کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 60 , از مجموع 72
  1. #31
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    مسأله(2150):در معامله ی نسیه باید مدت کاملا معلوم باشد ، پس اگر جنسی را بفروشد
    که سر خرمن پول آن را بگیرد ،چون مدت آن کاملا معین نشده معامله باطل است.

    متأسفانه در معاملات نسیه گاهی،" تعیین مدت " نمی شود وهمین باعث بطلان معامله می شود.






  2. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  3. #32
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض


    مسأله(2108):اگر به کسی که قیمت جنس را نمی داند ،مقداری نسیه بدهد
    و قیمت آن را به او نگوید معامله باطل است .
    ولی اگرخریدار قیمت جنس را بداند و بخاطر نسیه بودن معامله ،
    فروشنده با اوگرانتر حساب کند و خریدار نیز قبول کند اشکالی ندارد.



  4. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  5. #33
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    مسأله(2110):معامله سلف آن است که مشتری پول را بدهد که بعد از مدتی جنس را تحویل بگیرد و اگر بگوید
    این پول را می دهم که مثلا بعد ازشش ماه فلان جنس را بگیرم و فروشنده بگوید قبول کردم....معامله صحیح است.
    مسأله
    (2111):اگرپول طلا و نقره را سلف بفروشد و عوض آن پول طلا ونقره را بگیرد معامله باطل است.

    آیة الله بهجت:اگر پولی را سلف بفروشد و عوض آن را پول بگیرد معامله باطل است.



  6. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  7. #34
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    شرایط معامله سلف:

    مسأله (2112):معامله سلف شش شرط دارد:
    اول:صفات و خصوصیات جنس را مه در قیمت تأثیر دارد باید معین کنند.البته دقت زیاد لازم نیست.
    دوم:پیش از آن که خریدار وفروشنده از هم جدا شوند ،خریدار تمام قیمت را به فروشنده بدهد.
    سوم:مدت را کاملا معین کنند .اگر مدت دقیقا معین نشود معامله باطل است.
    چهارم:وقتی را برای تحویل جنس معین کنند که در آن وقت معمولا جنس وجود داشته باشد.(کمیاب نباشد)
    پنجم:بنا بر احتیاط واجب جای تحویل جنس را معین کنند .
    ششم:وزن یا پیمانه آن جنس را معین کنند...



  8. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  9. #35
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    السلام علیک یا رسول الله(صلوات الله علیه وآله)

    یکی از شرایطی که در معامله سلف گذشت آن بود که خریدار باید تمام قیمت را به فروشنده بدهد
    حال اگر خریدار مقداری از قیمت جنس را بدهد (ونه تمام آن را) ، فروشنده می تواند معامله ی
    _همان مقدار_ را به هم بزند.
    (مسأله2112)

    ظاهرا مثل آنچه در خرید خودرو اتفاق می افتد مقداری از پول داده می شود..و فروشنده به هر قیمت
    تمام شده ای که خواست !! خودرو خود را می فروشد.










  10. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  11. #36
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    فروش طلا و نقره ؛به طلا ونقره


    مسأله(2119):اگر طلا را به طلا یا نقره را به نقره بفروشد، سکه دار باشد یا بی سکه
    در صورتی که وزن یکی از آنه زیادتر از دیگری باشد ،معامله حرام وباطل است.
    [حتی اگر عیار فرق بکند]
    مسأله(2120): اگر طلا را به نقره و نقره را به طلا بفروشد معامله صحیح است
    و لازم نیست وزن آنها مساوی باشد.

    موارد دیگری هم در رساله آمده ..علیک بالرجوع!




  12. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  13. #37
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۷
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,884
    امتیاز : 16,181
    سطح : 81
    Points: 16,181, Level: 81
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 169
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 4,210
    تشکر شده 3,154 در 1,243 پست
    مخالفت
    61
    مخالفت شده 63 در 39 پست

    پیش فرض

    عليك بالرجوع
    هستم غلام قنبــــــر و از عالمــــــــــي سرم ...

  14. #38
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۷
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,884
    امتیاز : 16,181
    سطح : 81
    Points: 16,181, Level: 81
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 169
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 4,210
    تشکر شده 3,154 در 1,243 پست
    مخالفت
    61
    مخالفت شده 63 در 39 پست
    هستم غلام قنبــــــر و از عالمــــــــــي سرم ...

  15. کاربر روبرو از پست مفید غلام قنبر تشکر کرده است .


  16. #39
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۷
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,884
    امتیاز : 16,181
    سطح : 81
    Points: 16,181, Level: 81
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 169
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 4,210
    تشکر شده 3,154 در 1,243 پست
    مخالفت
    61
    مخالفت شده 63 در 39 پست
    هستم غلام قنبــــــر و از عالمــــــــــي سرم ...

  17. کاربر روبرو از پست مفید غلام قنبر تشکر کرده است .


  18. #40
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    معامله
    گاهی
    لازم است یعنی بعد از انجام معامله نمی شود آن را به هم زد .مگر طرفین راضی باشند
    مثل بیع ، اجاره و هبه به خویشاوند
    گاهی جایز است یعنی بعد از انجام معامله می شود آن را به هم زد .
    مثل شرکت و هبه به غیر خویشاوند و بدون عوض


    عقد بیع لازم است ونمی شود آن را بهم زد مگر در مواردی .
    با شماره فتوا خواهد آمد إن شا الله



  19. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  20. #41
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    مسأله (2124):
    حق به هم زدن معامله را "خیار" می گویند .
    خریدار و فروشنده در یازده صورت می توانند معامله را به هم بزنند.
    [منظور فقط در بیع است ]



  21. 2 کاربر از پست مفید طلبه تشکر کرده اند .


  22. #42
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    ادامه مسأله(2124):
    اول :آن که از مجلس معامله متفرق نشده باشند و این را
    "خیار مجلس" گویند.

    [همین که از هم جدا شدند ،این خیار ساقط می شود .]



    دوم: آن که مغبون شده باشند."خیار غبن"

    [جنس را بسیار گران خریده یا بسیار ارزان فروخته باشد.

    خیار غبن دو شرط دارد :1. اطلاع از قیمت نداشته باشد.
    2. در زمان معامله فریب خورده باشد نه اینکه بعدا قیمت نوسان کرده باشد.]



  23. 2 کاربر از پست مفید طلبه تشکر کرده اند .


  24. #43
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    ...سوم:در معامله قرارداد کنند که تامدت معینی هر دو یا یکی از آنها بتوانند
    معامله را به هم بزنند ." خیار شرط "

    چهارم:فروشنده یا خریدار مال خود را بهتر ازآنچه که هست نشان دهد و طوری
    کند که قیمت مال در نظرمردم زیاد شود ."خیار تدلیس "

    [ تدلیس کار حرامی است اما اگر معامله انجام شد ،معامله باطل نیست
    طرف مقابل حق دارد و می تواند معامله را فسخ کند. ]

    در خیار تدلیس ،جنس یا عوض آن معیوب نیست . با اینکه خریدار جنس را
    می بیند، فروشنده کاری کرده که انسان فکر کند جنس خصوصیات بهتری دارد.



  25. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  26. #44
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض


    ...پنجم:فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری انجام دهد ،
    یا شرط کند مالی را که می دهد طور مخصوصی باشد و
    به آن شرط عمل نکند که در این صورت دیگری می تواند
    معامله را به هم بزند. "خیار تخلف شرط "


    مثلا شرط کرده بود خانه را رنگ آمیزی کند ونکرد..



  27. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  28. #45
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض


    ...ششم:در جنس یا عوض آن عیبی باشد . "خیار عیب "


    هفتم : معلوم شود مقداری از جنسی را که فروخته اند مال دیگری است
    اگر صاحب آن ،به معامله راضی نشود ،خریدار می تواند معامله را به هم بزند یا پول آن مقدار را از فروشنده بگیرد.
    ونیز اگر معلوم شود مقداری از چیزی را که خریدار عوض قرار داده است مال دیگری است
    وصاحب آن راضی نشود ، فروشنده می تواند معامله را به هم بزند یا عوض آن مقدار را از خریدار بگیرد. "خیار شرکت"



  29. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  30. #46
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض



    ...هشتم: فروشنده ، خصوصیات جنس معینی را که خریدار ندیده به او بگوید بعد معلوم شود
    طوری که گفته نبوده است . که در این صورت مشتری می تواند معامله را به هم بزند .
    ونیز اگر مشتری خصوصیات عوض معینی را که می دهد بگوید بعد معلوم شود طوری که گفته
    نبوده است فروشنده می تواند معامله را به هم بزند. "خیار رؤیت "



  31. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  32. #47
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۷
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,884
    امتیاز : 16,181
    سطح : 81
    Points: 16,181, Level: 81
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 169
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 4,210
    تشکر شده 3,154 در 1,243 پست
    مخالفت
    61
    مخالفت شده 63 در 39 پست

    پیش فرض

    اشاره حقوقی :

    خیار:
    اختیار بقا یا از بین بردن عقدی که به جهتی از جهات قانونی در حالت تزلزل است مانند عقدی که یکی از خیارات در آن قرار داده شده است به حکم قانون یا به تراضی طرفین.


    آگاهی مختصر در مورد انواع خیارات در ماده 396 قانون مدني آمده است :
    خيارات عبارتند از : 1- خيار مجلس 2- خيار حيوان 3- خيار شرط 4- خيار تاخير ثمن 5- خيار رويت و تخلف وصف 6- خيار غبن 7- خيار عيب 8- خيار تدليس 9- خيار تبعض صفقه 10- خيار تخلف شرط

    خيار :
    1- خيار مجلس :
    اختیاری است که به عقد بیع ( خرید و فروش ) اختصاص دارد و تا در جلسه معامله هستند اختیار فسخ این معامله را دارند البته با نظر به اینکه سقوط این شرط را در هنگام یا بعد از عقد شرط نکرده باشند
    ۲- خیار حیوان :
    هنگامی که معامله در مورد حیوان باشد صدق می کند و مشتری تا ۳ روز از هنگام عقد اختیار فسخ معامله را دارد البته با نظر به اینکه سقوط آن را شرط نکرده باشند یا مشتری در حیوان تصرف نکرده باشد
    ۳- خیار شرط :
    برحسب شرط است مانند شرط معين و مضبوط بودن مدت ، مشاوره و شخص خاص
    4- خيار تأخير ثمن :
    يعني اينکه پس از گذشت 3 روز در مورد فروشنده ، جنس فروخته شده را تحويل نداده و در مورد خريدار ، مبلغ را به طور کامل نپرداخته ; اين حق است که پس از گذشت 3 روز معامله را فسخ کند
    5- خيار رويت و تخلف وصف :
    فروشنده و خريدار اگر کالايي را بدون ديدن و فقط به تعريف و تمجيد خريد و فروش کنند اختيار فسخ معامله را دارند
    6- خيار غبن :
    يعني خدعه و نيرنگ و فريفتن و گول زدن که در اين صورت امکان فسخ معامله وجود دارد
    7- خيار عيب :
    اگر خريدار بعد از معامله بفهمد که مورد معامله معيوب بوده مختار است در قبول کردن جنس ، گرفتن خسارت ( ارش ) يا فسخ معامله
    8- خيار تدليس :
    اگر فروشنده صفت خوب و زيبايي را براي کالايش شرط کند يا اينکه مشتري بپندارد که با اين شرط ، کالا بدون عيب و نقص است ( نشان دادن ظاهري زيبا و فريفتن ) ، مشتري اختيار دارد در قبول کردن يا فسخ معامله
    9- خيار تبعض صفقه :
    اگر مشتري دو کالا را بخرد و بعدا معلوم شود که يکي از آن دو حق و مال ديگري است ،  اختيار دارد در فسخ يا قبول کردن قسمت صحيح معامله و گرفتن مابقي پول خود
    10- خيار تخلف شرط :
    يعني اينکه در معامله اي شرطي بشود و بعدا اين شرط براي شرط کننده ( فروشنده يا خريدار ) سالم نماند و سرپيچي کند ، اختيار فسخ معامله هست
    هستم غلام قنبــــــر و از عالمــــــــــي سرم ...

  33. کاربر روبرو از پست مفید غلام قنبر تشکر کرده است .


  34. #48
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض


    ...نهم:مشتری پول جنسی را که نقد خریده تا سه روز ندهد و فروشنده هم جنس را تحویل ندهد
    _که اگر مشتری شرط نکرده باشد که دادن پول را تأخیر بیندازد و شرط تأخیر جنس هم نشده باشد_
    فروشنده می تواند معامله را به هم بزند .
    ولی اگر جنسی را که خریده مثل بعضی از میوه ها باشد که اگر یک روز بماند ضایع می شود ،
    چنانچه تا شب پول آن را ندهد وشرط نکرده باشد که دادن پول را تأخیر بیندازد وشرط تأخیر جنس هم نشده باشد
    فروشنده می تواند معامله رابه هم بزند . "خیار تأخیر"

    دهم :حیوانی را خریده باشد که خریدار تا سه روز می تواند معامله را به هم بزند ."خیار حیوان"

    [ولو هیچ عیب ونقصی هم نداشته باشد]


    یازدهم:فروشنده نتواند جنسی راکه فروخته تحویل دهد مثلا اسبی را که فروخته فرار نماید که در
    این صورت مشتری می تواند معامله را به هم بزند. "خیار تعذر تسلیم "



  35. 2 کاربر از پست مفید طلبه تشکر کرده اند .


  36. #49
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض


    مسأله(2133):هرگاه بعد از خریدن جنس عیب آن را بفهمد ،اگر چه فروشنده حاضر نباشد
    می تواند معامله را به هم بزند.

    مسأله(2134): در چهار صورت اگر خریدار بفهمد مال عیبی دارد نمی تواند معامله را به هم بزند:

    اول:موقع خریدن عیب مال را بداند.

    دوم:به عیب مال راضی شود.

    سوم:در وقت معامله بگوید:اگر مال عیبی داشته باشد ،پس نمی دهم و تفاوت قیمت هم نمی گیرم.

    چهارم:فروشنده در وقت معامله بگوید :این مال را با هر عیبی که داشته باشد می فروشم .
    ولی اگر عیبی معین کند و بگوید مال را با این عیب می فروشم و معلوم شود عیب دیگری هم دارد
    خریدار می تواند برای عیبی که فروشنده معین نکرده مال را پس دهد یا تفاوت را بگیرد.





  37. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  38. #50
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۷
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,884
    امتیاز : 16,181
    سطح : 81
    Points: 16,181, Level: 81
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 169
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 4,210
    تشکر شده 3,154 در 1,243 پست
    مخالفت
    61
    مخالفت شده 63 در 39 پست

    پیش فرض

    جهت اطلاع بيشتر

    مواد مربوط به عيب در قانون مدني

    ماده ۴۲۲
    اگر بعد از معامله ظاهر شود که مبيع معيوب بوده مشتري مختار است در قبول مبيع معيوب با اخذ ارش يا فسخ معامله.
    ماده ۴۲۳
    خيار عيب وقتي براي مشتري ثابت مي شود که عيب، مخفي و موجود در حين عقد باشد.
    ماده ۴۲۴
    عيب وقتي مخفي محسوب است که مشتري در زمان بيع عالم به آن نبوده است اعم از اين که اين عدم علم ناشي از آن باشد که عيب واقعاً مستور بوده است يا اين که ظاهر بوده ولي مشتري ملتفت آن نشده است.
    ماده ۴۲۵
    عيبي که بعد از بيع و قبل از قبض در مبيع حادث شود در حکم عيب سابق است.
    ماده ۴۲۶
    تشخيص عيب بر حسب عرف و عادت مي شود و بنابراين ممکن است بر حسب ازمنه و امکنه مختلف شود.
    ماده ۴۲۷
    اگر در مورد ظهور عيب، مشتري اختيار ارش کند تفاوتي که بايد به او داده شود به طريق ذيل معين مي گردد:
    قيمت حقيقي مبيع در حال بي عيبي و قيمت حقيقي آن در حال معيوبي به توسط اهل خبره معين مي شود. اگر قيمت آن در حال بي عيبي مساوي با قيمتي باشد که در زمان بيع بين طرفين مقرر شده است تفاوت بين اين قيمت و قيمت مبيع در حال معيوبي، مقدار ارش خواهد بود. و اگر قيمت مبيع در حال بي عيبي کمتر يا زيادتر از ثمن معامله باشد نسبت بين قيمت مبيع در حال معيوبي و قيمت آن در حال بي عيبي معين شده و بايع بايد از ثمن مقرر به همان نسبت نگاهداشته و بقيه را به عنوان ارش به مشتري رد کند.
    ماده ۴۲۸
    در صورت اختلاف بين اهل خبره، حد وسط قيمت ها معتبر است.
    ماده ۴۲۹
    در موارد ذيل مشتري نمي تواند بيع را فسخ کند و فقط مي تواند ارش بگيرد:
    ۱- در صورت تلف شدن مبيع نزدمشتري يامنتقل کردن آن به غير؛
    ۲- در صورتي که تغييري در مبيع پيدا شود اعم از اين که تغيير به فعل مشتري باشد يا نه؛
    ۳- در صورتي که بعد از قبض مبيع، عيب ديگري در آن حادث شود مگر اين که در زمان خيار مختص به مشتري حادث شده باشد که در اين صورت مانع از فسخ و رد نيست.
    ماده ۴۳۰
    اگر عيب حادث بعد از قبض در نتيجه ي عيب قديم باشد مشتري حق رد را نيز خواهد داشت.
    ماده ۴۳۱
    در صورتي که در يک عقد، چند چيز فروخته شود بدون اين که قيمت هر يک علي حده معين شده باشد و بعضي از آن ها معيوب در آيد مشتري بايد تمام آن را رد کند و ثمن را مسترد دارد يا تمام را نگاه دارد و ارش بگيرد و تبعيض نمي تواند بکند مگر به رضاي بايع.
    ماده ۴۳۲
    در صورتي که در يک عقد، بايع يک نفر و مشتري متعدد باشد و درمبيع عيبي ظاهر شود يکي از مشتري ها نمي تواند سهم خود را به تنهايي رد کند و ديگري سهم خود را نگاه دارد مگر با رضاي بايع و بنابراين اگر در رد مبيع اتفاق نکردند فقط هر يک از آن ها حق ارش خواهد داشت.
    ماده ۴۳۳
    اگر در يک عقد، بايع متعدد باشد مشتري مي تواند سهم يکي را رد و ديگري را با اخذ ارش قبول کند.
    ماده ۴۳۴
    اگر ظاهر شود که مبيع معيوب، اصلاً ماليات و قيمت نداشته، بيع باطل است و اگر بعض مبيع قيمت نداشته باشد بيع نسبت به آن بعض باطل است و مشتري نسبت به باقي از جهت تبعض صفقه اختيار فسخ دارد.
    ماده ۴۳۵
    خيار عيب بعد از علم به آن، فوري است.
    ماده ۴۳۶
    اگر بايع از عيوب مبيع، تبري کرده باشد به اين که عهده ي عيوب را از خود سلب کرده يا با تمام عيوب بفروشد مشتري در صورت ظهور عيب حق رجوع به بايع نخواهد داشت و اگر بايع از عيب خاصي تبرّي کرده باشد فقط نسبت به همان عيب حق مراجعه ندارد.
    ماده ۴۳۷
    از حيث احکام عيب، ثمن شخصي مثل مبيع شخصي است.
    هستم غلام قنبــــــر و از عالمــــــــــي سرم ...

  39. کاربر روبرو از پست مفید غلام قنبر تشکر کرده است .


  40. #51
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض


    مسأله (2135): در سه صورت اگر خریدار بفهمد مال عیبی دارد
    نمی تواند معامله را به هم بزند و
    اما می تواند تفاوت قیمت را بگیرد:

    اول:بعد از معامله تغییری در مال بدهد . [مثل آنکه پارچه را برای دوخت برش زده باشد]

    دوم:بعد از معامله بفهمد مال عیب داشته و فقط حق فسخ را ساقط کرده باشد
    .

    سوم:بعد از تحویل گرفتن مال ،عیب دیگری در او پیدا شود .



    ولی اگر حیوان معیوب بخرد و بعد از سه روز عیب دیگری در او پیدا شد اگرچه آن را تحویل گرفته باشد
    می تواند پس دهد.
    .نیز اگر
    فقط خریدار تا مدتی حق به هم زدن معامله را داشته باشد و در آن مدت ،مال عیب دیگری پیداکند میتواند معامله را به هم بزند.



  41. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  42. #52
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    مسأله(2140):اگر مشتری به بزاز بگوید پارچه ای می خواهم که رنگ آن نرود
    و بزاز پارچه ای به او بفروشد که رنگ آن برود ،مشتری می تواند معامله را به بزند.


    واقعا در معاملات این احکام چقدر رعایت میشه !!!!!!!!گاهی شبیه رؤیاست!!!!!!!!!


    مسأله (2141): قسم خوردن در معامله
    اگر راست باشد
    مکروه است
    و اگر دروغ باشد
    حرام است.



  43. 2 کاربر از پست مفید طلبه تشکر کرده اند .


  44. #53
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض


    "شرکت" دو فرض دارد :
    یکی شرکت در ابدان:چند کاسب جمع شوند و بگویند هرچه کار کردیم روی هم می گذاریم و قسمت می کنیم . این شرکت صحیح نیست.
    در واقع شرکت در حاصل کار افراد است.

    یکی شرکت در اموال :هر دو ط
    رف مال می گذارند و..


    در ادامه به خواست خدا احکام شرکت خواهد آمد.



  45. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  46. #54
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۷
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,884
    امتیاز : 16,181
    سطح : 81
    Points: 16,181, Level: 81
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 169
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 4,210
    تشکر شده 3,154 در 1,243 پست
    مخالفت
    61
    مخالفت شده 63 در 39 پست

    پیش فرض

    توضيح :

    در خصوص شرکت ابدان و وجود, نظرات مختلفی در کتب فقهی ابراز شده است:

    مولف کتاب بدایع عقیده به صحت این نوع شرکتها دارد ولی در موردی که موضوع شرکت ابدان حیازت مباحات باشد عقیده به بطلان شرکت دارد زیرا عقد شرکت را مبتنی بر وکالت می دانند و وکالت در تحصیل مباحات جایز نیست.

    مولف کتاب المغنی به طور مطلق عقیده به صحت شرکت ابدان دارد اعم از اینکه موضوع آن صناعت باشد و یا تحصیل مباحات.

    عقیده دیگری که به شافعی نسبت داده شده است بطلان شرکت ابدان و وجوه است مبنای این نظر است که در عقد شرکت باید شرکا دارای سرمایه ای باشند و عقد شرکت به منظور تجصیل سود منعقد گردد. و چون در شرکت ابدان و وجوه سرمایه ای وجود ندارد مفهوم شرکت قابل تحقق نیست.

    در فقه امامیه عقیده بر بطلان شرکت ابدان و وجوه است دلیل عدم صحت از نظر فقها امامیه وجود غرر است زیرا میزان عمل اشخاص مختلف یکسان نیست و در نتیجه شرکت در سود و اجرتی که هر یک بدست می آورند غیر واقعی است. به همین جهت گفته اند در صورتی که چنین مشارکتی واقع شود هر یک مستحق اجرت عمل خویش است و حقی به اجرت شریک دیگر برای او نیست به علاوه از نظر شرعی دلیلی بر صحت این قبیل مشارکت وجود ندارد براساس این نظر صحت عقد منوط به تجویز آن عقد از طرف شارع است معذلک پاره ای از فقهای امامیه از طریق عقد صلح شرکت ابدان را تجویز کرده اند به این ترتیب که هر یک از شرکا به طور متقابل نصف منافع خویش را برای مدت معین به شریک دیگر مصالحه کند و یا آنکه نصف منفعت خود را به طرف دیگر به عوض معین , تملیک و مصالحه کند و طرف دیگر هم نصف منفعت خود را به همین عوض معین تملیک و مصالحه کند و طرف دیگر هم نصف منفعت خود را به همین عوض به شریک دیگر مصالحه کند این راه حل ها نشان می دهد که گرایش کلی در فقه امامیه نیز بر پذیرش صحت این قبیل مشارکت هاست.
    هستم غلام قنبــــــر و از عالمــــــــــي سرم ...

  47. 2 کاربر از پست مفید غلام قنبر تشکر کرده اند .


  48. #55
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۷
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,884
    امتیاز : 16,181
    سطح : 81
    Points: 16,181, Level: 81
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 169
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 4,210
    تشکر شده 3,154 در 1,243 پست
    مخالفت
    61
    مخالفت شده 63 در 39 پست

    پیش فرض

    والبته از لحاظ حقوقي

    شرکت دو یا جند نفر است باین ترتیب که هریک هرچه بوسیله عمل خود بدست آ وردند همه درآن شریک باشند این شرکت غرری وباطل است ولی می توان به صورت صلح ( ماده ۷۵۴یا ماده ۱۰ قانون مدنی ) آنرا در آورد .
    هستم غلام قنبــــــر و از عالمــــــــــي سرم ...

  49. کاربر روبرو از پست مفید غلام قنبر تشکر کرده است .


  50. #56
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    مسأله (2142):اگر دو نفر بخواهند باهم شرکت کنند چنانچه قبل ازخواندن عقد شرکت
    یابعد ازآن هر کدام مقداری ازمال خود را با مال دیگری طوری مخلوط کند که ازیکدیگر
    تشخیص داده نشود وبه عربی یا به زبان دیگر صیغه شرکت رابخوانند یا کاری کنند
    که معلوم باشد می خواهند با یکدیگر شریک باشند ،شرکت آنان صحیح است.

    مسأله (2143):اگر چند نفر در مزدی که ازکار خودشان می گیرند با یکدیگر شرکت کنند
    ...شرکت آنان صحیح نیست.

    مسأله (2146): اگر در عقد شرکت شرط کنند کسی که کار می کند یا بیشتر از شریک
    دیگر کار می کند بیشتر منفعت ببرد یا شرط کنند کسی که کار نمی کند با کمتر کار می کند
    بیشتر منفعت ببرد ،باید به شرطی که کرده اند عمل نماید.




  51. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  52. #57
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    مسأله (2147): اگر قرار بگذارند که همه ی استفاده را یک نفر ببرد صحیح نیست
    ولی اگر قراربگذارند که تمام ضرر یا بیشتر آن رایکی از آنان بدهد شرکت وقرارداد
    هر دو صحیح است.
    مسأله(2148): اگر شرط نکنند که یکی از شریکها بیشتر منفعت ببرد چنانچه سرمایه ی
    آنان یک اندازه باشد منفعت وضرر را هم به یک اندازه می برند واگر سرمایه ی آنان
    یک اندازه نباشد باید منفعت وضرر را به نسبت سرمایه تقسیم نمایند ،مثلا اگر دو نفر
    شرکت کنند و سرمایه ی یکی از آنان دو برابر سرمایه ی دیگری باشد سهم او از
    منفعت
    و ضرر دو برابر سهم دیگری است،چه هر دو به یک اندازه کار کنند یا کمی کمتر کار
    کند ،یا هیچ کار نکند.




  53. کاربر روبرو از پست مفید طلبه تشکر کرده است .


  54. #58
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض



    مسأله (2149):اگر در عقد شرکت شرط کنند که هر دو با هم خرید وفروش کنند
    یا هرکدام به تنهایی معامله کنند یا فقط یکی از آنان معامله کند ،باید به قرارداد عمل نمایند.

    مسأله(2150):اگر معین نکنند که کدام یک از آنان با سرمایه خرید وفروش کنند
    هیچ یک از آنان بدون اجازه ی دیگری نمی تواند با آن سرمایه معامله کند.



  55. 2 کاربر از پست مفید طلبه تشکر کرده اند .


  56. #59
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    مسأله(2151):شریکی که اختیارسرمایه شرکت با اوست باید به قرارداد عمل کند ...

    مسأله (2153):شریکی که با سرمایه شرکت معامله می کند اگر برخلاف قراردادی
    که با او کرده اند خرید وفروش کند و خسارتی برای شرکت پیش آید ضامن است...
    ونیز اگر با او قراردادی نکرده باشند وبر خلاف معمول معامله کند ،ضامن می باشد ..



  57. #60
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-خرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    240
    امتیاز : 3,762
    سطح : 38
    Points: 3,762, Level: 38
    Level completed: 75%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Created Blog entry1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 494
    تشکر شده 316 در 154 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    9
    مخالفت شده 4 در 4 پست

    پیش فرض

    مسأله(2154):شریکی که با سرمایه ی شرکت معامله می کند اگر بگوید سرمایه تلف شده
    و پیش حکم شرع قسم بخورد ، باید حرف او را قبول کرد.

    مسأله(2156):هر وقت یکی از شریکها تقاضا کند که سرمایه ی شرکت را قسمت کنند
    اگر چه شرکت مدت داشته باشد ، باید دیگران قبول کنند.



صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1