کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
صفحه 3 از 21 نخستنخست 1234513 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 90 , از مجموع 625

موضوع: احكام عمومي

  1. #61
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط رهپوی وصال نمایش پست اصلی
    سلام
    یک سوال:
    اندازه موهای سر در حالت عادی بدون فرم دادن به مو اگه مقداری از ابرو(حدود یکی دوسانت)پایین تر باشه برا مسح مشکل داره؟
    چون تو مشهد روحانی همراهمون و یک طلبه دیگه گیر داده بودن و می گفتن باید دستت رو ببری تو ریشه موهات برای مسح ولی من عادی رو موهام مسح می کشیدم مشکلی هست؟
    من تا جایی که خودم پرسیدم و میدونم مشکلی نداره ولی بنده های خدا با قاطعیت می گفتن!
    بنام خدا
    دستت را ببر داخل ريشه موهات يا فرق را باز كن و به پوست سر آب را برسان.
    مقلد كي هستي؟

    در مسح سر لازم نیست که آب به پوست سر برسد ولی اگر موی سر به
    حدی بلند باشد که اگر شانه شود به صورت می‏ریزد باید ته موها را مسح کرد.
    باسلام. لطفا یا بنویسید متن بالا مطابق با فتوای چه مرجعی است یا آن را حذف بفرمایید. (ادمین)
    ویرایش توسط adminvc11 : دوشنبه ۱۵ فروردین ۹۰ در ساعت ۰۸:۲۲

  2. #62
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۵-بهمن-۲۹
    نوشته ها
    15
    امتیاز : 5,300
    سطح : 46
    Points: 5,300, Level: 46
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 50
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکر کردن : 74
    تشکر شده 31 در 9 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط adminvc11 نمایش پست اصلی
    سلام
    درویش ها گروههای مختلفی دارند. باید دید اون درویشی که شما می فرمایید، از چه گروهی است و چه اعتقاداتی دارد.
    گروههایی که عقاید غلوآمیز درمورد حضرت علی علیه السلام دارند یا آن دسته از دراویش که بعضی از ضروریات اسلام رو مثل نماز منکر هستند، از اسلام خارج هستند و بنابراین نجس هستند.
    سلام

    ميشه لطفا مرجع اين استفتا را بگيد؟
    شبهاي دراز بي عبادت چه کنم
    طبعم به گناه کرده عادت چه کنم
    گويند کريم است و خطا مي بخشد
    گيرم که ببخشد ز خجالت چه کنم

  3. #63
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط mehman نمایش پست اصلی
    سلام

    ميشه لطفا مرجع اين استفتا را بگيد؟
    حکم به کافر و نجس بودن فرقه هایی که به نحوی منکر توحید یا نبوت بوده و همچنین کسانی که ضروریات اسلام را انکار می کنند، اختصاص به مرجع خاصی ندارد و اکثر مراجع چنین فتوایی دارند. برای نمونه فتوای مقام معظم رهبری را درج می کنم:

    س 326: اهل روستايى که من در آن تدريس مى‏کنم، نماز نمى‏خوانند؛ زيرا از فرقه اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستيم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داريم، آيا نمازهاى ما اشکال دارد؟
    ج: اگر توحيد و نبوت و هيچ*يک از ضروريات دين اسلام را انکار نکنند و معتقد به نقصى در رسالت رسول اکرم(صلى الله عليه وآله) نباشند، حکم به کفر و نجاست آنها نمى‏شود. در غير اين صورت بايد هنگام تماس با آنها يا خوردن غذاى آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.

    س 336: آيا اگر کسى بعضى از ضروريات دين مانند روزه و غير آن را انکار کند، حکم کافر را دارد يا خير؟
    ج: اگر انکار هر يک از ضروريات دين به انکار رسالت يا تکذيب پيامبر اکرم اسلام(صلى الله عليه وآله) يا وارد کردن نقصى به شريعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد است.

    http://www.leader.ir/tree/view.php?p...d=11&lang=null

  4. #64
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط adminvc11 نمایش پست اصلی
    حکم به کافر و نجس بودن فرقه هایی که به نحوی منکر توحید یا نبوت بوده و همچنین کسانی که ضروریات اسلام را انکار می کنند، اختصاص به مرجع خاصی ندارد و اکثر مراجع چنین فتوایی دارند. برای نمونه فتوای مقام معظم رهبری را درج می کنم:

    س 326: اهل روستايى که من در آن تدريس مى‏کنم، نماز نمى‏خوانند؛ زيرا از فرقه اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستيم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داريم، آيا نمازهاى ما اشکال دارد؟
    ج: اگر توحيد و نبوت و هيچ*يک از ضروريات دين اسلام را انکار نکنند و معتقد به نقصى در رسالت رسول اکرم(صلى الله عليه وآله) نباشند، حکم به کفر و نجاست آنها نمى‏شود. در غير اين صورت بايد هنگام تماس با آنها يا خوردن غذاى آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.

    س 336: آيا اگر کسى بعضى از ضروريات دين مانند روزه و غير آن را انکار کند، حکم کافر را دارد يا خير؟
    ج: اگر انکار هر يک از ضروريات دين به انکار رسالت يا تکذيب پيامبر اکرم اسلام(صلى الله عليه وآله) يا وارد کردن نقصى به شريعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد است.

    http://www.leader.ir/tree/view.php?p...d=11&lang=null
    بنام خدا

    این مسئله در بین علما مورد بحث است.در مسئله اخیر گفته نشده مطلق انکار ضروریات بلکه گفته اگر منجر شود به انکار یکی از اصول.

  5. #65
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط رهپوی وصال نمایش پست اصلی
    سلام
    یک سوال:
    اندازه موهای سر در حالت عادی بدون فرم دادن به مو اگه مقداری از ابرو(حدود یکی دوسانت)پایین تر باشه برا مسح مشکل داره؟
    چون تو مشهد روحانی همراهمون و یک طلبه دیگه گیر داده بودن و می گفتن باید دستت رو ببری تو ریشه موهات برای مسح ولی من عادی رو موهام مسح می کشیدم مشکلی هست؟
    من تا جایی که خودم پرسیدم و میدونم مشکلی نداره ولی بنده های خدا با قاطعیت می گفتن!
    سلام
    فتوای مقام معظم رهبری:
    س 125: آيا در مسح سر، مرطوب شدن مو کافى است يا اين که رطوبت بايد به پوست سر هم برسد؟
    ج: مسح سر را مى*تواند بر روى پوست و يا موى قسمت جلوى سر بکشد، ولى اگر موى جاهاى ديگر سر در قسمت جلو جمع شده باشد يا موى جلوى سر به قدرى بلند باشد که بر روى صورت يا شانه*ها ريخته شده است، مسح بر آن کافى نيست و بايد فرق سر را باز کرده پوست يا بن موها را مسح کند.
    http://www.leader.ir/tree/view.php?p...d=11&lang=null

  6. کاربر روبرو از پست مفید adminvc11 تشکر کرده است .


  7. #66
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط hooshdar3 نمایش پست اصلی
    بنام خدا

    این مسئله در بین علما مورد بحث است.در مسئله اخیر گفته نشده مطلق انکار ضروریات بلکه گفته اگر منجر شود به انکار یکی از اصول.
    متن به این واضحی! جلوی روی شما هست. کجای متن نوشته که منجر به انکار یکی از اصول شود؟؟؟؟؟
    در فتوای شماره 326 نوشته شده که "هیچ یک از ضروریات دین" و هیچ قیدی هم ندارد
    در فتوای 336 هم نوشته شده انکار ضروری دین که منجر به انکار توحید یا نبوت یا نقصی در شریعت شود. و بنابراین مسأله فقط انکار یکی از اصول نیست. ضمن اینکه در مسأله 336 صراحتا مسأله نماز به عنوان یکی از ضروریات دین که انکار آن به کفر منجر می شود، مطرح شده است، چون موجب نقص در شریعت می شود حتی اگر منکر نماز، منکر توحید و نبوت نباشد.

  8. #67
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط آرزو نمایش پست اصلی
    به نام خدا
    سلام به همه دوستان
    مشکل بزرگی برایم پیش آمده،اگه کسی می تونه به من پاسخ بده:
    خانمی از فامیل های نزدیک از من خواسته که آهنگ هایی شاد از یک خواننده زن را به انتخاب خودم برایش دریافت کنم و روی موبایلش بریزم.من هرکاری کردم نشد از زیرش در برم و با آن خانم هم رودربایستی دارم و نمی شه خواسته اش را رد کنم.
    پس از کلی بهانه آوردن،به من گفت:اگه نمی تونی بده یکی از مردان فامیل آهنگ ها رو انتخاب کنه و تو دریافتشان کن.دیدم بدتر شد.حالا آن مرد باید به صدای زن نامحرم گوش بده و گناهش می افته پای من.
    تصمیم گرفتم خودم این کار رو انجام بدم تا لااقل گناهش اضافه تر نشه.ولی باز هم می گم اگه این آهنگ ها بلوتوث بشه یا در مجالس نامناسب پخش بشه،گناه همه تا ابدالدهر بر گردن منه.خیلی کلافه هستمنمی دونم باید چی کار کنم.شرایطم طوریه که نمی تونم به اون فرد نه بگم.آخه چرا منننننن
    اگه کسی راه حلی به نظرش می رسه ممنون می شم مطرح کنه.
    (ببخشید که طولانی شد)
    سلام
    1- اگر اون آهنگ های شادی که قرار هست دریافت کنید، به خودی خود حرام هستند (دارای موسیقی غنایی یا شعر دارای محتوای منحرف یا تحریک کننده هستند)، چون چنین آهنگ هایی اصالتا حرام بوده و استفاده عقلایی حلالی ندارند، پس اشاعه آن هم حرام خواهد بود.
    2- اگر آهنگ های مورد نظر، ذاتا حرام نیستند ولی چون با صدای زن خوانده شده و برای اکثر مردها حرام محسوب می شود، و شما می دانید که قطعا این آهنگ ها به دست مرد خواهد رسید، باز هم اشاعه آن کار درستی نیست.
    3- لا حیاء فی الدین (در کار دین، حیاء و خجالت جایز نیست.)

  9. کاربر روبرو از پست مفید adminvc11 تشکر کرده است .


  10. #68
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط adminvc11 نمایش پست اصلی
    متن به این واضحی! جلوی روی شما هست. کجای متن نوشته که منجر به انکار یکی از اصول شود؟؟؟؟؟
    در فتوای شماره 326 نوشته شده که "هیچ یک از ضروریات دین" و هیچ قیدی هم ندارد
    در فتوای 336 هم نوشته شده انکار ضروری دین که منجر به انکار توحید یا نبوت یا نقصی در شریعت شود. و بنابراین مسأله فقط انکار یکی از اصول نیست. ضمن اینکه در مسأله 336 صراحتا مسأله نماز به عنوان یکی از ضروریات دین که انکار آن به کفر منجر می شود، مطرح شده است، چون موجب نقص در شریعت می شود حتی اگر منکر نماز، منکر توحید و نبوت نباشد.
    بسمه تعالي

    شيخ اعظم مرتضي انصاري ميگويد شايد در مورد نجاست همه كفار بتوان بحث كرد.
    آية الله العظمي صانعي هم كافر معاند ديني را نجس ميداند نه كافر را.
    در مسئله 336 هم گمان بردم گفت انكار ضروريات.ضروري اصول اسصت نه فروع.چون بواسطه قبول نداشتن اصول آدم كافر ميشود.البته ظاهرا اشتباه كردم كه عذر ميخواهم.

    شریعت دارای دو معنی عام و خاص می باشد.

    •در معنای عام مترداف کلمه دین می*باشد و گاهی به جای آن به کار می*رود ، مثلاً گفته می*شود شریعت اسلام که منظور دین اسلام می*باشد.
    شریعت در معنای عام به معنی ایمان به مبادی غیبی است از روی کمال خلوص قلب و صفای نیت و تمام پیامبران مردم رابه آن دعوت می کردند و هیج اختلافی در این اساس میانشان نیست و لذا دراین معنا با مفهوم دین یکی است.

    •در معنای خاص عبارتست از احکام و دستورات و عبادات و اخلاقیاتی است که هر پیغمبر می آورد. شریعت در معنای خاص با مفهوم دین متفاوت است .

    منبع:دانشنامه رشد
    ویرایش توسط hooshdar3 : دوشنبه ۱۵ فروردین ۹۰ در ساعت ۰۹:۰۵

  11. #69
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط hooshdar3 نمایش پست اصلی
    بسمه تعالي

    شيخ اعظم مرتضي انصاري ميگويد شايد در مورد نجاست همه كفار بتوان بحث كرد.
    آية الله العظمي صانعي هم كافر معاند ديني را نجس ميداند نه كافر را.
    بحث بر سر درویشان و فرقه های ضاله بود که عرض کردم، اکثر مراجع آنها را کافر و نجس می دانند. اگر به غیر از آیت الله صانعی و دیگر مراجعی که دأب و روشی مثل ایشان دارند (که اقلیت مراجع گرامی هستند) مرجع دیگری سراغ دارید که فرقه های ضاله را نجس نداند، بفرمایید تا نظر خود را تصحیح نمایم.

    هرچند طبق نظر آیت الله صانعی، کسی که علیه مسلمین تبلیغ می کند، کافر حربی محسوب شده و نجس می باشد. اکثر گروه های ضاله از آن جهت که در اقلیت قرار دارند، به شدت در حال تبلیغ خود و نفی اسلام راستین هستند.
    استفتاء از سایت آیت الله صانعی:
    در حال حاضر كافر حربى بر چه كسى صادق است؟
    كفارى كه در حال جنگ یا ضرر زدن به مسلمانان و نیز مشغول جاسوسى، فساد و تبلیغ علیه مسلمین اند، كافر حربى محسوب مى شوند.
    http://saanei2.org/?view=01,05,13,355,0

    با تشکر
    ویرایش توسط adminvc11 : دوشنبه ۱۵ فروردین ۹۰ در ساعت ۱۳:۰۵

  12. #70
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    بنام خدا

    "حربي" با "معاند" متفاوت است.

    جناب ادمين،خواستم اطلاعات غلط به دوستان نداده باشيد ولي اين بحثها مجال ديگري ميطلبد.
    ویرایش توسط hooshdar3 : شنبه ۲۰ فروردین ۹۰ در ساعت ۱۶:۳۴

  13. #71
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    2,358
    امتیاز : 11,245
    سطح : 69
    Points: 11,245, Level: 69
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 5
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteran25000 Experience Points
    تشکر کردن : 9,019
    تشکر شده 8,835 در 2,182 پست
    حالت من : Mehrabon
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 9 در 7 پست

    پیش فرض

    چرا سرمه کشیدن مستحبه(بحث پزشکی رو میدونم) حتی جلو نا محرم،ولی ارایش چشم با مداد چشم حرامه؟
    سرمه هم کار همون مداد رو می کنه.

  14. #72
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-بهمن-۲۷
    محل سکونت
    عازم میکده کرببلا می باشیم ؛
    نوشته ها
    6,390
    امتیاز : 46,696
    سطح : 100
    Points: 46,696, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 35.0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteranTagger Second Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 8,117
    تشکر شده 23,677 در 5,471 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 5 در 4 پست

    Question

    یا زهرا

    با سلام .. این بچه ما یه بار از مدرسه اومد خونه من داشتم نماز می خوندم سلام کرد ما تو نماز جواب سلامشو دادیم ! بعد هم کلی تعجب و توضیح دادم که واجبه جواب سلام موقع نماز وقتی کسی نیست کهه جواب تو رو بده ! حالا هر روز همین که از مدرسه می رسه من تو حالت نماز باشم , خوشش اومده هی میگه مشکات سلام !(عمدا با اسم صدا می زنه) جوابش واجبه ؟

  15. #73
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط مشكات نياز نمایش پست اصلی
    یا زهرا

    با سلام .. این بچه ما یه بار از مدرسه اومد خونه من داشتم نماز می خوندم سلام کرد ما تو نماز جواب سلامشو دادیم ! بعد هم کلی تعجب و توضیح دادم که واجبه جواب سلام موقع نماز وقتی کسی نیست کهه جواب تو رو بده ! حالا هر روز همین که از مدرسه می رسه من تو حالت نماز باشم , خوشش اومده هی میگه مشکات سلام !(عمدا با اسم صدا می زنه) جوابش واجبه ؟
    بنام خدا

    اگر دارد دستتان مي اندازد خير؛والا بله.
    ضمنا خيلي از بچه ها مادرشان را با اسم كوچك صدا ميزنند.سخت نگيريد...

  16. #74
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۳
    نوشته ها
    4,047
    امتیاز : 60,957
    سطح : 100
    Points: 60,957, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album pictures50000 Experience PointsCreated Blog entry
    تشکر کردن : 6,945
    تشکر شده 17,656 در 3,829 پست
    نوشته های وبلاگ
    3
    مخالفت
    8
    مخالفت شده 34 در 16 پست

    پیش فرض

    میگم هس بعضی وقتا کسی نمیاد سرکلاس بعد دوستاش با ترفندایی براش حضوری میزنن ، این اشکال شرعی داره ؟؟ یکی میگفت حق الناسه . درسته ؟؟

  17. #75
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط مشكات نياز نمایش پست اصلی
    یا زهرا

    ^
    ^ ماشالله بچه ما شیطنتش زیاده ! بعد ببخشید اگه طلبه اید چقد درس خوندید که اینا رو جواب میدید یا اطلاعات عمومین اینا ؟
    بسمه تعالی

    توفیق ظلبگی نیست.این در رساله بود:

    ٰ«مسئله ۱۱۱۸»جواب سلام کسی که از روی مسخره یا شوخی سلام کندَواجب نیست؛و احتیاط واجب آن است که در جواب سلام مرد یا زن کافر معاند بگوید:«سلام» یا فقط بگوید:«علیک»

  18. کاربر روبرو از پست مفید hooshdar3 تشکر کرده است .


  19. #76
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-بهمن-۲۷
    محل سکونت
    عازم میکده کرببلا می باشیم ؛
    نوشته ها
    6,390
    امتیاز : 46,696
    سطح : 100
    Points: 46,696, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 35.0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteranTagger Second Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 8,117
    تشکر شده 23,677 در 5,471 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 5 در 4 پست

    پیش فرض

    یا زهرا

    امشب داشتم به این موضوع فک می کردم یه راه باز شد که تفکرم رو نسبت به این موضوع تغییر داد ! یعنی در واقع داشتم اشتباه می کردم که حضور دانشجو سر کلاس وقتی واجبه که حقوق و مزایای دولتی رو داره استفاده می کنه و سر کلاس بی خود نمیاد !اینم حق الناسه ! حالا اون حد مجازش برا همه هست !

    همون طور که تقلب ایراد داره حاضری دروغ زدن هم اره !هر دوش کاری خلاف شرایطی هست که برای همه دانشجویان گذاشتند

    *اون مطلب بالایی منظورم دانشجویان دولتی بود !

  20. #77
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    امیدوارم از اینکه بعد از خاتمه مباحث، معمولا مطالب اضافی را حذف کرده و فقط سوال و جوابهای خالص را باقی می گذاریم، کسی ناراحتی به دل نگیرد

  21. 3 کاربر از پست مفید adminvc11 تشکر کرده اند .


  22. #78
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط sunset6940 نمایش پست اصلی
    چرا سرمه کشیدن مستحبه(بحث پزشکی رو میدونم) حتی جلو نا محرم،ولی ارایش چشم با مداد چشم حرامه؟
    سرمه هم کار همون مداد رو می کنه.
    سلام
    نظر مراجع بزرگوار در مورد مصداق آرایش، کمی باهم متفاوت است. بعضی واجب می دانند، کوچکترین آرایش هم از نامحرم پوشانده شود و بعضی آرایشی که جنبه مرتب و تمیزی و یا حتی پزشکی داشته باشد و از حد معمول خارج نبوده و تحریک کننده نباشد را مجاز دانسته و نیازی به پوشاندن آن نمی دانند.
    لطفا مرجع تقلید خود را بفرمایید

  23. #79
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط دردونه نمایش پست اصلی
    میگم هس بعضی وقتا کسی نمیاد سرکلاس بعد دوستاش با ترفندایی براش حضوری میزنن ، این اشکال شرعی داره ؟؟ یکی میگفت حق الناسه . درسته ؟؟
    سلام
    چنین عملی به چند دلیل حرام می باشد. اصلی ترین دلیل است که رعایت قانون تصویب شده در حکومت اسلامی واجب است.
    حتی اگر آن را عادلانه ندانیم. این حکم حکومتی بوده و تحت تأثیر نظر مراجع گرامی قرار نمیگیرد و برای همه کسانی که زیر نظر حکومت اسلامی زندگی می کنند، واجب الاجراست.
    درصورتی که از نظر ما قانون موجود عادلانه نیست، حق عدم رعایت آن را نداریم، بلکه باید به مراجع ذیصلاح مراجعه کرده و سعی کنیم قانون را اصلاح کنیم.

  24. 2 کاربر از پست مفید adminvc11 تشکر کرده اند .


  25. #80
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,106 در 2,353 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط adminvc11 نمایش پست اصلی
    سلام
    چنین عملی به چند دلیل حرام می باشد. اصلی ترین دلیل است که رعایت قانون تصویب شده در حکومت اسلامی واجب است.
    حتی اگر آن را عادلانه ندانیم. این حکم حکومتی بوده و تحت تأثیر نظر مراجع گرامی قرار نمیگیرد و برای همه کسانی که زیر نظر حکومت اسلامی زندگی می کنند، واجب الاجراست.
    درصورتی که از نظر ما قانون موجود عادلانه نیست، حق عدم رعایت آن را نداریم، بلکه باید به مراجع ذیصلاح مراجعه کرده و سعی کنیم قانون را اصلاح کنیم.
    در مورد آئین نامه های داخلی هم این قصیه صادقه؟ آیین نامه های داخلی معمولا مثل قوانین دیگه نیستند که به روش های مختلف قانون گذارش حق قانونگذاری رو از حاکم گرفته باشه.

  26. #81
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۰-فروردین-۲۱
    محل سکونت
    همین طرفا
    نوشته ها
    796
    امتیاز : 8,650
    سطح : 62
    Points: 8,650, Level: 62
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 100
    Overall activity: 1.0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album pictures5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 164
    تشکر شده 2,465 در 689 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط منجم باشي نمایش پست اصلی
    در مورد آئین نامه های داخلی هم این قصیه صادقه؟ آیین نامه های داخلی معمولا مثل قوانین دیگه نیستند که به روش های مختلف قانون گذارش حق قانونگذاری رو از حاکم گرفته باشه.
    با قاطعیت تمام بیان نمیکنم اما از آنجا که قوانین داخلی وزارت خانه ها یا مثلا اداره ها ومراکزمختلف از سوی فقیه یا امرولایت صادر نشده عدم اجرای آن ازمنظر شرع معصیت نیست چون ما ملزم به اجرای قوانین واحکام یا ازجانب فقیه جامع الشرایط هستیم ویا حکم رهبری ! امااین دیدگاه نباید سبب شود که نظم عمومی مختل شود وعدم اجرای قوانین صورت بگیرد.
    یک نظر دیگرهم ممکن هست وآن اینکه چون طراح و مصوب همه قوانین داخلی وزارت خانه ها بگونه ای اعضای دولت هست واعضا را هم ریاست جمهور تعیین وتایید میکند ورهبری نیز حکم تایید ریاست جمهوری را داده اند با این واسطه ها بگونه ای میتوان گفت از دریچه وجستجوشمه حکم شرعی و ولایی هم میگذرد اما این نظر ضعیف تربنظر میرسد.

  27. کاربر روبرو از پست مفید زهرا تشکر کرده است .


  28. #82
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط منجم باشي نمایش پست اصلی
    در مورد آئین نامه های داخلی هم این قصیه صادقه؟ آیین نامه های داخلی معمولا مثل قوانین دیگه نیستند که به روش های مختلف قانون گذارش حق قانونگذاری رو از حاکم گرفته باشه.
    با سلام
    درصورتی که آیین نامه های تصویب شده، از مجرای قانونی باشد و مشروعیت خود را از حاکمیت اسلام گرفته باشد، هرچند یک آیین نامه کاملا داخلی و با چند واسطه نسبت به منشأ اصلی قانون گذاری حکومت اسلامی باشد، مخالفت با آن حرام است.

  29. کاربر روبرو از پست مفید adminvc11 تشکر کرده است .


  30. #83
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۵
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,067
    امتیاز : 11,340
    سطح : 70
    Points: 11,340, Level: 70
    Level completed: 23%, Points required for next Level: 310
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 488
    تشکر شده 3,230 در 987 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    می خواستم بدونم «ویلن وگیتار »حرام هستن؟
    ویرایش توسط adminvc11 : دوشنبه ۰۵ اردیبهشت ۹۰ در ساعت ۰۸:۰۹ دلیل: ایراد نگارشی

  31. #84
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام
    لطفا دو تا سوال رو جواب بدید:
    1- منظورتون دقیقا چی هست؟ خرید و فروشش؟ نوازندگیش؟ گوش دادن به آهنگی که با اینها نواخته میشه؟ ...
    2- مقلد کدوم مرجع هستید؟

  32. #85
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۵
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,067
    امتیاز : 11,340
    سطح : 70
    Points: 11,340, Level: 70
    Level completed: 23%, Points required for next Level: 310
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 488
    تشکر شده 3,230 در 987 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    سلام
    نوازندگیش
    آقای مکارم

  33. #86
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نظر آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله در مورد موسیقی این است:
    آنچه فقها و مراجع در این زمینه مى گویند، غالباً به یک ریشه بازگردد، هر چند اختلافى در الفاظ آنها وجود دارد. و آن همان است که ما قبلا گفته ایم: آهنگهایى وجود دارد که در مجالس فساد نواخته مى شود، و در کنار آن غالباً هرزگى هاى دیگر وجود دارد. آهنگهایى که گاهى از آن به موسیقى مبتذل، و گاه فسادانگیز، و گاه مطرب، تعبیر مى شود. این آهنگها هر جا، و با هر محتوایى باشد، حرام است; ولى آهنگهاى دیگرى هست که چنین نیست. مانند آهنگهاى معروفى که اشعار مختلف مذهبى، مرثیه ها و موسیقیهاى نظامى و ورزشى با آن نواخته مى شود، اینها حرام نیست; چرا که در تعریف قسم اوّل نمى گنجد.البتّه مصادیق مشکوکى هم وجود دارد که به درستى شناخته نمى شود، که آیا از قسم اوّل است، یا از قسم دوّم؟ و نظر به این که در شبهات تحریمیّه مصداقیّه اصل بر برائت مى باشد، در مصادیق مشکوک برائت جارى مى شود.
    http://persian.makarem.ir/estefta/?mit=895

    نظر ایشان در مورد وسایل نوازندگی هم این است:
    سوال:حکم شرعى وسایل موسیقى از قبیل سه تار و سنتور و... که در مجالس لهو و لعب مانند مجالس عروسى از آنها استفاده نمى شود چیست؟
    جواب: ساختن و خرید و فروش هرگونه وسیله اى که غالباً براى حرام از آن استفاده مى شود حرام است و اگر وسیله مشترک باشد جایز است.

  34. کاربر روبرو از پست مفید adminvc11 تشکر کرده است .


  35. #87
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۵
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,067
    امتیاز : 11,340
    سطح : 70
    Points: 11,340, Level: 70
    Level completed: 23%, Points required for next Level: 310
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 488
    تشکر شده 3,230 در 987 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اگه در مجلسی بکار نره و فقط واسه یادگیری باشه؟؟

  36. #88
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    اون نوع موسیقی و وسیله نوازندگی اون اگر غالبا در مجالس لهو و لعب استفاده میشه، یادگیری اون هم ایراد داره. مگر دلیل خاصی برای یادگیری اون وجود داشته باشه. اگر هم از وسایلی هست که غالبا موسیقی حلال با آن نواخته می شود، یادگیری آن ایرادی ندارد.

  37. کاربر روبرو از پست مفید adminvc11 تشکر کرده است .


  38. #89
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    2,358
    امتیاز : 11,245
    سطح : 69
    Points: 11,245, Level: 69
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 5
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteran25000 Experience Points
    تشکر کردن : 9,019
    تشکر شده 8,835 در 2,182 پست
    حالت من : Mehrabon
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 9 در 7 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط adminvc11 نمایش پست اصلی
    سلام
    نظر مراجع بزرگوار در مورد مصداق آرایش، کمی باهم متفاوت است. بعضی واجب می دانند، کوچکترین آرایش هم از نامحرم پوشانده شود و بعضی آرایشی که جنبه مرتب و تمیزی و یا حتی پزشکی داشته باشد و از حد معمول خارج نبوده و تحریک کننده نباشد را مجاز دانسته و نیازی به پوشاندن آن نمی دانند.
    لطفا مرجع تقلید خود را بفرمایید
    اقای مکارم شیرازی.

  39. #90
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام
    برای آگاهی از فتاوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورد آرایشی که زینت محسوب شده و باید پوشانده شود و آرایشی که حکم زینت ندارد، به این آدرس مراجعه بفرمایید:
    http://persian.makarem.ir/estefta/?mit=655

  40. کاربر روبرو از پست مفید adminvc11 تشکر کرده است .


صفحه 3 از 21 نخستنخست 1234513 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1