کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: نقد مسیحیت

  1. #1
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۲۱
    محل سکونت
    همین طرفا
    نوشته ها
    796
    امتیاز : 8,650
    سطح : 62
    Points: 8,650, Level: 62
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 100
    Overall activity: 1.0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album pictures5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 164
    تشکر شده 2,465 در 689 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض نقد مسیحیت

    [font="tahoma"]نقد مسیحیت(۲): آیا مسیح(ع) خداست؟

    در این مقاله نویسنده سعی کرده است که با فرض خلف، ابتدا دلایل مسیحیون را بر الوهیت مسیح رد کند و سپس به لحاظ عقلی نیز این مورد را رد میکند و بحثهای جانبی را نیز مطرح مینماید:
    در کتاب مقدس (هم در عهد عتيق و هم در عهد جديد) بر وحدانيت و يگانگي خداوند تأکيد شده است. از زمان حضرت آدم تا زمان حضرت مسيح تمام پيامبران بر يگانگي خداوندشهادت داده و بر آن تأکيد مي کردند. اما وجود برخي از آيات انجيلها و ساير رسالات عهد جديد اين باور را در ميان مسيحيان به وجود آورد که حضرت مسيح و روح القدس نيز خدا هستند.

    مسيحيت در مواجهه با آياتي از عهد عتيق که بر يگانگي خدا تأکيد مي کند چنين موضع گرفت که خدا در ذات و جوهر يکي است اما از نظر شخص سه تاست. براي درک بهتر تثليث بهتر است به فقراتي از اعتقاد نامه آتاناسيوس توجه کنيم:
    «... ما در تثليث يک خدا را عبادت مي کنيم و تثليث در وحدت... نه به معناي تقسيم ذات... الوهيت پدر، پسر و روح القدس همه يکي است يعني در حال هم شأن و در عظمت مثل هم جاودانه اند... پدر، پسر و روح القدس مخلوق نيستند... همان طور که پدر قادر مطلق است، پسر و روح القدس نيز قادر مطلقند... در اين تثليث هيچ کدام از اشخاص قبل يا بعد از ديگيري و بزرگتر يا کوچکتر از ديگري نيست بلکه هر سه شخص با هم و مثل هم جاودانه و هم شأنند...» (آيين کاتوليک / جورج برانتل / فصل چهارم / ص 84)


    اگرچه اعتقاد به تثليث تا ساليان متمادي محل نزاع و اختلاف بود، اما با گذشت چند قرن و بخصوص در زمان قسطنطنين اين اختلاف رنگ باخت و جاي خود را به تثليثي فراگير در تمام مذاهب مسيحي داد.
    البته با وجود گذشت بيست قرن از تولد مسيحيت هنوز هم فرقه هايي از درون اين دين، منکر تثليث هستند و همچنان بر يگانگي خدا تأکيد دارند.


    ما در اين نوشتار به بررسي اين مهم خواهيم پرداخت اما از آنجا که اثبات الوهيت روح القدس فقط در صورتي است که مسيح را خدا بدانيم (زيرا کسي که روح القدس را خدا بداند اما مسيح را خدا نشمارد وجود ندارد)

    فقط به بررسي الوهيت مسيح مي پردازيم:


    نقد دلایل مسیحیون برای الوهیت مسیح
    معتقدين به تثليث به چد دليل تمسک کرده اند:

    فقراتي از کتاب مقدس که عيسي را خدا يا فرزند خدا مي داند.

    2ـ وجود صفات الهي در آن حضرت.

    3ـ پرستش آن حضرت توسط مردم در زمان حيات ايشان که مسيح هم از آن نهي نکرد.


    4ـ تولد خارق العاده و خارج از جريان طبيعي.


    به اعتقاد مسيحيان اين دليلها براي ايمان به الوهيت عيسي کافي است.[
    /font]

  2. #2
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۲۱
    محل سکونت
    همین طرفا
    نوشته ها
    796
    امتیاز : 8,650
    سطح : 62
    Points: 8,650, Level: 62
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 100
    Overall activity: 1.0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album pictures5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 164
    تشکر شده 2,465 در 689 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    به اختصار به بررسي اين دليل ها خواهيم پرداخت:


    دليل اول مسیحیان بر الوهیت مسیح :

    فقراتي از کتاب مقدس بر الوهيت حضرت مسيح به صراحت و يا به اشاره تأکيد مي کند از جمله:
    1ـ در جاي جاي انجيلها بر حضرت مسيح کلمه پسر خدا اطلاق شده است از جمله در انجيل يوحنا 1 : 34 «و من ديده شهادت مي دهم

    که اين است پسر خدا» حضرت مسيح نيز بارها خداوند را با نام پدر خوانده است از جمله انجيل يوحنا 14 : 2 در خانه پدر من منزل بسيار است.

    نقد و بررسي:

    استفاده از کلمه پدر براي خداوند يا استفاده از واژه پسر براي بندگان خاص خداوند در ادبيات کتاب مقدس امري عادي و مرسوم است و به حضرت عيسي اختصاص ندارد از جمله:
    پيدايش 6 : 2 « پسران خدا دختران آدميان را ديدند»

    خروج 4 : 22: «و به فرعون بگو خداوند چنين مي گويد: اسرائيل پسر من و نخست زاده من است»

    مزامير 68 :5 « پدر يتيمان وداور بيوه زنان خداست »
    اول تواريخ 28 : 6 «و به من گفت: پسر تو سليمان او است که خانه مرا و صحن هاي مرا بنا خواهد نمود. زيرا که او را برگزيده ام تا پسر من باشد و من پدر او خواهم بود.»

    از ذکر ساير موارد خودداري مي کنيم و به ذکر چند آدرس اکتفا مي کنيم:

    خروج 4 : 23 ، مزامير 2 :7، اول تواريخ 17 : 13، هوشع 1 : 10، ارميا 31 :9، اشعيا 63 : 16، انجيل متي 5 : 45 و 6 : 6، 23 : 9، انجيل لوقا 20 :36 و 3: 38، انجيل يوحنا 1 : 12 و 20 : 17، رساله اول يوحنا 3 : 10 و 2 :29 و 4 : 7 رساله پولس به روميان 8 : 14 رساله پولس به فيليپیان 2 : 15

    2- حضرت مسيح در مورد خويش مي فرمايد: «من و پدر يک هستيم. »انجيل يوحنا 10 : 30 بدون شک اين عبارت بر اتحاد مسيح با خدا دلالت دارد.
    نقد و بررسي:

    اين عبارت به معني حقيقي آن نيست بلکه به معني همسويي و يک رنگ بودن با خداست.
    دليل ما بر اين مدعا آن است که اين عبارت در مورد ديگران نيز به کار رفته است در انجيل يوحنا 17 : 21 حضرت عيسي در مورد شاگردان خويش به خداوند چنين مي گويد: « تا همه يک گردند چنانکه تو اي پدر در من هستي و من در تو تا ايشان نيز در ما يک باشند»



    3- حضرت مسيح در مورد خود مي فرمايد: «من در پدر هستم و پدر در من است». انجيل يوحنا 14 : 11 و حتي در آيه قبل از اين مي فرمايد :« آيا باور نمي کني که من در پدر هستم و پدر در من است سخنهايي که من به شما مي گويم از خود نمي گويم لکن پدري که در من ساکن است او اين اعمال را مي کند».
    در اين آيات، مسيح به روشني مي فرمايد که خدا در من است، خدا در من ساکن است و چنين کسي نمي تواند جز خدا باشد.

    [b]نقد و بررسي:[/b]

    به نظر مي رسد که اين عبارات نيز به همان معنايي است که در مورد قبلي گفتيم چرا که اين عبارات نيز در مورد ديگران استعمال شده است . رساله اول يوحنا 4 : 15 – 16 «هر که اقرار مي کند که عيسي پسر خداست، خدا در وي ساکن است و او در خدا... و هر که در محبت ساکن است در خدا ساکن است و خدا در وي» در جاي ديگر آمده است « آيا نمي دانيد که بدن شما هيکل روح القدس است که در شماست که از خدا يافته*ايد و از آن خود نيستيد» اول قرنتيان 6 : 19 در يوحنا 17 : 21 – 23 آمده است: « تا همه يک گردند چنانکه تو اي پدر در من هستي و من در تو تا ايشان نيز در ما يک باشند... من در ايشان و تو در من ».


    4- حضرت مسيح خطاب به يهوديان گفت: «به شما مي گويم که پيش از آنکه ابراهيم پيدا شود من هستم» يوحنا 8 : 58

    نقد و بررسي:

    حضور جسمي مسيح تا قبل از ميلاد آن حضرت منتفي است و بدون شک در يک برهه مسيح لباس جسم پوشيد و نه بيشتر چنانکه در اناجيل و رساله ها آمده است. اما اينکه روح مسيح پيش از ابراهيم بوده باشد هيچ اشکالي ندارد چنانکه در روايات اسلامي نيز اين نکته ذکر شده است که ارواح قبل از بدن ها خلق شده اند. پس مراد از ديدن ايام ابراهيم، حضور روحي است. چنانکه در آيات قبل از اين ، عين همين مطلب در مورد ابراهيم آمده که « پدر شما ابراهيم شادي کرد بر اينکه روز مرا ببيند و ديد» يوحنا 8 : 56 بدون شک ديدن ايام مسيح توسط ابراهيم به صورت جسماني و عادي نبوده است. گذشته از تمام اينها، اينکه مسيح قبل از ابراهيم بوده باشد نمي تواند دليل بر الوهيت او باشد فقط و فقط اين را ثابت مي کند که مسيح قبل از ابراهيم بوده است و نه بيشتر. گذشته از این حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که مسیح ازلی بوده باز هم این تازگی ندارد
    و در مورد ملکیصدق نیز همین مطلب آمده است :
    « زيرا اين ملکيصدق ... بي پدر و بي مادر و بي نسب نامه و بدون ابتداي ايام و انتهاي حيات » عبرانيان 7 : 1 – 3


    5- «در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود» يوحنا 1 : 1 اين عبارت از انجيل به صراحت بر الوهيت حضرت مسيح دلالت دارد و اگر جملات قبل به اشاره بود در اينجا تصريح بر الوهيت عيسي شده است.

  3. #3
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-مهر-۱۸
    نوشته ها
    1
    امتیاز : 1,689
    سطح : 23
    Points: 1,689, Level: 23
    Level completed: 89%, Points required for next Level: 11
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 0
    تشکر شده 1 در 1 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    سلام...
    مطمءنا من به اندازه ی شما درباره ی این موضوع اطلاعات ندارم اما...
    اولش فکر کنم یا اسم مبحثو اشتباه زدین یا مکانشو...چون کاری که شما توی دو تا پست قبلی کردین نقد مسیحیت نبود و نمی دونم چه ربطی به صهیونیسم غاصب داره؟
    و اینکه یه سوالی داشتم...منظور شما از ربانیت مسیح اینه که مسیحیا اونو پسر خدا می دونن؟
    اگه اینه که تا جایی که اطلاعات ناقص من جواب می ده کلمه ی پسر خدا,صریحا اونو از خدا متمایز می کنه و اونو از درجه ربانیت خلع می کنه و اگه بخوایم نگاهی دیگه داشته باشیم می تونه معنیه همون اولیا الله یا کسی که کارای خدایی می کنه و سطحش از مردم عادی بالاتره رو بده...و اگه منظورتون جاودانه بودن مسیحه...اون قبلا بوده و الانم هست...چیزی که بیشتر از اینکه مسیحیا بهش اعتقاد داشته باشن مسلمونا بهش اعتقاد دارن...حتی به قول خیلی از خود ما اونا فکر می کنن مسیح بر صلیب کشته شده ولی تقریبا تموم مسلمونا اعتقاد دارن که مسیح نبوده که بر روی صلیب رفته و اون جاودانه ست...
    البته بازم تاکید می کنم که اطلاعات من به اندازه ی شما نیست...فقط سوالی بود که برام مطرح شده بود...اینکه طبق دو تا پستی که شما زدین آیا این که مسیح پسر خداست بیشتر اعتقاد مسلموناست یا اعتقاد اشتباه مسیحیا که باهاش مورد حمله ای به نام نقد قرار بگیرن؟

  4. #4
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    برادر
    سن
    -1989
    نوشته ها
    1,843
    امتیاز : 45,801
    سطح : 100
    Points: 45,801, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second Class25000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 6,619
    تشکر شده 9,231 در 1,781 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط جدی؟ نمایش پست اصلی
    سلام...
    مطمءنا من به اندازه ی شما درباره ی این موضوع اطلاعات ندارم اما...
    اولش فکر کنم یا اسم مبحثو اشتباه زدین یا مکانشو...چون کاری که شما توی دو تا پست قبلی کردین نقد مسیحیت نبود و نمی دونم چه ربطی به صهیونیسم غاصب داره؟
    و اینکه یه سوالی داشتم...منظور شما از ربانیت مسیح اینه که مسیحیا اونو پسر خدا می دونن؟
    اگه اینه که تا جایی که اطلاعات ناقص من جواب می ده کلمه ی پسر خدا,صریحا اونو از خدا متمایز می کنه و اونو از درجه ربانیت خلع می کنه و اگه بخوایم نگاهی دیگه داشته باشیم می تونه معنیه همون اولیا الله یا کسی که کارای خدایی می کنه و سطحش از مردم عادی بالاتره رو بده...و اگه منظورتون جاودانه بودن مسیحه...اون قبلا بوده و الانم هست...چیزی که بیشتر از اینکه مسیحیا بهش اعتقاد داشته باشن مسلمونا بهش اعتقاد دارن...حتی به قول خیلی از خود ما اونا فکر می کنن مسیح بر صلیب کشته شده ولی تقریبا تموم مسلمونا اعتقاد دارن که مسیح نبوده که بر روی صلیب رفته و اون جاودانه ست...
    البته بازم تاکید می کنم که اطلاعات من به اندازه ی شما نیست...فقط سوالی بود که برام مطرح شده بود...اینکه طبق دو تا پستی که شما زدین آیا این که مسیح پسر خداست بیشتر اعتقاد مسلموناست یا اعتقاد اشتباه مسیحیا که باهاش مورد حمله ای به نام نقد قرار بگیرن؟
    با سلام
    اینکه مسیحی ها یکجا میگن حضرت مسیح خدا هست و جای دیگر میگن پسر خدا و البته با کمال تعجب اون رو انسان هم میدونن خوب این تناقضات رو باید خود مسیحیان جواب بدهند ولی اینکه منظور انها مثل نظر ما مسلمانان در مورد اولیا الله هست این طور نیست ما اولیا الله رو از انسان های معمولی بالاتر میدانیم ولی با یک تفاوت که آنها دقیقآ مثل ما انسان های عادی هستند که توسط اعمال خوبشان به این درجه رسیده اند و هر فرد دیگری هم می تواند برسد مثا آیت الله بهجت یا مرحوم قاضی و تازه اگر این ها هم کارهای عجیبی انجام میدهند که نشان خدایی نیست ولی مسیحیان حضرت مسیح را خدا یا پسر خدا می دانند
    و در مورد قسمت دوم حرفتون ما مسلمانان اعتقاد داریم که حضرت مسیح تا الان زنده هست و هنوز نمورده ولی این حرف اصلآ معنی جاودانگی نمیده جودانگی یعنی چیزی که هرگز از بین نمیرود ولی ما به روز قیامت و سور اصرافیل و نابودی همه مخلوقات و دوباره برانگیختن آنها معتقدیم
    با تشکر

  5. 2 کاربر از پست مفید ملامتیون تشکر کرده اند .


  6. #5
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-تیر-۰۷
    محل سکونت
    زمین
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,198
    امتیاز : 7,521
    سطح : 57
    Points: 7,521, Level: 57
    Level completed: 86%, Points required for next Level: 29
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,543
    تشکر شده 2,744 در 924 پست
    حالت من : Ghafelgir
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    امام رضا در مناظره ای که بایکی از مسیحیان داشتند برای اینکه ثابت کنند که مسیح خدا نیست فرمودند:مسیح خداست،خدا عبادت نمی کند پس مسیح عبادت نمی کند.(نمی دونم عین کلام هست یا نه)اایشون براساس علم منطق اثبات کردند
    امام هادی علیه السّلام:
    اگر همه مردم مسیری را انتخاب کنند و در آن گام نهند، من بهراه کسی که تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت.
    منبع:نرم افزار معجزه حفظ

    وبلاگ جدیده من(بارویکردی متفاوت):شهیدِ قرنِ 21





  7. 4 کاربر از پست مفید خاکی تشکر کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1