کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 21 , از مجموع 21
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض معنی برخي از واژه ها و اصطلاحات فقهي

    شايد تا حالا بارها تو رساله مراجع كلماتي ديدين كه معنيش را نمي دانستيد...!؟
    لذا در اينجا سعي مي شه معني بعضي از اين اصطلاحات گفته بشه تا درست متوجه وظيفه شرعيمون بشيم!!
    ان شاالله بقيه هم در اين تايپيك حضور فعالي داشته باشند!!
    ویرایش توسط رضوان : یکشنبه ۱۰ دی ۹۱ در ساعت ۲۲:۴۳
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  2. 6 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  3. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    فتوي: رأي مجتهد در مسائل شرعيه.

    احتياط: رعايت تمام جوانب نمودن که در اينصورت موجب اطمينان انسان به رسيدن به واقع مي شود.

    احتياط لازم: احتیاط لازم آن است که قبل یا بعد از آن فتوایی از فقیه صادر نشده باشد.

    احتياط مستحب: احتیاط مستحب آن است که قبل یا بعد از آن فتوایی از فقیه در مورد آن صادر شده باشد.

    احتياط واجب: به معنای احتیاط لازم است که گذشت. در چنین مواردی مقلد می تواند به فتوای مجتهد دیگری که در رتبه بعد قرار دارد عمل نماید.

    احتياط را ترك نكند: اشاره به احتیاط واجب است.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  4. 4 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    واجب: هر امري كه انجام آن از نظر شرع الزامي و اجباري است.

    واجب تخييري: واجب بودن یکی از دو یا چند چیز.

    واجب عيني: واجبي كه بر هر فردي با قطع نظر از ديگران واجب است مانند نماز و روزه.

    واجب كفايي: واجبي كه اگر به حد كافي كساني نسبت به آن اقدام نمايند از ديگران ساقط مي شود مانند غسل و ساير تجهيزات ميت كه بر همه واجب است ولي وقتي كه یک نفر یا عده اي اقدام كنند ،از ديگران ساقط مي شود.

    واجب موسع
    : واجبي است كه وقت انجام آن وسيع است مانند نماز ظهر و عصر كه از ظهر تا غروب وقت دارد.

    واجب مضيق: واجبي است كه داراي وقت مشخص و محدود است مانند روزه گرفتن در ماه رمضان.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  6. 4 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  7. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    آب جاري: آب در حال جريان ، مانند آب چشمه و قنات كه از زمين مي جوشد و رودخانه كه از كوه ها جاري است و آب لوله كشي شهري و حمام ها و مانند آن که متصل به منبع است حکم آب جاری را دارد ،به شرط اين كه آب منبع به تنهايى يا به اضافه لوله ها كمتر از كر نباشد.

    آب قليل: آبي است كمتر از كر ، كه از زمين هم نجوشد.

    آب كر: آب كر بنابر احتياط واجب مقدار آبى است كه اگر در ظرفى كه طول و عرض و عمق آن هركدام سه وجب ونيم است بريزند، آن ظرف را پركند، يا وزن آن 384 كيلوگرم (384 ليتر) باشد و معيار در وجب، وجبهاى متوسّط است.

    آب مضاف: آبي است كه با چيزي آميخته شده باشد مانند شربت و يا از چيزي گرفته شده مانند گلاب.

    آب مطلق: آبی است که در عرف به آن آب بگویند ، بدون اضافه چیزی مثلا نگویند آب نمک یا آب میوه و به آن آب خالص نيز گفته مي شود.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  8. 4 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  9. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    جاهل به مسئله: نا آشنا به مسئله. كسي كه مسئله شرعي خود را نمي داند.

    جاهل قاصر: جاهلي كه در شرايط عدم امكان دسترسي به حكم خدا قرار دارد.

    جاهل مقصر: جاهلي كه امكان آموختن مسائل را داشته، ولي در فراگيري آن كوتاهي كرده است.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  10. 4 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  11. #6
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    كافر: كسي كه اعتقادی به توحيد و نبوت يا هر دوي آنها ندارد ، يعني:

    1- كسي كه وجود خدا را انكار مي كند.
    2- كسي که براي خدا شريك مي تراشد.
    3- كسي كه پيغمبري پيغمبر اسلام را قبول ندارد.
    4- كسي كه در امور فوق شك دارد.
    5- كسي كه منكر ضروري دين است و انكار اوبه انكار خدا و رسول صلي الله عليه وآله وسلم مي انجامد.

    كافر حربي: كافري كه با مسلمين در حال جنگ مي باشد.

    كافر ذمي: اهل كتابي كه در بلاد اسلامي با شرايط مخصوص اهل ذمه در پناه حكومت اسلامي قرار گرفته و زندگي مسالمت آمیزی دارند.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  12. 2 کاربر از پست مفید رضوان تشکر کرده اند .


  13. #7
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    مرتد: مسلماني كه منكر خدا و رسول يا حكمي از ضروريات دين شده كه انكارش به انكار خدا و رسول باز مي گردد.

    مرتد فطري: كسي كه از پدر يا مادر مسلمان متولد شده و خودش نيز مسلمان بوده و سپس از دين خارج شده است.

    مرتد ملي: كافري که از پدر و مادر غير مسلمان متولد شده ولي پس از قبول اسلام مجدداً كافر گرديده است.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  14. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  15. #8
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-تیر-۳۱
    محل سکونت
    دلم توی سامراست
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    3,023
    امتیاز : 16,435
    سطح : 82
    Points: 16,435, Level: 82
    Level completed: 17%, Points required for next Level: 415
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation First Class50000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 11,164
    تشکر شده 11,676 در 2,599 پست
    مخالفت
    34
    مخالفت شده 5 در 3 پست

    پیش فرض

    اگه میشه لطفا مقداری در مورد احتیاط واجب می گید
    کسی می تواند از سیم خار دار دشمن عبور کند ، که در سیم خار دار نفس خویش گیر نکرده باشد.
    شهید علی چیت سازیان

  16. 2 کاربر از پست مفید redway تشکر کرده اند .


  17. #9
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-مرداد-۰۲
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,983
    امتیاز : 17,374
    سطح : 84
    Points: 17,374, Level: 84
    Level completed: 5%, Points required for next Level: 476
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album pictures25000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 3,804
    تشکر شده 8,279 در 1,565 پست
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 3 در 2 پست

    پیش فرض

    احتیاط واجب احتیاط بدون فتواست
    و مقلد یا باید به همون فتوا عمل کند یا به مرجعی دیگر رجوع کند
    باز دل تنگم هوای صحبت با تو دارد
    با تو که راه حق را پیمودی و از ما خاکیان جدا و به افلاکیان پیوستی
    ای شهید گمنام!
    من و تو در گمنامی با هم شریکیم
    تو پلاکت را گم کردی و من هویتم را
    تو پلاکت را گم کردی و من همه چیزم را
    تو پلاکت را گم کردی و من خدا را

  18. 5 کاربر از پست مفید یه دوست! تشکر کرده اند .


  19. #10
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    268
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    تشکر کردن : 101
    تشکر شده 338 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام
    مقلد در مواقعی که مرجع تقلیدش فتوا به احتیاط واجب داده است می تواند به مرجع دیگری که از نظر شرایط رجوع نفر بعد از مرجع فعلی اش می باشد، رجوع کند به عبارتی نمی تواند به فتوای هر مرجع دیگری عمل کند بلکه فقط می تواند به مرجع بعد از مرجع فعلی خودش از نظر علم و تقوا و ... مراجعه کند. اگر این مرجع دوم هم احتیاط واجب کرده، می تواند به مرجع سوم از نظر رتبه علم و تقوا و ... مراجعه کند و همینطور تا آخر.

  20. 4 کاربر از پست مفید adminvc11 تشکر کرده اند .


  21. #11
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    تقسیم واجبات

    اصولیان در بحث تقسیم واجبات به تعبّدی و توصّلی، برای آن دو، معانی گوناگونی ذکر کرده‏ اند.


    تعبّدی به واجبی اطلاق می‏شود که قصد قربت در آن شرط است، مانند نماز، روزه و حج. انجام دادن
    این گونه واجبات بدون نیت تقرّب به پروردگار، مسقط تکلیف نیست.

    در برابر واجب توصلی واجبی است که صرف انجام دادن آن با هر نیّتی، موجب ادای تکلیف می‏شود، مانند نجات دادن غریق و دفن کردن میت.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  22. کاربر روبرو از پست مفید رضوان تشکر کرده است .


  23. #12
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۷
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,884
    امتیاز : 16,181
    سطح : 81
    Points: 16,181, Level: 81
    Level completed: 67%, Points required for next Level: 169
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    VeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 4,210
    تشکر شده 3,154 در 1,243 پست
    مخالفت
    61
    مخالفت شده 63 در 39 پست

    پیش فرض

    ^^ از امتحانات برگشتين همه رو از برين هاااا ...

    خوبه ممنون .
    هستم غلام قنبــــــر و از عالمــــــــــي سرم ...

  24. کاربر روبرو از پست مفید غلام قنبر تشکر کرده است .


  25. #13
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    در شرع مقدس اسلام آنچه كه مى تواند انسان را از حالت طهارت خارج كند بر دو قسم است.



    اول نجاستهاى ظاهرى كه در اصطلاح فقه خبث ناميده مى شود

    و راه پاك شدن از آنها همان است كه در بحث مطهرات رساله هاى عمليه بيان شده.

    دوم نجاستهاى باطنى كه در اصطلاح فقه حدث ناميده مى شود
    البته با ديد دقيق نمى توان حدث را نجاست ناميد بلكه حدث تنها يك حالت روانى ايجاد مى كند
    كه آمادگى عبادت و مناجات را از انسان مى گيرد.

    حدث

    حدث در اصطلاح فقها بر دو معنا اطلاق شده است:

    ← سبب
    یکی سبب، یعنی امری که طهارت را نقض می کند، مانند بول، غائط و جنابت.

    ← مسبب
    دیگری مسبب، یعنی حالتی که به سبب پیدایی یکی از امور یاد شده در نفس انسان پدید می آید که از آن
    به قذارت و نجاست معنوی تعبیر می گردد و مانع دخول انسان در نماز و دیگر اعمال مشروط به طهارت می شود.
    آنچه که با وضو و غسل برطرف می شود حدث به معنای دوم (مسبب) است.
    ویرایش توسط رضوان : سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۳ در ساعت ۱۵:۳۸
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  26. #14
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    حکم حدث
    حدث ناقض طهارت است و محدث پیش از تحصیل طهارت (وضو، غسل یا تیمّم)
    نمی تواند اعمالی را که مشروط به طهارت است. به جا آورد.

    اسباب حدث اصغر
    اسباب حدث اصغر که تنها موجب وضو می گردند، عبارتند از: خروج ادرار؛ مدفوع؛ باد معده؛ خوابی که
    بر قوّۀ شنوایی و بینایی چیره گردد، به گونه ای که چشم نبیند و گوش نشنود؛
    زایل شدن عقل بر اثر پیدایی جنون، بی هوشی، مستی و غیر آن و استحاضۀ قلیله.

    اسباب حدث اکبر
    اسباب حدث اکبر که با غسل برطرف می گردند، عبارتند از: جنابت، نفاس، حیض، استحاضۀ متوسطه
    و کثیره و مسّ بدن میّت.

    رافع حدث اصغر و اکبر
    حدث اصغر با وضو و حدث اکبر با غسل بر طرف می گردند.

    منبع
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  27. #15
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    همان که خداوند در آیه ۴۸ سوره فرقان فرموده است:
    «وانزلنا من السماء ماءً طهوراً»
    «ما از آسمان آب را که پاک کننده است، فرو فرستادیم».

    آب پاک کننده هر گونه حدث و خبث ی است؛ به شرط آنکه مطلق باشد و پاک باشد
    و در اثر شستن نجس خود آب متنجس نشود؛ نجس شدن آب به این است که در اثر برخورد
    با یک نجس یا یک شیء متنجس (نجس شده) متغیر و منفعل شود.
    لازم به ذکر است که اگر آب قلیل باشد به محض برخورد با نجس یا متنجس، نجس می شود
    و اگر آب کثیر باشد در صورتی که رنگ، بو، یا مزه آن در اثر برخورد با نجس یا متنجس تغییر کند، نجس خواهد شد.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  28. #16
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    در شرع مقدس اسلام آنچه كه مى تواند انسان را از حالت طهارت خارج كند بر دو قسم است.



    اول نجاستهاى ظاهرى كه در اصطلاح فقه خبث ناميده مى شود

    و راه پاك شدن از آنها همان است كه در بحث مطهرات رساله هاى عمليه بيان شده.

    دوم نجاستهاى باطنى كه در اصطلاح فقه حدث ناميده مى شود
    البته با ديد دقيق نمى توان حدث را نجاست ناميد بلكه حدث تنها يك حالت روانى ايجاد مى كند
    كه آمادگى عبادت و مناجات را از انسان مى گيرد.
    .

    بنابر اين پاك كننده ها بايد بر دو قسم باشند:
    ۱. پاك كننده از خبث مثل استحمام و...
    ۲. پاك كننده از حدث.
    آنچه كه مى تواند حدث را از وجود يك انسان رفع كند و به او آمادگى عبادت دهد سه چيز است كه عبارتند از وضو، غسل و تیمّم.
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  29. #17
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    طهارت از خبث در موارد زیر شرط است:
    اعضای وضو. [۱]
    آب وضو و غسل. [۲]
    اعضای تیمّم در صورت امکان. [۳]
    خاک و مانند آن که تیمّم با آن صورت می گیرد. [۴]
    محل سجده. [۵]
    لباس و بدن نمازگزار [۶] و طواف کننده. [۷]

    http://www.wikifeqh.ir/%D8%B7%D9%87%...AE%D8%A8%D8%AB
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  30. #18
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-بهمن-۰۱
    محل سکونت
    زیر بیرق آقا(جیره خورکه خوبه....ریزه خور اربابیم.....)
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,135
    امتیاز : 9,556
    سطح : 65
    Points: 9,556, Level: 65
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 94
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsCreated Blog entryVeteranTagger Second Class
    تشکر کردن : 4,298
    تشکر شده 3,953 در 1,477 پست
    حالت من : Khejalati
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    73
    مخالفت شده 30 در 25 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    كافر: كسي كه اعتقادی به توحيد و نبوت يا هر دوي آنها ندارد ، يعني:

    1- كسي كه وجود خدا را انكار مي كند.
    2- كسي که براي خدا شريك مي تراشد.
    3- كسي كه پيغمبري پيغمبر اسلام را قبول ندارد.
    4- كسي كه در امور فوق شك دارد.
    5- كسي كه منكر ضروري دين است و انكار اوبه انكار خدا و رسول صلي الله عليه وآله وسلم مي انجامد.

    كافر حربي: كافري كه با مسلمين در حال جنگ مي باشد.

    كافر ذمي: اهل كتابي كه در بلاد اسلامي با شرايط مخصوص اهل ذمه در پناه حكومت اسلامي قرار گرفته و زندگي مسالمت آمیزی دارند.
    # الاختلاف:در باب کافر در فتوا و نظر برخی از علما وارد شده:
    "کسی که به ائمه و معصومین دشنام دهد."
    و باز برخی از علما به کفایت شک در امور ذکر شده برای تکفیر قائل نیستند.


    "البته ما در حد اظهار نظر و فضل نیستیم ها....ولی خب امور اختلافی در فقه بسیار هستند؛بنده هم تنها من باب ذکر عرض کردم،لذا خواهشمندم بی ادبی و بی حرمتی این حقیر رو اساتید محترم حاضر در تالار ببخشند!"
    خسته ام.....
    از اینکه عمری خار بودم.....
    نه؛یار......

    الیس الله بکاف العبدهُ؟؟؟
    این صدا در گوشم میپیچد...انگار کسی از همین نزدیکی...در همین شب ها میگوید:
    ...فزت برب الکعبه...


  31. #19
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-اردیبهشت-۱۷
    نوشته ها
    14
    امتیاز : 8,630
    سطح : 62
    Points: 8,630, Level: 62
    Level completed: 60%, Points required for next Level: 120
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکر کردن : 21
    تشکر شده 32 در 11 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    طهارت از خبث در موارد زیر شرط است:
    اعضای وضو. [۱]
    آب وضو و غسل. [۲]
    اعضای تیمّم در صورت امکان. [۳]
    خاک و مانند آن که تیمّم با آن صورت می گیرد. [۴]
    محل سجده. [۵]
    لباس و بدن نمازگزار [۶] و طواف کننده. [۷]

    http://www.wikifeqh.ir/%D8%B7%D9%87%...AE%D8%A8%D8%AB
    خلاصه این مطلب یعنی برای اینکه وضو و غسل و تیمم و سجده و نماز درست باشد نباید اعضای وضو، قسمتی از بدن، اعضای تیمم، محل سجده (آنجایی که پیشانی بر آن قرار میگیرد) و لباس و بدن نجس (بواسطه خون، ادرار، مدفوع، تماس خیس با بدن کافر، شراب و ...) باشد.

  32. #20
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    شيراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    10,457
    امتیاز : 90,029
    سطح : 100
    Points: 90,029, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.6%
    افتخارات:
    VeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience PointsTagger First Class
    تشکر کردن : 9,406
    تشکر شده 31,409 در 9,800 پست
    نوشته های وبلاگ
    15
    مخالفت
    233
    مخالفت شده 145 در 76 پست

    پیش فرض

    کتاب تحریر شرح لمعه :تجب النیة فی الصلاة و هی القصد الی الصلاةالمعینة و تجب قصد القربة و لا یعتبر فی النیة قصد الوجه

    منظور از قصد وجه در نیت چیست؟
    الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

    پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمود:
    ای مردم! خداوند عزّوجلّ، کمال دین شما را در امامت و پیشوایی علی(ع) قرار داده است؛ پس هر کس که از او و جانشینان
    او از فرزندان من که از صلب اویند تا واپسین روز جهان پیروی و اطاعت نکند، به حبط و نابودی اعمال گرفتار گردیده و در آتش دوزخ،
    جاودانه، معذّب خواهد بود، نه دیگر عذابش تخفیف یابد و نه مهلت و فرصت نجاتی به او داده شود.

  33. #21
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۴-اردیبهشت-۱۷
    نوشته ها
    14
    امتیاز : 8,630
    سطح : 62
    Points: 8,630, Level: 62
    Level completed: 60%, Points required for next Level: 120
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکر کردن : 21
    تشکر شده 32 در 11 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ليلة القدر نمایش پست اصلی
    کتاب تحریر شرح لمعه :تجب النیة فی الصلاة و هی القصد الی الصلاةالمعینة و تجب قصد القربة و لا یعتبر فی النیة قصد الوجه

    منظور از قصد وجه در نیت چیست؟
    باسلام
    قصد الوجه یعنی اینکه در نیت قید کند که این عمل واجب است یا مستحب یا مباح
    قصد الوجه نماز صبح واجب است و قصد الوجه نماز شب مستحب است
    اینکه میگوید قصد الوجه معتبر نیست یعنی لازم نیست که مشخص کند این نمازی که می خواند واجب است یا مستحب بلکه باید نیت کند که برای قصد تقرب به ذات باری تعالی نماز میخواند و البته نوع نماز هم باید در نیت باشد یعنی اینکه نماز صبح است یا نمازی دیگر.
    البته لازم به ذکر است که نباید خلاف قصد الوجه را نیت کند. یعنی وقتی می داند می خواهد نماز واجبی بخواند نباید در نیت خود آن نماز را مستحب فرض کند

    http://shatori.blogfa.com/post-395.aspx

    http://a-f-o.blogfa.com/post/52

    http://tohid.ir/fa/persian/lessonView?articleId=4789

    http://www.eshia.ir/feqh/archive/tex...eqh/90/901115/

  34. 2 کاربر از پست مفید kazemi10000 تشکر کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1