گام اول: ساخت یک حساب کاربری تجاری
اگر یک حساب کاربری شخصی با دنبال کنندگان زیاد دارید، می توانید به سادگی آن را به یک حساب تجاری تبدیل کنید. با این کار بدون از دست دادن دنبال کنندگان خود، از ویژگی های مفید حساب کاربری تجاری نیز بهره خواهید برد.


اما در صورتی که چنین حساب کاربری در اینستاگرام ندارید، گام اول در بازاریابی اینستاگرامی ساخت یک حساب کاربری تجاری است. پس از ساخت یک حساب کاربری تجاری در اینستاگرام باید پروفایل خود را بهینه کنید. برای این منظور، یک عکس پروفایل متناسب با برندینگ خود انتخاب کنید زیرا این عکس اولین تاثیر را بر مخاطب شما می گذارد. بهتر است از لوگو یا عکس مشابه با آن استفاده کنید. در قسمت بیو حساب کاربری نیز خلاصه ای از کسب و کار و شخصیت خود را برای مخاطب بنویسید تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید.


حساب های کاربری تجاری در اینستاگرام دارای قابلیت هایی همچون اطلاعات تماس، دسته بندی کسب و کار و دکمه فراخوان به عمل هستند. در بخش اطلاعات تماس، آدرس ایمیل، شماره تلفن و آدرس کسب و کار خود را وارد کنید تا دنبال کنندگان بتوانند با شما در ارتباط باشند. دسته بندی مرتبط با کسب و کار خود را انتخاب کنید تا در پروفایل کاربریتان ظاهر شود و در آخر دکمه فراخوان به عمل را فعال نمایید. فعالسازی این دکمه امکان رزرو ، خرید بلیت و غیره را برای پروفایل شما فراهم می سازد.


گام دوم: تعیین یک استراتژی هدفمند برای بازاریابی اینستاگرامی خود
تعیین یک استراتژی بر اساس اهداف کسب و کار و با در نظر گرفتن آینده ی برند، گامی ضروری در بازاریابی در اینستاگرام به شمار می رود. برای اینکار ابتدا باید مخاطب هدف کسب و کار خود را مشخص کنید. برای این منظور:


خریداران فعلی خود را بشناسید.
سایر شبکه های اجتماعی کسب و کار خود را تحلیل کنید تا با دنبال کنندگان خود بیشتر آشنا شوید.
کسب و کارهای رقیب و مخاطبان هدف آن ها را بررسی کنید.
پس از تعیین مخاطبان هدف، نوبت به مشخص کردن اهداف کسب و کار می رسد. تعیین اهداف استفاده از بازاریابی اینستاگرامی یکی از گام های موثر و کارآمد است. توجه داشته باشید که اهداف انتخابی شما باید دقیق، قابل سنجش، واقع گرایانه، مرتبط و زمان بندی شده باشند.


پس از تعیین اهداف، زمان انتشار پست های خود را مشخص کنید و مسیر زمان بندی شده ای را برای آن ترسیم نمایید.


گام سوم: اشتراک گذاری محتوا
پس از تکمیل گام های قبلی، نوبت به اشتراک گذاری محتوا می رسد. برای اثرگذاری اشتراک محتوا در استراتژی بازاریابی اینستاگرامی، باید موارد زیر را رعایت کنید:


تولید محتوای مناسب
از آنجایی که اینستاگرام یک پلتفرم تصویر محور است، پست های شما باید جنبه ی بصری داشته باشند. محتوایی که تولید می کنید باید یک مسیر خاص را طی کند و این انسجام و هماهنگی در تمام پست های شما دیده شود. برای این منظور از ویژگی های اینستاگرام مانند رنگ، فیلتر و … به گونه ای استفاده کنید که وجه تمایز کسب و کار شما با سایر کسب و کارها باشد.


عکس ها و تصاویر جذاب و با کیفیت بکار گیرید
به منظور کارآمد بودن بازاریابی اینستاگرامی، عکس ها و تصاویر بکار گرفته شده در پست ها باید جذاب، زیبا و باکیفیت باشند. از نور طبیعی استفاده کنید و زوایای مختلف عکاسی را امتحان کنید تا عکس فوق العاده ای حاصل شود. پس از گرفتن عکس، از ابزارهای حرفه ای ویرایش عکس برای افزودن به جذابیت آن کمک بگیرید. توجه کنید که برای عکس های پست خود از کپشن های مرتبط و جذاب استفاده نمایید.


تحقیقات نشان داده اند که افراد با دیدن استوری بیشتر به آن برند علاقمند می شوند. به عبارت دیگر، استوری اینستاگرام یک قابلیت فوق العاده برای بازاریابی اینستاگرامی است که مخاطبان بیشماری دارد.


گام چهارم: افزایش تعداد دنبال کنندگان
در این گام باید تلاش کنید تا دنبال کنندگان و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کنید. برای اینکار از هشتگ های مناسب، اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود، تبلیغات اینستاگرامی، پاسخگویی به نظرات و منشن ها، تعامل با افراد فعال در حوزه کسب و کاری و کمپین های اینستاگرامی بهره بگیرید.


گام پنجم: ارزیابی استراتژی بازاریابی اینستاگرامی
در این گام، با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند اینستاگرام آنالیتیکس (Instagram Analytics)، نتایج استراتژی بازاریابی اینستاگرامی خود را ارزیابی و تحلیل کنید. این ابزار اطلاعاتی از قبیل مجموع تعداد بازدید از پروفایل، مجموع تعداد کلیک روی پیوند وبسایت، عملکرد پست های مختلف، مجموع بازدیدها از استوری ها، تعداد بازدیدکنندگان و روند رشد آن ها، آمار دنبال کنندگان بر اساس جنسیت و محدوده سنی و میزان فعالیت دنبال کنندگان بر اساس روز و ساعت را در اختیار شما قرار می دهد. با تحلیل این اطلاعات، اصلاحات لازم را در جهت تقویت بازاریابی اینستاگرامی خود اعمال کنید.