کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 19 , از مجموع 19
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض مهدویت و امام زمان در ادیان مختلف

    هردین ومکتبی برای خودش یه منجی داره نظر بقیه ادیان درمورد حضرت مهدی (عج)ونام ایشون دربقیه ادیان ومکاتب رو اینجا ذکر کنید ممنون

  2. 4 کاربر از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده اند .


  3. #2
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    اسامی مبارک امام مهدی در کتب مذهبی ودیگر ادیان امده که برخی اینهاست که توضیح مفصل داده خواهد شد.صاحب درصحفحضرت ابراهیم /قائم در زبور سیزدهم /قیدمو درتورات به لغت ترکوم/ماشیع-مهدی بزرگ-درتورات عبرانی /مهمید اخر درانجیل /سروش ایزد در زمزم زرتشت /بهرام در ابستاق زندوپازند /بنده ی یزدان در زند وپازند /لندبطاوا درهزارنامه ی هندیان




  4. 3 کاربر از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده اند .


  5. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    شماخیل در ارماطس /خوراند در جاویدان /خجسته در کندرال فرنگیان /خسرو در کتاب مجوس /میزان الحق درکتاب اثری پیغمبر /پرویز درکتاب برزین آذرفارسیان /فردوس اکبر درکتاب قبروس رومیان /کلمه الحق درصحیفه ی اسمانی /لسان الصدق در صحیفه اسمانی /صمصام الاکبر در کندرال /بقیه الله درکتاب دوهر /قاطع درکتاب قنطره




  6. 3 کاربر از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده اند .


  7. #4
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    منصور در کتاب دیدبراهمه /ایستاده در کتاب شاکمونی /ویشنو درکتاب ریگ ودا /فرخنده درکتاب وشن جوک /راهنما درکتاب پاتیکل /پسر انسان در عهد جدید(اناجیل وملحقات ان )/سوشیانس در کتاب زند /هومومن یسن در کتب زرتشتیان /فیروز در کتاب اشعیای پیامبر /خرد شهر ایزد درکتاب شابوهرگان کتاب مقدس مانویه




  8. 3 کاربر از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده اند .


  9. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    انتظار مسيحا در آيين يهود
    مؤلّف: جوليوس گرينستون مترجم: حسين توفيقى
    ناشر: مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب

    این مقدمه ای بر مصلح یهود
    عصر زرّين بنى‏اسرائيل در آينده
    انديشه انتظار مسيحا ماهيتاً يهودى است. اقوام عصر قديم، بر اثر نوميدى از وضع موجود و بى‏توجّهى به آينده، به گذشته خويش مى‏باليدند و كمال شادكامى اجتماعى و ملّى را در آن مى‏ديدند. گونه‏اى از اين گذشته‏گرايى را چكامه‏سرايان يونانى و رومى »هِسْيود« Hesiodو »اُويد« Ovidماهرانه ترسيم و توصيف كرده‏اند. اين دو تن براى جهان پنج دوره و پنج نژاد پياپى قائل شده، مى‏گفتند: انسانها در نخستين دوره كه »عصر زرّين« ناميده مى‏شود، شادمان و به دور از درد و رنج، بى‏كشت و كار از محصولات زمين بهره مى‏بردند. مردن ايشان نيز به شكل خواب بى‏رؤيايى بود كه در طىّ آن به بزم فرشتگان نگهبان جهان پر مى‏كشيدند. در سوى ديگر اين طيف، واپسين‏دوره يا »عصرآهنين« وجود داشت كه‏از همه آشفته‏تر بود وآن‏دو چكامه‏سرا در آن روزگار مى‏گذراندند. نشانى از اين انديشه را در تعبيرى مى‏يابيم كه هنوز هم در زبان انگليسى رواج دارد: "the good old times")روزگار خوش باستان(.
    يهوديان نيز به‏عنوان قومى ديندار و معتقد به اينكه جهان‏را موجودى خوب وكامل آفريده، كمال را در آغاز آفرينش قرار مى‏دادند و مى‏گفتند نخستين انسان كه مستقيماً به دست خدا آفريده شده، لزوماً بايد كامل و كامروا باشد. اين انديشه با اينكه خود باورهايى‏را در برخى اديان ديگر پديد آورده است، در الهيّات يهودى نقش مهمّى ندارد؛ تاآنجا كه رَبّانيون يهود در خيال‏بافيهاى خود در كتاب »تَلْمود« به مسأله »سقوط بشر« چندان توجّه نكرده وبه آدم ازهمان ابتدا كه در فردوس به‏سر مى‏برد، گناهان كبيره‏اى را نسبت داده‏اند.(1) يهوديان كاميابى و فضيلت را نه در دوران طلايى گذشته، بلكه درآينده و »واپسين روز« كه تعبير دلپذير انبيا و حكيمان بود، مى‏جويند.اين عبارت كتاب مقدّس ميان يهوديان رايج بود: »اگرچه ابتدايت صغير مى‏بود، عاقبت تو بسيار رفيع مى‏گردد« )ايّوب2).(7:8)بررسى‏تاريخ قديم‏بنى‏اسرائيل‏اين‏مو ضوع‏راروشن‏ترمى‏كند.




  10. کاربر روبرو از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده است .


  11. #6
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    گذشته تاريك قوم

    درواقع، هيچ پيروزى‏شكوهمند يا كشورگشايى غرورآفرينى آغازگر زندگى جمعى قوم يهود نيست. حوادثى كه در نخستين برگ از تاريخ يهود ثبت شده و خاطرات قوم پيرامون جوانب مختلف زندگى مشايخ، يعنى اجداد قديم آنان را بازگو مى‏كند، به هيچ وجه باغ و بستانى را نشان نمى‏دهد. هر يك از آنان به ترك سرزمين پدرى و آوارگى در كشورهاى بيگانه مجبور و محكوم مى‏شود. هر كدام از ايشان مورد بدگمانى قرار مى‏گيرد و فراعنه قديم، فلسطينيان، اشراف و حتى چوپانهاى بى‏سر و پا براى ايشان خطّ و نشان مى‏كشند. پس از چندى، دوران بندگى و بيگارى وحشتناك قوم براى مصريان فرا مى‏رسد، چيزى كه روحيه آنان را يكسره در هم مى‏شكند.




  12. کاربر روبرو از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده است .


  13. #7
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    آرمان قيام يك منجى

    بسيار طبيعى‏است‏كه‏قومى بااين‏گذشته تيره و تار در انتظار آينده بهترى باشد و پايان رنجهاى‏خودرا در آن بجويد. به همين علّت هنگامى كه موسى به عنوان يك منجى ميان ايشان برخاست، آنان در پذيرفتن او درنگ نكردند.(3) اين آرمان كه در دوران ابتلا پا گرفت، باگذشت‏زمان درژرفاى جان‏قوم رشدوتحوّل يافت‏ومتناسب با محيط وشرائط داخلى‏به‏اشكال گوناگونى درآمد، ولى‏هرگز به طور كامل‏از ايشان‏جدا نشد.
    سرانجام، وعده‏اى كه به مشايخ، يعنى اجداد قديم داده شده بود، تحقّق يافت و بنى‏اسرائيل پس از سركوبى سكنه بومى فلسطين به ميراث آنان كه بدان چشم دوخته بودند، پا نهادند. اينجا نيز آرامش داخلىِ اين قوم بر اثر تهاجم قبائل همجوار پيوسته بر مى‏آشفت.




  14. کاربر روبرو از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده است .


  15. #8
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    نجات بخشى »داوران« و پادشاهان

    گفته مى‏شود كه بنى‏اسرائيل در زمان تنگى به درگاه خداوند نيايش مى‏كردند و او يك »داور« يا منجى را مى‏فرستاد كه تا چندى دشمن را پس مى‏راند و بساط آرامش را بر زمين مى‏گسترد. زمانى گذشت و يورشهاى اقوام بيگانه چنان پيوسته و پياپى شد كه »داوران« يا سرداران موقّت از پس آن بر نمى‏آمدند و اين اميد در دل قوم قوت گرفت كه آنان تنها با تشكيل يك ملت متّحد تحت رهبرى يك فرمانروا خواهند توانست در برابر دشمنانى كه آنان را همچون نگين در ميان گرفته‏اند، ايستادگى كنند.
    سموئيل نبى به درخواست بزرگان قوم گوش داد، و براى آنكه با اراده عمومى مخالفت نكند، با كراهت و به طور موقّت، شائول )طالوت( را به پادشاهى بنى‏اسرائيل نصب كرد] و او را با روغن مسح و تقديس نمود تا »مسيحا« باشد[. با آنكه شائول در كتاب مقدّس »مسيح خدا« خوانده شده )كتاب اول سموئيل 6:24)، وى از ويژگيهاى اصلى يك مسيحاى واقعى برخوردار نبود. از همان آغاز، برخى بر او طعنه زده، مى‏گفتند :»اين شخص چگونه ما را برهاند؟« )كتاب اول سموئيل 27:10).




  16. کاربر روبرو از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده است .


  17. #9
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    داوود، الگوى مسيحا

    تنها با انتخاب داوود به پادشاهى بود كه آرزوى قوم براى قيام يك منجى كاملاً بر آورده شد. داوود نمونه يك پادشاه يهودى و الگوى جاودانى شخص مسيحا گرديد و در واقع، برخى از انبيا و حكيمان همو را مسيحا مى‏دانستند.(4) وى نه تنها يك قهرمان نمونه بود كه با شجاعت و بى‏باكى به جنگ دشمن مى‏رفت، امّتها را مقهور مى‏كرد و قلمرو بنى‏اسرائيل را گسترش مى‏داد، بلكه او خواننده‏اى خوش نوا، مردى خداپرست و پايه گذار همبستگى »قوم خدا« بود.





  18. کاربر روبرو از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده است .


  19. #10
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    گسترش آرمان

    يك عقيده همگانى وجود داشت كه حالت رفاه و آسايشى كه به دست داوود پديد آمده؛ تا ابد پايدار خواهد ماند و »ناتان« نبى در پيشگويى خود مبنى بر جاودانگى تخت داوود اين نظر را تأييد كرد )كتاب دوم سموئيل 16-12:7). اين باور بدان اندازه قطعى بود كه گفته مى‏شود خود داوود نيز آن را به پسرش سليمان مژده داده است )كتاب اول پادشاهان 4:2). از اينجاست كه كسى »مَزْمورى« مى‏سازد و اميدها و خاطرات قوم از دوران فرمانروايى سليمان را در آن منعكس مى‏كند:
    در زمان او صالحان خواهند شكفت و وفور سلامتى خواهد بود، مادامى كه ماه نيست نگردد. او حكمرانى خواهد كرد، از دريا تا دريا و از نهر تا اقصاى جهان. به حضور وى صحرا نشينان گردن خواهند نهاد و دشمنان او خاك را خواهند ليسيد. پادشاهان تَرشيش و جزاير هدايا خواهند آورد، پادشاهان شَبا و سَبا ارمغانها خواهند رسانيد. جميع سلاطين او را تعظيم خواهند كرد و جميع امّتها او را بندگى خواهند نمود... نام او تا ابد الآباد باقى خواهد ماند، اسم او پيش آفتاب دوام خواهد كرد. آدميان در او براى يكديگر بركت خواهند خواست و جميع امّتهاى زمين او را خوشحال خواهند خواند. )مَزامير 11-7:72 و 5).(17)
    عصر داوود و سليمان را مى‏توان دوران شكوفا شدن آرمان مسيحايى در اذهان قوم يهود دانست. آرمان ياد شده در آن زمان از گرايشى مادّى به رهايى از دشمنان ستمگر تحوّل يافت و به آرزو و اميدِ برپايى يك حكومت ملّى پا بر جا و مبتنى بر اصول اخلاقى خالص و آرمانهاى والا مبدّل گرديد.




  20. کاربر روبرو از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده است .


  21. #11
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    تجزيه فلسطين آتش شوق به مسيحا را دامن زد

    اميد مسيحايى با دو نيم شدن حكومت بنى‏اسرائيل پس از سليمان و مياندارى انبيا كه قيام خود را در اين عصر آغاز كردند، جدّى‏تر شد. انبيا نه تنها آتش شوق را در دلها روشن نگه مى‏داشتند، بلكه به توسعه دادن مفهوم مسيحا و دوران مسيحايى مى‏پرداختند، به‏گونه‏اى كه بركتهاى آن عصر، علاوه بر بنى‏اسرائيل، همه امّتهاى زمين را شامل مى‏شد. هنگامى كه تنها چند نسل از سليمان گذشته بود، آرمان نهفته سرايندگان، اهل رؤيا و افراد پاى‏بند به سنتهاى قديم آينده‏اى بود كه در آن يك اسرائيل متّحد بر جهانى درست‏بنياد سرورى خواهد كرد كه به شكوه خداى بنى‏اسرائيل و زيبايى شريعت او معترف شده است.
    شخص مسيحا كه خدا به وسيله او جهان را مبارك خواهد ساخت، در اذهان بيشترِ انبيا حاضر بود، اگرچه هنگام توصيف جلال آينده، پيوسته او را ياد نمى‏كردند. در اين عصر انديشه مسيحايى تحوّل يافت و به صورت يك اصل ثابتِ دين يهود و بخشى از خودآگاهى قوم در آمد.(6)
    اميد و گرايش به اتّحاد دو باره بنى‏اسرائيل تحت رهبرى يك پادشاه احتمالاً پس از تجزيه حكومت، هنگامى كه خاطرات خوش و دلپذير روزگار پادشاهى داوود و سليمان در اذهان قوم زنده بود، شدّت يافت و نقل مجلس واعظان و علماى اخلاق گرديد. دريغا كه از آن دوره هيچ پيشگويى در دست نيست. انبياى پيشگو هنگامى به نبوّت آغاز كردند كه 150 سال از تجزيه پادشاهى گذشته بود. مفهوم مسيحايى انبياى قديم طبيعتى محلّى و مادّى داشت و تنها به بنى‏اسرائيل و بركات مادّى مورد نياز آنان مربوط مى‏شد.

  22. کاربر روبرو از پست مفید مسافرکوچولووووو تشکر کرده است .


  23. #12
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    عاموس و هوشَع

    نخستين نبى كه پيشگوييهاى خود را نوشت، عاموس بود.(7) وى و نبىّ جوان و معاصرش هوشَع از »روز خداوند«، »روز ظلمت و فقدان نور«، روز انتقام از سامِره ]پايتخت حكومت تجزيه‏شده اسرائيل[ و از پادشاهى اسرائيل به علّت تمام خطاهايش تصاوير تاريك و ترس‏آورى ترسيم كرده‏اند. با اين وصف، هر دو نبى به تأكيد ازپادشاهىِ دو باره متّحد شده‏اى پيشگويى كرده‏اند كه در آن »بنى‏يهودا و بنى‏اسرائيل با هم جمع خواهند شد و يك رئيس به جهت خود نصب خواهند كرد« )هوشَع 11:1). اين رئيس به گفته خودِ هوشَع، »پادشاه آنان داوود« خواهد بود (5:3). پيشگويى عاموس با اين سخنان دلگرم كننده پايان مى‏يابد:
    در آن روز خيمه داوود را كه افتاده است، برپا خواهم نمود، شكافهايش را مرمّت خواهم كرد و خرابيهايش را برپا نموده آن را مثل ايام سلف بنا خواهم كرد... اسيرى قوم خود، اسرائيل را بر خواهم گردانيد. ايشان شهرهاى مخروب را بنا نموده، در آنها ساكن خواهند شد، تاكستانها غرس كرده، شراب آنها را خواهند نوشيد و باغها ساخته، ميوه آنها را خواهند خورد. يَهْوَه خدايت مى‏گويد: من ايشان را در زمين ايشان غرس خواهم نمود و بار ديگر از زمينى كه به ايشان داده‏ام، كنده نخواهند شد. )عاموس 11:9 و 8).(15-14)

  24. #13
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    انديشه فراملّيتى اِشَعْياى نبى

    پيشگويى هوشَع (9)(18:2)كه »در آن‏روز خدا كمان وشمشير وجنگ را از زمين خواهد شكست و ايشان را به امنيت خواهد خواباند،« به اتّحاد مسالمت آميز و تثبيت دو باره اسرائيل ويهودا درسرزمينِ خود اشاره‏مى‏كند و نه‏به انديشه‏هاى فراملّيتى كه‏انبياى متأخّر براى عصر مسيحايى تدارك ديدند. آن آرمانهاى والا تا زمان اِشَعْيا شكوفا نشد. اين نبى با يك جهان‏بينى فراگير و گسترده، همچون يك دولتمرد به حوادث تاريخ مى‏نگريست، و همو بود كه اين آرمان نهفته قوم اسرائيل را به سرمنزلى سوق داد كه مرزهاى آن به روشنى و دقّت تعريف و تبيين نشده، ولى قطعاً فراتر و فراخ‏تر از پيش بوده است. انبياى بعدى بر تصويرى كه اين بزرگترين نبىّ يهودا از پادشاهى آينده بنى‏اسرائيل و پادشاه آرمانى آن ترسيم كرده بود، چيزى را كه اصولاً تازگى داشته باشد، نيفزودند.
    رسالت اِشَعْيا بخشى دوران طولانى و پر آشوب از تاريخ يهودا را فرا گرفت.(10) در حكومت طولانى »آحاز« بى‏دينى و فساد بر درباريان و اشراف چيره گرديد. از سوى ديگر، دشمن وحشتناكى در پشت مرزها در كمين بود تا در فرصت مناسب بر پادشاهى يهودا بتازد و آن را واژگون ساخته، يك فرمانرواى بيگانه را بر تخت آن بنشاند )اِشَعْيا 6:7). در حكومت نسبتاً شايسته‏تر »حِزْقيّا« نيز صلح و آرامش وجود نداشت. اختلافات وشورشهاى داخلى به‏سپاه‏آشور به‏فرماندهى »سَنْحاريب« فرصت‏داد تا قوم را به نابودى تهديد كند.زندگى‏اشراف وطبقات مرفّه درفساد اخلاق و تبهكارى غوطه‏ور بود. نيروى قوم بر اثر زياده‏روى در تجمّلات كاهيده و پرستش خداى اسرائيل متروك شده بود.

  25. #14
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    »باقى ماندگان«

    اوضاع و حوادث فوق فرصت مناسبى را براى اِشَعْيا پيش آورد تا از خلاّقيت ذاتى و شگفت‏آور خويش بهره گيرد و آن را نمايان سازد. او به منظور پاسخ دادن به ندايى كه در آغاز زندگانى شنيده بود، از طبيعت خويش كه سهم وافرى از نبوغ داشت، همچنين از آگاهيهاى فراوان و استحكام روح و روان خود كه وى را در داوريها استوار و در هشدارها پايدار مى‏ساخت، سود جست. اِشَعْيا احساس مى‏كرد كه مردم عصر وى قابل نجات نيستند؛ زيرا طبقات بالاى جامعه به هشدارهاى او اعتنا نمى‏كنند. به همين دليل، وى نظريّه عالى »باقى ماندگان« را ابداع نمود و تقريباً تمام پيشگوييهاى تسلّى آميز خويش را بر آن بنياد نهاد. او اعلام مى‏كرد كه تبعيد قطعى است ومجازات‏الهى بر قوم گناهكار فرود خواهدآمد، ولى باقى‏ماندگانى بر خواهند گشت و حكومت عدل و راستى را در بر سرزمين »صَهْيون« برپا خواهند كرد. پادشاه كنونى از هر نظر به گونه‏اى است كه يك پادشاه يهودى نبايد آن گونه باشد؛ از اين رو، پادشاه تازه‏اى بر خواهد خاست كه روح خدا با او خواهد بود. وى اوضاع كشور داوود را سامان خواهد داد و آرامش و برابرى را بر آن سرزمين حاكم خواهد كرد.
    براى قرنها پادشاه مركز و محور قوانين يهود تلقّى مى‏شد و بدين لحاظ، يك سيماى برجسته در تصوير انبيا از جهان آينده چهره پادشاهى آرمانى بود كه عالى‏ترين ويژگى يك شهريار زمينى را داشته باشد و با كمال عدالت و تمام حكمت بر بنى‏اسرائيل حكومت كند و آرامش فراگيرى را براى رعاياى خويش تأمين نمايد.(11)

  26. #15
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    كودكى به نام »عِمّانوئيل«

    اِشَعْيا با توصيف و پيشگويى خود از تولد كودكى به نام »عِمّانوئيل« ]يعنى »خدا با ماست«[ )اِشَعْيا 14:7)، اين اميد نسبتاً پيچيده رادقيق‏ترساخت و آن را نخست به اجمال براى »آحاز« )پادشاه يهودا( توضيح داد. سپس وى اين آرمان را گسترد و به آن كودك صفتهايى عالى عطا كرد و او را منجى آينده بنى‏اسرائيل معرّفى نمود، همانكه بر قلمرو آنان خواهد افزود و آرامش را بر تخت داوود استوار خواهد ساخت (7-6:9). سرانجام، وى آن كودك را مصداق عالى‏ترين آرمان قوم دانست:
    نهالى از تنه يَسّى ]پدرِ داوود[ بيرون آمده، شاخه‏اى از ريشه‏هايش خواهد شكفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت، يعنى روح حكمت و فهم و روح مشورت و قوت و روح معرفت و ترس از خداوند. خوشى او در ترس خداوند خواهد بود و موافق رؤيت چشم خود داورى نخواهد كرد و بر وفق سمع گوشهاى خويش تنبيه نخواهد نمود، بلكه مسكينان را به عدالت داورى خواهد كرد و به جهت مظلومان زمين به راستى حكم خواهد نمود. جهان را به عصاى دهان خويش زده، شريران را به نفخه لبهاى خود خواهد كشت. كمربند كمرش عدالت خواهد بود و كمربند ميانش امانت. گرگ با بره سكونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابيد و گوساله و شير و پروارى با هم و طفل كوچك آنها را خواهد راند. گاو با خرس خواهد چريد و بچه‏هاى آنها با هم خواهند خوابيد و شير، مثل گاو كاه خواهد خورد و طفل شيرخواره بر سوراخ مار بازى خواهد كرد و طفل از شير باز داشته شده دست خود را بر خانه افعى خواهد گذاشت. و در تمامى كوه مقدّس من ضرر و فسادى نخواهند كرد؛ زيرا كه جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود، مثل آبهايى كه دريا را مى‏پوشاند. )اِشَعْيا 9-1:11).

  27. #16
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    گسترش انديشه مسيحايى در سه پيشگويى اِشَعْيا

    دانشمندان كتاب مقدّس در مورد سه پيشگويى ياد شده بسيار اختلاف نظر دارند و نمى‏توانند با هيچ درجه‏اى از قطعيت، زمان صدور آنها را در سالهاى زندگى اِشَعْيا پيدا كنند. ما مى‏توانيم در مورد دو پيشگويى نخست، هم‏صدا با بسيارى از مفسّران، بگوييم كه آنها به حِزْقيّا و نجات از يك دشمن بالفعل مربوط مى‏شوند، ولى قطعاً سومين و شكوهمندترين پيشگويى حدود يك نسل پس از آن دو نگارش يافته است، هنگامى كه آن نبى با نوميدى از تحقّق عينى رؤياهاى پيشين خويش خواسته آنها را از قيد زمان وارهاند و وقوع آنها را به »آينده ديگرى« موكول كند.
    مفهومى كه از پادشاه آينده و دوران حكومت وى در ذهن اِشَعْيا بوده، نكته هاى فراوانى دارد كه بايد به دقّت بررسى كرد. مسيحاى آرامش آفرين و تسلّى بخش قوم يهود كه درسومين پيشگويى تصويرشده، حكومت‏آرمانى عادلانه‏اى‏را پى مى‏افكند و بالاترين شكوه عصر او در اين است كه در آن زمان »جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود، مثل آبهايى كه دريا را مى‏پوشاند.« محور دوره آينده شخصِ مسيحا يا »نهال يَسّى« است كه پس از گسترش دين بنى‏اسرائيل در سراسر گيتى، همچون »پرچم قومها برپا خواهد شد و امّتها آن را خواهند طلبيد« )اِشَعْيا 12).(10:11)

  28. #17
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۲۶
    محل سکونت
    شهرراز
    جنسيت
    خواهر
    سن
    -1987
    نوشته ها
    2,984
    امتیاز : 26,241
    سطح : 96
    Points: 26,241, Level: 96
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 109
    Overall activity: 9.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranYour first Group50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 17,488
    تشکر شده 7,445 در 2,299 پست
    مخالفت
    13
    مخالفت شده 7 در 6 پست

    پیش فرض

    عدم اشاره به شخص مسيحا در پيشگويى قديم دو نبى

    پيشگويى قديم‏ترى كه اِشَعْيا و ميكاه آورده‏اند و شايد زيباترين پيشگويى در تمام كتاب مقدّس باشد، به جاى سخن گفتن از شخصيت مسيحا، بر مفهوم محلّى دوران مسيحايى‏تأكيد مى‏ورزد وصَهْيون واورْشَليم‏را تنها منبع‏الهام دينى‏آينده‏معرّفى‏مى‏كن د:
    و در ايام آخر واقع خواهد شد كه كوه خانه خداوند بر قلّه كوهها ثابت خواهد شد و فوق تلّها برافراشته خواهد گرديد و جميع امتّها به سوى آن روان خواهند شد. و قومهاى بسيار عزيمت كرده، خواهند گفت: بياييد تا به كوه خداوند و به خانه خداى يعقوب برآييم؛ تا طريقهاى خويش را به ما تعليم دهد و به راههاى وى سلوك نماييم؛ زيرا كه شريعت از صَهْيون و كلام خداوند از اورْشَليم صادر خواهد شد و او امّتها را داورى خواهد نمود و قومهاى بسيارى را تنبيه خواهد كرد و ايشان شمشيرهاى خود را براى گاوآهن و نيزه‏هاى خويش را براى اره‏ها خواهند شكست و امّتى بر امّتى شمشير نخواهد كشيد و بار ديگر جنگ را نخواهند آموخت. )اِشَعْيا 4-2:2 و ميكاه 13).(3-1:4)
    بر خلاف انتظار برخى مفسّران، در اين پيشگوييهاى عالى و فراگير نشانى از جهان شمول بودن آرمان مشاهده نمى‏شود. البته نويسندگان اين عبارات از مردم عصر خود خيلى جلوتر بودند، ولى برداشت مردم از گفتار آنان همان باورها و اميدهاى رايج بود و تصوّر مى‏كردند كه كمال مطلوب آينده به معناى كمال حكومت يهودا و مردم فلسطين است. از آن سرزمين، نور كمال انسانى به همه اقوام جهان خواهد تابيد، ولى بهره‏مندى آن اقوام پس از بهبود وضع بنى‏اسرائيل و تنها زير سايه اين قوم كه بركات خدا را مستقيماً دريافت مى‏كند، خواهد بود.(14)
    اِشَعْيا براى »حِزْقيّا« پيشگويى كرد كه كشور يهودا طعمه سپاه آشور نخواهد شد و با تحقّق اين پيشگويى، خطرى كه اورْشَليم و تخت داوود را تهديد مى‏كرد، معجزه‏آسا از ميان رفت. ختم جنگ و بهبود وضع دينى و اخلاقى قوم در سالهاى پايانى حكومت حِزْقيّا، آرامش خاطر و فراغت بال را كه براى كار ادبى ضرورت دارد، به ارمغان آورد و در نتيجه آن، بخش عمده‏اى از ادبيّات كتاب مقدّس در آن عصر نگاشته شد. اين دوره شادكامى بسيار كوتاه بود و با روى كار آمدن »مَنَسّى« و هجوم دو باره كارهاى زشتى كه قبلاً سرزمين يهودا را آلوده بود، دوره‏اى از تباهى و سقوط ملّى فرا رسيد و بر اثر آن، زر اندوزى، فساد اخلاق و رذالت اشراف، پرستش حقارت آميز بَعْل و عَشْتورِت، خدايان قوم منفور آشور رواج يافت. طبعاً فرمانداران بى‏وجدانى كه مَنَسّى به كار گماشته بود، شاگردان بلند انديش اِشَعْيا را آزار مى‏دادند و به نقل سنت، خود اِشَعْياى كبير نيز به دست اين پادشاه ستمگر كشته شد. اين اوضاع نابسامان در دوران كوتاه پادشاهى »آمون« ادامه يافت و تمام پيشگوييهاى شكوهمند اِشَعْيا و ميكاه را بى‏معنا جلوه داد.

  29. #18
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۲-مرداد-۰۵
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    165
    امتیاز : 3,934
    سطح : 39
    Points: 3,934, Level: 39
    Level completed: 90%, Points required for next Level: 16
    Overall activity: 2.0%
    افتخارات:
    Social1000 Experience Points1 year registered
    تشکر کردن : 972
    تشکر شده 403 در 121 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    انجیل لوقا باب21 بندهای36_34
    پس در هر وقت دعا کرده بیدار باشید تا شایسته آن شوید که از جمیع این چیزهایی که به وقوع خواهد پیوست نجات یابید و در حضور پسر انسان بایستید.
    شهید سیدمرتضی آوینی:
    خون دادن برای امام خمینی زیباست اما خون دل خوردن برای امام خامنه ای از آن هم زیباتر است

    www.h-shahidfahmideh.mihanblog.com

  30. #19
    داره خودمونی میشه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۴۸-دی-۱۱
    محل سکونت
    بلـــــندایـ آســــــمانـ آشــــیـانـ منـ استـ...
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    595
    امتیاز : 30,266
    سطح : 100
    Points: 30,266, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialTagger First ClassVeteran25000 Experience Points
    تشکر کردن : 2,520
    تشکر شده 1,302 در 443 پست
    حالت من : Ashegh
    مخالفت
    21
    مخالفت شده 21 در 15 پست

    Post تفاوت منجی شیعه با دیگر ادیان و مکاتب

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    تفاوت منجی شیعه با دیگر ادیان و مکاتب


    تمام مذاهب می گویند، او خواهد آمد، حتی اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد، او دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد و حضرت عیسی نازل خواهد شد و به او اقتدا خواهد کرد.

    نهم ربیع آغاز امامت مهدی موعود موجود عجل الله تعالی فرجه الشریف است،حجت الاسلام رحیم لطفی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی نگاه اسلام و سایر ادیان به منجی و ادله عقلی و نقلی بر ضرورت وجود امام زمان(عج) را بررسی کرده است .به عنوان نخستین سوال بفرمایید نگاه دیگر ادیان به مسئله منجی و منجی گرایی چگونه است ؟
    در آستانه نهم ربیع الاول که سالروز به امامت و ولایت رسیدن امام دوازدهم است انسان یاد ظهور می افتد، تمام مکاتب و ادیان و مذاهب بر اساس آثار و منابعی که از آنها موجود است، منتظر یک شخصیت الهی و یک ابر انسان کامل هستند که با قدرت و نیروی غیبی به اصلاح و اعتلای انسانیت می پردازد.
    هندوها منتظر «کلکی» و بودایی ها منتظر آخرین بودا که از آن به «میتریه یا میترا» تعبیر می کنند و زردشتی ها منتظر «سوشیانت» و یهودی ها منتظر «ماشِیَح» و مسیحی ها منتظر «عیسی مسیح» می باشند. کمتر آیینی جز مکاتب ماتریالیستی و مکاتب نهلیستی و پوچ گرا را سراغ داریم که آینده جهان را تاریک و تباه شده بدانند و تمامی ادیان به گونه ای منتظر ظهور منجی هستند.
    اعتقاد به منجی در اسلام چه جایگاهی دارد؟
    اسلام نیز اعتقاد به منجی را مطرح کرده و تفاوت آن با دیگر ادیان در این است که ماموریت های منجی تشریح شده و برنامه های او و اهدافش به تفصیل بیان شده است ، حسب و نسب او معرفی شده و احادیث خلفا دوازده گانه که تمام مذاهب اسلامی نقل می کنند، پیامبر اکرم به طرق مختلف فرمودند:« الأئمة بعدی اثنا عشر کلّهم من قریش، تسعة من صلب الحسین و المهدیّ منهم‏» یا در روایت دیگری از پیامبر اینگونه نقل شده است:« ِ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ کُلُّهُمْ أُمَنَاءُ أَتْقِیَاءُ مَعْصُومُونَ» جانشینان من به تعداد نقبا و جانشینان بنی اسرائیل است که در قرآن دوازده نفر ذکر شده است، در اسلام این شخصیت جزئی تر شده و تمام مذاهب اسلامی در این موارد مشترک هستند:
    ا- اصل اینکه مهدی می آید۲-آن مهدی از فرزندان فاطمه زهراست؛اما برخی گروهها و مذاهب او را حسنی می دانند، یعنی از فرزندان امام حسن مجتبی است، اما شیعه اعتقاد دارد او از فرزندان حسین بن علی است البته این مسئله مهمی نیست چرا که از امام باقر به بعد، امامان ما هم حسنی و هم حسینی هستند و اگر حسنی هم بگوییم مشکلی به وجود نمی آورد.
    تمام مذاهب می گویند، او خواهد آمد، حتی اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد، او دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد و حضرت عیسی نازل خواهد شد و به او اقتدا خواهد کرد اینها همه جزو مسلمات مورد اتفاق مذاهب و مکاتب اسلامی است و جز عده ای انگشت شمار از عالم نماها که با این مسأله مخالفت کرده یا شک و تردید ایجاد می کنند مخالفی نمی یابیم.
    تفاوت دیدگاه مکتب اهل بیت(ع) با عامه و اهل سنت چیست؟
    این مسأله در اسلام خیلی مشخص تر و روشنتر است. در این میان، نظر مکتب اهلبیت(ع) با دیگر مکاتب و مذاهب مشترک است تنها فرق مکتب اهل بیت(ع) با دیگر مکاتب این است که منجی و نایب دوازدهم پیامبر(ع) اکنون حی و حاضر است و معتقد است که در سال ۲۵۵ هجری قمری متولد شده و در سال ۲۶۱ هجری قمری که شهادت امام حسن عسکری(ع) اتفاق افتاد به امامت و ولایت رسید و ۶۹ سال غیبت کبرای ایشان طول کشیده و بعد از آن در غیبت کبری به سر می برند. اما دیگر مذاهب اسلامی می گویند: بعدها متولد خواهد شد، اما شیعه معتقد است به تعبیر زیبای آیت الله جوادی آملی او موجود موعود است.
    آیا مکتب اهلبیت(ع) که ادعا دارد آن منجی موعود و دوازدهمین خلیفه پیامبر(ص) زنده است و باید زنده باشد، شواهد عقلی و روایی و قرآنی بر آن دارد؟
    دلیل عقلی
    بنده افتخار دارم که مذهبم مذهب اهلبیت(ع) است، اوان جوانی، اساتیدی داشتم که از لحاظ عقیدتی یا فکری اعتقادات ماتریالیستی یا افکار لائیک داشتند و خیلی روی افکار و عقاید من تأثیر بدی داشتند و این مسأله باعث شد افکار و عقایدم را با حساسیت و استرس و اضطراب دنبال کنم الحمد لله الان معتقدم هر مطلبی که در مذهب اهلبیت(ع) آمده حتماً ادله عقلی و قرآنی دارد و همانطوری که شیخ مفید می فرماید: در مکتب اهلبیت(ع) ما فرزند عقلیم، فرزند فکر و دانشیم و بر براهین محکم عقلی اعتقادات خود را بنا نموده ایم. الحمد لله مکتب اهلبیت(ع) سخن برای گفتن فراوان دارد و هر جایی که این عقل برود، ما دنبال او می رویم. بنده قبلا کتابی به نام مهدی موعود نوشته ام، به عنوان «دلایل عقلی و نقلی امامت و مهدویت» که اصل این کتاب در قالب سلسله مقالات در فصلنامه تخصصی انتظار و بخشی از آن در فصلنامه تخصصی مشرق موعود چاپ شد، قسمتی ازآن دلایل عقلی را در آن سلسله مقالات که بعدها به صورت کتاب منتشر شد جمع کرده ام و کتاب دیگری تحت عنوان “امامت و فلسفه خلقت” دارم که مشروح مطلب را آنجا ذکر کرده ام ، در این کتاب حدود شش یا هفت دلیل عقلی برگرفته از ادله کلامی ، حکمت متعالیه، حکمت اشراق ، فلسفه مشاء و نگاه عرفانی ارائه شده .
    برهان لطف:
    یکی از این ادله برهان یا قاعده لطف است، برهان یا قاعده لطف را متکلمان امامیه و معتزله برای اثبات اصل نبوت آورده اند، خیلی برهان ساده ای است که خداوند از خلقت عالم و آدم هدف دارد و غرض او از خلقت این جهان و موجودات آن خدمت رسانی به انسان است، مقدمه بحث به این شکل است که در رأس هرم هستی خدایی وجود دارد که یگانه و حکیم است و چون حکیم دارای غایت و هدف است و انسان را برای رسیدن به کمال آفریده است و انسان به دنبال کمال مطلق است و کمال مطلق همان خداست، حال اگر کسی بخواهد به کمالی برسد، باید دارای برنامه و راهنما باشد، عقل می گوید: اگر خدا حکیم است و من را برای رسیدن به آن کمال آفریده، پس هر چیزی که برای رسیدن من به هدف من مؤثر باشد باید فرستاده باشد وگر نه نقض غرض شده ، تا اینجا ضرورت وجود نبی اثبات می گردد ،اگر خدا راه و برنامه و راهنما فرستاده آیا امکان دارد خدا جایی راهنما یا برنامه را قیچی کند؟ یهودی معتقدند که راهنما حضرت موسی است و بعد از او پیامبری نیامده، مسیحیت معتقدند پس از عیسی مسیح دیگر پیامبر الهی نمی آید، غیر از مکتب اهلبیت(ع) بقیه مذاهب اسلامی معتقدند بعد از پیامبر اکرم دیگر کسی برای راهنمایی انسانها نمی آید ؛ سؤال ما این است که به چه دلیل نوبت به ما که رسیده این برنامه قطع می گردد؟! در سال ۱۰ هجری که پیامبر اکرم وفات کرد، یا بعد از معراج حضرت عیسی به آسمان یا وفات حضرت موسی، چرا خداوند روی نام راهنما را قلم می گیرد؟ آیا کرامت خدا ضعیف شده ؟ یا خداوند برنامه امتحان را برچیده؟ یا هدفش را دنبال نمی کند؟ یا شیطان از بین رفته؟ یا نفس اماره ما ضعیف شده؟ خیر!
    همه چیز سر جای خودش قرار دارد، مخالفین هیچ جوابی ندارند، برخی می گویند، عقل انسان کامل شده است و نیازی به راهنما ندارد ؛پاسخ ما این است که ؛ عقل در فیزیک و شیمی به کار می آید، اما در بعد روحانی خود عقل باید به متخصص مراجعه کند، ما هم دنیا داریم و هم آخرت، عقل این دنیا را اثبات می کند، اما خود عقل در بعد آخرتی ورود ندارد، عقل کلیات را درک می کند، اما برای رسیدن به سعادت در بعد روحانی خود عقل به وحی ارجاع می دهد.
    برخی می گویند “کتاب”سئوال ما این است آیا کتاب نیاز به مبین و مفسر ندارد؟ اگر کتاب به تنهایی کفایت می کرد، چه نیازی به ارسال رسل بود؟ در همه ادیان خداوند در کنار کتاب، پیامبری را مبعوث کرده است، خود کتاب می فرماید؛ پیامبر چند وظیفه دارد: دریافت وحی ، ابلاغ وحی، تشریح و توضیح مطالب کتاب از وظایف انبیاء الهی است، مثلا پیامبر برای مردم آیه را می خواند که هنگام وضو دست خود را بشویید، اما این که از کجا و چگونه بشویم بحث تشریح است، آیا می شود از احادیث کمک بگیریم؟ خیر! احادیث آنقدر کم است که به تشریح کل کتاب نمی رسد وانگهی پیامبر وظیفه امامت بر عهده داشت، یعنی کتاب را می خواند و تشریح می کرد و بعد زمینه عمل به آن را فراهم می کرد، لذا برای اجرای احکام الهی مجری لازم است، اگر امروز ده ها تفسیر هم نوشته شود، باز می گویند، باید استادی کتاب را شرح کند، بنابراین باید استادی باشد تا خلقت خدا از لغویت نجات پیدا کند این یک شاهد عقلی بود که بیان شد .
    دیگر براهین عبارتند از، قاعده امکان اشراف ؛ اثبات امامت و استمرار ولایت که قاعده ای است بر اساس حکمت اشراق است، برهان واسطه فیض و استقرار و استمرار ولایت که بر اساس فلسفه حکمت متعالیه است، قاعده لطف را که عرض کردیم بر اساس قواعد کلام بود، برهان عنایت و اثبات امامت و استمرار ولایت که برهان مشائی است، برهان انسان کامل و اثبات امامت و استمرار ولایت یک برهان عرفانی و شهودی است و براهین دیگری هم وجود دارد.
    چه دلایل قرآنی بر ضرورت وجود امام عصر علیه السلام را وجود دارد؟
    در قرآن آیات زیادی داریم که حکایت از استمرار راه ولایت و امامت دارد، در قرآن اصطلاحاتی چون «ولی» و «امام» زیاد آمده است.
    سوره قدر
    در سوره مبارکه قدر آیه “تنزل الملائکة والروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر” امام صادق(ع) فرمودند؛ با مخالفان ما با سوره قدر محاجه و استدلال کنید؛ وقتی قرآن می فرماید در آن شب فرشتگان و روح که اعظم فرشته هاست، فرود می آیند، از این مخالفین بپرسید که آن ها نزد چه کسی و برای چه فرود می آیند. یک میزبان عالی می خواهد در طول تاریخ ملائکه بر اشخاص الهی یعنی انبیاء و اوصیاء نازل شده اند، همچنین قرآن می فرماید؛ ملائکه در شبهای قدر همیشه نازل می شوند در طول تاریخ انبیاء و اولیاء معصوم بوده اند، پس باید یک ولی و انسان معصومی باشد که فرشتگان بر او نازل شوند ؛ بعضی می گویند از این آیه بر نمی آید که “منزل الیه”یعنی کسی که قرآن به او نازل می شود، یک انسان کامل و معصوم باشد، ممکن است به خانه کعبه نازل یا مکان مقدس دیگری نازل شوند ادامه آیه جواب ایشان را می دهد “فیها باذن ربهم من کل امر” سنگ و چوب و خانه که نمی تواند حامل “کل امر” باشد، بلکه باید یک انسان جامعی باشد که دریافت کننده “کل امر” باشد که همان انسان کامل است.
    آیه انذار
    «وَ یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّه‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ »
    ای پیامبر تو منذری و هر قوم و گروهی هادی دارند و این” لکل قوم هاد” نیاز به وجودهادی را در طول تاریخ می رساند و از نظر قرآن هادی مطلق جز امام و ولی معصوم نمی تواند باشد این هادی از نظر قرآن انسان کامل است.
    آیه ۱۱۹ سوره توبه
    «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ‏ الصَّادِقین‏» ای کسانی که ایمان آورده اید، همیشه با صادقان باشید، صادق معنایش راستگو نیست، چون صادق الکلام باید می گفت، الصادقین یعنی صادق مطلق، گفتارش، پندارش، سیره اش همه چیزش صادق باشد و معصوم باشد قرآن دستور فعلی می دهد، می گوید مردم با صادقین باشید، دستور فعلی؛ موضوع فعلی می خواهد، الان قرآن خطاباتش مربوط به ما هم می شود به ما وظیفه داد که برو با صادق مطلق باش و باید صادق مطلقی باشد که این تکلیف امکان امتثال داشته باشد .
    آیه ۵۹ سوره نساء
    « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ » ‏
    باید متوجه این مطلب بود که آیه شریفه کلام خداست نه کلام بشر عادی و روی حرف حرف آن حساسیت وجود دارد.
    اولی الامر کیست؟
    عده ای می گویند کسانی هستند که خداوند او را معین کند، عده ای می گویند، کسانی هستند که خلیفه او را معین کند، برخی می گویند، کسانی هستند که حل و عقد او را معین می کند، و عده ای قائلند کسی که شورا او را انتخاب کند، عده ای می گویند، کسی است که مردم او را انتخاب کنند، بعضی ها معتقدند کسی است که با قهر و غلبه روی کار بیاید،و… گاهی می گویند اولو الامر، امیران لشگرند، اما مکتب امامیه می فرماید: این اولی الامر فقط و فقط کسی است که خدا و پیامبر او را معرفی کند، چون اولی الامر باید معصوم باشد و عصمت یک امر خفی است که عقل انسان نمی تواند تشخیص بدهد، پس اولی الامر را باید خدا معرفی کند.
    این آیه کدام دیدگاه را تعیین می کند و چطور این آیه به وجود فعلی ولی خدا دلالت می کند؟
    این استدلال را در سه مرحله بیان می کنیم. مرحله اول: اینکه عطف اولی الامر به رسول و خدا مساوی با این است که هر کسی ظالم و فاجر و فاسق باشد از این سه خارج است، چرا که خداوند خدای حکیم است وقتی خدای حکیم کسی را نزد پیامبر و خودش می نشاند، نباید ظالم و جائر باشد، با استدلال آسان اشخاصی مانند مأمون ، متوکل، یزید، معاویه که فاسق و فاجر بودند خارج می شوند وگرنه لازم بود خداوند کار لغوی انجام داده باشد ؛چطور می شود خداوند بگوید : از من و از پیامبر حکیم من و از مأمون و هارون الرشید و از کسانی که برادرانشان را به خاطر خلافت کشتند از یزید قمار باز و …اطاعت کنید! این ساحت قدسی خداوند را زیر سؤال می برد.
    مرحله دوم اطلاق اطیعوا الله است، خداوند می فرماید، اطیعوا الله تا کجا اطیعوا الله و در کدام امور؟ می فرماید، همه جا و در همه امور اطیعوا الله، و اطیعوا الرسول و پیامبر هر چه گفت، اطاعت کن باید پیامبر معصوم باشد و بعد خدا می گوید، هر چه اولی الامر گفت، اطاعت کن لازم است که اولی الامر هم مانند پیامبر معصوم باشد وگر نه لازم می آید که خداوند ما را به جهل و گمراهی بیندازد و خدا این کار را نمی کند، اگر منظور خداوند این بود که اولی الامر انسان خطاکار و گنهکاری باشد، پس اگر من شراب خوردم و برادرم را کشتم، باید مطیع من باشند، چون خدا گفته افراد معمولی از اولی الامر اطاعت کنید و خدا هیچ وقت چنین دستوری نمی دهد.
    با این اطلاق اطیعوا که مقدمه دوم است، اولوا الامر باید معصوم باشد و در میان اصحاب پیامبر جز علی بن ابیطالب کسی ادعای عصمت نکرده و هچ یک از مسلمانان جز علی و اولاد او، بعداز پیامبر ادعای عصمت نکرده اند
    این بحث چه ارتباطی به بحث امام زمان دارد؟
    خطابات قرآن فقط مخصوص زمان پیامبر نیست، چون اسلام دین خاتم است، تا آخرین انسان روی زمین را شامل می شود، پس همین امروز برای من و شما و انسانهای آینده خداوند یک امر کرده که « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم‏ » اولی الامری که معصوم باشد و چون خداوند کار عبث و بیهوده انجام نمی دهد، امرش مکلف فیه فعلی می خواهد، باید یک چنین امری موجود باشد.
    فخر رازی در مفاتیح الغیب می گوید؛ این آیه تصریح می کند، باید مصداق اولی الامر در روی زمین باشد و باید معصوم هم باشد منتها یک نکته اضافه می کند، می گوید چون چنین اولی الامر معصومی را خدا معرفی نکرده و من هم پیدا نکردم، معلوم می شود که منظور اجماع علمای امت است که در جواب او علما پاسخهای خوبی داده اند، استدلال فخر رازی بسیار قوی است و پاسخی که داده خیلی سست است فخر رازی کسی است که فلسفه و منطق دارد، فقه و کلام دارد، ریاضیات دارد، او متوجه است که چه کاری دارد انجام می دهد، این توضیح را آورده که بالاخره چیزی آورده باشد، بعد علما خطاب به فخر رازی می فرمایند، چطور است که پیامبر امام را معرفی نکرده؟ شما ذیل تفسیر بسم الله، راجع به امام علی چه می گویید؟ ذیل آیه مباهله و آیه انما ولیکم الله چه می گویید؟ خود او در جاهای مختلف فراوان مقام علمی علی بن ابیطالب و اهل بیت(ع) را ستوده و اینها را جزو افراد استثنایی می داند، پس اینها معرفی شده وانگهی، شما می گویید اجماع علما، علما روی چه فردی اجماع کردند؟ در طول تاریخ علما جایی اجماعی نداشته اند، بعد گفته اند، اصلا عصمت یک صفت حقیقی و واقعی است، اجماع امر اعتباری است نمی شود صفت واقعی باشد و موصوف اعتباری جوابهای دیگری هم هست که جای بحث آن نیست.
    به ادله روایی بحث نیز اشاره ای داشته باشید؟
    رسول مکرم اسلام فرمود «: إنّى تَارکٌ فِیکُم الثَقَلینِ کِتابَ اللهِ و عِترَتى أهلَ بَیتى لَن یَفتَرقَا حَتّى یَردَا عَلَىَّ الحَوض‏» ، این حدیث متواتر میان شیعه و سنی است، یکی از بزرگان در حدود ۶۰ سال پیش کتابچه ای راجع به اسناد حدیث ثقلین نوشت و مجمع تقریب دار المذاهب مصر این کتاب را به عنوان کتاب و سند رسمی تقریب مذاهب معرفی کرد و گفت؛ حدیثی به استحکام این حدیث نداریم و پیامبر بارها فرمود من از میان شما می روم و دو اثر گرانبها به جای می گذارم، قرآن و اهل بیت.
    باتوجه به این مطلب، با دو مقدمه وجود امام زمان ثابت می شود، مقدمه اول این است که پیامبر اکرم(ص) از ثقل اکبر که قرآن باشد و ثقل اصغر که عترت باشد، تثنیه بسته و اسم واحد روی آن گذاشته و قاعده در ادبیات عرب این است وقتی از دو شیء متفاوت جمع می بسته اند که این دو چیز حد اکثر اشراف را داشته باشند، مثلا از شمس و قمر شمسین و قمرین می گفتند، هر دو نورانی هر دو در حال گردش هر دو دارای طلوع و غروب و هر دو مدور، حسنین، هر دو معصوم، هر دو امام بودند، هر دو فرزند علی(ع) و زهرا(س) بودند، حالا که پیامبر(ص) از کتاب و عترت تثنیه بسته و ثقلین می گوید، معلوم می شود هر چه در قرآن هست در عترت هست و هر چه در عترت هست در قرآن هم هست وگرنه از دو چیز بی ربط کسی جمع تثنیه نمی بندد.
    مقدمه دوم و نتیجه، قرآن کتابی است معصوم که لغو و کذب ندارد، عین او که همراه اوست که عترت است باید مثل قرآن پاک و معصوم و بی غلط باشد، وگرنه تقارن درست نمی شود، دوم اینکه قرآن جاویدان روی زمین است و تا آخرین انسان باید قرآن را در اختیار داشته باشد، همچنین امامان معصوم هم باید تا آخرین انسان حضور داشته باشند و در کنار قرآن باشند.
    منصفین علما مانند مرحوم قندوزی و شبلنجی و دیگران تصریح کرده اند که «و فی هذا الحدیث حق علی وجود عترة طاهره الی یوم القیامة» این حدیث می گوید،حتما باید یک امام معصوم تا روز قیامت باشد.
    فطرت انسان به دنبال انسان کامل است
    عطش و تشنگی به وجود ولی خدا یک تشنگی فطری و درونی انسانهاست، قافله بشریت هیچ گاه باور ندارد که این کره خاکی بدون امام و بدون ولی و بدون حجت و بدون نماینده خدا باشد، حتی انسانهایی که به این معتقد نیستند به انسانهای خدایی معتقد هستند و شخصیت های کاریزما و ابرمرد را در ذهنشان دارند، ادیان که همواره زمین را همراه حجت می دانند، خدا رحمت کند هانری کربن را که با علامه حشر و نشر داشت و در نهایت به مکتب اهل بیت(ع) گروید، ایشان می گوید؛ من خوشحال بودم که مسیحی بودم چون در میان ادیان و مکاتب مسیحیت است که به نیاز فطری پاسخ می داد و می گوید: مسیح همیشه زنده است و به صلیب کشته نشد و نجات پیدا کرد و این جزو اهداف بلندی است که دنیا بدون حجت الهی بی معناست، تا اینکه با متصوفه و عرفای اسلامی آشنا شدم، می دانید که عرفا بی توجه به مذاهب فقهی و کلامیشان و بی توجه به این منازعات مذهبی معتقدند در دنیا همیشه یک ولی و یک قطب و یک انسان استثنایی وجود دارد، هانری کربن می گوید، وقتی با متصوفه اسلامی آشنا شدم، متوجه شدم آنها هم مثل ما معتقد به وجود و حضور و استمرار ولی و حجت خدا هستند تا اینکه با علامه طباطبایی آشنا می شوند و کتب شیعه را می خوانند باید حجت باشد و خلیفه دوازدهم پیامبر در این دنیا حضور دارد و واسطه فیض الهی است، می بیند اعتقاد این مکتب از مسیحیت زیباتر است و بعد از علامه سؤال می کند این عقایدی را که راجع به امام دارید از متصوفه و عرفا گرفته اید یا عرفا از شما گرفته اند؟ مرحوم علامه فرموند؛ قطعاً متصوفه و عرفا از شیعه گرفته اند، لذا هانری کربن مکتب اهل بیت(ع) را انتخاب می کند، متصوفه و دراویش متأسفانه بعضاً به اشتباه رفته اند و البته، برخی نیز راه را درست رفته و خرقه را به علی به ابیطالب می رسانند، نیاز به یک منجی موعود و باور به یک آینده روشن نیاز فطری بشر و حد مشترک و حد واصل همه ادیان و مذاهب است و در این میان اسلام از سایر ادیان روشنتر سخن گفته و مکتب اهل بیت(ع) از سایر مذاهب اسلامی روشنتر سخن گفته کرده و وجود فعلی ولی خدا را مستند و مستدل بحث کرده است.
    منبع:www.zohor.in

    التماس دعای فرج

    ویرایش توسط mohammad_sunlight : سه شنبه ۰۱ بهمن ۹۲ در ساعت ۱۱:۳۷
    When A Storm Is Coming , All Other Birds Seek Shelter

    The Eagle Alone , Avoids The Storm By Flying Above It

    So , In The Storms Of Life...May Your Heart Soar Like An Eagle



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1