کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: فلسفه احكام

  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض فلسفه احكام

    يك سوال ،مگه حديث نداريم :

    حلال محمد حلال الى يوم القيامة و حرام محمد حرام الى يوم القيامة

    پس چرا در بعضي از مسائل فقها فتواي قطعي بر حرمت و يا حلال بودن مساله اي نداده اند

    و احتياط واجب و مستحب كرده اند! مثل همين قضيه تراشيدن ريش؟

    آيا معصومين و پيامبر هم در بيان مسائل شرعي لفظ احتياط واجب و مستحب را به كار مي بردند؟
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  2. #2
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,870 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    بسمه تعالی
    احتیاط واجب و مستحب تنها بدلیل تعارض در احادیث و جمع بین آنهاست.یک موقع راوی یک روایت ضعف دارد و ... که اصلا روایت نمیتواند مبنای قضاوت قرار گیرد.یک موقع مثلا فلان حدیث ٰمتواترٰ است یا ٰصحیحٰ است یا ٰحسنٰ است یا ....خب همه اینها باعث میشود یک فقیهی یک حکم را بر حکم دیگر ترجیح دهد.
    در کف هر یک اگر شمعی بدی//اختلاف از گفتشان بیرون شدی

    احادیث را که مبنای تفقهند(البته سنت و اجماع و عقل هم هستند)مسلم یا بخاری یا کلینی یا صدوق یا ترمذی یا ابن ماجه یا طوسی یا عاملی یا مجلسی یا آلبانی یا نیشابوری یا .... نقل کرده اند.این چیزی نیست که مستقیما کسی از معصوم(ع) شنیده باشد.هر چند به دقت بررسی میشود شرح حال تک تک رواة، اما بهر حال ممکن است چیزی هم باشد که مثلا نجاشی در کتاب رجالش نیاورده باشد.همینطور بقیه رجالیون.
    فقاهت چیزی مثل ریاضی نیست.مثلا در باب سن بلوغ شرعی دختران حضرت آیت الله صانعی(مد ظله) روایات بسیاری را بررسی کرده اند.ظاهرا فقها روایاتی را قبول دارند که میگویند این امر با بلوغ جنسی دختران مرتبط است.برخی قول مشهور ۹ سال قمری را برگزیده اند.آیت الله صانعی(مد ظله) احتمالا میبینند که در مثلا ایسلند این امر ممکن است تا پایان ۱۳ سال قمری به تعویق افتد لذا به ۹ سال محدود نکردند؛شرایطی تعیین کردند که اگر محقق نشود تا پایان ۱۳ سال قمری دختر بالغ نمیشود.

    پس میبینیم که یک فقیه علاوه بر علم نقل باید به علم روز نیز مجهز باشد؛و این کار را کمی دشوارتر میسازد
    ویرایش توسط hooshdar3 : شنبه ۰۹ اردیبهشت ۹۱ در ساعت ۱۶:۴۱

  3. کاربر روبرو از پست مفید hooshdar3 تشکر کرده است .


  4. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,458
    امتیاز : 92,104
    سطح : 100
    Points: 92,104, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,407
    تشکر شده 31,414 در 9,802 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    احتیاط واجب و احتیاط مستحب در رساله های مراجع شیعه به این معناست که این بزرگواران در مسیر استنباط شرعی و فهم حکم دین به حکم متقن و قطعی مثل حلال و حرام نرسیده اند ولی یک طرف حکم را ترجیح می دهند و با اینگونه اصطلاحات اعلام می کنند که عمل احتیاطی که شیوه ای عاقلانه در این موارد است چگونه می باشد .

    منبع
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  5. 3 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  6. #4
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,870 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    هفته نامه سياسي، فرهنگي و اقتصادي ستاره صبح- انديشه- يادداشت- شنبه 16ارديبهشت1391 سال سوم- شماره125

    نوآوري در فقه - سليمان غلامشاهي

    فقه و فتوا در مذهب شيعه از ديگر فرق مذهبي مترقي تر است، با استفاده از همين ظرفيت است که برخي از مراجع در صدور حکم ضمن پايبندي به منابع فقه مانند قرآن و عقل و حديث نيم نگاهي هم به مقتضيات و ضروريات زندگي روزمره دنياي مدرن دارند. براي نمونه مي توان به احکام هنجارشکنانه و پيشرو امام خميني در حکم رفع تحريم شطرنج و حکم آيت الله صانعي در افزايش سن بلوغ دختران از 9 سال به 13سال اشاره کرد.

    مسلما صدور چنين احکامي براي مراجع بي هزينه نبوده است. مثلا امام خميني با آنکه از قدرت سياسي کم نظيري در زمان صدور حکم برخوردار بودند، اما فتواي او مورد انتقاد و اعتراض تند هم قرار گرفت. البته چون باب اجتهاد باز است، مراجع مي توانند در هر مورد مثل موضوع شطرنج يا سن بلوغ نظرات خود را بازگو کنند.

    در اين يادداشت مي خواهيم به بررسي مختصر و ژورناليستي پيرامون پيامدهاي اجتماعي حکم افزايش سن بلوغ دختران در حکم آيت الله صانعي بپردازيم.

    اعلام عددي به عنوان آغاز يک دوره سني فقط شکل صوري و ظاهري يا دستوري ندارد، بلکه مساله مهمي است که بايد با وسواس و دقت فراوان انجام شود که مقدمات زير اندکي از زواياي مهم اين امر را مهم را مشخص مي کنند.

    1- کمتر جامعه شناسي در تقسيم بندي گروه هاي سني مرز کودکي و نوجواني را 9 سالگي برآورد کرده؛ بيشتر جامعه شناسان محدوده13 سالگي را مرز بين کودکي و نوجواني مي دانند، نمي خواهم بگوييم که فقها بايد از جامعه شناسان پيروي کنند بلکه مقدمه شماره 2 مساله را روشن تر مي کند.

    2- جامعه شناسان با توجه به تغييراتي که در رفتارهاي مشترک جمعي افراد در يک رده سني به وجود مي آيد آنان را گروه بندي سني مي کنند و ملاک گروه بندي آنها بر اساس تغيير قد و وزن افراد نيست. مثلا جامعه شناسان معتقدند در دوره نوجواني نسبت به دوره کودکي، افراد کم کم از خانواده خود استقلال و به گروه دوستان گرايش بيشتري پيدا مي کنند و برخلاف دوران کودکي که کودکان بيشتر به زمان حال مي انديشند، در دوران نوجواني بيشتر به زمان آينده فکر مي کنند.

    3- جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند که هر گروه سني ويژگي ها، استعدادها، وظايف، حقوق و ظرفيت هاي خود را در همان دوران سني تا حد ممکن بايد به انجام رساند، سپس پا به دوره سني ديگر بگذارد، در غير اين صورت فرد دچار مشکلاتي در زندگي آينده خود خواهد شد.... به عنوان مثال اگر کودکي شيطنت، قهر و آشتي دوران کودکي را تجربه نکند ممکن است اين مسائل در دوران جواني و ازدواج عواقب بدي برايش داشته باشد.

    4- وضعيت فعلي مساله آغاز بلوغ دختران را در نظر بگيريد. از نظر انجام فرايض مذهبي آنها را 9 سالگي با جشن تکليف و انجام يک جشن ساده (نوشتن نامه به خدا و پوشيدن لباس سفيد نماز) در مدرسه وارد مرحله ديني زندگي مي کنيم. در همان مدرسه ديدگاه معلمان و مدير مدرسه به آنها ديدگاه کودکانه است و مربيان بر اساس ساختار کودکي رفتارهاي خود را با آنان تنظيم مي کنند. قانون موجود سن رأي دادن را 18 سال تمام تعيين کرده است. شروع تغييرات هورموني و ژني و زيستي آنها نيز با يکديگر متفاوت است که خود حکايت ديگري دارد. اين عدم انسجام ها و چندگانگي ها شخصيت فردي و اجتماعي نوجوان را در عبور سالم از مراحل و رده هاي سني دچار مشکل مي کند.

    5- تعريف گرايان اجتماعي مانند ماکس وبر و مکاتب جامعه شناسي مانند«نظريه کنش متقابل» يا پديدارشناسان معتقدند که کنشکران بر اساس موقعيت هاي اجتماعي که از خودشان در روند جامعه پذيري تعريف مي کنند دست به کنش مي زنند حالا يک دختر 9ساله موقعيت خود را با توجه به نيروهاي متضاد فوق چگونه ارزيابي مي کند؟ يک شخصيت چندگانه که بايد رفتارهاي چندگانه داشته باشد؟ مثلا در حالي که کودک است و افراد جامعه رفتار کودکانه با او دارند بايد هم بازي کند و هم انجام فرايض و مناسک مذهبي را بي کم و کاست مانند بزرگسالان جامعه خود انجام دهد و شب با قصه ها و لالايي مادر به خواب برود.

    6- آنچه در رديف هاي بالا آمده، ضرورت اجتماعي ارتقاي سن تکليف دختران از 9 سال به 13 سال را که آيت الله صانعي تعيين کردند، نمايان مي کند؛ البته نظرات ديگران در اين باره محترم است. چون سن 13 سالگي نسبت به 9 سالگي به سن نوجواني نزديکتر است و از دوره کودکي نيز فاصله بيشتري دارد. همچنين اين سن، به سن قانوني نزديکتر است فرهنگ و باورهاي جامعه نيز فرد 13 ساله را بزرگتر به حساب مي آورد. فرد هم موقعيت مناسب تري از خودش در جريان زندگي روزمره بروز مي دهد که کنش هاي عقلائي تر و منطقي تري در همه زمينه ها به ويژه در عرصه دين و زندگي مشترک مي تواند از آثار مثبت آنان باشد.
    تاریخ: 1391/2/18

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1