کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 17 , از مجموع 17
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض احکام نجاسات

    اعیان نجس


    منظورازاعیان نجس یا اشیای ناپاک،اشیایی است که در شرع حکم به نجاست آنها شده است. به اعیان نجس، نجاست نیز گفته می شود. [۱] [۲]

    ۱ - اقسام نجاسات

    ۱.۱ - بول
    ۱.۲ - غائط
    ۱.۳ - منیّ
    ۱.۴ - خون
    ۱.۵ - عرق
    ۱.۶ - میته
    ۱.۷ - سگ
    ۱.۸ - خوک
    ۱.۹ - کافر
    ۱.۱۰ - شراب


    منبع :http://wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B9%DB%8...86%D8%AC%D8%B3
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  2. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    اقسام نجاسات
    نجاسات ده چیز است. [۳] [۴]

    ← بول
    بول یا ادرار هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد - اعم ازانسان وغیره – نجس است. در نجاست بول حیوانات حرام گوشت فرقی نیست بین آن که دریایی باشند یا صحرایی، کوچک باشند یا بزرگ، حرمت گوشت آنها ذاتی و بالاصالة باشد؛ مثل حیوانات درنده، یا عرضی باشد. مثل حیوان حلال گوشتی که نجاست خوار شده باشد. یا شیر خوک خورده باشد یا انسان با آن نزدیکی کرده باشد؛ بول غیر از آنچه گفته شد، پاک است.

    ← غائط
    غایط یا مدفوع حکمش همان است که در بول گفته شد؛ یعنی غایط هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد – با تفصیلی که در مورد بول گفته شد – نجس است.

    ← منيّ
    منی انسان و هر حیوانی که دارای خون جهنده است، نجس می باشد.

    ← خون
    خون انسان و هر حیوانی که خون جهنده دارد، نجس است؛ در نجاست خون، فرقی نیست بین آنکه زیاد باشد یا کم.
    برخی از فقها قائلند که نجاساتی از قبیل بول و غائط و خون و مانند آن تا زمانی که در جوف و باطن بدن هستند، پاک اند.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  3. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    عرق
    عرق، ممکن است عرق جنب از حلال باشد و یاعرق جنب از حرام باشدو یا ممکن است به فرد غیر جُنبی متعلق باشد. عرق جنب از حلال و عرق غیر جنب ،
    حلال و عرق جنب از حرام نجس است. در نجاست عرق جنب از حرام فرقی نیست بین آنکه خروج عرق در حین مقاربت باشد
    یا بعد از آن، از مرد باشد یا از زن. ذکر این نکته ضروری است که در هر یک از فروض بیان شده، برخی فقها قائل به خلاف آن می باشند؛
    نکته دیگر این که برخی فقها قائل هستند: عرق جنب از حرام پاک است. ولی نماز با بدن یا لباس آلوده به آن جایز نیست و
    برخی دیگر علاوه بر پاک دانستن عرق جنب از حرام، نماز با آن را نیز جایز می دانند.

    تمام رطوبات و ترشحاتی که از بدن مسلمانِ زنده بیرون می آید، پاک است بجز بول، غائط، منی، خون و عرق جنب از حرام.
    بدین ترتیب مَذْی، وَذْی، وَدْی، ترشحات بانوان، آب دهان، آب چشم، آب بینی، رطوبت گوش، رطوبت مقعد و غیره در صورتی که با نجاست همراه نباشد، پاک است.

    ← میته
    میته یا مردار، جسد انسان و یا حیوانی است که به سبب غیر شرعی مرده و روح از تمام بدنش خارج شده است،
    اعم از آنکه خود، مرده باشد یا با ذبحی غیر شرعی کشته شده باشد. میته انسان و هر حیوانی که خون جهنده دارد و نیز میته اجزای روح دار آنها، نجس است.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  4. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    سگ
    سگ خشکی نجس است و در این جهت فرقی بین اقسام آن از سگ شکاری، گله، پاسبان، پلیس، خانوادگی و ولگرد نیست. هم چنانکه در جهت مزبور فرقی بین رطوبات حیوان و غیر آن و نیز اجزای روح دارو بی روح آن وجود ندارد.سگ دریایی یا آبی (یا بیدَسْتَر که حیوانی است پستاندار از راسته جوندگان) پاک است.

    ← خوک
    خوک نجس است و در نجاستش فرقی بین خوک اهلی و وحشی نیست. هم چنانکه در این جهت فرقی بین رطوبات حیوان و غیر آن و نیز اجزای روح دار و بی روح آن نیست.خوک دریایی پاک است. بنابر آنچه گفته شد سگ و خوک خشکی و تمام اجزای آنها نجس است.

    ← کافر
    منظوراز کافر در اینجا در مقابل مسلم (مسلمان) است یعنی کسی که از آیین اسلام بی اطلاع است یا در آن تردید دارد و یا منکر آن است. نظر برخی از فقها و از جمله برخی فقهای معاصر و دیگران بر این است که اهل کتاب مانند یهود و نصاری پاک اند.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  5. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    ← شراب
    فقاع و هر نوع مسکر ی که به خودی خود مایع و روان باشد، نجس است.
    لازم به ذکر است که عصیر عنبی (فشرده انگور) نیز هرگاه به جوش آید تا زمانی که دو سوم آن تبخیر نشده باشد،
    نجس است خواه به خودی خود یا با حرارت هوا یا خورشید جوش آمده باشد و خواه با حرارت آتش، و نیز خواه مست کننده باشد و خواه نباشد. [۵]


    ..................

    ۱. ↑ . الشهید الاول (محمد بن جمال الدین مكّی العاملی)، الروفته البهیه فی شرح اللمعة الدمشقیه،دار احیاء الثراث الإسلامی، الجزء الاول، ص ۵۰ – ۴۸.
    ۲. ↑ . مشفقی پور، محمد رضا، روشی نوین در بیان احکام، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی راستان، ج ۲، ص ۸۵ تا ۴۴.
    ۳. ↑ . الموسوی الخمینی، سید روح الله (امام خمینی)، تحریر الوسیله، قم، موسسة النشر الإسلامی، ص ۱۰۷ تا ۱۰۲.
    ۴. ↑ . الطباطبائی الیزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی، تهران، المکتبة العلمیة الإسلامیة،ج۱،ص ۵۵.
    ۵. ↑ . الطباطبائی الیزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی، تهران، المکتبة العلمیة الإسلامیة،ج۱،ص ۵۵.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  6. #6
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-اردیبهشت-۱۷
    نوشته ها
    14
    امتیاز : 8,630
    سطح : 62
    Points: 8,630, Level: 62
    Level completed: 60%, Points required for next Level: 120
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکر کردن : 21
    تشکر شده 32 در 11 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    ← شراب
    لازم به ذکر است که عصیر عنبی (فشرده انگور) نیز هرگاه به جوش آید تا زمانی که دو سوم آن تبخیر نشده باشد،
    نجس است خواه به خودی خود یا با حرارت هوا یا خورشید جوش آمده باشد و خواه با حرارت آتش، و نیز خواه مست کننده باشد و خواه نباشد. [۵]
    طبق فتوای مقام معظم رهبری، آب انگور جوشیده شده (اگر دو سوم آن تبخیر نشده باشد) نجس نیست هرچند خوردن آن حرام است:
    http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=21#302

  7. کاربر روبرو از پست مفید kazemi10000 تشکر کرده است .


  8. #7
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط kazemi10000 نمایش پست اصلی
    طبق فتوای مقام معظم رهبری، آب انگور جوشیده شده (اگر دو سوم آن تبخیر نشده باشد) نجس نیست هرچند خوردن آن حرام است:
    http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=21#302
    بله درسته .در زمینه احکام هر کس باید به مراجع تقلید خودش مراجعه کنه! و ممکنه نظرات فقها با هم فرق داشته باشه

    من احکام را از سایت ویکی فقه زدم......
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  9. #8
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-بهمن-۰۱
    محل سکونت
    زیر بیرق آقا(جیره خورکه خوبه....ریزه خور اربابیم.....)
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,135
    امتیاز : 9,556
    سطح : 65
    Points: 9,556, Level: 65
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 94
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsCreated Blog entryVeteranTagger Second Class
    تشکر کردن : 4,298
    تشکر شده 3,953 در 1,477 پست
    حالت من : Khejalati
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    73
    مخالفت شده 30 در 25 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    اعیان نجس


    منظورازاعیان نجس یا اشیای ناپاک،اشیایی است که در شرع حکم به نجاست آنها شده است. به اعیان نجس، نجاست نیز گفته می شود. [۱] [۲]

    ۱ - اقسام نجاسات

    ۱.۱ - بول
    ۱.۲ - غائط
    ۱.۳ - منیّ
    ۱.۴ - خون
    ۱.۵ - عرق
    ۱.۶ - میته
    ۱.۷ - سگ
    ۱.۸ - خوک
    ۱.۹ - کافر
    ۱.۱۰ - شراب


    منبع :http://wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B9%DB%8...86%D8%AC%D8%B3
    11.عرق شتر نجاستخوار
    خسته ام.....
    از اینکه عمری خار بودم.....
    نه؛یار......

    الیس الله بکاف العبدهُ؟؟؟
    این صدا در گوشم میپیچد...انگار کسی از همین نزدیکی...در همین شب ها میگوید:
    ...فزت برب الکعبه...


  10. #9
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط kazemi10000 نمایش پست اصلی
    طبق فتوای مقام معظم رهبری، آب انگور جوشیده شده (اگر دو سوم آن تبخیر نشده باشد) نجس نیست هرچند خوردن آن حرام است:
    http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=21#302
    ای کاش یه نفر کامل حکم آب انگور و آب جو و... را می گفت.....
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  11. #10
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-اردیبهشت-۱۷
    نوشته ها
    14
    امتیاز : 8,630
    سطح : 62
    Points: 8,630, Level: 62
    Level completed: 60%, Points required for next Level: 120
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکر کردن : 21
    تشکر شده 32 در 11 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    ای کاش یه نفر کامل حکم آب انگور و آب جو و... را می گفت.....
    سلام
    مقلد کدام مرجع بزرگوار هستید؟

  12. #11
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نظر مشهور علما و خصوصا مقام معظم رهیری را بفرمایید....

    اینکه اگه جو، انگور،خرما،مویز، کشمش را بجوشانیم ......چه مشکلی پیش می آید ؟ در چه صورت نجس می شن و یا خوردنشون حرامه ؟
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  13. #12
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-اردیبهشت-۱۷
    نوشته ها
    14
    امتیاز : 8,630
    سطح : 62
    Points: 8,630, Level: 62
    Level completed: 60%, Points required for next Level: 120
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکر کردن : 21
    تشکر شده 32 در 11 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    نظر مشهور علما و خصوصا مقام معظم رهیری را بفرمایید....

    اینکه اگه جو، انگور،خرما،مویز، کشمش را بجوشانیم ......چه مشکلی پیش می آید ؟ در چه صورت نجس می شن و یا خوردنشون حرامه ؟
    سلام. این مسأله (نجس شدن آب انگور با جوشانده شدن) از مسائل اختلافی است که هرکس باید به نظر مرجع خود رجوع کند. در ذیل نظر مقام معظم رهبری حفظه الله را عرض می کنم:


    س 302: آب انگوری که با آتش جوشیده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولی مست کننده نیست، چه حکمی دارد؟
    ج: خوردن آن حرام است، ولى نجس نيست.

    س 303: گفته می‏شود که اگر مقداری غوره برای گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن یک یا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقی می‏ماند، حرام است. آیا این سخن صحیح است؟
    ج: اگر حبه‏هاى انگور بسيار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏هاى انگور به تنهايى به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

    منبع: http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=21#302

    درمورد بقیه موارد (جو، خرما و مویز و ...) و جوشاندن آنها:
    نظر مقام معظم رهبری (همسان با نظر امام راحل ره):
    ١١٤ خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايد، پاك و خوردن آنها حلال است.

    منبع: http://www.leader.ir/tree/view.php?p...atid=2&lang=fa

    تأکید می کنم که نظر مراجع در این مسأله اختلاف دارد مثلاً نظر آیت الله بهجت رحمت الله علیه، در مورد به جوش آمدن آب انگور و خرما و کشمش، همه موارد را نجس و باالتبع خوردن آنها را هم حرام می دانند:
    http://www.bahjat.ir/index.php/ahkam...hat/214-6.html

  14. کاربر روبرو از پست مفید kazemi10000 تشکر کرده است .


  15. #13
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    با تشکر از شما........

    مثلا با فتوای آقای بهجت کشمش پخته روی عدس پلو هم خوردنش حرامه؟
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  16. #14
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    امام باقر(ع) در تفسير آيه

    (يا ايّها الذين آمنوا انّما الخمر و الميسر والانصاب والازلام

    رجس من عمل الشيطان, فاجتنبوه لعلّكم تفلحون انّما يريد الشيطان

    ان يوقع بينكم العداوة والبغضاء فى الخمر والميسر ويصدّكم عن ذكر اللّه وعن الصلوة فهل انتم منتهون.))

    مى فرمايد:

    (أمّا الخمر فكلّ مسكر من الشراب إذا أخمر فهو خمر, و ما أسكر كثيره فقليله حرام…)9

    هر آب مايه سُكرآورى كه خمارى آورد, خمر است و آنچه زياد آن مستى آور باشد, كم آن حرام و ممنوع است.

    وسائل الشيعه, ج222/17, ح5

    http://www.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%AD%...84%DA%A9%D9%84


    ........

    یعنی کشمش و مویز و جو و خرما و انگور بجوشانن (با رعایت شرایط) تبدیل به خمر می شن ؟ یعنی مستی میاره؟
    ویرایش توسط رضوان : یکشنبه ۰۹ آذر ۹۳ در ساعت ۰۲:۰۷
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  17. #15
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-خرداد-۲۵
    محل سکونت
    قم
    جنسيت
    برادر
    سن
    -1983
    نوشته ها
    982
    امتیاز : 20,040
    سطح : 89
    Points: 20,040, Level: 89
    Level completed: 38%, Points required for next Level: 310
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album picturesTagger Second Class10000 Experience PointsCreated Blog entry
    تشکر کردن : 1,675
    تشکر شده 4,752 در 916 پست
    نوشته های وبلاگ
    6
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    با تشکر از شما........

    مثلا با فتوای آقای بهجت کشمش پخته روی عدس پلو هم خوردنش حرامه؟
    بله طبق فتوای آیت الله بهجت مشکل داشت. یادم هست توی حوزه ما وقتی ناهار کشمش پلو بود مقلدین آیت الله بهجت نمی خوردن.
    ما سینه زدیم و بی صدا باریدند
    از هر چه که دم زدیم آنها دیدند
    ما مدعیان صف اول بودیم
    از آخر مجلس شهدا را چیدند
    ««السلام علیک حین تقوم و حین تقعد ، السلام علیک بجوامع السلام»»
    ((الـــــــــــــــــــهی تول من امری ما انـــــــــــــــــــت اهله))
    WwW.HamBahsi.Ir

  18. #16
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-خرداد-۲۵
    محل سکونت
    قم
    جنسيت
    برادر
    سن
    -1983
    نوشته ها
    982
    امتیاز : 20,040
    سطح : 89
    Points: 20,040, Level: 89
    Level completed: 38%, Points required for next Level: 310
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album picturesTagger Second Class10000 Experience PointsCreated Blog entry
    تشکر کردن : 1,675
    تشکر شده 4,752 در 916 پست
    نوشته های وبلاگ
    6
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    امام باقر(ع) در تفسير آيه

    (يا ايّها الذين آمنوا انّما الخمر و الميسر والانصاب والازلام

    رجس من عمل الشيطان, فاجتنبوه لعلّكم تفلحون انّما يريد الشيطان

    ان يوقع بينكم العداوة والبغضاء فى الخمر والميسر ويصدّكم عن ذكر اللّه وعن الصلوة فهل انتم منتهون.))

    مى فرمايد:

    (أمّا الخمر فكلّ مسكر من الشراب إذا أخمر فهو خمر, و ما أسكر كثيره فقليله حرام…)9

    هر آب مايه سُكرآورى كه خمارى آورد, خمر است و آنچه زياد آن مستى آور باشد, كم آن حرام و ممنوع است.

    وسائل الشيعه, ج222/17, ح5

    http://www.wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%AD%...84%DA%A9%D9%84


    ........

    یعنی کشمش و مویز و جو و خرما و انگور بجوشانن (با رعایت شرایط) تبدیل به خمر می شن ؟ یعنی مستی میاره؟

    این که اصل یک حدیث در اینجا آورده شود و به آن استدلال شود به نظرم کار درستی نباشد ، در مورد استخراج یک مسئله شرعی بعضا صد ساعت درس خارج برگزار میشه و آخرش هم مرجع محترم احتیاط میده.
    حالا شما صاف یه روایت میذارید و سوال می پرسید؟ این سوال رو باید سر کلاس درس از یک مجتهد بپرسید.

    چون ممکنه روایت متعارضی وجود داشته باشه ، یا مثلا نهی اش حمل بر کراهت بشه و هزار مسئله دیگه.

    اما نظر مراجع در مورد سوال شما:

    (مسأله 202) آب انگوری که جوش آمده پیش از آن که ثلثان شود، یعنی دو قسمت آن کم شود و یک قسمت آن بماند نجس نیست، ولی خوردن آن حرام است1، ولی اگر ثابت شود که مست کننده است، حرام و نجس می باشد و فقط به سرکه شدن پاک و حلال می شود.
    1- مظاهری: [پایان مسأله].
    *****
    اراکی: مسأله- آب انگوری که با آتش به جوش آمده، نجس نیست ولی خوردن آن حرام است و با ثلثان شدن، یعنی کم شدن دو سوم آن به وسیلهٔ آتش، حلال می گردد. ولی چنانچه با غیر آتش به جوش آید پاک بودن آن و پاک شدنش به واسطهٔ ثلثان محلّ اشکال است، لکن اگر با آتش ثلثان شود، پاک می گردد.
    گلپایگانی، صافی: مسأله- آب انگوری که به آتش جوش آمده اگر آنقدر بجوشد که ثلثان شود - یعنی: دو قسمت آن کم شود و یک قسمت آن بماند- پاک می شود ولی اگر به خودی خود جوش بیاید (صافی: وبه آتش یا غیر آتش ثلثان شود یا به آتش جوش بیاید و به غیر آتش ثلثان شود) فقط به سرکه شدن پاک می شود و این حکم بنابر قول به نجاست عصیر است به جوش آمدن و [در مسأله 113] گذشت که اقوی طهارت است.
    خوئی: مسأله- آب انگوری که به آتش یا به خودی خود جوش بیاید، حرام می شود، و اگر آنقدر به آتش بجوشد که ثلثان شود، یعنی دو قسمت آن کم شود و یک قسمت آن بماند، حلال می شود. و در مسأله [113] گذشت که آب انگور به جوش آمدن نجس نمی شود*.
    .سیستانی: اگر آنقدر بجوشد که دو قسمت آن کم شود و یک قسمت آن بماند، حلال می شود و اگر ثابت شود که مست کننده است، چنانچه بعضی در صورتی که خود به خود جوش بیاید گفته اند، تنها با سرکه شدن حلال می شود...
    *تبریزی: و بعید نیست که اگر دو قسمت آن به غیر آتش کم شود حلال باشد.
    وحید: مسأله – آب انگوری که به آتش جوش بیاید حرام می شود، و اگر آنقدر به آتش بجوشد که دو قسمت آن کم شود و یک قسمت آن بماند حلال می شود و در مسأله [113] گذشت که به جوش آمدن به آتش نجس نمی شود. و اگر به غیر آتش جوش بیاید حرام و بنابراحتیاط نجس می شود ، و احتیاط واجب آن است که به غیر از سرکه شدن پاک و حلال نمی شود.
    بهجت: مسأله- آب انگوری که جوش آمده پیش از آنکه دو سوم آن به واسطهٔ جوشیدن کم شود و یک سوم آن باقی بماند بنابر اقوی و احوط نجس است، و بنابر اظهر و احوط فرقی نیست در این که به وسيلهٔ آتش جوش بیاید یا به وسيلهٔ دیگر؛ ولی همین که دو سوم آن کم شد یا مبدّل به سرکه گردید پاک می شود.
    مکارم: مسأله- هرگاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نیست، ولی خوردنش حرام است، اما اگر آنقدر بجوشد که دو قسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال می شود و اگر خود به خود بجوش آید و مست کننده شود حرام و نجس است و تنها با سرکه شدن پاک و حلال می شود.
    زنجانی: مسأله- آب انگوری که به سبب آتش یا به خودی خود جوش بیاید، خوردن آن حرام و بنابر احتیاط نجس می شود، چنانچه در مسأله [113] گذشت، و آب انگوری که به سبب آتش جوش آمده اگر آنقدر با آتش بجوشد که ثلثان شود یعنی دو سوم آن کم شود، پاک شده و خوردن آن حلال است؛ ولی اگر به خودی خود جوش آمده بنابر احتیاط فقط به سرکه شدن پاک و حلال می شود.
    نوری: مسأله- آب انگوری که خود به خود جوش آمده نجس است و فقط به سرکه شدن پاک و حلال می شود؛ ولی اگر به واسطهٔ آتش جوش آمده است، پیش از آنکه ثلثان شود یعنی دو قسمت آن کم شود، نجس نیست ولی حرام است و به ثلثان شدن به وسیله آتش حلال می شود.
    سبحانی: مسأله – آب انگوری که با حرارت آتش جوش آمده پاک است ولی خوردن آن – تا دو سوم آن کم نشود – حرام است، ولی اگر به خودی خود بجوشد حرام و با سرکه شدن پاک می شود.
    مسائل اختصاصی
    خوئی، تبریزی، وحید: مسأله 204- اگر دو قسمت آب انگور بدون جوش آمدن کم شود چنانچه باقيماندهٔ آن جوش بیاید حرام است..
    . گلپایگانی، صافی: نجس نیست ولی خوردن آن حرام است.
    . سیستانی: اگر عرفاً به آن آب انگور بگویند نه شیره، بنابراحتیاط لازم حرام است.
    . زنجانی: حرام و بنابراحتیاط نجس است.
    گلپایگانی، صافی: مسأله 205- خوردن آب انگوری که معلوم نیست جوش آمده یا نه حلال است ولی اگر با آتش جوش بیاید تا انسان یقین نکند که دو قسمت آن با آتش کم شده، حلال نمی شود. و اگر به خودی خود جوش آید، تا سرکه نشود حلال نمی شود.
    خوئی، تبریزی، وحید: مسأله 205- سیستانی: مسأله 198- آب انگوری که معلوم نیست جوش آمده یا نه، حلال است ولی اگر جوش بیاید، تا انسان یقین نکند که دو قسمت آن کم شده، حلال نمی شود.
    زنجانی: مسأله 205- اجتناب از آب انگوری که معلوم نیست جوش آمده یا نه، لازم نیست؛ ولی اگر جوش بیاید، تا انسان یقین نکند که سرکه شده یا دو سوم آن کم شده، باید از آن اجتناب کرد.
    (مسأله 203) اگر مثلاً در یک خوشهٔ غوره یک دانه یا دو دانهٔ انگور باشد1 چنانچه به آبی که از آن خوشه گرفته می شود آبغوره بگویند2 و اثری از شیرینی در آن نباشد و بجوشد، پاک و خوردن آن حلال است.
    1- خوئی، سیستانی، مظاهری: مقداری انگور باشد...
    2-خوئی، سیستانی، تبریزی: آب انگور نگویند و بجوشد خوردن آن حلال است.
    مظاهری: و بجوشد پاک و خوردن آن حلال است.
    *****
    وحید: مسأله – اگر مثلاً در یک خوشه غوره مقداری انگور باشد چنانچه به آبی که از آن خوشه گرفته می شود آب انگور نگویند و بجوشد خوردن آن حلال است.
    زنجانی: مسأله- اگر مثلا در یک خوشه غوره یک یا چند دانه انگور باشد، چنانچه به آبی که از آن خوشه گرفته می شود آب انگور نگویند هر چند جوش بیاید پاک و خوردن آن حلال است.
    مکارم: مسأله – اگر در میان خوشه های غوره دانه هایی از انگور باشد، [و] آب همه آن را بگیرند چنانچه به آن «آبغوره» گویند با جوشیدن، نجس یا حرام نمی شود.
    مسائل اختصاصی
    خوئی، وحید: مسأله 207- اگر یک دانه انگور در چیزی که به آتش می جوشد بیفتد و بجوشد. و مستهلک نشود فقط خوردن آن دانه حرام است*.
    .گلپایگانی، صافی: و در آن مستهلک شود خوردن آن حلال است.
    *تبریزی: و اگر مستهلک شود خوردن آن اشکالی ندارد.
    *سیستانی: بنابر احتیاط واجب.
    زنجاني: مسأله 207- اگر یک دانه انگور در چیزی که می جوشد بیفتد و بجوشد، احتیاط آن است که از آن اجتناب کنند و خوردن آن هم حرام است.
    خوئی، تبریزی: مسأله 208- سیستانی: مسأله 201-مظاهری: مسأله 177- اگر بخواهند در چند دیگ شیره بپزند، جایز است کفگیری را که در دیگ جوش آمده زده اند در دیگی که جوش نیامده بزنند.
    گلپایگانی، صافی: مسأله 208- اگر بخواهند در چند دیگ شیره بپزند باید کفگیری را که در دیگ جوش آمده. زده اند در دیگی که جوش نیامده* نزنند. و اگر همه جوش آمده باشد، باید کفگیر دیگی را که ثلثان نشده، در دیگی که ثلثان شده نزنند و این حکم بنابر قول به نجاست عصیر است به جوش آمدن، ولی [در مسأله 113] گذشت که نجس نمی شود.
    .زنجانی: و ثلثان نشده...
    *زنجانی: یا اگر جوش آمده ثلثان شده، نزنند. [پایان مسأله]
    (مسأله 204) چیزی که معلوم نیست غوره است یا انگور، اگر جوش بیاید حرام نمی شود1.
    1- گلپایگانی، خوئی، تبریزی، سیستانی، صافی: اگر جوش بیاید خوردن آن حلال است.
    مکارم: اگر با آتش بجوشد، حرام نمی شود.
    زنجانی ، نوری: اگر جوش بیاید نجس نمی شود .
    سبحانی: اگر جوش بیاید نه حرام است و نه نجس .
    بهجت: اگر جوش بیاید نجس نمی شود؛ و نیز اگر شک در جوشیدن آب انگور داشته باشیم، پاک و خوردن آن حلال است. امّا اگر یقین به جوشیدن آب انگور پیدا شد، باید یقین به کم شدن دو سوم آن یا سرکه شدن آن پیدا کنیم تا پاک و حلال شود.
    مسائل اختصاصی
    بهجت: مسأله 207- هرگاه انگور را در میان تیزاب بگذارند که سبزه شود، در صورتی که علم به جوشیدن حاصل نشود پاک است.
    مکارم: مسأله 222- شیره ای که از بازار می گیرند و می دانند فروشنده از این مسائل باخبر است، پاک و حلال است و تفحّص لازم نیست.
    منبع
    ما سینه زدیم و بی صدا باریدند
    از هر چه که دم زدیم آنها دیدند
    ما مدعیان صف اول بودیم
    از آخر مجلس شهدا را چیدند
    ««السلام علیک حین تقوم و حین تقعد ، السلام علیک بجوامع السلام»»
    ((الـــــــــــــــــــهی تول من امری ما انـــــــــــــــــــت اهله))
    WwW.HamBahsi.Ir

  19. #17
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-خرداد-۲۵
    محل سکونت
    قم
    جنسيت
    برادر
    سن
    -1983
    نوشته ها
    982
    امتیاز : 20,040
    سطح : 89
    Points: 20,040, Level: 89
    Level completed: 38%, Points required for next Level: 310
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album picturesTagger Second Class10000 Experience PointsCreated Blog entry
    تشکر کردن : 1,675
    تشکر شده 4,752 در 916 پست
    نوشته های وبلاگ
    6
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    این جا تایپک بسیار خوبی هست. استفاده کردیم. لطفا ادامه بدین.
    ما سینه زدیم و بی صدا باریدند
    از هر چه که دم زدیم آنها دیدند
    ما مدعیان صف اول بودیم
    از آخر مجلس شهدا را چیدند
    ««السلام علیک حین تقوم و حین تقعد ، السلام علیک بجوامع السلام»»
    ((الـــــــــــــــــــهی تول من امری ما انـــــــــــــــــــت اهله))
    WwW.HamBahsi.Ir

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1