طور طبیعی خشمگین می شود و به مقابله مثل دعوت می گردد ولی عمل تلافی جویانه او چون ناشی از خشم و غضب است، عملی صحیح و پسندیده نمی باشد ؛ پس قدم اول این است که از عکس العمل سریع و نشأت گرفته از خشم و غضب دوری جسته و تحمل کند تا خشن و غضبش فرو نشیند و بعد به عکس العمل عاقلانه اقدام کند.

    2. دین اسلام از دشنام گویی حتی در برخورد با دشنام و ناسزا، ما را منع کرده و به برخورد صحیح و سازنده دعوت می کند..

    اگر فردی که به ما دشنام داده یا ظلم کرده، رفتار بد و ظالمانه اش از جهل و بی ادبی او نشأت گرفته و مقابله به مثل ما او را در این رفتار محکم کرده و بازار او را رواج می دهد، باید از مقابله به مثل دوری جست و با عفو و گذشت و چشم پوشی او را ادب کرد و شکست:

    بندگان خدای رحمان آنانند که روی زمین به نرمی (بدون غرور) راه می روند. چون نادانان آن ها را طرف خطاب قرار دهند، به ملایمت و سلامت پاسخ دهند(سلام گویند). (1)

    2. گاهی فحش و ظلم، ناشی از استکبار و احساس قدرت و... است و در چنین مواردی مقابله به مثل سبب تنبه فرد به رفتار ظالمانه اش شده و او را از آن باز می دارد. در روایت داریم :

    التكبّر مع المتكبّرين عبادة(2)
    تکبر با متکبران عبادت است.

    البته در این موارد باید از ظلم و تجاوز در مقابله به مثل دوری جست و عدل را رعایت کرد.

    در مواردی که مقابله به مثل به اعمال قدرت محتاج است، چون جواز چنین مقابله ای به هرج و مرج می انجامد، باید با رجوع به مراجع قضایی از او شکایت کرد.

    شايد يكي از بهترين كارها در اين زمينه دعا كردن براي فردي است كه به ما ظلم كرده است. داستان مالك اشتر و توهين به او در اين زمينه مثال زدني است.

    پی نوشت ها:

    1. فرقان(25) آیه 63.

    2. مشکینی علی، تحریر المواعظ العددیه، قم، الهادی، 1424 ق، ص 172.

    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  23. #13
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    أَجْمِلُوا فِي الْخِطابِ تَسْمَعُوا جَمِيلَ الْجَوابِ

    زيبا خطاب كنيد ، تا جواب زيبا بشنويد ! غررالحكم ص 436
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  24. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  25. #14
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,694
    امتیاز : 31,629
    سطح : 100
    Points: 31,629, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 19,571
    تشکر شده 15,751 در 3,912 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    چه مبحث خوبی
    خیلی ممنون

  26. کاربر روبرو از پست مفید blueblooded تشکر کرده است .


  27. #15
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۳-دی-۰۸
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    2,541
    امتیاز : 14,668
    سطح : 78
    Points: 14,668, Level: 78
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 182
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    تشکر کردن : 25,232
    تشکر شده 11,170 در 2,337 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام
    در مورد مسخره کرد دیروز آقای قرائتی تو سمت خدا صحبت کوتاهی داشتن.
    گفتن یه موقع گناه می کنی بعد استغفار...خدا هم می بخشه
    یه موقع گناه می کنی نیاز داری پیامبر خدا روواسطه قرار بدی تا برات پا درمیونی کنن و خدا ببخشدت
    اما یه موقع خدا به پیامبرش می فرماید اگر هفتاد بارم برا این استغفار کنی نمی بخشمش...اونم گناهی نیست جز تمسخر و استهزاء دیگر مومنین!

    التماس دعا
    حقیقت من
    خلوت من است!
    غیر از این تزویر است و ریا...!

  28. 2 کاربر از پست مفید bahanehgir تشکر کرده اند .


  29. #16
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    مسخره كردن و استهزاء

    تعريف واژه:

    عبارت است از نقل اقوال يا افعال و صفات و اخلاقيات مردم بواسطه گفتار يا فعل يا ايماء و اشاره به وجهي ‏كه از آن

    ديگران به خنده آيند.

    تحقير و استذلال شخصي به بهانه فعلي كه مرتكب شده است يا حالتي كه او دارد.

    ريشه و منشأ:

    1- دشمني 2- تكبر 3- كوچك نمودن طرف مقابل 4- خندانيدن ثروتمندان و عياشان، به خاطر طمعي كه در مال و مقام

    آنها دارد 5- ضعف شخصيت و دلقك صفتي

    منبع
    ویرایش توسط رضوان : چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۱ در ساعت ۱۶:۳۸
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  30. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  31. #17
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    تذكرات:

    1- استهزاء و سخريه حرام است به شرطي كه موجب آزار و تحقير مومن شود.

    2- در قرآن كريم در اين موضوع 42 آيه آمده است و در ميزان الحكمة نيز 4 روايت در همين باب ذكر شده است.

    3- فرق بين استهزاء و تمسخر: در استهزاء بدون اينكه از طرف مقابل كاري سرزده باشد فرد مورد تمسخر قرار مي‏گيرد

    ولي در تمسخر فرد مرتكب فعلي شده كه بر آن اساس او را به تمسخر مي‏گيرند.

    4- (تنابز بالالقاب) از اقسام سخريه است يعني به نامهاي غيرپسنديده افراد را معروف نمودن.

    5- يكي از شيوه‏هاي جنگ رواني و مبارزه با انبياء و اولياء و اهل حق، سخريه و استهزاء مي‏باشد.

    6- اقسام سخريه:

    1. سخريه انبياء و اولياء خدا
    2. سخريه مصلحين و مومنين
    3. سخريه خويشاوندان
    4. سخريه دوستان
    5. سخريه دشمنان

    7- هِجاء يعني توصيف مومني به اخلاق ذميمه در قالب شعر كه كار حرامي است.

    8- استهزاء:

    صفت كساني است كه بهره‏اي از دين ندارند و عادت أراذل از حزب شيطان است، چرا كه آنان اكاذيب را شايع مي‏كنند

    و عجائبي به هم مي‏بافتند تا ديگران بخندند.

    9- يكي از صفات منافقين، استهزاء قوانين الهي و انبياء الهي و طرفداران آنان است.

    10- تاريخ شاهد سرنوشت شوم افرادي است كه براي مبارزه با انبياي الهي به تمسخر متوسل مي‏شوند. ابوزمعه و ياران او از روي تمسخر به پيامبر صلي الله عليه و آله چشمك مي‏زدند و نصايح پيامبر صلي الله عليه و آله در آنان تأثيري نداشت و سرانجام به نفرين حضرتش دچار شدند و روزي جبرئيل ابوزمعه را كه در زير سايه درختي نشسته بود با برگ و خارهاي درخت زد و او نابينا شد.

    منبع

    كتاب: بهشت اخلاق

    نويسنده: مهدي نيلي پور
    ویرایش توسط رضوان : چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۱ در ساعت ۱۶:۳۸
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  32. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  33. #18
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط انتظار سبز نمایش پست اصلی
    جستجوي عيب هاي ديگران از بيماري هاي اخلاقي است که از غرور و خودخواهي،
    حس جاه طلبي، و حسادت نشات مي گيرد. عيب جويان افرادي هستند که بر اثر ناآگاهي از اوصاف روحي خود و بي خبري از وضع و حال خويشتن، به دنبال لغزشهاي مردم رفته و پرده از معايب و لغزشهاي آنان برمي دارند. اينان مردمي هستند که از ذکر و بيان عيوب مردم لذت مي برند، زيرا در خود نوعي حقارت احساس مي کنند و با بيان نقاط ضعف مردم و آشکار ساختن عيوب آنان و کاستن از ارزش و موقعيت اجتماعي آنها، احساس حقارت خود را تسکين مي دهند.
    امام صادق (عليه السلام ) فرمود:

    من روى على مومن رواية يريد بها شينه و هدم مروته ليسقط من اءعين الناس

    اءخرجه الله من ولايته الى ولاية الشيطان فلا يقبله الشيطان .


    هر كس چيزى عليه برادر دينى خود نقل كند و قصدش اين باشد كه با اين كار وى را لكه دار كند،

    و جوانمردى او را خراب سازد و از بين ببرد تا از چشم مردم بيفتد، خداوند او را از ولايت

    (و دوستى خود) بيرون رانده و به ولايت شيطان وارد مى كند

    و شيطان نيز او را نمى پذيرد.
    (وسائل / ج 8، 609 - چاپ آل البيت )
    ویرایش توسط رضوان : سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۱ در ساعت ۱۱:۰۳
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  34. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  35. #19
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 91,621
    سطح : 100
    Points: 91,621, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,412 در 9,801 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط فاطمیون نمایش پست اصلی
    مسخره كردن و استهزاء ديگران

    یكى از محرّمات (كه از عوامل غیبت هم به شمار مى‏رود) مسخره كردن و استهزاء است و شك نیست كه

    سخریّه و استهزاء یكى از عواملی است كه بسیارى از اوقات انسان‏هاى ضعیف الایمان را وادار به غیبت

    مى‏كند. آرى، هستند كسانى كه به منظور بى اعتبار كردن دیگران از عامل تمسخر بهره مى‏گیرند و براى

    مجلس آرایى و خنداندن حاضران از آبرو و حیثیت دیگران مایه مى‏گذارند و با كارهایى از قبیل تقلید در راه

    رفتن، سخن گفتن، غذا خوردن و خلاصه به هر طریقى از اشاره و كنایه و... دیگران را به مسخره مى‏گیرند و

    از این راه حس خودپسندى و انتقامجویى خویش را اشباع مى‏كنند و حد اقلّ با خرج كردن آبروى دیگران

    مستمعان و دوستان خود را راضى مى‏سازند و بدین جهت است كه قرآن كریم از این عمل شدیدا نهى كرده

    و آن را به عنوان ظلم و ستم مورد توبیخ و تهدید قرار داده است و امر به توبه مى‏كند و مى‏فرماید:

    یا ایُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ انْ یَكُونُوا خَیْرا مِنْهُم وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ انْ

    یَكُنَّ خَیْرا مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا انْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ وَ مَنْ لَمْ

    یَتُبْ فَاولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ.

    اى كسانى كه ایمان آورده‏اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء كنند، شاید آنها

    كه مورد استهزاء واقع مى‏شوند بهتر از مسخره كنندگان باشند. و همچنین زنان یكدیگر را

    مسخره نكنند، زیرا ممكن است زنان مسخره شده از آنها كه مسخره مى‏كنند بهتر باشند. و مبادا

    از یكدیگر عیب جویى كنید و زنهار از اینكه یكدیگر را با القاب زشت و ناپسند یاد كنید كه پس از

    ایمان آوردن، نامى كه نشان از فسق و فجور دارد بسیار زشت است و هر كس كه از این رفتار

    توبه نكند ستمگر و ظالم است.


    مي فرمايد: « و لاتنابزوا بالالقاب، و با القاب زشت و ناپسند يكديگر را ياد نكنيد.»

    بسياري از افراد بي بند و بار در گذشته و حال اصرار داشته و دارند كه بر ديگران القاب زشتي بگذارند


    و از اين طريق آنها را تحقير كنند،شخصيتشان را بكوبند، و يا احيانا از آنان انتقام گيرند،

    و يا اگر كسي در سابق كار بدي داشته سپس توبه كرده و كاملاپاك شده

    باز هم لقبي كه بازگو كننده وضع سابق باشد بر او بگذارند.


    اسلام صريحا از اين عمل زشت نهي مي كند، و هر اسم و لقبي را كه كوچكترين مفهوم نامطلوبي دارد و


    مايه تحقير مسلماني است ممنوع شمرده است.


    منبع

    ........................

    مارك زدن و لقب ناروا تراشيدن‏

    بسيارى از خودكامگان يا عمله‏ هاى بى‏ بند و بار و بى ‏پروا و بت‏ ساز و بدزبان آنان در راه تحكيم پايه ‏هاى
    خودسرى و استبداد و تحقير و از ميان برداشتن انسان‏هاى آزاديخواه و آزادمنش و سلطه‏ ناپذير
    و يا جريانهاى حق‏ طلب، مى‏ كوشند تا با مارك زدن و نام و عنوان زشت تراشيدن به آنان،
    شخصيت آنها را بكوبند و انديشه و فكر رهايى‏ بخش و ستم ‏ستيز آنان را بى‏ اثر سازند
    و با ترور شخصيت آنان راه را براى به بند كشيدن و يا ترور فيزيكى‏ شان باز كنند.

    در اين راستاست كه سلطه‏ جويان و توپخانه‏ هاى دروغ‏پراكنى آنان از سويى براى خود و مهره‏ هاى
    خود لقب‏هاى دهن‏ پركن و دروغين مى ‏تراشند و از آنان بت مى‏سازند، و در برابر آن به مخالفان ستم
    ، لقب‏هاى زشت مى‏گذارند و آنان را فاسق، بى ‏بندوبار، فاسد، مفسد، توطئه ‏گر، مهره بيگانه،
    جاسوس و... نثار مى‏كنند و حقايق را تحريف مى‏نمايند!

    قرآن شريف، درست براى آفرينش امنيت و آزادى و كرامت و تضمين حيات شخصى و حيات معنوى
    انسان‏ها اين شيوه زشت و ظالمانه خشونت‏ طلبان و بدانديشان را تحريم مى‏كند و مى‏فرمايد:

    اگر به راستى ايمان داريد به يكديگر القاب و عناوين زشت متراشيد و

    با آن‏ها يكديگر را ياد نكنيد. و لا تنابزوا بالألقاب.


    منبع
    ویرایش توسط رضوان : شنبه ۳۰ دی ۹۱ در ساعت ۲۲:۰۰
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  36. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1