بسیاری از بیماران بعد از ابتلا به ویروس کرونا درگیر عوارض اجتناب ناپذیر کووید می شوند. این عوارض ممکن است تا مدت ها در بدن آنها باقی بماند. انجام ورزش های مناسب برای تقویت بدن به بیماران بهبود یافته از بیماری کرونا، توصیه می شود.
البته باید به این نکته توجه کرد که ورزش مورد نظر، متناسب با وضعیت جسمی افراد باشد. اکثرا ورزش های سنگین برای این دسته از افراد طاقت فرسا خواهد بود؛ زیرا از دست دادن توان و ضعف بنیه یکی از عوامل ابتلا است.


تنفس دیافراگماتیک

نحوه ی انجام تنفس دیافراگماتیک بدین صورت است که ابتدا روی صندلی بنشینید و پاها روی زمین قرار بگیرند. سپس اندکی به سمت جلو خم شوید. به آهستگی دم عمیق را انجام دهید. هنگام دم، دست ها روی شکم قرار داشته باشد. در زمان بازدم و خروج هوا، با دست به شکم فشار بیارید. اگر عفونتی در گلو باشد، از دهان خارج می گردد.
بیان این نکته حائز اهمیت است که در صورت وجود تنگی نفس شدید، تنفس دیافراگماتیک را حتما در وضعیت های نشسته و ایستاده تمرین کنید. در این صورت به حالت آرام می نشینید. چند بالشت در مقابل خود قرار دهید و بر روی آن تکیه کنید. سپس هم زمان تنفس دیافراگماتیک را به آرامی انجام دهید.


فعالیت های مناسب برای افزایش ظرفیت ریه ها

  1. بر روی زمین یا تشک ورزشی دراز بکشید. دستان خود را روی قسمت فوقانی قفسه سینه قرار دهید. با دست ها یک فشار سریع به سمت پایین و داخل اعمال کنید. در همین زمان نفس عمیقی از بینی کشیده و سعی کنید زمان دم قسمت فوقانی قفسه سینه تان را در زیر دست های خود باز کنید. سپس به آرامی بازدم را انجام دهید. این تمرین را می توانید بر روی صندلی در حالیکه پاها روی زمین قرار دارند، انجام دهید. حرکت را به مدت ۲ دقیقه در نوبت های صبح، ظهر، عصر و شب انجام دهید.
  2. برای تقویت قسمت میانی قفسه سینه ابتدا بر روی سطح صافی دراز بکشید. دستان خود را روی قسمت میانی قفسه سینه قرار دهید. یک فشار سریع با دستانتان به سمت پایین و داخل اعمال کنید. در همین زمان تنفس عمیقی از بینی کشیده و سعی کنید حین دم قسمت میانی قفسه سینه را در زیر دست های خود باز کنید. سپس به آرامی بازدم را انجام دهید. این تمرین را می توانید بر روی صندلی در حالیکه پاها روی زمین قرار دارند، انجام دهید. مدت زمان اجرای آن مانند حرکت قبل است.
  3. جهت تقویت قسمت تحتانی قفسه سینه ابتدا بر روی زمین دراز بکشید. دستان خود را روی قسمت خارجی قفسه سینه و دنده های پایینی قرار دهید. یک فشار سریع با دستان به سمت پایین و داخل اعمال کنید. در همین زمان نفس عمیقی از بینی کشیده و سعی کنید حین دم، قسمت خارجی و تحتانی قفسه سینه را در زیر دست های خود باز کنید. سپس به آرامی بازدم را انجام دهید.


عوارض اجرای تمرینات نامناسب برای بهبود یافتگان

به این موضوع باید دقت نمود که افراد مبتلا به عفونت کووید ۱۹ قبل از بهبودی کامل خود نباید ورزش کنند. حتی اگر تست کرونا داده باشند برای یک هفته تا ۱۰ روز پس از مثبت بودن آزمایش، ورزش خطرناک است. در واقع حرکات ورزشی ممکن است موجب تحریک ریه ها شود و ضعف بدنی یا التهاب را به دنبال بیاورد. در نتیجه ورزش سنگین سیر عفونت را حتی برای این بیماران بدتر می کند.


تاثیر ورزش بر کرونا

پس از بر طرف شدن کرونا، برخی علائم آن مانند مشکلات نفسی، قلبی عروقی، روانی و مواردی از این قبیل همراه شخص است. ورزش می تواند یک استراتژی مناسب برای کمک به افراد بهبود یافته باشد. تنگی نفس که یکی از علائم کرونا است که با افزایش تدریجی فعالیت ها و ورزش های تقویت بدن بهبود خواهد یافت. بهتر است هنگام انجام تمرین برای گرفتن نفس یک یا دو بار توقف کنید.
فعالیت های هوازی مانند پیاده روی تند، دوی آهسته، یوگا و تمرینات تنفسی می توانند سرعت تنفس را بالا ببرند و شما را وادار به تنفس عمیق کرده و ریه ها را پاکسازی کنند. حتی انجام تمرینات هوازی در دوران پاندمی می تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد.
شروع فعالیت بدنی سبک، کمک به بازیابی قدرت از دست رفته بدن می کند. علاوه بر آن وضعیت روحی فرد نیز به سطح قبل از بیماری بر می گردد. بیشتر افراد در زمان ابتلا به کرونا افسردگی را تجربه می کنند. ممکن است ضعف روحی بعد از درمان باقی بماند. یکی از راه های بازگشت به نشاط قبلی ورزش است که موجب تقویت بدن بعد از کرونا نیز می شود.
در نهایت به بیماران بهبود یافته توصیه می شود پس از اطمینان کامل از درمان کرونا با مشورت پزشک، ورزش را در روتین روزانه خود بگذارند.


منبع: سایت باشگاه بدنسازی پارت نوین (www.partnovin.com)