کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 30 , از مجموع 51
  1. #1
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض آموزش مقامات قرآني

    سلام

    در اين تاپيك مي خوايم به آموزش مقامات قرآني بپردازيم

    يا علي


  2. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    نوشته ها
    2,770
    امتیاز : 44,838
    سطح : 100
    Points: 44,838, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album picturesTagger Second ClassVeteran25000 Experience Points
    تشکر کردن : 2,933
    تشکر شده 4,761 در 734 پست
    مخالفت
    28
    مخالفت شده 23 در 19 پست

    پیش فرض

    من کشته مرده نهاوندم



  3. 5 کاربر از پست مفید بچه کف کانون تشکر کرده اند .


  4. #3
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض مقام بيات

    درخصوص معناي لغوي اين مقام عده اي معتقدند، واژه اي ترکي و به معناي غم يا غمگين است. عده اي ديگر مي گويند، طايفه و قبيله اي از ترکمن است و عده اي اصل اين کلمه را « به ياد » مي دانند، مانند به ياد خداوند متعال، به ياد پيامبر گرامي اسلام (ص) و به ياد فاطمه ي زهرا (س) [ نرم افزار مائده ].
    اين مقام، اولين مقامي است که عموم قاريان در آغاز تلاوت از آن استفاده مي کنند و در ميان الحان، تنها مقامي است که در سه سطح، بيات شروع ( محدوده ي قرار )، توسط ( محدوده هاي جواب و جواب جواب ) و فرود ( پايان تلاوت ) اجرا مي شود [ پيشين].
    مقام بيات که به ام النغمات يا ام المقامات [ محمدي، 127:1382 ] معروف است، زير شاخه ها و گوشه هايي دارد که عبارت اند از: لامي، صافي، ابراهيمي، کرد، مصري، شور، حسيني، دشتي، نوا، محير، دوکا، رمل، علي و....
    [ عربي القباني، 42:1377 ].

    استادان لحن در مورد تأثيرات اين مقام معتقدند، بيات آرامش همراه با غم را به تصوير مي کشد، به آگاه ساختن شنونده گرايش دارد و از روزگاران گذشته صحبت مي کند.
    بيات ويژگي چابک و به غايت پر سوز و تأثير گزاري دارد که ضمن ايجاد حزني خاص در شنونده، وي را به تدبر و ادراک و شهود مي رساند [ نرم افزار مائده ]. از ميان قاريان مشهور جهان، استاد مصطفي اسماعيل که به خاطر مهارت و استادي در اجراي نغمات و تجسم عيني مفاهيم عميق قرآن در ذهن شنونده، از ديدگاه اهل فن به عنوان يگانه مقريء قرآن معروف شده، استاد بلامنازع مقام بيات است [ ملائيان، 16:1380 ]
    از بهترين محل هاي اجراي بيات، علاوه بر ابتدا و انتهاي تلاوت، آياتي با مضامين دعا، حکايت و پند و اندرز هستند.(1)
    پس از بيات مي توان مقامات صبا، رست، حجاز و نهاوند را اجرا کرد. مي توان بيات را با رست و صبا ترکيب ساخت. اگر بيات در اوج اجرا شود، رفتن به صبا بهتر و اگر در گام پايين صوت اجرا شود، منتقل شدن به مقام رست ارجح است [ ملاتقي، 107:1381 ].
    يکي از مهم ترين مشخصات مقام بيات که گسترده ترين مقامات است، در حين اجرا اين است که مستمعين را به تشويق قاري قرآن مجبور مي کند [ پيشين ].
    نحوه ي اجراي اين مقام در ميان قاريان مشهور متفاوت است. عده اي هم چون استاد شحات محمد انوار، فقط بيات شروع را در ابتداي تلاوت به کار مي گيرند و سپس وارد مقامات ديگر مي شوند و در ميان يا پايان تلاوت خود، به اجراي ساير محدوده هاي اين مقام مي پردازند. گروه دوم همچون استاد مصطفي اسماعيل، تمامي محدوده هاي بيات را به صورت مبسوط اجرا مي کند و به طور عموم از طريق زير شاخه ي فرود قرائت خود را به پايان مي رساند. گروه سوم همانند استاد عبدالباسط و استاد عبدالعزيز حصان، در هر موقعيتي از تلاوت که اراده کنند، به اين مقام منتقل مي شوند و آن را اجرا مي کنند [ نرم افزار مائده ].
    به طورکلي مي توان گفت، مقام بيات، پايه و پيش درآمد ساير مقامات است و قاري که بتواند نسبت به اين مقام شناخت بيش تر کسب کند و هم چنين در اجرا مسلط تر عمل کند، به طور يقين در مسابقات موفق تر خواهد بود [ مجموعه نوارهاي آموزشي آشنايي با دستگاه ها و الحان قرآني ].
    منبع : وبلاگ قرآنی آقای محمد کاکاوند
    * قطعات آموزشی مقام بیات :
    1 - ال عمران - أبو العينين شعيشع 2 - فاطر - محمد الليثي
    3 - انبياء - حمدي الزامل 4 - مريم - عبد الباسط عبد الصمد
    5 - زخرف - محمد صديق المنشاوي 6 - فرقان - محمود علي البنا
    7 - هود - مصطفى إسماعيل 8 - توبة - محمد صديق المنشاوي
    9 - الرحمن - عبد الباسط عبد الصمد 10 - بقرة - محمود علي البنا
    11 - ال عمران - أحمد نعينع 12 - حجرات - الشحات محمد أنور
    13 - كهف - عبد الفتاح الطاروطي 14 - زخرف - محمد صديق المنشاوي
    15 - ابراهيم - محمود خليل الحصري 16 - نحل - حمدي الزامل
    17 - كهف - ياسر الشرقاوي 18- نحل - محمد صديق المنشاوي
    19 - انعام - محمد صديق المنشاوي 20 - طه - سيد متولي عبدالعال
    21 - انعام - محمد صديق المنشاوي 22 - هود - محمد صديق المنشاوي
    23 - يوسف - محمد صديق المنشاوي 24 - مجادلة - محمد صديق المنشاوي
    25 - حجرات - محمد صديق المنشاوي 26 - حج - محمد صديق المنشا


    منبع سايت تنغيم



    ویرایش توسط محمود شحات : شنبه ۱۲ مرداد ۹۲ در ساعت ۱۵:۱۳
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  5. 7 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  6. #4
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض مقلم نهاوند

    در مورد خاستگاه اين مقام دو نظر وجود دارد: عده اي معتقدند، در زمان هاي دور در منطقه ي نهاوند ايران، نغماتي در ميان مردم زمزمه مي شد که منحصر به فرد بود و گروهي ديگر، خاستگاه اوليه ي آن را کشور هند مي دانند. اما به هر حال اين مقام از هر کجا که باشد، امروزه رنگ و بوي عربي به خود گرفته است و چون دانه هاي مرواريد، در ميان نغمات قرآني خودنمايي مي کند [ نرم افزار مائده ].
    نهاوند از نغمات و مقاماتي است که نه مانند صبا بسيار حزين و نه مانند سه گاه شور آفرين است، بلکه از مقامات معتدل است که به قاري قدرت مانور بيش تري مي دهد [ مجموعه نرم افزارهاي آموزشي آشنايي با دستگاه ها و نغمات قرآني ].
    نغمه ي فرعي که در اين مقام وجود دارد، « نيکريت » نام دارد [ رجب نژاد، 1379 :37 ]. بهترين محل اجراي اين مقام، داستان هاي قرآني، و استاد مسلم اين نغمه مرحوم مصطفي اسماعيل است که در اجراي آن از تکنيک « موجي خواني » که از ابزارهاي تنوع لحن به حساب مي آيد، به صورتي زيبا و دل نشين استفاده مي کند [ نرم افزار مائده ].
    استاد عربي القباني معتقد است،راحت ترين کارها، آوردن نهاوند پس از سه گاه است [ عربي القباني، 54:1377 ]. و مي توان نهاوند را با مقامات رست، صبا و سه گاه ترکيب کرد [ ملاتقي، 109:1381 ].
    منبع:مجله آموزش قرآن 20 /س
    منبع : از وبلاگ قرآنی جناب آقای کاکاوند






    * قطعات آموزشی مقام نهاوند (فرمت Rm) :
    1 - سوره مريم - عنتر مسلم 2 - سوره أعراف - محمد صديق المنشاوي
    3 - سوره المائدة - مصطفى إسماعيل 4 - سوره ضحى - المعتصم بالله
    5 - سوره حجرات وق - المعتصم بالله 6 - سوره فاطر - الشحات محمد أنور
    7 - سوره انبياء - محمد صديق المنشاوي 8 - سوره معارج - محمد فريد السنديوني
    9 - سوره كهف - محمد شبيب 10 - سوره مزمل - عبد الفتاح الطاروطي
    11 - سوره طه - عبد الباسط عبد الصمد 12 - سوره نجم و القمر - أبو العينين شعيشع
    13 - سوره هود - أحمد رزيقي 14 - سوره ال عمران - أحمد نعينع
    15 - سوره شورى - الشحات محمد أنور 16 - سوره نمل - أنور الشحات محمد أنور
    17 - سوره نمل - محمد الليثي 18 - سوره زمر و غافر - محمد الليثي
    19 - سوره حشر - محمد صديق المنشاوي 20 - سوره ق - محمد صديق المنشاوي
    21 - سوره اسراء - محمد صديق المنشاوي 22 - سوره حج - محمود علي البنا
    23 - سوره بقرة - محمود علي البنا 24 - سوره قصص - مصطفى إسماعيل
    25 - سوره تحريم - مصطفى إسماعيل 26 - سوره فرقان - مصطفى إسماعيل
    27 - سوره بقرة - مصطفى إسماعيل 28 - سوره روم - محمد صديق المنشاوي
    29 - سوره كهف - ياسر الشرقاوي 30 - سوره احزاب - محمد صديق المنشاوي
    31 - سوره اعراف - محمد صديق المنشاوي 32 - سوره غافر - محمد صديق المنشاوي
    33 - سوره نجم - محمد صديق المنشاوي 34 - سوره طور - محمد صديق المنشاوي
    35 - سوره ال عمران - أحمد نعينع 36 - سوره بقرة - محمد العربي القباني
    37 - سوره طه - محمود علي البنا



    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  7. 5 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  8. #5
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    فايل ها با فرمت rm هست ك ميشه با real player يا km player اجراش كرد
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  9. 6 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  10. #6
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    نوشته ها
    2,770
    امتیاز : 44,838
    سطح : 100
    Points: 44,838, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.0%
    افتخارات:
    SocialCreated Album picturesTagger Second ClassVeteran25000 Experience Points
    تشکر کردن : 2,933
    تشکر شده 4,761 در 734 پست
    مخالفت
    28
    مخالفت شده 23 در 19 پست

    پیش فرض

    جناب شحات خیلی خوبه

    اگه زحمتی نیست از مصطفی اسماعیل هم بذارید

    تطبق لحن و معانی تخصصشه



  11. کاربر روبرو از پست مفید بچه کف کانون تشکر کرده است .


  12. #7
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض مقام رست



    رست ياراست به معناي حقيقت و درستي است. مقام رست در ميان اعراب به « اب النغمات » [نرم افزار مائده ] يا « ملک المقامات » [ملاتقي، 108:1381 ] مشهور است. عده اي از استادان لحن معتقدند، قدمت مقام رست به زمان حضرت آدم (ع) بر مي گردد و اين مقام، اولين ناله ي نخستين انسان دست از همه چيز شسته براي بهشت است و اجراي آن را موجب برانگيخته شدن حس مردانگي، جسارت و حرکت به سوي کشف حقيقت در شنونده مي دانند [ نرم افزار مائده ].
    اين مقام زير شاخه هايي دارد که هر يک با کيفيت لحني مخصوص به خود، پيام هاي تأثير گزاري از جمله: آغاز بهار، حقيقت، سرگذشت انسان هاي حقيقت جو، مبارزه و ايجاد تصويري زيبا از حقيقت و درستي در ذهن شنونده ايجاد مي کند [ نرم افزار مائده ]. از ميان استادان قرائت، استاد غلوش نسبت به ديگران اجراهاي بهتري در اين مقام داشته است [ ملاتقي، 151:1381 ]. با بررسي تلاوت قاريان مشهور جهان و توصيه ي استادان لحن بهتر است اين مقام را پس از مقامات بيات، نهاوند، سه گاه و چهارگاه ارائه کنيم. اما با توجه به توانمندي اين مقام، قاريان قرآن مي توانند در هر موقعيتي از تلاوت، به راحتي از آن استفاده کنند [ نرم افزار مائده ]. اين مقام را مي توان با مقام بيات، حجاز، نهاوند و سه گاه ترکيب کرد [ ملاتقي، 108:1381 ].بهترين زمان براي اجراي اين مقام، سرشب يا نيمه هاي شب است [ عربي القباني، 55:1377 ].
    منبع : از وبلاگ قرآنی جناب آقای کاکاوند
    * قطعات آموزشی مقام رست (فرمت Rm) :
    1 - سوره ال عمران - أبو العينين شعيشع 2 - سوره هود - أحمد الرزيقي
    3 - سوره ال عمران - أحمد نعينع 4 - سوره حجرات - السيد متولي
    5 - سوره شورى - الشحات محمد أنور 6 - سوره حجرات و ق - الشحات محمد أنور
    7 - سوره يس - حمدي الزامل 8 - سوره مائدة - محمد الليثي
    9 - سوره توبة - عبد الباسط عبد الصمد 10 - سوره شمس - عبد الباسط عبد الصمد
    11 - سوره غافر - محمد الليثي 12 - سوره دخان - محمد صديق المنشاوي
    13 - سوره قصص - محمد صديق المنشاوي 14 - سوره نساء - محمد صديق المنشاوي
    15 - سوره تحريم - مصطفى إسماعيل 16 - سوره حاقة - مصطفى إسماعيل
    17 - سوره شمس - عبد الباسط عبد الصمد 18 - سوره كهف - ياسر الشرقاوي
    19 - سوره نجم - محمد صديق المنشاوي 20 - سوره حجرات - محمد صديق المنشاوي
    21 - سوره نساء - السيد متولي 22 - سوره مريم - أحمد نعينع
    23 - سوره طه - السيد متولي 24 - سوره إسراء

    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  13. 5 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  14. #8
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض مقام صبا



    مجموعه اي از نغمات حزين است که گذشته اي را به تصوير مي کشد که انسان آن را از دست داده و انسان را به خويشتن خويش دعوت مي کند. استادان لحن معتقدند، صبا آتش دل و نواي فراق است که هر شنونده اي را به کنکاش و بررسي گذشته ي خود دعوت مي کند و مي گويند، اگر مقامات را به منزله ي موجودي زنده در نظر بگيريم، صبا صداي وجدان آگاهي است که در عين توبيخ و بررسي جزء به جزء رفتار و اعمال، انقلابي در دل ايجاد مي کند و مسير توبه و بازگشت را هموار مي سازد. لذا هر کس که ميل به بازگشت در وجودش بيش تر باشد. صبا را بهتر، تأثير گزارتر و به جاتر اجرا مي کند [ نرم افزار مائده ].

    روند اجراي اين مقام کاملا لطيف، ملايم و روان است و هرگونه تکلف در اجرايش، تأثير آن را کاهش مي دهد؛ در پرده هاي صوتي بالا، تلاوت آن زيبا و جذاب تر است. از نغمات فرعي آن « رمل » است که از حزن فراواني برخوردار است و در جاهايي به کار مي رود که اوج حزن، جمله را در بر گيرد يا قسمتي از آيه که در حال تلاوت آنيم، تفاوت زيادي با ديگر قسمت هاي آيه داشته باشد [ مجموعه نوارهاي آموزشي آشنايي با دستگاه ها و نغمات قرآني ؛ ملاتقي، 106:1381 ].
    بهتر است که اين مقام را در موضوعاتي همانند: عبرت از حوادث گذشتگان، به تصوير کشيدن عاقبت نيک مؤمنان و سرانجام بد گناهکاران، براي مقايسه و در نهايت عبرت، دعا، توبه و پشيماني، ذکر نعمت ها و نشانه هاي خداوند استفاده کرد [ نرم افزار مائده ]. محدوده هاي صوتي جواب و جواب جواب اين مقام را مي توان در مدها و محل هاي کشش آيات اجرا کرد [ ملاتقي، 106:1381 ]. استادان لحن معتقدند، اين مقام را پس از بيات و حجاز اجرا کنيم بهتر است. صبا داراي زير شاخه هاي « تقطيع » و « عجم » است که قسمت اصلي تقطيع همان « رمل » است که قراء در صبا و سه گاه از آن استفاده مي کنند. بعضي درباره ي زير شاخه ي عجم معتقدند که خود به عنوان مقامي اصلي مطرح است. ولي ما معتقديم، زير شاخه ي عجم غير از آن مقام عجمي است که ميان قاريان بزرگ جهان به چهارگاه معروف است و زير شاخه ي عجم فقط در حد همين زير شاخه در مقام صباست [ نرم افزار مائده ]. صبا را مي توان با مقامات حجاز، نهاوند، سه گاه و چهارگاه، ترکيب کرد [ ملاتقي، 106:1381 ]. در ميان قاريان مشهور جهان، قاري « حنجره طلايي » [ قاسم احمد، 47:1374 ] يعني استاد عبدالباسط، در اجراي مقام صبا به ويژه در زير شاخه ي عجم، مهارت خاصي از خود نشان داده است [ نرم افزار مائده ].
    منبع متن : وبلاگ قرآنی جناب آقای کاکاوند
    * قطعات آموزشی مقام صبا (فرمت Rm) :
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  15. 5 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  16. #9
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض مقام سگاه(سيكا)



    گروهي زادگاه اين مقام را آذربايجان و اهل آن را از بهترين اجرا کنندگان سه گاه مي دانند، اما به مرور زمان اين مقام درساير سرزمين هاي هم جوار گسترش پيدا کرده و به دليل ويژگي منحصر به فرد لحني خود، در ميان عرب زبانان جايگاه ويژه و مناسبي براي خود کسب کرده و با گذشت زمان، رنگ و بوي عربي به خود گرفته است ؛ به نحوي که هم اکنون يکي از مقامات اصيل و نام آشنا در ميان مقامات و الحان قرآن کريم است.

    استادان لحن، سه گاه را گل سرخ و نگين مقامات و در مباحث زيباشناسي اين مقام را به دليل حلاوت در دل نشيني، برانگيزاننده ي حس محبت، عشق و سوز دل معرفي مي کنند [نرم افزار مائده].
    استاد محمد رفعت که به واسطه ي نبوغ ذاتي اش در خلق الحان و اصوات، بنيانگذار سبک جديد و رايج در تلاوت قرآن کريم [عربي القباني، 102:1377] و ميان قاريان مشهور جهان، به « قيثاره السماء » يعني گيتار آسمان [قاسم احمد، 34:1374] ملقب شده است، در اجراي مقام سه گاه اجراهاي استادانه اي دارد [نرم افزار مائده]. از ديدگاه استادان لحن، اين مقام گونه هاي ديگري نيز دارد، از جمله سه گاه حزام که استاد مصطفي اسماعيل درقرائت سوره هاي لقمان، نازعات و علق آن را با استادي تمام اجرا کرده است [پيشين].
    آن چه از تلاوت قاريان بزرگ و رهنمود استادان لحن به دست مي آيد، آياتي با مضامين عشق، وعده ي الهي، بشارت، مغفرت، صفات مؤمنان، استجابت دعا و پيروزي، بهترين محل هاي اجراي مقام سرور آفرين سه گاه هستند. نکته ي مهمي که لازم به ذکر است اين که، اين مقام با جرياني آرام و پرسوز آغاز مي شود و با انتقال احساسات عالي، توجه شنونده را به خود جلب ميکند [پيشين].
    به طور معمول، قاريان بزرگ اين مقام را پس از حجاز مي خوانند، [مجموعه نرم افزارهاي آموزشي آشنايي با دستگاه ها و نغمات قرآني]. ولي مي توان قبل و بعد از اين مقام، از حجاز و هم چنين چهار گاه استفاده کرد و ترکيب سه گاه با مقامات رست، صبا و نهاوند جايز است [ملاتقي، 110:1381]. اما استادان لحن توصيه کرده اند که اين مقام پس از مقامات رست، حجاز، نهاوند و چهارگاه اجرا شود [نرم افزار مائده].
    منبع متن : وبلاگ قرآنی آقای کاکاوند
    * قطعات آموزشی مقام سه گاه :
    1 - سوره شمس - أبو العينين شعيشع
    2 - سوره حجرات و ق - الشحات محمد أنور 3 - سوره بلد - الشحات محمد أنور
    4 - سوره ق - راغب مصطفى غلوش 5 - سوره شمس - راغب مصطفى غلوش
    6 - سوره بقرة - سعيد عبد الصمد الزناتي 7 - سوره نساء - شعبان عبد العزيز الصياد
    8 - سوره شمس - عبد الباسط عبد الصمد 9 - سوره مريم - عبد الفتاح الطاروطي
    10 - سوره ابراهيم - كامل يوسف البهتيمي 11 - سوره شعراء - محمد الليثي
    12 - سوره مريم - محمد الليثي 13 - سوره علق - محمد صديق المنشاوي
    14 - سوره واقعة - محمد صديق المنشاوي 15 - سوره اسراء - محمد صديق المنشاوي
    16 - سوره فتح - محمد محمود الطبلاوي 17 - سوره مريم - محمد محمود الطبلاوي
    18 - سوره فرقان - محمود علي البنا 19 - سوره علق - مصطفى إسماعيل
    20 - سوره غافر - محمد صديق المنشاوي 21 - سوره قمر - أبو العينين شعيشع
    22 - سوره بقرة - سيد متولي 23 - سوره مؤمنون - محمد صديق المنشاوي
    24 - سوره كهف - ياسر الشرقاوي 25 - سوره نجم - محمد صديق المنشاوي
    26 - سوره فصلت - محمد صديق المنشاوي 27 - سوره هود - محمد صديق المنشاوي
    28 - سوره طه - سيد متولي 29 - سوره غافر - محمد صديق المنشاوي







    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  17. 6 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  18. #10
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض مقام چهارگاه


    اين مقام ترکيبي از نغمات ماهور، چهارگاه و چند مقام فرعي و کوچک ديگر است. نغمه ي ماهور نقش بسيار مهمي در اين مقام ايفا مي کند [پيشين]، چون گوشه هايي از ماهور به چهار گاه ختم مي شود که در تلاوت بسيار زيبا جلوه مي کند [رجب نژاد، 37:1379]. چهارگاه از دو واژه ي چهار و گاه به معناي چهارمين محل توقف يا چهارمين زمان تشکيل شده و عده ي بسياري از استادان لحن معتقدند، به وجود آمدن چهارگاه، با رعد و برق آسمان مرتبط است.
    به هر حال، اين نغمات از هرجا که برخاسته اند، امروزه در ميان اعراب رنگ و بوي عربي به خود گرفته و به عجم معروف اند. اعراب معتقدند، عجم مقامي است درخشان و پاک که با جوشش و عظمت و هيجان خود، شور و شوق جواني را در انسان ايجاد مي کند و به ارائه ي شبه تحريرها که نقش مهمي در اين مقام دارند، تأکيد مي کنند. مهم ترين محل هاي اجراي اين مقام در آياتي با مفاهيم خدا، بهشت، توبه، معجزات پيامبران، دعا و درخواست و نيز حرکت و مبارزه، مي توان بهره جست و از تأثيرات مهم آن مي توان به ايجاد شور، شوق و هيجان در شنونده اشاره کرد [نرم افزار مائده].
    از ميان قاريان مشهور دنيا، استاد شحات محمد انور که درتلاوت داراي سبک «تأليف بديع » [تهراني، 1374: 70]دارد ، برخلاف بيش تر قاريان حال حاضر که سبک تأليف تقليد دارند، استاد اجراي اين مقام است[ ملاتقي، 1381 :151] . بر اساس توصيه ي استادان لحن و اجراي اکثر قاريان بزرگ دنيا، بهتر آن است که اين مقام را پس از مقامات رست و سه گاه تلاوت کنيم؛ هر چند که مرحوم عبدالباسط پس از مقام حجاز و مرحوم منشاوي پس از بيات و نهاوند وارد اين مقام شده اند[نرم افزار مائده]. ترکيب اين مقام با صبا، جايز است ومي توان آن را با مقامات بيات، رست و سه گاه همراه کرد [ملاتقي، 1381 :111].
    منبع متن : وبلاگ قرآنی آقای کاکاوند
    * قطعات آموزشی مقام چهارگاه :
    1 - سوره نمل - الشحات محمد أنور
    2 - سوره غافر - عبد الباسط عبد الصمد
    3 - سوره يوسف - مصطفى إسماعيل
    4 - سوره كهف - ياسر الشرقاوي
    5 - سوره إسراء - شحات محمد أنور
    6 - سوره نحل - محمد صديق المنشاوي
    7 - سوره الرحمن - راغب مصطفى غلوش


    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  19. 5 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  20. #11
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض


    اختصاصی تنغیم / در گذشته هاي دور در منطقه اي به نام حجاز در شبه جزيره ي عربستان، صحرانشينان در طي مسافت هاي طولاني، سوار بر شتر مي شد و تحت تأثير نوع راه رفتن اين حيوان، نغمات خاصي را با خود زمزمه مي کردند. با گذشت زمان، بر وسعت اين نغمات..
    افزوده شد و به دليل منحصر به فرد بودن اين نغمات، اعراب نام حجاز را براين نغمات گزاردند. استادان لحن اعتقاد دارند، حجاز يادآور ناله ي برخاسته از غم و هجراني است که حوادث گذشته را به تصوير مي کشد و انسان هاي متأثر از آن را به يکي شدن، چاره انديشي و تفکر فرو مي برد و در اين غم عميق، شور و شعف با احساسات عالي و حزين آميخته مي شود. قاري توانا مي تواند در اجراي اين مقام يکپارچگي، اتحاد و آرزو براي بشر را به تصوير بکشد. حجاز در آياتي با مضامين بشارت و انذار، نعمات خداوند،تذکر و يادآوري، جملات امري و توصيه اي، خلقت جهان هستي و موجودات و نيز فراخوان عمومي قابل اجرااست [ پيشين ].
    حجاز در آغاز با جرياني ملايم و روان همراه است و هر گونه تکلف در اجرا از تأثير گزاري آن مي کاهد. اين مقام گوشه هايي دارد از جمله: کارکرد، کار، دوکا، غطا، زنکران، نوي، اصفهان، کرد، رمل، و منصوري [ عربي القباني، 42:1377 ].
    بعضي گوشه ي گالگور را نيز به عنوان زيرشاخه ي حجاز آورده اند [ رجب نژاد، 37:1379]. با بررسي اجراي قرائت قاريان بزرگ جهان و توصيه ي استادان لحن بهتر است اين مقام را پس از مقامات بيات، صبا و سه گاه تلاوت کنيم [ نرم افزار مائده ]. مقام حجاز را مي توان با مقامات رست و صبا ترکيب کرد [ ملاتقي، 108:1381 ].
    از ميان قاريان مشهور جهان، « شهيد القراء » [ قاسم احمد، 36:1374 ] يعني استاد محمد صديق منشاوي، در اجراي مقام حجاز مهارت و استادي فوق العاده اي از خود به نمايش گزارده است [ ملاتقي، 151:1381 ].
    منبع متن : وبلاگ قرآنی جناب آقای کاکاوند
    و اما از جمله مواردی که تعجبمان را به همراه داشت این بود که در مکتب مصری ، جنس دوم مقام حجاز را هم نهاوند می توان خواند و هم رست . برای درک بهتر شما 6 قطعه موسیقیال این مقام را تقدیمتان می کنیم .

    دریافت قطعه موسیقیال مقام حجاز - قطعه اول
    دریافت قطعه موسیقیال مقام حجاز - قطعه دوم
    دریافت قطعه موسیقیال مقام حجاز - قطعه سوم
    دریافت قطعه موسیقیال مقام حجاز - قطعه چهارم
    دریافت قطعه موسیقیال مقام حجاز - قطعه پنجم
    دریافت قطعه موسیقیال مقام حجاز - قطعه ششم


    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  21. 5 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  22. #12
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  23. 4 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  24. #13
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    بحث انتقال از مقامی به مقام دیگر ، از جمله مواردی است که ذهن قراء را زیاد به خود درگیر می کند . اینکه از کدام نت مقام "x" میتوان به مقام "y" ورود کرد .. در حالیکه اولا انتقال از لحاظ موسیقایی درست باشد و ثانیا ببار عاطفی و معنایی خوبی هم داشته باشد سوالی است که خیلی ها دنبالش هستند . در این فایل صوتی که تقدیم خواهد شد استاد ابوالقاسمی در مورد پرده های مناسب برای انتقال مقامات سخن گفته و آنها را اجرا کرده است . البته ایشان نیز بیشترین تاکیدش به انتقال از طریق نت پنجم مقامات (غماز) است .

    قطعه آموزشی نحوه انتقال مقامات موسیقایی مورد استفاده در تلاوت قرآن کریم - استاد ابوالقاسمی - 12 دقیقه

    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  25. 4 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  26. #14
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض


    این پست مربوط به آموزش موسیقی مقامی ایران توسط استاد دکتر جواد مسگری ااست که در تلاوت قرآن کاربرد دارند . کلیه قطعات بر روی دعاهای معروف از کتاب مفاتیح الجنان اجرا شده است . این قطعات الگوی مناسبی از مقام هایی مثل ابوعطا ، افشاری ، چهارگاه ، اصفهان و ... می باشد که
    هدف این مجموعه استفاده از مقامات ایرانی در تلاوت ، ادعیه ، موشحات و .. است .


    1 - چهارگاه
    2 - ابوعطا
    3 - افشاری
    4 - بیات ترک
    5 - دشتی
    6 - اصفهان
    7 - همایون
    8 - ماهور
    9 - نوا
    10 - راست
    11 - سه گاه
    12 - شور




    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  27. 4 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  28. #15
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست
    ویرایش توسط محمود شحات : شنبه ۱۲ مرداد ۹۲ در ساعت ۲۰:۵۴
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  29. 4 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  30. #16
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض آموزش صوت و لحن در بيست و دو جلسه توسط استاد شاهميوه

    در این جلسات آموزشی شما خواهید آموخت که اساس صوت و لحن به چه معناست و اصول اولیه تلاوت قرآن کریم را چه مفاهیمی از صوت و لحن مبنا هستند . این کلاسها توسط استاد حاج رضا شاه میوه اصفهانی تدریس و به همت سازمان تبلیغات اسلامی منتظر شده است .
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  31. 4 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  32. #17
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    در یکی از جلسات آموزش قرآن ، استاد ابوالقاسمی به یکی از قراء که در اتخاذ پرده شروع تلاوت غالبا اشتباه داشت مدلی را آموزش دادند که از طریق آن ، وی توانست تلاوتش را روی درجه مناسب استوار کند ..
    ردیفی که در این فایل استفاده شده است اکتاوی بوده و طبق مدلاسیون استاد مصطفی اسماعیل (بیات-رست-بیات) انجام گرفته است . استاد ابوالقاسمی به صورت نفس به نفس با آن قاری کار کرد تا به درجه ای که مناسب صدای وی بود رسید . قاری متعلم که از برادران روحانی هم بود چنان از استقرار تلاوتش بر روی پرده خوب و متناسب با توانایی هایش خوشحال بود که صدای بلند "احسنت" اش خطاب به استاد ابوالقاسمی همه حضار و از جمله حاج احمد را دقایقی خنداند . مناسب دیدیم این چند دقیقه تلاوت آموزشی را تقدیم دوستان عزیز کنیم . شاید برای برخی از دوستان مفید فایده قرار گیرد .

    قطعه آموزش روش اوج گیری - استاد ابوالقاسمی - 19 دقیقه




    منبع سايت قرآني تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  33. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  34. #18
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض معرفي كتاب معماري تلاوت تاليف استاد شاهميوه

    یقيناً هنر تلاوت را مي*توان اصيل*ترين و جذاب*ترين هنر اسلامي به شمار آورد كه در تمامي بلاد اسلامي داراي طرفداران و علاقمندان بي*شماري است. اين هنر با تمامي عظمت و وسعت خود آنچنانكه شايسته نام آن است به جهانيان معرفي نشده است. بي*ترديد تلاش*هاي استاد غلامرضا شاه ميوه در ساليان اخير از جمله اقداماتي است كه در اين خصوص انجام گرديده است...
    تاليف آثاري همچون "هنر تلاوت" و "معماري تلاوت" گامهاي موثري را در شناساندن و معرفي اين هنر به علاقمندان برداشته است.پس از انتشار هنر تلاوت كه با هدف تجزيه و تحليل ابعاد اين هنر و با رويكردي نظري در چهار فصل صوت شناسي، نغمه شناسي، مباني شناسي و سبك شناسي به رشته تحرير درآمده بود. كتابي ديگر به عنوان معماري تلاوت با رويكردي كاملاً عملي موضوع تلاوت قرآن را از منظري ديگر مورد بررسي قرار داده است.
    از مقدمه اين كتاب چنين بر مي*آيد كه نگارنده معتقد است تلاوت قرآن به سان يك ساختمان زيبا و هنري است كه براي بنا كردن آن، بايد انگيزه، نقشه، برنامه، فن، مصالح، سليقه و ذوق را در جاي خود بكار گرفت تا حاصل آن خلق اثري جاودانه توسط قاري باشد. براين اساس وي در اين كتاب به بازشناسي مراحل و منازل حركت قاري به سوي تكامل از نقطه آغازين تا رسيدن به مرحله قاري معناگرا و تاثيرگذار است. اگر كتاب هنر تلاوت بيشتر معطوف به معرفي شناسنامه خود "هنر تلاوت" به عنوان هنري عميق و اسلامي و بيان ابعاد موسيقايي آن است. در معماري تلاوت تلاش گرديده تا منازل سير و سفر قاري تا مقصد پاياني كه رسيدن به قرائتي معناگرا و اثربخش است به خوبي مشخص و تبيين شود.
    نويسنده اعتقاد دارد در كشوري مانند مصر به دليل برخورداري از پيشينه تاريخي قابل توجه در هنر تلاوت و شكل گيري نهادهاي لازم از صدها سال پيش، تكليف هر كس مشخص بوده و يك جوان يا نوجوان علاقمند به هنر تلاوت به خوبي مي*داند چه مراحلي را براي رسيدن به جايگاه "قاري ممتاز" طي نمايد. گرچه طي اين مراحل حتي در كشوري مانند مصر هم الزاماً منجر به رسيدن به چنين جايگاهي نمي*شود اما لااقل مسيري كاملاً روشن در مقابل ديدگان افراد علاقمند به هنر تلاوت وجود دارد درحاليكه در كشور ما به دلايل مختلف و متعدد چنين موضوعي صدق نمي*كند و معلوم نيست يك جوان علاقه*مند به تلاوت كه داراي استعداد لازم نيز هست بايد از كجا آغاز كرده و چه مراحلي را پشت سر گذارد؟
    براين اساس مولف: هفت مرحله يا گام اساسي را معرفي نموده و معتقد است هر قاري كه مي*خواهد به نقطه كمال در اين فن شريف دست يابد ناچار از طي اين مراحل هفت گانه است. هر چند ممكن است در ابتداي كار خود برخي از مراحل را سپري كرده و يا نياز به تجديدنظر در برخي ديگر داشته باشد.
    گام اول: هدف*گذاري با تكيه بر نيت خالص و درست
    در اين مبحث نويسنده با اشاره به روايات معصومين(ع) برخورداري قاري از انگيزه درست و نيت پاك را مهمترين رمز موفقيت وي دانسته و محصول چنين انگيزه*اي را نيل به تفكر حرفه*اي به معناي مثبت آن و برنامه ريزي جدي و درست براي رسيدن به اهداف بزرگ مي*داند.
    گام دوم: تلمذ و شاگردي
    نويسنده در اين بخش با اشاره به اقتضاء هنر تلاوت كه هنري تقريباً شفاهي و سينه به سينه است. نهادينه شدن تفكر شاگردي و زانوي ادب در مقابل استاد بر زمين زدن را از ضروريات اين هنر دانسته سپس به بيان نقطه نظرات خود درخصوص ويژگيهاي يك استاد ايده آل و مسأله تنوع اساتيد در مراحل مختلف آموزش پرداخته است.
    گام سوم: خودشناسي صوتي
    يقيناً مقدمه پرداختن به هر هنر تنغيمي آگاهي از توانمنديهاي صوت فردي است كه قصد دارد در آن هنر به فعاليت بپردازد. دست يابي به يك خودشناسي صوتي براي چنين فردي امري ضروري است و چنين موضوعي تنها تحت نظر استاد صاحب نظر و باتجربه امكان پذير است در اين بخش نويسنده به ارايه راهكارهايي براي اين موضوع پرداخته است.
    گام چهارم: تقليد
    در اين مبحث وي با اشاره به لزوم تقليد اصولي و درست در هنر تلاوت به بيان پيش نيازهاي تقليد،* معيارهاي قاري الگو و نيز تلاوت الگو، اصول تقليد صحيح و در نهايت رابطه تقليد با انتخاب سبك پرداخته است.
    گام پنجم:
    نگارنده با بيان لزوم اصل تمرين براي يك قاري، در اين مبحث ابتدا كليه نقاط ضعف و ايراداتي كه ممكن است در كار يك قاري وجود داشته باشد را احصاء نموده و سپس به روشهاي تمريني مناسب براي رفع نواقص و ايرادات موجود در زمينه*هاي مختلف از جمله صدا، لحن و اداء اشاره نموده است.
    گام ششم: فراگيري دانش*ها و مهارت*هاي مورد نياز
    در اين بخش، مولف به بيان آنچه مورد نياز يك قاري قرآن براي نيل به مدارج عالي در فن تلاوت است اعم از علوم، دانش*ها و مهارت*هاي لحني مي*پردازد.
    گام هفتم: ايجاد خشوع و معناگرايي در تلاوت
    آخرين مبحث اختصاص به مهم*ترين و اساسي*ترين موضوع در هنر تلاوت يعني خشوع و معنويت در تلاوت دارد. از ديدگاه نويسنده بخشي از اين معناگرايي را بايد درخلقيات و منش قاري جستجو كرده؛ بخش ديگر را در توجه وي به مفاهيم در هنگام تلاوت و استفاده از فنون القاء معنا همچون مواكبه - تشويق و اشباع تطبيق نغمي - انتقال فضاء و... دنبال نمود.
    از جمله ويژگيهاي كتاب حاضر اين است كه نگارنده در هر بخش موارد مهم و كاربردي در قالب نكته*ها را مطرح و شمارش نموده است. مجموعه نكات مطروحه در 50 نكته در پايان كتاب تحت عنوان نكات كليدي كتاب در يك نگاه آورده است. از آنجا كه كتاب حاضر و همچنين كتاب هنر تلاوت بعنوان منابع درسي در نظام آموزشي برخي از مراكز دانشگاهي و نيز سازمان دارالقرآن الكريم كشور منظور گرديده مطالعه اين كتب را به كليه قاريان و نيز اساتيدي كه در امر تعليم و پرورش قراء جوان فعاليت دارند توصيه مي*كنيم.
    * كتاب مذكور در 207صفحه و شمارگان 5000 نسخه براي اولين بار در سال1389 توسط انتشارات تلاوت وابسته به سازمان دارالقرآن الكريم كشور چاپ و منتشر شده است.

    منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  35. 4 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  36. #19
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    خواهشا هر كي چيز بدرد بخوري برا آموزش داره بذاره
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  37. کاربر روبرو از پست مفید محمود شحات تشکر کرده است .


  38. #20
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    مقام سوزناک از جمله مقاماتی است که با وجود اینکه مثل همه از دو جنس (رست -حجاز) تشکیل شده است اما روی فواصل 3 و 4 و 5 آن میتوان ثلاثی سه گاه را یافت . یعنی در واقع بویی از سه گاه را هم میتوان از آن استشمام کرد . البته باید اضافه کنم که نغمه سه گاه برخلاف سایر مقامات ثلاثی است ...
    یعنی با سه پرده اول نیز شخصیت مقام سه گاه شکل می گیرد . از جمله مثالهایی که میتوان از نغمه سوزناک در هنر تلاوت قرآن کریم آورد ، شیوه اوج گیری استاد شحات محمد انور (رحمه الله علیه) است که غالبا از مقام سوزناک برای اوج گیری و انتقال از درجه پنج بیات به درجه اول مقام رست استفاده می کند .
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  39. 4 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  40. #21
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    مقام ماهور یکی از محبوبترین مقامات رایج در تلاوت قرآن کریم در ایران است . دلیل این امر ، علاقه بسیار زیاد ایرانیها به این نغمه است . طراوت و تازگی مقام ماهور همراه با حزن و قدرت خاطره انگیز بودن باعث شده تا تاثیرگذاری دوچندانی بر مستمع داشته باشد ...
    همانطور که مشاهده می کنید نغمه ماهور از ترکیب دو مقام رست و عجم به وجود می آید . و فرقش با مقام چهارگاه این است که جای دو جنس تشکیل دهنده دو مقام با هم عوض می شود . ( ماهور : رست - عجم و چهارگاه : عجم - رست). یادم می آید در اوایل شروع حرفه ای هنر تلاوت ، برای هر کدام از مقامات نشانه ای را حفظ کرده بودم که وقتی میخواهم آن مقام به ذهنم بیاید از آن آهنگ کمک بگیرم . آن موقع ، سرود "کجایید ای شهیدان خدایی" را برای ماهور حفظ کرده بودم و این آهنگ ، برایم نشانی بود تا به کمک آن ، بتوانم در این مقام بخوانم .



    دریافت قطعه موسیقیال آموزشی مقام ماهور - قطعه اول
    دریافت قطعه موسیقیال آموزشی مقام ماهور - قطعه دوم
    دریافت قطعه موسیقیال آموزشی مقام ماهور - قطعه سوم
    دریافت قطعه موسیقیال آموزشی مقام ماهور - قطعه چهارم
    دریافت قطعه موسیقیال آموزشی مقام ماهور - قطعه پنجم




    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  41. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  42. #22
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    نغمه نکریز ، مقامی است که در دل مقام نهاوند قرار دارد ولی بوی حجاز میدهد . یعنی شروع مقام از نهاوند و پایانش در مقام حجاز است . در این پست قصد داریم توضیحات استاد شاه میوه در مورد مقام نکریز را به همراه قطعات موسیقی آن تقدیم کنیم . اضافه بر این ، توضیحات ایشان در مورد چگونگی ترکیب این مقام (نکریز) با مقام رست نیز در میان فایلها آمده است ..

    1 - توضیحات استاد شاهمیوه در مورد مقام مقام نکریز
    2 - قطعه آموزشی اول در مقام نکریز
    3 - قطعه آموزشی دوم در مقام نکریز
    4 - قطعه آموزشی سوم در مقام نکریز
    5 - قطعه آموزشی چهارم در مقام نکریز
    6 - قطعه آموزشی پنجم در مقام نکریز
    6 - توضیحات استاد شاهمیوه در مورد ترکیب مقام نکریز - رست
    7 - قطعه موسیقی ادیت شده اول در مقام نکریز
    8 - قطعه موسیقی ادیت شده دوم در مقام نکریز
    9 - قطعه موسیقی ادیت شده سوم در مقام نکریز
    10 - قطعه موسیقی ادیت شده چهارم در مقام نکریز


    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  43. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  44. #23
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    مقام کرد از جمله مقام هایی است که از محبوبیت زیادی بین قراء برخوردار است . حزن زیاد و آسانی ترکیب آن با مقام هایی چون حجازکار ، نهاوند ، چهارگاه و .. باعث شده قاریان قرآن کشورمان استفاده زیادی ..
    از این مقام داشته باشند . علی الخصوص که شنیدم مقام کرد را از استاد محمود رمضان با ترکیب حجاز آهنگی دلچسب میابند .برای یادگیری بهتر این مقام پیشنهاد می کنیم از آنها برای مدت کوتاهی به عنوان زنگ خور موبایل استفاده کنید تا هرچه بهتر در ذهنتان جا باز کند .


    1 - قطعه آموزشی مقام کرد

    2 - قطعه آموزشی مقام کرد

    3 - قطعه آموزشی مقام کرد
    4 - قطعه آموزشی مقام کرد
    5 - قطعه آموزشی مقام کرد
    6 - قطعه آموزشی مقام کرد
    7 - قطعه آموزشی مقام کرد




    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  45. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  46. #24
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    استاد محمود شحات در مقام كرد

    محمود شحات در مقام کرد
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  47. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  48. #25
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    اختصاصی تنغیم / مقام بیات شوری از جمله مقاماتی است که در تلاوت قرآن و به خصوص در دقایق ابتدایی تلاوتها استفاده زیادی دارد . این مقام از ترکیب دو مقام حجاز و بیات تشکیل شده است . به این شکل که جنس اول حجاز و جنس دوم بیات است . استفاده از این مقام در تلاوت استاد مصطفی اسماعیل استفاده زیادی دارد ...

    استاد مصطفی اسماعیل هم در ابتدای تلاوتش و هم بعد از استقرار در درجه صوتی اکتاو بالاتر از آن استفاده می کند . در این پست قصد داریم شما را با قطعات موسیقیال این مقام آشنا کنیم .
    1 - توضیحات استاد شاهمیوه در مورد مقام بیات شوری
    2 - قطعه آموزشی اول در مقام بیات شوری
    3 - قطعه آموزشی دوم در مقام بیات شوری
    4 - قطعه آموزشی سوم در مقام بیات شوری
    5 - قطعه آموزشی چهارم در مقام بیات شوری


    منبع سايت تنغيم
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  49. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  50. #26
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  51. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  52. #27
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    اينم يه آموزش ساده و روان ديگه از مقام هاي سه گاه و رست كه توسط يكي از دوستان عزيزم پر شده

    رست خواني

    سه گاه خواني
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  53. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  54. #28
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط مادرم زهراء نمایش پست اصلی
    من کشته مرده نهاوندم
    منم همينطور
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  55. کاربر روبرو از پست مفید محمود شحات تشکر کرده است .


  56. #29
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    مقطع بي نظير و فوق العاده و شاهكار و... از قربونش برم محمود شحات در مقام بيات


    دریافت


    اگه از دستش داديد نصف عمرتون ب فنا!
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  57. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


  58. #30
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۹
    محل سکونت
    کربلا خونمه...از چی دل بکنم...حق دارم که بگم...با تو هموطنم
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    1,341
    امتیاز : 10,191
    سطح : 67
    Points: 10,191, Level: 67
    Level completed: 36%, Points required for next Level: 259
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social10000 Experience PointsTagger Second ClassCreated Album picturesVeteran
    تشکر کردن : 1,102
    تشکر شده 2,189 در 863 پست
    مخالفت
    2
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    اينم برا مصطفي اسماعيليا!

    آموزش نغمه ي بيات نوا با صداي استاد مصطفي اسماعيل

    استاد مصطفی اسماعیل در اکثر تلاوت های خویش از مقام بیات نوا استفاده می کنند. بیات نوا در تلاوت استاد بسیار پرکاربرد بوده و ایشان در این مقام، مانورهای لحنی زیاد و متنوعی را به نمایش می گذارند. در ردیف های ابتدایی تلاوت، ایشان معمولاً از این مقام استفاده می کنند. جایگاه استفاده از این مفام در ابتدای تلاوت ایشان بعد از اجرای بیات دوکا می باشد. ایشان تلاوت های خویش را معمولاً و اکثراً با بیات دوکا ابتدا کرده اند. پس از اجرای این مقام وارد بیات نوا و سپس بیات حسینی می شوند. در بررسی هایی که بنده انجام داده ام به ندرت ایشان تلاوت خویش را با بیات کرد و یا بیات عجمی آغاز نموده اند. بیات نوا در تلاوت ایشان تقریباً یک عنصر همیشه ثابت می باشد. در زیر به چند قطعه بیات نوا که در ردیف های ابتدایی تلاوت های استاد اجرا شده است توجه شما را جلب می کنم. امیدوارم استفاده های لازم را ببرید. موفق باشید.
    =================================================

    منبع پايگاه قرآني و آموزشي شفا
    خب تو تعریف کن از خویش و ز ما هوش ببر
    صبح خلقت نه، بگو از شب قبلش چه خبر؟!

  59. 3 کاربر از پست مفید محمود شحات تشکر کرده اند .


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1