کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 69 , از مجموع 69
  1. #61
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۷
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,884
    امتیاز : 16,181
    سطح : 81
    Points: 16,181, Level: 81
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 169
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 4,211
    تشکر شده 3,153 در 1,243 پست
    مخالفت
    61
    مخالفت شده 63 در 39 پست

    پیش فرض

    كار به ريش و تراشيدنش ندارم ...

    اما اين انقلابي كه ما بهش افتخار ميكنيم خيلي از بي ريش ها و يقه باز ها كه الان هم همونطورن توش سهيم هستند و تلاش زياي كردند .

    حكم جهنم و بهشت هم برا كسي صادر نكنيم ... يه فلش بك به دوران جواني شهدايي مثل بابايي يا چمران بزنين ...
    هستم غلام قنبــــــر و از عالمــــــــــي سرم ...

  2. 2 کاربر از پست مفید غلام قنبر تشکر کرده اند .


  3. تعداد 2 کاربر با مطلب جناب غلام قنبر مخالفت کرده اند :


  4. #62
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-بهمن-۱۴
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,487
    امتیاز : 9,682
    سطح : 66
    Points: 9,682, Level: 66
    Level completed: 8%, Points required for next Level: 368
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social25000 Experience PointsVeteranTagger Second ClassOverdrive
    تشکر کردن : 4,286
    تشکر شده 12,108 در 1,505 پست
    حالت من : Shad
    مخالفت
    53
    مخالفت شده 61 در 40 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط عبد خدا نمایش پست اصلی
    علیک السلام برادر s-a-h برداشت من از حکم مذکور همان اولی است که نوشته اید وفکر می کنم درست هم هست چون کلمه احتیاط واجب قید نشده درمقابل احتیاط واجب احتیاط مستحب نیز هست وآقای مکارم از علمایی هستند که شجاعت رک گویی را دارند
    سلام دوست گرامی. اشتباه برداشت کردید:)
    منظور از احتیاط در مثال فوق،همان احتیاط واجب هست.
    (به طور کلی در مواردی که احتیاط بدون قید واجب یا مستحب آمده باشد، اگر مرجع تقلید قبل یا بعد از آن احتیاط، فتوایی نداده باشد، این احتیاط، احتیاط واجب است؛ ولی اگر فتوایی داده و قبل یا بعد از آن احتیاط نموده، این احتیاط مستحب است + منبع )
    برای اینکه مطمئن تر بشید میتونید از دفتر ایشون یا طلبه های واردتر و باسوادتر هم سوال کنید نه اینکه برداشت شخصی خودتون رو از متن رساله داشته باشید. ارادت
    ویرایش توسط s-a-h : پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۳ در ساعت ۱۰:۰۵

  5. کاربر روبرو از پست مفید s-a-h تشکر کرده است .


  6. #63
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-بهمن-۱۵
    محل سکونت
    'گیلان
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    320
    امتیاز : 3,451
    سطح : 36
    Points: 3,451, Level: 36
    Level completed: 68%, Points required for next Level: 49
    Overall activity: 7.0%
    افتخارات:
    Tagger Second Class1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 109
    تشکر شده 130 در 89 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    یک سوال:
    فاسق وفاجر گفتن به یک مسلمان بی ریش (که هیچ اطلاعی از زندگی و عقیده او نداریم)گناهش بیشتر است یا ریش تراشیدن

  7. #64
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-بهمن-۱۴
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,487
    امتیاز : 9,682
    سطح : 66
    Points: 9,682, Level: 66
    Level completed: 8%, Points required for next Level: 368
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social25000 Experience PointsVeteranTagger Second ClassOverdrive
    تشکر کردن : 4,286
    تشکر شده 12,108 در 1,505 پست
    حالت من : Shad
    مخالفت
    53
    مخالفت شده 61 در 40 پست

    پیش فرض

    عرض کردم که وارد این بحث نمیشم و نظری ندارم. صرفا خواستم منظور از اون حکم احتیاط رو با هم مرور کنیم. موفق باشید

  8. #65
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۶-دی-۲۶
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,449
    امتیاز : 69,214
    سطح : 100
    Points: 69,214, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,404
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    232
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط عبد خدا نمایش پست اصلی
    یک سوال:
    فاسق وفاجر گفتن به یک مسلمان بی ریش (که هیچ اطلاعی از زندگی و عقیده او نداریم)گناهش بیشتر است یا ریش تراشیدن
    یه مبحث در تالار با عنوان فسق چيست؟ هست که میتونین مراجعه کنید...

    اونجا معنی فاسق و فاجر آورده شده!

    فاسق یعنی شخصی که آشکارا گناه می کند و عملا از تحت اطاعت و اوامر الهی خارج شده است.
    بنابراین فاسق همان گناه کار است، ولی به کسی که احیانا در پنهانی گناه می کند و از کرده خود پشیمان می شود و توبه می کند، فاسق گفته نمی شود.

    حتی اگر مسلمانی در همه موارد مطيع محض باشد ولی در يك مورد گناهكار ، فاسق خواهد بود .
    انسان مؤمن زمانی به فسق متهم میشود که در جامعه، رفتارهای ضد شریعت و هنجارهای شرعی را انجام دهد
    و نسبت به تذکرات و نهی از منکر دیگران واکنش منفی نشان داده و بدان ترتیب اثر ندهد.

    اما لزوما همه فاسقها به جهنم نمی روند....همه ماها ممکنه گناه زیاد کرده باشیم....ولی بعد توبه جبران کنیم....
    اون کسانی قطعا جهنم می روند که بدونن مساله ای قطعا حرامه ...ولی با این همه اصرار کنن بر انجامش ...اونهم علنا و جلوی جمع.....
    و هیچوقت هم توبه نکنن!

    در قرآن هم آمده که :

    جهنمی ها غیر از کفار و فجار نیستند :

    وجوه یومئذ علیها غبره¤ ترهقها قتره¤ اولئک هم الکفره والفجره (عبس40و41)

    وجایگاه خاص فجار در جهنم سجین هست :کلا ان کتاب الفجار لفی سجین (مطففین7)
    ویرایش توسط ليلة القدر : شنبه ۱۴ تیر ۹۳ در ساعت ۱۶:۱۹
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  9. #66
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۶-دی-۲۶
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,449
    امتیاز : 69,214
    سطح : 100
    Points: 69,214, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,404
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    232
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط s-a-h نمایش پست اصلی
    سلام. کاری به جواب های قبلی دوستان و بررسی دلیلهای فقهی تراشیدن ریش از نظر قرآن و روایات ندارم.
    ولی احیانا برداشت شما از پاسخ آیت الله مکارم این نیست که احتیاط در ترک آن است یعنی بهتر است ترک شود و اگر کسی ریشش را زد اشکالی ندارد؟
    اگر اینطور هست:
    پاسخ آیت الله مکارم بدین معناست که تراشیدن ریش جایز نیست!
    اما ایشان حکم را به صورت احتیاط مطرح کردند یعنی اگر از دیگر مراجع مسلّم تقلید کسی هست که حکم را بدون احتیاط و به صورت فتوای قطعی صادر کرده است شما میتوانید به نظر او مراجعه کنید در غیر این صورت باید به فتوای آیت الله مکارم که همانا حرام بودن تراشیدن ریش است عمل کنید. (فکر هم نمیکنم کسی از علمای حال حاضر حکم را به صورت فتوا صادر کرده باشد و اگر باشد هم به حرمت آن فتوا داده نه به حلال بودن آن که بتوانید به ایشان رجوع کنید)
    از لحاظ بحث طلبگی هم در فقه شیعه جایی نیامده که تراشیدن ریش جایز باشه

    ((گفتنى است كه حرمت تراشيدن ريش و استحباب ریش گذاشتن اجماعى است؛
    شيخ بهايى در كتاب اعتقادات مى‏فرمايد:
    «تراشيدن ريش مانند ساير گناهان (قمار، سحر، رشوه) است
    و احدى از علماى اعلام در حرمت ريش تراشى خدشه نكرده‏ اند.

    نيز محقق داماد در رساله خود (الشارع النجاة) آورده: «ان حلق اللحية حرام بالاجماع»؛
    تراشيدن ريش به اجماع همه علما حرام است».

    ضمنا سيره قطعيه متدينين از زمان حضرت آدم تا خاتم و حضرات ائمه معصومين(ع) بر اين بوده است
    و در تاريخ نمى‏يابيم كه پيامبران الهى و اوصياى آنها و پيامبر اسلام و اوصياى آن حضرت و متدينين به آن حضرات ريش خود را تراشيده باشند.

    منبع سایت نهاد رهبری در دانشگاه ها http://www.porseman.org/q/show.aspx?id=124144 ))
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  10. #67
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۶-دی-۲۶
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,449
    امتیاز : 69,214
    سطح : 100
    Points: 69,214, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,404
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    232
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط عبد خدا نمایش پست اصلی
    یک سوال:
    فاسق وفاجر گفتن به یک مسلمان بی ریش (که هیچ اطلاعی از زندگی و عقیده او نداریم)گناهش بیشتر است یا ریش تراشیدن
    بنا بر توضیحات بالا اگه تراشیدن ریش را حرام بدانیم و اون شخص هم مساله اش را بداند و عمدا و علما دوباره ریش خود را مثلا با تیغ کامل بتراشد

    اون شخص دیگه فاسق خوانده می شه و شهادتش پذیرفته نمی شه :

    آثار فسق:

    ← خروج از اهلیّت
    مناصبی که جواز تصدی آن مشروط به عدالت است، مانند امامت جماعت و جمعه، قضاوت و مرجعیت ، فاسق اهلیّت تصدی آن مناصب را ندارد.

    ← جواز غیبت کردن از فاسق
    کسی که تظاهر به فسق می کند و آشکارا مرتکب گناه می شود، از منظر شرع مقدس از حرمت و احترام وی کاسته می شود و رعایت برخی حرمت ها درباره او واجب نیست؛ از این رو، غیبت وی جایز شمرده شده است. [۸]

    ← پذیرفته نشدن شهادت وی
    شهادت فاسق نزد قاضی پذیرفته نیست و هیچ اثری بر آن مترتب نمی شود. [۹]

    ← ثبوت حد در شهادت بر زنا
    اگر بعض یا همه گواهانِ گواهی دهنده بر زنا فاسق باشند، بر همه آنان حدّ قذف جاری می شود. [۱۰]

    ← ثبوت ضمان در بیت المال
    چنانچه حاکم پس از صدور و اجرای حکم ، به فسق شهود [۱۱] [۱۲] [۱۳] یا کسانی که به عدالت شهود، شهادت داده اند، [۱۴] [۱۵] علم پیدا کند، باید خسارتی را که از ناحیه اجرای حکم متوجه محکوم علیه شده است، از بیت المال بپردازد.

    منبع : http://www.wikifeqh.ir/%D9%81%D8%B3%D9%82
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  11. #68
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-بهمن-۱۵
    محل سکونت
    'گیلان
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    320
    امتیاز : 3,451
    سطح : 36
    Points: 3,451, Level: 36
    Level completed: 68%, Points required for next Level: 49
    Overall activity: 7.0%
    افتخارات:
    Tagger Second Class1000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 109
    تشکر شده 130 در 89 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    یه مبحث در تالار با عنوان فسق چيست؟ هست که میتونین مراجعه کنید...

    اونجا معنی فاسق و فاجر آورده شده!

    فاسق یعنی شخصی که آشکارا گناه می کند و عملا از تحت اطاعت و اوامر الهی خارج شده است.
    بنابراین فاسق همان گناه کار است، ولی به کسی که احیانا در پنهانی گناه می کند و از کرده خود پشیمان می شود و توبه می کند، فاسق گفته نمی شود.

    حتی اگر مسلمانی در همه موارد مطيع محض باشد ولی در يك مورد گناهكار ، فاسق خواهد بود .
    انسان مؤمن زمانی به فسق متهم میشود که در جامعه، رفتارهای ضد شریعت و هنجارهای شرعی را انجام دهد
    و نسبت به تذکرات و نهی از منکر دیگران واکنش منفی نشان داده و بدان ترتیب اثر ندهد.

    اما لزوما همه فاسقها به جهنم نمی روند....همه ماها ممکنه گناه زیاد کرده باشیم....ولی بعد توبه جبران کنیم....
    اون کسانی قطعا جهنم می روند که بدونن مساله ای قطعا حرامه ...ولی با این همه اصرار کنن بر انجامش ...اونهم علنا و جلوی جمع.....
    و هیچوقت هم توبه نکنن!

    در قرآن هم آمده که :

    جهنمی ها غیر از کفار و فجار نیستند :

    وجوه یومئذ علیها غبره¤ ترهقها قتره¤ اولئک هم الکفره والفجره (عبس40و41)

    وجایگاه خاص فجار در جهنم سجین هست :کلا ان کتاب الفجار لفی سجین (مطففین7)
    نوشته اید( فاسق یعنی کسی که آشکارا گناه می کند و عملا از تحت اطاعت واوامر الهی خارج شده است)
    توجه کنید اوامر جمع است وریش تراشیدن امر است نه اوامر .خارج شدن از تحت اطاعت الهی مضوعی بسیار بزرگ است در مورد کسی صدق می کند که برایش حلال وحرامی وجود ندارد نه کسی که در یک مورد اشتباهی رفتار می کند و شما برایش جواز جهنم صادر می کنید و جایش را هم نشان می دهید.اگر با یک گناه کسی به جهنم برود پس شما هم همان جا تشریف دارید چون قطعا معصوم نیستید و بهشت اختصاصا مال چهارده نفر است از طرف دیگر اگر دارید نهی از منکر می کنید از برادر s-a -h یاد بگیرید که تاثیر حرف ایشان در خود بتده ده ها برابر بیشتر از این همه ارعاب شما بود ومرا قانع کرد برادرانه به شما می گویم سخن مثل توپ فوتبال است هر قدر محکمتر به دیواری بکوبید محکمتر به سرتان می خورد ولی اگر آرام پای دیوار بگذارید کار شما موفقیت امیز است ارزو مند موفقیت شما در امر به معروف هستم

  12. #69
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۶-دی-۲۶
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,449
    امتیاز : 69,214
    سطح : 100
    Points: 69,214, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,404
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    232
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    من شنيدم در كتاب ديه امام علي (ع) از بين بردن ريش ديه هم داره.....
    خيلي هم ديه سنگينه (شتر و اين چيزا..)
    .حتي تو قانون مجازات اسلامي كشور خودمون هم بهش اشاره شده!!
    تا حالا شنيده بودين ؟؟؟

    ماده 368 قانون مجازات اسلامي :

    هرگاه كسي موي سر يا صورت مردي را طوري از بين ببردكه ديگر نرويد عهده دار ديه كامل خواهد بود

    و اگر دوباره برويد نسبت به موي سرضامن ارش است

    و نسبت به ريش ثلث ديه كامل را عهده دارخواهد بود.
    ..

    در ابلاغیه رئیس قوه قضائیه آمده است:
    «با توجه به بررسی های به عمل آمده و رعایت مصالح مختلفه،
    قیمت دیه کامله در ماه های غیرحرام، از ابتدای سال 1392 مبلغ
    یک میلیارد و یکصد و چهل میلیون ریال تعیین می گردد.»

    صد و چهارده ميليون تومن ديه كامله ....
    .يك سومش مي شه حدود سي ميليون تومن.... برا از بين بردن ريش كه دوباره دربياد....
    ديه ازبين بُردن ريش
    اگر شخص باعث ازبين بردن ريش خود شود يا باعث شخص ديگري باشد و فرق نمي‎كند كه از بين بردن ريش بوسيله چيدن يا نوره يا تيغ يا ماشين و غيره باشد بلكه منظور ازبين بردن ريش است ، بطوري كه عرفاً بگويند فلاني بي‎ريش شده است و چنانچه ديگر نروئيد بايد دية كامله بپردازد و اگر روئيد يك سوم آنرا بايد بپردازد .
    1ـ آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: هر گاه كسي موي سر را ازبين برد و ديگر نروئيد ، دية كامله دارد. « من لايحضره الفقيه شيخ صدوق «
    2ـ آقا امام امير المؤمنين علي عليه السلام فرمودند : موي ريش را اگر نابود كنند و ديگر نرويد دية كامله دارد و اگر روئيد يك سوم دية كامله را دارد .
    ) مثلاً از صد شتر، سي و سه شتر ) از اين خبر حرمت تراش ريش بطور وضوح آشكار است ، زيرا اين ديه سنگين كه برابري با دية خون مي كند ، نيست مگر بر عملي كه حرمت آن مسلم و شديد باشد .
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1