کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 12 , از مجموع 12
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    Lightbulb احکام اعتکاف

    به نام خدا

    احکام اعتکاف




    منبع: احکام اعتکاف ، سایت مقام معظم رهبری (حفظه الله)



    اللّهمّ احفظ قائدنا الامام الخامنه ای ...

    جهت سلامتی امام خامنه ای (حفظه الله) صلوات

    - - - - - - - - - - - - - -
    √ بچه شیعه باید ...

    قطـره هـای آبـشــاری .. ! : طبیبِ دل


  2. #2
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض زمان و مدت اعتكاف

    به نام خدا

    * وقت فضيلت اعتكاف

    س. چه زمانى اعتكاف مستحب مؤكد است؟ و به عبارت ديگر در چه اوقاتى اعتكاف مستحب است؟

    ج: اعتكاف وقت خاصى ندارد، هرچند اعتكاف در ده روز آخر ماه مبارك رمضان فضيلت بيشترى دارد.



    * استحباب اعتكاف در ماه رجب

    س. آيا اعتكاف در ماه رجب مستحب است؟

    ج: دليل خاصى بر استحباب اعتكاف در خصوص ماه رجب نيافتيم.



    * شرط ترك اعتكاف

    س. آيا شخص معتکف مى تواند در ابتداى اعتکاف هنگام نيت کردن شرط کند که اگر براى او عذرى پيش آيد حتى در روز سوم هم دست از اعتکاف بردارد؟

    ج: بله مى تواند.



    * اعتكاف بعد از طلوع فجر

    س. معتكفى مى خواهد سه روز اعتكاف كند و مدّت 72 ساعت اعتكاف انجام دهد، اگر اعتكافش را از بعد از طلوع فجر ـ مثلاً از ظهر ـ شروع كند و ظهر هم به پايان برساند به گونه اى كه مجموع آن 72 ساعت شود، آيا اين اعتكاف صحيح است؟

    ج: اعتكاف بايد از شروع روز اول تا پايان روز سوم باشد و تلفيق كردن ـ بدين گونه كه جزئى از روز اول را با جزئى از روز آخر يك روز كامل به حساب بياورد ـ صحيح نيست.



    * تأخير از وقت واجب اعتكاف

    س. اگر معتكف مثلاً يك ساعت از ابتداى روز ـ بعد از طلوع فجر ـ تأخير كند آيا اين روز به عنوان روز اول اعتكاف حساب مى شود؟ چه تأخير عمدى باشد يا اضطرارى؟

    ج: در اعتكاف بايد از ابتداى روز اول شروع كرد، لذا روزى كه ناقص مانده جزو اعتكاف محسوب نمى شود هرچند كه تأخير از روى اضطرار باشد.



    * نذر اعتكاف دو روز و يا سه روز منفصل

    س. اگر انسان نذر کند دو روز معتکف شود نه بيشتر از آن، آيا نذرش منعقد مى شود؟

    ج: منعقد نمى شود.


    س. اگر کسى نذر کند سه روز منفصل معتکف شود، آيا نذرش منعقد مى شود؟

    ج: منعقد نمى شود.



    * اعتكاف بيش از سه روز

    س. آيا بيشتر از سه روز مى توان معتکف بود به طورى که آن زياده بخشى از يک روز يا شب باشد؟

    ج: اعتکاف بيشتر از سه روز جايز و صحيح است و در طرف زياده حدّى ندارد، ولى زياد کردن بخشى از روز يا بخشى از شب به نيت اعتکاف محل اشکال است.


    س. اگر معتكف نيّت چهار روز اعتكاف كند، آيا روز چهارم هم جزو اعتكاف است يا اين كه بايد شش روز را تكميل كند تا روز چهارم به حساب آيد؟

    ج: روز چهارم نيز داخل در اعتكاف است، و اگر پنج روز اعتكاف كند، واجب است روز ششم را كامل كند.



    * تعريف شب و روز

    س. منظور از شب و روز در اعتکاف چيست؟

    ج: روز از طلوع فجر تا مغرب شرعى است و شب از مغرب تا طلوع فجر.




    ویرایش توسط آبشار : سه شنبه ۰۷ خرداد ۹۲ در ساعت ۰۸:۰۷

  3. 8 کاربر از پست مفید آبشار تشکر کرده اند .


  4. #3
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض شرائط اعتكاف و معتكف


    به نام خدا


    * اعتكاف بيمار و معذور از روزه

    س. آيا بيمار و کسى که روزه برايش ضرر دارد مى تواند معتکف شود و اگر در اعتکاف باشد و روزه بگيرد ثوابى مى برد؟

    ج: با علم و يا احتمال عقلايىِ ضرر داشتنِ روزه، اعتکاف صحيح نيست.



    * نوع روزه اعتكاف

    س. چه نوع روزه هايى را نمى توان در اعتکاف گرفت؟

    ج: هر نوع روزه اى را در اعتکاف مى توان گرفت.



    * معتكف شدن زنان

    س. آيا زن ها مى توانند معتکف شوند؟

    ج: اعتکاف اختصاص به مردان ندارد ولى چنانچه اعتکاف وى موجب از بين رفتن حق شوهر باشد بنا بر احتياط واجب بايد از او اجازه بگيرد.



    * اعتكاف مميّز

    س. آيا اعتكاف بچه مميّز صحيح است؟

    ج: اعتكاف او نيز صحيح است.



    * وجوب عبادت براى معتكف

    س. آيا مشغول بودن به عبادات بر معتكف واجب است يا صِرف ماندن در مسجد كافى است؟

    ج: عبادات مستحبى، فى نفسه بر معتكف واجب نيست.



    * عدالت امام جماعت مسجد

    س. آيا عدالت امام جماعت مسجد جامع در صحّت اعتكاف شرط است؟

    ج: عدالت امام جماعت مسجد در صحّت اعتكاف شرط نيست.




  5. 7 کاربر از پست مفید آبشار تشکر کرده اند .


  6. #4
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض نيّت اعتكاف


    به نام خدا



    * زمان نيت اعتكاف


    س. زمان نيت اعتکاف چه وقت است آيا مى توان اول شب نيت کرد؟

    ج: وقت نيت اعتکاف، اول طلوع فجر روز اول است و نيت اول شب در صورتى صحيح است که اول شب شروع در اعتکاف نموده باشد.



    * قصد وجه


    س. آيا قصد وجه* در اعتکاف لازم است؟

    ج: لازم نيست.

    ــــــــــــــ
    قصد وجه: نيت از جهت استحباب يا وجوب عمل




    * تجديد نيت روز سوم


    س. آيا تجديد نيت در روز سوم اعتکافِ مستحب لازم است؟

    ج: لازم نيست، گرچه بهتر است.



    * عدول از نيّت اعتكاف


    س. آيا مى توان به علّتى يا بدون علّت در روز اول يا دوم، اعتكاف را قطع نمود؟ و اگر در قطع نمودن اعتكاف ترديد كنم آيا نيّت اعتكاف به هم مى خورد و در نتيجه اعتكاف باطل مى شود؟ و آيا لازم است كه نيّت مستمر باشد؟

    ج: در اعتكاف مستحبى جايز است كه در روز اول و دوم اعتكاف قطع شود و نيّت اعتكاف بايد تا پايان روز سوم ادامه پيدا كند.



    * قصد نمودن عبادت ديگر


    س. آيا در اعتکاف نيازى به قصد نمودن عبادت ديگرى هم هست؟

    ج: نيازى نيست.





  7. 7 کاربر از پست مفید آبشار تشکر کرده اند .


  8. #5
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض مكان اعتكاف


    به نام خدا



    * نذر اعتكاف در شهر خاص

    س. آيا مى توان نذر کرد در شهر خاصى معتکف شد؟

    ج: اگر اعتکاف در آن شهر، به نحوى رجحان داشته باشد، اشکال ندارد.



    * اعتكاف در غير از مساجد چهارگانه

    س. آيا اعتكاف در غير از مساجد چهارگانه جايز است؟ و نيّت آن چگونه مى باشد؟

    ج: اعتكاف در غير از مساجد چهارگانه* (اعم از جامع و غير آن) به قصد رجاء مطلوبيت (به اميد اين كه مطلوب خداوند واقع شود) مانعى ندارد.

    * مسجد الحرام، مسجد النبى (صلى الله عليه وآله وسلّم)، مسجد كوفه و مسجد بصره



    * مكان هاى جايز براى اعتكاف

    س. آيا اعتكاف در مسجدى غير از مسجد جامع باطل است و آيا ممكن است هر محله و حومه اى، مسجد جامعى غير از مسجد جامع شهر يا روستا داشته باشد؟ و آيا ممكن است كه در شهر چند مسجد جامع باشد؟

    ج: قبلاً گذشت كه اعتكاف در هر مسجدى جايز است مشروط به اين كه در غير مساجد اربعه به قصد رجاء باشد يعنى به اميد اين كه مطلوب خداوند واقع شود و مختص به مسجد جامع نيست و ممكن است كه يك شهر يا روستا چند مسجد جامع داشته باشد.


    س. اگر در يک شهر دو يا چند مسجد جامع وجود داشته باشد مى توان در هر کدام که خواست معتکف شد؟

    ج: به قصد رجاء اشکال ندارد.



    * تعريف مسجد جامع

    س. مسجد جامع چيست؟ و راه تشخيص آن را بگوييد.

    ج: مسجد جامع، مسجدى است که براى اجتماع عامه مردم شهر، بنا شده، بدون اين که اختصاص به گروه و محله خاصى پيدا کند.



    * اعتكاف در مساجد دانشگاه

    س. اعتکاف در مساجد دانشگاه هاى سراسر کشور چه حکمى دارد؟

    ج: به قصد رجاء اشکال ندارد.



    * شك در مسجد بودن مكان اعتكاف

    س. اعتکاف در مکان هايى که شک است که آيا جزء مسجد است يا نه، چه حکمى دارد؟

    ج: غير از سرداب و محراب و پشت بام مسجد، در جاهاى ديگرى که معلوم نباشد جزو مسجد است يا نه، اعتکاف صحيح نيست.



    * اعتكاف در پشت بام مسجد

    س. آيا پشت بام مسجد تابع مسجد است يا بستگى به وقف كننده دارد؟

    ج: پشت بام مسجد در حكم مسجد است مگر اين كه احراز شود كه هنگام وقفِ مسجد، پشت بام آن از وقف خارج شده است.



    * اعتكاف در حياط مسجد

    س. اعتکاف در حياط مسجد چه حکمى دارد؟

    ج: اگر جزو مسجد نباشد، اعتکاف صحيح نيست.



    * حق سبقت در مكان

    س. آيا گذاشتن وسايل يا نوشتن نام موجب سبقت در محلى از مسجد مى شود؟

    ج: بنا بر احتياط واجب گذاردن وسائلى مانند كيف موجب حق سبقت مى شود به شرط آن که از زمان گذاردن آن وسيله تا آمدن شخص زياد فاصله نشود، به نحوى كه منجر به تعطيلى مكان شود.



    * غصب محل معتكف ديگر

    س. اگر کسى جاى شخصى را که معتکف بوده غصب کند در صورتى که جاهل بوده و يا عامد آيا ضررى به اعتکافش مى زند؟ و اگر ضرر مى زند آيا شامل کفاره و... مى باشد.

    ج: گرچه بنابر احتياط مرتكب خلاف شده ولى اعتکاف صحيح است و کفاره هم ندارد.



    * حصول مانع در مسجد محل اعتكاف

    س. الف) اگر در مسجدى که معتکف شده مانعى از ادامه دادن اعتکاف در آن مسجد برايش پيش آيد، آيا اعتکافش باطل مى شود؟
    ب) چنانچه آن اعتکاف واجب باشد بايد در مسجدى ديگر معتکف شود و يا بعداً قضا کند؟
    ج) اگر مانع برطرف شد آيا بايد به مسجد قبلى بازگردد؟


    جواب: الف: باطل مى شود.
    ب: واجب است اعتکاف را در مسجدى ديگر يا همان مسجد بعد از رفع مانع، شروع کرده و يا قضا نمايد.
    ج: لازم نيست.





  9. 7 کاربر از پست مفید آبشار تشکر کرده اند .


  10. #6
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض خروج معتكف از مسجد


    به نام خدا



    * استفاده از سرويس هاى بهداشتى خارج از مسجد

    س.رفتن به سرويس هاى بهداشتى متعلق به مسجد كه در خارج از مسجد است در موارد زير چه حكمى دارد؟
    الف: براى حمام كردن(نظافت)؛
    ب: برا ى غسل مستحب؛
    ج: براى اين كه با وضو باشد؛
    د: وضو گرفتن براى خواندن قرآن يا نماز مستحبى؛
    هـ: براى شستن دندان ها و دست ها.


    ج: خارج شدن از مسجد به دلايل مذكور اشكال ندارد، ولى بايد به قدر حاجت اكتفا كند و طول ندهد.



    * وضو گرفتن بيرون از مسجد

    س. آيا در اعتكاف با بودن آب در مسجد مى توان براى وضو به خارج از مسجد رفت؟

    ج: در فرض مذكور معتكف نبايد از مسجد خارج شود.



    * خروج از مسجد براى غذا خوردن

    س. آيا در هنگام اعتكاف، بيرون رفتن از مسجد براى غذا خوردن جايز است؟ و اگر خير، آيا خوردن در داخل مسجد جايز است؟

    ج: خروج براى تهيه غذاى مورد نياز و يا غذا خوردن در بيرون اشكال ندارد؛ همان طور كه غذا خوردن در داخل مسجد فى حدّ نفسه منعى ندارد.


    س. با توجه به مشکلاتى که صرف غذا در مسجد دارد، آيا صرف غذا در سالن غذاخورى که در محوطه مسجد قرار دارد براى معتکفين جايز است؟

    ج) چنانچه عرفاً ضرورت دارد که براى صَرف غذا از مسجد بيرون رود جايز است، اما زياد معطّل نشود و اگر ضرورت عرفى ثابت نباشد، جايز نيست.



    * خروج از مسجد براى خريد

    س. هيأت برگزارى اعتكاف كه متشكل از تعدادى از معتكفين است، وظيفه خدمت به معتكفين و فراهم كردن نيازمندى هاى آنها را بر عهده دارد لذا بايد نيازمندى هاى معتكفين مثل افطارى و سحرى را خريدارى كند، آيا اين مسئله به اعتكاف آنها ضرر نمى رساند؟

    ج: خارج شدن از مسجد براى خريد چيزهاى ضرورى مثل غذا و غيره اگر در ضمن آن نيازمندى هاى خود را نيز تهيه مى كنند، اشكال ندارد؛ البته با رعايت قيودى که در استفتاى «خريد و فروش توسط معتكف» خواهد آمد.



    * رفتن به مكان هاى ملحق به مسجد

    س. حكم رفتن به حياط بيرونى كه ملحق به مسجد است چيست؟

    ج: رفتن به جاهايى كه در حكم مسجد است، اشكال ندارد اما رفتن به خارج از مسجد جايز نيست مگر مواردى كه خروج از مسجد به خاطر آنها جايز است.



    * انتخاب مسير كوتاه در خروج اضطرارى

    س.هنگام خروج از مسجد براى امور ضرورى، انتخاب کوتاه ترين راه و رفتن زير سايه چه صورتى دارد؟

    ج: احتياط واجب آن است که نزديکترين راه را انتخاب کند و واجب است در صورت امکان زير سايه ننشيند لکن راه رفتن زير سايه اشکال ندارد؛ گرچه احتياط مستحب ترك آن است.


    س. در صورت نزديک بودن مکانی جهت قضاء حاجت يا وضو گرفتن يا مسواک زدن مسلم است که بايد به مکان نزديک تر برود؛ حال اگر مکان نزديک مستلزم صف ايستادن و معطّل شدن شود و مکان ديگری با فاصله ی کمی بيشتر باشد که معطّلی نداشته و زمان کمترى گرفته می شود تکليف چيست؟ (مثلاً سرويس بهداشتی در جنب شبستان اعتکاف هست ولی شلوغ است اما در وسط حياط مسجد حوض هست و می توان آنجا بدون معطلی وضو گرفت) آيا بايد به مکان دوم برود؟ يا مستحب است؟ يا به خاطر فاصله بيشتر، رفتن به مکان دوم جايز نيست؟

    ج: رفتن به مکان دوم در فرض سؤال اشکالى ندارد.



    * خارج شدن از مسجد براى تشييع جنازه

    س. آيا رفتن به تشييع جنازه در هنگام اعتكاف مدّت زمان مشخص دارد؟ حكم رفتن زير سايه در اين هنگام ـ چه در ماشين و يا غير آن ـ چيست؟

    ج: زمان مشخصى ندارد و رفتن به تشييع جنازه در صورتی که ضرورت عرفی به حساب آيد و آن قدر طولانى نشود كه باعث محو صورت اعتكاف شود، اشكال ندارد و در صورت امكان واجب است كه زير سايه ننشينند و احتياط مستحب اين است كه زير سايه حركت نكند.



    * شركت در امتحان

    س. نظر مبارک تان را در مورد «شرکت در امتحان براى معتکفين» بيان فرماييد.

    ج: اگر شرکت در امتحان ضرورت ندارد خارج نشوند و براى افرادى که شرکت در امتحان ضرورت عرفى دارد مانع ندارد ولى خروج از مسجد نبايد به حدّى برسد که صورت اعتکاف محو شود.



    * رفتن به محل كار در حين اعتكاف

    س. آيا اشخاصى که مشغول کارند اعم از کارمندان، کارگران و معلمان و... مى توانند در ايام کار معتکف شوند و در عين اعتکاف به محل کار رفته و بعد از اتمام کار به محل اعتکاف برگردند؟

    ج: نمى توانند.



    * تهيه مكان وضو در داخل مسجد

    س. اگر مكان هايى براى وضو و شستن دست ها و دندان ها در خارج از مسجد فراهم شده باشد، آيا واجب است مكان خاصى در داخل مسجد تهيه شود تا معتكف از مسجد خارج نشود؟

    ج: صِرف نياز به خروج از مسجد براى طهارت و نظافت ـ براى جواز خروج ـ كافى است و تهيه مكانى در داخل مسجد واجب نيست.



    * خروج در غير از موارد مجاز

    س. اگر کسى سهواً به غير از جهاتى که تجويز شده براى بيرون رفتن از مسجد در هنگام اعتکاف بيرون رود، آيا اعتکافش باطل مى شود؟

    ج: اگر به جهت فراموشى خارج شود و خروجش زياد طول نكشد، اعتکافش باطل نمى شود.






  11. #7
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض مبطلات و محرّمات اعتكاف


    به نام خدا



    محرّمات اعتكاف

    س. كارهاى حرام در هنگام اعتكاف چيست؟

    ج: معتكف بايد از اين كارها پرهيز كند:
    بوييدن چيزهاى خوشبو و عطريّات حتى گياهان خوشبو، همراه با لذّت؛ پس براى كسى كه حس بويايى ندارد اشكال ندارد.
    خريد و فروش
    ساير انواع تجارت؛ مثل صلح و اجاره و مضاربه و غير اين ها (بنابر احتياط واجب).
    مجادله و جدال ـ چه در امور دينى و چه دنيوى ـ به قصد غلبه بر ديگرى و اظهار فضل و برترى بر او؛ اما اگر به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طريق باطل باشد، مانعى ندارد.
    ...



    رفتن به مكانى به گمان تابع مسجد بودن

    س. اگر معتكف به گمان اين كه مكانى تابع مسجد است، به آن مكان برود و بعد معلوم شود كه آن جا جزو مسجد نبوده، حكم اعتكافش چيست؟

    ج: خروج عمدى از مسجد ـ ولو از روى جهل ـ اعتكاف را باطل مى كند.



    افطار اجبارى روزه

    س. اگر معتكف مبتلا به مرضى شود كه مجبور به افطار روزه است چه بايد بكند و حكم اعتكاف او چيست؟

    ج: اعتكاف بدون روزه صحيح نيست لذا با افطار روزه، اعتكاف باطل مى شود.



    خريد و فروش توسط معتكف

    س. آيا در صورت ضرورت يا عدم ضرورت مى توان شخصاً در ايام اعتکاف خريد و فروش نمود و يا بايد توکيل يا نقل به غير بيع نمود؟

    ج) خريد و فروش بر معتکف حرام است ولى هرگاه براى تهيه مواد خوراکى ناچار از خريد و فروش شود و شخص غيرمعتکفى که اين کار را انجام دهد، نيابد و تهيه اجناس مذکور بدون خريد نيز امکان نداشته باشد، در اين صورت خريد و فروش مانعى ندارد.



    وكيل كردن غير براي خريد

    س. آيا جايز است كه معتكف كسى را براى خريد ـ چه ضرورى و چه غير ضرورى ـ وكيل نمايد؟

    ج: اگر براى خريد نيازمندى هاى هنگام اعتكاف باشد، اشكال ندارد و اما در غير آن موارد اگر وكيل كردن در هنگام اعتكاف باشد، اشكال دارد.



    موارد مجاز خريد و فروش

    س. موارد ضرورى كه خريد و فروش در آنها براى معتكف جايز است چيست؟

    ج: مواردى كه در هنگام اعتكاف براى خودش و نفقه خانواده اش به آن نياز دارد.



    معاملات معتكف غير از خريد و فروش

    س. آيا اجاره و ديگر معاملات غير از خريد و فروش در هنگام اعتكاف جايز است؟

    ج) ساير معاملات (غير از خريد و فروش) بنابر احتياط واجب در هنگام اعتكاف جايز نمى باشد.



    اجراى عقود و ايقاعات

    س. آيا اجراى عقود و ايقاعات (غير از معاملات) در هنگام اعتكاف جايز است؟

    ج: مانعى ندارد.



    گفتگوى مباح در حال اعتكاف

    س. آيا گفتگو در مورد چيزهاى مباح هنگام اعتكاف جايز است؟

    ج: اشكال ندارد.



    استفاده از عطر و گلاب

    س. عطر و گلاب زدن و يا بو کردن عطر و گلاب اعتکاف را باطل مى کند يا نه؟ اگر سهواً باشد چه طور؟

    ج: در صورتى که عطر يا گلاب را براى لذت بردن بو کند، بنا بر احتياط واجب اگر اعتکاف واجب معيّن باشد بايد اعتکاف را به پايان ببرد و قضاى آن را به جا آورد؛ و در واجب غيرمعيّن، اگر در دو روز اول باشد بايد اعتکاف را از سر بگيرد و اگر روز سوم باشد اعتکاف را اتمام و سپس از سر بگيرد و در اعتکاف مستحب قبل از اتمام روز دوم چيزى بر عهده او نيست و اگر روز سوم باشد بايد دوباره اعتکاف را از سر بگيرد و در آنچه ذکر شد بنا بر احتياط واجب فرقى بين عمد و سهو وجود ندارد.



    كفّاره مُحرّمات اعتكاف

    س. کفّاره هر يک از مُحرّمات را به طور جداگانه بيان کنيد؟

    ج: اگر اعتکاف واجب را با آميزش جنسى (جماع) هرچند در شب باطل نمايد کفّاره بر او واجب مى شود اما در اعتکاف مستحب (در دو روز اول) اگر با اين عمل قصد دارد که از اعتکاف صرف نظر نمايد کفاره ندارد و در غير اين صورت بنا بر احتياط واجب کفاره ثابت است لکن انجام ساير مُحرّمات کفّاره ندارد گرچه احتياط مستحب پرداخت کفّاره مى باشد و کفّاره ابطال اعتکاف (در موارد وجوب کفّاره) کفّاره ابطال روزه ماه رمضان است.



    بوى خوش خمير دندان

    س. با توجه به اينکه بوی خميردندان بوی خوشی است آيا مسواک زدن با خميردندان در حين اعتکاف مخلّ به اعتکاف هست؟

    ج: مسواک زدن با آن مانع ندارد و آنچه حرام است بوييدن بوى خوش است.



    ترك محل خوشبو

    س. اگر در مکانی از مسجد بوی خوشی می آمد آيا ترک آنجا لازم است؟ اگر وضوخانه بود و بوی خوش به سبب خميردندان يا صابون بود چه بايد کرد؟

    ج: اگر بودن در آن مکان مستلزم بوييدن بوى خوش است بايد آنجا را ترک کند.





  12. 7 کاربر از پست مفید آبشار تشکر کرده اند .


  13. #8
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض قضاى اعتكاف


    به نام خدا



    زمان قضاى اعتكاف واجب

    س. اگر قضاى اعتكاف به علت بطلان، واجب باشد و ده روز پايانى ماه رمضان تمام شود. آيا جايز است كه براى درك فضيلت، قضاى اعتكاف را در ماه رمضان آينده به جا آورد يا اين كه بايد فوراً قضا نمايد؟

    ج: قضا در هر ماهى كه خواست اشكال ندارد، مگر اين كه نذر كرده باشد كه در ماه خاصى اعتكاف نمايد.





  14. 7 کاربر از پست مفید آبشار تشکر کرده اند .


  15. #9
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض اعتكاف مسافر

    به نام خدا

    * شرايط صحّت اعتكاف در سفر

    س. آيا مى توان براى شركت در مراسم اعتكاف به شهر ديگرى كه بيش از چهار فرسخ با ما فاصله دارد مسافرت كرد و اعتكاف در صورت سفر صحيح است؟

    ج: اگر قصد اقامت ده روز و يا نذر روزه در سفر نباشد، روزه در سفر صحيح نيست و با عدم صحّت روزه، اعتكاف هم صحيح نيست.


    س. آيا انسان مى تواند در شهر ديگرى معتکف شود؟

    ج: اگر مسافر باشد نمى تواند مگر اين که نذر کرده باشد در سفر روزه بگيرد؛ و بنا بر احتياط واجب اين نذر بايد قبل از شروع سفر انجام گيرد.



    * اعتكاف مسافر با نذر

    س. من علاقه زيادى دارم كه در مراسم اعتكاف در مركز استان شركت كنم ولى چون در شهرستان زندگى مى كنم و اگر بخواهم به مركز استان بروم بايد نماز خود را شكسته بخوانم، آيا از اين نظر مشكلى نخواهم داشت؟

    ج: كسى كه بخواهد در سفر معتكف شود، مى تواند نذر كند كه در سفر روزه بگيرد و مى تواند اعتكاف نمايد.



    * شرايط و صيغه نذر روزه در سفر

    س. اگر كسى بخواهد در خارج از شهر خود اعتكاف كند، به طور مثال در مكّه مكرّمه و از ساكنين مكّه نباشد و قصد ده روز هم نكند، آيا نذر كافى است؟ و صيغه آن چيست؟

    ج: نذر روزه در سفر مانعى ندارد و با اين نذر روزه و اعتكافش صحيح است، ولى احتياط واجب آن است كه نذر قبل از شروع مسافرت باشد و صيغه آن عبارت است از: «لله علىّ أن اصوم في سفري إلى كذا».(1)



    1- و مى تواند ترجمه آن را بگويد كه عبارت است از: « براى خدا بر من است كه در سفر به فلان مكان روزه بگيرم»


    طبق فتوای رهبری نذر قبل از سفر لازم نیست و می تواند در سفر هم نذر کنند
    ویرایش توسط سيد محمد انجوي نژاد : شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۳ در ساعت ۰۱:۱۵



    اللّهمّ احفظ قائدنا الامام الخامنه ای ...

    جهت سلامتی امام خامنه ای (حفظه الله) صلوات

    - - - - - - - - - - - - - -
    √ بچه شیعه باید ...

    قطـره هـای آبـشــاری .. ! : طبیبِ دل


  16. #10
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-اردیبهشت-۱۷
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1
    امتیاز : 334
    سطح : 6
    Points: 334, Level: 6
    Level completed: 68%, Points required for next Level: 16
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    3 months registered250 Experience Points
    تشکر کردن : 0
    تشکر شده 1 در 1 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    سلام

  17. کاربر روبرو از پست مفید محیا93 تشکر کرده است .


  18. #11
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Posting Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-خرداد-۱۴
    محل سکونت
    زیر سایه ی حضرت احمد بن موسی، شاهِ چراغ (ع)
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,542
    امتیاز : 91,197
    سطح : 100
    Points: 91,197, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Blog entryTagger First Class50000 Experience Points
    تشکر کردن : 30,454
    تشکر شده 30,156 در 4,479 پست
    حالت من : Sepasgozar
    نوشته های وبلاگ
    11
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض مسائل متفرقه

    به نام خدا


    * اعلان عمومى اعتكاف

    س. آيا اعلام عمومى اعتكاف در محافل عمومى با اخلاص منافات دارد؟

    ج: اعلام اعتكاف اگر براى تشويق مردم باشد، مانعى ندارد.



    * پنهان كردن اعتكاف از ديگران

    س. اگر از معتكف سؤال شود كه آيا جزء معتكفين است بهتر است پنهان كند يا آشكار نمايد؟

    ج: آشكار كردن مانعى ندارد، مگر اين كه براى ريا باشد



    * مرور درس ها در حال اعتكاف

    س. آيا جايز است دانشجويان معتكف درس هاى دانشگاهى خود را مرور كنند؟

    ج: اشكال ندارد.



    * گفتگو با تلفن همراه

    س. گفتگو با تلفن همراه در صورت ضرورت و يا عدم ضرورت در ايام اعتکاف چه حکمى دارد؟

    ج: ضررى به اعتکاف نمى زند.






    اللّهمّ احفظ قائدنا الامام الخامنه ای ...

    جهت سلامتی امام خامنه ای (حفظه الله) صلوات

    - - - - - - - - - - - - - -
    √ بچه شیعه باید ...

    قطـره هـای آبـشــاری .. ! : طبیبِ دل

  19. 6 کاربر از پست مفید آبشار تشکر کرده اند .


  20. #12
    داره خودمونی میشه مدال ها:
    King of Publishing

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-خرداد-۱۱
    محل سکونت
    کارونسرای دنیا-حجره امتحان (فعلا تهران)
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    700
    امتیاز : 15,980
    سطح : 81
    Points: 15,980, Level: 81
    Level completed: 26%, Points required for next Level: 370
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsCreated Album picturesCreated Blog entryTagger First Class
    تشکر کردن : 2,204
    تشکر شده 1,900 در 513 پست
    نوشته های وبلاگ
    22
    مخالفت
    4
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام/.

    دو فایل
    احکام اعتکاف و هم چنین حداقل دانستنی های اعتکاف...
    تهیه شده توسط
    ستاد اجرایی اعتکاف مسجد جامع گوهرشاد آستان قدس رضوی
    فایل های پیوست شده
    يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ
    ای انسان! چه چیز تو را در برابر پروردگار کریمت مغرور ساخته است؟!



  21. 5 کاربر از پست مفید اسماعیل تشکر کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1