کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض طب اسلامی و چالش احادیث

    طب اسلامی و چالش احادیث



  2. #2
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    طب اسلامی و احادیث جعلی
    (طب النبی، طب الرضا و طب الائمه)

    مصاحبه با استاد باقر بهبودی:
    (خلاصه شده)

    کیهان فرهنگی : به نظر شما از چه تاریخی جعل حدیث رواج یافته است ؟



    استاد بهبودی : حدیث جعلی رشتههای مختلفی دارد با انگیزههای مختلف . هر رشتهای در زمان خاصی شروع شده و کمکم رواج یافته است ، لذا هر رشته را باید جداگانه پیجویی کرد ....

    حدیث جعلی گاهی به وسیلۀ شخص و یا اشخاصی تهیه میشود که منظور سیاسی دارند . گاهی به منظور سودجویی و کسب وجاهت ، از سخنان فلاسفه و کتابهای متروک سلف و یا دانشمندان طب و داروشناسی و با دانشمندان کیهان شناسی قدیم استخراج شده است ، و بعد از پیراستن آن به صورت حدیث ، سندی بر آن سوار نموده به طالبان حدیث جا زدهاند . در رابطه با تشویق مردم به تلاوت قرآن که صدای آوای قرآن مانند آوای زنبور عسل از خانهها بلند باشد ، احادیثی جعل شده است . اینگونه احادیث در عهد اول پایهگذاری شده است ، به دست آنان که با پرچم حسبنا کتاب الله به میدان آمدند که تازه مسلمانها را از مراجعه به سنتی و مراجعه به اهل بیت عصمت باز دارند ، تلاوت الفاظ قرآن را خواه معنای آن را بفهمند یا نفهمند ، خواه عامل به قرآن باشند یا نه ، جزء عبادات شرعی قلمداد کردند و برای خواندن یک آیه و یا یک سوره ثوابهای گزاف و گاهی مسخره و نامعقول نوشتند



    نمونۀ این جعلیات ، روایت مشهوری است از ابی بن کعب که برای سورۀ قرآن ثواب مینویسد و مفسرین سنی - و در تعقیب آنان مفسرین شیعه – به درج آن احادیث همت گماشتند ، در حالی که ناقدین حدیث اعلام کردهاند که این احادیث همه و همه جعلی است .

    یک رشته احادیث جعلی داریم که در عهد عباسیان و کمی قبل از آن رایج شده است . این احادیث جعلی در رشتۀ طب و داروسازی و امثال آن جعل شده است . موقعی که علوم یونان و فلسفۀ ایران و روم و یونان به قلمرو اسلامی نفوذ کرد ، اطراف محدثین از جوانان دانشطلب خالی شد و همه راهی دانشگاههای فلسفه و طب و کیهانشناسی و داروشناسی شدند .
    محدثین برای اینکه جوانان را به مسجد باز گردانند و مقام و منزلت خود را تجدید کنند ، دست به دامن همان علوم و همان میراث بیگانه شدند و با اقتباس و استراق از کتب فلاسفه ، احادیثی در رشتۀ طب و اخلاق و عرفان و کیهانشناسی و ... ساختند و پرداختند و با سوار کردن یک سند به رواج و ترویج آن پرداختند .
    در این جا نمیخواهم برای همۀ این مسائل نمونه بیاورم ، تنها چند نمونه از احادیث طب و داروسازی اشاره میکنم :
    شیعه و سنی روایت کردهاند که سیاهدانه شفای همۀ دردهاست و فقط از مرگ مقدر نمیتواند مانع شود . این حدیث در همۀ کتابها درج شده است ، حتی صحیح بخاری و صحیح مسلم . مرحوم مجلسی در بحارالانوار باب جداگانهای برای آن باز کرده است . با مراجعه به طب یونان قدیم نظیر تحفۀ حکیم و قرابادین کبیر ، میتوانید اثر سیاهدانه را بطور مشروح ملاحظه کنید و با احادیث مزبور برابر کنید .
    در این زمینه ما چند کتاب مجزا داریم مانند طب النبی تألیف مستغفری از علمای اهل سنت که تمام روایات آن مرسل است . کتاب طب الرضا تألیف محمد بن جمهور عمی که هم شیعه محسوب میشود و هم سنی و نه این و نه آن ، چون ادیب و روشن فکر است و به چیزی اعتقاد ندارد . یکی از بزرگان رجال مینویسد : من از این مرد اشعاری دیدهام که در آن محرمات الهی را به باد تمسخر میگیرد . کتاب دیگری داریم به نام طب الائمه که راوی آن بدنام و متهم به جعل حدیث است .
    محققین شیعه و سنی دربارۀ این کتابها و احادیث آن که با عقل و منطق و حتی طب قدیم احیاناً سازگاری ندارد انتقاداتی دارند و معالجه را بر اساس این احادیث تجویز نمیکنند .


    در زمینۀ احادیث طبی ، شیخ مفید هم رد و ایراداتی دارد که شنیدنی است و باید به شرح اعتقادات مراجعه شود . ولی نظر من این است که این احادیث کاملاً از کتب طبی و اساطیری قدیم استخراج و اقتباس شده است و گاهی برای رد گم کردن تغییری در مفردات و مرکبات دارو دادهاند و از این رو است که گاهی نتیجه بخش است و گاهی خطرناک . ولی باید توجه داشت که این مشکلات بر سر کسی میکوبد که همه احادیث را میپذیرد ، گرچه سند آن مخدوش باشد . اما اگر حدیث را جز با سند منقح نپذیریم و از دغلکاری دشمنان دین پرهیز کنیم ، همۀ این احادیث را که سندی مجهول و بدنام دارند ، باید دور بریزیم و خود را از شر آن خلاص کنیم . به نظر من اگر کسی این گونه احادیث را در حال روزه روایت کند ، روزهاش باطل میشود ، زیرا نسبت دروغ به امامان روزه را میشکند .





  3. 4 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  4. #3
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    دیدگاه شیخ صدوق (رئیس المحدثین)
    درباره احادیث پزشکی
    و طب سنتی



    اعتقادات صدوق، ترجمه، ص 142-143:
    باب (چهل و چهارم) اعتقاد در احاديث وارده در طبّ [=پزشکی سنتی]:

    ابن بابَوَيه [= صدوق] رحمة الله عليه گويد:
    اعتقاد ما در باب احاديثى كه در طب وارد شده اينست كه آنها بر چند وجهست:
    بعضى است كه بنا بر هواء مكّه و مدينه وارد شده؛ پس جائز نيست استعمالش در غير آن هواء.
    و قسمى هست كه امام عليه السّلام آن را فرموده بنا بر آنچه شناخته از طبيعت شخص مُعيَّن ؛ ولی مكان آن شخص را (تجاوز/ خ ل/ یا) اعتبار نفرموده (و تجاوز از مَوضِعهاى مُعيَّن آن عِلاج نبايست نمود / خ ل)، چون [امام ع] آن شخص را [یا حال او یا مکان او را] بهتر از خودش ميشناخته.
    و نوعى هست كه مخالفان در كتابها غلط انداز كرده‏اند كه صورت مذهب حق را زشت نمايند در نظرها.
    و بعضى [دچار توهّم یا] سهو [شخص] راوى شده.
    و پاره [ای] آنست كه راوى، ناتمام بخاطرش مانده و ناقص نقل نموده.

    و آنكه بخصوص عسل وارد شده كه شِفاء هر دردى است (الخصال، شیخ صدوق، 2: 623، باب حديث الأربَعَمِائَة = خصلت های چهارصدگانه، حدیث 10)، صحيح است و معنيش آن است كه [عسل] شِفاءِ هر دردى است كه از بُرودت [= سردی مزاج] باشد [و نه از حرارت و گرمی مزاج].
    و آنكه براى بواسير، اِستِنجاء بآب سرد [در حدیث] وارد شده، در صورتيست كه از حرارت باشد.
    و آنكه در باب بادنجان وارد شده كه شِفا است (*المَحاسِن، بَرقیّ: 525، باب الباذنجان، ح 755)، مخصوص فصل رُطـَب است و براى كسى كه خرما ميخورد [تا سردی بادنجان و خشکی (سَوداء آوری) آنرا جبران سازد]؛ نه سائر اوقات.
    و اما آنچه صحيح ميباشد از ائمه عليهم السّلام از دواهاى مرضها، آيات قرآنى و سوره‏ هاى قرآنى است و دعاها؛ بآن نوعهائى كه وارد شده بسندهاى قوىّ و طريقهاى صحيح...
    و جناب نبوى صَلَّى اللهُ علـَيهِ و آلِهِ و سَلّم فرمود: «هر كه او را حمد شفا ندهد خدا او را شفا ندهد» [نظیر این حدیث در "اصول كافي"، شیخ کلینی، ترجمۀ مصطفوی،4/434، باب فضل القرآن، حدیث 22، چنین نقل شده است: عَنْ سَلَمَةَ بْنِ مُحْرِزٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ [الباقر] ع يَقُولُ: «مَنْ لَمْ يُبْرِئْهُ الْحَمْدُ لَمْ يُبْرِئْهُ شَيْ‏ءٌ»؛ و در کتاب "طِبّ الأئمّة(ع)" چنین آمده است: عن عبدِ اللّهِ بن سِنانٍ عن أبي عبدِ اللّهِ [الصّادق] علـَيهِ السّلامُ:‏ُ «... مَن لم يَشفِهِ القرآنُ فلا شَفاهُ اللّهُ» ].

  5. 5 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  6. #4
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    دیدگاه شیخ مفید (شاگرد شیخ صدوق)
    در باب احادیث پزشکی


    تصحیح الاعتقاد، شیخ مفید(ره):
    فرموده است شيخ مفيد (عَلـَيهِ الرَّحمة) كه:
    ((طبّ، صحيح است و علم بآن ثابت است و طريق آن وحى است و جز اين نيست كه اخذ نموده‏اند آنرا عالمان بآن، از انبياء عليهـِمُ السّلام؛ و اين بجهت آنست كه نيست [در آغاز امر طبابت، نزد مردم] طريقى بسوى علم بحقيقت درد، مگر بسمع؛ و نيست [باز هم در آغاز امر طبابت، نزد مردم] راهى بسوى شناختن دواء مگر بتوقيف [یعنی: نصّ فرمایش پیامبران به آنها، که فقط باید توقـّف و ایستادگی بر آن شود – شارح]، پس ثابت شد كه طريق آن [همچون سایر علوم بشری، در سرآغاز آن] شنيدن است از [خداوند] عالِم بخفيّات تعالىٰ [همانگونه که عالم شیعی اِثناعَشَریّ شهید، ابو حاتِم رازی(ره)(م322ق) در اوائل "أعلامُ النـّـُبُوَّة" تبیین نموده است...– شارح].
    و اخبارى كه وارد شده است از [ائمّۀ] صادِقِين عليهـِمُ السّلام، تفسيرش قول حضرت امير المؤمنين ع است كه: «معده خانه دردها است و پرهيز سَرِ هر دوائى است؛ و عادت ده هر بدنى آنچه را كه معتاد است» [المِعدَة ُ بَيتُ الأدواءِ وَ الحِميَة ُ رَأسُ الدَّواءِ؛ عَوِّدْ كـُلَّ بَدَنٍ مَا اعتاد].
    و گاه نفع مى‏بخشد در بعضى شهرها دوائى - از مرضى كه عارض ميگردد ايشانرا - آنچه سبب هلاكت ميگردد اگر استعمال كنند آن را در غير اهل آن شهر (يعنى گاهى دوائى براى يكنوع مرض در يكى از شهرها خوب است، ولى همان دوا در شهر ديگرى براى آن مرض مفيد نميباشد، از جهت اختلاف آب و هوا- مصحّح)؛ و گاه پسند ميباشد از براى قومى كه صاحِبان عادتى ميباشند آنچه پسند نميباشد از براى كسانى كه مخالف ايشان باشند در عادت.

    و بوده‏اند حضرات ائمه صادقين عليهـِمُ السّلام كه امر ميفرموده‏اند پاره[ای] صاحِبان امراض را به استعمال نمودن چيزى كه ضرر ميرساند بكسى كه بوده باشد در او آن مرض؛ پس ضرر نميرسانده او را استعمال آن و اين بجهت علم ايشان بود بمنقطع شدن سبب مرض؛ پس وقتى كه [آن شخص] استعمال مينموده است آنرا، [آن چیز] استعمال شده بود با صِحّت، بدون شعور [شخص] بآن؛ و بوده است علم ايشان به آن، از جانب خداوند، بر طريقه معجزه ايشان و اينكه آن برهانى بوده باشد از براى اختصاص دادن ايشان بآن [= اِعجاز] و خـَرقِ [= شکافتن و نقض] عادت بمعنای آن [یعنی بمعنای معجزه – ش]؛ پس گمان نموده‏اند گروهى كه آن استعمال هر گاه حاصل شود با مادّۀ مرض، نفع بخشد؛ پس غلط نموده‏اند در آن و مُتضرِّر گشته‏اند در آن. و اين قسمى است كه ايراد ننموده است آن را شيخ ابو جعفر [صدوق] رَحِمَهُ اللَّهُ تعالى، و او مُعتمَد است در اين باب [بجهت تسلّط و احاطه ای که بر احادیث داشته]، و وجوهى را كه ذكر نموده است از احاديث، مُحتمِل ميباشد از براى آنچه كه وصف نموده، بحَسَب آنچه ذكر نموديم ما آن را)).


  7. کاربر روبرو از پست مفید hands of god تشکر کرده است .


  8. #5
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    خلاصه ایرادات شیخ صدوق و شیخ مفید از محدثین قرن 4 و استاد بهبودی از محققین معاصر:

    1- وجود احادیث جعلی فراوان در میان احادیث که بعضی تعمدا به جهت زشت کردن وجه دین بوده (شیخ صدوق) و بعضی به خیال حفظ وجه علمی دین بوده است (استاد بهبودی) و از این جمله کتب طب النبی (راوی سنی با احادیث مرسل) طب الرضا (راوی نه شیعه و نه سنی) و طب الائمه به عنوان کتب غیر معتبر ذکر شد.

    2- اختصاص دارو ها و درمان ها به شخص یا آب و هوای خاص همان منطقه (شیخ صدوق و مفید) و احتمال مضر بودن آن برای افراد دیگر

    3- روایت ناقص و تحریف یافته از یک حدیث که می تواند نتیجه را عکس کند مانند ماجرای شفا در عسل (شیخ صدوق)

    4- خرق عادت بودن و کرامت بودن یک توصیه و غیر قابل تعمیم بودن برای عموم (شیخ مفید)

  9. 3 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  10. #6
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    چالش های دیگری که بحز موارد بالا به اختصار باید اضافه کرد:

    1- تطابق و تناسب کلام امام با فهم و درک مردم در همان زمان و مکان. فی المثل نمیتوان انتظار داشت در زمانی که فهم درک سوال کننده در قالب طب یونانی و جالینوسی بوده، در قالب فهم امروز از ژن ها و ملکول ها به سوالات پاسخ گویند. هرچند عدم انطباق با چارچوب امروزی به معنی مضر بودن توصیه ها نیست.

    2- نیاز به جزئیات دقیق از زمان مصرف، نحوه مصرف، میزان مصرف، تداخلات دارویی و .... که معمولا در احادیث نقل نشده و شاید به مرور زمان جزئیات از قلم افتاده باشد.

  11. 3 کاربر از پست مفید hands of god تشکر کرده اند .


  12. #7
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Calendar Award

    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اردیبهشت-۰۵
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    2,866
    امتیاز : 32,278
    سطح : 100
    Points: 32,278, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class25000 Experience Points
    تشکر کردن : 1,341
    تشکر شده 8,108 در 2,355 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 103 در 67 پست

    پیش فرض

    اهلیلجه
    و
    ماجرای حدیث مناظره امام صادق با طبیب هندی

    مناظره مشهوری با مضمون بحث امام صادق(ع) و طبیب هندی وجود دارد که در فضای اینترنت هم بسیار گسترده شده است.

    این حدیث از نظر علمای حدیث اشکالات مختلفی دارد که در جای خود می شود به آن پرداخت اما مطلب زیر تحلیل تامل برانگیز علامه طباطبایی بر این حدیث است که حاوی نکات زیر است:

    1- رد این نظر که علم طب، تماما ناشی از وحی است و راهی بجز وحی ندارد

    2- رد گسستگی علوم قدیم(از جمله طب) از علوم جدید و تاکید بر گسترده شدن و وسیع شدن علوم جدید

    3- رد صحت و قابل اتکا بودن حدیث.


    با توجه به اینکه این حدیث بسیار مورد سو استفاده قرار گرفته توجه به این مطلب بی فایده نیست:

    حضرت اُستادنا الاكرم* علَّامۀ طباطبائي - قدّس* الله* تربته - در تعليقۀ خود بر عبارت مجلسي بر صحّت خبر چنين آورده اند:

    و اما خبر اهليلجه {همان مناظره مورد اشاره } محصّل آن اثبات حجيّت حكم عقل مي باشد، و عدم كفايت حسّ در احكام، و اثبات وجود صانع از طريق سببيّت، و اثبات وحدت صانع از طريق اتّصال تدبير. و در اين امور ابداً شكّي و ترديدي نمي باشد نه از جهت حكم عقل، و نه از جهت مطابقيّت آن با ساير ادلّۀ نقليّه، مگر آنكه مشتمل است بر تفاصيلي كه شاهدي بر آنها از احكام نقليّه و عقليّه نداريم. بلكه مطلب در آنها برعكس مي باشد، مثل اشتمال آن خبر بر آنكه علوم هيئت و احكام نجوم مستند به وحي خدائي هستند. و همچنين علم طبّ و قرابادين (داروشناسي) استناد به وحي دارند. و در اينجا استدلال نموده است بر آنكه انسان واحد قدرت بر اين تتبّع عظيم و تجارب وسيع را ندارد.
    در حالي كه مي دانيم: آن علوم استناد دارند به رَصَدهاي بسيار، و محاسبات علميّه و تجربه هاي ممتدّه از اُمَّتهاي مختلفه در أعصار و قرون طويله كه همگي آنها برروي هم انباشته و متراكم شدند و به صورت فنّي درآمدند كه نتيجه و حاصل آن مجاهدتهاي عظيمه بوده است.
    و دليل بر اين گفتار آن است كه نهضت علمي أخير، دو علم طبّ و هيئت را در قالب جديدي ريخت كه از آن قالب قديمياش به مقدار غير قابل إحصاء و شمارش، وسيعتر و گسترده تر ميباشد و ميدانيم كه: استنادشان فقط به رَصَدْها و تجربه ها و محاسبه هاي علميّه است.
    و همچنين علومي نظير علم هيئت و طبّ مانند علم شيمي و طبيعيّات و علم گياه شناسي و حيوان شناسي و غير ذلك كه بسيار گسترده تر و وسيعتر گرديدهاند. آري ممكن است استناد أصل علم طبّ و هيئت به وَحْي و بيان پيامبر بوده باشد.
    و از جمله چيزهائي كه خبر اهليلجه بر آن مشتمل است آن است كه درياها هميشه بدون زياده و نقصان باقي هستند و دائماً بر يك حال مساوي و يكسان بوده و خواهند بود، با آنكه تغييرات كلّي در آنها امروزه از امور واضحه محسوب مي شود، و علاوه بر اين كتاب و سُنَّت با اين تغييرات مساعد است.
    و آنچه را كه من گمان دارم - و الله أعلم- اصل خبر از آن اخباري است كه از حضرت امام صادق علیه السلام صادر شده است، وليكن از تصرّفِ تصرّف كنندگان محفوظ نمانده است. در آن زيادتيهائي و نقيصه هائي را اعمال نموده اند كه آن را از استقامت اصلي خود خارج كرده است. و شاهد بر اين نظريّه، نسخه هاي مختلفۀ عجيبه اي است كه مُصَنِّف؛ آنها را نقل مي نمايد. به علّت آنكه نسخه ها ممكن است در يك كلمه و دو كلمه، و يك جمله و دو جمله با هم اختلاف داشته باشند به جهت سهو كردن راوي در ضَبْط آن، و يا سهو كاتب در استنساخ آن؛ و اما اختلاف به مقدار يك ورقه و دو ورقه، و پنجاه سطر و يكصد سطر، جدّاً مستبعد به نظر مي رسد مگر آنكه مستند به تصرّف عمدي بوده باشد. و از آنچه كه شاهد بر كلام ما مي باشد مندمج بودن مطلب و مشكل بودن بيان و گفتار است كه در اوائل خبر و اواسط آن مشاهده مي گردد. وَاللهُ أعلم.

  13. کاربر روبرو از پست مفید hands of god تشکر کرده است .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1