کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8

موضوع: معنای نجس

  1. #1
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,740
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,762
    تشکر شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض معنای نجس

    بسم الله الرحمت الرحیم
    سلام.
    میخوام بدونم معنای نجاست چیه دقیقا؟.چون رسول الله(ص) وقت تخلی این دعا رو میخوندند:
    « اللهم إِني أَعوذ بك من النَّجْسِ الرِّجْس الخَبيثِ المُخْبِث»

    ممنون میشم راهتمایی کنید

  2. 2 کاربر از پست مفید hooshdar3 تشکر کرده اند .


  3. #2
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-فروردین-۰۷
    محل سکونت
    دار المؤمنین شیراز،قم،مشهد
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    153
    امتیاز : 2,071
    سطح : 27
    Points: 2,071, Level: 27
    Level completed: 48%, Points required for next Level: 79
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    3 months registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 64
    تشکر شده 328 در 129 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    بسم الله و الحمد لله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله، و لعنة الله علی أعداء الله اما بعد؛

    النَّجْسُ والنِّجْسُ والنَّجَسُ: القَذِرُ من الناس ومن كل شيء قَذِرْتَه. لسان العرب لإبن منظور
    { كلمه نجس به 3 نوع تلفظ بالا استعمال می شود و بر انسان یا شيء کثیف و پلید اطلاق می شود. }


    اما دعائی که نوشتید مربوط به موقع تخلی نیست، بلکه مربوط به موقع ورود به محل خلا می باشد.

    عن أبي بصير، عن أحدهما ( عليهما السلام ) قال: إذا دخلت الغائط فقل: أعوذ بالله من الرجس النجس، الخبيث المخبث، الشيطان الرجيم، وإذا فرغت فقل: الحمد لله الذي عافاني من البلاء، وأماط عني الأذى.
    {وسائل الشیعة للحرّ العاملی رحمه الله / کتاب الطهارة / رقم 806 }.


    اللهم العن غازیة أمیر المؤمنین علیه السلام...
    عن المعصوم علیه السلام :

    زَیِّنُوا مَجَالِسَکُم بِغِیبَةِ الفَاسِقِین.

    مجالس خود را با غیبت کردن از فاسقان زینت دهید.

    جواهر الکلام / کتاب النهي عن المنکر


  4. کاربر روبرو از پست مفید أرواحنا لک یا حسین فداء تشکر کرده است .


  5. #3
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1982
    نوشته ها
    4,615
    امتیاز : 63,643
    سطح : 100
    Points: 63,643, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    تشکر کردن : 3,636
    تشکر شده 22,208 در 4,038 پست
    نوشته های وبلاگ
    1
    مخالفت
    98
    مخالفت شده 22 در 19 پست

    پیش فرض

    چرا سگ عین نجاست است؟
    تمام احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است و هیچ حکمی از احکام اسلامی بدون جهت، حلال و یا حرام و یا واجب و ... نشده است.


    جام دینی: چرا در اسلام سگ که چنین با وفا است عین نجاست است، در صورتی که سگ های اصلاح نژاد شده وجود دارند که شاید از بعضی انسان ها نیز تمیزتر باشند، ولی موش و یا سوسک که برای ما مظهر کثیفی اند عین نجاست نیستند؟



    1. تمام احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است و هیچ حکمی از احکام اسلامی بدون جهت، حلال و یا حرام و یا واجب و ... نشده است. کسانی که پایه توحید خود را محکم ساخته اند و طبق دلایل قطعی عقیده دارند که قانون گذار اسلام؛ یعنی، خداوند متعال، بی نیاز مطلق و دارای علم و حکمت بی پایان است، هیچ گونه تردیدی نخواهند داشت که تمام احکام و مقررات و دستورهای اسلامی که پیامبر اسلام(ص) از طرف خدای متعال برای بشر آورده است، دارای مصالح و فوایدی می باشد که برخی از آنها در آیات و روایات بیان شده است؛ و در مواردی که هم خداوند به حکمت برخی از احکام اشاره نکرده است، خود بر اساس حکمتی بوده است؛ زیرا علم و حکمت خدای بزرگ ایجاب می کند که هیچ فرمانی را بدون رعایت مصالح بندگانش صادر نکند و چنین افرادی همیشه در صدد پیروی از دستورهای الهی هستند و دانستن و ندانستن جزئیات فلسفه و چرایی احکام در روحیه آنان اثری نخواهد داشت.[1]




    2. نجس بودن چیزی، لزوماً دلیلی بر پست بودن آن نیست؛ مثلاً خون که یکی از حیاتی ترین مواد در وجود انسان است، آیا تنها به دلیل نجس بودن آن، می توان گفت که چیز پستی است؟! ضمن این که، می دانیم انسان از چیزی به وجود می آید که نجس(منی) است.




    3. این که چیزی مانند سوسک، پیش ما مظهر کثیفی است نمی تواند ملاک نجاست و طهارت باشد؛ زیرا طهارت و نجاست پدیده اى شرعى است که تنها فقه عهده دار بیان احکام آن است و شناخت پدیده هاى پاک و نجس تنها با معرّفى شارع مقدّس ممکن است. در مقابل؛ ادراک تمیزى و کثیفى، امرى عرفى و عقلایى و بر اساس طبع انسانی است که افزون بر دین، بهداشت نیز از آن سخن به میان می آورد. «طهارت»، پاکى از نجاست شرعى است که در بسیارى از کارها؛ مانند: نماز، روزه، خوردن و آشامیدن ضرورت دارد و «نجاست» به معناى نجس بودن یا نجس شدن چیزى است. بر این پایه، چیزهایى که شارع آن را عین نجس دانسته است؛ غیر از بهداشت و کثیفی است.




    به علاوه؛ همین سوسک و ... که پیش مسلمانان به حق و بر اساس پیروی از احکام دین اسلام مظهر کثیفی بوده و به همین دلیل، حرام است، نزد برخی دیگر از انسا ن ها –مانند برخی ساکنان آسیای شرقی- خوراک لذیذی است که در بازارهایشان عرضه می شود. و از آن سو، همین سگی که در اسلام عین نجس دانسته شده، دارای منافعی بوده و در فقه اسلامی خرید و فروش آنها جهت استفاده از نگهبانی، شکار و ... صحیح است.[2]




    4. شاید یکی از دلائل نجاست سگ[3] آن باشد که با توجه به وفاداری سگ ها به انسان ها، و اهلی بودن برخی از گروه های این حیوان، آدمیان از او تنها در موارد لازم در زندگی استفاده کنند و محبت بیش از حد به این حیوان - همان طور که امروزه در برخی از نقاط می بینیم-، بدان نیانجامد که ارتباط با سگ ها، جایگزین ارتباطات اجتماعی برای برخی انسان ها شود. و این درباره دیگر نجاسات هم جاری است؛ همان طور که شهید اول در بحث تعریف نجاست می گوید: «چیزهایی را که نجس قرار داده شده و استفاده از آن در نماز و ... حرام دانسته شده، به جهت این است که؛ مردم از آن نجس، [در زندگی مادی و معنوی خود] دوری و فرار کنند».[4]



    بنابر این، خداوند چیزهایی را به جهت انواع مفاسد و ضررهایی که در آنها وجود دارد، نجس دانسته و از مردم خواسته است تا استفاده از آنها را نه ممنوع، بلکه محدود سازند تا زندگی سالم و پاکی داشته باشند.117



    پی نوشت ها:
    [1]. برگرفته از: «فلسفه و حکمت احکام فقهی»، سؤال 8593.

    [2]. ر.ک: شیخ انصاری، مرتضی، کتاب المکاسب، ج 1، ص 51 – 59، کنگره جهانی بزرگداشت شیخ اعظم انصاری، قم، چاپ اول، 1415ق؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 2، ص 198، 206، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق؛ امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 1، ص 493، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، چاپ اول، بی تا.

    [3]. ر.ک: «علت نجاست سگ»، سؤال 3430.

    [4]. عاملی (شهید اول)، محمد بن مکی، القواعد و الفوائد، محقق و مصحح: حکیم ، سید عبد الهادی، ج 2، ص 85، کتابفروشی مفید، قم، چاپ اول، بی تا؛ ر.ک: کتاب المکاسب، ج 1، ص 100.
    احساس سوختن به تماشا نمی شود/الهی هیچ کس اتش نگیرد تا که نداند چه می کشم.


    عطر نماز

  6. 2 کاربر از پست مفید عطر نماز تشکر کرده اند .


  7. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    مفهوم نجس

    نجس در لغت واژه « نـجـس » از نـظر لغت شناسان به معناى کثیفى ، ناپاکى ، ضدطهارت ، ضد نظافت و به معنای پلیدى آمده است. 1

    بهترین تعریف لغوی از راغب اصفهانى است که نجس را به معنای پلیدی ظاهری و باطنی می داند ، او مى نویسد : « النجاسة القذارة و ذلک ضربان : ضرب یدرک بالحاسة وضرب یدرک بالبصیرة ... » نجاست ، قذارت وکثیفى است که بردو نوع می باشد :

    1- آنکه با حواس انسان قابل درک است .

    2- آنکه با دیده بصیرت درک می شود.

    یعنی گاهی نجس دانستن چیزی بخاطر پلیدی باطنی آنست و تأثیر منفی بر روح و روان انسان می گذارد .

    راغب اصفهانی در ادامه برای معنای دوم ، مصداقی را ذکر کرده و می گوید :

    « والثانی : وصف الله تعالى به المشرکین فقال: (إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ)2... : خداوند تعالی مشرکان را به آن توصیف کرده و فرموده : (مشرکان نجس هستند) »

    منبع
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  8. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  9. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نجس در اصطلاح فقهی

    در فقه اسلامی « نجس » به شیئی گفته می شود که بخاطر شدّت پلیدی باید از آن دوری و اجتناب کرد ، و نحوه اجتناب و دوری از آن را شرع بیان کرده است .

    پس نجس در فقه یعنی : شیئی که دارای شدّت پلیدی است که باید به نحوی خاص، از آن دوری کرد ؛
    و نحوه اجتناب از آن را شرع مشخص می کند . به عبارتی دیگر نجاست چیزی است که به کار بردن آن در نماز و طواف و تغذیه ،

    به دو جهت حرام می باشد : یکی شدّت پلیدی که در آن هست و دیگری دستور به دوری و اجتناب از آن .
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  10. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  11. #6
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نجاست سگ در روایات

    از امیرالمومنین علیه السلام روایت است كه آن حضرت فرمودند : از پیامبر اكرم صلَّى الله علیه و آله سۆال شد:

    خداوند سگ را از چه آفرید؟

    حضرت فرمودند: حق تعالى آن را از آب دهان ابلیس آفرید. محضر مباركش عرض شد: یا
    رسول الله چگونه؟

    حضرت فرمودند: هنگامى كه خداوند متعال آدم و حوّا را به زمین هبوط داد، آن دو همچون دو جوجه لرزان مى لرزیدند،
    ابلیس نزد درندگانى كه پیش از آدم در زمین بودند رفت و به آنها گفت: دو پرنده از آسمان به زمین آمده اند كه تا به حال بزرگتر از آنها دیده نشده،
    برویم و آنها را بخورید. درندگان به طرف ایشان حركت كردند و ابلیس پیوسته ایشان را تحریص و ترغیب مى كرد و فریاد مى زد
    و درندگان را به مسافتى نزدیك آدم و حوّا آورده بود، از سرعت و شتاب در كلامش آب دهان او بیرون ریخت و خداوند متعال از آن
    ب دو سگ آفرید، یكى نر و دیگرى ماده، این دو سگ در اطراف آدم و حوّا ایستادند سگ ماده در جدّه و سگ نر در هند
    و نگذاردند كه درندگان نزدیك آن دو شوند و از همان روز سگ دشمن درندگان و درندگان نیز دشمن سگ گردیدند. (علل الشرائع ج1 ص 152)

    منبع
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  12. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  13. #7
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط عطر نماز نمایش پست اصلی

    4. شاید یکی از دلائل نجاست سگ[3] آن باشد که با توجه به وفاداری سگ ها به انسان ها، و اهلی بودن برخی از گروه های این حیوان، آدمیان از او تنها در موارد لازم در زندگی استفاده کنند و محبت بیش از حد به این حیوان - همان طور که امروزه در برخی از نقاط می بینیم-، بدان نیانجامد که ارتباط با سگ ها، جایگزین ارتباطات اجتماعی برای برخی انسان ها شود. و این درباره دیگر نجاسات هم جاری است؛ همان طور که شهید اول در بحث تعریف نجاست می گوید: «چیزهایی را که نجس قرار داده شده و استفاده از آن در نماز و ... حرام دانسته شده، به جهت این است که؛ مردم از آن نجس، [در زندگی مادی و معنوی خود] دوری و فرار کنند».[4]

    .
    مطلب جالب بود ....این هم در تکمیلش :

    اگر از نظر زیستی به مسئله نگاه کنیم ممکن است سگ حامل بسیاری از بیماری ها و انگل ها باشد که برای سلامت انسان خوب نیست
    اما گوسفند هم میزبان بسیاری از بیماری ها و انگل ها هست که برای انسان میتواند بسار خطرناک باشد ولی چرا نجس نیست
    دلیل بر میگردد به ویژگی های خاص سگ در رابطه با انسان ، امروزه این موجدات بامزه یعنی سگ ها به همه نقاط خانه آورده میشوند
    ولی کمتر گوسفندی در آشپزخانه و رختخواب و حمام یک خانه دیده میشود. سگ ها جزو معدود موجوداتی هستند که
    میتوانند با انسان ارتباط روانی برقرار کنند و به احوالات روحی انسان پاسخ دهند واگر بهشون محبت کنید به شما محبت میکنند
    و به قول معروف باوفا هستند واز طرف دیگر نمی تونند نقاط ضعف و بدی انسان رو بهشون بگند بنابر این همدم های
    بسار خوبی هستند و امروزه میبینیم برخی انسان ها سگ را به عنوان همدم خود اتخاب کردند در صورتی که
    در اسلام کمال انسانی در گرو تعاملات اجتماعی و انسانی ا او است پس نجس بودن سگ در اسلام علاوه بر
    سلامت جسمی جامعه به سلامت روانی جامعه هم کمک میکند برای مثال در جوامعی که سگ نجس شمرده
    نمی شود برخی از افراد سالمند به جای حرف زدن با سگ ها میتونند با فرزندان و همنوعان خود هم صحبت شوند
    ویا برخی از زنان و مردانی که تنها زندگی می کنند و سگ هاشون همدمشون شده میتوند با افراد تنهای دیگر
    جامعه همدم شوند و بسیاری از بچه ها که معمولا تک فرزند هم هستند به جای هم بازی شدن با سگ ها میتونند با بچه های دیگر هم بازی بشند .
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  14. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  15. #8
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    بر اثر پیشرفت های علمی، بخشی از فلسفه احکام روشن شود، همان گونه که سال ها پس از حکم به نجاست سگ،
    بعضی از علل آن کشف گردیده است، مثلا در یک مورد گفته شده : در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است.

    وقتی از سگ مدفوع بیرون می آید، تخم های زیادی از این کرم همراه مدفوع بیرون می آید و به اطراف مقعد سگ می چسبد.
    سگ به وسیله زبانش آن تخم ها را به قسمت های دیگر بدنش منتقل نموده و همه جا را آلوده می کند. اگر یکی از این تخم ها
    به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند که احیاناً منجر به مرگ می شود.(2)
    یا در ترشحات بزاق سگ میکروب هایی وجود دارد که برای انسان زیان آور است . به همین خاطر در دین اسلام دستور داده شده
    که برای طهارت ظرف آلوده به بزاق سگ (دهن زده سگ) باید آن را ابتدا خاک مالی کرد و بعد با آب شست تا آلودگی آن بر طرف گردد.

    منبع
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  16. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1