کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 12 , از مجموع 12
  1. #1
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

    پیش فرض تیر خلاص به تحصیلات تکمیلی کشور( برگرفته از سخنرانی استاد)



    حال که بازار تقاضای تحصیلات عادی دانشگاهی با توسعه کمی دانشگاه پیام نور و غیره کاهش و صدور مدارک تحصیلی بی خاصیت از دانشگاه آزاد به دانشگاههای دولتی هم تسری یافته، لازمست تا با کاهش کیفیت و افزایش کمیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه ازاد، مدارک تحصیلی بی پشتوانه دیگری به متقاضیا ن به ثمن بخس فروخته و تیر خلاص را به نظام آموزش عالی کشور شلیک، و این محتضر رو به موت را از جان کندن تدریجی خلاصش کنیم. و بجای صدها هزار لیسانس بیکار، چند صد هزار دکتر ای بیکار داشته باشیم و همان کاری را کنیم که با پول ملی کشور کردیم؟
    امروزه ضرورت توجه به علم و فنآوری روز دنیا برای توسعه و آبادانی کشور بر کسی پوشیده نیست. در این میان علی الاصول دانشگا ههای هر کشوری زمینه ساز و ابزار این توسعه محسوب میگردند. افزایش قشر تحصیل کرده و دانشگاهی و نیز افزایش فارغ التحصیلان دوره های تحصیلات تکمیلی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا نه تنها می تواند باعث رشد و اعتلای فرهنگی کشور بشود بلکه میتواند طلایه دار توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد. همچنانکه وجود پول و سرمایه یکی از نیازهای اولیه برای توسعه کشور هاست.
    اما سوال اساسی آنست که اگر وجود سرمایه برای توسعه کشور ها ضروری است آیا دولتها میتوانند با چاپ پول بیشتر این سرمایه را در اختیار بخش تولید خود قرار داده و کشور را توسعه دهند؟ و اگر این راه کار عملی بود چرا خیل عظیم کشور های توسعه نیافته و بدهکار جهان با یک دستور ساده به بانک مرکزی خود این مشکل را به طرفه العینی رفع نمیکنند؟
    البته پاسخ این سوال اگر برای مردم عادی سایر کشورها دشوار باشد برای مردم کشور ما که یک عمر با تورم دو رقمی زندگی کرده اند بخوبی روشن است. آنها بخوبی افت ارزش اسکناسهای بی پشتوانه که در اصطلاح فنی استقراض دولت از بانک مرکزی گفته میشود را خصوصا در سالهای ۹۱و ۹۲ با گوشت و پوست خود لمس کرده اند. هر ایرانی که به یک صرافی در یک کشور بزرگ یا کوچک همسایه و غیر همسایه مراجعه کرده باشد ذلت ریال ایرانی را در برابر ارزهای معتبر سایرین دیده و بر خود لرزیده.
    مشابه این وضعیت در خصوص مدارک دانشگاهی بر قرار است. اگر این مدرک که در آن گواهی میشود دارنده آن دارای سطح مشخصی (کار دانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای) از علوم در یک رشته خاص است حقیقت داشته باشد. البته وجود تعداد زیاد آنها موجب افزایش سطح علمی جامعه و توسعه کشور خواهد بود. اما اگر افزایش تعداد پذیرش و فارغ التحصیلان دانشگاهها بدون توجه به امکانات و سطح کیفی و صرفا به دلایل اقتصادی و جلب منفعت صورت گیرد به جز آنست که مدرک صادره دانشگاهها را به کاغذی بی ارزش که یکی از آنها در جیب هر کسی پیدا میشود بدل خواهد کرد؟[IMG]file:///C:\Users\Mehdi\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\ clip_image002.jpg[/IMG]
    و حال که بازار تقاضای تحصیلات عادی دانشگاهی با توسعه کمی دانشگاه پیام نور و غیره کاهش و صدور مدارک تحصیلی بی خاصیت از دانشگاه آزاد به دانشگاههای دولتی هم تسری یافته، لازمست تا با کاهش کیفیت و افزایش کمیت تحصیلات تکمیلی مدارک تحصیلی بی پشتوانه دیگری به متقاضیا ن به ثمن بخس فروخته و تیر خلاص را به نظام آموزش عالی کشور شلیک و این محتضر رو به موت را از جان کندن تدریجی خلاصش کنیم. و بجای صدها هزار لیسانس بیکار که اینک به دلیل داشتن این مدرک غیر واقعی دیگر نمیتوانند به سایر حرف و فنون مورد نیاز کشور بپردازند، چند صد هزار دکترای بیکار داشته باشیم و به اعتبار نام دکتر و مهندسی که به دروغ به آنها داده ایم امکان کار و اشتغال را از آنها دریغ داریم (دقت کنیم که آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چند برابر بیشتر از افراد عادی است ) و همان کاری را کنیم که با پول ملی کشور کردیم؟
    البته فلسفه تشکیل و وجود دانشگاه آزاد از آنجائیکه بخوبی میتوانست و میتواند بدون هر گونه فشار به بودجه عمومی کشور بخش زیادی از تقاضای تحصیلات دانشگاهی را با افزایش بهره وری ظرفیت علمی کشور پوشش دهد جای تقدیر و قدر دانی است. اما توجه افراطی به توسعه کمی به هدف کسب در آمد و بی توجهی به توسعه کیفی ( افزایش ۲۸۱ درصدی ظرفیت دکترا در مهر ماه سال جاری) نتیجه ای جز وارد کردن صدمات جبران ناپذیر به صنعت، تولید، سرمایه و حتی سلامت مردم کشور مان خواهد داشت؟
    وای به حال مریضی که جراحش درس نخوانده و با مدرک جعلی شکمش را پاره کرده است. کارخا نه ای که مدیرش از علم مدیریت بی بهره و مهندسی که ساختمان یا کارخانه را به درستی طراحی نکرده و استاد دانشگاهی که آموزه های غلط را در سر کلاس به دانشجو می آموزد و وای به حال مردمی که حکومت گرانش بی بهره از علم حکومت داری بر آنها حکومت کنند که همگی با مدارک بی پشتوانه این دانشگا هها بر مسند امور نشسته باشند.
    واحد های دانشگاهی که امکانات آنها کمتر از یک دبیرستان بوده و فاقد امکان دسترسی به اینترنت و بانکهای اطلاعاتی و مجلات علمی برای اساتید و دانشجویان و فاقد هیئت علمی ذی صلاح بوده و بودجه و امکان لازم برای جذب هیئت علمی مهمان و موقت ندارند. و در صورت جذب، حق التدریس مدرسین را (آنهم فقط در حد کرایه ایاب و ذهاب) پس از چند سال میپردازند، مدرک کارشناسی ارشد و چه بسا دکترا صادر میکنند. برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که نه تنها در دانشگاه و در منزل فاقد اینتر نت با سرعت کافی بوده بلکه حتی در شهرشان هم بسختی به اینترنت دسترسی دارند. دانشجوی که بی بهره از زبان انگلیسی (به عنوان اولین ابزار تحقیق) و نا توان از مهارتهای اولیه کامپیوتری و اینتر نتی، خود و بعضا استادشان از الفبای روش تحقیق بی اطلاع هستند. پایان نامه هایی مینویسند که همگی با نمره ۱۹-۲۰ دفاع میشود. و البته همین را هم خود دانشجو ننوشته. به یکی پول داده تا در کافی نت رفته و چند مقاله برایش پیدا کند به دیگری پول داده که برایش ترجمه کند. برای کاهش هزینه پروژه بجای نتایج حاصل از آزمایشها، ارقام فرضی را جایگزین ارقام واقعی کرده. آنالیز آماری را داده یکی دیگر چیز هایی سر هم کند. بعد هم نمره ۱۹/۵برایش صادر و شیرینی و تبریک و…..
    این وضعیت مربوط میشود به قبل از افزایش سه برابری ظرفیت در سال جاری. خبر دارید که در کنکور دانشگاه آزاد امسال هر کس که نام نویس کرده پذیرفته شده است باز هم اضافه ظرفیت (بخوانید کسری درآمد) بوده و دعوت کرد ه اند که همه بیایند. حتی کسی که ورقه کنکورش نمره صفر نه، بلکه نمره منفی داشته پذیرفته شده که برود انشا الله فوق لیسانس و دکترا بگیرد.
    البته ممکن است گفته شود در دنبای توسعه یافته دانشگاهها که کنکور ندارد. ورود برای همه آسان است ولی فارغ التحصیل شدن دشوار. اما باید توجه نمود که در این کشور ها
    · اولا تنها کسانی برای گرفتن مدرک دانشگاهی اقدام میکنند که بدان علاقه دارند. نه برای چشم هم چشمی، فرار از محیط و محدودیتهای خانه و خانواده، یا همسر یابی یا از فرط بیکاری یا به امید دستیابی به ویزای تحصیلی (بخوانید ویزای مهاجرت ینگه دنیا).
    · ثانیا دانشگاه به استاد القا نمیکند که باید همه در امتحانات قبول شوند تا مشتری هایمان پراکنده نشوند.
    · ثالثا به تناسب امکانات، آزمایشگاه و هیئت علمی دارند.
    · رابعا استاد رشته X را استاد راهنمای رشته Y نمی کنند.
    · خامسا هم به استاد و اغلب به دانشجو حقوق مکفی میدهند تا فقط تحقیق کنند و تدریس. و تحصیل و تدریس شغل چندم آنها نباشد.
    · سادسا سیستم آموزشی به نحوی است که امکان ایجاد روابط حاشیه ای استاد و دانشجو در دادن و گرفتن نمره به حداقل رسیده و اساتید نمیتوانند با تبانی یا بدون خواندن پایان نامه، دانشجو را فارغ التحصیل کرده و یا مقاله منتشرکنند.
    · سابعا نرم افزار هایی وجود دارد که امکان تقلب را از استاد و دانشجو به مقدار زیادی سلب میکند.
    · ثامنا دانشجو حتا در دانشگاه پولی، فقط شهریه میدهد و نه هزینه مستقیم آزمایشهای پروژه اش را، که اگر بیشتر تحقیق کند هزینه هایش بیشتر و اگر اصلا نکند ارزانتر تمام شود.
    · تاسعا در میادین شهرش آگهی فروش پایان نامه های دانشجویی روح رهگذران را سایش نمیدهد.
    متاسفانه اغلب این نکات در دانشگا ههای خصوصی و حتا بعضا دولتی ما رعایت نمیشود. نمیدانم باید به این وضعیت خندید یا گریست؟
    البته منظور این نوشتار زیر سوال بردن ارزش همه مدارک تحصیلی میلیونها ایرانی فارغ التحصیل از دانشگاههای کشور نیست. کم نیستند کسانی که در همین شرایط نامناسب بهترین تحصیل و تحقیق و تدریس را در دانشگاه آزاد و یا دولتی دارند و افتخار ایرانیان در مجامع داخل و خارج کشور هستند. اما چگونه میتوان این عده کم و یا زیاد را از میان هزاران صاحب مدرکی که به نا حق صادر شده تشخیص داد؟ آیا وقتی به پزشک مراجعه میکنید میتوانید از محل تحصیل و کیفیت تحصیلش بپرسید؟ آیا میتوانید صلاحیت مدرک تحصیلی مهندس طراح برج ساختمانی محل زندگیتان را احراز کنید؟ و اطمینان یابید که در هنگام زلزله در امان خواهید بود؟ اگر مشاوران اقتصاد کشور نسخه ای را برای درمان اقتصاد بیمار کشور نوشتند میتوانید مطمئن باشید این نسخه موجب مرگ اقتصاد بیمارتان نمیشود؟
    چندی پیش به دانشجویانم سر کلاس گفتم نتیجه کشوری که نسل ما ساخت. نسلی که در دانشگاههای معتبر دولتی درس خواند. نسلی که با خود باوری و ایمان و اعتقاد انقلاب کرد و با ایثار و فداکاری به جنگ تجاوز گران رفت این کشوری است که رتبه هایش را در مقاله در کجای جهان ایستاده ایم می بینید. آیا نباید نگران کشوری باشیم که نسل شما خواهد ساخت؟

  2. کاربر روبرو از پست مفید حجت تشکر کرده است .


  3. #2
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

    پیش فرض

    تیر خلاص به سمت مدرک دکترا شلیک شد.........

  4. 3 کاربر از پست مفید حجت تشکر کرده اند .


  5. #3
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

  6. 3 کاربر از پست مفید حجت تشکر کرده اند .


  7. #4
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

    پیش فرض

    سال آینده ما برای دکتری دیگر کنکور تخصصی نخواهیم داشت .
    جزئیات حذف کنکور دکتری تخصصی از سال آینده



  8. کاربر روبرو از پست مفید حجت تشکر کرده است .


  9. #5
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

    پیش فرض


  10. 2 کاربر از پست مفید حجت تشکر کرده اند .


  11. #6
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

    پیش فرض

    معضل دکترا گرفتن در کشور : اینجا هرکی پستی داره دکترا داره

  12. کاربر روبرو از پست مفید حجت تشکر کرده است .


  13. #7
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

    پیش فرض

    مدرک گرایی در دکترا یک بحران جدی در آینده است، دانشجویانی که تنها مدرک دارند نه تخصص و در نتیجه کار بی کیفیت به جامعه تحویل می دهند.

    "چرا در پیشرفت فرهنگی کشور دچار مکث شده ایم" آثار این مکث در رواج معضلات اجتماعی دیده می شود.



    فرهنگ ذیل اقتصاد، سیاست و... نیست، ریشه یابی در حوزه های مختلف این امر را ثابت می کند که همه حوزه ها از جمله اقتصاد و سیاست و ... ذیل فرهنگ قرار گرفته اند و کاستی فرهنگ در این حوزه ها سبب عدم پیشرفت در حوزه های مختلف خواهد شد، این موضوع ثابت شده است و این وظیفه مسئولین است که حوزه ها را ذیل فرهنگ تعریف کنند.


    رشد و تعالی اخلاق و معنویت، عدالت و پیشرفت مادی و رفاه نسبت مستقیمی با رشد فرهنگ دارد و زمانی کلمه مقدس در نظام جمهوری اسلامی ایران معنا پیدا می کند که عدالت و فرهنگ رشد داشته باشد.

  14. 2 کاربر از پست مفید حجت تشکر کرده اند .


  15. #8
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

    پیش فرض

    وقتی چمدان نخبگان بسته می شود



    هنگامی که آخرین چمدانش را بست رو به مادر کرد و حلالیت خواست و خواهر کوچکش با در دست داشتن کلام الله مجید و یک لیوان آب به همراه پدرش دم در منتظر بدرقه حسین بود…نخبگان و دانشجویان ممتاز در هر کشوری به منزله ثروتی معنوی برای آن سرزمین به شمار می روند چرا که آنان می توانند ضامن آینده ای درخشان برای آن دیار به شمار روند.
    حسین 24 ساله و فارغ التحصیل رشته مکانیک دانشگاه علم و صنعت با هزاران امید و آرزو دل از خانواده بریده است تا شاید در آنسوی دنیا به آرزوهای خویش دست یابد.
    معضل فرار مغزها و نخبگان همیشه یکی از مباحثی بوده که در اغلب دانشگاه های معتبر کشور شاهد آن بوده ایم و کارشناسان موارد مختلفی برای بروز چنین امری را بیان می کنند؛ از جمله اینکه در کشور توجه خاصی به جایگاه علم و دانش نمی شود.
    یک کارشناس می گوید یکی از عواملی که دانشجویان بسیاری را به کشور غربی می کشاند، امکانات تحصیلی، تحقیقی و اعطای کمک های تحصیلی رفاهی و بورسیه ها است؛ همین طور، در سال های اخیر تعداد دانشگاه های داخل کشور بدون هیچ گونه برنامه مدونی و یا تناسب رشته ها با مشاغل گسترش یافته اند و توجه بیشتر به ارزش های کمی و کیفی بوده است به طوری که روش های تدریس بسیاری از کلاس ها صرفا مبتنی بر تئوری ها و حفظیات قدیمی و سنتی است.
    حسین هنگام خداحافظی در آغوش مادرش به آرامی نجوا می کند که باز خواهد گشت و پدر خانواده نیز برای تسکین آلام همسرش شعر یوسف گم

    گشته باز آید به کنعان غم مخور را زمزمه می کند؛ اما همه آنان می دانند که شاید دیگر بازگشتی وجود نداشته باشد!
    برخی دانشجویان دانشگاه های معتبر کشور از همان ترم اول ارشد و یا دکتری خودشان به دنبال گرفتن پذیرش از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی هستند به همین دلیل از افرادی که در سال های بالاتر تحصیل می کنند، مشورت می گیرند یا اینکه خودشان با کسب اطلاع از سایت های دانشگاهی با روش های مختلف اپلای(اخذ پذیرش تحصیلی) آشنا می شوند.
    یک کارشناس در این زمینه می گوید بسیاری از دانشگاه های ایرانی برای مراکز علمی سایر کشورها شناخته شده هستند و بر همین اساس بدون دریافت هزینه ای دانشجویان دانشگاه مذکور را پذیرش می کنند؛ موضوع تحصیل در خارج از کشور، یکی از موضوعاتی است که بین دانشجویان زیاد دیده و شنیده می شود و همین صحبت های دائمی، دانشجویان را برای ادامه تحصیل در خارج از کشور وسوسه می کند.
    حسین نیز جزء همین افرادی بود که با همکلاسی های خویش به این نتیجه رسیده بود که می تواند به سبب رزومه علمی مناسب و مطلوبی که دارد؛ بورسیه ای از یکی از دانشگاه های معتبر آمریکایی و یا کانادایی دریافت کند.
    دکتر نوید اصلان پور یک استاد دانشگاه، مساله اصلی مهاجرت نخبگان را اشتغال آنها عنوان کرد و گفت: باید توجه به کسب و کار و حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان از اولویت های اصلی کشور به شمار رود.
    وی معتقد است که به روز نبودن اطلاعات، استفاده از روش های سنتی و قدیمی و ابزار های غیر استاندارد، پایین بودن میزان تحقیق و پژوهش در مراکز علمی و عدم هماهنگی بین تحقیقات و کار برد آنها و تخصیص بودجه نا کافی به امر تحقیق و پژوهش، ترویج و گسترش مدرک گرایی، از عوامل دیگری هستند که بیشترین نا رضایتی را در بین دانشجویان به دنبال داشته است.
    اصلان پور مدعی است که مسایل اقتصادی شامل حقوق و مزایا برای آینده شغلی نخبگان، مسایل سیاسی و قانونی، اجتماعی، فقدان شایسته سالاری، انحصار دولتی، امید به آینده، و غیره باعث شده تا مغزهای کشور قصد مهاجرت داشته باشند و شاید اصلا به برگشتن هم فکر نکنند.
    فرار مغزها و مهاجرت نخبگان طی سالیان گذشته باعث تاسف و تاثر بسیاری شده و مسئولان نیز برای کاهش آن، دست به اقداماتی مانند راه اندازی بنیاد ملی نخبگان، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، تسهیلات ورود به مقاطع بالاتر برای استعدادهای درخشان و غیره زدند.
    پس از پیروزی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از مسائل مهم دولت اعتدال و توسعه در حوزه علمی کشور روند صعودی خروج نخبگان بود و بر همین اساس سعی کردند با برنامه ریزی های منسجم و علمی و مهیا ساختن شرایط لازم علاوه بر کاستن از شدت این امر، نمودارش را نیز نزولی کنند.
    قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از افزایش بازگشت نخبگان به کشور در ماه های اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون این آمار به 100 نفر افزایش یافته و اغلب

    فارغ التحصیلان از دانشگاه های آمریکایی، اروپایی، ایتالیا، انگلستان، ام آی تی، میشیگان و استنفورد هستند.
    سعید سهراب پور ضمن ابراز خرسندی از بازگشت نخبگان به کشور اظهار داشت: پس از ایجاد «معاونت بین الملل» در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سری اقدامات ویژه ای برای بازگشت آن ها انجام شد.
    بر اساس این گزارش هر چند که جستجوهای خبرنگار ایرنا در راستای یافتن آماری در این زمینه راه به جایی نبرد و وزارت علوم اعلام کرد که چنین آماری را در این زمینه ندارد اما بر پایه اطلاعات میدانی کارشناسان بر این باورند که نرخ خروج نخبگان از کشور طی 2 سال گذشته افزایشی نداشته است.
    رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آمار دقیقی از خروج فارغ التحصیلان و نخبگان وجود ندارد که یکی از دلایل آن این است که بخشی از فارغ التحصیلان که تسویه حساب با دانشگاه ها می کنند؛ مستقیما اقدام به خروج از کشور می کنند.
    مجتبی صدیقی گفت: این بخش از دانشجویان کاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ندارند و بر اساس خواسته های خویش اقدام به مهاجرت می کنند.
    وی افزود: بخشی از دانشجویان هم که مراجعه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می کنند ضمن تسویه حساب از شرایط و امتیازات دانشگاه های بین المللی آگاه می شوند اما در مورد مهاجرتشان دیگر مشورتی نمی گیرند.
    معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: به سبب دلایل ذکر شده و سایر موارد تاکنون مجموع آمار مستقلی به معنای جمع بندی تعداد خروج فارغ التحصیلان دانشگاهی از کشور وجود ندارد.
    وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته یکی از سیاست های سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی سال آینده جمع آوری چنین اطلاعاتی است.

    صدیقی یادآور شد: خوشبختانه طی دولت یازدهم اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده که از جمله آنها افزایش کمیت دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور است.
    وی اظهار داشت: این امر بدان معناست که باید ظرفیت های ورود به دانشگاه های کشور در مقاطع دکتری و ارشد را افزایش دهیم.
    رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این روند به طور حتم سبب کمتر شدن نیاز دانشجویان برای رفتن به دانشگاه های خارج از کشور می شود.
    وی افزود: همچنین افزایش کیفیت دوره های تحصیلات تکمیلی که به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ نیازمند برنامه ریزی های بیشتر، دقیق تر و علمی تر است.
    وی ادامه داد: این امر بدان معناست که وزارت علوم باید کاری کند که فرزندان این سرزمین احساس کنند که با ماندن در کشور همان کیفیتی را در امر آموزش دریافت خواهند کرد که احتمالا در سایر کشورها دریافت می کنند.
    صدیقی یادآور شد: اگر نگویم حداقل باید با کشورهای پیشرفته طراز اول دنیا برابری کنیم اما دیگر نباید به گونه ای باشد که دانشجو احساس کند که سفر به کشورهایی که رتبه های پایین تر علمی دارند؛ برایش مفیدتر است.
    وی خاطرنشان کرد: بالطبع باید کیفیت دانشگاه های کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی به جایی برسانیم که دانشجویان از رفتن با سایر کشورها بی نیاز شوند.
    معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: همچنین در بخش کیفیت هر چند که اعزام دانشجویان با هزینه دولت را در طی 2 سال گذشته کاهش داده ایم؛ اما دوره های کوتاه مدت دکتری و فرصت های مطالعاتی را هر ساله افزایش می دهیم.
    وی گفت: یعنی دانشجویی که در مقطع دکتری داخل کشور است امکان حضور و دریافت فرصت مطالعاتی 6 یا 9 ماهه برایش مهیا می کنیم.
    صدیقی افزود: البته در این راستا سرویس ها و خدماتی که دانشگاه ها در زمینه هایی همچون خوابگاه ها و تغذیه های مناسب می دهند؛ نیز

    تاثیرگذار است چرا که افزایش کیفیت این بخش سبب کاهش تمایل خروج افراد از کشور و مهاجرت آنان برای ادامه تحصیل خواهد شد.
    وی ادامه داد: به طور کلی همانگونه که همگان مطلع هستند وزارت علوم هیچگاه نمی تواند مانع خروج دانشجویان و فارغ التحصیلان از کشور شود چرا که شهروندان در انتخاب نوع زندگی و تحصیلات آزاد هستند.
    رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: وزارت علوم در دولت یازدهم اهتمام ویژه ای برای افزایش کمیت و کیفیت مراکز علمی دارد.
    وی تصریح کرد: خوشبختانه در امر کمیت اقدامات مناسب و مطلوبی شده است اما در بخش کیفیت باید اذعان کنم که باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
    معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: مولفه امیدهای اجتماعی نیز در امر مهاجرت نخبگان بسیار موثر است و خوشبختانه طی دولت یازدهم شاهد افزایش آمار خروج نخبگان از کشور نبوده ایم.
    حسین با بدرقه خانواده اش از زیر قرآن عبور کرد و خواهرش آب لیوان را به روی زمین پاشید تا شاید پس از اتمام دوره تحصیلاتش بار دیگر خانواده


    مسعودی همچون گذشته دور هم جمع و در غم و شادی های یکدیگر شریک شوند.
    هواپیما میان صدای باد و غرش موتور از باند فرودگاه بلند می شود و حسین در حالی که با نوک سرانگشتانش روی پنجره هواپیما خطوط نامفهومی می کشد؛ به تصورات و سودای خود فکر می کند.

  16. 3 کاربر از پست مفید حجت تشکر کرده اند .


  17. #9
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

    پیش فرض

    وقتی که مدرک تحصیلی به درد قاب روی دیوار هم نمی خورد

    نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان مراکز آموزش های عالی کشور 19درصد اعلام شده که به گفته قائم مقام سازمان فنی وحرفه ای کشور، آموزش های صرفا تئوری در دانشگاه ها باعث شده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان افزایش پیدا کند.





    سرویس اقتصادی فردا: بعد از ده سال تصمیم گرفتیم تا با همکلاسی های دوران دبیرستانمان دور هم جمع و از اوضاع همدیگر باخبر شویم. شروع این قرار از گروهی بود که یکی از دوستانمان در تلگرام تشکیل داده بود و بعد از آن هر کدام از ما یکی از همکلاسی ها را که با او در ارتباط بودیم و شماره تماسش را داشتیم در گروه اضافه کردیم. حالا 14 نفر بودیم که شنیدن سرگذشت این سال هایمان شنیدنی بود.

    روز قرار دورهمی رسید و صدای خنده و تعریف خاطراتمان فضا را پر کرده بود، اما یک وجه مشترک بین بیشتر آنها وجود داشت. «بیکاری»! دخترانی

    که فارغ التحصیل شده بودند و هر کدام رشته ای را در دانشگاه انتخاب کرده بودند. اما نتوانستند شغل مناسبی برای خودشان پیدا کنند. تقریبا بیشترشان از درس خواندن پشیمان بودند و می گفتند که اگر این وقت را صرف کار دیگری می کردند الان به موقعیت شغلی مناسبی رسیده بودند.

    شرکت هایی که از کارآموزان بیگاری می کشند


    سپیده 25 سال دارد و فارغ التحصیل رشته مهندسی معماری است. او می گوید: بعد از اینکه فارغ التحصیل شدم شغل مناسبی پیدا نکردم برای همین تصمیم گرفتم که زبان انگلیسی و ترکی استانبولی را به خوبی یاد بگیرم. متاسفانه با اینکه زبان انگلیسی و ترکی را هم به خوبی یاد گرفتم،

    باز هم نتوانستم در جایی مشغول به کار شوم. زیرا که هر سازمان یا شرکتی که می رفتم یا رزومه ام را ارسال می کردم می گفتند که سابقه کاری نداری و من را استخدام نمی کردند.




    مرجان در ادامه حرف های سپیده می گوید: تا امروز به 4 شرکت خصوصی رفته ام و دوره کارآموزی بدون حقوق را گذراندم. راستش را بخواهید در این مدت از من بیگاری کشیدند و بعد از سه ماه کار کردن در آن شرکت ها، گفتند که توان مالی پرداخت برای نیروی جدید نداریم و از استخدام من صرف نظر کردند. دیگر فهمیدم که این شرکت ها قصد استخدام من و امثال من را ندارند، فقط برای اینکه سه ماه برایشان مجانی کار کنیم به ما قول استخدام در شرکت را می دهند اما این اتفاق هرگز نمی افتد.

    مدرک تحصیلی دانشگاه فقط برای قاب کردن روی دیوار است

    فاطمه یکی دیگر از همکلاسی هایمان بود که در آرایشگاه و پیش مادرش کار می کند، او می گوید: من لیسانس شیمی کاربردی گرفتم و بعد از فارغ التحصیل شدن در چندین بیمارستان در قسمت آزمایشگاه رزومه ای نوشتم. اما فايده نداشت. من دو سال دنبال کار گشتم و در نهایت که نتوانستم


    در جایی مرتبط با رشته ام استخدام شوم در کنار مادرم که آرایشگاه دارد مشغول به کار شدم. درست است که شغل آزاد درآمد خوبی دارد اما احساس می کنم که درس خواندن و مدرک تحصیلی ام هیچ فایده ای برایم نداشته و فقط به درد قاب کردن روی دیوار می خورد. راستش را بخواهید


    یکی از هم دانشگاهی هایم که با معدل 19/70 فارغ التحصیل شد، اما هنوز هم نتوانسته کاری مرتبط با رشته اش انتخاب کند.

    نرخ بیکاری فارغ التحصیلان 19درصد شد

    مطابق گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری تابستان سال جاری به ۱۲.۷ درصد رسیده است که نسبت به تابستان گذشته ۱.۸ درصد رشد و نسبت به بهار ۹۵ حدود ۰.۵ درصد افزایش داشته است. متاسفانه در این آمار اعلام شده که تعداد رسمی بیکاران هم به ۳میلیون و ۳۳۷هزار و ۴۱۵نفر رسیده است.

    این در حالی است که نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان مراکز آموزش های عالی کشور 19درصد اعلام شده و به گفته رحمت الله رحمتی، قائم مقام سازمان فنی وحرفه ای کشور، آموزش های صرفا تئوری در دانشگاه ها و مراکز آموزش های عالی باعث شده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان افزایش پیدا کند.

    بیش از 90 درصد اقتصاد کشور در بخش دولتی است

    احمد قاسمی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفتگو با «فردا» می گوید: نه این دولت و نه دولتهای قبلی در زمینه مدیریت بنگاههای


    اقتصادی و کسب و کار موفقیت لازم را نداشته اند. مشکل اصلی درک نادرست از مسئله و بعد

    راهکارهای غلط است. علل بیکاری و رکود اقتصادی در حوزه مالی و کسب و کار را در چند


    معادله حد شده در سطح جهانی باید دانست. ضعف سازمانهای دولتی بعنوان بزرگترین مانع توسعه اقتصادی تحقق اشتغال ، توسعه مشاغل خرد مدیریت نشده بجای توسعه مشاغل

    خوشه ای و حمایت ازمشاغل متوسط و بزرگ ، بهره بانکی که باید روزی به صفر تبدیل شود تا

    پول به عنوان محرک اقتصادی بجای رانت و ترمز اقتصاد نقش ایفا کند و مهمترین نکته مشاغل نو و توجه به بیش از 3 میلیون عنوان مشاغل نو در جهان است که امروزه در کشور فقط 3 هزار شغل تکراری و محدود در ذهن متولیان کارمندپرور حوزه اشتغال کشور وجود دارد.


    این کارشناس اقتصادی می افزاید: موضوع کسب و کار و حل آن در کشور راهکار بسیار شفاف و مشخصی دارد و در صورتی که در مسیر درست قرار نگیرد نمی تواند در جهت حل مسئله موثر واقع شود. تکرار خطای وام دادن برای ایجاد شغل به جای وام برای توسعه شغل جز هدر دادن


    سرمایه ملی و صدمه زدن به رشد و توسعه خلاقانه نیست. ایجاد مشاغل خرد گسترده و

    مدیریت نشده که بیش از 89 درصد اقتصاد کشور را بخود اختصاص داده راه غلطی است که

    دولتهای پس از انقلاب فقط تکرار می کنند. سازمانهای ناکارآمد مشکل اقتصاد کشور است که هیچ دولتی پس از انقلاب راهکاری عملی برای آن نداشت. بیش از 90 درصد اقتصاد کشور در بخش دولتی است چطور می توان با آن اشتغال غیر دولتی را توسعه داد.

    رسیدگی به معضل بیکاری، فقط در زمان انتخابات

    آمار بیکاری در حال افزایش است و این در حالی است که هزاران جوان فارغ التحصیل بیکار به دنبال ورود به بازار کار هستند، اما متاسفانه به دلیل بالا بودن تقاضا در بازار کار، اکثر جوانان فارغ التحصیل از صف کار جا مانده و شغل مناسبی پیدا نمی کنند.





    از سوی دیگر برخی از افراد به دلیل اینکه به جای درس خواندن وقت خود را صرف یادگیری مهارت در کار کرده اند و یا پارتی داشته اند، مشغول به کار شده و در نتیجه مدت بیکاری افراد تحصیل کرده که زمان خود را صرف درس خواندن کردند، طولانی تر می شود.

    باید گفت که در زمان انتخابات، دولت ها برای جلب نظر مردم و اخذ رأی، وعده حل معضل بیکاری را می دهند و برنامه کاری خود را پرداخت به مسئله بیکاری جوانان و ایجاد اشتغال اعلام می کنند.

    دولت یازدهم همچنین از این برنامه های تبلیغاتی مستثنی نبوده و متأسفانه با ضعف عملکرد، کوچک شمردن مسئله، آمارسازی و ارائه عملکردهای غیرواقعی موجب شده تا نرخ بیکاری به مرز بحران برسد. و مشخص نیست چه زمانی معضل بیکاری حل خواهد شد و وعده های این دولت محقق می شود؟

  18. 3 کاربر از پست مفید حجت تشکر کرده اند .


  19. #10
    عضو جامعه مدال ها:
    Master Tagger

    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۳-شهریور-۰۳
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    495
    امتیاز : 7,591
    سطح : 58
    Points: 7,591, Level: 58
    Level completed: 21%, Points required for next Level: 159
    Overall activity: 29.0%
    افتخارات:
    Tagger First ClassSocial5000 Experience PointsVeteran
    تشکر کردن : 554
    تشکر شده 625 در 282 پست
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 4 در 3 پست

    پیش فرض

    «درس و دانشگاه را تمام کردی، حالا کفش های آهنین خود را بپوش! تازه اول بدبختی است و باید به دنبال کار بروی»؛ این جملات را اغلب فارغ التحصیلان آموزش عالی شنیده اند و  برای آنها یادآور خاطرات خوبی نیست.



    صحبت از فارغ التحصیلی که به میان می آید، فرم های مختلف استخدام، صف های طولانی مصاحبه های کاری و انتظارهای طولانی برای پاسخ دهی به درخواست های کار به ذهن متبادر می شود. این روزها خبر از کاهش ۱۰ درصدی ورودی های کارشناسی ارشد به گوش می رسد؛ خبری که شاید حاکی از عدم استقبال جمع کثیری از دانشجویان از تحصیلات تکمیلی باشد.

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، بر اساس آخرین اطلاعات و به گفته معاون آموزشی وزارت علوم امسال با کاهش 10 درصدی دانشجویان ارشد مواجه هستیم. ۷۲۷ هزار و 400دانشجوی جدید به دانشگاه ها وارد شدند و از این تعداد ۳۷۸ هزارنفر در مقطع کارشناسی، ۳۲۵ هزارنفر در مقطع
    کارشناسی ارشد و ۲۴ هزار و ۴۰۰نفر در مقطع دکتری پذیرش شدند. از چندسال گذشته زمزمه هایی برای کاهش ظرفیت ورودی دانشگاه ها به گوش

    می رسید. وزارت علوم کاهش جمعیت جوان کشور را دلیلی بر کاهش ظرفیت دانشگاه های ارشد عنوان می کند و البته جمعیت انبوه دانشجویان و

    فارغ التحصیلان بیکار نیز مزیدبرعلت است تا این وزارتخانه سیاست کاهش ظرفیت ورود به تحصیلات تکمیلی را در پیش بگیرد. این تصمیم به هرعلت

    گرفته شده باشد، درراستای حل مشکلات و جلوگیری از اختلال در امور آموزش عالی کشور است، زیرا با کاهش تعداد دانشجویان تکمیلی در کشور و

    عدم تغییر ظرفیت ورودی دانشگاه ها در آینده ای نزدیک شاهد تعطیلی برخی مراکز دانشگاهی خواهیم بود و بسیاری از امور کشور با مشکل مواجه
    می شود. درحال حاضر میزان داوطلبان کنکور کمتر از تعداد صندلی های دانشگا ه ها شده و دغدغه اصلی مسئولان صندلی های خالی دانشگاه هاست،
    اما میل به تحصیل صندلی پر یا خالی نمی شناسد. نمی توان به مشتاقان علم ودانشگاه  گفت که نمی توانید در مراکز آموزش عالی برتر حضور پیدا کنید،


    زیرا دولت قادر نیست تاوان صندلی  های خالی دانشگا ه ها و صندلی های پر ادارات و نهادهای دولتی و کارخانه ها را بپردازد. جوانان تشنه پیشرفت تنها

    سکوی پرتاب خود را ادامه تحصیل و رسیدن به مدارج بالای علمی می دانند و توجه چندانی به پیش بینی های جمعیتی و اقتصادی ندارند. آنها تمایل دارند از حق تحصیل خود در بهترین دانشگاه ها بهره مند شوند. پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی شاهد اعتراضات گسترده داوطلبانی بودیم که با کسب رتبه های عالی در کنکور برخلاف انتظارات و برآورد هایشان نتوانستند در دانشگاه های برتر کشور پذیرفته شوند. وزارت علوم علت را کاهش ظرفیت

    دوره های کارشناسی و افزایش ظرفیت دوره های کارشناسی ارشد و دکتری عنوان کرد؛ دلیلی که باتوجه به کاهش 10 درصدی ورودی های ارشد
    دانشگاه ها چندان قابل قبول به نظر نمی رسد. بنابراین به نظر نمی رسد بتوان یک دلیل مشخص برای کاهش ورودی های ارشد دانشگاه ها پیدا کرد.

    مسئولان آموزش عالی علت این موازنه را هشت بند سند آمایش آموزش عالی می دانند که بر اساس آن با اعمال این تغییرات تحصیلات هدفمند شده و
    می توان تحصیل در یک رشته را با بازار کار آن متوازن ساخت تا درنهایت نرخ بیکاری در جامعه نیز کاهش  یابد.

    تحصیلات تکمیلی یا ضربه گیر بازار کار! با توجه به داوطلبان بسیاری که مشتاق حضور در مراکز آموزش عالی هستند، رهاکردن درس و جست و جوی کار، بیش از آنکه یک واقعیت به نظر بیاید، یک قصه تلخ است، اما این قصه تلخ واقعیت دارد. در عصر ارتباطات و فناوری هنوز هستند افرادی که عطای دانشگاه را به لقایش بخشیده و به فکر کار

    و امرار معاش هستند. برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها سال ها پس از پایان تحصیلات و هنگامی که آواره  دفاتر کار و بنگاه های شغل یابی مختلف

    می شوند، حسرت زندگی و موقعیت اجتماعی این افراد را می خورند و از خود شاکی هستند که سال های عمر و جوانی خود را در دانشگاه و برای

    رشته ای سپری کردند که شغلی برای آن نیست. با وجود مشکل گسترده اشتغال در کشور سخن گزافی نیست اگر بگوییم دانشجویان

    تحصیلات تکمیلی به نوعی ضربه گیر بازار انبوه و متراکم کار هستند. تصور کنید از فردا هیچ کدام از دانشگاه های کشور، دانشجویی نپذیرند و افراد

    مستقیما پس از طی دوران تحصیل عمومی راهی بازار کار شوند. در این صورت بازار کار با یک سونامی نیروی کار مواجه می شود؛ نیروی کاری که

    تخصص کافی در هیچ زمینه ای ندارد و به رغم نبود تخصص نیازمند کار و امرار معاش است. دانشجویان درواقع عامل توازنی برای اشتغال و نیروی کار

    هستند. مسئولان آموزش عالی با اتخاذ تصمیم کاهش ظرفیت دانشگاه ها در تلاشند حرکت این عاملان توازن را هدفمندتر کنند و

    سروسامانی به بازار کار ببخشند.


    خروج نخبگان از کشور اگر فرض کنیم کاهش ظرفیت شامل پذیرش مستقیم دانشجویان ارشد نیز باشد، در این صورت از تعداد دانشجویان ممتاز کارشناسی نیز که بدون

    آزمون در دانشگاه های ارشد برتر کشور پذیرفته می شدند، کاسته می شود. اگر بنا را بر آن بگذاریم که این دانشجویان بین پذیرش بدون کنکور

    در دانشگاه های برتر و خروج از کشور و ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا راه اول را انتخاب کرده  باشند، به محض اطلاع از کاهش ظرفیت دوره های

    کارشناسی ارشد به ناچار دست به انتخاب راه دوم می زنند و راه غربت را در پیش می گیرند. در هر صورت اگر سیاست را کاهش پذیرش دانشجویان در

    دوره های ارشد و دکتری بدانیم، راه را برای انتخاب این دانشجویان سخت کرده  ایم و آنها را بین دو راهی ماندن و رفتن قرار داده ایم.


    به هر قیمت ارشد نمی خوانم! اغلب دانشجویان کارشناسی در سال های اخیر به دلیل علاقه به ادامه تحصیل تن به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد می دهند و به دلیل کمبود ظرفیت پذیرش در دوره های روزانه و شبانه در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی پذیرفته می شوند. از سوی دیگر مطابق اصل 30قانون اساسی ایران «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی


    کشور به صورت رایگان گسترش دهد»، اما آنچه در عمل گسترش پیدا کرده، موسسات پولی است. البته «پولی»بودن تنها خصوصیت آنها نیست؛

    هیچ یک از این دانشگاه ها در ردیف دانشگاه های درجه اول کشور قرار ندارند و سطح آموزش در آنها بسیار پایین تر از دانشگاه های مطرح و دولتی است. به هرصورت، افراد در سال های اخیر به هرقیمتی با حضور در این موسسات پولی تحصیل کرده و مدرک گرفته اند. اکنون با توجه به کاهش ورودی دانشگاه های ارشد به نظر می رسد ادامه تحصیل آن، هم به هر قیمت، با تفکر تعداد زیادی از افراد جامعه منافات پیدا کرده و آنها تمایل چندانی به انتخاب این راه ندارند.
    دلیل کاهش ورودی دوره های کارشناسی ارشد وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به کاهش 10 درصدی ورودی دوره های کارشناسی ارشد می گوید: پیداکردن دلایل کاهش داوطلب در دوره های تکمیلی نیاز به بررسی های بیشتری دارد، اما یکی از دلایل روشن آن کاهش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی ارشد است؛ کاهش جمعیت 17 تا 24سال در کشور باعث کاهش تعداد داوطلبان دوره های کارشناسی شده است. جعفر توفیقی می افزاید: این موج جمعیتی زمانی

    به سمت دوره های کارشناسی ارشد آمد و درحال حاضر در حال عبور از این دوره است. او می افزاید: تصور اشتباهی است که فکر کنیم بازار کار فعال و

    پرتحرک شده و دانشجویان جای ادامه تحصیل قصد ورود به بازار کار را دارند و به این دلیل داوطلبان ورود به این دوره ها کاهش یافته اند. توفیقی بیان

    می کند: البته سیاست دولت توسعه اشتغال و اقتصاد است، اما این اقدامات زمانبرند و تاکنون به طور کامل در کشور اجرا نشده است. او تاکید

    می کند: در صورتی که دلیل کاهش تعداد متقاضیان مهیابودن شرایط بازار کار باشد، حضور آنها در بازار کار مطلوب تر از حضور در دانشگاه هاست. توفیقی بیان می کند: درحال حاضر از نظام آموزش عالی انتقاد می شود که باتوجه به بیکاری دانش آموختگان چرا تعداد زیادی دانش آموخته را به بازار کار تزریق می کند و از سویی دیگر داوطلبان کارشناسی معترض به کاهش ظرفیت هستند. به هرصورت وزارت علوم ناچار است تحلیلی از اشتغال دانش آموختگان و بازار کار داشته باشد. این وزارتخانه باید رشته هایی را که در بازار کار با مازاد عرضه مواجهند، شناسایی کند و ظرفیت ورود به آنها را کاهش دهد. او می افزاید: دو سال است وزارت علوم طرحی را به عنوان «ساماندهی گسترش آموزش عالی» با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می کند و یکی از موارد مطرح شده در این طرح نیز کاهش ظرفیت رشته هایی است که مازاد عرضه دارند یا کاهش تعداد دانشگاه هایی است که این رشته ها را به دانشجویان ارائه می دهند. توفیقی خاطرنشان می کند: وزارت علوم در حال پاسخگویی به انتقادات مطرح شده به ازدیاد دانشجو،

    رشته و پذیرش داوطلبان در دانشگاه هاست، چرا که با بیکاری دانش آموختگان نیز مواجه است. او می افزاید: هنگامی که فشار داوطلبان برای ورود به آموزش عالی کاهش یابد، وزارت علوم کیفیت گرا کار می کند، با استانداردهای بالاتری به توسعه آموزش عالی دست می زند و با استاندارد و

    کیفیت بهتری دانشجو می پذیرد. در شرایطی از اوج عرضه داوطلبان آموزش عالی عبور کردیم که رشته ها و دانشگاه ها توسعه یافت و با بحث

    صندلی های  خالی مواجه شدیم. توفیقی تاکید می کند: توسعه آموزش عالی اکنون بر توزیع رشته ها متمرکز است، اما اگر ورودی در یک رشته کاهش پیدا کرد، به معنای کاهش میزان شانس برای ورود به رشته های دیگر نیست. بنابراین در کل دسترسی به آموزش عالی افزایش یافته است.

  20. کاربر روبرو از پست مفید حجت تشکر کرده است .


  21. #11
    عضو جديد
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۵-مرداد-۱۰
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    83
    امتیاز : 1,801
    سطح : 25
    Points: 1,801, Level: 25
    Level completed: 1%, Points required for next Level: 99
    Overall activity: 52.0%
    افتخارات:
    Tagger Second Class1 year registered1000 Experience Points
    تشکر کردن : 134
    تشکر شده 109 در 62 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض


  22. 3 کاربر از پست مفید کبوترحرم313 تشکر کرده اند .


  23. #12
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-فروردین-۲۸
    محل سکونت
    فققققط شیراز و لا غیر
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,906
    امتیاز : 29,363
    سطح : 99
    Points: 29,363, Level: 99
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 637
    Overall activity: 41.0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    تشکر کردن : 35,774
    تشکر شده 16,984 در 4,219 پست
    حالت من : Azkhodrazi
    مخالفت
    76
    مخالفت شده 15 در 14 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط کبوترحرم313 نمایش پست اصلی
    شاید توی همین چهارده رشته هم مشکلات عظیم توی کشور داریم مثلا حفاظت از محیط زیستمون که خیلی می لنگه
    از اون طرفم کلی تحصیل کرده توی این رشته داریم

  24. 2 کاربر از پست مفید motmaene تشکر کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید:
شادی روح 14 شهید کانون فرهنگی رهپویان وصال صلوات

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1