کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 11 , از مجموع 11

موضوع: فسق چيست؟

  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض فسق چيست؟

    فسق

    و آن عبارت است از : خارج شدن از اطاعت پروردگار حكيم مهربان ؛

    و ضد آن ، اطاعت كردن است .

    راه نجات از فسق ، توبه كردن است .

    فرق فاسق و فاجر ، فاسق به معنای خارج شدن از طاعت خدا است ؛

    اما فاجر علاوه بر آن ، به راحتی و سريع به سوی گناه می رود .

    كلمه فسق و مشتقات آن ، پنجاه و چهار (54) مورد در آيات مختلف قرآن آمده است ؛

    فسق در قرآن مجيد ، به معنای عام آمده است كه شامل مجرمان (گناهكاران) ،

    منافقان ، كافران و مشركان و مستكبران و فاسدان و ظالمان می شود ؛ و صفت مشترك

    همه آن افراد ، عبارت است از اطاعت نكردن از دستورات خدای حكيم رووف .

    منبع :سايت دریافت بوك
    ویرایش توسط رضوان : یکشنبه ۲۷ آذر ۹۰ در ساعت ۰۰:۳۵
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  2. 7 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  3. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    » انواع فسق

    1 ـ فسق در عقيده و عمل عالما عامدا

    2 ـ فسق در عقيده و عمل جهلا

    3 ـ فسق در عقيده عالما عامدا

    4 ـ فسق در عقيده جهلا

    5 ـ فسق در عمل عالما عامدا

    6 ـ فسق در عمل جهلا

    7 ـ فسق در عمل سهوا
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  4. 4 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    هر كدام از آن هفت قسم فسق ، يا با تكرار و اصرار است و يا بدون آن ؛ و يا فرد فاسق ، كافر است يا مسلمان ، و

    نحوی عمدی بودن و جهلی بودن و سهوی بودن گناه هم ، به صورتهای مختلفی می تواند باشد ؛ مثلا عمدی بودن ،

    يك موقع به خاطر غضب يا عادت است يا برای لذت جوی كاذب شيطانی است يا لجاجت و غرض های ديگر و جهلی

    بودن يك موقع جهل عمدی و كوتاهی در يادگيری است يا جهل در جهل است و احتمال گناه بودن را نمی داده و فكر

    می كرده گناه نيست كه آن هم يا نشئت گرفته از كوتاهی و كم كاری عالمان يا ناشی از تعصب قومی و قبيله ی و

    اجتماعی است يا از كبر و غرور و امثال آن و سهوی بودن يك موقع اهمال كاری است و يك موقع ناخودآگاهی است و

    به عبارت ديگر فراموشی سهوی است ؛ در نتيجه فسق با دقت عقلی با لحاظ منشا آن ، به صورتهای مختلفی درمی

    آيد و هر كدام آثار و عواقب مخصوصی دارد .
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  6. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  7. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    اطاعت نكردن و گناه ، اگر به خاطر هواهای نفسانی و غرائض افراطی حيوانی باشد ، فرد گناهكار ،

    فاسق است

    اما اگر اين سرپيچی با انكار و اعتراض علنی باشد ، موجب كفر است و اگر مخفی باشد ، موجب نفاق

    است و اگر به سبب اطاعت از غير خدای حكيم باشد ، مشرك خواهد بود .

    و به عبارت ديگر ؛ تسليم محض * نبودن در برابر همه دستورات الهی بدون استثناء ؛ حتی اگر مسلمانی

    در همه موارد مطيع محض باشد ولی در يك مورد گناهكار ، فاسق خواهد بود .
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  8. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  9. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض


    مثل ابليس لعين با آن همه عبادت و بندگی و داشتن مقام ملائك ، بسبب اطاعت نكردن در يك امر الهی ، فاسق شد و به خاطر كبر و غرورش * توبه هم نكرد .

    وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لاِدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ

    أَوْلِياءَ مِنْ دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظّالِمِينَ بَدَلاً

    و هنگامی كه به ملائكه گفتيم بر آدم (علی نبينا و آله و عليه السلام) سجده كنيد ، همه آنها سجده كردند مگر ابليس كه از جن بود سپس از اطاعت امر پروردگارش خارج شد ؛ آيا او و ذريه اش را ، به غير از من ، اولياء خود قرار می دهيد (چرا ابليس و ذريه اش را كه بسبب فسق ، از بندگی من خارج شدند و ديگر بنده ی من و منسوب بمن نيستند ، اولياء خود قرار می دهيد و از او اطاعت می كنيد) در حالی كه آنها (ابليس و ذريه اش) دشمن شما هستند! چه انتخاب بدی است برای ظالمين (چرا انتخاب بدی است ؟ و چرا ظلم بزرگی است ؟ چون كه افراد مطيع ابليس و ذريه اش ، كسی را فرمانروای خود قرار داده اند كه هيچ ذره ی رحم حتی در يك گوشه ی دلش نيست تا گاهی مصلحت و دلسوزی داشته باشد ؛ و فرمانبرداری خالق و پروردگارشان را ترك كرده اند كه از مثل مادر دلسوز به فرزند شيرخوارش به آنها دلسوزتر است بلكه اگر رحمت همه مادرهای دنيا نسبت به فرزند شيرخوارشان در يك جا جمع شود به وسعت رحمت خالق حكيم مهربان نمی رسد ، خالقی كه جز صلاح و سعادت دنيا و آخرت چيز ديگری برای مخلوقش كه ماها هستيم ، نمی خواهد . آيا ماها انتخاب درستی می كنيم !) .

    سوره كهف : آيه 50
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  10. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  11. #6
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    يك نكته مورد توجه همه مسلمانان : مسلمان واقعی كسی است كه تسليم محض در برابر همه دستورات خدای حكيم داشته و بر آنچه حرام شده ، در درون و باطن و هم در ظاهر ، اظهار تنفر كند ؛ و بر آنچه حلال شده با اشتياق ، پذيرای آن باشد ؛ ولی متاسفانه افرادی در برابر بعضی غذاهای حلال و غير آن ، اظهار تنفر می كنند ، كه نعوذ بالله يك نوع اعتراض به حلال خدای حكيم است ، و در صورت توجه به آن ، از فاسقين بلكه از كافرين خواهند بود ؛ بايد در چنين موقعی به هيچ وجه حالت تنفر نداشته و بگويند ، ذائقه ام برای اين نوع غذای خوب حلال ، عادت نكرده است .

    الشَّيْخُ الطُّوسِيُّ فِي أَمَالِيهِ ، بِإِسْنَادِهِ إِلَی أَبِي ذَرٍّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله عليه و آله فِي وَصِيَّتِهِ إِلَيْهِ يَا أَبَا

    ذَرٍّ سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ كُفْرٌ وَأَكْلُ لَحْمِهِ مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ وَحُرْمَةُ مَالِهِ كَحُرْمَةِ دَمِهِ ... الْوَصِيَّةَ

    پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله در وصيتی به اباذر قدس * سره فرمودند : (يا اباذر سبّ و فحش دادن به مسلمانی ، فسق است و جنگ (درگيری) با او كفر است و خوردن گوشتش (غيبت كردنش) از گناهان و حرمت مالش مثل حرمت خونش است .

    مستدرك الوسائل ج18 ص215 و بحار الانوار ج74 ص91
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  12. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  13. #7
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    ـ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ شُعْبَةَ فِي تُحَفِ الْعُقُولِ عَنِ الصَّادِقِ عليه السلام فِي حَدِيثٍ قَالَ وَ يَخْرُجُ

    مِنَ الْإِيمَانِ بِخَمْسِ جِهَاتٍ مِنَ الْفِعْلِ كُلُّهَا مُتَشَابِهَاتٌ مَعْرُوفَاتٌ الْكُفْرِ وَالشِّرْكِ وَالضَّلَالِ وَالْفِسْقِ

    وَرُكُوبِ الْكَبَائِرِ .

    امام صادق عليه السلام فرمودند : خروج از ايمان بسبب پنج جهت يك عمل ، كه شبيه هم و معروف

    هستند ، تحقق می يابد

    1 ـ كفر ؛ 2 ـ شرك ؛ 3 ـ گمراهی ؛ 4 ـ فسق ؛ 5 ـ اصرار و عادت به انجام دادن گناهان كبيره .

    وسائل الشيعة ج1 ص36
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  14. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  15. #8
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    وَعَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَی عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ أَبَانِ بْنِ أَبِي

    عَيَّاشٍ عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ الْهِلَالِيِّ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام قَالَ بُنِيَ الْكُفْرُ عَلَی أَرْبَع ِدَعَائِمَ

    الْفِسْقِ وَالْغُلُوِّ وَالشَّكِّ وَالشُّبْهَةِ وَالْفِسْقُ عَلَی أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَی الْجَفَاءِ وَالْعَمَی وَالْغَفْلَةِ وَالْعُتُوِّ .


    امير مؤمنين عليه السلام فرمودند : كفر بر چهار پايه بنا شده ؛


    1 ـ فسق ، 2 ـ غلو ، 3 ـ شك ، 4 ـ شبهه ؛


    و فسق بر چهار شعبه است ؛ 1 ـ جفاء و ظلم ، 2 ـ كوری (گمراهی) ، 3 ـ غفلت ، 4 ـ سركشی و عصيان .


    وسائل الشيعة ج15 ص342
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  16. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  17. #9
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    فاسق یعنی شخصی که آشکارا گناه می کند و عملا از تحت اطاعت و اوامر الهی خارج شده است. در صحاح جوهری آمده است: یقال فسق عن امر ربه، ای خرج، فاسق در لغت به معنای خارج است و در اصطلاح به معنای کسی که از امر الهی خارج شده است. بنابراین فاسق همان گناه کار است، ولی به کسی که احیانا در پنهانی گناه می کند و از کرده خود پشیمان می شود و توبه می کند، فاسق گفته نمی شود.

    یا ایها الذین آمنوا ان جاءکم فاسق بنبا فتبینوا ان تصیبوا قوما بجهاله فتصبحوا على
    ما فعلتم نادمین. حجرات، 6.


    فاسق کسی است که صداقت و عدالت او قطعی نیست و باید در مورد سختی که میگوید مطالعه و بررسی شده

    و در تصمیم گیری عجله نکرد تا حقیقت روشن شود، زیرا این امکان وجود دارد که تبعیت از خبر او باعث پشیمانی گردد
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  18. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  19. #10
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    معنای فسق :
    فسق، مقابل عدالت عبارت است از خارج شدن از طاعت به سبب گناه کردن و ترک دستورهای خدای تعالی. بیشترین موارد کاربرد فسق نسبت به کسانی است که بر حسب اعتقاد، مسلمان و مؤمن اند؛ لیکن در مقام عمل کوتاهی می کنند و مرتکب حرام یا ترک واجب می شوند. عنوان فسق بر منافقان و مشرکان نیز که بر حسب اعتقاد گمراه اند، اطلاق شده است. [۱]

    اسباب فسق
    ارتکاب گناهان بزرگ و اصرار بر گناهان کوچک موجب فسق و خروج فرد از عدالت است. [۷]

    حکم عنوان یاد شده
    ارتکاب اسباب فسق از روی عمد و آگاهی حرام و در برخی اسباب آن موجب ثبوت حد ، تعزیر و قصاص است.

    آثار فسق

    ← خروج از اهلیّت
    مناصبی که جواز تصدی آن مشروط به عدالت است، مانند امامت جماعت و جمعه، قضاوت و مرجعیت ، فاسق اهلیّت تصدی آن مناصب را ندارد.

    ← جواز غیبت کردن از فاسق
    کسی که تظاهر به فسق می کند و آشکارا مرتکب گناه می شود، از منظر شرع مقدس از حرمت و احترام وی کاسته می شود و رعایت برخی حرمت ها درباره او واجب نیست؛ از این رو، غیبت وی جایز شمرده شده است. [۸]

    ← پذیرفته نشدن شهادت وی
    شهادت فاسق نزد قاضی پذیرفته نیست و هیچ اثری بر آن مترتب نمی شود. [۹]

    ← ثبوت حد در شهادت بر زنا
    اگر بعض یا همه گواهانِ گواهی دهنده بر زنا فاسق باشند، بر همه آنان حدّ قذف جاری می شود. [۱۰]

    ← ثبوت ضمان در بیت المال
    چنانچه حاکم پس از صدور و اجرای حکم ، به فسق شهود [۱۱] [۱۲] [۱۳] یا کسانی که به عدالت شهود، شهادت داده اند، [۱۴] [۱۵] علم پیدا کند، باید خسارتی را که از ناحیه اجرای حکم متوجه محکوم علیه شده است، از بیت المال بپردازد.

    دیگر احکام
    به قول برخی، زن دادن به فاسق، بویژه شراب خوار، مکروه است. برخی کراهت آن را نسبت به همه انواع فسق نپذیرفته و گفته اند:کراهت نسبت به بعضی انواع آن همچون شرب خمر و زنا که توأم با ننگ و عار بویژه نسبت به برخی مردان و زنان است ثابت می باشد. [۱۶]

    ← حکم هجو کردن مؤمن
    هجو کردن مؤمن حرام است؛ هرچند فاسق باشد و تظاهر به فسق کند. [۱۷] چنان که قذف متظاهر به فسق نیز جایز نیست و موجب ثبوت حدّ بر قذف کننده است، مگر آن که منشأ فسق او ارتکاب زنا یا لواط باشد. [۱۸]

    ← حکم رفاقت با فاسق
    رفاقت و همنشینی با فاسق مکروه است. [۱۹] چنان که اجابت دعوت او نیز کراهت دارد. [۲۰]

    منبع : http://www.wikifeqh.ir/%D9%81%D8%B3%D9%82
    ویرایش توسط رضوان : شنبه ۱۴ تیر ۹۳ در ساعت ۱۶:۳۹
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  20. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  21. #11
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    فجور


    فسق و فجور دو واژه ای است که به جهت قرابت معنایی در کنار هم بکار می روند. از آیات قرآن استفاده می شود که «فجور» بزرگترین بلای اخلاقی جامعه است. زیرا فجار براساس خواهش های نفسانی حرکت می کنند نه مطابق فرمان های الهی و دستورهای عقل. سرنوشت چنین جامعه یا افرادی جز هلاکت در دنیا و سخت ترین عذاب ها در آخرت نیست.




    معنای لغوی فجور
    «فاجر» که جمع آن «فجار» و «فجره» است، درلغت به معنای هرزه، عیاش، فاسد، خراب، زناکار، دروغ گو، بی حیا، بی شرم، وقیح و گستاخ آمده است. فجور که مصدر است به معنای «هرزگی، فسق، فساد، عیاشی، گناه و زندگی گناه آلود» می باشد [۱]

    مقایسه فسق و فجور .
    «کلمه فسق» با «فجور» از نظر معنا به هم نزدیک اند. فسق به نظر می رسد بیشتر جهت مخالفت با خدا را بیان می کند و فجور گستردگی فساد و گناه فرد را می رساند. کتاب معجم الفروق اللغویه ص۴۰۵ در فرق بین فسق و فجور آورده است: «ان الفسق هوالخروج من طاعه الله بکبیره» فسق خارج شدن از طاعت خدا به وسیله انجام گناهان کبیره است و فجور، پراکنده شدن در معاصی و گستردگی در گناه می باشد. به انجام دهنده «صغیره، فاجره گفته می شود».


    فجور از منظر قرآن
    «فجار» در قرآن کریم در برابر ابرار (نیکان) به کار رفته است. این دو واژه در سوره هایی چون مطففین، دهر و انفطار درمقابل هم قرار داده شده اند، : «کلاان کتاب الابرار لفی علیین» [۲]
    و
    «کلا ان کتاب الفجار لفی سجین» [۳]
    . قرآن درباره فجار، چهار نکته را بیان می کند:
    ۱- تمایل طبیعی انسان به سمت فجور: از نظر قرآن، انسان به طور طبیعی دوست دارد آزاد باشد و «فجور» و کارهای مطابق خواست هوای نفسش را انجام دهد. «بل یریدالانسان لیفجر امامه » [۴] بلکه انسان می خواهد در مهلتی که درپیش دارد، فسق و فجور کند. البته داشتن میل و انگیزه در انسان تعجبی ندارد، زیرا انسان بودن، مستلزم داشتن فطرت سلیم است تا او را به پرهیز از گناه دعوت کند و هم غرایز طبیعی که او را به سوی خود بکشد: «فالهمها فجورها و تقویها» آنگاه نافرمانی و پرهیزکاری اش را در آن الهام کرد.
    ۲- نابودی جامعه در اثر فجور: براساس آموزه های قرآنی، فرجام و سرنوشت جامعه گنهکار نابودی و کوتاه شدن عمر آن ملت است. حضرت نوح (ع) پس از چندسال تبلیغ، وقتی برایش ثابت می شود که قومش هدایت نخواهندشد و جز افراد فاجر و کافر تربیت نخواهندکرد، درخواست نابودی آنها را کرد. حضرت چنین استدلال می کرد که اگر اینان باقی بمانند صالحان را هم گمراه خواهندکرد. «انک ان تذرهم یضلوا عبادک و لایلدوا الا فاجراً کفاراً.» [۵]
    ۳- جهنمی ها غیر از کفار و فجار نیستند: قرآن کریم دراین رابطه می فرماید: «وجوه یومئذ علیها غبره¤ ترهقها قتره¤ اولئک هم الکفره والفجره » درچنین روز بر چهره هایی غبار تیرگی باشد. تیرگی آنان را فرو گیرد. اینان همان کافرکیشان نافرمانند
    [۶]

    ۴- جایگاه خاص فجار در جهنم: قرآن کریم دراین زمینه می فرماید: «کلاان کتاب الفجار لفی سجین» چنین نیست، بی گمان کارنامه نافرمانان در سجین است [۷] .
    گرچه همه دوزخیان در رنج و عذابند، شدت یا جایگاه عذاب برای بعضی از گناهان دشوارتر است. در تفسیر پرتوی از قرآن آمده است: «سجین به قرینه وزن، مبالغه و تقابل با علیین به معنای زندان بس سخت می باشد که گویا سختی و تنگی آن افزوده می شود. سجین زندان و محیط عذاب و رنج است که اندیشه و عمل تبهکاران درباره و در شان یا درمحیط یا در جهت سجین است» [۸]


    پانویس
    ۱. ↑ .فرهنگ معاصر عربی- فارسی، ص۲۹۷.
    ۲. ↑ مطففین/ سوره۸۳، آیه۱۸.
    ۳. ↑ مطففین/ سوره۸۳، آیه۷.
    ۴. ↑ قیامت/سوره۷۵، آیه۵.
    ۵. ↑ نوح/سوره۷۱، آیه۲۷.
    ۶. ↑ عبس/سوره۸۰، آیه۴ و آیه۱۴.
    ۷. ↑ مطففین/سوره، آیه۷.
    ۸. ↑ . تفسیر پرتوی از قرآن ج۱، ص۱۴۲.


    منبع:پژوهشکده باقرالعلوم و

    http://www.wikifeqh.ir/%D9%81%D8%AC%D9%88%D8%B1
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  22. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1