کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:

نمایش نتیجه های نظرسنجی ها: آیا محتوایی این آموزش برای شما مفید است

رأی دهندگان
3. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • بله

    3 100.00%
  • خیر

    0 0%
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Most Popular

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۱۸
    محل سکونت
    یه گوشه خلوت شیراز
    نوشته ها
    2,711
    امتیاز : 18,843
    سطح : 86
    Points: 18,843, Level: 86
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 7
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social50000 Experience PointsTagger First ClassVeteran
    تشکر کردن : 9,547
    تشکر شده 17,700 در 2,736 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 3 در 3 پست

    پیش فرض گام به گام تا تند خوانی ...

    نکته این مطالب زنجیر وار هست
    لطفا با دقت مطالعه کنید و درس به درس پیش میرود
    و
    دارای تمرین

    عرض سلام ادب یه قولی دادیم نشد عمل کنیم در رابطه با کلاس تند خوانی تفویت حافظه استقبال خوب بود اما موفق به برگزاری کلاس نشدیم

    چرا :
    علت قرار شد دوستان به مدیریت هماهنگ کنن تا ما کلاس برقرار کنیم اگر هماهنگ شد و مدیریت اعلام کردن تکنیک ها تند خوانی روش های مطالعه تقویت حافظ و.... تدریس می کنیم به طور حضوری ...

    روشی منحصر به فرد مطالعه درختی ابتکاری از خودم هست و روش ها و متد های دیگر هم هست چون چند سال خودم درگیر این مطلب بودم و تو مجموعه سنجش دانش و تعداد از دانشجویان این روش ها پیاده ۹۰ درصد موفقیت آمیز بود ...


    و اینجا برای رفع مشکل دوستان یه سری تمرین های تند خوانی را برای شما میزارم ...که مقدمه ای باشه بر این مطلی

    سوالی بود در خدمتم

    شرح :

    بخش اول خیلی مسخر ه و خنده داره به نظرتون هم در وری میاد یه سری تمرین بهتون میدم که خیلی خنده داره براتون اما کاربردی هست ۱۰۰ در ۱۰۰

    مثل تمرین روزشی هست اول باید خودتون وامادگی تون رو تقویت کنید ...

    الان ایراد میگیرن خودتون این کار ها را انجام دادی تاثیرات داشته جواب بله
    الان تاثیراتش برای خودم توانایی مطالعه با یادگیری ۱۱ ساعته رو دارم و حتی بعد از عمل چشم که انجام هم دادم همین تمرین ها خیلی بهم کمک کرد ...نمونه خواندن ۸ جلد کتاب ۵۰۰ صفحه ای در کورس یک ماه مطلب فنی و مرتب با رشته و...

    دوستان عزیز نکته اول بگم ... روند تند خوانی این نیست یک شبه اتفاق بیفتد ...باید یه رفلکس برای خودتون ایجاد کنید و به مرور تقویت کنید به قول خودم ...مثل بازی شطرنج ورزش بدن سازی و....باید تمرین مطالعه داشته باشید با روش های اصولی و درست که نتیجه در و اثر بخش باشه ....
    برای مثال :
    شما عادت به مطالعه ۱۰ صفحه در روز دارید یک دفعه می خواهی ۱۰۰ صفحه بخوانی با هزار تا مشقت و مکافات اخرش هیچی نه یادت هست دو روز هم طول کشید ...
    مثل اینه من از شما بخواهم دو ۳۴۰ متر بگیریم در حالتی است که یک سال در حال خوردن و خوابیدن بودی چی میشه دور اول نه دوم حالت بهم میخوره می افتی زمین به همین سادگی
    ویرایش توسط عرض از مبدا : جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۳ در ساعت ۲۳:۴۹
    ==--==--==--==--==--==

    ==--==--==--==--==--==


  2. #2
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Most Popular

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۱۸
    محل سکونت
    یه گوشه خلوت شیراز
    نوشته ها
    2,711
    امتیاز : 18,843
    سطح : 86
    Points: 18,843, Level: 86
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 7
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social50000 Experience PointsTagger First ClassVeteran
    تشکر کردن : 9,547
    تشکر شده 17,700 در 2,736 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 3 در 3 پست

    پیش فرض

    ادامه مبحث ....

    برای تند خوانی نیاز به یک جسم سالم داریم اول ....

    وقتی از پرفسور سمیعی درمورد مغز سوال شد ایشون ۱۰ مورد را گفتن که در طولانی مدت به وضوح خود را نشان میدهد به
    ده اشتباه كه به مغز شما آسيب ميزند
    برای مثال :
    چرا خیلی ها صبح ها در دانشگاه حوصله ندارید و از یادگیری خبری نیست.

    1.نخوردن صبحانه
    كسانی كه صبحانه نمی خورند قند خونشان به سطح پائین تری افت می كند. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می شود.

    من همیشه میگم عقل سالم در بدن سالم
    چرا :
    2. پرخوری
    این امر باعث تصلب شرائین (سختی دیواره رگهای) مغز شده و منجر به كاهش قدرت ذهنی می شود.


    خوب این مورد در این جمع کاربردی ندارد
    ========
    3- دخانیات
    این امر باعث كوچك شدن چند برابری مغز و منجر به آلزایمر می شود.

    به طرف گفتم موقع مطالعه کمی شکلات بخور ان هم تلخ ترجیحا حالا صبح یک لیوان ۱۵۰ سی سی چای میریزه یا نیم کیلو شکر از صبح شیرینی می خوره تا شب مادرشم قربون صدقش میره مامان شکلات بخور وقتی درس میخوانی بعد یک صفحه درس خوانده یک کیلو شکلات مصرف میکنه .

    4. استفاده زیاد قند و شكر
    استفاده زیاد قند و شكر جذب پروتئین و مواد غذائی را متوقف می كند و منجر به سوء تغذیه و احتمالا اختلال در رشد مغزی خواهد شد

    شیراز که هوا خوبه الحمد الله ...

    5. آلودگی هوا
    مغز بزرگترین مصرف كننده اكسیژن در بدن ماست. دمیدن هوای آلوده باعث كاهش اكسیژن تامینی مغز شده و منجر به كاهش كارآیی مغز می شود.


    اخ اخ ....این مشکل تالاریون گرامی شدیدا دارن ... از جمله خودم البته من ریتم بدنیم بهم زدم که برای افراد شاغل و.... جدا توضیح میدم

    6. كمبود خواب
    خواب به مغزمان اجازه استراحت می دهد. دوره طولانی كاهش خواب منجر به شتاب گیری مرگ سلولهای مغزی خواهد شد.

    7. پوشاندن سر به هنگام خواب
    خوابیدن با سر پوشیده باعث افزایش تجمع دی اكسید كربن و كاهش تجمع اكسیژن شده و منجر به تأثیرات مخرب مغزی خواهد شد.



    8.كار كشیدن از مغزتان در هنگام بیماری
    كار سخت یا مطالعه در زمان بیماری ممكن است منجر به كاهش كارآئی مغز و در نتیجه صدمه مغزی شود


    این مطلب شدیدا باهاش کار داریم ....مخصوصا تو خانم ها به چند علت
    9.كاهش افكار مثبت
    فكر كردن بهترین راه برای تمرین دادن به مغزمان است. كاهش افكار مثبت مغزی ممكن است باعث كوچك شدن مغز شود.

    این مطلب بیشتر برای اقایون هست ...البته بچه های کانون بخاطر حضور در جمع از این قاعده کاملا کنار گذاشته می شوند
    10.كم حرفی
    مكالمات انتزاعی منجر به رشد كارآئی مغز خواهد شد.
    ==--==--==--==--==--==

    ==--==--==--==--==--==


  3. #3
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Most Popular

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۱۸
    محل سکونت
    یه گوشه خلوت شیراز
    نوشته ها
    2,711
    امتیاز : 18,843
    سطح : 86
    Points: 18,843, Level: 86
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 7
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social50000 Experience PointsTagger First ClassVeteran
    تشکر کردن : 9,547
    تشکر شده 17,700 در 2,736 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 3 در 3 پست

    پیش فرض

    ادامه ..... الان یکی از دوستان گفتن اینجا دانش آموز هم داریم اصلا یادم نبود .... خوب یکی از سوالاتی که به من میشه بیشتر وقت ها و خیلی ها اینه

    كه يك روش صحيح مطالعه را به من بياموزيد؛ زيرا با اينكه درس زياد مى‏خوانم، باز هم نمره‏ هاى خوبى نمى‏گيرم و درسى را كه مى‏خوانم فردا آن را به خوبى به ياد نمى آورم و براى امتحان هم نبايد كمتر از 2 بار بخوانم؛ زيرا اگر يك بار بخوانم، فراموش مى‏كنم. ... این سوال خیلی هست

    اول باید یه نکته رو یاد آور شم هدف ما یک مطالعه موفق است که تند خوانی بخشی از این فرایند است

    حالا سوال پیش میاد این مطالعه موفق چی هست:

    يك مطالعه موفق، بايد در حال آرامش و بدون اضطراب صورت بگيرد تا رضايت بخش و ثمربخش باشد.

    این یک جمله هزار خط میشه البته توضیحاتش ...


    براى اين كه به اين سؤال شما پاسخ كاملى داده باشيم، برخى از نكات مهم و كلى را درباره مكان، روش، كارآيى، تمركز و سرعت مطالعه به ترتيب، بيان مى‏كنم تا با به كارگيرى آنها، مشكل خود را برطرف كنيد. تمرین یادتون نره ...

    مطلب این بخش رو مستند مستدال میگم نگید از خودش در آورده .... برای فرار از کارشناسی ها دوستان و انتقادات ...

    اول زیر ساخت های مطالعه ..... این میگم براتون ....به طور خلاصه

    مكان مطالعه‏


    دكتر فيل ريس، در كتاب «500 نكته درباره مطالعه» و دكتر عين الله خادمى در كتاب «مطالعه روشمند» چنين نوشته ‏اند:


    1. برخى افراد ترجيح مى‏دهند در سكوت مطالعه كنند و برخى در سروصدا. بعضى صندلى راحتى را مى‏پسندند و بعضى دراز كشيدن يا نشستن رسمى را. اصلاً وسواس به خرج ندهيد و در هر حالتى كه راحت‏تر هستيد، مطالعه خود را آغاز كنيد.( با شرط رعایت اورگانومی و شرایط محیط مطالعه )

    معذر می خواهم این خواسته رو از شما ها می خواهم ببخشید ها .... چون بیشتر اتاق دوستان توش انفجار اتفاق افتاد ...

    2. اگر مكان مطالعه شما كمى آشفته و به هم ريخته است، مرتب كردن آن را به نيم ساعت پس از مطالعه موكول كنيد؛ زيرا در اين صورت، در حين مرتب كردن اتاق، به مطالبى كه مطالعه كرده‏ ايد، فكر خواهيد كرد و زمان مفيدى را از دست نخواهيد داد.


    3. گاهى اوقات از مكان‏هاى استثنايى و هيجان‏ انگيز استفاده كنيد تا مطلبى كه مطالعه مى‏كنيد، همراه آن خاطره در ذهن شما ماندگار شود؛ مثلاً در يك شب بارانى با يك چتر و يك چراغ قوه زير باران رويد و مطلب را مطالعه كنيد و يا در يك مكان تاريخى و قديمى، به تفكر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازيد. حالا از فردا تو تالار میزنن تو الان چته ...در تالار در حال درسخواندنم ...یا در اتفاقات جالب امروز ...من در سینما داشتم ریاضی پایه حل میکرد که ناگهان بازیگر گفت ...


    4. اگر امكان داشته باشد، موضوع مورد مطالعه شما با مكانى كه انتخاب مى‏كنيد، هماهنگى و سنخيت داشته باشد. اين كار، به افزايش بهره ‏ورى شما كمك بسيار مى‏كند. اين هماهنگى، شامل ابزار و لوازم مورد نياز نيز مى‏شود. (به طور مثال دارید میرید تخته جمشید یه مطلبی رو درضمینه تخت جمشید بخوانید از اثر گزاری بیشتری برخوردار است ) فردا بهانه نگیرید برای یاد گیری زبان انگلیسی همه تو خانه انگلیسی حرف بزنن تا شما راحت باشید و ...


    5. قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصيت مهم و ايده ‏آل را براى مكان مطالعه، در ذهن خود فهرست كنيد تا راحت‏تر بتوانيد آن را بيابيد. (تذکر این موارد نباشه لطفا :خرسم کنارم باشه دمپایی ابری داشته باشم بالشتم همراهم باشه پاستیل دم دست باشه تخمک که نباشه نمیشه از این چیز ها )


    6. در مكان مطالعه شما، بايد راهى براى خيره شدن به دور دست وجود داشته باشد؛ زيرا توقف در مطالعه و چشم دوختن به بى‏نهايت، در افزايش كارآيى مطالعه بسيار سودمند است؛ حداقل گاهى به سقف اتاق خيره شويد.( این نکته پزشکی هست که باعث پلک زدن و حفظ سلامت چشم میشود )


    7. هيچ گاه مطالعه خود را به حضور در مكان خاصى مشروط نكنيد؛ زيرا در اين صورت بهانه‏ اى مى‏يابيد تا در ساير مكان‏ها از مطالعه بگريزيد. به ياد داشته باشيد كه در حقيقت، «مكان مطالعه، جايى است كه شما هستيد». ( سو استفاد نشود در امتحانات خانه بابابزرگ خانه خاله خانه عمه خانه دوستم ....)


    8. دقت كنيد كه ميزان نور، دماى محيط، شكل صندلى و ساير شرايط، در مكان مطالعه شما به گونه‏ اى نباشند كه شما را خواب آلوده كنند.(مدل متداول اینکه که چگونه درس بخوانیم که خوابمان ببرد و پدر مادر لذت ببرن از اینکه ما روی کتاب دفتر مان در تخت خواب خوابمان برده ...پتو انداخته روش بالشت زیر دستش بعد میخواد حین درس خواندن خوابش نبره )


    9. تهويه خوب و اكسيژن زياد در مكان مطالعه، شرطى حياتى است.(روزی ۳ تا لیوان اب میخوره اما موقع درس خواندن در مدت ۱ ساعت ۲۰ لیتر اب میخوره هی میره سر یخچال هی میاد ...)
    ==--==--==--==--==--==

    ==--==--==--==--==--==

  4. 9 کاربر از پست مفید عرض از مبدا تشکر کرده اند .


  5. #4
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Most Popular

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۱۸
    محل سکونت
    یه گوشه خلوت شیراز
    نوشته ها
    2,711
    امتیاز : 18,843
    سطح : 86
    Points: 18,843, Level: 86
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 7
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social50000 Experience PointsTagger First ClassVeteran
    تشکر کردن : 9,547
    تشکر شده 17,700 در 2,736 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 3 در 3 پست

    پیش فرض

    روش مطالعه‏


    1. به قول آدريل جانسون، خوب كتاب خواندن را نمى‏توان از خواص مادرزادى دانست. براى قرائت، بدون شك، پرورش خاصى لازم است.


    2. بهترين روش كتاب‏خوانى، روشى است كه خواننده در اين كار بتواند زيبايى‏هاى چيزى را كه مى‏خواند، دريابد و به هنگام لزوم، معايب آنها را بفهمد و اين از راه پرورش و ممارست حاصل مى‏گردد.(البته اینم هست از ریاضی بدش میاد از فیریک حال بهم میخوره از شیمی تهوه میگیره از زبان خاطره بد داره پس شما از چی خوشتون میاد پس )


    3. در معانى كلماتى كه براى نخستين بار مى‏بينيد، دقت كنيد. بيهوده تصور نكنيد كه سياق مطلب، آن معانى را براى ما كشف مى‏كند. همان زمان، بهترين وقت براى رفتن به سراغ فرهنگ لغت است.(چه فارسی چه انگلیسی باعث پویایی ذهن می شود )


    4. اميل فاگه، نويسنده فرانسوى، عقيده دارد كه بايد در خواندن كتاب استقامت داشته باشيم. استقامت، لجاجت نيست؛ بلكه نوعى بردبارى است كه ذوق ما را مى‏پرورد و درك ما را عميق مى‏كند. برای این بخش حرفی ندارم چون .....


    5. مون تنى، دانشمند شهير فرانسوى، درباره انتخاب كتاب و روش كتاب‏خوانى نظريه اى بسيار بديع و زيبا دارد. يكى از اين عقايد، آن است كه براى وصول به عمق معناى يك كتاب خوب، بايد آن را دوبار بخوانيم و با آن ارتباط دائمى داشته باشيم. يك اثر پربها، ما را مدت‏ها سعادتمند مى‏سازد. ما نمى‏توانيم با يك بار خواندن، به اين درجه از خوشبختى برسيم؛ هر چند در اين يك‏بار، دقت فوق العاده به كار بريم.


    6. همچنين وى معتقد است كه اگر بخواهيم از كتابى كه خوانده‏ ايم، نظر صحيحى پيدا كنيم، بايد درباره آن گفت‏گو كنيم. كتاب‏هاى خوب، افق گفتگوهاى پرثمر را به روى ما مى‏گشايند و اين، همان چيزى است كه ما آن را مباحثه مى‏ناميم.


    7. در كتاب «500 نكته درباره مطالعه» آمده است: يكى از روش‏هاى خوب مطالعه، استفاده از يادداشت بردارى است. فقط توجه كنيد كه به جاى يادداشت، رونويسى نكنيد! طرح‏هاى گوناگون بريزيد؛ نكات مهم يادداشت را برجسته‏ تر بنويسيد و اگر مطلبى را درك نمى‏كنيد، به صورت سؤال يادداشت برداريد.


    8. در كتاب «روش‏هاى تسريع در خواندن و درك» پيشنهاد شده است كه هنگام مطالعه، ابتدا خلاصه مطلب را كه اغلب در ابتداى مقاله يا كتاب آمده است، بخوانيد؛ سپس عنوان‏ها و فهرست اجمالى كتاب را مطالعه كنيد و بعد چند سطر از ابتداى هر عنوان را مطالعه كنيد؛ زيرا مهم‏ترين مطالب، معمولاً در همين خطوط ابتدايى هستند و سرانجام ساير توضيحات و تفاسير كتاب را بر اطلاعات خود بيفزاييد.


    9. از همان زمان مطالعه، براى به كار بستن آن چه مى‏آموزيد، برنامه‏ريزى كنيد. به قول تولد، «مطالعه و عمل نكردن، مانند شخم زدن و بذر نپاشيدن است».


    10. بيكن جمله زيبايى در اين باره دارد؛ «برخى كتاب‏ها را بايد چشيد؛ بعضى ديگر را بايد بلعيد و قليلى را هم بايد جويد و هضم كرد.
    و من میگم مواظب باشید سو تغذیه کتابی نگیرید و دچار رو دل کتابی نگردید
    ==--==--==--==--==--==

    ==--==--==--==--==--==

  6. 8 کاربر از پست مفید عرض از مبدا تشکر کرده اند .


  7. #5
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Most Popular

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۱۸
    محل سکونت
    یه گوشه خلوت شیراز
    نوشته ها
    2,711
    امتیاز : 18,843
    سطح : 86
    Points: 18,843, Level: 86
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 7
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social50000 Experience PointsTagger First ClassVeteran
    تشکر کردن : 9,547
    تشکر شده 17,700 در 2,736 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 3 در 3 پست

    پیش فرض

    كارآيى مطالعه‏


    1. كيفيت مطالعه را بالا ببريد؛ به روخوانى سطحى در حالت پراكندگى فكر قناعت نكنيد و با مفهوم و معناى مطلب، ارتباط برقرار سازيد تا آن چه را كه مورد نياز است، به خوبى درك كنيد.


    2. حجم مطالعه، حواس شما را پرت نكند؛ مطالعه بيشتر و سريع‏تر، تنها بهانه ‏اى براى بيشتر دانستن است؛ پس ابتدا آن چه را مى‏خواهيد بدانيد و بفهميد، برداشت كنيد و آن گاه با كلمات «سرعت» و «بيشتر» وسوسه شويد.


    3. قبل از آن كه از موضوع اصلى كتاب منحرف شويد و به مطلب ديگرى بپردازيد، قسمت‏هايى را كه دوست داريد به خاطر بسپاريد، مشخص كنيد.


    4. حتماً براى مطالعه خود برنامه ‏ريزى داشته باشيد. اين كه قصد يادداشت بردارى داريد يا خير، در مورد چه موضوعى بايد تمركز كنيد، چه سؤالاتى در ذهن داريد كه در اين كتاب جواب آنها را مى‏جوييد و...، همه بايد از قبل برنامه‏ ريزى شده باشند.


    5. بايد كتابى كه مطالعه مى‏كنيد، مختص به خود شما باشد تا به راحتى در آن علامت‏گذارى و نكته نويسى كنيد. استفاده از مداد يا ماژيك رنگى، به شما امكان مى‏دهد تا در مراجعه مجدد به كتاب، بهره بيشترى ببريد؛ هر چند نبايد اين خطوط رنگى، استفاده شما را از ساير خطوط كتاب كاهش دهد.


    6. هنگام مطالعه، همواره يك قلم در دست داشته باشيد؛ زيرا مطالعه، آنگاه كارآيى مطلوب مى‏يابد كه همراه با مطالعه سؤالات، ذهن خود را با آموزه ‏هاى كتاب تطبيق دهيد و در حاشيه آن يادداشت كنيد.


    7. ميان مطالعه و ساير كارهاى خود، تعادلى به وجود آوريد تا هم از خواندن خسته نشويد و هم تجربه و عمل را به بهره‏ ورى مطالعه خود بيفزاييد.


    8. مطالعه پراكنده، با موضوعات گوناگون و متناقض، موجب كاهش بهره‏ ورى شما مى‏شود؛ سعى كنيد در نوع كتابى كه براى مطالعه انتخاب مى‏كنيد، مطالعات قبلى خود را در نظر آوريد تا نظم فكرى شما به هم نخورد.


    9. اگر بتوانيد از هر كتابى كه مى‏خوانيد، نكات مهم و كليدى آن را خلاصه بردارى كنيد، بر كارآيى مطالعه شما مى‏افزايد. اين راهكار، آنگاه ارزشمندتر مى‏شود كه خواننده به زبان و عبارات خودش، مطالب را يادداشت كند.


    10. به ياد داشته باشيد كه علاقه و انگيزه، در مورد مطلبى كه براى مطالعه انتخاب كرده ‏ايد، به بهره ‏ورى شما از آن چه مى‏خوانيد، بسيار مى‏افزايد.


    11. گاهى قرار دادن يك پاداشِ مشروط براى مطالعه حجم خاصى از كتاب، به هيجان و لذت مطالعه مى‏افزايد و نوعى اثر تشويقى بر فرد مى‏گذارد. اين پاداش‏ها، مى‏تواند ديدن يك برنامه تلويزيونى، رفتن به مكانى خاص، انجام يك فعاليت مورد علاقه يا حتى خوردن يك خوراكى مورد علاقه باشد؛ مشروط بر اين كه ميزان تعيين شده، مطالعه شده باشد.


    12. رنگ كاغذ، رنگ قلم، نحوه نشستن، فاصله چشم با كتاب، نور محيط و ساير شرايط مكانى نيز در كارآيى مطالعه شما كاملاً مؤثرند.
    ==--==--==--==--==--==

    ==--==--==--==--==--==

  8. 6 کاربر از پست مفید عرض از مبدا تشکر کرده اند .


  9. #6
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Most Popular

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۱۸
    محل سکونت
    یه گوشه خلوت شیراز
    نوشته ها
    2,711
    امتیاز : 18,843
    سطح : 86
    Points: 18,843, Level: 86
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 7
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social50000 Experience PointsTagger First ClassVeteran
    تشکر کردن : 9,547
    تشکر شده 17,700 در 2,736 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 3 در 3 پست

    پیش فرض

    تمركز مطالعه‏


    دكتر خادمى در كتاب «مطالعه روشمند»، نكاتى را براى ايجاد تمركز حواس لازم مى‏داند كه عبارتند از:


    1. علاقه به موضوع مورد مطالعه، يكى از علل مهم ايجاد تمركز و دقت در حين مطالعه است.


    2. هماهنگى اراده و تخيل نيز در اين رابطه كارساز است؛ به عبارت ديگر، چشمان فرد بر صفحه كتاب و افكارش در حال پرواز به دور دست‏ها نباشد.(کتاب دستشه اما فکرش پیش خاله ضریشه ...یا یادش به فیلم فلان ....خاطرات صد سال پیش می افته )


    3. برخى مسائل جسمى و روحى نيز مى‏توانند تمركز فرد را بر هم بزنند؛ مانند گرسنگى، تشنگى، بيمارى، نگرانى و اضطراب.(البته دوستان کلا در حین درس خواندن هم تشنه هم گرسنه هم مضطرب میشن


    4. برخى مسائل محيطى نيز از عوامل برهم زننده تمركزند؛ مانند سروصداى زياد، نور زياد يا كم، لباس نامناسب و... .
    آقاى حق جو در كتاب «روش‏هاى تسريع در خواندن و درك»، چند نكته مهم ديگر را نيز بر اين فهرست مى‏افزايد كه عبارتند از:


    5. يكى از مهم‏ترين عوامل بر هم خوردن تمركز، عجله و شتاب است. اين حالت، سطح مطالعه را كاهش مى‏دهد و تمركز را بر هم مى‏زند.


    6. يكى از مسائل قابل توجه ديگر، سنگينى معده و سيرى بيش از حد است و به قول حضرت رسول اكرم صلى‏الله‏ عليه‏ وآله، «پرى معده و سيرى زياد، به وجود آورنده حماقت است». اين، همان خواندن و نفهميدن و به عبارتى، عدم تمركز و عدم ارتباط، با مفهوم كتاب است.


    7. انتخاب زمان مناسب، از عوامل ايجاد تمركز است؛ مثلاً پس از استراحت، خصوصاً در صبحگاهان، بهترين حالت تمركز و ساعات خستگى و كسالت، نامناسب‏ترين اوقات، براى تمركزند؛ البته در صبحگاهان، لازم است قدرى ورزش كنيد تا بدن آمادگى لازم را به دست آورد.


    8. نظم و انضباط در نوع، ساعت و مكان مطالعه، همگى از عوامل ايجاد كننده تمركز مى‏باشند.
    ویرایش توسط عرض از مبدا : جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۳ در ساعت ۲۳:۱۵
    ==--==--==--==--==--==

    ==--==--==--==--==--==

  10. 8 کاربر از پست مفید عرض از مبدا تشکر کرده اند .


  11. #7
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Most Popular

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۱۸
    محل سکونت
    یه گوشه خلوت شیراز
    نوشته ها
    2,711
    امتیاز : 18,843
    سطح : 86
    Points: 18,843, Level: 86
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 7
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social50000 Experience PointsTagger First ClassVeteran
    تشکر کردن : 9,547
    تشکر شده 17,700 در 2,736 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 3 در 3 پست

    پیش فرض

    سرعت مطالعه

    این بخش رو تخصصی شرح میدم ....سر فرصت اینجا خیلی ایرادت رو میگیم که روش کار کنید و رفع کنید


    1. دكتر فيل ريس پيشنهاد مى‏كند كه اگر قصد داريد سرعت مطالعه را افزايش دهيد، حتماً ابتدا به فهرست كتاب نظرى دقيق بيندازيد تا نسبت به موضوعات كلى كتاب آگاهى پيدا كنيد.


    2. تند خوانى، هميشه مناسب نيست و در مطالبى كه به تعمق و تأمل نياز دارد، اصلاً نبايد به كار گرفته شود.



    3. مغز ما هميشه تندتر از بيان ما كلمات را دريافت مى‏كند؛ براى افزايش سرعت، سعى كنيد عادت بلند خوانى كتاب را ترك كنيد.


    4. تمرين كنيد تا به جاى درك لغت به لغت يك جمله، به درك گروهى لغات عادت كنيد.


    5. به نظر نويسنده كتاب «تسريع در خواندن و درك»، يكى از عوامل كندخوانى، برگشت است؛ يعنى آن كه فرد مرتب نگاه خود را به خطوط پيشين بر گرداند. اين كار، تمركز فرد را از ميان مى‏برد و وقت زيادى را تلف مى‏كند. هنگام مطالعه، چشم بايد به طور مستقيم و به موازات صفحه حركت كند و از پريدن به سطرهاى بالا و پايين، دورى جويد.


    6. كسانى كه با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال مى‏كنند، بايد اين عادت را ترك كنند؛ زيرا در تند خوانى، فقط چشم كار مى‏كند، نه دست و زبان.


    7. نويسنده كتاب «مطالعه روشمند»، بر اين باور است كه حتى تكان دادن سر هنگام مطالعه، از سرعت مطالعه مى‏كاهد؛ پس بهتر است كه اين گونه بگوييم: در تند خوانى، فقط چشم كار مى‏كند؛ نه دست، نه زبان و نه سر. براى ديدن همه صفحه كتاب، اصلاً به حركت سر نيازى نيست؛ صفحه، خود در دامنه بينايى قرار دارد.


    8. وى از مشكل ديگرى به نام «خالى خوانى» نام مى‏برد كه عبارتست از: سرگردانى چشم در حاشيه سفيد كتاب يا لابه‏ لاى خطوط و يا هر قسمت غير مفيد صفحه. اين حالت را ديدن غير مفيد نيز مى‏گويند و موجب كاهش سرعت مطالعه مى‏شود.


    9. حتى نوع ورق زدن نيز به صرفه‏ جويى در وقت كمك مى‏كند. ورق زدن درست آن است كه با دست چپ واز گوشه بالايى صفحه صورت گيرد و چند لحظه قبل از پايان صفحه، دست براى ورق زدن آماده باشد. كسانى كه با دست راست و از گوشه پايينى صفحه ورق مى‏زنند، از سرعت و تمركز خود مى‏كاهند .


    ادامه مطلب تا هفته اینده این مطلب رو دقیق بخوانید و تصحیح کنید که در تمرینات و سوالات بعدی بکارتون میاد شدید ....
    ویرایش توسط عرض از مبدا : جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۳ در ساعت ۲۳:۱۱
    ==--==--==--==--==--==

    ==--==--==--==--==--==

  12. 9 کاربر از پست مفید عرض از مبدا تشکر کرده اند .


  13. #8
    دیگه صاحب خونه هستن مدال ها:
    Most Popular

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۱۸
    محل سکونت
    یه گوشه خلوت شیراز
    نوشته ها
    2,711
    امتیاز : 18,843
    سطح : 86
    Points: 18,843, Level: 86
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 7
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social50000 Experience PointsTagger First ClassVeteran
    تشکر کردن : 9,547
    تشکر شده 17,700 در 2,736 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 3 در 3 پست

    پیش فرض


    در ادامه آموزش تند خوانی یکی از روش ها PQ6R است که شیوه ی سازمان یافته ای است که برای یادگیری تمامی دروس کاربرد دارد و در صورت کسب مهارب در استفاده از آن، چه از نظر یادگیری و چه از لحاظ به خاطر سپردن مطالب و نیز یادآوری آن ها، این روش برای تمامی فراگیران(دانش آموزان و دانشجویان ) کارآیی بسیار بالایی دارد و درس خواندن و مطالعه برایشان نتیجه بخش خواهد بود.




    مراحل هشت گانه ی روش PQ6R عبارتند از :

    1. پیش مطالعه (Preview/P)


    - با کتاب آشنا شوید.

    - سرفصل ها را بررسی کنید

    - عنوان ها و تیترها را نگاه کنید..

    - با عکس ها و نمودارها آشنا شوید.

    - خلاصه ی فصل را بخوانید.

    - هدف از یادگیری را بدانید.

    - صورت سؤالات فصل را مرور کنید.

    در واقع هدف از مرحله ی پیش خوانی، کسب اطلاعات اولیه از مطلبی است که قصد مطالعه ی آن را دارید.


    2. سؤال گذاری کنید(Question/Q)


    - سؤالاتی را که درباره ی موضوع پیش مطالعه به ذهن تان می رسد یادداشت کنید.

    - عنوان ها، جملات موضوعی و نکات مهم را به صورت سوال درآورید.

    - از سوال های آخر فصل استفاده کنید.

    - از پرسیدن سؤالات حافظه ای ساده پرهیز کنید.

    - حداقل 5 تا 6 سؤال را مطرح کنید.

    - به این که جواب در کتاب باشد یا نباشد، توجه نکنید.

    3. متن اصلی کتاب را بخوانید (Read/R1)

    - مطالعه ی مبحث یا فصل را با سرعت منطقی و مناسب آغاز کنید.کلیات و چهارچوب اصلی را یاد بگیرید و خود را درگیر جزئیات نکنید.

    - فرمول ها و رابطه ها را بفهمید و حفظ کردن را به مرحله ی بعد واگذار کنید.

    - اگر مطلبی نامفهوم بود، برای دوباره خوانی آن اقدام نکنید مگر این که یادگیری مطلب بعدی را مختل سازد.

    4. یادداشت برداری/R2) Record)

    - هر جا مطلب مهمی را دیدید آن را ثبت کنید و از ثبت موارد کم اهمیت بپرهیزید.

    - یادداشت ها، خلاصه و مختصر و در حد کلید واژه یا به صورت رمزی باشد.

    - رمزها و کلید واژه ها باید بتوانند در یادآوری مطلب اصلی به شما کمک کنند.

    - منظور از یادآوری، مفهوم کلی مطلب است نه کلمه به کلمه آن.

    - دائم از خود سؤال کنید:

    آیا مطلبی را که می نویسم مهم است یا خیر؟

    - آیا نوشتن آن ضرورت دارد؟

    - آیا می توان آن را خلاصه تر نوشت؟

    5. تفکر عمیق (Reflect/R3)

    - در این مرحله درباره ی آن چه خوانده اید و یادداشت کرده اید، عمیق تر فکر کنید و سعی کنید تا مطالب را به خاطر بیاورید.

    - به روابط بین موضوعاتی که خوانده اید، بیندیشید.

    - سعی کنید تا تصور روشنی از مطالبی که خوانده اید، در ذهن خود ایجاد کنید.

    6. اصلاح و بازنگری/R4) (Revise

    - به سراغ کتاب بروید و قسمت هایی را که نفهمیدید، دوباره دقیق بخوانید و اگر نکته ای را مهم دیدید آن را حتماً به یادداشت ها اضافه کنید.

    - کلمات کلیدی را تکمیل کرده و آن ها را به صورت نمودار درختی برای خود ترسیم کنید.

    - ابتدا نکات اصلی را در تنه ی درخت و سپس مطالب فرعی را به صورت شاخه ها و برگ ها به آن وصل کنید.

    7. بازگو کردن (Recite/R5)

    - از یادداشت ها و نمودار درختی خود استفاده کرده و سعی کنید تا مطالب را برای خود بازگو کنید.

    - فرض کنید در این مرحله معلم هستید و مطلب را با جزئیات برای دانش آموزان توضیح می دهید.

    - سعی کنید به کتاب مراجعه نکنید و از یادداشت های خود استفاده کنید.

    - در صورتی که متوجه شدید یادداشت های شما ناقص است، برای ترمیم و اصلاح به کتاب مراجعه کنید.

    - تمرین ها و پرسش های کتاب را در این مرحله حل کنید و سعی کنید به سؤالات طرح شده ی خود توجه کنید.

    - جدول ها، نمودارها و شکل های کتاب را به دقت بررسی کنید و اگر نیاز است، به نمودار درختی خود اضافه کنید.

    - موارد حفظی و فرمول ها را در این مرحله یاد بگیرید و در صورت نیاز حفظ کنید.

    8. مرور (Review/R6)

    - بدانید شما همیشه دو کار را باید توأمان انجام دهید:

    الف) خواندن مطالب جدید.

    ب) مرور مطالب خوانده شده.

    - همان گونه که ملاحظه می کنید مرور، هم تراز یادگیری است و اثربخشی مطالعه را تأمین می کند.

    - برای مرور درست، ابتدا به دست نوشته ها، خلاصه ها و نمودار درختی مراجعه کنید و سپس در دوره های زمانی، یک روز بعد، یک هفته بعد، یک ماه بعد و چهار ماه بعد، آن را تکرار می کنید.
    ==--==--==--==--==--==

    ==--==--==--==--==--==

  14. 3 کاربر از پست مفید عرض از مبدا تشکر کرده اند .


  15. #9
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-شهریور-۲۴
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    برادر
    سن
    -1986
    نوشته ها
    3,040
    امتیاز : 39,665
    سطح : 100
    Points: 39,665, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran50000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکر کردن : 5,965
    تشکر شده 9,308 در 2,470 پست
    مخالفت
    19
    مخالفت شده 62 در 34 پست

    پیش فرض

    حقیقتا ما اینجوری حوصله مون نمی شه .قرار بود کلاس برقرار بشه

    وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا وَلاَ تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ

    وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ




    • کشتی را زير نظر و الهام ما بساز و در باره اين ستمکاران با من سخن مگوی ، که همه غرقه اند
    • نوح کشتی می ساخت و هر بار که مهتران قومش بر او می گذشتند مسخره اش می کردند...


  16. 2 کاربر از پست مفید نوح تشکر کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1