کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 30 , از مجموع 57
  1. #1
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض ذکری از «زن» در اسفار اربعه

    صدرالمتالهین در اسفار اربعه می گوید:

    «و منها تولد الحیوانات المختلفه… بعضها للاکل… و بعضها للرکوب و الزینه… و بعضها للحمل… و بعضها للتجمل و الراحه… و بعضها للنکاح… و بعضها للملابس و البیت و الاثاث…»(اسفار اربعه، جلد7، فصل13، ص136، مکتبه مصطفوی.)

    ترجمه:
    «و از عنایات الهی در خلقت زمین، تولد حیوانات مختلف است… که بعضی برای خوردن اند… و بعضی برای سوار شدن و زینت… و بعضی برای بار کشیدن… و بعضی برای تجمل و آسایش… و بعضی برای نکاح و آمیزش… و بعضی برای تهیه ی پوشاک و خانه و اثاث…»

    ملاهادی سبزواری در تعلیقه بر این عبارت صدرالمتالهین، می گوید:

    «فی ادراجها فی سلک الحیوانات ایماء لطیف الی ان النساء لضعف عقولهن و جمودهن علی ادراک الجزئیات و رغبتهن الی زخارف الدنیا، کدن ان یلتحقن بالحیوانات الصامته حقا و صدقاً، اغلبهن سیرتهن الدواب و لکن کساهن صوره الانسان لئلایشمئز عن صحبتهن و یرغب فی نکاحن و من هنا غلب فی شرعنا المطهر جانب الرجال و سلطهم علیهن فی کثیر من الاحکام کالطلاق و النشوز و ادخال الضرر علی الضرر» (همانجا، حاشیه ملاهادی سبزواری.)

    ترجمه:
    «اینکه صدرالمتالهین زنان را در عداد حیوانات در آورده است اشاره ی لطیفی دارد به اینکه زنان به دلیل ضعف عقل و جمود بر ادراک جزئیات و میل و رغبت به زیورها و زینت های دنیا، حقا و عدلا نزدیک است که به حیوانات زبان بسته ملحق شوند، اغلبشان سیرت چهارپایان دارند ولی به آنان صورت انسان داده اند تا مردان از مصاحبت با آنها اکراه نداشته باشند و به نکاح با آنان راغب باشند و از همین جاست که شرع مطهر مردان را در کثیری از احکام، مثل طلاق و نشوز و ادخال ضرر بر ضرر، بر زنان غلبه و چیرگی داده است. »
    ویرایش توسط الله اکبر : یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۰ در ساعت ۲۳:۳۳
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  2. #2
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    قصد توهین به زنان در کار نیست. مطلبی بود که از یکی از بزرگترین دانشمندان اسلامی نقل شد برای شروع بحث در مورد آن.
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  3. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-بهمن-۲۷
    محل سکونت
    عازم میکده کرببلا می باشیم ؛
    نوشته ها
    6,390
    امتیاز : 46,696
    سطح : 100
    Points: 46,696, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 35.0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteranTagger Second Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 8,117
    تشکر شده 23,696 در 5,476 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 5 در 4 پست

    پیش فرض

    یا زهرا

    سلام این که پر از توهین بود ! خارج کردن زن از نمود های انسانی .. غیر از اینه ؟

  4. 3 کاربر از پست مفید مشكات نياز تشکر کرده اند .


  5. #4
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    جدای از ارادتی که به ملاصدرا داریم! و در دل حسابی هم براش سوت و کف زدیم که ایول چه خوب حالشون رو گرفتی! ولی این دیدگاه از نظر من در تضاد با قرآن هست.

  6. 2 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  7. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۳
    محل سکونت
    شیرازو - تهرانو
    نوشته ها
    3,738
    امتیاز : 94,025
    سطح : 100
    Points: 94,025, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    تشکر کردن : 13,141
    تشکر شده 13,870 در 3,320 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام
    شایدم تحریف شده؟نه؟
    اونایی که تخصص دارن نظر بدن فکر کنم واضح شه.

  8. کاربر روبرو از پست مفید رهپوی وصال تشکر کرده است .


  9. #6
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۳-دی-۰۸
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    2,541
    امتیاز : 14,668
    سطح : 78
    Points: 14,668, Level: 78
    Level completed: 55%, Points required for next Level: 182
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    تشکر کردن : 25,232
    تشکر شده 11,170 در 2,337 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام
    یادم میاد تو منطق ما نوع داشتیم و انسان زیر مجموعه حیوان به حساب میومد.
    کلام ملاصدرا هم چه مرد و چه زن را داره در این اشکال مختلف در نوع حیوان بیان می کنه.
    " بعضی برای تجمل و آسایش… و بعضی برای نکاح و آمیزش… و بعضی برای تهیه ی پوشاک و خانه و اثاث"
    متوجه نمیشم ملا هادی از کجاش برداشت کردن که فقط زنان را در میان حیوانات آورده؟
    مثلا میگه: بعضی برای تهیه ی پوشاک و خانه و اثاث.... نمی تونه خطاب مردان باشن؟
    التماس دعا

  10. 4 کاربر از پست مفید bahanehgir تشکر کرده اند .


  11. #7
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    دیشب در لحظه فشردن کلید ارسال پاسخ! برق رفت...


    قرآن می فرماید:

    لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ* ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِين * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ

    (ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريده‏ايم* سپس او را به پائين‏ترين مرحله باز گردانديم* مگر كساني كه ايمان آورده‏اند و اعمال صالح انجام داده‏اند كه براي آنها پاداشي است قطع ناشدني!)

    علامه طباطبایی در تفسیر آیه اول می فرمایند:

    "لقد خلقنا الانسان في احسن تقويم اين آيه جواب چهار سوگند قبل است ، و منظوراز خلق كردن انسان در احسن تقويم اين است كه : تمامي جهات وجود انسان و همه شؤونش مشتمل بر تقويم است .

    و معناي تقويم انسان آن است كه او را داراي قوام كرده باشند ، و قوام عبارت است از هر چيز و هر وضع و هر شرطي كه ثبات انسان و بقايش نيازمند بدان است ، و منظور از كلمه انسان جنس انسان است ، پس جنس انسان به حسب خلقتش داراي قوام است ."

    در بیشتر آیات قرآن اگر توجه کنید، زمانی که قصد اشاره به خلقت و سرشت انسان بوده از همین لغت استفاده شده.

    پس تا اینجا خداوند میفرماید ذات و خلقت انسان به طور کلی چه مرد و چه زن، در بهترین صورت است. و هیچ برتری برای هیچ کدام ذکر نشده. البته امکان دارد 2 مخلوق متفاوت باشند اما هردو در بهترین شکل و صورت باشند. مثلا یک فرش و یک ظرف خاتم؛ متفاوت هستند اما هردو می توانند در بهترین صورت باشند.

    - ممکن است ایراد گرفته شود که اینجا انسان دلالت بر مرد دارد! اما توجه به سایر آیاتی که از لفظ انسان استفاده شده یا وجود قرائن در همین سوره نشان می دهد مطابق نظر علامه اینجا انسان شامل جنس انسان و زن مرد است

    - ممکن است این ایراد گرفته شود که احسن تقویم بودن، ممانعتی برای ضعف عقل داشتن ندارد! چرا که در سایر جهاتی که زن برای آن خلق شده مثلا برای ازدواج در احسن تقویم است.

    دو جواب به این ایراد وجود دارد.
    1- مطابق نظر علامه این آیه دلالت بر تمام شئون دارد. بنابراین تعقل زنان را هم شامل می شود.

    2- توجه به ادامه آیات، بیشتر این موضوع را روشن میکند. قرآن احسن تقویم بودن انسان را مشروط به إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کرده است. یعنی اصل ان اکرمکم عند الله اتقاکم

    یعنی اینجا ذکر شده که ایمان و عمل صالح (زن و مرد) را به احسن تقویم نگه میدارد. و چون ایمان و عمل صالح به شناخت و معرفت و اختیار ارزش می یابد پس مشخص است که چه در زنان و چه در مردان منظور همین ابعاد خلقت بوده نه اینکه صرفا به مسائلی مانند ازدواج و تناسل توجه شود.
    ویرایش توسط hands of god : یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۰ در ساعت ۱۰:۴۵

  12. 2 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  13. #8
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۱
    نوشته ها
    186
    امتیاز : 3,526
    سطح : 37
    Points: 3,526, Level: 37
    Level completed: 18%, Points required for next Level: 124
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 21
    تشکر شده 128 در 68 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    متاسفانه جناب ملا هادی سبزواری بد جوری گفته های ملاصدرا رو شرح کرده، گفته ایشان هیچ مبنای عقلی و نقلی ندارد شاید شبی که خواسته این شرح رو بنویسه قبلش با همسرش دعوا داشته نمیدونم خدا ببخشدش یادمه اون اوائل جناب سروش با نقل این جمله ملاهادی ایرادهای کلی تری داشت ولی درستش اینه که این یک نظر و سلیقه شخصی ملا هادی (و نه ملاصدرا) بوده

  14. کاربر روبرو از پست مفید سیّد تشکر کرده است .


  15. #9
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط منجم باشي نمایش پست اصلی
    دیشب در لحظه فشردن کلید ارسال پاسخ! برق رفت... قرآن می فرماید:...
    احتمالا ملا صدرا هم این آیات را دیده اند و این تفاسیر را می دانسته اند!
    دوست عزیز؛ کلام، کلام ملا صدرا است، نه یک فرد عادی که احیاناً کمتر از ما با قرآن و تفاسیر آن آشنا باشد!

    نوشته اصلی توسط سیّد نمایش پست اصلی
    شاید شبی که خواسته این شرح رو بنویسه قبلش با همسرش دعوا داشته..... درستش اینه که این یک نظر و سلیقه شخصی ملا هادی (و نه ملاصدرا) بوده
    گوینده این جملات اگر یک فرد عادی بود، ما می توانستیم از این نوع حرفها بزنیم. اما ما داریم درباره ملاصدرا و ملا هادی سبزواریصحبت می کنیم. اینها درجات بسیار بالایی از علم و دانش و نیز تزکیه نفس را واجد بوده اند. این افراد برتر از این امورند که دعوای با همسر، بر نوشتجات علمی آنها اثر بگذارد، یا اینکه هر نظر شخصی (بدون مبانی علمی متقن) برای خود اتخاذ کنند.

    کار پاکان را قیاس از خود مگیر
    گر چه باشد در نوشتن، شیر ، شیر

    درست نیست درباره این بزرگواران اینگونه صحبت شود. باید برای فهم کلام آنها ، کار علمی انجام دهیم.
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  16. #10
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط الله اکبر نمایش پست اصلی
    احتمالا ملا صدرا هم این آیات را دیده اند و این تفاسیر را می دانسته اند!
    دوست عزیز؛ کلام، کلام ملا صدرا است، نه یک فرد عادی که احیاناً کمتر از ما با قرآن و تفاسیر آن آشنا باشد!

    بنده اعلام کوچکی در محضر ملاصدرا کردم! اما ملاک ما قرآن هست. شما حرفی از ملاصدرا نقل میکنید که استدلالی به همراه نداره. اگر استدلالش رو هم آوردید اون وقت میتونیم در مورد استدلال ایشون بحث کنیم. وگرنه تا اون زمان میگیم این حرف ملاصدرا با درک ما از قرآن سازگار نیست. استدلالش هم که خدمتتون آوردیم.

  17. کاربر روبرو از پست مفید hands of god تشکر کرده است .


  18. #11
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    درست است که در اینجا استدلالی ذکر نشده، اما با توجه به اینکه کلام، کلام یکی از دانشمندان بزرگ دینی و شخصیتهای عظیم تاریخ مثل جناب ملا صدرااست، شما چقدر احتمال می دهید که چنین شخصی حرفی بزنند که خلاف قرآن و یا استدلال عقلی باشد؟
    ویرایش توسط الله اکبر : سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۰ در ساعت ۰۰:۳۳
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  19. #12
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط الله اکبر نمایش پست اصلی
    شما چقدر در مورد ملاصدرا احتمال می دهید که حرفی بزنند که خلاف قرآن باشد؟ آن هم خلاف یک مطلبی که در قرآن بارها به آن تصریح شده؟ (خلقت زن و یکسانی او با مرد، از نصوص قرآنی است).
    چیزی خیلی در مطالعه نظر فلاسفه اسلامی مهم هست اینه که بدونیم اینها فلسفه اسلامی نمیگن! بلکه فسلفه یک مسلمان هست. ممکن اشتباه کنه. ممکنه در مجموعه مباحثش تناقض داشته باشه و ... البته احتیاج به اعتراف هم نداره که چقدر یکی مثل من پایین تر از ملاصدرا هست و اینکه مکرر میگم برای حفظ آبرو و حریم خودم هست. اما اگر تضادی بین حرفی از ملاصدرا و عقل خودم ببینم (بخصوص در این مورد که استدلالی به همراه کلام نیست) اون وقت کفه اون طرفی که بیشتر با قرآن همخوانی داره سنگین تر میشه.

    شما همین ملاهادی سبزواری رو در نظر بگیرید اینقدر مقام بالایی داره ولی یه بار عکسی رو نشون میدن میگفته این منطقا محاله! یعنی توان درک این پدیده رو نداشته. به هر حال شرایط اجتماع و زمان و دانش بشر تغییر میکنه و دیدها بازتر میشه.

    درسته که در منطق و استدلال ملاصدرا از ما برتره اما اینجا ما استدلالی نمیبینم یک برداشت و نظر هست که ممکنه تحت تاثیر بینهایت عامل از جمله جامعه اون روز گفته شده باشه.

  20. کاربر روبرو از پست مفید hands of god تشکر کرده است .


  21. #13
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-شهریور-۱۲
    نوشته ها
    578
    امتیاز : 16,736
    سطح : 82
    Points: 16,736, Level: 82
    Level completed: 78%, Points required for next Level: 114
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 90
    تشکر شده 1,742 در 449 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط الله اکبر نمایش پست اصلی
    صدرالمتالهین در اسفار اربعه می گوید:

    «و منها تولد الحیوانات المختلفه… بعضها للاکل… و بعضها للرکوب و الزینه… و بعضها للحمل… و بعضها للتجمل و الراحه… و بعضها للنکاح… و بعضها للملابس و البیت و الاثاث…»(اسفار اربعه، جلد7، فصل13، ص136، مکتبه مصطفوی.)

    ترجمه:
    «و از عنایات الهی در خلقت زمین، تولد حیوانات مختلف است… که بعضی برای خوردن اند… و بعضی برای سوار شدن و زینت… و بعضی برای بار کشیدن… و بعضی برای تجمل و آسایش… و بعضی برای نکاح و آمیزش… و بعضی برای تهیه ی پوشاک و خانه و اثاث…»

    ملاهادی سبزواری در تعلیقه بر این عبارت صدرالمتالهین، می گوید:

    «فی ادراجها فی سلک الحیوانات ایماء لطیف الی ان النساء لضعف عقولهن و جمودهن علی ادراک الجزئیات و رغبتهن الی زخارف الدنیا، کدن ان یلتحقن بالحیوانات الصامته حقا و صدقاً، اغلبهن سیرتهن الدواب و لکن کساهن صوره الانسان لئلایشمئز عن صحبتهن و یرغب فی نکاحن و من هنا غلب فی شرعنا المطهر جانب الرجال و سلطهم علیهن فی کثیر من الاحکام کالطلاق و النشوز و ادخال الضرر علی الضرر» (همانجا، حاشیه ملاهادی سبزواری.)

    ترجمه:
    «اینکه صدرالمتالهین زنان را در عداد حیوانات در آورده است اشاره ی لطیفی دارد به اینکه زنان به دلیل ضعف عقل و جمود بر ادراک جزئیات و میل و رغبت به زیورها و زینت های دنیا، حقا و عدلا نزدیک است که به حیوانات زبان بسته ملحق شوند، اغلبشان سیرت چهارپایان دارند ولی به آنان صورت انسان داده اند تا مردان از مصاحبت با آنها اکراه نداشته باشند و به نکاح با آنان راغب باشند و از همین جاست که شرع مطهر مردان را در کثیری از احکام، مثل طلاق و نشوز و ادخال ضرر بر ضرر، بر زنان غلبه و چیرگی داده است. »
    سلام. اولین نکته اینکه لطفا متن قبل اینجا رو بزنین و اینکه کل بحث در مورد چی هست، نقل قول یک تکه بدون قبل و بعد کار درستی و نتیجه درستی نداره!

    دوم هم اینکه برا ما اصل نظر اسلام با توجه به قران و سنت پیامبر و اهل بیت هست، بزرگان ما احترامشون بر ما واجب و نظراتشون هم مورد احترام ولی قرار نیست هر چیزی رو صد در صد بپذیریم و باید اول ببینیم برا چی گفته شده و مقصودشون از کلام چی هست، بعد نظر داد و تحلیل کرد البته اگر تخصصش رو داشته باشیم.

  22. کاربر روبرو از پست مفید همراه تشکر کرده است .


  23. #14
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۱
    نوشته ها
    186
    امتیاز : 3,526
    سطح : 37
    Points: 3,526, Level: 37
    Level completed: 18%, Points required for next Level: 124
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 21
    تشکر شده 128 در 68 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    گوینده این جملات اگر یک فرد عادی بود، ما می توانستیم از این نوع حرفها بزنیم. اما ما داریم درباره ملاصدرا و ملا هادی سبزواریصحبت می کنیم

    خود این بزرگواران فکر نکم راضی باشند که مقام آنها را مساوی با عصمت و بی خطا بودن بدانیم

    شما چه دلیلی دارید که این جمله مبهم ملاصدرا و آن شرح! مختصر ملا هادی سبزواری جزء اصول عقاید این دو بزرگوار بوده آیا در جای دیگری هم از ین نوع حرفها زده اند؟ صرف اینکه یک جمله و یک شرح! بخواهد ملاک قرار گیرد کار اشتباهی است. هر کسی قصداحراز حقیقت را داشته باشد ابتدا باید ترازو یا ترازوهایش را چک کند! با این دید حتی اگر کسی قرآن هم بخواند منحرف خواهد شد.به آیات اول سوره آل عمران در مورد آیات محکم و متشابه مراجعه نمایید میبینید که طبق فرموده الهی فرد حقجو تبعیت از آیات محکم میکند و نه آیات متشابه حالا گفته های ملا هادی در شرح و ملا صدرا به ایما! جای خود دارد

  24. #15
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط سیّد نمایش پست اصلی

    خود این بزرگواران فکر نکم راضی باشند که مقام آنها را مساوی با عصمت و بی خطا بودن بدانیم

    شما چه دلیلی دارید که این جمله مبهم ملاصدرا و آن شرح! مختصر ملا هادی سبزواری جزء اصول عقاید این دو بزرگوار بوده آیا در جای دیگری هم از ین نوع حرفها زده اند؟ صرف اینکه یک جمله و یک شرح! بخواهد ملاک قرار گیرد کار اشتباهی است. هر کسی قصداحراز حقیقت را داشته باشد ابتدا باید ترازو یا ترازوهایش را چک کند! با این دید حتی اگر کسی قرآن هم بخواند منحرف خواهد شد.به آیات اول سوره آل عمران در مورد آیات محکم و متشابه مراجعه نمایید میبینید که طبق فرموده الهی فرد حقجو تبعیت از آیات محکم میکند و نه آیات متشابه حالا گفته های ملا هادی در شرح و ملا صدرا به ایما! جای خود دارد
    کسی توهم نکرده و نمی کند که این افراد حائز مقام عصمت هستند.
    خیلی از افراد هستند که معصوم نیستند اما بسیار افراد بزرگی هستند و سخنشان برای ما ملاک است. مثل حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری (ارواحنا له الفداء) علامه طباطبایی، استاد مطهری و ... آیا وقتی این بزرگان چیزی گفتند که برای ما ثقیل بود، ما باید بگوییم :«اینها که معصوم نیستند»؟

    ضمناً لازم نیست که هر حرفی که کسی میزند، جزء اصول عقایدش باشد!

    ما مقام ملاصدرا را نمی شناسیم. امام خمینی (ره) درباره ایشان می فرماید: ملاصدرا و ما ملاصدرا.

    آن حدیث معروف را از معصوم (ع) درباره علت نزول آیات آخر سوره مبارکه حشر شنیده اید؟ که فرمود: خداوند می دانست افرادی در آخر الزمان می آیند که بسیار ژرف اندیش هستند، این آیات را برای راهنمایی آنها فرستاد. ملاصدرا می گوید: من این حدیث را ندیده بودم، در کارهای علمی ام از آیات سوره حشر استفاده زیادی کردم، بعد این حدیث را دیدم، بسیار شکر کردم. (نقل به مضمون)

    کاملتر بگویم:
    سید الساجدین ، زین العابدین ، علیه صلوات الله ، فرمود : خدا سوره توحید و شش آیه اول سوره حدید را نازل فرمود برای علماء و دانشمندان ( عارفان و حکیمان الهی ) که در آخر الزمان می آیند، اندیشه های آن ها عمیق و ژرف است و تفسیر و باطن آن را درک می کنند و می فهمند . اما شما تفسیر سوره توحید را نمی دانید .

    شهید مرتضی مطهری ، می نویسد :
    وقتی چشم صدر الدین محمد شیرازی به این حدیث امام سجاد افتاد ، منقلب شد و اشک های شوق او جاری گشت .



    ملاصدرا کسی بود که برای حل معضلات علمی و مسایل پیچیده علمی، می آمد در حرم حضرت معصومه (س) دعا می کرد و نماز می خواند و پاسخ آنها را از حضرت معصومه (س) می گرفت و برمی گشت.

    وقتی پای کلام کسی چون ملاصدرا در میان باشد، نباید به این سادگی بگوییم: این حرف با درک من از قرآن ناسازگار است.

    به نظر من،اشکال کار اینجاست که دوستان فکر کرده اند که ملاصدرا ، زن را از حیث طبیعی در ردیف حیوانات قرار داده است. لذا این سخن برایشان دشوار و سنگین آمده است.
    مسلم است که زن و مرد ، از حیث طیبیعی، منشأ واحدی دارند! پس باید دنبال علت دیگری باشیم. و آن عامل را جناب ملا هادی بیان فرموده اند: عقل.

    به نظر می رسد علمای بزرگ ما، ملاک «انسان بودن » را نه جسم و حیثیت طبیعی انسان، بلکه « عقل » او در نظر گرفته اند. . این یک اندیشه متعالی است که ما، ملاک انسانیت را ، نه حیثیت طبیعی و مادی انسان، بلکه عقل او بدانیم. همچنانکه قرآن هم همین ملاک را اتخاذ کرده است آنجا که می فرماید: اولئک کالانعام. بدیهی است اینجا منظور از « مثل چهارپایان » بودن، حیثیت طبیعی نیست!
    آیا با این تعریف از « انسان » ، مشکلی باقی می ماند که کسی بگوید سخن ملاصدرا با قرآن ناسازگار است؟
    ویرایش توسط الله اکبر : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۰ در ساعت ۰۱:۱۸
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  25. کاربر روبرو از پست مفید الله اکبر تشکر کرده است .


  26. #16
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط همراه نمایش پست اصلی
    سلام. اولین نکته اینکه لطفا متن قبل اینجا رو بزنین و اینکه کل بحث در مورد چی هست، نقل قول یک تکه بدون قبل و بعد کار درستی و نتیجه درستی نداره!
    سلام. من به منبع ذکر شده دسترسی ندارم. از جایی نقل کردم. اگر کسی به منبع مذکور دسترسی دارد، لطفاً پاراگرافهای قبل و بعد این قسمت را هم بگذارد. هر چند به نظر بنده ، این پاراگراف به اندازه ای گویا هست که نیازی به مراجعه به قبل و بعد نداشته باشد. اما خوب، ضرری هم ندارد.
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  27. #17
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۱
    نوشته ها
    186
    امتیاز : 3,526
    سطح : 37
    Points: 3,526, Level: 37
    Level completed: 18%, Points required for next Level: 124
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 21
    تشکر شده 128 در 68 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    سلام.من به منبع ذکر شده دسترسی ندارم. از جایی نقل کردم. اگر کسی به منبع مذکور دسترسی دارد، لطفاً پاراگرافهای قبل و بعد این قسمت را هم بگذارد. هر چند به نظر بنده ، این پاراگراف به اندازه ای گویا هست که نیازی به مراجعه به قبل و بعد نداشته باشد. اما خوب، ضرری هم ندارد
    همین نوشته شما نشان میدهد که اصلا بدنبال یافتن حقیقت نیستید شما حتی نمیگویید که از کجا نقل کرده اید چون آنجایی که نقل کرده اید هم حتی تمام متن را نیاورده شما با چه استدلالی میگویید نیازی به مراجعه قبل و بعد نداشته باشد شما چرا اشتباه مرحوم سبزواری را به ملاصدرا نسبت میدهید و بعد از بزرگی ملاصدرا میگویید چرا سایر شارحین از این متن ملاصدرا چنین استنباطی نکرده ند ایشان میگوید بعضی از حیوانات برای حمل هستند ( مانند مرغهای تخمگذار و بره های زایا) و بعضی هم برای نکاح هستند( مانند خروسهایی که موجب میشوند مرغها بیشتر تخم بگذارند یا مانند اسب نر یا گاو نری که برای نژاد بهتر انتخاب میشود)...

    البته خیلی ذوق زده نشوید عیبجویی با تحقیق تفاوت میکند دشمنان ملاصدرا یکی دوتا نیستند هیچ میدانید یکی از پایه های انحرافی شیخ احمد احسایی (که منجر به ایجاد فرقه هایی نهایتا خرافاتی شد) از همین عیبجویی و نه تحقیق از نوشته های ملاصدرا است

  28. #18
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-شهریور-۱۲
    نوشته ها
    578
    امتیاز : 16,736
    سطح : 82
    Points: 16,736, Level: 82
    Level completed: 78%, Points required for next Level: 114
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 90
    تشکر شده 1,742 در 449 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    سلام. بحث سر مقام عالم و حکيم گرانقدر صدر المتالهين نيست که نه ما در اون حد هستيم که در مورد ايشون نظري بديم و هم اينکه اونقدر در مقام و شان ايشون بزرگان نظر دادن که نشون دهنده ي عظمت علمي و ديني ايشون باشه

    بحث سر اين هست که همين دين اسلام و بزرگان مذهب شيعه ما رو مکلف کردن هر حرفي رو با تعقل و فکر و نقد و بررسي بپذيريم و ببينيم چي گفته ميشه و درست و غلطش رو بفهميم و بعد يا بپذيريم و يا نقد کنيم.

    اگر همين قسمت فقط باشه و و بخوايم نقدش کنيم مخصوصا تفسير جناب ملا هادي سبزواري ،کاملا مشخصه اين موضوع با نظرات قراني و اهل بيت منافات داره.
    در اين بحث زن به نوعي همون جنس دوم محسوب ميشه که طفيلي جنس مرد افريده که برا مرد شده و تنها صورت ظاهريش رو طوري قرار دادن که برا مرد قابل تحمل و دوست داشتني باشه.

    اين کجاش با نظرات اسلامي مطابقت داره؛ ايا تنها دليل تکريم اهل بيت به شخصيت زن همين بوده که برا اونها خلق شده بوده؟!

    البته بازم تاکيد ميکنم برا اينکه بتونيم درست روي اين موضوع بحث کنيم بايد بدونيم کليت بحثشون چي بوده و قبل و بعد اين مطلب چي هست.

  29. 2 کاربر از پست مفید همراه تشکر کرده اند .


  30. #19
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    1- یه جمله ای از یه آدم بزرگی نقل شده! مثلا فرض کنیم ارسطو! یا افلاطون که تازه ابن سینا با درک مطالبشون مشکل داشت. آیا روش بررسی و نقد اون حرف بررسی و نقد اینکه که ببینیم ارسطو و افلاطون چقدر بزرگ بودن؟!
    خوب ارسطو و افلاطون خیلی بزرگ بودن، قبول. حالا یعنی خورشید دور زمین میچرخه؟

    اگر در مقام فیلسوف به معنی کلمه یعنی دوست دار دانش خواستیم وارد بحثی بشیم ذهن باید از هرچیزی غیر علم پاک باشه. بزرگی و کوچیکی ملاصدرا گرچه مشخص هست اما بجز گمراهی چیزی برای دانش پژوه نمیاره اگر بخواد مدام بزرگی اون رو مد نظر قرار بده.

    2- نظری از ملاصدرا آورده شد. ما هم استدلالی از قرآن کردیم که خداوند فرمودن احسن تقویم، و چون مشروط به عمل صالح و ایمان کردن یعنی اینکه مربوط به بعد طبیعی زن و مرد نیست. بلکه دقیقا همون عقل رو منظور هست. استدلالی خلاف بر اون هم نیاوردید.

    3- میشه پرونده بحث رو اینجا بست و روی این سوال کار کرد، آیا عقل زن با عقل مرد برابر است یا نه؟

  31. کاربر روبرو از پست مفید hands of god تشکر کرده است .


  32. #20
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط سیّد نمایش پست اصلی
    همین نوشته شما نشان میدهد که اصلا بدنبال یافتن حقیقت نیستید
    احسنت!
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  33. #21
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    با وجودی که مسئولین تالار فرموده اند که به جای زدن پست تشکر، دکمه تشکر زده شود، اما لازم میدانم از مطلب اخیر جناب همراه و جناب منجم باشی ، تشکر کنم. حق با شماست و کاملاً سخنان اخیرتان را قبول دارم.

    بنده نظر خاضی در مورد مطلبی که از جناب ملاصدرا ذکر کردم ندارم. فقط چون مطلب ذکر شده به نظرم جالب آمد، آن را اینجا زدم تا ر مورد آن بحث شود. دفاعیاتی هم که در خصوص نقدهای دوستان یر سخن ملاصدرا و ملا هادی، انجام دادم، برای دفاع از مطلب فوق و هجمه به زن و ... نبود. بلکه به این دلیل بود که مقام ملاصدرا و ملا هادی را آنقدر عظیم می دانم که اگر سخن آن بزرگان برای امثال ما ثقیل آمد، در درجه اول اشکال را از خود ما و سطج پایین درک خودمان بدانیم وبه دنبال تلاش برای درک سخن آن بزرگان برویم؛ نه اینکه خودمان را در برابر آنها، از نظر علمی داری حظی از وجود بدانیم و ...
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  34. 2 کاربر از پست مفید الله اکبر تشکر کرده اند .


  35. #22
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,870 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط منجم باشي نمایش پست اصلی
    1- یه جمله ای از یه آدم بزرگی نقل شده! مثلا فرض کنیم ارسطو! یا افلاطون که تازه ابن سینا با درک مطالبشون مشکل داشت. آیا روش بررسی و نقد اون حرف بررسی و نقد اینکه که ببینیم ارسطو و افلاطون چقدر بزرگ بودن؟!
    خوب ارسطو و افلاطون خیلی بزرگ بودن، قبول. حالا یعنی خورشید دور زمین میچرخه؟
    هوَ

    بله!

    گر بخواهي كو ترا آيد شكر//پس و را از چشم عشاقش نگر
    بلک ازو کن عاریت چشم و نظر // پس ز چشم او بروی او نگر

  36. #23
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,870 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط منجم باشي نمایش پست اصلی
    1- یه جمله ای از یه آدم بزرگی نقل شده! مثلا فرض کنیم ارسطو! یا افلاطون که تازه ابن سینا با درک مطالبشون مشکل داشت. آیا روش بررسی و نقد اون حرف بررسی و نقد اینکه که ببینیم ارسطو و افلاطون چقدر بزرگ بودن؟!
    خوب ارسطو و افلاطون خیلی بزرگ بودن، قبول. حالا یعنی خورشید دور زمین میچرخه؟

    اگر در مقام فیلسوف به معنی کلمه یعنی دوست دار دانش خواستیم وارد بحثی بشیم ذهن باید از هرچیزی غیر علم پاک باشه. بزرگی و کوچیکی ملاصدرا گرچه مشخص هست اما بجز گمراهی چیزی برای دانش پژوه نمیاره اگر بخواد مدام بزرگی اون رو مد نظر قرار بده.

    2- نظری از ملاصدرا آورده شد. ما هم استدلالی از قرآن کردیم که خداوند فرمودن احسن تقویم، و چون مشروط به عمل صالح و ایمان کردن یعنی اینکه مربوط به بعد طبیعی زن و مرد نیست. بلکه دقیقا همون عقل رو منظور هست. استدلالی خلاف بر اون هم نیاوردید.

    3- میشه پرونده بحث رو اینجا بست و روی این سوال کار کرد، آیا عقل زن با عقل مرد برابر است یا نه؟
    هوَ
    نه هر چيزي رو زن ميفهمه و نه هر چيزي رو مرد

  37. کاربر روبرو از پست مفید hooshdar3 تشکر کرده است .


  38. #24
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-بهمن-۲۱
    نوشته ها
    186
    امتیاز : 3,526
    سطح : 37
    Points: 3,526, Level: 37
    Level completed: 18%, Points required for next Level: 124
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 21
    تشکر شده 128 در 68 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    به این دلیل بود که مقام ملاصدرا و ملا هادی را آنقدر عظیم می دانم که اگر سخن آن بزرگان برای امثال ما ثقیل آمد، در درجه اول اشکال را از خود ما و سطج پایین درک خودمان بدانیم وبه دنبال تلاش برای درک سخن آن بزرگان برویم؛

    اولا خدمت شما عرض کنم که بحث علمی( اگر علمی باشد چه خواسته که بحث جدلی شود) جای قربان صدقه رفتن همدیگر نیست از اینکه نظر خود را صریح اعلام میکنم نرجید شما اگر تشکر و احسنتی دارید همان دکمه تشکر را فشار دهید کافیست نیازی به احسنت گفتن ندارد

    ثانیا این نوع تفکر شما که اسم آنرا میتوان تحجر نامید ضررهای زیادی نه فقط برای شما دارد بلکه برای اطرافیانتان و اگر هم جمعی این نوع تفکر را پیدا کنند که فاجعه میشود چون هر افراطی میتواند نتیجه تفریط و هر تفریطی میتواند نتیجه افراط باشد پس مواظب باشید.

  39. 2 کاربر از پست مفید سیّد تشکر کرده اند .


  40. #25
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-شهریور-۱۲
    نوشته ها
    578
    امتیاز : 16,736
    سطح : 82
    Points: 16,736, Level: 82
    Level completed: 78%, Points required for next Level: 114
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 90
    تشکر شده 1,742 در 449 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    سلام . مبنای بحث اینجا قران و کلام اهل بیت هست دیگه؟
    معیار اینکه بفهمیم عقل زن و مرد برابر هست یا نه چیه؟ وظایف و تکلیفشون؟ حقوقشون؟ نوع افرینش و طبیعتشون؟

  41. 2 کاربر از پست مفید همراه تشکر کرده اند .


  42. #26
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط [b
    سیّد[/b];40713]
    این نوع تفکر شما که اسم آنرا میتوان تحجر نامید
    احسنت!
    درس خوبی به من دادید: آواتارخودم را عوض کردم تا اگر جایی چیزی گفتم که درست نبود، ناخودآگاه، کلمات و مفاهیم مقدس، مورد بغض دیگران قرار نگیرند.
    ویرایش توسط الله اکبر : جمعه ۱۶ اردیبهشت ۹۰ در ساعت ۰۹:۴۲
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  43. 2 کاربر از پست مفید الله اکبر تشکر کرده اند .


  44. #27
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط همراه نمایش پست اصلی
    سلام . مبنای بحث اینجا قران و کلام اهل بیت هست دیگه؟
    معیار اینکه بفهمیم عقل زن و مرد برابر هست یا نه چیه؟ وظایف و تکلیفشون؟ حقوقشون؟ نوع افرینش و طبیعتشون؟
    (اتفاقاً ملاصدرا هم در تحقیقات علمی اش ، کتاب قرآن و کلام اهل بیت را مبنا قرار می داد).

    اینجا بخث بر سر این مسأله ها که شما نام بردید نیست. شاید به طور غیر مستقیم این مسایل به بحث مربوط بشوند اما به عنوان مبحث توجه کنید: بحث این است که چرا ملاصدرا این سخن را فرموده است؟

    آیا امکان دارد طبق نظر برخی دوستان، ملاصدرا متوجه نشده باشد که نظر قرآن و اهل بیت (ع) درباره زن چیست؟

    من فکر نمی کنم. بعید است کسی با عظمت علمی و عرفانی ملاصدرا، مسأله ای به این روشنی را نداند. آن مثال گردش خورشید به دور زمین را که دوست دیگرمان زدند، قابل قیاس با این مسأله نیست. چون گردش زمین به دور خورشید در آن روزگار یک مسأله غامض علمی بوده که اختلاف نظر علماء در آن طبیعی بوده. اما مسأله « نظر اسلام و قرآن درباره زن» یک مسأله غامض علمی نبوده که ملاصدرا در زمان خودش از آن اطلاع نداشته باشد.


    آیا ممکن است طبق نظر برخی دیگر دوستان، ملاصدرا تحت اثر عقاید جامعه زمان خودش حرفی زده باشد؟

    باز هم از کسی مثل ملاصدرا بعید است. ملاصدرا بسیاری نوآوری های علمی بزرگ انجام داد که بر خلاف نظر علماء آن زمان بود و تا مدتها بعد هم خیلی از علماء قبول نمی کردند. ملاصدرا یک شخصیت علمی است و شخصیتهای علمی بر طبق تحقیق و استدلال سخن می گویند نه عرف و نظر عوام جامعه.


    آیا ممکن است کتاب ملاصدرا تحریف شده باشد (نظر یکی از دوستان)؟

    جای بحث دارد.

    ضمناً یکی از دوستان فرموده بودند که این نظر ملاصدرا، استدلالی به همراه ندارد.
    عرض می کنم که اگر با شیوه علمی دانشمندان قدیم آشنایی داشته باشیم می بینیم که در آن زمان رسم بر این بوده که حداکثر معنی را با حداقل کلمات بیان کنند. چون هم موجز گویی یک ارزش محسوب می شده، هم می خواستند دانشمندان دیگر، بعد از آنها، بیایند و کتابهایشان را شرح کنند.
    ضمناً جناب ملاهادی که در شرح خود بر کتاب ملاصدرا، استدلال آن را ذکر کرده بودند.

    علاوه بر آنکه بنده عرض کردم که این سخن ملاصدرا با قرآن در تضاد نیست. چون منظور ملاصدرا و ملا هادی، حیثیت طبیعی زن نبوده، چون حیثیت طبیعی زن و مرد یک منشأ مشترک دارد و یکسان است. آنها ملاک « انسان بودن » را عقل در نظر می گرفته اند نه جسم، و این با قرآن هم منطبق است و قرآن نیز خیلی از افراد انسان را در ردیف حیوانات یا حتی بدتر از آنها ذکر فرموده است.

    دوستان ظاهراً به این عرایض بنده توجهی نکردند.
    ویرایش توسط الله اکبر : جمعه ۱۶ اردیبهشت ۹۰ در ساعت ۰۹:۵۸
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  45. 2 کاربر از پست مفید الله اکبر تشکر کرده اند .


  46. #28
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    کلا بحث خوبیه. نه به خاطر موضوعش به خاطر نحوه بحث ها. از همه متشکریم...
    البته دلیلی هم نداره برای رسیدن به نتیجه عجله داشت. این رشته سر درازی دارد....

  47. کاربر روبرو از پست مفید hands of god تشکر کرده است .


  48. #29
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-شهریور-۱۲
    نوشته ها
    578
    امتیاز : 16,736
    سطح : 82
    Points: 16,736, Level: 82
    Level completed: 78%, Points required for next Level: 114
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 90
    تشکر شده 1,742 در 449 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    سلام. بازم به این نکته اساسی اشاره میکنم که اگر قراره روی نظرات ملاصدرا و ملاهادی سبزواری(اعلی الله مقامهما) بحث کنیم باید از مطالب قبل و بعدش و کل موضوع یه اگاهی داشته باشیم و گرنه بحث بعیده به نتیجه برسه . ولی در مورد این جمله:


    "علاوه بر آنکه بنده عرض کردم که این سخن ملاصدرا با قرآن در تضاد نیست. چون منظور ملاصدرا و ملا هادی، حیثیت طبیعی زن نبوده، چون حیثیت طبیعی زن و مرد یک منشأ مشترک دارد و یکسان است. آنها ملاک « انسان بودن » را عقل در نظر می گرفته اند نه جسم، و این با قرآن هم منطبق است و قرآن نیز خیلی از افراد انسان را در ردیف حیوانات یا حتی بدتر از آنها ذکر فرموده است."

    شما میخواین بفرمایید که این دو بزرگوار میخواستن بگن زن اط لحاظ عقلی با حیوانات هم ردیف هست؟
    اینکه بعضی از انسانها به طور کلی ممکنه با توجه به اعمال و رفتارشون گاهی ممکنه از حیوانات هم پایین تر برن حرفی درش نیست ولی بحث سر کل جنس زن هست که اینجا در موردش سخن گفته شده.
    اگر اینجا منظور از حیوان جنس حیوان باشه خب از لحاظ منطقی کل انسانها زیر مجموعه اون هستند زن و مرد هم نداره و اتفاقا فصل انسان هم همون قوه ناطقه و عقل هست پس ایرادی به اصل بحث نیست ولی وقتی میاد اینجا نه از لحاظ منطقی بلکه به طور کلی بحث میکنه و معنای کلامش هم ردیف قرار دادن زن با حیوانات از لحاظ عقلی هست جمله مشکل پیدا میکنه و با کلام قران و اهل بیت در تضاد هست که ما هیچ جا چنین چیزی نداریم.



  49. 2 کاربر از پست مفید همراه تشکر کرده اند .


  50. #30
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۳۰
    محل سکونت
    قلب مبارک امام زمان (عج)
    نوشته ها
    88
    امتیاز : 3,337
    سطح : 35
    Points: 3,337, Level: 35
    Level completed: 92%, Points required for next Level: 13
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Album pictures1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 41
    تشکر شده 63 در 35 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    سلام.بر مبنای فرمایش شما، باید به این امر قائل شویم که:

    ملا صدرا از نظر اسلام در مورد زن اطلاع نداشته است.

    نگاهی به زندگی ملاصدرا بیندازیم. آیا این دانشمند عظیم دینی و عارف بزرگ (ایشان فلسفه و عرفان را با هم سازگار کردند)، از مسأله بسیار واضح و روشنی مثل نظر اسلام درباره زن، بی اطلاع بوده باشد؟ این نکته به قدری واضح است که اگر یک مسلمان عادی فقط یکبار قرآن را خوانده باشد (آنهم سر سری) این نکته را در می یابد.
    به نظرم، عاقلانه نیست که چنین تصوری درباره ملاصدرا بکنیم.
    امام زمان (عج):
    ما در رعايت حال شما کوتاهى نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم. که اگر جز ايـن بود، گرفتاريها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه کـن مى کردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى کنيد.

  51. کاربر روبرو از پست مفید الله اکبر تشکر کرده است .


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1